Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Zijn er ergens speciale richtlijnen voor wat je angstige/onzekere paarden het beste eerst aanleert of juist niet enzo? Lijkt me ook wel interessant, maar heb er op die manier nog geen ervaring mee.. Iemand die ergens literatuur voor me heeft ofzo?
sanne83 schreef:ik ben een meelezer![]()
Ik was even benieuwd naar de poisoned cue. Wat ik hiervan begrijp is dat je ipv een positieve cue een negatieve cue hebt gemaakt.
Ik ben een tijdje geleden het click-geluid gaan toevoegen aan mijn trainingen. Die bestonden daarvoor uit negatieve reinforment en gewone voedselbeloning (parelli). Ik vind het gebruik van de click erg leuk, vooral bij rijden kan je heel exact een moment benadrukken. Ik hou het dus absoluut niet gescheiden, kan me ook eigenlijk weinig voorstellen hoe je dat gescheiden zou moeten houden.
Wat bedoelen jullie precies met dat jullie dat gescheiden houden en wat bedoelen jullie precies met poisoned cue?
[***] schreef:Dank je wel, ik ga het zeker eens doornemen! Misschien kan ik er inderdaad wel wat uithalen
Ik heb echter de laatste dagen het idee dat er nog weinig schrik over blijft .. Uiteraard wel voor dingen als stokken & touwen & zwepen enzo, dingen waar hij echt last van heeft gehad zeg maar. Maar zoals vandaag had hij er gewoon geen zin in, deed 2x mee en draaide zich dan weg en ging grazen, helemaal geen schrikreactie of dergelijke, gewoon geen interesseMisschien dat dat morgen weer beter gaat, ik zal het zien
Edit; ben momenteel zoekende hoe die blog werkt![]()
![]()
Volgens mij is de intro niet compleet? Het verhaal lijkt in ieder geval niet af .. En de volledige training is niet te volgen? (rechts begint het met Trainingssessie 42 ). Ben wel nieuwsgierig hoe je bent begonnen en wat je in het begin bent tegengekomen enzo
[***] schreef:Heb ik 2x geclickt dan vindt hij het wel weer goed en draait zich gewoon weg en gaat grazen ..
HippoLogic schreef:sanne83 schreef:ik ben een meelezer![]()
Ik was even benieuwd naar de poisoned cue. Wat ik hiervan begrijp is dat je ipv een positieve cue een negatieve cue hebt gemaakt.
Ik ben een tijdje geleden het click-geluid gaan toevoegen aan mijn trainingen. Die bestonden daarvoor uit negatieve reinforment en gewone voedselbeloning (parelli). Ik vind het gebruik van de click erg leuk, vooral bij rijden kan je heel exact een moment benadrukken. Ik hou het dus absoluut niet gescheiden, kan me ook eigenlijk weinig voorstellen hoe je dat gescheiden zou moeten houden.
Wat bedoelen jullie precies met dat jullie dat gescheiden houden en wat bedoelen jullie precies met poisoned cue?
Liljebo heeft het een paar blz terug goed uitgelegd. Ik heb het even voor je opgezocht. liljebo @ [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining?
liljebo schreef:Ah oke, verkeerd begrepen.
Als ik je post zo lees, heb ik het gevoel dat je er momenteel niet zoveel lol in hebt met dat andere paard. Veel zit tegen voor je gevoel en je weet niet goed waarvoor je het doet etc.
Als mijn gevoel correct is, zou ik zeggen... doe eens een tijd niets. Neem afstand van het andere paard en doe er in ieder geval een aantal dagen niets mee. Laat het bezinken en probeer voor jezelf uit te maken of je hier wel zin in hebt.
Misschien is het paard vooralsnog net een brug te ver of heb je eigenlijk niet de tijd of energie voor drie paarden en misschien zijn er nog andere redenen, waardoor het een 'moeten' is geworden.
Wij mensen zijn namelijk heel erg goed met het ons zelf opzadelen met een heleboel verplichtingen, soms uit logische beredenering, soms emotioneel.
Het punt is alleen, dat een paard dat feilloos aanvoelt en dat je dan van de drup in de regen komt.
Alleen al om die reden zou ik zeggen : doe eens een tijd niets met het andere paard; neem afstand, laat het bezinken en bepaal pas daarna of je dit echt, met heel je hart, wilt doen en of je daar de tijd en energie voor hebt. (wetend dat het een lange en moeizame weg met veel hobbels en gaten gaat worden en een onduidelijke uitkomst)
Zo niet... dan zou ik de energie lekker in eigen paardjes steken.
sanne83 schreef:Daarom was ik een beetje in de war. Ik heb het artikel van internet gelezen en daar gaat het echt om een poisoned cue, wat liljebo hier beschrijft gaat over het click-signaal, dat dat minder waard wordt.
Ik heb er eigenlijk geen last van, maar hoef dan ook nooit een hoge fase te gebruiken. Ik vond het juist erg mooi combineren. Release en click tegelijk. Al had ik wel het idee dat de mijne de release al als een click zagOmdat ik nu elke keer nadat ik "yes" zeg een brokje geef, is de yes wel al sterk geworden. Sterker dan de release, zeg maar. Ben er veel consistenter mee.
[***] schreef:Vandaag wilde ik niks, ben gewoon even naar z'n weide gelopen en als hij zou komen zou hij een clickje + beloning krijgen en dan zou ik weer weg gaan. Normaal komt hij altijd kijken, nu niet. Heb hem eens geroepen maar ook dan vond hij het niet de moeite om z'n hoofd op te heffen, dus ik ben weer gewoon weggegaan.
Cobe heeft weer 3x achter Boke gejaagd in die korte tijd dat ik geweest ben (het weer was echt te slecht om wat te doen en ik er is daarstraks iets in mijn rug geschoten en ik heb nachtdienst ), heb eens bij de pensioneigenaresse nagevraagd of zij dat ook al heeft gezien, maar blijkbaar doet hij het alleen als ik er ben ... Ik begin echt meer & meer te denken dat Cobe gewoon boos is, en dat Boke dat moet ontgelden .. en dat kan Boke echt niet gebruiken