Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WiandraJoran

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:14

ik wou ook iets doen met de clicker, maar snap de logica niet, hoe een paard die link kan leggen

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:35

So ik heb wat bij te lezen geloof ik!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:58

WiandraJoran schreef:
ik wou ook iets doen met de clicker, maar snap de logica niet, hoe een paard die link kan leggen

zonder kennis zou ik eerst ervoor zorgen dat die er komt.

Begin op internet te speuren (oa site van inge teblick), lees goede boeken zoals grondwerk (ook al van inge) of Alexandra Kurland (die site is ook de moeite waard)
Lees oa don't shoot the dog van Karin Pryor en ga ook eens naar haar site
Een andere goede site
http://www.equineclickertraining.com/

Kortom... begin eerst met voor je zelf helder te krijgen wat clickertraining inhoudt, hoe je ermee werkt etc etc.
Er zijn ook 2 dvd's met de absolute basis van clickertraining; eentje van inge teblick en eentje van Piet Loof
Maar ook de eerste dvd van alexandra kurland is daarin een aanrader.

Nog een site met mogelijkheid tot online-kursus
http://www.hannahdawsonequine.co.uk/learn-it-online/

Begin dus niet zomaar, maar zorg eerst dat je basiskennis hebt.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:58

liljebo schreef:
Ik denk dat het heel goed mogelijk is. [***] wil graag 'iets' met je doen. Logisch. Je houdt veel rekening met zijn aard en maakt het leuk voor hem.
Als je met een ander paard bezig bent, krijgt hij geen aandacht/ben je buiten zijn bereik en dat kan frustraties opleveren. Hij kan niet 'erbij' zijn.
Ik denk dat dat ook een hele basale emotie is. Niet zozeer jaloezie of doordacht, maar puur frustratie omdat hij niet 'erbij' kan zijn.
En frustratie moet nu eenmaal ergens heen.
Dat frustratie dan op een mindere wordt uitgekuurd, is ook heel basaal. Dat doet silja ook.
Ik heb daar nog een filmpje van... eens even opsnorren...
Ik wilde agility gaan doen, maar het waaide erg hard en silja heeft een hekel aan wind. Het maakt haar bang en onzeker en ze wil dan eigenlijk niet echt iets doen. Toch zijn haar manieren te goed om dat op mij te kuren. Dus is een ander de klos...
http://www.youtube.com/watch?v=g8sHPU9w2hE

Hmmja, volgens mij is het echt iets in die aard .. Zou ook verklaren waarom hij altijd op mij roept als ik richting weide van het andere paard trek, precies alsof hij me wil laten merken dat ik de verkeerde kant uit loop :') Maarja, als ik daardoor moet kiezen tussen het paard en mijn eigen pony's (vooral de rust van [***]), dan is de keuze snel gemaakt := Kan wel zeggen dat hij er maar aan moet wennen, maar ik weet niet of hij daar ooit aan gaat wennen en ondertussen moet [***] het wel bekopen ...

Wat wil je gaan doen met de clicker WiandraJoran? Wel leuk dat je er ook mee aan de slag wil! Inderdaad eerst theoretisch bijschaven, dat is het voornaamste, weten waaraan je begint en hoe & waarom ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:51

Net even naar de pony's geweest, heb nog eens met hen geclickerd, gewoon eventjes in de weide. Het ging zo goed :D
Heb de target erbij gehaald en laten zoeken (dus met de mond), de handtarget gedaan ([***] kende dat wel uit een heel ver verleden, [***] nog niet) en het commando van achterwaarts verandert. Dat wijzen met die vinger is toch niet heel handig en nu de handtarget erbij komt leek het mij toch beter om een ander soort commando te hebben. Heb dit dan op de targetstick gezet, kwam de driving game van Parelli toch even van pas :Y) [***] had het heel snel door, bij [***] ging het wat trager, maar bij hem gaat alles wat trager :(:) Je zag hen in ieder geval denken & zoeken :D [***] was in het begin wat onzeker maar dat was vooral omdat hij [***] erg in de gaten hield of die niet al te dichtbij kwam (die wilde zich natuurlijk de hele tijd komen moeien :P ), maar ik heb [***] op een bepaald moment achter een draadje gezet en toen was [***] 1 en al aandacht en ging het echt super :D [***] kon dan eigenlijk nog wel langs de andere kant tot bij ons komen (heb een stuk wat ik niet meer kan afzetten nu ze samen staan) maar dat vond hij toch teveel moeite blijkbaar :)) Daarna opgeruimd en hen eten gegeven. De sfeer was op zich eigenlijk best rustig, niks zoals de voorbije dagen, leek weer bijna zoals ervoor .. Heb vandaag ook niks met het andere paard gedaan, ben zelfs niet naar z'n weide gegaan, enkel met mijn eigen pony's gespeeld. Volgens mij zit het probleem toch echt wel bij dat paard ... Of ja, niet bij dat paard natuurlijk, maar bij [***] zijn reactie daarop .. Heb ik vroeger ook altijd problemen mee gehad, als ik in de kudde een ander paard aandacht wilde geven brak ook altijd de hel los .. en moest ik dan altijd ingrijpen en [***] wegsturen en dan kon ik dat paard aaien (zeer tegen de zin van [***], dat zag je op afstand al :+ ). Dus ja ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:07

