Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:55

Het tweede boek heb ik ook.. maar ik moet erbij zeggen dat de dvd's een grotere toegevoegde waarde hebben omdat je daarop veel meer uitleg krijgt en alles in beeld wordt gebracht. :) Ik zou iig een paar dvd's overwegen, dan weet je wat ik bedoel

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:56

[***] schreef:
[GVL-ITP] Cobe kan weer lachen!
Komt wel goed :) Vandaag niet teveel gedaan, gewoon weer eventjes dingen die hij kent en leuk vindt. Morgen ga ik nog eens wat dingen van HA doen, eens de voetbalton bovenhalen enzo, vindt hij normaal gezien ook wel leuk. En verder zien we wel :)

Boke doet het trouwens ook echt super :D Vandaag alle 4 de voetjes kunnen vragen! Met eentje heeft hij het heel moeilijk (weet niet waarom) dus daar heb ik nog veel geholpen, maar uiteindelijk ging het toch best goed. Voor de 3e keer ermee bezig geweest te zijn vond ik het in ieder geval super gaan :D En daarna ben ik nog een rondje met hem het bos in geweest, zonder afstappen :Y) :D

Leuk dat je met Boke lekker het bos in kan en dat hij het zo goed doet.
Veel plezier met cobe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:02

Ok, dus het boek heeft geen toegevoegde waarde? Dacht dat het misschien interessant was als ik eens geen DVD's kon of wilde kijken maar toch iets wilde opzoeken of herbekijken ofzo...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:50

Nou ja, er is niets mis met het boek, maar ik merk dat ik zelf meer leer van de dvd's omdat je het dan echt in beeld ziet. Dan zie je het allemaal daadwerkelijk gebeuren, ook als het niet zo gaat als bedoeld.Als naslagwerk is het boek natuurlijk prima, maar als echt leermateriaal, vind ik de dvd's fijner. En nee... ik heb geen aandelen daarin :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:21

Haha, maar ik wilde dus beide doen .. Dus het boek en dan ook nog de DVD's. De DVD's om te leren en het boek als ik gewoon wat wil lezen of als ik snel iets wil opzoeken of terugzoeken ofzo .. Zou dat kunnen op die manier?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:30

Ja, dat heb ik dus ook. Boek idd als naslagwerk. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik er maar weinig gebruik van maak :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:49

De clickertraining vandaag :):)
[ITP] [***]: wereldvoetbalster & [***]: showman

En nu zijn het wel weer even genoeg foto's enzo geweest :')
Staat ook in het topic maar [***] bood tijdens het poetsen spontaan een voetje aan! Was bezig met het zand eraf te krabben aan de buitenkant (iets wat hij ook niet schitterend vindt dus ideaal om regelmatig mee te pakken) en toen ik bezig was deed hij zelf z'n voetje omhoog :D Heb dit dan heel lichtjes vastgenomen en ben gaan krabben, en hij deed helemaal niks! :D Hij gaf wel aan toen hij het weer goed vond en ik heb hem dan ook gewoon gelaten, volgende keer weer stapje verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:20

Help?

Gisteren met [***] in de roundpen bezig geweest, voetjes optillen en de voorste voeten uitkrabben en met de hoevenkrabber op tikken en over wrijven (zo de voorkant terwijl je hem omhoog houdt, alsof je aan het vijlen bent). Ging, met een paar keer terugtrekken, eigenlijk heel goed! Vandaag wilde ik datzelfde doen, maar dan op de poetsplaats, en het ging echt helemaal niet ... Had eerst zo met hem gewerkt in de piste (samen met [***]), en dat ging eigenlijk al niet goed (rotweer :( ) dus dan maar naar binnen verhuist en besloten om daar nog wat te trainen, [***] kon dan als steun en voorbeeld dienen. Maar het ging echt helemaal niet .. ik word er zo moedeloos van soms .. Zelfs het optillen op zich was al een probleem .. Maarja, misschien wilde ik wel teveel? Ik weet het niet .. het zal toch ooit vooruit moeten gaan wil ik z'n hoeven nog beetje goed krijgen, want die zien er echt slecht uit momenteel (denk doordat ik nu ook met hem rijdt enzo, dan slijt het meer). En met momenten heb ik het idee dat als je een houding aanneemt van "komop, gewoon doen", dat het best goed gaat. Maar op andere momenten, vaak als je juist fijn bezig bent, gaat het weer helemaal mis. Ik snap het gewoon echt niet .. Het zal vast aan mij liggen, maar wat moet ik doen? Hij zal toch eens door dat punt moeten dat hij z'n hoeven langer omhoog moet houden en dat er ondertussen iemand aan bezig is .. De hoefsmid kan het echt niet op 5 seconden :=

