Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:00

Ik ook. Maar ik stel mijn doelen steeds weer opnieuw bij :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:37

Jaja, vandaag, ben onderweg 8-)
Kan inderdaad ook wel wat anders als target gebruiken :+ Misschien enkel het balletje wat op mijn stick zit en als dat goed gaat dan kent die dat al en kan ik daarna misschien toch de stick erbij halen. Hij moet toch leren dat hij niet met elke stok geslagen wordt :(:)

Maar zouden dingen als achteruit gaan of blijven staan of meestappen of ... ook al kunnen (naast de target dus)? Of moet ik eerst andere dingen aanleren? Moet hem toch een beetje afwisseling kunnen bieden natuurlijk :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:20

Heb de koffie al klaar... haha.
Ja hoor, je kunt meer dingen aanleren. Beetje afwisseling is goed.
En als ie de clicker goed begrijpt, kun je voorzichtig de stok weer erbij halen. Inderdaad wel handig als hij daar niet meer bang voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:24

Zijn er ergens speciale richtlijnen voor wat je angstige/onzekere paarden het beste eerst aanleert of juist niet enzo? Lijkt me ook wel interessant, maar heb er op die manier nog geen ervaring mee.. Iemand die ergens literatuur voor me heeft ofzo? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:28

[GVL-ITP] [***] wipt & [***] speelt met zeil *\o/*
Niet meteen clickertraining, maar toch leuk :Y) :P

De clickertraining vandaag ging niet goed, meneer had er geen zin in ..
Ja, jullie lezen het goed, geen zin .. Geen angst, maar gewoon geen zin :+
Begin dan maar eens zin te kweken, bij een paard waarbij je opties heel erg beperkt zijn :')
Iemand tips? :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:57

ik ben een meelezer :D

Ik was even benieuwd naar de poisoned cue. Wat ik hiervan begrijp is dat je ipv een positieve cue een negatieve cue hebt gemaakt.
Ik ben een tijdje geleden het click-geluid gaan toevoegen aan mijn trainingen. Die bestonden daarvoor uit negatieve reinforment en gewone voedselbeloning (parelli). Ik vind het gebruik van de click erg leuk, vooral bij rijden kan je heel exact een moment benadrukken. Ik hou het dus absoluut niet gescheiden, kan me ook eigenlijk weinig voorstellen hoe je dat gescheiden zou moeten houden.
Wat bedoelen jullie precies met dat jullie dat gescheiden houden en wat bedoelen jullie precies met poisoned cue?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:06

Goh, uitleggen, mijn sterkste kant :+
Ik ga toch een poging wagen .. Zoals ik het zie ..
Stel dat je bezig bent met de porcupine voor het achterwaarts gaan (dus druk op de borst). Fase 1 doet het niet, fase 2 niet, fase 3 niet en bij fase 4 komt uiteindelijk reactie. Op dat moment click je. Je beloont dan het gedrag, het achteruit gaan, maar eigenlijk gaat je paard enkel maar achteruit omdat je een fase 4 gebruikt, en niet omdat die uit zichzelf graag achteruit wil gaan.
Terwijl als jij zeg maar staat te wachten, je wijst met je vingertje naar je paard en deze gaat achteruit en je clickt dan, dan beloon je het paard voor de reactie en reageert je paard omdat die denkt dat het het juiste antwoord is, en niet om een bepaalde druk te ontwijken.

Volgens mij is het iets in die richting, maar ik ben ook maar een beginner :=

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:30

[***] schreef:
Zijn er ergens speciale richtlijnen voor wat je angstige/onzekere paarden het beste eerst aanleert of juist niet enzo? Lijkt me ook wel interessant, maar heb er op die manier nog geen ervaring mee.. Iemand die ergens literatuur voor me heeft ofzo? :+

Ik heb geen richtlijnen voor je maar misschien kun je wat ideetjes opdoen hoe ik het met Kyra heb aangepakt? http://hippologic.wordpress.com/2010/01 ... -het-wild/
Kyra is in het wild geboren en toen ze 11 maanden oud was kreeg ik haar. Ik kan je vertellen dat ze overal behoorlijk gestressed van was: geluiden, mensen, staldeur die open ging, tractors en ander groot materieel wat je op een boerderij tegen komet en ook de andere paarden (de vreemde groep).

