Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:12

Geweldig verhaal. . _/-\o_ _/-\o_

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:20

Leuk dat dat gelukt is zeg! Geweldig :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:00

Wat trouwens lekker onhandig is is dat hoefzakken one size zijn.
Dus dat was niet een kwestie van floep en het zat, ik moest best ff prutsen, maar toch braaf!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 06:42

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:33

Bedankt! +:)+

Ik ben gisteren met de nieuwe brokjes gaan clickeren (lijnzaadbrokjes), daar werd ze iets minder wild van dan de wortel. Gewoon op het erf dit keer. Het wegkijken zit er nu aardig in, en voetje geven begint ook te lukken. Ze snapt wel dat click = voer, maar ze lijkt alleen nog niet altijd te snappen dat daar een cue aan vooraf gaat, dus dat ze door antwoord te geven een click + voer kan verdienen. Maar we hebben er wel lol in :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:37

Justy, dat had ik ook toen ik op wat anders over ging dan wortel.
Maar dat duurde ff en toen was het net zo wow als wortel. :D

Ik kreeg vandaag onverwachts een appje dat de eigenaresse zelf de hoefzak om heeft gekregen, alleen zelfs.
Ze heeft dezelfde tactiek gebruikt als ik gisteren heb gedaan.
Ook weer gerust eerst frutsen aan het been, zak tegen het been houden, zak om een puntje hoef en er weer afhalen en belonen
Gewoon kleine stapjes en kreeg hem er daarna gewoon zelf omheen.
Ik vind het echt knap, mijn ervaring is dat de meeste onervaren mensen gewoon de stappen al snel te groot maken, zelfs al heb je het voorgedaan en hulp nodig hebben.
Zij is gewoon onervaren verder op dit gebied.
Omdat hij voetjes geven lastig vind heeft ze gevraagd of ik als dit achter de rug is te helpen met het makkelijk leren voetjes geven met clickeren.
Hij vind het soms niet nodig om ze te geven, en dan sta je daar met zo'n tank met een voet vastgenageld aan de grond. :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 23:05

Justy schreef:
Bedankt! +:)+

Ik ben gisteren met de nieuwe brokjes gaan clickeren (lijnzaadbrokjes), daar werd ze iets minder wild van dan de wortel. Gewoon op het erf dit keer. Het wegkijken zit er nu aardig in, en voetje geven begint ook te lukken. Ze snapt wel dat click = voer, maar ze lijkt alleen nog niet altijd te snappen dat daar een cue aan vooraf gaat, dus dat ze door antwoord te geven een click + voer kan verdienen. Maar we hebben er wel lol in :)

Vaak verzinnen paarden ook zelf hun cue en/of hun bridge. Het hand naar je zak brengen is daarvan een alom bekend voorbeeld. Soms stoppen mensen hun hand al in hun zak voor ze iets vragen.

Ga eens een lijst maken met welke cues jij hebt verzonnen voor je paard (verbaal, fysiek, gecombineerd verbaal+fysiek) en kijk er kritisch naar: ben je altijd consequent? Of click je soms ook voor "dat bedoelde ik niet, maar ik click toch". (Dat deed ik in het begin zelf veel waardoor Kyra altijd continue bezig was met allerlei gedrag aan te bieden en ze ook te druk was om op cues te letten) :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:55

Ik moet echt eens serieus gaan lezen hippologic..
Zelf ben ik echt zo'n muts die hier flarden gelezen heeft en daarmee aan de slag gaat.
Ik heb trouwens wel een brugsignaal.
Maar cue's geen idee, weet niet wat de directe betekenis is.

Maar gek genoeg heb ik nooit problemen met clickeren, maar ik maak de stapjes gewoon echt klein.
En dan snappen ze het gewoon best snel.
Ik had gister dat dat trekpaard maar bleef maaien met dat been terwijl ik het vast had, dat deed hij eerder al als gewoonte.
Dus ik heb vastgehouden, en echt een milliseconde stil houden is gelijk een click.
Ja dan zie je ze denken en is het een eitje.

Edit, ff door google gehaald.
Qua cues moet ik nu even graven.
Met mijn vogel ken ik wel voorbeelden, zodra ik mijn haar ga kammen ga ik vaak de deur uit, dus zegt hij vast gedag.
Ook als ik het woord douchen zeg spurt hij al naar een hoek van zijn kooi als hij geen zin heeft.
Schoenen aan is ook per definitie gedag zeggen, dan ga ik weg. :+

Ik ben trouwens wel simpel met dat ik altijd clicker zonder druk van moeten: ik neem de tijd die ik nodig heb zonder het idee dat het nu moet lukken.
En ik probeer ze echt mee te laten denken door de opdrachten klein te houden waardoor ze het snel snappen en het motiverend is voor ze.
Ik heb ook een brugsignaal wat ik gebruik maar werk ook met druk zonodig, en met druk wegnemen getimed.
Ik heb nu wel een cue bedacht trouwens bij mijn pony, zodra ik iets vreemds in de bak zet gaat hij het automatisch onderzoeken.
Dan hoef ik niks te zeggen dan is het feit dat hij het vreemde/enge object ziet al aanwijzing genoeg om te gaan kijken.
En sommige mensen kunnen geen hand in hun zak stoppen bij mijn pony, dan gaat hij gelijk flemen omdat hij weet dat er eten uit komt.
Denk ik zo goed?

