ijssnuiver schreef:mariskalove schreef:ik heb het ook wel eens gedaan, longeert heerlijk!
maar..... een stalgenootje deed het ook, ze deed het al heel lang(dus daar ligt het niet aan!), maar het paard schrok, wou zn hoofd omhoog gooien wat dus niet lukte door het touw, en raakt helemaal in paniek. Er zat een snee in zn tong(door het bit) en ze heeft een maand niets kunnen doen met het dier, aangezien de tong helemaal moest genezen, want deze konden ze niet hechten.
Vervelend, maar dat soort dingen kunnen altijd gebeuren
. Ik heb er zelf ook nog wel overgedacht om er iets tussen te zetten, dat bij onverwachtse harde druk zal breken. Maar kan niks bedenken, dus als jullie iets weten?
Overigens, kon je stalgenootje niet bitloos rijden?
Misschien een stukje van een stro touwtje? Knapt wel als het paard er een ruk aan geeft maar als je het goed knoopt gaat het niet zomaar los. Gebruik ik ook altijd bij paarden die nog niet zo heel goed vast kunnen staan. Stro touwtje om het hek en daar dan het touw met veiligheidsknoop aan zetten. Als ie terug trekt of omhoog komt knapt het stro touwtje en niet het halster of leadrope.