sanne83 schreef:

Ik was even benieuwd naar de poisoned cue. Wat ik hiervan begrijp is dat je ipv een positieve cue een negatieve cue hebt gemaakt.
Ik ben een tijdje geleden het click-geluid gaan toevoegen aan mijn trainingen. Die bestonden daarvoor uit negatieve reinforment en gewone voedselbeloning (parelli). Ik vind het gebruik van de click erg leuk, vooral bij rijden kan je heel exact een moment benadrukken. Ik hou het dus absoluut niet gescheiden, kan me ook eigenlijk weinig voorstellen hoe je dat gescheiden zou moeten houden.
Wat bedoelen jullie precies met dat jullie dat gescheiden houden en wat bedoelen jullie precies met poisoned cue?

Liljebo heeft het een paar blz terug goed uitgelegd. Ik heb het even voor je opgezocht. liljebo @ [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:42

Dank je wel, ik ga het zeker eens doornemen! Misschien kan ik er inderdaad wel wat uithalen :j
Ik heb echter de laatste dagen het idee dat er nog weinig schrik over blijft .. Uiteraard wel voor dingen als stokken & touwen & zwepen enzo, dingen waar hij echt last van heeft gehad zeg maar. Maar zoals vandaag had hij er gewoon geen zin in, deed 2x mee en draaide zich dan weg en ging grazen, helemaal geen schrikreactie of dergelijke, gewoon geen interesse :+ Misschien dat dat morgen weer beter gaat, ik zal het zien :)

Edit; ben momenteel zoekende hoe die blog werkt :o :')
Volgens mij is de intro niet compleet? Het verhaal lijkt in ieder geval niet af .. En de volledige training is niet te volgen? (rechts begint het met Trainingssessie 42 ). Ben wel nieuwsgierig hoe je bent begonnen en wat je in het begin bent tegengekomen enzo ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 01:57

[***] schreef:
Dank je wel, ik ga het zeker eens doornemen! Misschien kan ik er inderdaad wel wat uithalen :j
Ik heb echter de laatste dagen het idee dat er nog weinig schrik over blijft .. Uiteraard wel voor dingen als stokken & touwen & zwepen enzo, dingen waar hij echt last van heeft gehad zeg maar. Maar zoals vandaag had hij er gewoon geen zin in, deed 2x mee en draaide zich dan weg en ging grazen, helemaal geen schrikreactie of dergelijke, gewoon geen interesse :+ Misschien dat dat morgen weer beter gaat, ik zal het zien :)

Edit; ben momenteel zoekende hoe die blog werkt :o :')
Volgens mij is de intro niet compleet? Het verhaal lijkt in ieder geval niet af .. En de volledige training is niet te volgen? (rechts begint het met Trainingssessie 42 ). Ben wel nieuwsgierig hoe je bent begonnen en wat je in het begin bent tegengekomen enzo ;)

Hoi Sabine,

Werkt deze link beter? http://hippologic.wordpress.com/page/6/

Het is een blog dus je start met de laatste bercihten maar deze link begint vooraan als het goed is. Het zijn 63 trainingssessies. Het is mijn online trainingsdagboek. Ik ben inmiddels 2,5 jaar verder en heb het niet meer bijgewerkt online (zelf hou ik nog steeds een trainingsdagboek bij).

Kyra was erg bang voor alles en ik ben begonnen met aaien met een wollen poetshandschoen op een stok. Stilstaan was handschoen weghalen en wegrennen dan bleef de handschoen waar hij was.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:21

Hihi overal zijn al antwoorden op gegeven. Makkelijk. Heb momenteel vakantiegangers hier en ga niet heel erg diep op dingen in.
Maar idd sabine, gewoon lekker bij het begin beginnen, stapje voor stapje. Komt vanzelf goed. Kijk ter zijner tijd wel of ik ergens specifieke info heb.

