Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:46

Ik heb zelf naast de clicker een goed-zo-ga-door-commando. Na de click is de oefening afgelopen want het wordt onderbroken door een voermoment. Wanneer ik met mijn stem "good" zeg dan weet ze dat ze door moet blijven gaan. In het begin heb ik de stembeloning met voer ondersteund en af en toe doe ik dat nog.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:56

Ik heb niet echt 1 ga-door commando, maar als ik met mijn stem beloon weten ze wel dat ze goed bezig zijn. Vado hinnikt ook altijd even als ik "goehoed" zeg :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:04

Dat begint [***] ook te doen! Niet hinniken maar zo murmelen, en als ik dan een snoepje uithaal en dat voor hou dan gaat hij nog extra murmelen :') Hij doet tegenwoordig ook regelmatig iets wat ik niet zo leuk vind .. maar het schijnt dat dat erbij hoort als ze ontspannen zijn en het leuk vinden? }:0

Maar zoals HippoLogic zegt doe ik het eigenlijk ook .. clicken voor nieuwe/moeilijke dingen en voor de rest veel met de stem en af en toe naast de stem een beloning. Alleen blijft het moeilijk werken met zo'n slimme pony :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:12

Liever een slimme dan een oliedomme. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:23

Hmmja, that's true :+
Maar ik ben gewoon nog niet zo ver als hij :') En dat levert soms toch wel wat frustratie-momentjes op van beide kanten := En vooral omdat het zo'n doordrammer kan zijn.. Bv. zoals gisteren, de rode draad zeg maar was het vertrekken in stap en achteruit stappen als ik naast hem stond, dat deed ik dus regelmatig met dan andere oefeningen tussendoor. En dan gaat het goed en dan ineens niet meer, dan zeg ik "stap" en ik doe mijn handcommando (richting aanwijzen) en dan gaat hij achteruit, stap ik mee achteruit en zeg 'neen [***], stappen', of ik blijf staan en ik zeg dat en dan ging hij als ik geluk had stilstaan maar stappen ho maar .. als ik het dan opnieuw vroeg ging hij weer achteruit, terwijl hij wel weet dat het vooruit betekent. Naja, het is moeilijk om te omschrijven, maar soms hé ... grrr :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:34

Amable schreef:
Ik geef ook nooit zomaar voerbeloningen uit de hand. Het eerste wat ik een paard leer is beleefdheid, zonder click mag hij niets uit mijn hand aannemen, ik kan me voorstellen dat het vreselijk verwarrend voor je paard is als dat het volgende moment weer wel mag. Mocht ik toch zomaar iets willen geven dan krijgt hij het in zijn voerbak of vanaf de grond, of ik vraag een kleine oefening zoals flemen of kusje, click daarvoor en geef dan iets lekkers.

Nee, ik ook niet. Je kunt aan het eind van de oefening prima belonen met een kriebel of bv een favoriete oefening, als je even niet wilt clicken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:52

Ik gebruik kriebelen soms ook als beloning, maar dat doe ik ook vaak zonder reden, gewoon lekker knuffelen samen. Hoewel ik daar wel meestal meer behoefte aan heb als ze iets super goed gedaan hebben :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:51

Oh maar dat doe ik ook hoor... gewoon lekker de wei in en uitgebreid tutten en kriebelen. Maar ik gebruik het inderdaad tussendoor ook wel tijdens het werken. Het heeft ook een ontspannende werking op het paard, wat soms ook handig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:51

Hier wordt tussenin ook wel eens gekrabt en gekriebeld :j Sowieso ook gewoon in de weide, maar tijdens trainingen ook. Als rustmoment en als beloning. [***] vind dat heul 'relaxerend' ... :j :+

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:10

Ik heb ook een tijdje met de clickertraining gewerkt, en wil het zeker weer gaan oppakken.
Een vriendin heeft zo haar verzorgshetten ook een aantal leuke trucjes geleerd zoals shake (met het hoofd schudden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:00

Ik moet mij echt dringend gaan verdiepen in clickertraining .. ik moet gewoon .. maar dat is vaak zoveel lezen, zo'n lange teksten .. Niet zo echt mijn ding O:) Welk boek moet ik hebben? Grondwerk van Inge Teblick toch? Nog aanraders? In een beetje begrijpbaar Nederlands (of Engels)? Want lezen is al zo moeilijk :')

