Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:22

@ Maris: Dat is een goed idee, ga ik even doen!

@jetta: De academische kaptoom heb ik voor Calypso, die heeft ijzer in de neusriem. En ik wil zonder :) .

@Jippie: Ik bedoel teugel aan 2 kanten, net zoals met rijden alleen dan vanaf de grond. Zo werk ik aan de hand. Voorbereidende oefeningen doe ik ook op de middelste ring, maar dan is het in mijn ogen nog meer grondwerk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:15

ijssnuiver schreef:
@HL: Die ziet er mooi uit! Maar eigenlijk zou ik alle riempjes nog net een slagje smaller willen. Het is echt een luxe ponyhoofd waar het op moet, pony van inmiddels 6 jaar, dus het hoofd zal ook niet veel groter worden meer.
Waar heb je hem besteld?

http://www.elcaballo.de/Kappzaume De onderste (kapzaum Vienna/Weens kaptoom)

@Jetta: ik heb voor aan mijn kaptoom prachtige bruine teugels gekocht en daar heb ik kopen teugelclips bij, daarmee wordt het werkt aan de hand erg gemakkelijk. De teugel is licht van gewicht (lederen dressuur teugel, op zich al een hele zoektocht omdat de meeste teugels nu van stug webband zijn) en gemakkelijk te wisselen van ring. IN het begin werkte ik nog met alleen de teugel aan de middelste ring, nu vooral aan de 2 zijringen. Soms wissel ik de training ook even af met wat ander grondwerk en heb ik de middelste ring weer nodig.

Door de teugelclips is dit heel snel te wisselen en je zit niet met zo'n dikke zware clip op de neus. Dat vond ik ook akelig toen ik er eens leadrope aan hing.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:06

Nou vanmiddag weer even aan de hand aan het werk geweest.
Jonas was in eerste instantie een beetje baldadig maar zoals altijd wel heel erg werkwillig. Dit resulteerd bij Jonas altijd in een beetje te meedenkend paard en hij begint dan alles uit de kast te halen wat die al kan en let niet meer echt op wat ik vraag.
Nu vroeg ik hem het begin van de traver hij zette dit om in omgekeerde schouderbinnenwaarts waarop ik dus door ging met het goed vragen. Jonas werd daarop gefrustreerd en eigenlijk heel boos op zichzelf.
Wat dan resulteerd in af en toe een bokje op de zweep. We oefenen rustig verder waarschijnlijk heb ik dit nog een keer en loopt die dan gewoon een traver. Echt een terugkerend patroon bij iets nieuws leren.

Zijn eigen initiatief zit hem dan gewoon een beetje in de weg. Maar tussen door wel erg goede dingen gedaan :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:24

Leuk om te lezen

Ik ben ook bezig met de travers aan de hand. Eergister deed Kyra echt duidelijk een stap travers. Ik ben hier vorige maand een paar dagen mee bezig geweest en beloond voor iedere mm dat de achterhand naar binnen kwam. Voor een buitenstaander zouden die mm's vooruitgang waarschijnlijk onzichtbaar zijn. Toen ik het 2 dagen terug vroeg, kreeg ik echt een duidelijke achterhand naar binnen. Ik sta altijd weer verbaasd over de vooruitgang die ik boek als ik een tijdje (week) een oefening laat rusten.

Weet iemand wat half-steps precies zijn? Ik las het in het jaarplan van academische rijkunst. Is dat schoudervoor? Want schouderbinnenwaarts wordt weer apart genoemd.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:35

half steps is volgensmij het diagonaliseren van de benen is stap. Dus je gaat het achterbeen eerder naar voren vragen waardoor rechtsvoor en linksachter tegelijkertijd (en Linksvoor en rechtsachter) naar voren gaan. Dus wat bij draf ook het geval is, maar dan echt in stap. Je begint met het binnenachterbeen eerder naar voren vragen
http://www.youtube.com/watch?v=MJ5fZ3ZmMaw filmpje in het engels. Zie 36 min 25 Voorbereidende oefening op de piaffe. (kan 4 tot 8 jaar duren hoor ik Marijke zeggen haha succes)
Het is een oefening welke pas lukt als je buiging van beide achterbenen tegelijkertijd hebt.
Laatst bijgewerkt door TinePine op 10-02-13 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:39