Maarja, met de hoevenkrabber was uitgesloten vandaag, dus dan maar beetje gewerkt aan het omhoog houden op zich. Begonnen met 5 seconden en geëindigd met 20 seconden. Wel heel goed afgesloten maar de tussenstukjes verdienden niet altijd de schoonheidsprijs, het is toch moeilijk om niet boos te worden, vooral als hij naar je uithaalt. Ik pik dat niet, maarja, het geeft wel aan dat hij het niet leuk vindt, en dan ga ik toch te snel? Of moeten we daar gewoon door? Heb schrik dat we altijd gaan blijven sukkelen als ik niet eens blijf volhouden... Ik weet het echt niet :=

Was trouwens verder ook echt een geweldige dag vandaag ... dus waarschijnlijk wilde ik weer veel meer dan mogelijk was .. maarja, kan ze toch niet altijd maar gewoon in de weide laten staan? [***] lijkt momenteel weer helemaal into gewoon werken te zijn. Longeer hem gewoon of dergelijke en hij doet z'n stinkende best, wil je hem afwisseling geven door te spelen en te clickeren en zodat hij moet nadenken dan wil hij niks meer :+ Soms lijk ik wel een normale pony te hebben :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:12

[***] schreef:
Gisteren met Boke in de roundpen bezig geweest, voetjes optillen en de voorste voeten uitkrabben en met de hoevenkrabber op tikken en over wrijven (zo de voorkant terwijl je hem omhoog houdt, alsof je aan het vijlen bent). Ging, met een paar keer terugtrekken, eigenlijk heel goed! )

Ik heb dit even eruit gelicht.
Het ging dus niet goed. Als hij terugtrekt, geeft hij al aan dat hij niet klaar is voor een volgende stap. Neem je die toch, dan krijg je een situatie als nu.
Vervolgens heb ik het idee dat er toch wat dwang bij kijken kwam (ik begreep dat hij paar keer wou terug trekken en je haalde aan dat je het uithalen niet accepteerden?)
Dat is eigenlijk een logisch gevolg van het feit dat hij gisteren al signalen aangaf dat het niet helemaal ok was.

Ik kan natuurlijk niet oordelen over hoe je werkt. Dan zou ik het moeten zien.
Maar het kan helpen te tellen.
Eerst zal gewoon het optillen goed en volledig vrijwillig moeten gaan. Maar dat gebeurt misschien al?
Daarna begin je met 1 tel, Click en beloon. Twee tellen, click en beloon. Een tel, click en beloon, Drie tellen, click en beloon, 2 tellen etc. Ben niet bang om in het begin echt heel erg veel te belonen.
Bouw het op. Merk je dat hij signalen afgeeft, zet dan paar stapjes terug, voordat hij moet 'schreeuwen' Als je gaat vechten/boos wordt/dwang gaat gebruiken, ben je terug bij af of verder terug. Dan is het vertrouwen weg en gaat hij voetje tillen weer koppelen aan aversi. Daarom is het zo belangrijk dat je de eerste signalen serieus neemt, dan hoef je maar een paar stapjes terug te zetten-

Ik weet niet of je inmiddels al leermateriaal hebt besteld? Ik denk dat je daar veel baat bij zult hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:19

Het optillen is het probleem niet, het uitbouwen wel.
Ben vandaag bezig geweest met tellen maar als het bv. 5 seconden goed gaat en je wil daarna 6 seconden dan zet hij bij 5 seconden z'n voet al neer (net alsof die meetelt :+ ). Ofja, zetten, meer gooien is dat .. En mijn lichaam vind dat ook niet leuk, rug zit nu ook weer vast van "even" te trainen... En dan niet omdat ik zo nodig moest vasthouden ofzo, maar omdat hij z'n voet zo hard neergooit dat ik elke keer een slag krijg ik mijn armen/nek/rug ...

