Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikevdk

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:09

Ik heb de doos met snoepjes naast de bak staan, en vul mijn broekzakken telkens. Ik ben nog op zoek naar een goedkoop een fijn buideltasje, helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan :+

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:18

Ik heb die van barefoot. Vreselijk lelijk ding, maar zit prima, is groot zat, en de binnenkant kan eruit om schoon te maken mocht je met 'natte' beloningen (fruit oid) werken :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:33

Ik heb voor het trainen van groene paarden een enorme buideltas gevonden bij de Dollarstore ($3). Echt zoooo lelijk. :oo In onze FB groep vroegen mensen er ook naar. Toen heb ik een video van mijn lelijke ding gemaakt.
https://youtu.be/T17oyl80r6w
:D

Zelf gebruik ik een zelfgemaakte. Een stuk broekspijp van een yogabroek afgeknipt, dicht genaaid aan de onderzijde en twee kleine gaatjes erin geknipt zodat ik een small riem erdoor kan doen. Hij is zwart dus valt ook niet op.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:54

Leuk dat dit naar voren komt.. ik ben ook op zoek. . Heb wel een heel hip en leuk heup tasje, maar de opening is te klein. Pakt niet lekker weg.. Dus ben ook op zoek.

Zag op een van de filmpjes van inge teblick een Amerikaanse vrouw met zo'n bak aan een riempje. . Zag er wel heel handig uit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:45

Ik heb zoiets als op de foto, dat bevalt mij perfect.
Geen ritsen ofzo die mijn huid kunnen beschadigen, hij zit aan mijn broek.
Ik heb op de bakrand gewoon een kwart schep brok extra staan om hem bij te vullen.

Hier een uitdaging die ik wel leuk vind.
Mijn pony heeft een pocket bij een kies waar rotzooi in gaat zitten, die schoongemaakt zou moeten worden.
De tandarts had het niet geopperd omdat het mensen eigenlijk nooit lukt.
Vandaag belde ik omdat hij vrij slecht eet en het kwam ter sprake.
Ik gaf aan, hij kan met clickeren best veel. Ik kan kijken of ik het hem kan leren..?
De tandarts zei je kunt het proberen, en nu moet het gewoon lukken. :')
Het doel is dus dat ik met mijn hand in zijn mond moet kunnen om met een spuit of mijn vinger het plekje schoon kan maken.

Vandaag begonnen met oefenen, eerst begonnen met het targetten van een spuit appelsap.
Ik mag nu terwijl ik hem zeer losjes aan zijn halster vasthoud appelsap in zijn mond spuiten.
Ontwormen is hij ook braaf bij trouwens, maar de spuit voor het spoelen wilde ik laten wennen.
Daarna begonnen met zijn tong aanraken, en daarna vasthouden , dat doet hij braaf.
Hij vond het prachtig eigenlijk, want ja eten he? :')
Af en toe wel even licht -niet angstig- sputteren maar als ik rustig vasthield, hem kalmeerde, en op het juiste moment beloonde was het echt zo snel goed.
En helemaal vrolijk zijn ondanks 25 keer een hand in je mond.
Hij stond los met zijn halster om, hij mocht van mij wel maar dat deed hij niet.
Op een gegeven moment heb ik het tong uitsteek commando gebruikt om daarbij zijn tong vast te pakken, nou dat vond hij ook wel prima.
Zelfs toen ik klaar was en we nog wat over het erf wandelden bleef hij maar zijn tong in mijn hand duwen, kleine mafkees. :D

Conclusie, ik mag nu gewoon mijn hand in zijn mond stoppen en zijn tong eruit halen naar de zijkant, en dan sputtert hij nu eigenlijk niet of heel soms.
Hij staat er haast bij of het de normaalste zaak van de wereld is. :Y)
Nu moet ik nog zorgen dat ik veilig met mijn hand zijn mond in kan om de prut bij die kies weg te halen, zonder dat hij zijn tong uit mijn hand trekt en sputterend in mijn vingers bijt.
Dat laatste word nog wel spannend voor mijn vingers, maar we gaan gewoon rustig oefenen. :)

Bij de tandarts vorige week mocht ze dus niet eens even in zijn mond kijken zonder mondklem, terwijl hij gesedeert was met domosedan.
Zelfs met voor 500 kg was hij het er nog niet mee eens met het elektrisch vijlen.
Dus als het lukt staan ze denk ik wel vreemd te kijken. :Y)

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 05:01

Ik hou van dit soort verhalen, @Moonfish

Ik gebruik bij het ontwormen ook een verbaal: "let op, nu komt het" om te waarschuwen. gebruik jij ook zoiets om te waarschuwen dat er water in zijn mond gaat komen? Schijnt heel erg goed te zijn. Dieren houden niet van 'verrassingen'. Dus een waarschuwing is behulpzaam.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:30

