Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:40

Wat leuk om zo met de balken te werken. Ga ik ook eens proberen. Kijken of we het echt beheersen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:42

Hallo allemaal, ik ben weer naar de kliniek geweest en rugblessure is ietsje verbeterd maar zeker nog niet goed. Gelukkig is mijn dierenarts grote fan van aan de hand werken en mag ik lekker door blijven gaan en soms een klein stukje draf meenemen. Ik maak me natuurlijk zorgen om mijn paardje (alhoewel arts nog steeds zegt dat hij helemaal hersteld), maar ik vergeet het een beetje omdat ik gewoon lekker aan de slag kan en spieren kan kweken en onderhouden zonder belasting op de rug. Ik ga goed mijn best doen om hem dit jaar vanaf de grond supersterk in zijn lijf te krijgen, nog meer gemotiveerd dan ik al was. Gelijk volgend weekend een lesje plannen!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:19

Paperboy: Dat klinkt toch wel positief al hoop je natuurlijk altijd dat het genezen is. Fijn dt je lekker door mag werken aan de hand is er ook altijd genoeg te doen!

Vandaag ook weer heerlijk aan de hand gewerkt met Jonas. Lang geleden dat het zo lekker ging niet door Jonas maar door een eigen knie blessure dat is niet handig bij aan de hand werken. Vandaag eindelijk eens wat minder last van en dat kreeg ik direct terug van Jonas. :D

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:51

hoi ik kom ook nog even kijken :)

eventjes afwezig geweest omdat het nog steeds niet helemaal goed gaat met mijn rug!

vannacht was bij ons de hele kudde ontsnapt naar de wei :\ beetje jammer.... snow is vorig jaar hoefbevangen geweest dus ik heb hem vanmiddag wel even geknepen...

Hij was gelukkig niet kreupel, maar wel stijf.. .dus even aan de hand gewerkt, om zo de afvalstoffen uit zijn lijf te krijgen en daarna liep hij weer een stuk minder stijf! wat is het toch een heerlijke manier van trainen. _/-\o_

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:16

Oeh jeetje dat is wel schrikken idd met hoefbevangenheid. Maar wel fijn dat die alleen stijf was. Dan is aan de hand werken toch wel weer erg fijn!

Ik heb van de week heerlijk met Jonas getraind. Was al begonnen met de traver aan touwhalster en aan kaptoom maar dit was toch te weinig begrenzing. Dus ook het hoofdstel er even bij gepakt.

Hier een paar still uit mijn film van de training. Zal ook nog wel filmpje uploaden maar eens even knippen hij is nu 45 minuten.
Lekker warm stappen.
Afbeelding Afbeelding

Traver Zie nu pas dat ik maar van een kant heb.
Afbeelding Afbeelding

Stukje draf en in stap buiten achterbeen extra erbij vragen is toch wel erg moeilijk
Afbeelding Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:59

Ziet er goed uit Nelleke!
Ik heb alleen wel het idee dat je in de travers erg terugwerkt met je binnenhand. Valt hij anders teveel op de voorhand?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:00

Ijssnuiver: Klopt ik moet hem met de binnen hand echt nog ondersteunen. Anders gaat hij op de voorhand en loopt geen traver maar wil verder in schouderbinnen dit kent die al en vind die dan makkelijker. Merkt wel al tijdens de training dat hij het meer ging snappen hij ook al van mijn hand af kwam. Is ook niet dat ik hem er echt op moet vast houden maar verbinding is nu nog even nodig. Maar dit was ook de reden dat ik het op kaptoom niet voor elkaar kreeg. Hij is dan nogal volhardend en gaat in schouderbinnen verder. Maar we oefenen rustig door! Is tenslotte het begin van de traver.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:37

Wat een weertje! Wij hebben een wandeling aan de lijnen gemaakt. Genieten van het weer en van een genietend paard!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:39

Kun je dat niet oplossen met een aanwijsstokje voor de boeg of binnenkant schouder? Dan voorkom je dat je terug gaat werken met je hand, want daarmee werk je direct ook terug in de voorwaartse beweging.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:57

Iemand ervaring met shetlanders? Heb hier nog ene onbeleerde mini staan die ik graag aan het werk wil hebben. Probleem is dat hij geen bitje past dus ik bitloos moet beginnen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:13