Maar ik moet .. als ik ooit nog wat met [***] wil bereiken moest ik iets met het positieve doen .. Ik zie het echt niet meer zitten .. En ik kan er wel vanalles insteken en aanhangen en.. maar uiteindelijk, als hij het al zou doen, is dat niet omdat hij wil ... En ik wil wel dat hij iets doet omdat hij dat wil :+ Maar ik ben zo verdomd onhandig met die clicker ^)

Waar zit alle ervaring hier trouwens? Topic is dood := :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:20

eerlijk en echt? Ik zou investeren in vooral de dvd's van alexandra kurland.
Gezien je moeite hebt met het lezen van lange teksten etc, lijkt mij dat de beste optie
Niet alleen omdat je dan niet hoeft te lezen (hoewel ze ook een boek heeft, maar vlgs mij lukt het ook prima zonder dat boek) maar omdat de dvd's gewoon echt een top-uitleg geven vanaf het allereerste begin.
Ik heb een aantal topics van je gezien en merk je radeloosheid op en het feit dat je je door veel te veel mensen laat vertellen wat je moet doen.
Ik heb het idee dat je zelf het meest achter clickertraining staat en dan zou ik daar dus gewoon echt in investeren. Kost geld, maar dat kost lessen ook en je hebt nu gewoon stap voor stap begeleiding nodig, incl het hoe en waarom. En die stap voor stap uitleg, incl het hoe en waarom en alle beginnersfouten in woord en beeld en waar je naartoe wilt, vindt je op die dvd's. Ze zijn niet zo prof kwaliteit als parelli, maar inhoudelijk heel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:17

Pff ja, ik vind het echt allemaal niet meer leuk :( :+
Ik ga dan zeker eens naar die DVD's kijken, ergens naar kunnen kijken is toch altijd wel leuker dan ellenlange teksten te moeten lezen .. Al lijkt dat boek van haar mij ook erg interessant. Heb jij daar zelf ervaring mee? Of iemand anders hier van in het topic?

En weet je .. dan gaat het maar niet volgens het boekje .. of dan duurt het maar langer ... Vanalles afdwingen waar [***] duidelijk geen plezier in heeft vind ik ook niks. Waarom zou ik dat doen? Omdat het volgens het boekje zo hoort? Omdat het plaatje zegt dat het zo moet?

Ik heb gewoon schrik om [***] kapot te maken, omdat hij niet meer van de jongste is. Maar ik denk dat ik vanop de grond, met de clicker, ook best goed dressuurmatig zal kunnen werken en dan leert hij ook z'n lichaam te gebruiken, op een positieve manier. En dat wil ik ook .. ik wil positief met mijn pony('s) omgaan ... En op stal zullen ze daar wel aan wennen, en indien niet dan maar niet, zij moeten niet met mijn pony's door 1 deur, ik wel :+

En dat kapot maken .. hij loopt al 16 jaar rond, als hij het echt uit zichzelf zo slecht zou doen (ze zeggen dat paarden zichzelf kapot maken als je ze maar laat) dan was hij al lang kapot geweest denk ik .. niet? :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:07

Ik denk dat je je vooral niet gek moet laten maken.
Paard kapot maken doe je vooral door overvragen en ik geloof nu niet dat jij dat doet.

Ik heb overigens oa. bijna alle dvd's (de laatste, rijden met de clicker, zijn nu onderweg hierheen :) ) en het boek.
Nu ben ik niet goed wijs en heb een hele bibliotheek aan boeken/dvd's etc over training met positief reinforcement, en volg zelfs tegenwoordig een opleiding in diergedrag, maar veel materiaal zou ik je niet aan willen doen.

Ik vind echter voor iemand als jij, wat echt behoefte heeft aan houvast mbv duidelijke handvaten en geen zin heeft om miljoen onderzoeken en documentatie door te ploegen, een perfect leermiddel. Voor mij trouwens ook, juist omdat het veel meer doet dan alleen wat oefeningen laten zien, maar heel erg veel uitleg geeft over het hoe en waarom, welke fouten gemaakt kunnen worden, waar je op moet letten etc

Nu zijn wel verzendingskosten duur, dus zou ik per keer meer dvd's bestellen, zodat je altijd binnen bepaalde verzendkosten zit, om het rendabel te maken. Als bv het opsturen van 3 dvd hetzelfde kost als 1, zou ik er 3 tegelijk laten komen.
Je kunt daarover kontact opnemen met de verkopers. Ik vind vooral het clickercentrum erg behulpzaam .

