Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:44

wat leuk dat er een topic is hierover *\o/* heb niet het hele topic doorgelzen :+

ik ben al tijdje bezig met mijn erg scheve merrie recht te richten aan de hand, ben nog niet zo ver en moeten nog veel les hebben maar geld/tijd is altijd wat problematisch maar hopelijk binnenkort beter. Lijkt me erg leuk om met elkaar onze ervaringen te bespreken om zo ook hopelijk beetje beter te gaan doen. Ik ben ergens op het niveau lvo rechtelijn, traver en schouderbinnenwaarts kan ze allemaal maar nog niet perfect uiteraard ;) hoop binnenkort eens iemand te hebben die foto s kan maken ;).

Heel leuk da tje een filmpje plaatst nelleke, ik had wel niet het geduld hem volledig af te zien, beetje lang en hou zelf ook neit zo veel van lang het zelfde te zien/doen :') (ik wissel ook het rechtgerichtgw af met gewoon longeren en wat parrellie en dan weer terug rechtgericht want anders wordt paard en baasje gek :D ). Wat mij idd opviel is dat het lijkt alsof je veel corrigeerd/vasthoudt maar vooral ook zoals iemand al opmerkte dat je niet trots bijloopt probeer wat rechter te lopen enzo (weet het is moeilijk) maar doe dat zelf volgens mij ook wat dan ook heel leuk is om zo n filmpje te zien want dand enk je gelijk o fck volgens mij doe ik dat ook }:0

Nirvana_

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 01:20

Zijn er ook mensen die met twee teugels werken, in plaats van 1 touw? :) Dat is eigenlijk wat ik persoonlijk verstond onder werken aan de hand, dacht dat aan 1 touw grondwerk heette :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 02:56

Ik werk met twee teugels aan mijn kaptoom. Maar in het begin had ik een teugel aan de middelste ring. Kan dus beide.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 06:50

DKZB superleuk filmpje, ik kan geen commentaar geven want ben zelf net bezig :D .
Ik vind het er gewoon wel fijn uitzien, ontspannen! En wat er niets mee te maken heeft maar ik vind je een erg leuk paard hebben ;)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:29

Nirvana_ schreef:
Zijn er ook mensen die met twee teugels werken, in plaats van 1 touw? :) Dat is eigenlijk wat ik persoonlijk verstond onder werken aan de hand, dacht dat aan 1 touw grondwerk heette :+

Ik ben sinds kort overgestapt van 1 touw naar teugels :D , ik denk da thet wel aan de hand werken heet als je van plan bent om aan teugels te gaan werken. In het begin is het wel raadzaam 1 touw te gebruiken is namelijk echt best een gedoe vond ik in het begin 2 teugels een zweepje pfft :Y) , bovendien zijn de oefeningen dan nog niet zodanig dat je een 2de teugel nodig hebt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:06

Nirvana_ schreef:

Ik werk ook met teugeltje aan 2 kanten van de kaptoom. Met touw/teugel op 1 ring is in mijn ogen ook nog grondwerk, dat gebruik ik wel bij paarden die nog niet bekend zijn met het werken aan de hand, maar ook bij trainers die de hulpen nog moeten leren. Mijn ervaring is dat ze in het begin nog veel tijd nodig hebben met kijken, wanneer en waarom de hulpen gegeven worden en dat dan 1 lijn net even makkelijker is voor ze dan een teugel.

Ik werk overigens wel eens met 1 lijn als ik wil gaan longeren, maar dan even kort start met het werken aan de hand.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:28

Wat leuk zoveel mensen die aan de hand werken en willen gaan werken.

Ik heb eindelijk mijn beloofde filmpje af. Dit is alleen linksom rechtsom wordt even apart filmpje anders wordt het zo lang.

Vind het vooral leuk te zien in het filmpje hoe het opbouwt in de training.
Dit merk ik altijd wel maar had ik nog nooit echt zo in beelden.
Linksom is zijn moeilijke kant en je ziet dan ook af en toe heel erg zijn zoeken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:31

Heel leuk filmpje om te zien,herkenbare dingen ook!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:34

Ik ga me hier ook melden,
Ik werk mijn paard zowel aan de hand als aan de lange teugel en vind het alletwee leuk om te doen

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:37

Ik werk meestal met 1 touw aan de middelste ring, maar dit is ook omdat ik nog echt bezig ben met revalideren, dus echt met de dierenarts en zo. Het is toch vooral buigen buigen buigen, en mini stukjes schouderbinnen.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:15

Wat leuk dat er hier een topic is geopend over het werken aan de hand!
Ik geef al een aantal jaren les in werken aan de hand, dubbele lijnen, lange teugelen etc en ik merk dat er steeds meer mensen zijn die het nut van dit werk gaan inzien.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:25

Wij zijn inmiddels enkel maanden bezig en ik moet zeggen dat mijn merrie duidelijk een verbetering laat zien in de bovenlijn.Ruggegraat ligt er niet meer zo bovenop.Mooi om zo enkel in stap al een verschil te kunnen maken.Het kost veel tijd en geduld,maar tot nu toe mag het resultaat er zeker zijn!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:30

Ik werk sinds mei 2012 aan de hand Heb een lastige merrie, die snel zeer gespannen is. Maar sinds ik les heb van Marlous Eertink is dit enorm verbetert!! Veel meer ontspanning.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:07

Heel herkenbaar, Pivantie. Mijn paard, ruin, bouwde ook zo veel spanning op. Hij heeft samen met mij geleerd om dat weer los te laten en verder te gaan.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:17

Even een stipje! Meld me later wat uitgebreider, we/ik heb mijn paard volledig omgeschoold volgens de academische rijkunst. Begonnen aan de hand, en dat langzaam uitgebouwd naar ook onder het zadel. Nu wissel ik het dus wat af. Hij is net een periode hoefbevangen geweest en we mogen nu weer gaan opbouwen, dus dat wordt de komende weken veel handwerken!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:29

Welkom allemaal, wat leuk dat er zo veel enthousiastelingen zijn!

