Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:10

Mijn clicker ervaring kwam afgelopen weekend weer eens ontzettend goed van pas. De staleigenaren waren een paar dagen weg en de schoonouders die op de kinderen, dieren, huis pasten zijn geen paardenmensen. En ze zijn in de 70. Een van de paarden Wally, wilde de stal niet uit en liet zich niet pakken in de stal, al had hij een halster aan. Hij draait zich weg en leek erg nerveus.

"Schoonvader' had al bijna een trap te pakken bijna dus die hoefde niet meer. Ik vond het natuurlijk niet leuk als er een paard 4 dagen opgehokt zou staan en ik weet zeker zijn eigenaresse ook niet. Dit paard schijnt al zo zijn moeder uit gekomen te zijn: nerveus en heel achterdochtig.

De regel was natuurlijk eerst toenadering zoeken en terug trekken want iets aannemen wilde hij niet eens. Mijn hand uitsteken over de staldeur was al genoeg om hetm in een hoek te laten springen, ook al keek ik hem niet eens aan. Dus telkens wanneer hij keek (met oog of oor) ging ik weer achteruit. Hij wilde na een tijdje zelfs (heel achterdochtig toch) wat voer aannemen. De eerste dag lukte het me zijn halster vast te pakken maar ik had niet verwacht dat hij zich zo plotseling met een enorme ruk van zijn hoofd los zou trekken en ik was blij dat ik er geen touw aan had gedaan.

Toen had ik er even genoeg van (ik was er tenslotte voor Kyra en Leon mijn zoontje was ook mee). Ik heb zijn maatje opgehaald, deurtje open en paard achter zijn maatje aan laten lopen. 'Schoonvader' met een wiebeltouw er achter (op 15 meter afstand ongeveer) zodat hij niet overal zou gaan grazen.

Op dag 2 wilde hij al meer toenadering toestaan en van mijn hand eten. Dus de regels voor voer verdienen veranderden. Me aanraken met de neus is voer, daarna op de hals aaien is voer en dan halster vastpakken is voer. Nu liet hij het gewoon toe. Touw er aan en naar de paddock gebracht.

Dag 3 had ik nog maar 2x wat voer nodig om hem te overtuigen dat ik vriendelijke bedoelingen had.

Ik weet niet hoe ik dit 10 jaar gelden had opgelost. Waarschijnlijk met heel veel geduld en wachten en praten, maar als hij zich dan ook had losgerukt waren mijn 'gereedschappen' op geweest en had ik geen oplossing meer geweten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:56

Handig he. Hier ook al veel profijt van de klicker, gezien sil een heftige uierinfectie heeft en ik oa meerder keren per dag pasta in de mond moest spuiten, injecties moest geven en haar pijnlijke uier moest insmeren. Alles met soms alleen een touwtje los om de hals, wat niemand vast hoefde te houden. Gewoon voor het idee.
Helaas wil de infectie niet wijken en moeten we morgen met haar naar de kliniek.
Duim maar voor ons.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:06

Ik duim voor jullie. Ja ook in dat soort situaties is een clicker training zo ontzettend waardevol. Niet alleen voor nu maar ook de toekomst. Beterschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:58

Mooi om te lezen :)
Beetje vergelijkbaar met dat ene paardje waar ik mee bezig ben geweest. Alleen zat er daar geen vooruitgang in (of leek dat niet zo) en als hij geen zin meer had ging hij gewoon weg en gras eten. Geen idee of ik het ooit klaar zou krijgen om stapjes verder te gaan. Ook vreemd was dat ik hem wel op z'n hoofd kon aaien (konden ze niet op stal aankomen) maar niet op z'n hals ofzo (konden ze wel makkelijk zeiden ze, maar ik denk als ze hem éénmaal vast hadden, en dan lijkt me dat ook een stuk minder moeilijk :+ ). Spijtig dat sommige paardjes zo angstig en wantrouwig zijn naar mensen toe. [***] heeft dat ook, een stuk minder dan de hierboven beschreven paarden, maar toch.

Hier ook duimen liljebo! Klinkt niet fijn, hopelijk vinden ze op de kliniek een oplossing ervoor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:20

Bedankt voor het meeleven
Even gekopieerd:
Het was gelukkig geen tumor, maar wel een zeer heftig abces, deels ingekapseld en tot harde koek geworden, waardoor de antibiotica niets kon uithalen.

het kan een sluimerende infectie zijn geweest, onopgemerkt omdat hij diep zat of een soort van einschuss, maar dan in de uier, mogelijk door insectenbeet.