Ga eens naar deze site
http://www.theclickercenter.com/
en
http://store.clickertraining.com/horse- ... ideos.html

Daar vindt je alle info over boek en dvd's.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:13

Hmm neen, als er iets is wat ik niet doe ... :+
En ik ga sowieso wel met hem werken aan soepelheid en dergelijke, alleen dan op een andere manier dan de standaard-manier :+ En van af en toe eens aan een lang teugeltje het bos in zal hij ook wel niet stuk gaan.

Thanks voor de websites, ik ga het morgen eens rustig bekijken (zit nu nog op het werk en als ik straks thuiskom kan ik er wel naar kijken maar dan komt het toch niet meer aan :P :)) ).

Ik denk dat ik er gewoon werk van moet maken, dat ik goed met de clicker om leer gaan, en dan valt er wel nog wat te bereiken. [***] wordt in ieder geval enthousiast met de clicker, het achteruitgaan is sinsdien enorm verbeterd bv. Ok, hij wordt ook chaotisch en met momenten chagrijnig, maar het is dan aan mij om dat in goede banen te leiden ... En [***] doet het ook prima met de clicker (die geeft trouwens al 2 voetjes op zweepcommando! Weet niet of je dat al wist :Y) ) dus ik moet daar maar gewoon mee aan de slag. Het duurt langer, het ziet er raar uit, maar ach, wie heeft daar last van .. :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:16

och weet je... hier in de buurt ben ik waarschijnlijk toch al die mafkees die abnormale dingen doet met de paarden...
Maar goed... vandaag de da. hier gehad omdat sukkeltje silja een uierontsteking had en dan krijg ik veel complimentjes over het gedrag van mijn paarden. En veel vragen ... De hoefsmid heeft ook al een dvd mee naar huis genomen om te bekijken en stelt veel vragen en zo nu en dan blijven de buren even staan om te kijken welke gekke dingen ik nu weer doe met mijn paard. En dan blijkt eigenlijk heel veel met mijn paarden mogelijk te zijn, wat met andere 'normaal' opgevoede paarden niet kan.
En dat is dan toch leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:20

Dat is ook wel weer waar :j
En dat soort dingen heb ik zelfs .. Met die wip bv. .. Ze installeren die wip in de piste, ik pak [***] uit de weide (ik moest het gewoon proberen :+ ), naar de wip toe, over de wip .. samen, alleen, de dag erna ook achteruit etc. etc. Gaat allemaal vanzelf. En ik heb tot nu toe nog niemand dat zien nadoen :+ Wel pogingen tot, maar er zijn nog niet veel paarden over die wip geweest :Y) En al helemaal niet gewoon zo van de eerste keer :+
En zo zijn er nog wel dingen geweest dat ze zoiets hadden van "nou, dat kan ik niet hoor". Met [***] recent nog, ben daar dus gewoon alleen maar naar buiten geweest, toen ik terugkwam zat het terras helemaal vol en de mensen kijken dan altijd welk paard het is enzo, en je zag ze echt kijken, en dan naar elkaar kijken, en weer terug kijken, en praten, en weer kijken. En toen ik afstapte was het echt van "ben jij daar nu mee buiten geweest? Die pony ziet toch niet goed hé". Ik vond het wel grappig :))

Ze lachen mijn wel altijd uit met mijn targetstick ^) :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:29

Ben je er eigenlijk ondertussen al uit of je een ouder/verreden paard zonder teugelcontact de achterhand kan laten onderzetten (dat was het toch dacht ik)? Denk dat ik een ideaal proefpaard heb :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:53

@Sabine: Wat ik zelf ook doe is proberen te kijken naar anderen die clicker training doen, evenementen met clicker demo's bezoeken (en dan vragen stellen!!) of zelf een workshop doen. uit een boek is het veel moeilijker te leren dan wanneer je het zelf doet. Bv in een workshop.

Je kunt ook zelf een workshop organiseren. Laat de deelnemers een beetje meer betalen zodat jij als organisator 'gratis' mee kunt doen. In ruil voor je werk van het organiseren. Wat dat is veel werk om een workshop vol te krijgen, maar zeer zeker de moeite waard.