Dus ja, ookal gaat het goed, er komt steeds een moment dat hij eerder neergooit dan ik wil, en dan zeg of doe ik niks, maar vraag ik gewoon opnieuw, maar dan is het spelletje al begonnen en dan moet ik echt opletten dat het geen gevecht wordt. Vandaag werd het dat wel. Het stomme is dat ik wel weet hoe het moet, maar tegelijk ook het idee heb dat als ik niet eens een keer volhou (en dus wel blijf vasthouden of hem eens streng toespreek of..) dat er nooit wat van gaat komen. Want gisteren zei ik gewoon éénmaal "uh" en toen stopte hij met trekken en hield heel ontspannen z'n voet omhoog en kon ik er vanalles mee (heb ik hem ook uitgebreid voor beloond). Dus ja .. ik weet het niet ...

Leermateriaal is nog niet besteld neen, ik ben nog aan het kijken wat ik het beste kan bestellen, want jij zei dat de verzendkosten op een bepaald moment hetzelfde bleven, maar hier stijgen ze alleen maar :+ Dus nu ben ik aan het kijken hoeveel ik in 1 keer wil bestellen, en dat weet ik nog niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:42

Tja, ik kan je eigenlijk erg moeilijk adviseren omdat ik niet daadwerkelijk zie wat er gebeurt. Wellicht heb je een keer de mogelijkheid om het te filmen en evt per pb op te sturen. Wil je graag helpen voor zover mogelijk, maar het blijft nu een beetje gissen met wellicht de verkeerde adviezen.
Mbt leermateriaal zou ik gewoon eens een mail naar hen sturen met de vraag hoe je dat het beste kunt aanpakken mbt gunstig mogelijke voorwaarden bij verzendkosten. Ze kunnen daarin adviseren en geven soms ook nog korting. Als je alleen op de site bestelt, gebeurt dat niet.
Gewoon eens een mail sturen. Je bent dan evengoed niets verplicht, maar weet wel hoe je het het beste kunt doen. Ze zijn heel behulpzaam

Maar ik kan even nergens op reageren want we gaan paar daagjes weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:56

Zo, mail is verstuurd :)
Staat ook op de website als je via mail besteld dat je korting krijgt (staan wel 2 verschillende percentages). Nuja, ik heb gevraagd wat aangeraden is voor mij om te bestellen en hoe het zit met de verzendkosten (of die op een bepaald moment gelijk blijven) en eventuele kortingen bij grotere bestellingen. Zal zien wat ze zeggen :Y)

Nu, ik begrijp dat het moeilijk is om er zo op reageren :j Maar het is ook moeilijk erbij te staan, hij lijkt namelijk totaal geen angst te hebben, hij doet geen gekke dingen, hij reageert niet extreem, het lijkt alsof hij ze gewoon niet wil geven, er gewoon geen zin in heeft. Nu zal dit waarschijnlijk wel het introverte gedeelte zijn, waarbij ik moet opletten dat ik niet zover doorga tot hij ontploft .. Maarja, die grens vinden .. want als hij gewoon geen zin heeft en ik vraag dan niet door, dan gaan we er ook nooit komen :=

Nuja, ik ga zien, heb nog een paar dagen vrij dus ik ga er wel nog mee aan de slag, gewoon met een paar korte sessies in de roundpen en als daar alles heel goed gaat het meenemen naar de poetsplaats, ik denk dat die overgang sowieso te snel is geweest.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:15

Ik herken dit wel enigszins. Ook Kyra heeft (had) problemen met voeten optillen. Nee. opgetild houden. En ik heb met andere paarden nooit problemen gehad dit aan te leren. Bij Kyra is het deels een balans/lichamelijk probleem. Deels is het opgelost/beter geworden nadat de osteopaat is geweest.

