Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:40

Hahaha :P

Ahh gatise meen je niet! heel veel beterschap! :(:)
Met krukken wordt werken aan de lange teugel ook weer zo wat

IngridM

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:42

Ja ff geduld moet ik hebben. ...

Jij bent al stuk verder te lezen aan de oefeningen waar je mee bezig bent. Train je ook onder het zadel?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:47

Hij wordt wel gereden door wat meiden. Eentje daarvan krijgt hem nu ook netjes aan het wijken, de rest doet gewoon stap, draf en galop. Zelf rij ik nu sinds afgelopen week een Z paard bij, daar leer ik ook weer heel veel van qua consequent hulpen geven :) Al vind ik mijn shet wel zachter op de hulpen, reageert veel sneller! :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:10

Sterkte ingrid! :(:)

Hier ligt de boel een beetje stil, dan natte bak,dan harde bak, dan besneeuwde bak... -O-

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:36

Beterschap Ingrid.
Hier ook de laatste tijd iets minder actief met de lange teugel i.v.m. de omstandigheden van de bak en het weer. Maar nu ligt de bak er weer redelijk goed bij. Op tijd gesleept dus mooi vlak, wel iets hard maar voor de lange teugel nog goed te doen. Vanavond weer les gehad met Ella en veel zijgang oefeningen gedaan, afgewisseld met kleine voltes en kleine stukjes draf. Alles in het teken om haar iets meer te laten wachten op mijn commando in plaats van haar eigen invulling geven aan wat ik mogelijk van plan ben ;) Na de les ook nog wat lange teugelwerk met Sietske. Daar ook veel zijgangen in stap om lijf en leden een beetje soepel te houden.

Komende tijd hopelijk een goede bak om flink te oefenen want de lange teugeldag van 19 april komt toch wel in zicht :=

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:23

hoi , sorry dat ik zomaar dit topic binnen kom vallen , maar ik wil ook gaan beginnen met lange teugelen.
wat is nou echt de basisuitrusting ? voldoen 2 katoenen longeerlijnen met hooftstel en longeersingel , of kan het ook met touwhalster ?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 13:45

volgens mij gebruiken de meeste hier een slof teugel voor kleine paardjes (shetlanders) en voor de grote paarden wordt meestal een longeerlijn of iets wat zelf op maar is gemaakt gebruikt.

Ik vind een longeerlijn persoonlijk te zwaar voor een shetlander en dan heb je ook nog eens veel te veel touw :+ Je kunt het aan het hoofdstel doen of aan het halster, net wat je zelf fijn vind. Longeersingel is niet nodig hoor :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:36

Esther43 schreef:
Hij wordt wel gereden door wat meiden. Eentje daarvan krijgt hem nu ook netjes aan het wijken, de rest doet gewoon stap, draf en galop. Zelf rij ik nu sinds afgelopen week een Z paard bij, daar leer ik ook weer heel veel van qua consequent hulpen geven :) Al vind ik mijn shet wel zachter op de hulpen, reageert veel sneller! :o

Wist niet dat het bij jou ook over een shet ging ;)

Ja hier ook slofteugels als lange teugels bij shet

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:40

Ik gebruik ook een slofteugel als lange teugel en dan bij een grote Fries en een Schwarzwalder Fuchs en dat gaat prima. Longeerlijnen vind ik zelf te zwaar om vast te houden.
Voor mijn shet destijds vond ik de slofteugel nog te lang, daar had ik zelf iets van touw geknutseld.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:44

Ik heb een tijdje een enkele soepele longe gebruikt met aan beide kanten een klipje.
Ik heb nu teugels van dun band van 7 m totale lengte, dat is ook de lengte die Piet aanraadt voor een paard.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:51

Zou 2 leadropes ook werken ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:35

Op zich wel, maar die zijn wel erg dik of niet?

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:00

Kan iemand mij even helpen? Ik zou graag de concrete hulpen voor de zijgangen willen weten want ik ben al een tijdje aan het lange lijnen met mijn liefste shetlander maar ik zou het graag een beetje uitbreiden, hoe moet ik hem schouderbuitenwaarts etc leren, hoe begin je daarmee. Ik zou het liefste les willen maar ik woon stukje over de grens in België en niemand doet dat hier.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:15

Jaa bij mij gaat het ook om een shetlander haha :D

de hulpen zijn hetzelfde als wanneer je erop zit, minus je benen haha

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:28

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:16

Of je komt kijken (of meedoen) op de lange teugel dag. Daar is oa Jacqueline (van de site genoemd hierboven) ook aanwezig en laten we alles zien.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:39

Is iemand bekend met instructie in provincie Utrecht/Gelderland? Ik zit in de buurt van Veenendaal. Ben volkomen groen hierin en wil graag leren, maar onder begeleiding. Ik kan nog niet vinden wat ik zoek. Vandaar deze post. Mag via PB :)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:52

hebben jullie meer informatie over de langeteugel dag? wanneer is die en waar enzo?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:23

Hoi ja natuurlijk, hij is op 19 april a.s. op Manege Hilligersberg. Meer info vind je op mijn site :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:02

Ik meld me ook :-) Heb mijn lange teugel doop met onze Brix op 19 april. Lekker een "thuis wedstrijd". Brix kan namelijk nog al heftig zijn op vreemd terrein, dus dat probleem heb ik dan in ieder geval niet.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 19:15

Rotterdam is voor mij te ver reizen, pony lief staat in Drenthe dus dat is mij teveel gereis. Ik zag op de site staan dat klasse L/M ook met galop is? Ik ben zelf wel begonnen aan de longe met verzameld galopperen maar aan de lange lijnen krijg ik dit nog niet voor elkaar, iemand tips?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:54

Ik overwoog om te komen kijken, maar het is helaas tegelijk met een andere clinic waar ik aan deelneem (Anja Beran). Dus helaas wordt dat 'm niet. Misschien als er nog een keer een lange teugel dag komt weer. Paar jaar geleden deelgenomen en dat was erg leuk.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:53

Klein denken Esther43, beginnen met in galop aanspringen en meteen weer terug naar draf nemen. 1 pas galop dus maar. Anders gaat je paard veel te hard, kun jij het niet bij houden is de overgang waardeloos en valt de hele boel in elkaar. Piet Bakker woont in Drenthe, tip?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 12:42

Ik kan nergens vinden wanneer piet bakker training's dagen heeft, weet jij waar dit staat?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:10

Piet Bakker heeft zelf geen traininsdagen, maar hij geeft af toe ergens een dag lessen als dat geboekt wordt