Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:05

En dat kan snel gaan, Paperboy! Ik had mijn eerste les begin september. We hebben echt wel een tijdje het idee gehad dat het niet ging lukken, want hij ging vechten en was niet van plan zich te gaan geven. Wat verschillende dingen geprobeerd en doorgegaan! En daarna ging het supersnel. Wel trouw mijn lessen blijven nemen van John Erb. Nu is het februari en de vliegende galopwissel is bijna aan de beurt om te overwinnen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:17

Jetta schreef:
En dat kan snel gaan, Paperboy! Ik had mijn eerste les begin september. We hebben echt wel een tijdje het idee gehad dat het niet ging lukken, want hij ging vechten en was niet van plan zich te gaan geven. Wat verschillende dingen geprobeerd en doorgegaan! En daarna ging het supersnel. Wel trouw mijn lessen blijven nemen van John Erb. Nu is het februari en de vliegende galopwissel is bijna aan de beurt om te overwinnen.

wow hoe doe je dat zo snel ?!!!!
ik ben even tijdelijk gestopt met lessen ( ben wel van plan het weer op te pakken hoor ). Maar wij waren na 4 lessen nog steeds bezig met lvo op de volte en rechtuit met buiging......

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:49

Wow Jetta :oo
Wat knap zeg! Ben jij zo goed, is je paard zo'n talentje, of werken de lessen zo goed? :P

Ik lees mee, maar geen tijd om op alles te reageren. :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:14

Wat knap jetta!

Mijn merrie heeft een fikse terugval gehad,ik besloot twee veranderingen tegelijk door te voeren (stoppen met pijnmedicatie en het toevoegen van ander voer).Was niet zo slim van me en ze is twee dagen erg slecht geweest qua lopen (atactisch beeld) dus even geen oefeningen gedaan.
Nu ze weer op de equipalazone staat betert het en is ze weer goed voorwaarts.
Morgen eens zien hoe het a.d.h gaat.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:19

Net weer even geoefend en ik moet zeggen hij doet zo zijn best, hij begint nu mooi nageeflijk te lopen op de kaptoom in stap aan de hand. Hij begrijpt het zakken met het hoofd en ben nu druk bezig met de lengtebuiging. Wat hij erg moeilijk vind is het wegstappen vanuit het achterbeen. Hij is een groot zwaar paard die enorm op de voorhand is gebouwd dus dat gaat tijd kosten. Maar het is zo heerlijk dat ondanks dat hij aan het herstellen is van zijn rugblessure wij dit gewoon mogen en kunnen doen, ik mis het rijden helemaal niet in tegendeel ik wil eerst alles voor elkaar hebben op de grond. Hier geen spijt van de keuze helemaal opnieuw te beginnen!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:55

Ik kom me hier graag melden! Leuk zo'n topic.

Sinds juni vorig jaar ben ik met mijn paard Charisma begonnen met de academische rijkunst. Ik kwam ermee in aanraking omdat mijn merrie een paar weken niet gereden mocht worden en ik haar niet alleen wilde longeren. Ik ben gaan lessen om het handwerken te leren, dat had ik nl. nog nooit eerder gedaan. En eerlijk is eerlijk, ik vond er echt niks aan, haha.

Inmiddels dus ruim een half jaar verder en ik ben helemaal geswitched, van Engels naar klassiek. Heb zelfs al een klassiek zadel :). Mijn enorm (stress)gevoelig paard is zo enorm veranderd door dit werk! Ik heb echt naar haar geluisterd, mijn wedstrijdambities laten varen en we zijn nu, zowel op de grond als erop, ontzettend fijn aan het trainen. Komend weekend naar mijn instructrice haar mee naar een clinic van Christofer Dahlgren (locatie Lunteren). We werken beide aan de ontwikkeling van mijn paard. Ik heb het geluk dat ik een enorm getalenteerd paard heb die weer plezier in het werken heeft gekregen, door deze manier van trainen!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:51

Dag allemaal, ik lees nog wel mee hoor en zie steeds meer nieuwe namen opduiken, wat leuk! Zelf weinig gepost, mijn hoofd stond er niet naar. Ik heb een zware beslissing genomen en ga op zoek naar een nieuw baasje voor Ise. Ze blijft totdat de juiste persoon op ons pad komt en uiteraard trainen we rustig verder. Ik heb alleen een advertentie op paardnatuurlijk staan. En nu de druk eraf is, de afgelopen dagen fijn getraind.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:57

Ik had het natuurlijk al op fb gelezen, maar een dapper besluit Carolien!

