kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 01:53

ijssnuiver schreef:
mariskalove schreef:
ik heb het ook wel eens gedaan, longeert heerlijk!
maar..... een stalgenootje deed het ook, ze deed het al heel lang(dus daar ligt het niet aan!), maar het paard schrok, wou zn hoofd omhoog gooien wat dus niet lukte door het touw, en raakt helemaal in paniek. Er zat een snee in zn tong(door het bit) en ze heeft een maand niets kunnen doen met het dier, aangezien de tong helemaal moest genezen, want deze konden ze niet hechten.

Vervelend :(:) , maar dat soort dingen kunnen altijd gebeuren :j . Ik heb er zelf ook nog wel overgedacht om er iets tussen te zetten, dat bij onverwachtse harde druk zal breken. Maar kan niks bedenken, dus als jullie iets weten?

Overigens, kon je stalgenootje niet bitloos rijden?

Misschien een stukje van een stro touwtje? Knapt wel als het paard er een ruk aan geeft maar als je het goed knoopt gaat het niet zomaar los. Gebruik ik ook altijd bij paarden die nog niet zo heel goed vast kunnen staan. Stro touwtje om het hek en daar dan het touw met veiligheidsknoop aan zetten. Als ie terug trekt of omhoog komt knapt het stro touwtje en niet het halster of leadrope.

Myca

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:14

@mariskalove Ik heb om die reden een elastiek tussen het bit en de longeerhulp.
Die fungeert als breekpunt.
Ik gebruik hem al jaren en één keer was hij ook echt nodig, in een zelfde soort situatie, een schrikmoment.

Afbeelding Afbeelding

falko92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:28

Ik longeer heel verschillend, maar vind het touw van EJ fijn omdat het snel en gemakkelijk gaat.
De ene keer met longeerhulp van EJ, dan met touwtjes, of met dubbele lijnen.

Met longeerhulp van EJ
Afbeelding

En met singel en touwtjes
( wat bijna hetzelfde effect heeft als die van EJ)
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:47

Mijn vorige merrie liep heel fijn met de longeerhulp dus wilde ik met mijn huidige pony
ook aan de slag.. Ik heb 2 dagen geleden gelongeerd en zo trof ik haar vandaag aan..
Echt heel bizar, en zielig. Ik heb het nooit gemerkt maar ik denk dat ze gewoon een heel
gevoelige huid heeft. :(:) De mijne gaat uiteraard in de verkoop of ik geef hem weg.

Afbeelding

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:59

He bah, dat ziet er pijnlijk uit.
Zaten de gespen daar?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:56

Nee dat niet. Daarom snap ik het ook niet. Voel me echt zo schuldig, maarja ik had het echt niet gemerkt..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:05

Oei, dat is niet fijn! Met een beetje wondzalf zal het wel snel weer dicht zijn. Maar als je haar twee dagen geleden gelongeerd hebt, had je dat niet allang gezien dan?

Ik gebruik de hulp alleen maar voor stap en draf. Die elastieken tussen die clipjes en het bit zijn wel een goed idee!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:12

Nee ik had het niet gezien.. Raar toch? Terwijl ik elke dag bij mijn pony kom.
Ik heb er lekker een laag zalf op gedaan inderdaad.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:08

Komt het wel van de longeerhulp?
Kan het niet zijn dat je pony gebeten is?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:15

Nee ik weet zeker dat het daarvan is, het zijn echt schuur/schaafplekken.
Bijtwonden zien er heel anders uit. Op het touw zaten ook stukjes huid (gatver
dat klinkt echt heel vies). Er zaten allemaal zwarte stukjes op dusja.. Dat zag ik vandaag
toen ik hem wilde chekken op bloed, maar het bloedt niet en heeft ook niet
echt gebloed. Komt echt van schuren van het touw over de huid.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:17

Ik zie ze vaak strak gezet worden. Of de paarden zijn helemaal niet ontspannen genoeg waardoor dat ding constant strak staat. Logisch dat je dan een zaageffect krijgt.

Bij die fjord hierboven vind ik hem ook best strak. Ziet er niet uit alsof hij lekker ontspant, maar tegen het touw aanloopt.

Ik heb totaal geen last van dat zaageffect. Je ziet het touw door de bewegingen wel heen en weer gaan maar dat voelt hij niet in zijn mond.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:54

mijn paard blijft trekken, ook als ik het losser zet. ik kan haar niet dwingen te ontspannen. haar favoriete houding is met de kop in de lucht, ze blijft zich tegen elke druk verzetten. ik weet niet goed hoe ik dat kan oplossen.
iemand een idee?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:08

juval schreef:
mijn paard blijft trekken, ook als ik het losser zet. ik kan haar niet dwingen te ontspannen. haar favoriete houding is met de kop in de lucht, ze blijft zich tegen elke druk verzetten. ik weet niet goed hoe ik dat kan oplossen.
iemand een idee?

