Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:10

Hij trekt er inderdaad een tevreden snoetje bij!

Ben met Alta bezig geweest aan het wennen aan het opstapkrukje en het zich parkeren naast het krukje. Heb me niet echt ingelezen over hoe deze oefening 'hoort' [niet dat er een vaste weg is, maar toch zijn er vaak wel manieren waarop het de meeste mensen lukt en die dus een soort van standaard worden :) ], dus ben maar wat gaan aanklooien.
Resultaat binnen twee sessies: paard staat al parallel aan de kruk, met schouder naast mij. Als ze nog een stap vooruit, en een stap dichterbij staat, is het perfect :D

En ik probeer Hera's singelnijd weg te krijgen, maar geen idee of dat nog gaat lukken... Ze blies zich vanavond i.i.g. niet op, dan heb ik dat alvast gewonnen :)

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:16

Ik heb het opstapkrukje ook gewoon maar een beetje volgens eigen recept gedaan, ook omdat [***] er in het begin wat bangig van was en niet wilde dat het naast hem stond. Toen we dat overwonnen hadden heb ik hem steeds met een target gevraagd om ernaast te gaan staan. Toen hij dat eenmaal doorhad ben ik eigenlijk een soort pre-click gaan toevoegen: ik clickte alleen nog maar als ik met mijn handen op zijn rug had geduwd. [***] had al heel snel door dat zijn rug dus wel in de buurt van mijn handen moest zijn en plaatste zichzelf dus steeds met zijn rug naast de kruk.
Dat is daarna wel weer een beetje verwaterd omdat ik er een tijdje geen aandacht meer aan heb besteed en dus zet ik soms ook gewoon de kruk iets dichterbij als we nog een halve meter moeten overbruggen, maar niemand zegt dat smokkelen niet mag. 8-)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:38

Oooh slim! Die ga ik ook gebruiken :D
Alta vindt voornamelijk dingen boven haar hoofd nog eng. Heb nog een paraplu liggen waar ik nog gebruik van wil maken, maar dat kan alleen als ik alleen op stal ben, anders slaan alle andere paarden op hol :')

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:45

xyzutu2 schreef:
Thanks! :D
Mijn droom was altijd om een paard te hebben dat zichzelf naast een opstapblok parkeert en waar je gewoon opstapt, hem een beloning geeft, nog wat aan het zadel frunnikt om dan pas de teugels op te pakken en aan de slag te gaan. Maar omdat het bij traditioneel getrainde paarden vaak eerder andersom is (je pakt eerst de teugels op maat anders loopt je paard weg, dan klim je erop en dan maak je snel de boel op maat met strakke teugels om te voorkomen dat hij wegloopt), had ik altijd onbewust het idee dat dat het eindresultaat was van een lange rijcarriere.
Bij Rio ben ik gewoon begonnen met clickeren voor alles wat ik leuk vond, en nu doet hij dat zomaar vanzelf. Heel apart om zonder teugels op een herinrijd-paard te klimmen en je volkomen veilig te voelen. <3

Klinkt zó logisch weer!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 02:57

Ik ben ook met het krukje 'zomaar ergens begonnen'. Aangezien ik gehoord had (van een ervaringsdeskundige) dat de meeste paarden bij het inrijden het bangst zijn als de ruiter ineens op de rug zit en 1) de persoon op de grond weg is en 2) de persoon zo hoog boven ze uit torent.
Ik ben dus begonnen met op het krukje staan tijdens het poetsen en zo maar in de bak ook.

Net als bij Alta: dat heb ik ook toendertijd gedaan: veel plu's en andere dingen boven het hoofd. Kyra is de enige die naar me toe komt als ik met een plu het land in kom (het kan hier flink hozen dus erg handig :D)

Met het opstapkrukje heb ik ook best vaak ook opstappen- afstijgen- iets anders leuks doen-opstappen-afstijgen-iets anders doen enz gedaan. Hetzelfde met zadel: het kan rijden betekenen, maar ook grazen, grondwerk, allemaal. Dat kun je misschien ook doen met singelnijd (mits er geen fysieke pijn meer is) proberen te ontkoppelen: singel=aansingelen=discomfort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:51