Da heeft eerst echo gemaakt, daarna gemolken, waarop het abces opensprong aan een kant, een bak troep eruit gehaald, daarna het kapsel open gemaakt en daar de vieze troep uitgehaald en het geheel gespoeld met fysiologische zoutoplossing. Verder een monster genomen om na te gaan waardoor het nu werd veroorzaakt.

Komende week heeft ze wel intensieve zorg nodig in de zin van vliegenweren, injecties met penicilline, troep uit uier masseren, uier schoonmaken, poeders toedienen.
Ik hoop dat ze weer volledig opknapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:22

Klinkt gezellig :=
Maar wel leuk dat het toch iets is wat opgelost kan worden (als ik het goed begrijp toch) :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:37

Als het goed is, zou het moeten overgaan, mits geen complicaties optreden. Zal de clicker iig hard nodig hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:44

Pff ja, lijkt me niet meteen het leukste om te doen (of te laten doen als paard :Y) ) :=

Ik zit hier te klooien met een rekening van the clicker centre .. ik durf niet op betalen te klikken, schrik dat er wat gaat ontploffen ofzo denk ik :') Hier staat alles in euro en de rekening is dan in dollar en ik zie niet duidelijk wat of hoe en dat vind ik stom :+

Edit; oh neen, laat maar .. dat bedrag in euro wat er staat is het bedrag dat ik moet betalen in euro, dacht dat het was wat er op mijn paypal-rekening stond maar dat is helemaal niet zo }:0 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:57

Mijn betaling is uitgevoerd ... Laat boek & DVD's maar komen! *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:26

Nee, is ook niet lekker. Net voor het eerst uier gemasseerd (moet paar keer per dag) en dat is gewoon erg pijnlijk voor haar. Ik zet haar dan ook op zeer hoge beloning, maar let wel op het timen. Dus beetje continue clicken, maar in geen geval bij eerste teken van denken aan verzet. Is kwestie van samen werken met mijn man, maar dat gaat wel goed. Ik heb dan maar een half woord nodig.
Het is ook een vies werkje... mééén... de zooi die eruit komt :r :r :r maar goed. Het moet.

Spannend.. de dvd's Welke heb je besteld? *is verder niet nieuwsgierig of zo* :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:35

Haha :P
De eerste 5, dus de 4 lessen en de introduction. Heb daarover zitten twijfelen maar volgens haar zaten daar toch interessante dingetjes in die later niet meer (uitgebreid) aan bod komen, dus toch maar gedaan. Heb daardoor de verzending gratis dus dat is toch mooi meegenomen :)

En het klinkt héél erg leuk .. := :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:23

@Liljebo: wat klinkt dat afschuwelijk pijnlijk. Gelukkig heeft ze een heel goede baas die een clicker heeft. Zonder clicker.... nee daar moet ik niet aan denken. Gelukkig weten paarden soms erg goed dat je ze helpt ook al doe je ze pijn. Gelukkig is het geen tumor. Al is een ingekapseld abces erg genoeg natuurlijk.

Edit: ik zit ook even te spieken bij http://store.clickertraining.com/clthtedvdbu.html
Had ik niet moeten doen.... *gaat spaarpot zoeken, omkeren en tot conclusie komen dat ik eerst een baan moet hebben* |(

Maar de value pack van les 1-4 met introduction lesson is helemaal niet goedkoper dan ze los bestellen? Ja, je bespaart op de verzendkosten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:24

Als je alleen de Unit 1 besteld is het wel goedkoper dan de 5 DVD's los :j
Maar ik had er ook nog het boek bij waardoor ik boven de 150 dollar kwam en dan krijg je 15% korting, echter krijg je die niet als je Unit 1 besteld omdat daarin al een korting verwerkt zit (ookal zit je dan boven de 150 als je nog iets erbij besteld). Dus als ik dan beiden ging vergelijken kwam het met los bestellen goedkoper uit. Geen 20 euro ofzo hoor, maar alles is mooi meegenomen ;) Heeft me trouwens zo'n week mailen gekost voordat ik het eindelijk snapte, ik begreep het echt he-le-maal niet :o Maar zij is wel erg vriendelijk en reageert heel snel en uitgebreid! We hebben het gegooid op een taalprobleem :Y) :)) Maar uiteindelijk is het dus gelukt 8-)