En dvd's natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:05

Hmmja, maar zoiets in de buurt vinden ... kan zelf wel een eindje rijden maar met pony('s) wordt dat toch een heel ander verhaal, evenals zelf organiseren. Heb geen eigen ruimte ofzo, kan eventueel wel eens aan de stal vragen maar die willen daar dan ook weer een vergoeding voor en dergelijke en ik vraag me af of er voldoende interesse (in de buurt) is om er iets aan te hebben. Voorlopig doe ik het nog wel even op mezelf, met behulp van DVD's en boeken, en dan kijken we wel :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:21

Sabine, precies, dat bedoel ik... een clickergetraind paard is over het algemeen bereidwillig en veilig, mits je juist traint. En dat leren...daar gaat nu eenmaal veel tijd in zitten (en regelmatig op je snufferd gaan :+ )

Trouwens knap van boke, dat hij voetjes geeft en dat je ermee naar buiten kan. Daar doe je het toch voor?

Ik was overigens nog de allerbelangrijkste reden vergeten te noemen, waarom investering in geld en studiemateriaal of lessen of wat dan ook , zich loont...
Ik heb nog nooit zoveel lol gehad met de paarden trainen als nu. Het is gewoon heel leuk, vooral als je van dat eeuwige 'moeten' kunt afstappen. Dat is overigens moeilijk, maar ook daar kun je je in trainen.
We vergeten nog wel eens dat paarden hobby is en leggen zoveel lasten op onze eigen rug over alles wat we 'moeten' bereiken (paard moet goed getraind worden, anders rijdt je het kapot, paard moet x aantal keren werken, dit moet... dat moet)
Ik heb dat zelf steeds minder. (al sluipt het er soms nog even in) Laten we eerlijk zijn... met alleen wat rustige buitenritjes aan een lange teugel rijdt je je paard echt niet stuk. Integendeel. Een oud paard wat ik lang geleden voor dat doel kocht, bleek na vijf jaar heerlijk door het bos struinen er voor die tijd met rijden niet zo best aan toe. Dat heb ik nooit geweten. Dier was bij mij vrolijk en fit. En ik zie dergelijke voorbeelden heel veel. Hier om mij heen hebben meer mensen paarden alleen voor wat boshobbelen en mits je daarbij je verstand gebruikt (niet doorlopend aan teugels trekken, gekke dingen doen, onverantwoord crossen etc) zie je ook die paarden straatoud worden in prima gezondheid.
Mijn hälga heeft wat artrose en is scheef als een hoepel. Ik doe wel wat gym met grondwerk, maar ook omdat het gewoon leuk is en leerzaam en als we over 10 jaar zover zijn dat ze onderstapt, is het mij ook best. Het moet niet meer nu. We hebben toch zeker de rest van ons leven.

Steeds vaker denk ik aan hoe het begon; gewoon bij de paardjes zitten, paardje mogen aaien en knuffelen, de paardengeur opsnuiven... zo begonnen we als rechtgeaarde penny toch allemaal? Ik doe dat weer steeds vaker. Gewoon lekker in de stal zitten of daar een boekje lezen, lekker knuffelen, lekker penny zijn. Daar heb ik die beesten toch voor? IK hoef toch geen Grand Prix te winnen? (goddank niet)

Clickertrainen past daar gewoon perfect bij. Leuke uitdaging en niets 'moet' En vooral... de paarden vinden het ook heel leuk. Ik clicker overigens tegenwoordig met alles wat ik tegenkom :+

Maar deze week zal het niet veel worden. Siljaatje uierontsteking en ik gisteren op eerste hulp omdat mijn hele onderrug in een spontane kramp is gegaan --- pfoei...vaak rugklachten gehad, maar dit... pfoe... nou ja.... voorlopig dus alleen intelligente discussies voeren met de paardjes en de knuffelpenny uithangen. Ook goed. Zij overleven het wel... ook zonder rechtrichten en dressuurtrainingen. :+

En om antwoord op je vraag over mijn topic te geven. Vanuit het rijden is de algemene en meest onderbouwde mening dat het niet kan.
Maar goed... ernaast kan het iig met clickertraining, zelfs als het veel inzicht vergt om het als trainer goed aan te leren. En erop... voor mij nog niet zo belangrijk. Voor wat aan een los teugeltje door het bos te struinen is nageven niet zo belangrijk. En ik kan er altijd mee experimenten mbt de clicker. Maar goed... ook met clicker werk je met oppakken van teugels . Je kunt je paard dan wel bv eerst ernaast, dan aan de lange teugel en later erop leren om meteen te ontspannen bij het oppakken van de teugels. Is vooral een kwestie van zelf leren opdelen van de training en weten waar je naar op zoek bent.
Maar ach... we hebben toch zeker de rest van ons leven tijd daarvoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:22