De hoefsmid hier, zegt gewoon dat het ongeduld is van haar kant. Maar dat geloof ik niet. Ik geloof dat niet omdat ik haar verteld had van het probleem en ook wat de oplossing was: neerzetten en opnieuw vragen en dat als er iemand bij het hoofd staat het probleem zich meestal niet eens meer voordoet. Ik zag dat elk paard problemen met haar had. Dus kijk ik in dit geval niet naar het paard maar de handler (hoefsmid). Ze leek wel bang.

Wat er wel is, weet ik niet, maar het is ontzettend moeilijk voor Kyra. Bij de NL smeden was enkel bij haar hoofd staan al genoeg om 'steun' te geven. En dan ging het wel goed. Ik ben het uitkrabben/optillen dan ook gaan oefenen met iemand die bij haar hoofd bleef staan. Dat hielp bij Kyra al. En ja het lijkt een eeuwige weg, maar nu zijn we 3 jaar verder en het gaat heel goed. De ene dag beter dan de andere dag, maar over het algemeen goed.

Ik houd ook niet vast aan het been. Soms probeer ik mee te gaan met de beweging en als ze ontspant gelijk de voet wel neer te zetten. Ik heb haar ook een tijd getraind om haar been gewoon op een krukje te leggen toen ik hoogzwanger was en al helemaal geen paard wilde omhoog houden. Kyra laat zich bij de voorbenen gewoon vallen (plotseling), dus dat wil je niet vasthouden omdat je de knieën niet op een betonvloer wilt laten vallen. Of onder een vaststaan paard wil komen.

Weet je een paard heeft geen agenda (het moet nu na x keer trainen wel klaar zijn) en heeft ook aan zoiets geen boodschap. Ik heb dus geen pasklare oplossing voor je, maar misschien heb je er wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:21

Dank je wel :)
Ik heb in ieder geval herkenning :j Deze gaat ook op z'n knieën als ik blijf vasthouden (wat meestal niet eens lukt omdat het mij gewoon pijn doet). Maar soms lijkt dat dan wel weer te helpen. Het is moeilijk om uit te leggen, maar in de roundpen deed hij dat op een bepaald moment ook, gewoon naar achter leunen om zich te laten vallen. En ik had zoiets van "het zand is zacht, laat maar gaan" en voordat hij op de grond was bedacht hij zich en kon ik de hoef helemaal uitkrabben en er vanalles mee doen. Dus dan denk ik ook weer van: is het niet gewoon proberen?

Maar langs de andere kant denk ik dat ook weer niet, want hij heeft het gewoon moeilijk, en hij heeft links in de schouder (volgens mij) een probleem, en rechts ziet hij niet. Dus ja, ik begrijp dat wel dat hij het allemaal moeilijk vind. Maar iets moet ik toch kunnen doen ... Dat van iemand naast het hoofd is voor hem misschien ook steun, maar ik heb het idee als er (vreemde) mensen bij zijn dat het helemaal niet gaat .. Ik werk altijd alleen met hem en vandaag liep er op de poetsplaats een paar keer gewoon iemand voorbij (die bleef dus niet eens staan, wat ze meestal wel doen) en op dat moment gooide hij meteen z'n voet naar beneden. Dat vindt hij dus helemaal niks denk ik, als er nog meer volk bijkomt (die ene keer dat hij mij wel getrapt heeft stond er ook 3 man op te kijken). En ik vind dat ook niet zo super :+ Dus om te oefenen.. is een moeilijke .. Of misschien ik zelf erbij blijven staan en iemand anders vragen, want uiteindelijk moet toch de smid het werk doen, misschien helpt het wel als ik degene ben die bij z'n hoofd blijft staan...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:24

Ik heb bij Kyra inderdaad in het begin een vriendin gevraagd de benen op te tillen en zelf bij het hoofd gebleven. Ook dan kun je goed clicken. Dan weet de helper ook direct wanneer ze het been kan neerzetten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:27

Eens zien of ik op stal ergens een slachtoffer vind :Y) Moet wel iemand zijn met geduld, die niet op eigen houtje dingen gaat doen (toch vasthouden, straffen, ... ), en dat lijkt me nog niet zo makkelijk := (niet dat de mensen slecht zijn, maar ik ben de rare persoon op stal zeg maar :+ ).