Misschien leuk om te weten: Connection Training geeft nu 25% korting op al hun videocursussen en geeft daarbij gratis een jaarabonnement op het forum met persoonlijk advies van Hannan, Shawna en Rachel (wie al lid is krijgt 50% korting op de cursussen). :)
Check http://connectiontraining.com/home-study-courses/
Ik vind ze absoluut de moeite waard, of je nou beginner bent of gevorderde trainer, het zorgt sowieso voor een hoop nieuwe inspiratie. :j

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:05

Ik durf het nu niet aan een cursus te bestellen... het semester gaat al bijna weer van start en ik ga weer een periode van weinig tijd voor de paardjes tegemoet |o

Heb nu twee keer met Hera met aansingelen geoefend. Ze vindt nu al dat ze bij elk gemor aan barebackpad/zadel een snoepje verdiend heeft :Y) Ach, beter dat, dan dat ze zich continu staat op te blazen en ik nog drie keer moet aansingelen voor en na opstijgen. Hoefde haar vandaag helemaal niet aan te singelen :)

Heb overigens vandaag voor het eerst in drie maanden weer fatsoenlijk gereden. Had al een paar korte ritjes van 10 minuutjes gedaan om af te tasten hoe het ging [ze is herstellende van een blessure], vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn zadel meegenomen. Alsnog maar kort gereden, wil langzaam opbouwen, maar ging goed, dus ik hoop dat deze stijgende lijn doorzet *klopt af*

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:01

Mag ik me hier ook melden?

Ik heb besloten dat ik het roer om ga gooien en mijn pony's op een andere manier wil en ga trainen. Via een tip over Inge Teblick ben ik met clickertraining in contact gekomen en heb ik vandaag voor het eerst 'getraind'. Mijn merrie (8 jr.) pakte het erg goed op en leek het ook erg leuk te vinden. Mijn tweejarige is een erg dominante pony en erg gericht op eten, maar ook hij had op een gegeven moment wel aardig door dat het eten naar hem toe komt dus dat hij zich daar geen zorgen over hoeft te maken. :+

Ik kom dan ook meteen even binnenvallen met een vraag. Mijn tweejarige is af en toe nog wat bijterig en volgens mijn nieuwe manier van werken zou ik dit dus gewoon moeten negeren volgens mij, klopt dit? Vandaag heb ik hem dus helemaal niet gecorrigeerd en zijn negatieve gedrag dus compleet genegeerd, uiteindelijk stopte hij er wel mee maar of dit door het negeren kwam of toeval was durf ik niet te zeggen. Voor de zekerheid wil ik dan liever even checken of ik goed bezig ben door het te negeren.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:21

Nuray schreef:

Ik heb besloten dat ik het roer om ga gooien en mijn pony's op een andere manier wil en ga trainen. Via een tip over Inge Teblick ben ik met clickertraining in contact gekomen en heb ik vandaag voor het eerst 'getraind'. Mijn merrie (8 jr.) pakte het erg goed op en leek het ook erg leuk te vinden. Mijn tweejarige is een erg dominante pony en erg gericht op eten, maar ook hij had op een gegeven moment wel aardig door dat het eten naar hem toe komt dus dat hij zich daar geen zorgen over hoeft te maken. :+

Ik kom dan ook meteen even binnenvallen met een vraag. Mijn tweejarige is af en toe nog wat bijterig en volgens mijn nieuwe manier van werken zou ik dit dus gewoon moeten negeren volgens mij, klopt dit? Vandaag heb ik hem dus helemaal niet gecorrigeerd en zijn negatieve gedrag dus compleet genegeerd, uiteindelijk stopte hij er wel mee maar of dit door het negeren kwam of toeval was durf ik niet te zeggen. Voor de zekerheid wil ik dan liever even checken of ik goed bezig ben door het te negeren.

Volgens mij bestaat er een oefening genaamd "voer weigeren" voor paarden zoals de jouwe :). Even op google zoeken, dan kom je het vast wel tegen! Succes!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:48

Die oefening ben ik inderdaad al tegengekomen en ik moet zeggen dat er al wat vooruitgang in zit, maar het is natuurlijk niet in één dag verandert. Hij blijft nu al wel meer op afstand na de 'click' dus daar ben ik eigenlijk al heel blij mee. We trainen echt hele korte sessies gezien zijn leeftijd dus het duurt wat langer voordat hij z'n manieren heeft, maar uiteindelijk hoop ik door middel van de oefening 'voer weigeren' wel te bereiken dat hij niet meer zo extreem hysterisch wordt als ik eten in mijn hand heb.

