Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:43

ChristaB schreef:
Maaikevdk schreef:
Ik heb de doos met snoepjes naast de bak staan, en vul mijn broekzakken telkens. Ik ben nog op zoek naar een goedkoop een fijn buideltasje, helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan :+

Ik heb deze, superhandig open en snel dicht. Hij is zo wijd dat je er makkelijk je beloning uit kan pakken.
[ [url=m/iTiYsb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gekocht bij van der Kroon in Westwoud. € 9.95

Toevallig heb ik eergisteren eentje gekocht bij de Decathlon, een hele fijne! En was €8,50, en had ook geen verzendkosten, dus dat scheelt weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:52

vanspeijk schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de online cursussen van connectiontraining?

Ik wil het clickeren wat structureler in mijn training gaan gebruiken, maar vooral voor mijn oude paard heb ik weinig inspiratie, dus zo'n cursus leek me misschien wel handig... maar ik vind ze ook vrij duur. Dus, iemand? Hoe is de prijs-kwaliteitverhouding?

Als je het mij vraagt dan zijn de Connection Training clickercursussen 100% de moeite waard: http://connectiontraining.com/online-ho ... y-courses/
Een cursus duurt 5 tot 11 uur en beslaat alle onderwerpen echt van begin tot eind. Zelf heb ik wel wat ervaring met clickertraining en heb de meeste dingen die zij in de cursussen leren zelf al wel een keer uitgevogeld, maar ik merk zelf dat ik minder goed ben in out of the box denken als ik moe ben of het erg druk heb met werk. Als ik dan bij de pony's ben en iets lukt niet, dan wurmt pressure release zich toch weer naar boven in mijn hersens terwijl dat niet is hoe ik een paard wil trainen en ik ook weet dat er tig clicker-only varianten bestaan, alleen kan ik ze dan zelf even niet meer verzinnen.
Met die reden ben ik dus toch ook lid geworden van Connection Training en geen van de cursussen heeft me nog teleurgesteld. Aangezien ik [***] opnieuw moet gaan inrijden en ik dat echt positief wil doen doe ik dat nu gewoon lekker met mijn vermoeide verstand op nul 8-) via de 100% op de clicker-only manier zoals uitgelegd in de Connection Training cursussen 'Lunging, Long-Reining and A-B’s Freejumping', 'Riding With Connection' (over het paard voorwaarts neerwaarts / aan de teugel leren lopen met de clicker, en 'Backing Your Horse'.
Elke oefening wordt voorgedaan met verschillende paarden, zowel beginnend als gevorderd, en om het verschil te laten zien tussen introverte en extraverte reacties en hoe je daar het beste mee om kunt gaan.

Als voorbereiding op het rijden loopt [***] nu zelf naar het opstapkrukje (maar dat had ik hem al geleerd), de stemhulpen 'en stap' en 'hoho'/geparkeerd staan zitten er helemaal in, teugelhulpen voor links en rechts zijn nu met een target en zonder pressure/release aangeleerd en we zijn begonnen met de bak verkennen met mij in de 'werken aan de hand (naast zijn schouder)' positie. Sideways towards had ik hem al geleerd, maar het onderstappen op de volte/schouderbinnenwaarts heb ik hem aangeleerd met de Connection Training cursus. Het handige aan dat ze alles zo uitgebreid uitleggen is dat je zelf geen dingen vergeet/overslaat in de training. Ik bleek namelijk 3 hulpen voor 'stap' te gebruiken waarvan 1 hulp dezelfde was als voor sideways towards, 8-) dus dan helpen de video's mij om geen stappen over te slaan.

Superhandig tasje trouwens, ChristaB! Hoe gaat hij precies open en dicht? Zit er iets van een veermechanisme in?

ChristaB

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:37

@xyzutu2 Tasje heeft ongeveer dezelfde sluiting als die knijp portemonnee. Met twee metalen. Alleen blijft deze dus wel open staan.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:05

Dankjewel, xyzutu! Dan ga ik er nog eens naar kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 01:01

Trouwens, heel erg leuk nieuws: de trainers van Connection Training zijn bezig met de laatste redactiefase van hun gezamenlijke clickerboek!
Als dat ook maar in de verste verte iets lijkt op de clickercursussen op hun website, dan wordt dat het beste en meest grondige paardenclickertrainingboek dat ik kan bedenken (en dat zeg ik als iemand die zelf ook halverwege het schrijven van een clickerboek was 8-) ). Ze zijn nu bezig met foto's en mijn verwachtingen zijn errug hoog gespannen, maar ik ben nu al ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 06:27

Wat 'n spannende ontwikkelingen!