Wat ik gister trouwens ontzettend mooi vond is om te zien hoe snel het trekpaard het targetten door had.
De hoefzak zat erom en hij was ff iets gespannen, maar besloot er ineens aan te snuffelen, dat heb ik gelijk suf beloond.
Hij neemt de beloning aan, en gaat gelijk gericht weer naar de hoefzak met overduidelijk het idee: 'da's makkelijk, ik raak dat ding aan en ik krijg eten!'
En dat voor een paard wat het principe targetten nog niet kende, echt prachtig om te zien vind ik dat.

Ik heb trouwens wel mensen versteld doen staan met clickeren, dat vind ik dus echt het leukste. }> :')
Van die mensen die ernstig stellig overtuigd zijn dat hun paard iets echt niet gaat doen, om het vervolgens in no time voor elkaar te krijgen.
Het leukste was de stronteigenwijze pony van een vriendin met een gruwelijke hekel aan balkjes en ballen. :')
Zij zit te kijken hoe ik mijn pony over zelfgebouwde verhoogde minibalkjes laat lopen en beweert zeer stellig dat haar pony dat eeeecht never nooit niet voor je doet.
Nou ok, ik aan de slag.
Binnen een kwartier ging hij er los overheen. _O- O:)
Dat luie en ernstig eigenzinnige beest liep zonder aandringen los over de balkjes. :')
En zo direct als de eigenaar en een vriendin is was die reactie gewoon echt te grappig en leuk. :D :')

Jullie ook zulke ervaringen? Vooral van die typische skeptici is het leuk. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 00:44

Ik had trouwens vanavond een dappere pony.
Mijn pony is een menpony, bij aankoop kon je er opzitten en sturen met je handen en de rest op stem, verder heeeel groen
Eigenlijk heeft er amper iemand opgezeten hier, misschien 8 keer ukkies met stappen meegeteld, hij snapt nu de beenhulpen en is niet meer zo schieterig.
Vandaag ben ik er opgestapt voor het eerst sinds 2 januari.
Ik heb wat gereden, beest begreep niet zo goed waarom hij nu op de hoefslag moest dus liep bijna tegen de wand zo gek vond hij het, normaal loopt hij natuurlijk op de binnenhoefslag.
Zo lastig als hij het vond zo braaf is hij met gekke dingen, met dank aan clickeren.
Ik wilde buiten rijden en de bakdeur moest open, er was niemand om m open te doen en ik wilde blijven zitten. :+
Dus ik die pony naast de bakdeur gezet, en met mijn voet de deur open geduwd, die echt best zwaar gaat.
Het laatste stuk met mijn hand en hoppa open was de deur.
Pony erdoor gestuurd en buiten stonden we.
Zo hilarisch als die totaal echt heel mislukte slangenvolte was met nul tempocontrole en buiging, het waren niet eens bochten zo braaf is hij hier in.
Echt onder het zadel zo groen, een hoek was eng maar dit weer totaal niet, want ja alles wat gek is levert altijd eten op.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 02:03

Met cue bedoel ik inderdaad 'opdracht' ('commando' klinkt zo... dwingend) :D Dus "touch" en het presenteren van een target. Ik leer mijn paard ook als ik de target presenteer en niets zeg, dat ze dan de target negeert. Om het makkelijker te maken heb ik ook een commando voor "negeer" (als tussen stap) De complete 'cue' die mijn paard moet leren snappen is: stem+gebaar.

Maar zoals ik zei, paarden vatten soms ook dingen uit de omgeving op als (deel van) de cue, zoals de plek in de bak. 'Hier moet ik altijd schouderbinnenwaarts doen' of 'op X moet ik halthouden'.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 03:40

Oh ik zit er niet mee, valt voor mij een beetje onder de categorie autist of heeft autisme, dat zal me echt mijn reet roesten hoe je het benoemt. :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:13

Sorry, met cue bedoel ik 'aanwijzing'. Ik heb even de juiste vertaling en betekenis opgezocht. Er is een verschil tussen betekenissen en het is wel belangrijk.