Heb in ieder geval alweer nieuwe hoop, dank jullie wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:50

Ik heb geclickerd met beide pony's (apart) en het ging GOEHOED! *\o/*
Heb ook het idee dat ik er zelf meer handigheid begin in te krijgen, het clickeren op zich maar ook word ik er beter in om een click te laten uitblijven om hem zo te stimuleren het beter of mooier te doen, maar het toch ook weer niet zover laten komen dat hij z'n interesse verliest en geen moeite meer wil doen. Dus dan kan je fijn werken :Y)

Echt héél veel gedaan vandaag, denk als ik het ga opnoemen dat ik nog de helft vergeet :')
Eerst begonnen met gewoon longeren en daarbij ook balkjes meegenomen, eerst drafbalkjes, daarna galopbalkjes en toen een sprongetje met een galopbalk voor & achter en toen sprongetjes (in-uitje). Hij deed echt zo hard z'n best, hij werd weer helemaal fanatiek! :D Daarna hem even laten doen, want ik wilde nog wat clickeren en dus ging wat dingen opbouwen, hij bleef me maar overal volgen :') <3 En toen nog heel fijn geclickerd, weer gevoetbald, met balkjes gespeeld, aan het volgen gewerkt, oefeningen met balkjes gedaan, de jambette, achterhand wegdraaien & naar mij toe draaien (al wil hij niet draaien als ik halverwege zijn lichaam sta, gaat wel als ik schuin achter hem sta, lijkt wel alsof hij schrik heeft dat ik niet ga meeschuiven en dat hij mij niet omver wil lopen :') ) en ineens pakte die mijn zweep af van mij en toen heb ik hem het pakken & vasthouden aangeleerd :Y) [***] had trouwens wel weer een fleemdag, op alles wat ik vroeg kreeg ik een fleem als antwoord _O-

Met [***] ook geclickerd, niet lang maar wilde gewoon nog even wat met hem doen na het voetgeefincident, en dan eens niet met z'n voeten bezig zijn. Schudden kende hij al en nu kent hij ook wat nieuws: tong uitsteken. Ik wilde kijken of hij wilde flemen maar dat wilde hij niet, hij wilde wel z'n tong uitsteken dus zijn we daar maar mee verder gegaan. Verder nog een beetje met de wip bezig geweest, ook dwars enzo, hij ging echt heel beheerst kijken & z'n voeten neerzetten, heel erg leuk om te zien :D En toen ging ik eens kijken of hij ook mijn zweep wilde vastnemen, en die wilde dat ook! :D Dus nu heb ik 2 pak-pony's :)) Daarna nog even langs de poetsplaats (wilde kijken of hij daar misschien angstig zou reageren na het voetengedoe, maar dat was niet zo :) , dus kan hem daar morgen met een gerust hart weer neerzetten indien nodig :) ) en toen nog stukje gewandeld en hem laten grazen. Heel fijn afgesloten dus.

Leuk dagje vandaag met mijn clickerpony's :D
En mijn bestelling voor het boek & de DVD's is bijna in orde :D
En uh .. voor naar de toekomst toe .. wat is een handig iets om te apporteren? Zijn jullie daar ook mee bezig? Ik weet dat je vanalles kan gebruiken maar ik zou ergens 1 speeltje ofzo willen en dat dan als vast apporteerding gebruiken (om te voorkomen dat ze binnenkort constant met mijn zweep lopen rond te dragen :P ).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:02

Ik heb zo'n groot hondenflos touw om te apporteren en ze geeft ook haar voerbakje aan als het leeg is. Verder mag ze alleen apporteren wat ik aanwijs. Maar dat heb ik aangeleerd nadat het apporteren geheel bevestigd was. Mijn vorige pony pakte altijd zijn halster en rende er dan mee weg. Kon ik daar weer naar gaan zoeken, ergens achter in het weiland. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:09