Sanne
http://www.clickertraining.com/node/164

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:42

Zo, heb ik even een baaldag vandaag }:0
Ik vraag me echt serieus af waarom ik aan het paard van een ander begonnen ben .. een paard waarbij niks lijkt te werken, te lukken of hem te interesseren. Ik wil niet de zoveelste zijn die hem persé moet kunnen vangen en er vanalles mee moet kunnen doen, maar iets van interesse zou wel leuk zijn .. Heb nu echt niet het idee dat die zo blij is met mijn komst, en om daar dan tijd in te steken .. terwijl ik er 2 heb staan die wel blij zijn om mij te zien ... Als er nu nog eens vooruitgang in zat, maar het lijkt wel een beetje 1 stap voorwaarts en 2 stappen terug .. In de week zeiden ze dat hij druiven zo lekker vindt, ideaal dacht ik, kan ik fijn gebruiken met de clickertraining. Vandaag eindelijk druiven, 2 druiven heeft hij gegeten, toen vond hij het allemaal al niet meer leuk/interessant genoeg, ging weer een stukje verder staan grazen ..

Ik weet het niet .. Op zich vind ik het echt een leuk dier, maar of je hem nog moet gaan vervelen met er vanalles mee te willen? Heb niet het idee dat je hem daar plezier mee doet .. In het begin dacht ik nog "hij wil, hij heeft graag uitdaging" maar die gedachte is nu ook alweer voorbij .. Niks wil gewoon -O- En dan zit ik daar zo mee in, en dat neem ik natuurlijk mee naar die van mij, dus ook daar wil niks lukken :+ Verder doet [***] de laatste tijd echt weer lelijk tegen [***], en ik heb het gevoel (al is dat misschien overdreven) dat dit een soort uitwerking is van het feit dat hij jaloers is dat ik met een ander paard bezig ben.. Als ik in die weide ben dan houdt [***] mij zo nauwlettend in de gaten, dat kan je je bijna niet voorstellen ... En ik weet dat hij rare dingen doet als hij gefrustreerd raakt (bv. ter plaatse beginnen bokken/springen als je aan het rijden bent :+ ) en ik weet ook dat als ik hem voor iets op z'n kop geef, dat hij dat uitwerkt op de ranglagere (deed hij vroeger bij de andere paarden ook). Dus misschien is dat wel het probleem, dat hij dat helemaal niet leuk vindt dat ik met een ander paard bezig ben..

Weet echt niet wat ik ermee moet, ben echt met een slecht gevoel naar huis gegaan, heel mijn dag/avond naar de vaantjes (niet alleen daarom hoor, die blaren op mijn voeten helpen ook niet mee }:0 ), ik vind het niet fijn -O-

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:39

Laat je doelen eens 'los' en kijk wat er de komende 4 dagen gebeurt... Neem je voor om te zien waar het schip strand als je het een beetje meer van het moment en je paard laat afhangen. 4 dagen 'nietsen' .... Moeilijk, hoor. Probeer het maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:49

Dat is net het stomme, soms lijkt hij iets te willen maar als ik daar dan mee verder ga is het ook zo weer gedaan .. Vandaag stond hij bijna buiten de weide en bleef heel fijn bij mij aan de poort staan, hij leek te zeggen van "ik wil gaan wandelen" (bij wijze van, hij wilde gewoon uit de weide). Kan ik me voorstellen, en mag van mij ook, maarja, daar moet wel een halster voor aan of toch tenminste een touw aan het halster wat hij aanheeft, en zodra hij dat ziet is hij weer weg .. Ik kan nog 3 maanden nietsen, maar dan komen we ook geen stap verder. Hoeft van mij ook allemaal niet, maar dan steek ik die tijd wel in mijn eigen pony's .. Hen op de weide laten staan om bij een ander paard in de weide te gaan zitten niksen ... Ik heb het er even moeilijk mee :+

Ben trouwens wel begonnen met te niksen bij hem hoor, en als hij kwam kijken kreeg hij een beloning. Nu lijkt het alsof hij alleen komt voor een snoepje, maar ik vind dat hij daar best wel wat voor mag doen na een dikke week.. Moet niet veel zijn, gewoon het niet meteen nemen (voedsel weigeren), nog een stapje dichterbij, eventueel iets aanraken of aan het touw snuffelen .. Maar zelfs dat is al teveel, dan loopt hij weer weg .. Mij ook goed, maar toch niet echt mijn bedoeling .. Ik denk als ik het van hem laat afhangen dat er echt niks van komt .. en als hij dat wil is dat voor mij ook prima .. maar dan ga ik wel mijn tijd niet meer verdrijven in z'n weide .. het moet toch wel van 2 kanten komen :+