Clickeren is heel interessant om 1 bepaald moment te markeren, een moment van "ja, dat wil ik zien!" maar je kan een clicker toch niet voor alles gebruiken? Ik wilde vandaag clickeren bij horse agility, was bezig met een slalom .. Maar dat is een vrij lange oefening en je kan wel op het einde belonen omdat die het goed heeft gedaan, maar dan toch niet met click? Want dan weet je paard toch niet waarom dat er geclickt wordt? Eventueel als hij ergens héél goed reageert dat je dat wil stimuleren, maar dan stopt de oefening ook meteen .. Hoe doen jullie dat? Bij uitgebreidere dingen? Ik had 1x op het einde geclickt, dus na de slalom, maar dan weet je paard toch niet dat dat is omdat hij die slalom zo goed heeft gedaan? Of denk ik nu raar? :+

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:45

Ik ga dit morgen eens op mijn gemak doorlezen.
Mijn dochter wil ook met clickertraining beginnen en ik weet niet zo goed wat we nu het beste als eerste kunnen aanpakken...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:22

[***] schreef:
Clickeren is heel interessant om 1 bepaald moment te markeren, een moment van "ja, dat wil ik zien!" maar je kan een clicker toch niet voor alles gebruiken? Ik wilde vandaag clickeren bij horse agility, was bezig met een slalom .. Maar dat is een vrij lange oefening en je kan wel op het einde belonen omdat die het goed heeft gedaan, maar dan toch niet met click? Want dan weet je paard toch niet waarom dat er geclickt wordt? Eventueel als hij ergens héél goed reageert dat je dat wil stimuleren, maar dan stopt de oefening ook meteen .. Hoe doen jullie dat? Bij uitgebreidere dingen? Ik had 1x op het einde geclickt, dus na de slalom, maar dan weet je paard toch niet dat dat is omdat hij die slalom zo goed heeft gedaan? Of denk ik nu raar? :+

Fijn dat je vorige sessie goed ging.

Maar ik denk dat je de werking van de clicker hier beetje verkeerd inschat. Het is een aanleermethode. Dat betekent dat het juist geschikt is voor het aanleren van iets en niet zozeer voor een oefening die al af is.

Om een voorbeeld te noemen mbt slaom. Je wilt dat je paard aan een los touwtje en op lichaamstaal met je door de slaom gaat. Vaak gaat dat in het begin niet feilloos. Dus wat je doet, is de momentjes waarop het paard bv net wel naar buiten wijkt op het juiste moment, al is het minimaal, eruit te pikken en te clicken. Je zegt: dat wil ik. Als ik mijn handen naar buiten breng, wil ik dat je uitwijkt, zodat we om die pion kunnen lopen zonder dat je op mijn hakken loopt.
Hetzelfde met het naar je toe halen. Je brengt je handen naar binnen en als je paard met los touwtje meteen reageert om je daarin de volgen, click je op dat moment. Daarna ga je verder met de slaom.

Net als met heel veel van dat soort oefeningen click je dus niet aan het einde van de oefening, maar op de momenten waarop het paard dat doet zoals bedoelt zonder enige druk.
Dus moet je het paard bij de slaom naar je toe halen/van je af duwen, dan click je niet. Doet het dat vanzelf, dan click je wel-
Als het paard het steeds beter gaat doen, ga je steeds meer alleen voor de sublieme momenten clicken, opdat de oefening verbeterd. En uiteindelijk bouw je af (hoewel het wel verstandig is om zo nu en dan een top moment te blijven clickeren om de motivatie hoog te houden)

Dat is nl het hele eieren eten bij de clicker. Je clickt niet voor een oefening die al af is, maar je clickt de juiste momenten van een oefening en je bouwt vandaar uit op. Die het als het verzamelen van legoblokjes, waar je uiteindelijk een leuk bouwwerk van kunt maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:22

Tal1977 schreef:
Mijn dochter wil ook met clickertraining beginnen en ik weet niet zo goed wat we nu het beste als eerste kunnen aanpakken...