Aanwijzing= inlichting; instructie, dus wat uitlegt hoe je iets moet doen
Commando = bevel, een opdracht die je direct moet gehoorzamen

1 Waarom is het belangrijk? Als we dezelfde taal spreken kunnen we elkaar beter begrijpen.
2 Het is minder gemakkelijk onaangename dingen verdoezelen als je de dingen bij de naam noemt. ;)

Een commando geven is dwingend, net als bij -R, wordt er geen keuze gelaten aan degene die het commando krijgt en moet uitvoeren. Het past niet in het concept van +R training.

Een aanwijzing geven past precies in het concept van +R. Daarom vind ik het wel belangrijk dat ik het juiste woord gebruik.

Net als het woord 'corrigeren'. Veel ruiters 'corrigeren' hun paard hij iets verkeerds doet.
Citaat:
cor·ri·ge·ren (corrigeerde, heeft gecorrigeerd)
1
verbeteren
2
nakijken van proef- of drukwerk
3
berispen
- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... 1BKf5HhC00

Corrigeren betekent 'verbeteren'. Meestal betekent het in de praktijk gewoon 'straffen'. :o

Citaat:
straf·fen (strafte, heeft gestraft)
1
straf opleggen, laten ondergaan
- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... 1BKu5HhC00

Corrigeren klinkt beter...waarom? Omdat het een andere betekenis heeft dan straffen...

----------
Ik heb natuurlijk ook even jouw woorden opgezocht. Ik snapte het namelijk niet. :o
Volgens de Van Dale:
'autist'
Citaat:
au·tist (de; m,v; meervoud: autisten)
1
iem. die gekenmerkt is door autisme
- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... 1BL8pHhC01

en 'heeft autisme'
Citaat:
au·tis·me (het; o)
1
ontwikkelingsstoornis waarbij contact met de buitenwereld en communicatie niet of moeizaam plaatsvinden
- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... 1BMgZHhC00

Zoals ik het begrijp is er -in de spreektaal- dus een verschil tussen zeggen 'Zijn zoon is een autist' en 'Zijn zoon heeft autisme'? Mag je dat niet zeggen: 'Hij is een autist?'

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:18

Nee men vind dat je dat inderdaad niet mag zeggen. :')

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:31

Dat heeft er vooral mee te maken dat men vindt dat 'hij is een autist' iemands identiteit reduceert tot een aandoening, terwijl bij 'hij heeft autisme' de aandoening niet het individu definieert.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:33

Justy schreef:
Dat heeft er vooral mee te maken dat men vindt dat 'hij is een autist' iemands identiteit reduceert tot een aandoening, terwijl bij 'hij heeft autisme' de aandoening niet het individu definieert.

Daar zit natuurlijk wel wat in... "De levertransplantatie in bed 15 heeft nog geen eten gehad" klinkt inderdaad anders dan "Mevrouw De Wit in bed 15 heeft nog geen eten gehad". :Y)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:58

HippoLogic schreef:
Justy schreef:

Daar zit natuurlijk wel wat in... "De levertransplantatie in bed 15 heeft nog geen eten gehad" klinkt inderdaad anders dan "Mevrouw De Wit in bed 15 heeft nog geen eten gehad". :Y)

Totaal off topic. . Maar daar dril ik mijn leerlingen echt op. . Als er iets is wat ik niet wil horen is het dat wel. Ik zou ze er op laten zakken..

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:14

Heeft iemand hier ervaring met de online cursussen van connectiontraining?

Ik wil het clickeren wat structureler in mijn training gaan gebruiken, maar vooral voor mijn oude paard heb ik weinig inspiratie, dus zo'n cursus leek me misschien wel handig... maar ik vind ze ook vrij duur. Dus, iemand? Hoe is de prijs-kwaliteitverhouding?

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:56

Oh, en ik zoek ideeën voor een soort 'trainingskit'. Aka een handige target [ik gebruik nu een geel deksel van een voeremmer, maar die is allesbehalve handig..] Ik zoek zoiets als dit, maar ik kan ze alleen in de VS vinden en verzendkosten van daaruit zijn zo hoog de laatste jaren.
Afbeelding
En wat andere spulletjes, die ik snel tevoorschijn kan trekken. Ik zie wel eens mensen dingetjes doen met van die puzzelstukken van schuim en 'pool noodles', waar koop je die?

Alle ideeën zijn welkom :) Ik gebruik nu huis-, tuin- en keukenspullen voor het clickeren maar het is het vaak net niet helemaal, dus zou fijn zijn als jullie betere ideeën hebben :o

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:40

Ik gebruik als target een stok met een opengeknipte tennisbal erop. Superbudget en heel makkelijk te maken!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:56

Zo'n targetstick heb ik ook, stuk dik bamboe en dan een tennisbal eraan bevestigen. Paard snapte het vrij snel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:16

Ik heb gewoon een targetstick, een uitschuifbare.
Vanmiddag heb ik zo gelachen.
Ik was mijn pony aan het bijvijlen, en ik zet dan zijn voetje op een ikea krukje.
Echter kent meneer het blok, en meneer had bedacht dat hij best dat krukje als blok kon gebruiken. :')
Een pony van 1,30 op een krukje van 50 centimeter hoog. :')
Gelukkig is hij er rustig afgestapt en hield het ding het.