Ik denk dat het probleem ook is dat het in het begin veel te goed ging .. en als ik éénmaal tot een bepaald punt ben geraakt wil ik daar graag mee verder. Natuurlijk kan een paard z'n dag eens niet hebben en iets niet zien zitten, geen probleem, dan proberen we op een later moment wel weer opnieuw. Maar als je ineens nog op een dieper punt zit dan in het begin dan zit er toch iets niet goed ... Paardje heeft door dat ik toch dingen van hem wil en dingen met hem wil doen. Ze zeggen mij als hij éénmaal over de grens is van het vangen/pakken en hij doorheeft dat er alleen maar leuke dingen gedaan worden dat dit allemaal zou beteren. Ik weet het op dit moment zo niet ... Heb gehoord dat een tijd terug een 8-jarig meisje erbij in de weide is gaan zitten, en dat hij z'n hoofd op haar schouder legde en kusjes ging geven. Kan ik me heel goed voorstellen, hij voelde dat dat kind niks van hem wilde .. hij voelt ook dat ik dit wel wil .. En ja, dan sta je daar hé met je goede bedoelingen maar toch die grens waar je niet over geraakt..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:09

Moeilijk he, die dagen. En die krijg je heus wel vaker.
gewoon even paar daagjes niets doen. Echt.
Gewoon naar de wei gaan en kijken wat ie doet. Of verzin iets simpels. Hand aanraken, click treat. Twee keer/drie keer. Kijk of ie zelf met iets komt.
Stel geen doel, maar laat het voorlopig op je afkomen.
En als je geen zin erin hebt, ga je gewoon eens even niet, totdat je zelf weer zin krijgt
(gaan omdat je denkt dat het moet, is al een verkeerd uitgangspunt wat het paard op zijn klompen aanvoelt)
Of ga eens in de wei spelen met een bal. Kijken wat ie doet. Verzin iets geks (en zorg dat niemand kijkt :+) Speur you tube af naar maffe dingen. Neem jezelf en het paard niet serieus.

Cobe is wrs familie van sil. Die kan ook zo reageren zoals je omschrijft. Het eerste jaar konden we elkaar niet uitstaan. Nu gaat het goed, maar ze heeft nog van die momenten.... maar ik ga er meer de charme van inzien en leer er beter mee omgaan. Evt kun je het paard waar je mee werkt even apart nemen (bak, afgesloten deel vd wei?) zodat bv cobe even geen aandacht kan opeisen als je met boke bezig bent.
Zo heb ik het met sil ook een tijd gedaan. Die kon ook echt een bitch zijn naar de andere paarden als die aandacht kregen.
Tegenwoordig gaat het goed...
Wel belangrijk... beloon hem als hij zich eens toevallig wel gedraagt. Meestal krijgen dit soort paarden alleen aandacht als ze klieren, zich ermee bemoeien, in de weg lopen, bitchen etc (negatieve aandacht is ook aandacht)
Daarentegen worden ze genegeerd als ze dat niet doen (omdat je dan met andere dingen bezig bent)
Hoe moeilijk ook... probeer het andersom te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:16

Mbt [***] bedoelde ik niet als ik samen met hem & [***] werk .. Ok, dan komt hij zich ook moeien, maar daar kan ik om lachen, en als hij echt vervelend komt doen stuur ik hem gewoon weer even weg om hem daarna weer 1 op 1 aandacht te geven, no problem.
Ik doelde op het nieuwe paard .. die weide is in het zicht van die van mij .. en [***] houdt elke seconde dat ik daar ben in de gaten .. Als ik er naartoe ga roept hij ook op mij (zo voor te zeggen van "ey, je loopt verkeerd") en het is ook sinds ik met dat paard bezig ben dat er weer meer strubbelingen zijn tussen [***] & [***] ... Misschien toeval, of misschien ook niet, ik weet het niet :=

