Ik zou iig een paar dvd's overwegen, dan weet je wat ik bedoel Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik zou iig een paar dvd's overwegen, dan weet je wat ik bedoel [***] schreef:[GVL-ITP] Cobe kan weer lachen!
Komt wel goedVandaag niet teveel gedaan, gewoon weer eventjes dingen die hij kent en leuk vindt. Morgen ga ik nog eens wat dingen van HA doen, eens de voetbalton bovenhalen enzo, vindt hij normaal gezien ook wel leuk. En verder zien we wel
Boke doet het trouwens ook echt superVandaag alle 4 de voetjes kunnen vragen! Met eentje heeft hij het heel moeilijk (weet niet waarom) dus daar heb ik nog veel geholpen, maar uiteindelijk ging het toch best goed. Voor de 3e keer ermee bezig geweest te zijn vond ik het in ieder geval super gaan
En daarna ben ik nog een rondje met hem het bos in geweest, zonder afstappen
![]()
Heb dit dan heel lichtjes vastgenomen en ben gaan krabben, en hij deed helemaal niks!
Hij gaf wel aan toen hij het weer goed vond en ik heb hem dan ook gewoon gelaten, volgende keer weer stapje verder
) dus dan maar naar binnen verhuist en besloten om daar nog wat te trainen, [***] kon dan als steun en voorbeeld dienen. Maar het ging echt helemaal niet .. ik word er zo moedeloos van soms .. Zelfs het optillen op zich was al een probleem .. Maarja, misschien wilde ik wel teveel? Ik weet het niet .. het zal toch ooit vooruit moeten gaan wil ik z'n hoeven nog beetje goed krijgen, want die zien er echt slecht uit momenteel (denk doordat ik nu ook met hem rijdt enzo, dan slijt het meer). En met momenten heb ik het idee dat als je een houding aanneemt van "komop, gewoon doen", dat het best goed gaat. Maar op andere momenten, vaak als je juist fijn bezig bent, gaat het weer helemaal mis. Ik snap het gewoon echt niet .. Het zal vast aan mij liggen, maar wat moet ik doen? Hij zal toch eens door dat punt moeten dat hij z'n hoeven langer omhoog moet houden en dat er ondertussen iemand aan bezig is .. De hoefsmid kan het echt niet op 5 seconden 

Soms lijk ik wel een normale pony te hebben
[***] schreef:Gisteren met Boke in de roundpen bezig geweest, voetjes optillen en de voorste voeten uitkrabben en met de hoevenkrabber op tikken en over wrijven (zo de voorkant terwijl je hem omhoog houdt, alsof je aan het vijlen bent). Ging, met een paar keer terugtrekken, eigenlijk heel goed! )
). Ofja, zetten, meer gooien is dat .. En mijn lichaam vind dat ook niet leuk, rug zit nu ook weer vast van "even" te trainen... En dan niet omdat ik zo nodig moest vasthouden ofzo, maar omdat hij z'n voet zo hard neergooit dat ik elke keer een slag krijg ik mijn armen/nek/rug ...
Dus nu ben ik aan het kijken hoeveel ik in 1 keer wil bestellen, en dat weet ik nog niet. 

Maar het is ook moeilijk erbij te staan, hij lijkt namelijk totaal geen angst te hebben, hij doet geen gekke dingen, hij reageert niet extreem, het lijkt alsof hij ze gewoon niet wil geven, er gewoon geen zin in heeft. Nu zal dit waarschijnlijk wel het introverte gedeelte zijn, waarbij ik moet opletten dat ik niet zover doorga tot hij ontploft .. Maarja, die grens vinden .. want als hij gewoon geen zin heeft en ik vraag dan niet door, dan gaan we er ook nooit komen 

Deze gaat ook op z'n knieën als ik blijf vasthouden (wat meestal niet eens lukt omdat het mij gewoon pijn doet). Maar soms lijkt dat dan wel weer te helpen. Het is moeilijk om uit te leggen, maar in de roundpen deed hij dat op een bepaald moment ook, gewoon naar achter leunen om zich te laten vallen. En ik had zoiets van "het zand is zacht, laat maar gaan" en voordat hij op de grond was bedacht hij zich en kon ik de hoef helemaal uitkrabben en er vanalles mee doen. Dus dan denk ik ook weer van: is het niet gewoon proberen?
Dus om te oefenen.. is een moeilijke .. Of misschien ik zelf erbij blijven staan en iemand anders vragen, want uiteindelijk moet toch de smid het werk doen, misschien helpt het wel als ik degene ben die bij z'n hoofd blijft staan...
Moet wel iemand zijn met geduld, die niet op eigen houtje dingen gaat doen (toch vasthouden, straffen, ... ), en dat lijkt me nog niet zo makkelijk
(niet dat de mensen slecht zijn, maar ik ben de rare persoon op stal zeg maar
).

Daarna hem even laten doen, want ik wilde nog wat clickeren en dus ging wat dingen opbouwen, hij bleef me maar overal volgen
En toen nog heel fijn geclickerd, weer gevoetbald, met balkjes gespeeld, aan het volgen gewerkt, oefeningen met balkjes gedaan, de jambette, achterhand wegdraaien & naar mij toe draaien (al wil hij niet draaien als ik halverwege zijn lichaam sta, gaat wel als ik schuin achter hem sta, lijkt wel alsof hij schrik heeft dat ik niet ga meeschuiven en dat hij mij niet omver wil lopen
) en ineens pakte die mijn zweep af van mij en toen heb ik hem het pakken & vasthouden aangeleerd
[***] had trouwens wel weer een fleemdag, op alles wat ik vroeg kreeg ik een fleem als antwoord
En toen ging ik eens kijken of hij ook mijn zweep wilde vastnemen, en die wilde dat ook!
Dus nu heb ik 2 pak-pony's
Daarna nog even langs de poetsplaats (wilde kijken of hij daar misschien angstig zou reageren na het voetengedoe, maar dat was niet zo
, dus kan hem daar morgen met een gerust hart weer neerzetten indien nodig
) en toen nog stukje gewandeld en hem laten grazen. Heel fijn afgesloten dus.

).
Bedoeling is dat hij uiteindelijk alleen dat ene dingetje apporteert, want anders zie ik hem inderdaad ook nog wel met vanalles gaan rondrennen
Nu heb ik dat met die zweep even gestimuleerd omdat het moment daar was en ik dan al meteen een mooie stap bevestigd had, maar ik ga zo snel mogelijk omschakelen naar 1 speeltje, in de hoop dat dat helpt. Want zo doe ik dat ook met die ton als voetbal, maar uiteindelijk wil hij toch nog met andere dingen voetballen, zo ging hij vandaag de balken van het voetbaldoolhof vooruit duwen in plaats van de ton die er langs lag enzo