Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vanspeijk schreef:Ik probeer onze jongste nu aan te leren op een gemarkeerde plek te gaan staan [bijv. een mat of handdoek]. Ze snapt wel dat ze iets met haar hoeven moet, maar ze blijft maar schrapen. Soms gaat ze er wel op staan, maar alleen nadat ze geschraapt heeft, en ondanks dat ik haar hiervoor uitgebreid beloon [jackpot] lijkt het kwartje niet te vallen. Ze gaat er echt per ongeluk op staan, en het gebeurt ook niet erg vaak dus dat maakt het ook lastiger. Ik probeer haar te clicken voor zo min mogelijk of minder heftig schrapen, maar verder dan dat kom ik niet echt.
xyzutu2 schreef:Toen mijn stalgenootje vroeg of ik een mee wilde kijken, dacht ik terug aan Sjors. Ookal was er bij de Tinker geen echte koppeling met het gedrag van zijn baasje te zien, de reactie was er wel eentje die ik koppelde aan stress. Omdat hij alle oefeningen al kende leek het echter geen 'performance stress', maar meer gekoppeld te zijn aan het feit dat iemand wílde dat hij performde. De mens dus. Dat geeft ook meteen het belangrijkste probleem met het wegtrainen van dit gedrag weer: de trainer wordt niet meer als neutraal gezien maar als stressverhogend/negatief - ookal zie je als medemens juist een erg positieve en geduldige trainer.
xyzutu2 schreef:Ik heb niets aan te merken op jullie video aangezien je paard je blijkbaar heel goed begrijpt en ook echt begint te communiceren, maar af en toe had ik bij het kijken het idee dat ze eerst naar de voerbak ging (waar ze in het begin ook voor beloond werd?) en dan pas naar jou keek. Blijkbaar was het belonen voor naar jou kijken al genoeg voor haar, maar het zou kunnen dat ze een neutraal/positief voorwerp misschien wat veiliger vindt dan meteen interacteren met een mens. Misschien dat het werken met stationaire targets (dus niet door de trainer vastgehouden, dat werkte bij de Tinker bijvoorbeeld niet omdat de target dan weer onderdeel wordt van vragen/wensen en andere soorten mensendruk) haar ook nog verder kan helpen. Het ziet eruit alsof bij haar (in tegenstelling tot bij de Tinker en in iets mindere mate Sjors) het besef dat ze met jou kan communiceren voor haar al opening genoeg is, maar stel dat ze weer terugvalt als je meer gaat trainen/vragen, dan kunnen stationaire targets door de bak heen haar misschien ook helpen om haar ideeen actief vorm te geven (loop uit eigen beweging naar een target en raak die aan om de mens iets duidelijk te maken) in plaats van passief te worden en weer in een coma te schieten. Dat communiceert namelijk zo lastig.
![]()
Het zou best kunnen dat het bij jouw merrie anders werkt, maar bij de comapaarden die hier voorbij kwamen (toevallig waren twee van de andere paarden die dat ook hadden in lessen/clinics ook Tinkers) werkten neutrale, menslozetargets ook erg goed om de communicatie te herstellen als direct communiceren met hun mens nog een stapje te ver was. Misschien dat je er iets aan hebt!
HippoLogic schreef:Ik had gisteren weer een Fact Friday: ‘Horses can learn to use symbols to communicate their preferences’
Dat gaat over het onderzoek in Noorwegen waar ze 23 paarden hebben geleerd middels symbolen hun voorkeur aan te geven over "deken af", "deken om" en "laat het zoals het is" (als ze een deken om hebben, laat die om en als ze zonder deken zijn, er geen op leggen). Alle paarden leerden de symbolen dmv clicker training en ze leerden het allemaal binnen 14 dagen. Leuk he?