Leuk al die nieuwe mensen! Geeft toch wel aan dat er meer mensen bewust zijn dan wij denken.
Ik heb vandaag mijn eerste wadh les gegeven voor de jaaropdracht op school. Echt super leuk! Vond het stiekem wel een beetje eng, maar leerling is enthousiast, paard is leuk en ze doen het hartstikke goed!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:01

Lijkt me ook wel leuk een lesje van me.

Je woont alleen niet naast de deur :') . Overzee zelfs.

Wat leuk anoukie, en wat een praaaaaachtig paard heb je!

Paperboy, zo denk ik er idd ook over, eerst op de grond goed :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:04

Je woont inderdaad niet om de hoek NeverGiveUp! En in de buurt van Amersfoort ben ik ook niet echt geregeld :') .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:17

Ach neem ff de boot :')

Haha nee hoor. De galopovergangen gingen goeeed vandaag.
Alleen hij boog weer moeilijk, ik moest er zoveel voor doen, hij 'gaf' me de buiging niet.. Hij wilde wel omlaag maar niet fijn buigen.
Vreemd.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:32

Hihi, als je in groningen/friesland had gewoond had ik dat zeker gedaan! Wil uiteindelijk toch van het eiland af, dus kan maar beter een klantenkring aan de vaste wal opbouwen.

Misschien rare sprong op het land gemaakt en een beetje spierpijn?

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:05

Bedankt voor de tips en leuk om die positieve verhalen te lezen! Ik heb geduld met hem, zet door en wacht tot het kwartje valt ;)

Wat balen van de terugval TimoKyana (Rebecca toch?). Maar wel fijn dat het nu weer beter gaat!

CarovdG, wat een moeilijke beslissing! Sterkte ermee.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:40

Caro, Wat moeilijk! Hoop dat je een mooi plekje voor haar kunt vinden!
Welkom nieuwelingen :)

Ik lees ook mee, niet zoveel tijd gehad om te reageren en ook niks kunnen doen met dit weer.
Afgelopen week voor het eerst weer gelest. Voornamelijk wadh en bovenverwachting ging het top. Lijkt wel alsof schouderbw eindelijk is geland. Zo gelukkig met die goede stukjes <3 Ook een beginnetje gemaakt met schoolhalt, lijkt ze ook snel te snappen. Blijblijblij :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:01

Ja het gaat zeker heel snel. Dat komt voor een groot deel door de geweldige lessen, en je moet echt doorzetten. Wij hebben ook een dip gehad en toch doorgezet. Je moet ook heel kritisch op jezelf blijven. En willen leren van de meester en van je paard. Ik heb een oersterk en vrij zwaar paard, wat eel lichtvoetig beweegt en heel gevoelig is. Hij is goed te verzamelen.
En....ik ben best goee in consequent zijn en kan ook sorry zeggen als ik het verkeerd doe. Echt, daar is een paard gevoelig voor.
Ik werk ongeveer vier keer per week met Storm aan de lijnen en dat gaat als een ademend geheel van inspannen en ontspannen. De andere dagen wordt er gewandeld, vrondwerk gedaan, vrij springen. Afwisseling is ook belangrijk.
Mensen, het is verslavend.....maar tip: neem les!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:02

Ik zit er lekker naast te typen.....

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:57

Bedankt voor het welkom :).

Carovdg, ik lees hier nog niet zo lang mee, dus ik weet niet waarom je de beslissing hebt gemaakt, maar veel sterkte ermee in ieder geval.

Gisteren is Charisma weer deels aan de hand en onder de man getraind. Ontspannen blijft moeilijk voor haar, maar het gaat steeds wat beter. Ben ook zo benieuwd hoe ze het op de clinic gaat doen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:59

Misschien kunnen jullie me helpen?
Ik ben voor Whisper nu definitief op zoek naar een kaptoom zonder ijzer in de neusriem. Maar ik kan niet zo goed iets geschikts vinden. Ik wil graag een kaptoom met een fijne neusriem, waar je nog heel verfijnd mee kunt gaan werken. Ik ben nu al wat aan het zoeken en de meeste die ik kan vinden zonder ijzer, zijn direct zo grof. Wat me én niet fijn lijkt werken én niet praktisch is, want daar is Whisper zijn neus te klein voor.