Herkenbaar van Jonas,hier kreeg ik vrijdag een voorbeen rond mijn oor omdat mw er even zelf niet uit kwam wat ik nou wilde.Ook bezig met de beginstapjes van de travers,moeilijk voor beide hoor!
Woensdag gelukkig weer les.En morgen de uitslag of ze cushing heeft of niet.Spannend!

HippoLogic

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:08

Dank je TinePine

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:13

@ ijssnuiver, ik werk met een micklem. Aangezien ik nog veel voorbereidend werk doe heb ik voornamelijk een lijn op het middelste ringetje, merk dat mn hulpen niet even goed doorkomen vanaf de zijkant van de neusriem (kan ook nog onbevestigde jongigheid zijn natuurlijk). De lijnen aan de zijkant zitten ongeveer ter hoogte van een bitring. Volgens mij meer naar buiten dan bij een gewoon kaptoom. Ik weet niet beter en vind het eigenlijk wel prima werken.

Persoonlijk zou ik zelf een "echt" kaptoom hebben gekocht, maar omdat ik rijden/dll en longeren afwissel met wadh, was de micklem voor mij perfect.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:25

Ja IJssnuiver, nu weet ik wat je bedoelt. Beginnertje hier :D dus nog niet toe aan werken op twee teugels (dus dacht daar niet zo snel aan). Ik heb daar dus ook geen ervaring mee. Maar in bovenstaande post wordt die ervaring al gedeeld zie ik ;-).

HippoLogic, dat van teugels met clips, dat klinkt heel handig!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:50

Bedankt voor alle tips over kaptoom! Kan ik zeker wat mee.
Denk dat de micklem voor mij afvalt, wil toch echt meer kaptoom idee...

Met Calypso gister de eerste stapjes gemaakt met de travers op de volte aan de hand. Was onder het zadel al bezig met schouderbinnen en travers op de volte en omdat ik merk dat haar dat zoveel goed brengt, wilde ik dat ook aan de hand toevoegen.
Gister begonnen met wisselend aanspreken van het binnen en buitenachterbeen, dat was al lastig genoeg. Dus het is nog geen travers, maar nu nog juiste reactie op de juiste hulpgeving. En het brengt weer wat afwisseling in het voltewerk.
Mooi om te merken dat ze het super lastig vind, maar dat een paar juiste passen wel echt een stukje richting de verzameling geven. en omdat ze dat verzamelen zo onwijs moeilijk vind, is dit fijn om zo mee te kunnen nemen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:19

Gister wat lange teugel werk gedaan. Even balkjes meegenomen en een slalom met pionnen en dit bitloos mijn paardje vond het wel moeilijk

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:46

wiljemijn schreef:
Persoonlijk zou ik zelf een "echt" kaptoom hebben gekocht, maar omdat ik rijden/dll en longeren afwissel met wadh, was de micklem voor mij perfect.

Dat doe ik allemaal met mijn Weens kaptoom. Ik rijd bitloos omdat ze nog aan het wisselen was.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:47

Ik doe alles op een bitje. Gewoon om meneer eraan te wennen en te leren dat ie van dat bit af moet blijven. Hij doet het goed, maar heeft zo zijn buien, natuurlijk. Het is dan ook de bedoeling dat ik er in het voorjaar weer op ga om ook onder de vrouw te trainen. Het lange lijnen werk blijf ik dan ook wel doen, ik vind het prachtig om te doen en je kan zo fijn naar je paard kijken en genieten van zijn machtige lijf en zijn bewegingen. En ik merk aan Storm, dat hij het ook echt leuk vindt, zeker als we aan een nieuwe oefening beginnen, vind ie het eerst eng, ineens heeft ie het door en wordt ie enthousiast. Later kan hij dan tot ontspanning komen in de oefening.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:05

HL: Ja dat kan natuurlijk ook prima. Ik heb dat toen niet gedaan omdat ik een bitje erbij in wilde kunnen doen. Had geen idee dat er ook kaptomen zijn waar dat gewoon bij kan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:31

Hoe bedoel je dat Jetta? 'van het bit afblijven'?