Beginnen bij eerst een goede theoretische kennis en dan bij de basisoefeningen. Zie de links die ik eerder gaf.
Nooit 'zomaar' beginnen, maar eerst weten wat je doet en waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:21

Het is inderdaad dat wat ik mij zat af te vragen liljebo :j
Maar ze zeggen ook dat je, als je met clickertraining bezig bent, nooit meer zomaar mag belonen, dus nooit meer "goed zo" en snoepje, de snoep moet altijd op een click volgen want anders is die click niks meer waard om ze het idee hebben dat er zo ook snoepjes te verdienen zijn ... Maar als mijn pony's iets goed doen, dan wil ik graag belonen. Zoals [***], die deed die slalom eigenlijk prima (waren ook maar 3 pionnen :+ ), fijn aan los touwtje, fijn uitwijken, ik was er eigenlijk door voordat ik er erg in had :') Ben dus helemaal vergeten clicken, omdat het geheel zo snel & makkelijk ging. Maar ik wil hem dan achteraf toch belonen omdat hij de oefening op zich goed heeft gedaan. Kan dat dan gewoon? Of snapt je paard er dan niks meer van? Weet die eigenlijk wel dat je hem beloont omdat die goed heeft meegewerkt in die oefening? :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:41

Er zijn ook nog andere manieren om je paard te belonen, die ze heel goed snappen. Zoals het beëindigen van de training als ze het goed hebben gedaan, een kriebel op een plekje dat ze heel fijn vinden of gewoon even 'rust' (in een goede context en op een manier die ze fijn vinden. Bv afstappen). Bij alles geldt: de ontvanger bepaalt of het een beloning is, het is de taak van de trainer uit te vogelen wat een beloning is.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:57

liljebo schreef:
Tal1977 schreef:

Beginnen bij eerst een goede theoretische kennis en dan bij de basisoefeningen. Zie de links die ik eerder gaf.
Nooit 'zomaar' beginnen, maar eerst weten wat je doet en waarom.

Ik ben momenteel het boek van Inge Teblick aan het lezen en ga zeker de site die jij aangaf van Eva doornemen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:28

[***] schreef:
Maar ze zeggen ook dat je, als je met clickertraining bezig bent, nooit meer zomaar mag belonen, dus nooit meer "goed zo" en snoepje, de snoep moet altijd op een click volgen want anders is die click niks meer waard om ze het idee hebben dat er zo ook snoepjes te verdienen zijn ... Maar als mijn pony's iets goed doen, dan wil ik graag belonen. Zoals Cobe, die deed die slalom eigenlijk prima (waren ook maar 3 pionnen :+ ), fijn aan los touwtje, fijn uitwijken, ik was er eigenlijk door voordat ik er erg in had :') Ben dus helemaal vergeten clicken, omdat het geheel zo snel & makkelijk ging. Maar ik wil hem dan achteraf toch belonen omdat hij de oefening op zich goed heeft gedaan. Kan dat dan gewoon? Of snapt je paard er dan niks meer van? Weet die eigenlijk wel dat je hem beloont omdat die goed heeft meegewerkt in die oefening? :+

HipoLogic heeft een punt. Je kunt prima belonen aan het eind van de oefening door eens lekker op een favoriet plekje te krabbelen, of door ergens te gaan grazen, of door een favoriet spelletje/oefeningetjes te doen, waarmee hij lekker kan verdienen.

Als je meteen na een oefening beloont, zal het paard het verband zeker leggen. In ieder geval als de oefening tot op het moment van beloning netjes verloopt.
Zou je paard een keurige sla-om maken en aan het eind in je nek springen en dan beloond worden voor de sla-om, dan heb je waarschijnlijk een probleem. Maar dat snap je zelf ook wel.

Het is overigens niet verkeerd om af en toe te belonen met krabbel/iets leuks doen/ etc. Afwisseling motiveert. ;) ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:31

Tal1977 schreef:
Ik ben momenteel het boek van Inge Teblick aan het lezen en ga zeker de site die jij aangaf van Eva doornemen!