Ben niet meer zo heel actief in dit topic, maar lees nog regelmatig mee hoor :) Mijn merrie staat helaas al een tijdje op rust ivm dik been, maar onze ruin gaat ontzettend goed (en snel!) dus gelukkig vaak genoeg een paard in de vingers. Begin de smaak van het lange teugelen nu ook wat te krijgen, meneer pakt dat echt leuk op, dus zal binnenkort de merrie er ook eens aan laten geloven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:10

Ik vind het lange teugel werk echt fantastisch als afwisseling op het werken aan de hand! Merk ook dat de paarden er een stukje zelfstandiger van worden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 23:22

Wij hadden het er laats over, omdat je met een jong paard werkt, hoeveel adhwerken toevoegt aan de opleiding van zo'n groen paard. Merk zo veel toegevoegde waarde in houding, ontspanning, balans wat je volgens mij nooit op zo'n manier gekregen kon hebben met alleen longeren voor het beleren onder het zadel. En nu inderdaad met de lange lijnen ook, het voegt zo veel toe, want je soms pas echt beseft als je het doet. En zo blijft iedere dag weer een leermoment, hartstikke leuk :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 07:56

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben begonnen met veel grondwerk, lange teugel en ook rechtrichten voor ik ook maar begon met inrijden. Nouja DAT was mijn start voor het 'inrijden'. Ik heb dagelijks veel profijt van dat ik zo serieus aan de hand heb gewerkt. En ik doe toch maar heel korte stukjes training elke keer.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 09:09

Hier nog iemand met deze ervaring. Jonas heeft alles op de grond geleerd voor hij het onder de man kon.
Is heel erg makkelijk, als hij op de grond iets aangeleerd heeft aan de hand, aan de lange teugel of in vrijheid en ik vraag het hem daarna onder het zadel pakt die het zo op. Natuurlijk nog wel eens moeilijk maar dat heeft meer met kracht en de ruiter te maken dan met de oefening.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 09:14

Ik vind die combi van wadh en rijden ook erg leuk: eerst aanleren tijdens het werken op de grond, zonder ruiter en dan 'mee nemen' naar het rijden.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:26

Ik heb het niet gedaan maar merk toch dat het misschien beter was geweest dat ik het wel had gedaan. Mijn ruin bouwt heel veel spanning op bij het rijden en uit dat in rennen. Aan de hand werkt ie super mee en is het leuk om met hem te werken dus ik wil spanning eraf halen zodat het ook onder het zadel wil. Ik rij zelf niet meer vanwege een blessure aan mijn schouder

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:29

Ik doet dat met mijn jonge pony inderdaad ook, eerst alles aanleren op de grond en dan naar het rijden. En dan het liefst nog met een persoon op de grond, die kan ondersteunen in de hulpen.

Calypso was al tig jaar beleerd vorodat ze bij mij kwam en ben pas veel later begonnen met het werken aan de hand. Het verschil daartussen is heel duidelijk te merken en ik zou ook niet meer anders doen dan de paarden vanaf de grond eerst de oefeningen leren.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:44

Misschien iets voor de toekomst als er ooit een paardje bij komt die nog ingereden moet worden ingereden eerst maar adh werken. En aangezien ik een mini shet heb staan die helemaal groen is. Lijkt het me wel leuk straks met hem aan het werk te gaan

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:16

Mira283 schreef:
Ik heb het niet gedaan maar merk toch dat het misschien beter was geweest dat ik het wel had gedaan. Mijn ruin bouwt heel veel spanning op bij het rijden en uit dat in rennen. Aan de hand werkt ie super mee en is het leuk om met hem te werken dus ik wil spanning eraf halen zodat het ook onder het zadel wil. Ik rij zelf niet meer vanwege een blessure aan mijn schouder

Heb jij jouw paard destijds zelf ingereden?
Mijn merrie heeft ook veel problemen (gehad) met opbouw van spanning. Het allerlastigste is dat als ze eenmaal geleerd hebben dat de opbouw van de spanning betekend dat er spanning blijft is het heel moeilijk die knop om te zetten. Nu is Melissa ook wel echt verreden destijds, maar ik ben er al jaren mee bezig om haar weer te laten ontspannen als ze die spanning opgepakt heeft. Inmiddels gaat het op een goede dag ontzettend snel. Die spanning pakt ze nog wel, maar ze vertrouwd genoeg op de ruiter om nu weer snel de ontspanning op te zoeken en het los te laten. Maar als ruiter is dat ook zo ontzettend moeilijk, want onbewust ga je snel mee in de spanning. Je moet echt de knop om zetten op het moment dat het paard aanspant en zelf juist los laten, maar je eerste reactie is het omgekeerde.
Merk ook heel erg het verschil met een groen paard, want die reageert heel puur en blijft niet hangen in die spanning, maar kan direct ontspannen (of aanspannen) als de ruiter/adhwerker ontspant.