Bitloos is toch geen probleem?
Mijn voorkeur zou wel aan de lange teugel zijn, omdat je anders wel heel erg moet bukken denk ik om fijn te kunnen werken. Ik zou zeggen, gewoon starten en kijken hoe het gaat?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:43

Mira283 schreef:
Iemand ervaring met shetlanders? Heb hier nog ene onbeleerde mini staan die ik graag aan het werk wil hebben. Probleem is dat hij geen bitje past dus ik bitloos moet beginnen

sorry, val hier even binnen...maar wat is de reden dat hij geen bitje past? mocht je nl mooie kleine bitje zoeken dan zou je eens kunnen kijken op www.minihorseshop.nl , hun hebben echt een mega collectie voor die kleintjes in 9 cm en 10 cm
:wave: dank jullie wel dames...ben weer weg...

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:05

ijssnuiver schreef:
Kun je dat niet oplossen met een aanwijsstokje voor de boeg of binnenkant schouder? Dan voorkom je dat je terug gaat werken met je hand, want daarmee werk je direct ook terug in de voorwaartse beweging.

Helaas lukt niet niet. Jonas is nogal snel onder de indruk van de zweep en geeft een totaal aafrechts effect. Natuurlijk wordt hier wel aan gewerkt (al 2 jaar) en wordt het beter maar dit is voor nu het handigst maar wel met de kanttekening zo gauw mogelijk zonder steun te kunnen doen. Want het is zeker niet de beste oplossing.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 06:47

Leuke foto's Nelleke!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:08

Nelleke_H schreef:
ijssnuiver schreef:

Helaas lukt niet niet. Jonas is nogal snel onder de indruk van de zweep en geeft een totaal aafrechts effect. Natuurlijk wordt hier wel aan gewerkt (al 2 jaar) en wordt het beter maar dit is voor nu het handigst maar wel met de kanttekening zo gauw mogelijk zonder steun te kunnen doen. Want het is zeker niet de beste oplossing.

Hm lastig!
En puur op intentie cq lichaamstaal dan of is dat niet voldoende?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:28

Nelleke, leuke foto's!

Ik heb zondag een filmpje gemaakt... ik wil hem graag delen en feedback ontvangen maar wees wel een beetje lief ;) snow en ik staan al sinds kerst redelijk stil ivm mijn rug. de dag voor dit filmpje was snow 's nachts uit eten gegaan in de wei, waat ook niet heel goed is voor hem (HB geweest!)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:33

Super dat je een filmpje neerzet !!!
Goh ik ben ook nog maar een beginner hoor. Maar wat ik zie is dat het touw naar de kaptoom bijna de hele tijd strak staat. Het lijkt soms ook dat je met je arm hem naar voren trekt of opzij ??
Dat mag van mijn juf niet. je moet vragen en vooral gelijk loslaten als je paard stelling geeft.
en ik zie ook dat je hem constant ondersteunt met je hand tegen zijn schouder. Zelfde verhaal, vragen en gelijk loslaten als hij loopt zoals je wil.

Ik ben wel helemaal jaloers op de rust van snowdon hoor ! mijn paard is nog aan alle kanten aan het zoeken met zijn balans en gaat lopen happen etc als het niet naar zijn zin gaat.
Snow loopt soms ook erg diep met zijn hoofd. Komt hij dan niet teveel op de voorhand ??? Ik moet in ieder geval het hoofd van mijn paard hoger houden ( oren op schoft hoogte en niet lager ) om die reden.
Nog iets wat opvalt, maar dat valt ook op voor mij omdat ik achteruit moet lopen met dit werk misschien. je doet helemaal niets met de lengtebuiging tov de ribben. Je hand helpt hem de hele tijd ter hoogte van de schouder. Maar hij moet natuurlijk eigenlijk meer buigen met zijn buik/ lengtebuiging ter hoogte van de ribben. Hoe zeg ik dat nou goed ....?