Bedankt voor de tip.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:29

Werk je ook met een hek/draad tussen jullie in? Als hij opdringerig wordt, kan jij afstand nemen en het zo voor allebei veilig houden :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:01

Misschien moet ik er even bij vermelden dat het om een (mini-)Shetlander gaat en hij niet zó opdringerig is dat het een gevaar vormt. Het is via internet een beetje lastig uit te leggen, maar het komt er eigenlijk op neer dat hij zodra hij de click hoort zo enthousiast wordt dat hij iets goed doet en dus voedsel krijgt, dat hij wat teveel in mijn ruimte komt.

Vandaag ben ik dus vooral bezig geweest met hem eerst achterwaarts zetten na de click en dan pas (op armlengte afstand) zijn voedselbeloning geven. Hij pakte dit aardig goed op dus ik verwacht dat zijn opdringerigheid op die manier (en in combinatie met de oefening "voedsel weigeren") wel af zal gaan nemen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:02

Nuray schreef:
Misschien moet ik er even bij vermelden dat het om een (mini-)Shetlander gaat en hij niet zó opdringerig is dat het een gevaar vormt. Het is via internet een beetje lastig uit te leggen, maar het komt er eigenlijk op neer dat hij zodra hij de click hoort zo enthousiast wordt dat hij iets goed doet en dus voedsel krijgt, dat hij wat teveel in mijn ruimte komt.

Vandaag ben ik dus vooral bezig geweest met hem eerst achterwaarts zetten na de click en dan pas (op armlengte afstand) zijn voedselbeloning geven. Hij pakte dit aardig goed op dus ik verwacht dat zijn opdringerigheid op die manier (en in combinatie met de oefening "voedsel weigeren") wel af zal gaan nemen.

Goed bezig!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:15

Als mijn ouwe wat te opdringerig wordt en dus te dichtbij dan doe ik het brokje echt op gestrekte hand onder zijn neus bijna tegen zijn boeg aan waardoor hij zelf een pasje naar achteren moet doen om beloning te pakken.
Hij wil ook wel eens gaan likken aan mijn handen en de clicker etc. ipv de oplossing te gaan zoeken. Dan draai ik me om zodat ik echt geen aandacht meer voor hem heb en dan gaat hij wel weer terug naar de oefening daarvoor. Misschien dat dit voor anderen al teveel opdringerigheid is maar paard is 24 jaar en ben net begonnen met clickeren en dat hij uberhaupt zo enthousaist iets wil doen is echt te leuk... dus dan maar soms afgelebberd worden. Hij gaat nu ook echt uit zichzelf in de bak staan kijken waar ik nou blijf om spelletjes te spelen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:36

Nuray schreef:

Welkom! :)

Wanneer een paard ongewenst gedrag vertoont zin er meerdere strategiën die je kunt toepassen:
1- voorkomen van het gedrag (tot een alternatief is aangeleerd)
2- ongewenst gedrag negeren (er kan een extinction burst optreden voor het gedrag uitdooft. M.a.w. het gedrag wordt eerst erger voor het minder wordt. Dit is normaal)
3- onverenigbaar gedrag aanleren. Dus iets leren dat hij onmogelijk tegelijk kan uitvoeren met het ongewenste gedrag en het nieuwe gedrag goed bekrachtigen.
4 (eigenlijk moet deze op 1 staan, maar dat bedacht ik aan het einde van mijn post) Ga na wat de 'oorzaak' is van het gedrag en neem dat als uitgangspunt.

Paarden uiten 'ongewenst' (in mensen ogen) gedrag omdat het ze iets oplevert. Een deel van de oplossing ligt dan ook in het 'probleem' (ik zet het tussen aanhalingstekens, want voor het paard is dit gedrag geen probleem. Het is iets wat hem iets oplevert.) De vraag is: wat houdt dit gedrag in stand? Wat is het dat het paard krijgt waardoor hij dit blijft doen?

Het is hierbij goed om het natuurlijke gedrag te kennen. Hengsten/ruinen spelen veel en doen dat dmv bijten. Het is dus cruciaal om de mens 'mee te laten doen'. Dat ze hierbij (misschien) klappen oplopen deert hun niet: het is deel van het spel. Daarom helpt een tik uitdelen ook niet bij spel.