De mijne loopt ook altijd zo. Is zijn loopje.. Maar zodra ik (of een longe) contact heb met zijn mond ontspant hij wel.
Hoe is ze onder het zadel en hoe loopt ze in vrijheid? Zo ja zou het best kunnen dat ze vast zit in het lichaam en je beter eerst een osteopaat langs kan laten komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:59

tandarts en fysio zijn onlangs nog geweest, ze is oud, maar verder nog prima gezond. Ze heeft gewoon de 'wil' niet om voor me te werken of te ontspannen vrees ik. ze loopt al 22 jaar met haar hoofd in de lucht, dus ik ben bang dat ze dat niet meer gaat veranderen. Ik blijf proberen :)

falko92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:01

ik bouw het langzaam op met strakker zetten. eerst 5 minuten gewoon los werken en daarna na enkele rondjes als die losser word strakker zetten.
en meestal eindig ik op het midden met strak zetten van de lijn.
dus echt strak zit die niet.

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:29

Ik ken dit niet nog nooit gebruikt

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:16

Hallo,

Ik heb een vraagje,
Ik heb een longeerhulp bij de epplejeck gekocht maat L. Op de verpakking staat dat die maat voor paarden vanaf 1.48 is. Nu is die van mij 1.52 en ging hem omdoen en vond hem best groot lijken. Het hangt best los tussen haar benen als ze loopt, lijkt me erg gevaarlijk. Kan ik dan beter die kleinere maat nemen?
Of zit die niet te strak?

Groetjess

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:12

xxxmh schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje,
Ik heb een longeerhulp bij de epplejeck gekocht maat L. Op de verpakking staat dat die maat voor paarden vanaf 1.48 is. Nu is die van mij 1.52 en ging hem omdoen en vond hem best groot lijken. Het hangt best los tussen haar benen als ze loopt, lijkt me erg gevaarlijk. Kan ik dan beter die kleinere maat nemen?

Groetjess

Je kunt hem verstellen. Ik heb ook een L bij een e pony van 1,55. Heb je misschien een foto?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:52

xsarinax schreef:
xxxmh schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje,

Groetjess

Je kunt hem verstellen. Ik heb ook een L bij een e pony van 1,55. Heb je misschien een foto?

Heb geen foto van gisteren, wel van Internet zoals het er ongeveer uit ziet. Ik heb hem ook redelijk strak verstelt zeg maar maar toch blijf er bij haar benen een enorme 'lus' waardoor ik bang ben dat ze erin stapt.
Want ze is mijn verzorgpaard en eerst hadden we er 1 waar het ringetje zeg maar bijna achter haar benen zaten alleen die is weg en heb nu deze maat gekocht en daar zit het ringetje ver voor haar benen (als je het nog snapt haha)

Afbeelding

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:45

Hmm, deze foto is een beetje aan de grote kant idd. Maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt om nou een andere maat te gaan kopen :) . Als je maar wel oppast dat ze er niet instapt := (wat je ook al zei)

Anders een knoopje maken in het kleine touwtje? :)*

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:49

xsarinax schreef:
Hmm, deze foto is een beetje aan de grote kant idd. Maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt om nou een andere maat te gaan kopen :) . Als je maar wel oppast dat ze er niet instapt := (wat je ook al zei)

Anders een knoopje maken in het kleine touwtje? :)*

Jaa.. ik twijfel nog heel erg ivm veiligheid. Heb hem alleen gepast en heb de verpakking en bon nog dus probeer hem toch te ruilen voor de kleinere maat. Mijn verzorgpaard is sws heel moeilijk met maat, is een kleine bolle Fries van 1.52. Bedankt voor je reactie!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:51

Ik zou hem zeker ruilen deze is veel te groot.

fiekeneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:26

Vraagje: ik gebruik ook zo'n teugel ging altijd prima! maar nu merk ik de laatste tijd dat ze haar hoofd echt vreselijk naar buiten wend (wel gewoon lekker ontspannen loopt en lekker rond.... maar met haar hoofd naar buiten kijkend.... als ik dat ding dan weer centreer loopt ze in 3 seconden weer zo... :S

tips?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:28

fiekeneva schreef:
Vraagje: ik gebruik ook zo'n teugel ging altijd prima! maar nu merk ik de laatste tijd dat ze haar hoofd echt vreselijk naar buiten wend (wel gewoon lekker ontspannen loopt en lekker rond.... maar met haar hoofd naar buiten kijkend.... als ik dat ding dan weer centreer loopt ze in 3 seconden weer zo... :S

tips?

Ik doe dan de binnenkant van het touw iets strakker, heel klein beetje maar zodat ze wat meer naar binnen is gesteld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:29

Haar hoofd recht vragen dmv de longeerlijn en de zweep als binnenbeen gebruiken zodat ze niet naar binnen komt.

Sowieso is buiging vragen tijdens het longeren een goed idee.