Maar nogmaals ik ben een beginner en wie weet zijn anderen het totaal niet met me eens. Ligt waarschijnlijk ook heel veel aan de manier waarop je les krijgt.
Laatst bijgewerkt door Maris op 18-02-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:38

de meeste tijd staat er geen druk op het touw, ik moet juist van mijn juf mijn hand voor hem houden :+ haha wat een verschillen van werken he!

ook de schouder druk ik niet steeds... maar waarschijnlijk in dit filmpje wel meer aangezien hij behoorlijk stijf was door al het gras ;(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:45

Ja waarschijnlijk idd hele andere manier van les krijgen !
Ik moet echt een los touw laten zien ( met boogje erin ) en mag ook niet de hele tijd mijn hand tegen zijn schouder of waar dan ook aanleggen. Schouder moet ik ook meer corrigeren dmv ophouding aan de kaptoom in combi met klein zweep tikje tegen de schouder.
Maar omdat ik achteruit loop met dit werk ziet het er voor mij ook heel anders uit. Ik bedoel ik kan niet eens met zijn hand tegen zijn schouder aanlopen terwijl je achteruit loopt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:46

Ik vind dat achteruit lopen echt mega zwaar, maar op zich zie je wel precies wat je paard doet met de voor en achterhand !

Fleur311

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:48

Hai jaa ik werk iedere dag met mijn paardje aan de hand dat doe ik vaak voor het rijden en na het rijden

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:45

Leuk om een filmpje te zien DKZB! Ik heb er een beetje doorheengebladerd omdat ik het geduld niet heb om hele filmpjes te kijken :o . Wat mij heel erg opvalt is dat er weinig energie stroomt, ik word er zelfs een beetje kriegel van als ik er naar kijk. Wat mij betreft zou voorwaarts zonder de handrem de eerste stap zijn. Dan gaat de energie stromen en de beweging makkelijker.
Wel balen hoor dat hij onbedoeld uitstapje heeft gemaakt naar het gras! Mijn merrie is een aantal keer op het randje van HB gezeten en sindsdien ook mega gevoelig op gras, dus weet beetje wat je bedoeld.

Kun je nu ondanks de rug wel wat meer met hem werken? Iets anders wat mij opvalt is jou eigen houding, mag van mij veel trotser en wat meer gestapeld/rechtop. Maar dat word ook versterkt denk ik door je jas en waarschijnlijk je zere rug :) .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:58

Ik heb alles meegelezen! Weinig tijd en daarbij te weinig kennis om mensen te helpen of advies te geven.

Wel lees ik alles, omdat ik dat leuk vind :D

Over het filmpje van dkzb, kan me vinden in de adviezen, maar vind hem wel heel fijn lopen!
Focus bij jou, echt een mooie stelling, balans over twee schouders.

Bij de tips denk ik gelijk, oliebol dat doe ik ook := Touw blijven vasthouden, hand op schouder houden, zelf te weinig voorwaarts denken...

Blade heeft hard gewerkt de afgelopen dagen, en vandaag fotoshoot gehad dus morgen dagje vrij.
Daarna goed onthouden, laaat die lijn los en niet micromanagen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:12

Daar sluit ik me ook bij aan nevergiveup! Hij is erg in balans!

Ik betrap mezelf ook nog wel op terug denken hoor :o . Calypso is -met name in het begin van de training- erg moeilijk voorwaarts te krijgen. Combinatie van stukje stijfheid en nutteloos vinden dat we beginnen met "simpele" dingen. Als ik dan even overduidelijk voorwaarts ben is dit zo over en kunnen we fijn werken. Soms vergeet ik dat een blijft het wat plakkend.
Leuk voorbeeld was laatst tijdens het loswerken. Dat doe ik met Calypso niet zoveel meer omdat het niet echt haar ding is, maar voor de afwisseling wil ik dat nog wel eens meenemen. Nu dus ook en ik stapte de cirkel in met de gedachte 'kom op, even samen voorwaarts' en dat is ze vanaf seconde 1 geweest. Dan staat overscherp op de hulpen en is ze met gedachte te werken. Super gaaf is dat!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:20

Hey mag ik me hier ook melden? Ik wil heel graag met mijn bijrijdpaardje beginnen met lange lijnen, denk dat het me heel erg helpt met het rechtrichten. Alleen hoe leer je zoiets aan een paard? Heb gisteren geprobeerd of ze het zou snappen, nou niet dus. Ze bleef staan en snapte niet wat ik nou deed naast haar :')

Ze was er ook niet helemaal bij met der koppie, ze is namelijk erg hengstig op t moment. Ik snap niet hoe ik moet beginnen, had gehoopt dat ze t snel zou oppakken.

Kent iemand bij mij in de buurt (Markelo) iemand die les hierin geeft?