Bijten kan ook nog ten grondslag liggen aan:
frustratie, pijn, zelfverdediging, tandenwisselen enz

Oplossing 1: voorkomen: werk met een barriere tussen jou en je paard tot je hem incompatible gedrag hebt aangeleerd.
2- spreekt voor zich, maar lees je in over de extension burst en de spontaneous recovery. Laat je niet verleiden tot het geven van aandacht of wat het dan maar ook is dat bekrachtigend werkt want dan begin je weer van voren af aan. ;) Eigenlijk erger: want je hebt het gedrag versterkt door het eerst te negeren en dan toch te belonen.
3- onverenigbaar (incompatible) gedrag aanleren. Wat kan hij niet doen als hij bijt en werk aan dat gedrag. Dit kan van alles zijn (of een combi): als hij buiten bereik staat kan hij niet bijten, als hij wegkijkt, achterwaarts loopt, of simpelweg zijn kiezen op elkaar houdt :D.
4- Probeer de oorzaak van het gedrag weg te nemen of beïnvloeden. Als je paard bijt uit speelsheid omdat hij geen speelmaatje in de wei heeft, kijk of je daar iets in kan veranderen. De behoefte om te spelen is niet zo snel de kop in te drukken en dat wil je ook niet. Bijt hij omdat hij aan het wisselen is, geef hem dan iets om te kauwen zoals wilgentakken, bijt hij omdat hij te weinig vezels in zijn dieet heeft of uit frustratie, werk dan ook daaraan. Enz. Je wil namelijk ook de oorzaak aanpakken. Simpelweg het gedrag aanpakken is symptoombestrijding.

Er zijn dus heel veel wegen die naar Rome leiden in geval van opdringerigheid en bijten maar misschien kun je hier wat mee?

Ik heb ook weer een blog post geschreven (mijn 200ste!)
Clicker Training 101: How to start part II(met is een link naar deel 1)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:11

Hey hippologic, ik heb een vraagje.
Schrijf je ook weleens blogs in het Nederlands?
Ik vind het namelijk superinterssant en wil er ook graag mee aan de slag.
Maar mijn Engels is gewoon echt niet goed genoeg om te begrijpen wat er staat.
Bij de link staat er trouwens not found.
Trouwens, gefeliciteerd met je 200ste blog!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 16:54

Hier is de link (ik had hem aangepast) https://hippologic.wordpress.com/2015/0 ... t-part-ii/

Ik blog ook in het Nederlands (soms) of ik laat het vertalen (het is erg tijdrovend om dat te doen).

Vanaf september wil ik wat meer tijd aan mijn NL blog spenderen, dan is mijn zoontje weer op school. :)
https://hippologicblog.wordpress.com

Op mijn Engelstalige blog kun je 2x/week een nieuw artikel vinden, op mijn Nederlandse heel onregelmatig. Maar als je je via e-mail aanmeld (in de rechter kolom) dan krijg je elke nieuwe post gewoon in je mailbox.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:05

De link doet het helaas nog steeds niet. Oh leuk! Dan ga ik me abonneerden op de Nederlandse!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 21:08

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:41

Ja! Hij doet het!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 07:54

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 18:19

Even mijn succes delen hoor! Vorige week toen de veearts er was moest Kyra op 2 houten blokjes staan voor het maken van röntgenfoto's van haar voorhoeven. Ik had dit vorig jaar al getraind voor een Clicker Challenge. Ongelooflijk hoe goed paarden onthouden dat er iets leuks gekoppeld was aan een bepaald gedrag.
[VD-ITP] Hoe een zinloze VD oefening een jaar later ineens erg nuttig

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:32

Ik ben dit weekend begonnen in Raching the Animal Mind van Karen Pryor.... Wat een super leuk boek! Het leest echt lekker weg en super interessant. Op de website http://www.reachingtheanimalmind.com kan je ook het begin alvast lezen en filmpjes kijken en hebben ze ook kort de handleiding van hoe je begint met clickertraining met je kat (teach your cat to high five).

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:44

Ik ben er ook in aan het lezen, is inderdaad een leuk boek :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:50

Haha! Ik ben juist begonnen met de kat 'poot' te leren. Ik heb m al op commando leren zitten. :D