Ik heb trouwens vandaag weer geclickerd met [***] .. ik denk welgeteld 5 minuten ... Het terras zat nogal vol en ik was in de piste bezig en binnen 5 minuten was duidelijk dat [***] het heeeeeeeeel leuk & ontspannend vond ... Ik vind het dus niks -O- Ik weet wel dat het een goed teken moet zijn, maar toen hij het vroeger niet deed was het toch wel handiger .. Als ik alleen ben maakt het nog niet zoveel uit, maar als er mensen op staan te kijken (met bijbehorende opmerkingen) ben ik niet zo iemand die vrolijk verder clickerd :')

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:35

Mijn paard was echt heel lastig met clickeren toen ik nog geen les had gehad. Maar hij heeft dan ook verschrikkelijke voernijd gehad. Ik heb van Moniek les gehad (die heeft dr ook een boek over geschreven) zij heeft mij en mijn paard echt erdoor heen geholpen. Nu kan ik heel goed met m clickeren. Ik laat hem spullen aantikken, ik kan hem zo grondwerken met de clicker dat hij op de juiste manier loopt, dus halsje laag en ontspannen, achterhand eronder enz enz. Hij doet nu echt super zn best. Compleet een ander paard dan hiervoor. Ik kan haar dus ook zeker aanraden!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:27

H.L.Ik ken het probleem. Leren kost klauwenvol geld. Maar persoonlijk ben ik wel blij met de dvd's van alexandra. De geluidskwaliteit is niet zo goed, maar de uitleg des te beter en ik heb er veel van geleerd. Ik ben ze nu voor de tweede keer aan het bekijken en zal ze heus vaker bekijken. Ik zie het maar als lessen... die kosten ook veel geld.

Sabine, ik heb die oa. ook en ik vind die dvd's inderdaad waardevol. Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft.
En tja... je probleempje met Cobe... dat hoor je wel meer. Daar was laatst een hele discussie over op de clickergroep, maar je kunt dat niet verhelpen. Sommige paarden laten nu eenmaal op die wijze zien dat ze iets enorm leuk en spannend vinden en bij clickeren komt dopamine vrij, wat voor een aangenaam gevoel zorgt en dat zal daarmee verband houden.
Ik zou mij er niet teveel van aantrekken. In het begin vindt iedereen dat spannend en grappig en een reden tot opmerkingen, maar daar gaat uiteindelijk ook de lol vanaf. En anders thuis opmerkingen oefenen om het mee te pareren :))

Dani, leuk dat het nu zo goed gaat. Idd... als je goed clickert, krijg je juist een heel beleefd paard. Ik kan hier met een heuptas vol snoepjes tussen de paarden doorlopen zonder probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:50

En toch vind ik het niet leuk :o
Niet alleen voor de opmerkingen, maar het werkt ook zo onhandig vind ik, ik weet niet ... En omdat hij al zo'n dominant dier is en ook merries dekt als hij de kans krijgt heb ik toch ergens een kleine angst .. snap je? Ik weet niet of dat gegrond is hoor. En het is zo stom op foto's -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:51

Is het eigenlijk zo dat de clicker altijd zorgt voor ontspanning? Of kan het ook zijn dat er stofjes vrijkomen waardoor het ze allemaal wel erg leuk vinden (in de zin het spannend vinden, opgewonden raken, ... ). Omdat [***] met momenten wel heel enthousiast wordt, en ik weet niet zo goed waar dat te plaatsen zeg maar ... Regelmatig gaan ook die oren in de nek (ofja, gingen in het verleden toen ik met drafwerk bezig was, meelopen enzo, heb ik al even niet meer gedaan dus weet niet hoe het nu zit) en dat lijkt me dan toch weer dominantie-gedrag te zijn, en dat willen we ook niet. Zeker niet in combinatie met het allemaal wel heel leuk vinden, als jullie mij begrijpen :7

Ik heb trouwens mijn nieuw doel gevonden, was er op zich wel al mee bezig maar wist niet goed wat & hoe .. Nu door een bokker een filmpje gekregen en hier ga ik werk van maken met [***] :) http://www.youtube.com/watch?v=mmBWewGY_zw (en hopelijk staan in het boek of op de DVD's ook nog interessante dingen op dat gebied :) ).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:40

Liljebo: het is niet dat ik het echt duur vindt, want het is het geld dubbel en dwars waard. Het is gewoon veel geld. :) Met net een emigratie achter de rug is het een beetje op.

Dani, welkom hier.