Jullie suggesties?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 05:22

IK heb een Weens kaptoom uit Duitsland (webshop). Werkt erg fijn. Hier is Kyra's hoofd nog kleiner dan nu (ze is 4 en op de foto 2 jaar). DUs de verhoudingen zijn wat beter geworden. De frontriem is inmiddels iets te klein.
Afbeelding

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 09:13

Ik heb een door een tuigmaker nagemaakte Micklem multi-bridle. Heeft ook geen brede neusriem. En is ook nog eens als hoofdstel (bitloos of met bit) te gebruiken. Ik zal deze week even een foto maken.

Ik zou er zelf alleen een lijn/ leadrope aan willen met een kleine lichte sluiting. Nu ligt er zo'n groot ijzeren geval op zijn neus; lijkt me niet echt lekker.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 09:38

Hallo Iedereen,

Ik denk dat het tijd is dat ik mij hier ook eens meld.
Al zins de start van dit topic lees ik mee en ik moet zeggen dat ik het een heel interessant topic vind met veel verschillende invalshoeken en ervaringen.

Ik zal me even kort voorstellen. Ben Nelleke en ben 25 jaar. Al een heel aantal jaar geleden ben ik met werken aan de hand in aaraking gekomen door Judith (caeruleus). Ook daarvoor was ik al veel op de grond bezig met pony's maar dan aan de lange teugel. Veel heb ik kunnen oefenen met veel verschillende pony's en paarden wat toch een eg leuke ervaring is die je altijd mee neemt.

Nu heb ik zins 2.5 jaar mijn eigen Tinker Jonas Van nu bijna 6 jaar met hem werk ik veel op de grond en aan de handwerken is daar zeker een onderdeel in. We hebben een tijdje gehad dat het werken aan de hand (op twee teugels) niet lekker ging en dat werken aan de lange teugel beter ging. Nu zijn we aan het werk aan een enkele lijn aan de hand en hebben we de smaal weer te pakken. We hebben nu een begin gemaakt met de traver en schoolhalt.

Aan de hand toen hij nog een stuk jonger was.
Afbeelding

Aan de lange teugels vorigjaar winter.
Afbeelding

tevens heb ik zelf een webwinkeltje NNelleke ik ben nu bezig met de ontwikkeling van een kaptoom de eerst versie die in maat niet op mijn dikkop past lag toch al mooi stabiel en heeft een fijne werking.
http://i27.photobucket.com/albums/c171/ ... G_3236.jpg

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 09:47

@HL: Die ziet er mooi uit! Maar eigenlijk zou ik alle riempjes nog net een slagje smaller willen. Het is echt een luxe ponyhoofd waar het op moet, pony van inmiddels 6 jaar, dus het hoofd zal ook niet veel groter worden meer.
Waar heb je hem besteld?

@Jippie: Ik ben wel benieuwd naar een foto inderdaad! Wat ik me steeds afvraag Micklem(namaak, maar ook de echte) of dat nou fijn aan de hand werken is met een teugeltje?

@Nelleke: Welkom! Wat een goed verschil zeg tussen de eerste en 2e foto. Je kunt duidelijk zien dat je pony al een stuk sterker is geworden!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:54

Ijssnuiver, pb anders eens Lusitana hier op Bokt. Zij woont in portugal en laat daar een locale zadelmaker kaptomen maken. Dat kan vast ook wel helemaal aangepast worden met dunne riempjes enzo.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=24002

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:34

ijssnuiver schreef:
Misschien kunnen jullie me helpen?
Ik ben voor Whisper nu definitief op zoek naar een kaptoom zonder ijzer in de neusriem. Maar ik kan niet zo goed iets geschikts vinden. Ik wil graag een kaptoom met een fijne neusriem, waar je nog heel verfijnd mee kunt gaan werken. Ik ben nu al wat aan het zoeken en de meeste die ik kan vinden zonder ijzer, zijn direct zo grof. Wat me én niet fijn lijkt werken én niet praktisch is, want daar is Whisper zijn neus te klein voor.

Jullie suggesties?

Academische (klassieke dressuur) kaptoom?

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:52

ijssnuiver, hoe bedoel je precies met 'een teugeltje'? Het is eigenlijk een gewoon hoofdstel (maar dan anatomisch gevormd) waar ook een ring op de neusriem zit. Dus je kunt hem ook als kaptoom gebruiken. Aan die ring klik ik een halstertouw/ longeerlijn. Maar ik maak wel een foto deze week!

Gave tinker Nelleke!