Ik ben ook in bijna in die fase (op zoek naar een editor die ook van paarden weet). Hopelijk dit jaar komt mijn boek online te koop!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:37

xyzutu2 schreef:
Trouwens, heel erg leuk nieuws: de trainers van Connection Training zijn bezig met de laatste redactiefase van hun gezamenlijke clickerboek!
Als dat ook maar in de verste verte iets lijkt op de clickercursussen op hun website, dan wordt dat het beste en meest grondige paardenclickertrainingboek dat ik kan bedenken (en dat zeg ik als iemand die zelf ook halverwege het schrijven van een clickerboek was 8-) ). Ze zijn nu bezig met foto's en mijn verwachtingen zijn errug hoog gespannen, maar ik ben nu al ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. :j

Klinkt goed! Maar er bestaan dus al clickerboeken, lees ik dat goed? Welke bijvoorbeeld? Wil me graag onlezen, heb 0,0 verstand van clickertraining bij welk dier dan ook :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 17:02

Alexandra Kurland heeft 2 boeken: clicker training for your horse http://www.theclickercenter.com/clickerstoreCTFYH.html
The click that teaches- riding with the clicker

Shawna Karrash- You can train your horse to do anything http://www.amazon.com/Shawna-Karrasch/e/B001K8MF90

En natuurlijk de boeken van Karen Pryor (honden trainer).

Er zijn nog wel wat boeken waar ook R+ training in wordt beschrijven (of het noemen) maar niet als hoofdonderwerp hebben, zoals het boek van Miriam Nieuwe Weme - Vrijheidsdressuur https://www.bol.com/nl/p/vrijheidsdress ... 004532481/ waar het onderwerp Vrijheidsdressuur is en het dus specifiek alleen over positive reinforcement training gaat.
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 26-06-16 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:23

Misschien dat onze zienswijzen hier heel erg ver uiteen lopen, maar in mijn ervaring is clickertraining een praktische aanleermethode die zo geweldig mooi werkt omdat je als je de ct-basis onder de knie hebt, je het vervolgens voor alle paardentrainingsgebieden kunt gaan gebruiken; schriktraining, zadelmak maken en ook vrijheidsdressuur. Maar om te zeggen dat boeken met als onderwerp schriktraining aanleren met de clicker inclusief hoe je met de clicker begint niet op de methode ingaan omdat het onderwerp schriktraining is...
Dan ben je mij toch echt even kwijt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 18:01

Ik heb mijn post aangepast en het wat beter verwoord.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 05:44

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:02

Wat fijn dat je nu ook soms in het Nederlands blogt! Dat vind ik een stuk fijner om te lezen en te begrijpen.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:57

xyzutu2 schreef:

Ik zag het ja, kan ook niet wachten!

Ik wil ook graag de boeken van Alexandra Kurland en die van Karen Pryor, maar heb nu toch echt alle ruimte in mijn boekenkast gebruikt en als student zijnde heb ik gewoon geen ruimte meer ^)

Ik had laatst een vraag gepost op het CT forum en kreeg ook een videorespons van Shawna :D ik vind het leuk dat ze zo bereikbaar is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:36

Ik vind haar videoresponses ook erg fijn. En ze leest ook je complete bericht. Toen ik laatst vroeg wat nog meer tactieken zouden kunnen zijn om het zure hoofd van [***] te veranderen in een oortjes naar voren hoofd had ik maar meteen alle honderdduizend 8-) strategieen opgesomd die we al deden/gebruikt hadden, en ze gaf vervolgens alleen nog tips die we nog meer zouden kunnen gebruiken, dus superfijn. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:05

Ja klopt, dat vond ik ook erg prettig. Erg bruikbare tips!

Heb de laatste tijd niet zoveel tijd gehad om te clickeren. Naja, ik gebruik hem sowieso tijdens het werk aan de hand, maar echt los in de bak dingen oefenen, nee. Maar mijn ouders gaan binnenkort op vakantie, dus dam moet ik ook mijn moeders paard doen, dus dan kan het wel weer :) moet nog wel ff bedenken wat ik precies wil gaan oefenen, haha

Deurinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:34

Hi! Ik organiseer in september een seminar over positieve bekrachtiging. Shawna Karrasch van Connection Training komt uit Amerika en zal ons twee dagen lang van alles vertellen en demonstreren. Wellicht interessant voor de andere clickertrainers onder ons :-)

Lees meer op http://www.deurinck.nl/shawna2.html

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 01:21

Wow dat is zo gaaf! Als ik nog in Groningen woonde was ik zéker gegaan. Zo'n kans mag je niet laten liggen. +:)+ Top zeg dat je dit organiseert!

Deurinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:29

:-) Bedankt! Ik ben zelf ook enorm enthousiast! Hopelijk kan Shawna zoveel mogelijk geïnteresseerden bereiken. De KNHS heeft nascholingspunten aan het seminar toegekend, dus wie weet ;-).

*Please feel free to share*

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 08:45

Dat is helemaal mooi! (Wat zijn dat "naschoolingspunten"? :o ) Klinkt nuttig.

Deurinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:49

Nuttig is het zeker!

Om de kwaliteit van hun leden te bewaken en zodat ze op de hoogte blijven van moderne inzichten, moeten KNHS-instructeurs jaarlijks een aantal educatieve activiteiten ondernemen. Hier krijgen ze deze nascholingspunten voor.

Leuk dus dat de instructeurs voor zoiets bijzonders als Shawna Karrasch deze punten verkrijgen. Het geldt enkel voor de instructeur Freestyle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:16

Wat leuk dat je Shawna naar Belgie haalt! Dat is wel een buitenkans. Haar videoresponses zijn al enorm verhelderend dus een dag lang naar haar luisteren moet wel enorm veel nieuwe inzichten opleveren. Heb je dit zelf geregeld of gaat dat via ITrainMyHorsesBrain (als dat nog bestaat)?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Deurinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:47

Bedankt! Ik heb het zelf geregeld, via mijn bedrijf. Wat leuk te horen dat het zo goed gaat bij jou, en dat Connection Training daaraan heeft geholpen :-)

Je tasje ziet er super uit, ik ben zeer geïnteresseerd. Mag het ook gewoon gewassen worden? Wellicht probeer ik em ook uit.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:40

Mijn ouders zijn 3 weken op vakantie en nu moet ik op het huis+de hond passen. Gezien ik me al snel verveel ben ik de hond maar gaan clicker trainen.

Vandaag was de eerste dag, en ik moet zeggen, het viel me een beetje tegen :o ze vindt het leuk maar snapt de correlatie 'mijn actie = click = snack' nog niet - hetgeen mijn paarden binnen hetzelfde tijdsbestek al lang doorhadden waarna ze doelbewust dingen gingen proberen (de welbekende 'aha-erlebnis', zeg maar).

Ik had eigenlijk verwacht dat de hond hierin slimmer zou zijn! :+ Ach ja, aan de andere kant is dit ook wel prettig, dat geeft iets meer ruimte om fouten te maken :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 03:35

Ben je niet eerst begonnen met click, snack/click, snack enz? Gemiddeld (volgens onderzoek) doen dieren er 30-50 clicks over om echt te snappen dat de click een aankondiging is van een snackje.

Ik ben de herplaatsbare paarden voor de dierenbescherming aan het trainen met clicker training. Voor de honden en katten gebruiken ze al heel lang positieve bekrachtiging, maar nog niet echt voor de paarden (bij gebrek aan kennis).

Ik ben begonnen met de key lessons (de basis) en nu vond ik dit weekend een van de paarden wel toe aan een nieuwe uitdaging. Hij gaat moeilijk zijn box uit en ook de stal uit is soms een probleem. Hij moet altijd lang kijken. Ze vertelden mij dat hij waarschijnlijk bang is voor de verschillende soorten ondergronden (zachte stalmat-> cement in de gang-> rubberen matten-> buiten).

Ik wilde de weekend vrijwilliger die de paarden het vaakst binnen en buiten zet gelijk leren hoe ze de clicker hierbij in kon zetten. Nu -zoals jullie allemaal wel weten- zijn clicker trainers gericht op het gedrag van het doeldier. Ik had de camera klaargezet en wilde het paard halsteren. Blijkt dus dat hij daar eigenlijk een beetje een probleem mee heeft. Hij laat het toe, maar zijn hoofd gaat omhoog en toen ik hem keuze liet bewoog hij van het halster weg.

Enfin, na een paar clicker sessies bleek dat het de box uitlopen helemaal niet het probleem was. Dat deed hij zonder moeite uit zichzelf... :+ Dat was niet zo de bedoeling zonder halster.

Toen we hem gehalsterd hadden (de halster training gaat de volgende keer verder) bleek dat als je maar geen druk op het touw zet (ook niet licht) hij gewoon meeloopt. Voelt hij druk dan gaat hij in verzet. Het verzet is vrij subtiel, maar toch duidelijk aanwezig. Zo fijn dat we nu weten waar we doelgericht aan moeten werken. Ik vind het ook fantastisch dat ze er bij de dierenbescherming zo positief tegenover staan en het zelfs aanmoedigen! Geen tijdsdruk!

Een foto van Happy de Appie uploaden lukt even niet. Hij is erg lief. <3

Mijn nieuwe Myth Monday blog Clicker Training doesn't work for Prey Animals. Wei heeft dat eerder gehoord?

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:10

Ja, ben ik inderdaad mee begonnen.

Leuke blog weer. Die mythe heb ik inderdaad wel eens ergens voorbij zijn komen, hoewel niet IRL.

Ik ben nu zelf 'Reaching the Animal Mind' van Karen Pryor aan het lezen. Heb haar voorgaande boek ['Don't Shoot the Dog'] net uit. Beide aanraders!