Mira283 schreef:Ik heb het niet gedaan maar merk toch dat het misschien beter was geweest dat ik het wel had gedaan. Mijn ruin bouwt heel veel spanning op bij het rijden en uit dat in rennen. Aan de hand werkt ie super mee en is het leuk om met hem te werken dus ik wil spanning eraf halen zodat het ook onder het zadel wil. Ik rij zelf niet meer vanwege een blessure aan mijn schouder
Heb jij jouw paard destijds zelf ingereden?
Mijn merrie heeft ook veel problemen (gehad) met opbouw van spanning. Het allerlastigste is dat als ze eenmaal geleerd hebben dat de opbouw van de spanning betekend dat er spanning blijft is het heel moeilijk die knop om te zetten. Nu is Melissa ook wel echt verreden destijds, maar ik ben er al jaren mee bezig om haar weer te laten ontspannen als ze die spanning opgepakt heeft. Inmiddels gaat het op een goede dag ontzettend snel. Die spanning pakt ze nog wel, maar ze vertrouwd genoeg op de ruiter om nu weer snel de ontspanning op te zoeken en het los te laten. Maar als ruiter is dat ook zo ontzettend moeilijk, want onbewust ga je snel mee in de spanning. Je moet echt de knop om zetten op het moment dat het paard aanspant en zelf juist los laten, maar je eerste reactie is het omgekeerde.
Merk ook heel erg het verschil met een groen paard, want die reageert heel puur en blijft niet hangen in die spanning, maar kan direct ontspannen (of aanspannen) als de ruiter/adhwerker ontspant.