Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hij doet tegenwoordig ook regelmatig iets wat ik niet zo leuk vind .. maar het schijnt dat dat erbij hoort als ze ontspannen zijn en het leuk vinden? 

En dat levert soms toch wel wat frustratie-momentjes op van beide kanten
En vooral omdat het zo'n doordrammer kan zijn.. Bv. zoals gisteren, de rode draad zeg maar was het vertrekken in stap en achteruit stappen als ik naast hem stond, dat deed ik dus regelmatig met dan andere oefeningen tussendoor. En dan gaat het goed en dan ineens niet meer, dan zeg ik "stap" en ik doe mijn handcommando (richting aanwijzen) en dan gaat hij achteruit, stap ik mee achteruit en zeg 'neen [***], stappen', of ik blijf staan en ik zeg dat en dan ging hij als ik geluk had stilstaan maar stappen ho maar .. als ik het dan opnieuw vroeg ging hij weer achteruit, terwijl hij wel weet dat het vooruit betekent. Naja, het is moeilijk om te omschrijven, maar soms hé ... grrr
Amable schreef:Ik geef ook nooit zomaar voerbeloningen uit de hand. Het eerste wat ik een paard leer is beleefdheid, zonder click mag hij niets uit mijn hand aannemen, ik kan me voorstellen dat het vreselijk verwarrend voor je paard is als dat het volgende moment weer wel mag. Mocht ik toch zomaar iets willen geven dan krijgt hij het in zijn voerbak of vanaf de grond, of ik vraag een kleine oefening zoals flemen of kusje, click daarvoor en geef dan iets lekkers.
Sowieso ook gewoon in de weide, maar tijdens trainingen ook. Als rustmoment en als beloning. [***] vind dat heul 'relaxerend' ...
Welk boek moet ik hebben? Grondwerk van Inge Teblick toch? Nog aanraders? In een beetje begrijpbaar Nederlands (of Engels)? Want lezen is al zo moeilijk
Maar ik ben zo verdomd onhandig met die clicker

) en het boek.
En van af en toe eens aan een lang teugeltje het bos in zal hij ook wel niet stuk gaan.
).
) dus ik moet daar maar gewoon mee aan de slag. Het duurt langer, het ziet er raar uit, maar ach, wie heeft daar last van ..

), naar de wip toe, over de wip .. samen, alleen, de dag erna ook achteruit etc. etc. Gaat allemaal vanzelf. En ik heb tot nu toe nog niemand dat zien nadoen
Wel pogingen tot, maar er zijn nog niet veel paarden over die wip geweest
En al helemaal niet gewoon zo van de eerste keer 

)

Ze zullen vast wel gelijk hebben, op hun manier, maar dat is toch niet mijn manier. En [***] wordt er ook niet happy van, die doet het wel, maar met veel zuchten & kreunen (niet letterlijk gelukkig, maar figuurlijk toch zeker wel). En dan heb ik ook iets van "moet dit nou echt?". Moet hij nu echt zo super gaan lopen. Ja, ik wil graag fijn kunnen rijden, zonder dat hij constant in mijn handen hangt (dat kan mijn nek niet meer aan), dat is een feit, maar moet dat op deze manier? Neen, ik ga het anders proberen. Dan maar weer buiten het plaatje kleuren en weer raar aangekeken worden, mijn pony's dus mijn keuze, dat geluk heb ik 
En Josepha heeft ooit gezegd dat hij met z'n bouw en z'n karakter zeker piaffe/passage moet kunnen, en stiekem kriebelen zo'n dingen wel
Ik zeg niet dat we daar ooit gaan geraken, maar de weg er naartoe is al heel leuk, en we kijken wel waar we eindigen
Alleen zo stom dat ik me altijd laat beïnvloeden door anderen, had ik in het begin doorgezet hadden we nu waarschijnlijk al een stuk verder gestaan
Maarja, niks aan te doen.. het is nog niet te laat om te beginnen 
Vandaag niet teveel gedaan, gewoon weer eventjes dingen die hij kent en leuk vindt. Morgen ga ik nog eens wat dingen van HA doen, eens de voetbalton bovenhalen enzo, vindt hij normaal gezien ook wel leuk. En verder zien we wel 
Vandaag alle 4 de voetjes kunnen vragen! Met eentje heeft hij het heel moeilijk (weet niet waarom) dus daar heb ik nog veel geholpen, maar uiteindelijk ging het toch best goed. Voor de 3e keer ermee bezig geweest te zijn vond ik het in ieder geval super gaan
En daarna ben ik nog een rondje met hem het bos in geweest, zonder afstappen
Enkel creditcard? Of kan Paypal bv. ook?
Super. Moet ik er alleen nog eens geld opzetten