Sabine, ik heb dat probleem opgelost. Ik heb nu een merrie. :D ;)
Maar is het niet zo dat je uit schachten kunt verhinderen/voorkomen door meer activiteit te vragen? Een stilstaande VD oefening afwisselen met een galopje oid? Ik denk aan het circus en aan shows. Daar zie je de hengsten toch ook niet uit schachten. Of is het iets voor ruinen? Ik weet het niet. Ik kan me ook niet meer herinneren of mijn ruin dat veel deed. Misschien was ik te veel bezig met de oefeningen ipv er onder te kijken. Nu ik erover nadenk. Bij ons in het showteam staat het me ook niet meer zo bij dat de ruinen dat veel deden. Een van de hengsten liep wel eens uitgeschacht en ging dan bokken omdat zijn penis tegen zijn eigen flanken sloeg. Dat was altijd wel hilarisch want de ruiter had het niet door en wij aan de kant zagen de boksessie al aankomen. Hij heeft het wel afgeleerd (of het was een periode).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:29

H.L. dat is het punt ook. Het is gewoon veel geld. Ik ken het probleem.

Sabine, dat waar je bang voor bent (uitschachten in combi met dekgedrag) heeft vlgs de mensen die een ruin/hengst hebben die dat ook doet nog nooit problemen opgeleverd. Waarom het precies gebeurt, is niet helemaal duidelijk, maar het leidt in de regel niet tot problemen (anders dan misschien dat je het zelf niet zo leuk vind)
De kans is groot dat het straks vanzelf minder wordt. Je kunt daar niet echt iets aan veranderen, vrees ik.
Het filmpje ken ik. Is inderdaad mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:25

Dank jullie wel.
Volgens mij is het inderdaad wel zo dat het met actievere oefeningen 'betert' :j Niet dat er al zoveel actieve oefeningen in ons repertoire zitten, maar daar gaat voor gezorgd worden ;) Ik heb hem namelijk toen ik het zag even meegenomen naar het midden van de piste, longeerlijn eraan gedaan en meteen op de cirkel gezet, toen was het al over :+ En daarna ben ik nog bezig geweest met zijwaarts en dat soort dingetjes, allemaal dingen die we nog lerende zijn en die hij moeilijk vindt en toen deed hij het ook niet. Maar toen heb ik ook wel niet meer met de clicker gewerkt (ik durfde niet :P ) dus volgende keer eens kijken of het door de activiteit is of door het wegvallen van de clicker ;) Maar voor zover ik het kan inschatten gebeurd het inderdaad met rustige, stilstaande oefeningen. Jambette bv., vindt hij geweldig om te doen ... En HippoLogic, jij zegt dat je het je niet kan herinneren omdat je misschien teveel bezig was met de oefeningen in plaats van eronder te kijken, maar geloof mij, je moet echt niet onder je paard kijken om het te zien hoor, hier toch niet :P En die merrie heb ik ook al aan zitten denken :')

Als er nog niemand problemen door heeft ervaren zal ik wel zien hoe het loopt :j Ik was inderdaad wat bang dat het zou kunnen leiden naar andere dingen, zeker omdat hij van zichzelf al dominant is en ook dekt enzo .. Maar in principe weet hij ook dat hij niet zomaar in mijn ruimte moet komen, en als hij echt moeilijk zou gaan doen kan ik hem gewoon wegjagen. Dus in theorie zou het ook geen problemen moeten geven, maar het was toch iets wat in mijn hoofd speelde ... Maar misschien dat het met oefeningen afwisselen (rustig met activiteit) ook wel opgelost geraakt. Bij het voetballen bv. doet hij het niet (tot nu toe), dat is toch ook weer een actievere oefening waarbij hij moet nadenken ... Dus het kan wel kloppen :j

Hoe kijken jullie eigenlijk tegen dit aan? [GVL] Niet trainen -> trucjes
Is iets wat ik de laatste tijd meer & meer zie .. en ik vraag me af of dat nu echt zo is, en indien wel, of dat nu echt zo'n probleem is ...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:23

Over het uitschachten... met die discussie van toen, bleek het geen probleem op te leveren en was het vooral de mens die zich daar druk over maakte, terwijl dat eigenlijk niet nodig is.
Het is gewoon natuurlijk gedrag wat vanzelf gebeurt (goed gevoel?) en wat je niet kunt wegtrainen omdat het geen bewust iets is.
Niet druk over maken dus.
Of idd merrie kopen. :+

Ik heb al gereageerd in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:46

Heb altijd gezegd dat er nooit een merrie zou komen, maar ik begin er nu wel op terug te komen .... :+ :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:41

och, ik heb altijd geroepen dat ik absoluut om de dooie dood geen merrie wilde. Heb er nu 3 :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:12

Zijn er hier nog mensen die eind augustus naar de clinic van alexandra kurland gaan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:43

Ik zou wel willen, maar het is voor mij helaas niet haalbaar. Vind ik wel erg jammer. Ga jij?