Wadh doe ik tot nu toe altijd zonder bit, omdat ik het juist fijn vind om zonder druk in de mond bijvoorbeeld nieuwe oefeningen aan te leren. Werken op de lange teugel doe ik afwisselend bit/bitloos en rijden ook wisselend.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:53

wiljemijn schreef:
HL: Ja dat kan natuurlijk ook prima. Ik heb dat toen niet gedaan omdat ik een bitje erbij in wilde kunnen doen. Had geen idee dat er ook kaptomen zijn waar dat gewoon bij kan.

DAt kan bij die van mij. ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:25

ijssnuiver schreef:
Hoe bedoel je dat Jetta? 'van het bit afblijven'?

Wadh doe ik tot nu toe altijd zonder bit, omdat ik het juist fijn vind om zonder druk in de mond bijvoorbeeld nieuwe oefeningen aan te leren. Werken op de lange teugel doe ik afwisselend bit/bitloos en rijden ook wisselend.

Daar bedoel ik mee, dat hij niet mag trekken, hangen aan het bit. De bithulpen wil je zo licht mogelijk kunnen geven, natuurlijk. Dat kan als je paard er niet aan " zit" , zeg maar. Ik leer hem om zeer licht in de hand te zijn.

We zijn met Storm aan de lange lijnen gaan trainen, omdat hij bij de vorige eigenaar totaal verkeerd is zadelmak gemaakt. Hij raakte overal van in paniek, met alle gevolgen van dien. Voordat ik er weer op kan, wordt hij nu eerst aan de lijnen afgericht en gehoorzaam gemaakt voor lichte hulpen.En met als mooie bijkomstigheid, dat ik een grote fan ben geworden van deze manier van werken met het paard.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:28

Duidelijk :) .
Nou denk ik zelf dat hangen/trekken/ed een gevolg is van teveel gewicht op de voorhand/onbalans en dus te weinig draagkracht achter. En dat er dus werk zit in het sterker maken en het rechtrichten van het paard.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:41

Klopt, maar Storm ging "vechten". Niet hangen of trekken...Dat wil je niet meemaken. Hij was helemaal uit zijn doen. Eigenlijk ben ik samen met mijn trainer een verziekt paard aan het goed maken.
Hij heeft nl van nature een zeer goed achterbeen gebruik , mooi ondertredend en dragend en met zijn balans is ook niets mis. Zijn geestelijke balans zat niet goed. Ook dat heeft invloed op het werk, natuurlijk!
Wij hebben hem aan het werk gekregen na veel gedoe en nu is het een paard dat met plezier zijn werk doet. Natuurlijk gaat er nog wel eens iets niet helemaal goed en zijn nieuwe oefeningen spannend voor hem, maar hij heeft zoveel meer vertrouwen gekregen en kan zijn spanning nu kwijt door hem tussen de oefeningen door gewoon een paar rondjes te laten draven. Ik ben beretrots op hem!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:53

Afgelopen weekend een clinic bijgewoond van Christofer Dahlgren (Lunteren). Man, wat is hij goed! Hij is ridder met 3 ringen (dacht ik), jongen van 31 die op zijn 16e is begonnen met paardrijden. Je moet hem maar eens opzoeken op youtube, daar word je echt warm van!