Echt serieus, hoezo hufterproof?
Er staat max belasting 100 kilo, nou dat moet meer geweest zijn met een pony van 250 kilo?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30178879/

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:35

Hoi hoi,

Ik ben nieuw op dit topic, hopelijk mag ik eventjes brutaal tussendoor wat vragen :D?
Vorige week een ruin gekocht en over twee weken komt hij naar stal.
Graag wil ik een goede start maken en een band opbouwen, rust, vertrouwen, vriendschap, blablabla :).
Ik heb al een clicker besteld en ik ga met stukjes wortel werken denk ik.
Mijn ruin is 7 jaar, kalm, lief en nieuwsgierig, maar wel ondeugend en slim. Het is een Engels Volbloed van 167 cm. Hij heeft geen ervaring met grondwerk/clicker training. En ik ook niet!!

Ik zou graag deze oefeningen doen, maar wat is een logische volgorde en welke cue moet ik gebruiken?
En omdat ik in Engeland woon vraag ik me af, zou ik engelse cue's moeten toepassen :D?

- los en stil blijven staan
- achteruit lopen
- parkeren bij een krukje voor het opstijgen
- naast mij lopen en dan tegelijk met mij stil staan. Daarna ook in draf mij volgen als ik ren, etc

Moet ik trouwens eerst beginnen met een target, dat hij dat aanraakt en dan een click + beloning, zodat hij de clicker leert begrijpen? En daarna pas bovenstaande oefeningen?

Met longeren zou ik heel graag zien dat hij zonder zweep gewoon stap / draf / galop op een cue kan doen. Maar tijdens longeren kan ik toch niet zo makkelijk met een clicker en beloning werken? Hoe moet ik dit aanpakken?

Kortom: enkele tips voor een beginner :)?
Alvast bedankt!!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:59

Welkom! Altijd leuk als er meer mensen regelmatig posten hier! :)

Eerste wat ik zou leren is het beleefd zijn rond voedsel, daar is wel veel over te vinden op internet[Youtube!] en ook in dit topic.

Daarna.. ligt er een beetje aan :') waar wil je zelf mee beginnen? Je kunt ervoor kiezen om meteen onder het zadel te gaan werken, dan is het parkeren naast een krukje handig [al zou het dan ook slim zijn om eerst het 'gewoon' parkeren [aka stilstaan] aan te leren]. Wil je eerst een tijdje grondwerken, dan zal je aanpak al anders zijn denk ik :)

Cues zijn heel persoonlijk. Ikzelf houd niet zo van praten en ik weet nooit welke woorden handig zijn om te gebruiken, dus ik heb maar een paar verbale cues en de rest doe ik met gebaren [wijzen, voornamelijk]. Dat is wel handig want dan zit je natuurlijk niet met een taalbarrière. Wil je dat andere mensen ook je paard kunnen doen zonder dat ze daar jouw NLe woorden voor hoeven te leren [en dan maar hopen dat paardlief 't snapt i.v.m. sterke accenten enzo :') ] dan kun je het best voor Engels gaan. Maar wil je weer voorkomen dat hij in een gesprek een cue opvangt dan kun je weer beter voor Nederlands gaan...

Ik vind het aan deze werkwijze heel fijn dat alles zo flexibel is, maar het is ook wel puzzelen af en toe! Ligt echt aan je eigen voorkeuren. Zolang je paard de clicker snapt en hij veilig is rond voer kan je denk ik niet extreem de mist in gaan. Je zal altijd wel ergens tegenaan lopen [heb ik ook nu -O- zal later wel over posten] maar met een beetje nadenken kun je een hoop zelf!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:20

Het gaat de laatste tijd ontzettend fijn met het clickeren hier! Doordat ik vanaf het begin heel consequent ben geweest met het voer weigeren en netjes daarmee omgaan is het zo veel makkelijker geworden :) Sterre kan nu voer weigeren, hand target, target, voetje geven en we zijn begonnen met de jambette. Heerlijk om zo bezig te zijn, ze vindt het ook echt leuk :j

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:40

Maaikevdk schreef:
Ik heb de doos met snoepjes naast de bak staan, en vul mijn broekzakken telkens. Ik ben nog op zoek naar een goedkoop een fijn buideltasje, helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan :+

Ik heb deze, superhandig open en snel dicht. Hij is zo wijd dat je er makkelijk je beloning uit kan pakken.
Afbeelding

Gekocht bij van der Kroon in Westwoud. € 9.95