Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WiandraJoran schreef:ik wou ook iets doen met de clicker, maar snap de logica niet, hoe een paard die link kan leggen
liljebo schreef:Ik denk dat het heel goed mogelijk is. [***] wil graag 'iets' met je doen. Logisch. Je houdt veel rekening met zijn aard en maakt het leuk voor hem.
Als je met een ander paard bezig bent, krijgt hij geen aandacht/ben je buiten zijn bereik en dat kan frustraties opleveren. Hij kan niet 'erbij' zijn.
Ik denk dat dat ook een hele basale emotie is. Niet zozeer jaloezie of doordacht, maar puur frustratie omdat hij niet 'erbij' kan zijn.
En frustratie moet nu eenmaal ergens heen.
Dat frustratie dan op een mindere wordt uitgekuurd, is ook heel basaal. Dat doet silja ook.
Ik heb daar nog een filmpje van... eens even opsnorren...
Ik wilde agility gaan doen, maar het waaide erg hard en silja heeft een hekel aan wind. Het maakt haar bang en onzeker en ze wil dan eigenlijk niet echt iets doen. Toch zijn haar manieren te goed om dat op mij te kuren. Dus is een ander de klos...
http://www.youtube.com/watch?v=g8sHPU9w2hE
[***] schreef:Clickeren is heel interessant om 1 bepaald moment te markeren, een moment van "ja, dat wil ik zien!" maar je kan een clicker toch niet voor alles gebruiken? Ik wilde vandaag clickeren bij horse agility, was bezig met een slalom .. Maar dat is een vrij lange oefening en je kan wel op het einde belonen omdat die het goed heeft gedaan, maar dan toch niet met click? Want dan weet je paard toch niet waarom dat er geclickt wordt? Eventueel als hij ergens héél goed reageert dat je dat wil stimuleren, maar dan stopt de oefening ook meteen .. Hoe doen jullie dat? Bij uitgebreidere dingen? Ik had 1x op het einde geclickt, dus na de slalom, maar dan weet je paard toch niet dat dat is omdat hij die slalom zo goed heeft gedaan? Of denk ik nu raar?
Tal1977 schreef:Ik ga dit morgen eens op mijn gemak doorlezen.
Mijn dochter wil ook met clickertraining beginnen en ik weet niet zo goed wat we nu het beste als eerste kunnen aanpakken...
liljebo schreef:Tal1977 schreef:Ik ga dit morgen eens op mijn gemak doorlezen.
Mijn dochter wil ook met clickertraining beginnen en ik weet niet zo goed wat we nu het beste als eerste kunnen aanpakken...
Beginnen bij eerst een goede theoretische kennis en dan bij de basisoefeningen. Zie de links die ik eerder gaf.
Nooit 'zomaar' beginnen, maar eerst weten wat je doet en waarom.
[***] schreef:Het is inderdaad dat wat ik mij zat af te vragen liljebo
Maar ze zeggen ook dat je, als je met clickertraining bezig bent, nooit meer zomaar mag belonen, dus nooit meer "goed zo" en snoepje, de snoep moet altijd op een click volgen want anders is die click niks meer waard om ze het idee hebben dat er zo ook snoepjes te verdienen zijn ... Maar als mijn pony's iets goed doen, dan wil ik graag belonen. Zoals Cobe, die deed die slalom eigenlijk prima (waren ook maar 3 pionnen), fijn aan los touwtje, fijn uitwijken, ik was er eigenlijk door voordat ik er erg in had
Ben dus helemaal vergeten clicken, omdat het geheel zo snel & makkelijk ging. Maar ik wil hem dan achteraf toch belonen omdat hij de oefening op zich goed heeft gedaan. Kan dat dan gewoon? Of snapt je paard er dan niks meer van? Weet die eigenlijk wel dat je hem beloont omdat die goed heeft meegewerkt in die oefening?
[***] schreef:Het is inderdaad dat wat ik mij zat af te vragen liljebo
Maar ze zeggen ook dat je, als je met clickertraining bezig bent, nooit meer zomaar mag belonen, dus nooit meer "goed zo" en snoepje, de snoep moet altijd op een click volgen want anders is die click niks meer waard om ze het idee hebben dat er zo ook snoepjes te verdienen zijn ... Maar als mijn pony's iets goed doen, dan wil ik graag belonen. Zoals Cobe, die deed die slalom eigenlijk prima (waren ook maar 3 pionnen), fijn aan los touwtje, fijn uitwijken, ik was er eigenlijk door voordat ik er erg in had
Ben dus helemaal vergeten clicken, omdat het geheel zo snel & makkelijk ging. Maar ik wil hem dan achteraf toch belonen omdat hij de oefening op zich goed heeft gedaan. Kan dat dan gewoon? Of snapt je paard er dan niks meer van? Weet die eigenlijk wel dat je hem beloont omdat die goed heeft meegewerkt in die oefening?