Met het nieuwe paard kom ik zelfs met de clicker nergens .. Heb ik 2x geclickt dan vindt hij het wel weer goed en draait zich gewoon weg en gaat grazen .. Maar op zo'n momenten kan ik ook z'n aandacht niet vragen, of iets nieuws boven halen, of .. want dan schrikt hij zich weer een half ongeluk en ben ik nog verder van huis .. Ik zit me nu gewoon af te vragen of ik het paard wel plezier doe door vanalles met hem & van hem te willen .. Heb altijd gedacht dat elk paard wel te motiveren is, en in het begin was hij ook heel onderzoekend en nieuwsgierig, maar ineens lijkt dat allemaal weg en twijfel ik eraan of hij wel te motiveren is.. of hij het wel allemaal wil ..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 05:05

[***] schreef:
Heb ik 2x geclickt dan vindt hij het wel weer goed en draait zich gewoon weg en gaat grazen ..

Dan heeft in elk geval iemand het principe van de clicker training begrepen. ;) het is iets vrijwilligs. Tja en natuurlijk is het frustrerend als jij eigenlijk meer wilt doen. Maar leren is een proces en gaat met ups en vooral ook downs. Hoewel iedereen liever over zijn ups praat (Bokt staat er vol mee) heeft iedereen ook downs. Wanneer je wel 2x kunt clicken moet je misschien gewoon proberen met die 2x tevreden te zijn. En verder even nietsen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:17

Ah oke, verkeerd begrepen.

Als ik je post zo lees, heb ik het gevoel dat je er momenteel niet zoveel lol in hebt met dat andere paard. Veel zit tegen voor je gevoel en je weet niet goed waarvoor je het doet etc.

Als mijn gevoel correct is, zou ik zeggen... doe eens een tijd niets. Neem afstand van het andere paard en doe er in ieder geval een aantal dagen niets mee. Laat het bezinken en probeer voor jezelf uit te maken of je hier wel zin in hebt.
Misschien is het paard vooralsnog net een brug te ver of heb je eigenlijk niet de tijd of energie voor drie paarden en misschien zijn er nog andere redenen, waardoor het een 'moeten' is geworden.
Wij mensen zijn namelijk heel erg goed met het ons zelf opzadelen met een heleboel verplichtingen, soms uit logische beredenering, soms emotioneel.

Het punt is alleen, dat een paard dat feilloos aanvoelt en dat je dan van de drup in de regen komt.

Alleen al om die reden zou ik zeggen : doe eens een tijd niets met het andere paard; neem afstand, laat het bezinken en bepaal pas daarna of je dit echt, met heel je hart, wilt doen en of je daar de tijd en energie voor hebt. (wetend dat het een lange en moeizame weg met veel hobbels en gaten gaat worden en een onduidelijke uitkomst)
Zo niet... dan zou ik de energie lekker in eigen paardjes steken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:01

HippoLogic schreef:
sanne83 schreef:

Liljebo heeft het een paar blz terug goed uitgelegd. Ik heb het even voor je opgezocht. liljebo @ [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Daarom was ik een beetje in de war. Ik heb het artikel van internet gelezen en daar gaat het echt om een poisoned cue, wat liljebo hier beschrijft gaat over het click-signaal, dat dat minder waard wordt.

Ik heb er eigenlijk geen last van, maar hoef dan ook nooit een hoge fase te gebruiken. Ik vond het juist erg mooi combineren. Release en click tegelijk. Al had ik wel het idee dat de mijne de release al als een click zag :D Omdat ik nu elke keer nadat ik "yes" zeg een brokje geef, is de yes wel al sterk geworden. Sterker dan de release, zeg maar. Ben er veel consistenter mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:44

liljebo schreef:
Ah oke, verkeerd begrepen.

Als ik je post zo lees, heb ik het gevoel dat je er momenteel niet zoveel lol in hebt met dat andere paard. Veel zit tegen voor je gevoel en je weet niet goed waarvoor je het doet etc.