Site van Eva? :o?

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:32

Site van Eva Saegerman :-)

clickertraining. be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:05

Ok, dus de clicker is echt om op te bouwen en bepaalde momenten die eruit schieten meteen te markeren & belonen, maar gewoon belonen na een oefening kan dus ook gewoon, alleen dan zonder click.

Gisteren weer een beetje aangeklooid met de slalom, nu met 4 pionnen (dan moet hij 2x wijken :Y) ), ging goed vond ik. Ook nog wat met de wip gespeeld, [***] kan al mooi schommelen als ik voor hem sta, nu nog uitbouwen dat hij dat ook doet als ik naast hem sta, maar daarvoor moet eerst het achterwaarts naast hem nog wat beter bevestigd :Y) En verder eindelijk eens actief begonnen met zijwaarts .. Ik roep wel altijd dat ik dat knopje niet vind, maar als ik niet probeer zal ik het nooit vinden :') Het ging best goed voor de eerste keer vond ik, ik had met mijn blokken en balken een lijn gemaakt, bedoeld als soort muur (kan niet langs de bakrand want daar groeien grasjes, zou ik meer miserie mee hebben dan goed voor mij is :+ ), maar uiteraard heeft die muur welgeteld 5 seconden stand gehouden :') Dan maar de echte hindernispalen gebruikt en 2 zware balken, dat ging wat beter. Zijwaarts is nog erg zoeken, hij gaat nu wel, maar hij gaat in 2 delen (dus voorhand + achterhand apart). Hij draait ook helemaal z'n hoofd weg als hij gaat, het ziet er niet uit :P Maar hier en daar zat een heel mooie poging en een goed 'recht' pasje (als jullie me begrijpen) dus die heb ik uiteraard uitgebreid beloond :D Nu krijgt hij, door tijdgebrek & slecht weer ^) , een paar dagen om het te overdenken, ben eens benieuwd hoe het volgende keer gaat :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:29

@Sabine, heb je ook een foto van die wip? Ik ben wel benieuwd. Of een filmpje van Cobe op de wip?

Ik heb zijwaarts ook in delen aan geleerd: eerst wijken voorhand, wijken achterhand en dat combineren door om en om voor/achter te vragen. Nu is het vloeiend geworden.

Ik Heb mijn harnachement weer gevonden in de verhuisdozen. Ik ben begonnen met lange teugelen en heb Kyra an het eind omdat het goed ging even lekker laten grazen.

Ik sta wel voor een dilemma met de clicker. Ze is nu op rantsoen (ze krijgt een paar maal per dag eten in tegenstelling tot de 24/7 hooi waar ze in Nederland aan bloot stond). Ze heeft in quarantaine afgeleerd veel met haar lippen te doen/nibbelen/mouthy zijn. Ik ben dus een beetje huiverig dat ik dat -nu ze veel meer honger heeft- weer in de hand werk. Ik weet dat ik er in NL een beetje slordig mee omging (lees: ik soms niet eens doorhad dat ze aan mijn handen aan het snuffelen was). Eerst maar eens wat training herhalen zonder clicker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:43

In mijn onderschrift staat een heel topic vol filmpjes :P :Y)

Ivm je dilemma kan ik je echt niet helpen, maar je kan altijd gewoon grondwerken zonder clicker natuurlijk, ik doe ook niet alles met clicker, dat lukt me gewoon niet :))

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:47

liljebo schreef:
Tal1977 schreef:

Site van Eva? :o?

Eva Roemaat, toch? Of zeg ik nu iets heel verkeerds?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:03

[***] schreef:
Maar ze zeggen ook dat je, als je met clickertraining bezig bent, nooit meer zomaar mag belonen, dus nooit meer "goed zo" en snoepje, de snoep moet altijd op een click volgen want anders is die click niks meer waard om ze het idee hebben dat er zo ook snoepjes te verdienen zijn ... Maar als mijn pony's iets goed doen, dan wil ik graag belonen. Zoals Cobe, die deed die slalom eigenlijk prima (waren ook maar 3 pionnen :+ ), fijn aan los touwtje, fijn uitwijken, ik was er eigenlijk door voordat ik er erg in had :') Ben dus helemaal vergeten clicken, omdat het geheel zo snel & makkelijk ging. Maar ik wil hem dan achteraf toch belonen omdat hij de oefening op zich goed heeft gedaan. Kan dat dan gewoon? Of snapt je paard er dan niks meer van? Weet die eigenlijk wel dat je hem beloont omdat die goed heeft meegewerkt in die oefening? :+