http://knighthoodoftheacademicartofridi ... onge-line/

Maar goed, waar hij erg op let, is dat het paard goed aan de hulpen staat en de hulp ook echt snapt. Voorbeeld: mijn paard loopt langs de wand netjes een travers, zodra ik mijn lijf naar haar toe draai en achteruit gaat lopen. Maar, op de volte werkt het niet zo. Ze begrijpt dus dat langs de wand + achteruit lopen: kont naar binnen betekent (even plat gezegd). Op de volte heeft ze dat nog niet. Dus, moet ik gaan investeren in duidelijke hulpen geven voor een bepaald resultaat. Eye opener hoor. Want gisteren geoefend, maar dat valt nog niet zo mee.

Hij komt eind van het jaar weer een clinic geven en dan rijd ik echt mee. Ik vind hem werkelijk waar fantastisch!

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:44

Hij heeft goede filmpjes he. Ik vind het heel tof allemaal. Lange weg te gaan nog, maar wel een mooi doel :+

Een tijdje terug werden er een aantal goede boeken genoemd. Ik kan ze niet meer terug vinden.
Welke waren dat ook alweer? Voor andere tips: Ik wil me metname iets meer inlezen en liefst ook iets van how-to/ do's en don'ts. Voorkeur nederlandstalig. Gewoon naast de input van mijn wekelijse lessen. Vind het zo interessant, dat ik er wel meer over wil weten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:49

@Anoukie: paarden leren ook in een bepaalde context. Dat kan er ook mee te maken hebben, zelfs al zijn je hulpen correct. Ik ben ook bezig met de travers. Daar waar Kyra het eerst haar kont naar binnen gooide, op die plek blijf ik de travers aanleren.

Paarden koppelen een bepaalde context (zoals jij ook al hebt opgemerkt) aan een oefening: bepaalde plek op de lange zijde/ langs de wand + hulpen is travers. Daarna ga ik Kyra op elke andere plek op de hoefslag de travers vragen. Dat zal op een korte zijde of aan de andere kant van de bak toch even anders (moeilijker) zijn.

Pas als ik overal op de hoefslag de travers kan krijgen, ga ik in het midden of op een volte oefenen. Ook daar begin ik weer met herhalen in dezelfde context tot ze het goed snapt voor ik de context weer ga veranderen, bv in de buitenbak vragen of op het erf. Enz.

De contextshift is heel belangrijk voor paarden. Als je daar als trainer rekening mee houdt is het zo goed te snappen waarom paarden bv een proefje thuis perfect kunnen lopen maar op vreemd terrein (als de context is veranderd: omgeving) ineens niet meer zo goed aan de hulpen lijken te staan.

De travers gaat trouwens met sprongen vooruit: daar waar ik de eerste keer voor een mm achterhand naar binnen heb beloond, kreeg ik gister (4e training) het hele binnen achterbeen op de binnenhoefslag!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:07

travers langs balken oefenen met 'gaten' ertussen is misschien ook een idee. Dat moest ik ook doen met de les. Dan de balken steeds verder uit elkaar leggen. Dan moet je bij de openingen echt vertrouwen op je hulpen. O.a. met je buitenteugel de buitenschouder begrenzen zodat hij niet over de buitenschouder tussen je balkjes doorcrosst. In het begin vond ik supermoeilijk. Op een gegeven moment is steeds minder nodig om te begrenzen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:27

Wat een goede tip!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:01

Dat is inderdaad wel een goede tip Tinepine! Ga ik ook een keertje doen.
Ik ben nu met Calypso ook bezig met de travers op de volte en inderdaad paarden zijn echte plaatjesdenker, veranderd plaatje, dan is het meteen heel ingewikkeld. Ik ben eerst begonnen met ergens in het midden van de bak het verschil gaan vragen tussen op dat moment binnen en buitenachterbeen. De straal van de volte eerst even vergetend en op moment dat ze dat een beetje snapt, hetzelfde doen in beweging en steeds meer toewerkend naar een echte volte.