Ik ga binnenkort eens een kijkje nemen in de dierenwinkel, zal wel iets interessants bijzitten wat ik zie werken, gewoon iets voor honden inderdaad :j Bedoeling is dat hij uiteindelijk alleen dat ene dingetje apporteert, want anders zie ik hem inderdaad ook nog wel met vanalles gaan rondrennen :)) Nu heb ik dat met die zweep even gestimuleerd omdat het moment daar was en ik dan al meteen een mooie stap bevestigd had, maar ik ga zo snel mogelijk omschakelen naar 1 speeltje, in de hoop dat dat helpt. Want zo doe ik dat ook met die ton als voetbal, maar uiteindelijk wil hij toch nog met andere dingen voetballen, zo ging hij vandaag de balken van het voetbaldoolhof vooruit duwen in plaats van de ton die er langs lag enzo :+ :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:49

Ben ik ook weer. Fijn dat je nu beter gaat. HL noemde goede dingen, zoals idd ook de mogelijkheid van lichamelijke problemen die het moeilijk maken.
Waar je ook aan moet denken... een paard leert context gebonden; als hij iets op 1 plek beheerst, beheerst hij het nog niet op een andere plek. Vlgs de heren gedragsbiologen moet je een paard een oef op 5 plaatsen/verschillende omstandigheden aanleren, wil het gaan generaliseren.

Apport ben ik wel ooit mee begonnen met hondenflos, maar nog niet mee doorgegaan... ik wil nog zoveel... kom tijd te kort :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:20

Ik kan zo snel geen foto of filmpje van Kyra's flostouw vinden, maar ik heb wel een filmpje geüpload van dat ze haar voerbakje aangeeft na het eten. Scheelt mij ook bukken. :) Wat handig is (en was, vooral toen ik zwanger was).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:21

Wat leuk :D
Spijtig dat we dat niet kunnen, heb geen voerbakje, dat zijn van die grote zwarte speciekuip-vaten .. hij gooit daar wel mee door de stal maar optillen is toch wat veel gevraagd denk ik, dan breekt ie z'n nek :+ :))

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:27

Ik ben dus wel begonnen met iets dat gemakkelijk is vast te pakken.

Ja, ik gebruik ook de context-shift. Dat ik iets aanleer op een bepaalde plek en daarna op een andere fysieke plaats en zo voort. Dat helpt mij met inrijden ook: richting de uitgang op de lange zijde leren aandraven. Pas als dat duidelijk is, op andere plaatsen op de hoefslag aanleren.

Ook set up for succes pas ik daarbij toe: Zorg dat de leeromstandigheden zo optimaal mogelijk zijn en maak het goede antwoord gemakkelijk uit te voeren en het het ongewenste gedrag moeilijk. Zo begon ik met het leren draven onder het zadel op de lange zijde, richting uitgang. Dan is de kans op succes groter dan van de uitgang af rijden. Zo is trainen na het eten/met een volle maag minder succesvol dan wanneer je weet dat ze een beetje (meer) honger hebben.

Ik heb een dergelijk flostouw voor Kyra. Gemakkelijk vast te pakken, niet kapot te krijgen.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:44

Ik denk dat het zoiets inderdaad gaat worden :j
Weet alleen niet goed hoe het met zand zit? Vandaag was de piste wat vochtig (niet nat, maar het zand was nog wat vochtig) en toen de zweep een paar keer op de grond had gelegen kreeg hij zand in z'n mond en dat vond hij niet zo leuk :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 04:29

Je kunt de flos ook op een kleedje leggen of op die leuke wip van je. Dan blijft ie ook zandvrij. Even uitschudden en klaar als hij in het zand valt.

Maar je hoeft niet een flos te nemen. Ik heb hioervoor gekozen omdat ze met een nieuw kunstje graag vanalles willen vastpakken. En dit is duidelijk te onderscheiden van alle andere voorwerpen die ik misschien ZELF wil gebruiken. Zoals een zweep of shabrakje. Maar het is alleen voor het aanleren van het commando. Daarna komt de context shift. Context shift kan ook inhouden een ander voorwerp.