Wie zijn 'ze'? De clickeraars die ik op dit moment volg (Karen Pryor en Shawna Karrasch) gebruiken juist ook stemhulp en niet alleen een click (Pryor gebruikt voor het grove werk een stemhulp en het fijnere de clicker, Karrasch verwisselt na ene tijdje de clicker met de stemhulp). En een snoepje geven 'zomaar' is natuurlijk prima! Het enige wat echt wordt afgeraden op dat gebied is om de click of het woord dat je gebruikt (bij mij 'good girl' ik heb nl alleen meiden :P ) 'zomaar' te gebruiken, die kun je beter alleen reserveren als brugsignaal.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:54

Ik geef ook nooit zomaar voerbeloningen uit de hand. Het eerste wat ik een paard leer is beleefdheid, zonder click mag hij niets uit mijn hand aannemen, ik kan me voorstellen dat het vreselijk verwarrend voor je paard is als dat het volgende moment weer wel mag. Mocht ik toch zomaar iets willen geven dan krijgt hij het in zijn voerbak of vanaf de grond, of ik vraag een kleine oefening zoals flemen of kusje, click daarvoor en geef dan iets lekkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:56

Heb jij dan altijd & overal een clicker op zak?
Daar zit bij mij nogal eens het probleem :+ En verder vind ik het ook gewoon moeilijk .. Hoe doe jij dat dan bv. met een oefening als een slalom? Of als ze zijwaarts ergens overheen moeten? Een wat langere oefening dus .. Beloon je dan aan het einde? En weten ze dan dat het om de hele oefening gaat? Want volgens mij markeer je dan gewoon het eindmoment? Niet?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:01

Ik klik met mijn tong en die heb ik inderdaad altijd bij me, daarom ook dat ik daar indertijd op over gestapt ben, mijn clickers (ik had er echt een stuk of 6) was ik altijd kwijt. Ik ben nogal chaotisch :o

Bij een langere oefening beloon ik eerst het eerste stapje. Dus het moment dat hij braaf om de pion heen gaat, of bij de balk het moment dat hij echt 1 stapje zijwaarts zet. Daarna ga ik voor 2 stapjes belonen, dan voor 4, 5, 3, 1, 3, 2, 5 enz. Dus afwisselen in een kleine hoeveelheid passen en vandaaruit ga ik steeds meer passen vragen voor een beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:13

Aha ok, merci :)
Eigenlijk is het ook wel zo .. als je met een slalom werkt dan vraag je gewoon telkens meer pionnetjes, en als je dan op het einde beloond is dat gewoon omdat hij zoveel pionnetjes goed heeft gedaan, dus dan blijven ze de link wel leggen.. toch? Alhoewel, ik weet het eigenlijk niet :')

Ik vind het stom .. als ik met [***] bv. bezig ben en ik vraag iets en ik beloon het eerste pasje is het prima, maar dan vraag ik het opnieuw en ga ik voor 2 passen, maar na dat eerste stopt hij al automatisch en moet ik hem steeds doordrijven zeg maar. Zo'n momenten heb ik er echt vaak tussen zitten .. gisteren bv. ook, was ik bezig met het wegsturen op de cirkel en dan het terugkomen. Ik hield het dan de eerste paar keren op een kort stukje, en dan na een paar keer wilde ik een wat langer stuk, maar dan kwam hij al automatisch na dat korte stukje en moest ik hem daar weer voor "straffen". Hoe lossen jullie dat op? Want een fijn gevoel geeft het toch niet..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:35

Je moet dan niet straffen, maar het gewoon meteen nog eens vragen. Dus beloon met je stem, knappe vent, hij doet tenslotte zijn best en vervolgens vraag je de oefening nog eens. max 3 tot 5 keer en dan beloon je de beste. Dat kan natuurlijk best een keer de 1ste zijn, dat maakt niet uit, maar wordt selectief. Ga ook het moment dat je hem naar buiten stuurt al rap varieeren, hoe langer je de dingen gelijk houdt, helemaal met een paard die zelf zo hard mee denkt, hoe sneller het paard zelf wel denkt te weten wat de bedoeling is en het dus van je gaat overnemen.