Als mijn gevoel correct is, zou ik zeggen... doe eens een tijd niets. Neem afstand van het andere paard en doe er in ieder geval een aantal dagen niets mee. Laat het bezinken en probeer voor jezelf uit te maken of je hier wel zin in hebt.
Misschien is het paard vooralsnog net een brug te ver of heb je eigenlijk niet de tijd of energie voor drie paarden en misschien zijn er nog andere redenen, waardoor het een 'moeten' is geworden.
Wij mensen zijn namelijk heel erg goed met het ons zelf opzadelen met een heleboel verplichtingen, soms uit logische beredenering, soms emotioneel.

Het punt is alleen, dat een paard dat feilloos aanvoelt en dat je dan van de drup in de regen komt.

Alleen al om die reden zou ik zeggen : doe eens een tijd niets met het andere paard; neem afstand, laat het bezinken en bepaal pas daarna of je dit echt, met heel je hart, wilt doen en of je daar de tijd en energie voor hebt. (wetend dat het een lange en moeizame weg met veel hobbels en gaten gaat worden en een onduidelijke uitkomst)
Zo niet... dan zou ik de energie lekker in eigen paardjes steken.

Hmmja, het is zo ergens iets ..
Maar op zich vind ik het paard zelf erg leuk en interessant, ben er ook zonder doelen aan begonnen maar op een bepaald punt kom je toch ergens en dan wil je toch graag verder .. En daar zit ik vast. Ik wil hem laten zien dat ik geen kwade bedoelingen heb, dat ik wel dingen met hem wil doen maar dat het leuke dingen zijn, niet het standaard rijden en trainen en.. (wat op zich ook leuk kan zijn, maar gezien zijn verleden voor hem niet ;) ). Dat ik wel touwen en dingen gebruik, maar dat hij daar niet dood van gaat .. Maarja, om dat te laten zien moet je hem wel kunnen pakken en op die grens zit ik nu te klooien .. Ik ben toevallig op het NHforum bij een oud topic van iemand uitgekomen, die omschreef precies wat ik ook meemaak/denk/voel .. Misschien helpt het lezen daarvan wel, want ik ben niet zo goed in dingen verwoorden :+ http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=20194.0

@ HippoLogic : dat heeft hij inderdaad wel .. hij weet als hij wegloopt dat ik toch niet achter hem aan kom .. maar of dat ons nu ergens brengt. Het beestje heeft heel wat meegemaakt in het verleden en ik denk als ik op hem wacht dat ik hem nooit kan laten zien dat ik geen slechte bedoelingen heb .. en daar zit ik een beetje mee .. Ergens zitten we nu tegen een grens aan te stoten en ik denk als ik daar 1x over kan dat het al heel anders zal zijn .. (of misschien ook niet, maar dan weet ik dat ook weer :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:59

Vandaag wilde ik niks, ben gewoon even naar z'n weide gelopen en als hij zou komen zou hij een clickje + beloning krijgen en dan zou ik weer weg gaan. Normaal komt hij altijd kijken, nu niet. Heb hem eens geroepen maar ook dan vond hij het niet de moeite om z'n hoofd op te heffen, dus ik ben weer gewoon weggegaan.

[***] heeft weer 3x achter [***] gejaagd in die korte tijd dat ik geweest ben (het weer was echt te slecht om wat te doen en ik er is daarstraks iets in mijn rug geschoten en ik heb nachtdienst ), heb eens bij de pensioneigenaresse nagevraagd of zij dat ook al heeft gezien, maar blijkbaar doet hij het alleen als ik er ben ... Ik begin echt meer & meer te denken dat [***] gewoon boos is, en dat [***] dat moet ontgelden .. en dat kan [***] echt niet gebruiken :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:11

sanne83 schreef:
Daarom was ik een beetje in de war. Ik heb het artikel van internet gelezen en daar gaat het echt om een poisoned cue, wat liljebo hier beschrijft gaat over het click-signaal, dat dat minder waard wordt.

Ik heb er eigenlijk geen last van, maar hoef dan ook nooit een hoge fase te gebruiken. Ik vond het juist erg mooi combineren. Release en click tegelijk. Al had ik wel het idee dat de mijne de release al als een click zag :D Omdat ik nu elke keer nadat ik "yes" zeg een brokje geef, is de yes wel al sterk geworden. Sterker dan de release, zeg maar. Ben er veel consistenter mee.