Thanks, je hebt inderdaad helemaal gelijk! En diep vanbinnen weet ik het zelf ook, alleen merk ik dat het soms toch moeilijk is als er anderen met een andere mening bij je op stal staan. Zij hebben ergens ook wel een punt, maar dan kom je weer in het straatje van moeten en daar heb ik geen zin in .. Als ik eens een dag niks met mijn pony's wil doen doe ik gewoon eens een dag niks, terwijl je volgens hun zeker zoveel keer per week zou moeten trainen enzo. Kreeg ookal de vraag "en, heb je dat bit nu al geprobeerd?", heb het toen maar gestoken op het feit dat ik op vakantie was geweest, maar ik heb het niet voor niks zolang uitgesteld denk ik :+ Ze zullen vast wel gelijk hebben, op hun manier, maar dat is toch niet mijn manier. En [***] wordt er ook niet happy van, die doet het wel, maar met veel zuchten & kreunen (niet letterlijk gelukkig, maar figuurlijk toch zeker wel). En dan heb ik ook iets van "moet dit nou echt?". Moet hij nu echt zo super gaan lopen. Ja, ik wil graag fijn kunnen rijden, zonder dat hij constant in mijn handen hangt (dat kan mijn nek niet meer aan), dat is een feit, maar moet dat op deze manier? Neen, ik ga het anders proberen. Dan maar weer buiten het plaatje kleuren en weer raar aangekeken worden, mijn pony's dus mijn keuze, dat geluk heb ik :Y)

Ik wil zeker wel dressuurmatig met [***] gaan werken, maar dan vanaf de grond, daar voel ik mezelf gewoon beter bij, ik kan hem zien bewegen want dat voelen schiet toch niet zo op en ik voel mezelf gewoon veel veiliger op de grond, waardoor we ook sneller dingen bereiken. Heb geen schrik meer op hem qua rijden, maar de grond is toch nog veel fijner :Y) En Josepha heeft ooit gezegd dat hij met z'n bouw en z'n karakter zeker piaffe/passage moet kunnen, en stiekem kriebelen zo'n dingen wel O:) Ik zeg niet dat we daar ooit gaan geraken, maar de weg er naartoe is al heel leuk, en we kijken wel waar we eindigen :Y) Alleen zo stom dat ik me altijd laat beïnvloeden door anderen, had ik in het begin doorgezet hadden we nu waarschijnlijk al een stuk verder gestaan :( Maarja, niks aan te doen.. het is nog niet te laat om te beginnen :)

Balen van je rug trouwens, klinkt niet zo leuk :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:42

[GVL-ITP] [***] kan weer lachen!
Komt wel goed :) Vandaag niet teveel gedaan, gewoon weer eventjes dingen die hij kent en leuk vindt. Morgen ga ik nog eens wat dingen van HA doen, eens de voetbalton bovenhalen enzo, vindt hij normaal gezien ook wel leuk. En verder zien we wel :)

[***] doet het trouwens ook echt super :D Vandaag alle 4 de voetjes kunnen vragen! Met eentje heeft hij het heel moeilijk (weet niet waarom) dus daar heb ik nog veel geholpen, maar uiteindelijk ging het toch best goed. Voor de 3e keer ermee bezig geweest te zijn vond ik het in ieder geval super gaan :D En daarna ben ik nog een rondje met hem het bos in geweest, zonder afstappen :Y) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:30

Ben even aan het kijken naar de DVD's en toch ook boeken, nu zijn er 2 boeken van Kurland over clickeren:
- Clicker Training for Your Horse
- The Click That Teaches: A Step-by-Step Guide in Pictures

Wat is het verschil?
De eerste lijkt mij meer een algemeen boek? Wat is clickertraining en waarom gebruik je het enzo? Maar ik vind daar nergens meer informatie over dus dat is maar een gok. Het 2e boek lijkt me het meest interessante.

Ik vind trouwens nergens op de site hoe je kan betalen. Zal ik vast wel bij uitkomen bij de bestelling, maar moest iemand al een idee hebben :+ Enkel creditcard? Of kan Paypal bv. ook?

Edit; oh, je kan uitchecken met Paypal, dus ik veronderstel dat je met Paypal kan betalen :+ Super. Moet ik er alleen nog eens geld opzetten :')