Misschien wat ongelukkig uitgedrukt, maar ik bedoel dus wel dat het commando wordt gekoppeld aan aversi en dat om die regen op dat moment de click niet alleen geen toegevoegde waarde heeft, maar gebruik van de clicker averechts kan werken.

Als je het gevoel hebt dat release als click wordt vertaald, gebruik je misschien toch iets meer druk dan je denkt?
De bedoeling is de clicker (of yes, wat verder hetzelfde principe is) slechts te gebruiken als je een vraag stelt in de zin van minimale druk (fase 1 van parelli)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:15

[***] schreef:
Vandaag wilde ik niks, ben gewoon even naar z'n weide gelopen en als hij zou komen zou hij een clickje + beloning krijgen en dan zou ik weer weg gaan. Normaal komt hij altijd kijken, nu niet. Heb hem eens geroepen maar ook dan vond hij het niet de moeite om z'n hoofd op te heffen, dus ik ben weer gewoon weggegaan.

Cobe heeft weer 3x achter Boke gejaagd in die korte tijd dat ik geweest ben (het weer was echt te slecht om wat te doen en ik er is daarstraks iets in mijn rug geschoten en ik heb nachtdienst ), heb eens bij de pensioneigenaresse nagevraagd of zij dat ook al heeft gezien, maar blijkbaar doet hij het alleen als ik er ben ... Ik begin echt meer & meer te denken dat Cobe gewoon boos is, en dat Boke dat moet ontgelden .. en dat kan Boke echt niet gebruiken :(:)

Dat laatste is goed mogelijk. Silja kuurt zich ook op anderen uit als ze boos is. Ze kan boos zijn om meerdere redenen, zelfs als het weer haar niet aanstaat.
Beetje moeilijk te voorkomen.

Vergelijk het met de baas van een bedrijf, die door zijn vrouw op zijn kop wordt gezeten en zich vervolgens uitkuurt op zijn werknemers, die zich op hun beurt thuis dan weer uitkuren op de kinderen.'

Ik zou gewoon heel goed overwegen of je met dat andere paard wil werken, of je er de energie voor op kunt brengen etc. Gewoon eens even laten rusten en bezinken. Je moet zoiets alleen doen als je dat zelf geweldig vindt, ondanks alle tegenslagen en desinteresse van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:38

Maar het ging juist zo goed tussen die 2, ze stonden zo leuk samen .. en op dit moment is het helemaal niet leuk meer, terwijl er niks verandert is, behalve dat ik dan ook aandacht geef aan een ander paard .. Ergens vind ik het heel erg vergezocht, maar langs de andere kant .. Je ziet ook in de filmpjes hoe graag [***] aandacht wil, hij heeft al moeite als hij die aandacht met [***] moet delen, laat staan dan nog eens met een heel vreemd paard (en ook nog eens hengst dus al helemaal niet z'n vriend :+ ). Langs de ene kant denk ik "ach, stel je niet zo aan [naam]", maar het gedoe in de weide is wel begonnen sinds ik met dat paard bezig ben, daarvoor ging het echt super ... Heel toevallig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:07

Ik denk dat het heel goed mogelijk is. Cobe wil graag 'iets' met je doen. Logisch. Je houdt veel rekening met zijn aard en maakt het leuk voor hem.
Als je met een ander paard bezig bent, krijgt hij geen aandacht/ben je buiten zijn bereik en dat kan frustraties opleveren. Hij kan niet 'erbij' zijn.
Ik denk dat dat ook een hele basale emotie is. Niet zozeer jaloezie of doordacht, maar puur frustratie omdat hij niet 'erbij' kan zijn.
En frustratie moet nu eenmaal ergens heen.
Dat frustratie dan op een mindere wordt uitgekuurd, is ook heel basaal. Dat doet silja ook.
Ik heb daar nog een filmpje van... eens even opsnorren...
Ik wilde agility gaan doen, maar het waaide erg hard en silja heeft een hekel aan wind. Het maakt haar bang en onzeker en ze wil dan eigenlijk niet echt iets doen. Toch zijn haar manieren te goed om dat op mij te kuren. Dus is een ander de klos...
http://www.youtube.com/watch?v=g8sHPU9w2hE