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:02

Ik ben vandaag verder gegaan met de clicker. Heb toch maar een apparaatje gekocht, ik merkte dat ik met mijn stem dingen door elkaar ging gooien en op het verkeerde moment de verkeerde dingen ging roepen :+

Het ging vandaag niet zo heel fantastisch, ze waren vanmiddag naar een andere wei verhuisd en ze was not amused toen ik haar eruit kwam halen >;) :+ Zat de hele tijd met haar hoofd in het gras. Ik ben met haar gaan wandelen en tijdens het wandelen had ze superveel spanning, steeds roepen en stilstaan met hoofd omhoog, schrikken van dingen die ze heel goed kent, dat soort dingen. Ik ben wat gaan targetten op 'enge' dingen - bouwplastic, bushokjes :+ Dat ging op zich best aardig. Ze weet wel heel goed dat er voer volgt na een click en ze draait ook meteen haar hoofd naar de voerzak, al gaat ze niet meer snuffelen en wroeten. Hoe doe ik dat nu het best? Want ze heeft de click al gehoord, maar als ze dan gaat schooien wil ik eigenlijk geen voer meer geven op dat moment. Kan ik dat 'maken'? Dat ik dan wacht tot ze wegkijkt en dan nogmaals click en pas voer geef als ze weg blijft kijken?

Verder ben ik er vooral op gaan letten dat ik niet teveel zou clicken als ze spanning liet zien, ook al stopte ze dan braaf bij ho en zo. Op die momenten alleen met stem beloond. Uiteindelijk toch wel ok af kunnen sluiten, redelijk ontspannen met hoofd laag naast me. Maar ik had weinig contact met haar vond ik - ik denk door het weideverhaal, dan moet ze toch altijd weer ff schakelen, andere wandelrondjes en zo. En ik merk dat ik boos en gefrustreerd wordt als ze zo loopt te miepen om niks, en dat is natuurlijk ook nogal contraproductief := Maar goed, ze snapt het clickerverhaal, we komen er wel weer.

Ik ben intussen xyzutu2's volgtopic aan het lezen over Rio, wat een verhaal zeg :oo

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 23:41

Zo te horen heb je een goede training gehad, Justy gezien omstandigheden. Je geeft zelf al aan dat door de nieuwe weide je paard eigenlijk andere prioriteiten had. Als je dat de volgende keer op een of andere manier kunt inbouwen in je training heb je er wat aan. Dit is een grote context shift, en toch resultaat geboekt: +:)+

Als je merkt dat je zelf snel gefrustreerd raakt (wat volkomen logisch is), neem dan even pauze en zorg dat je zelf ook weer in staat bent goed na te denken. Verlaag (tijdelijk) je criteria zodat jij en je paard weer succesvol kunnen zijn.

En natuurlijkLess is more

Hier wat tips over als je paard nog bedelt, ook na de click.
Aanvullingen op mijn blog:
feed for position -> hou je hand daar waar jij zijn hoofd wilt hebben om te voeren: dus recht voor zijn borst op mond hoogte. Hij leert snel genoeg waar hij moet zijn voor het voer.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:53

Wij zijn nu 6 weken onderweg met het clickeren .. en ik heb het gebruikt om mijn paard echt de basic dingen te leren. Ze is echt heel erg groen.. weinig mensen gewend.
Een van de doelen was goed voeten geven. Ze was echt niet gediend van het aanraken van de benen.

Gisteren was de test.. De hoefsmid moest echt komen. Het was heel erg nodig. Ik kon zelf de voeten al pakken maar had het nog niet uitgeprobeerd met een ander.

En ja hoor. . Ze is bekapt.. en bleef keurig staan en liet haar voeten netjes bekappen. Wat een overwinning. Ik ben zo trots op mijn meisje.. en ook wel een beetje op mezelf.

Ik ben nu echt overtuigd van het clickeren. Ik denk echt dat ik haar alles aan kan leren l. (Ze kan nu handtarget, target op een pion. Hoofd hoog en laag, achteruit en volgen. )
Ik ben nu aan het bedenken wat ik er nog allemaal mee zou kunnen doen.

Gelukkig heb ik nog even want ik wil haar de komende weken even de tijd geven om te wennen aan haar nieuwe plekje en een plaats in de kudde te veroveren.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 00:24

Goed zeg! Ik hou van success stories!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:25

Wat gaaf Olikea!

Vanmorgen in de mist weer een stuk gewandeld - in het kader van 'setting your horse up for success' doen we maar even niets meer op het gras :') Als er gras is dan boeit die wortel en die click haar niets := Volgende keer op de poetsplaats maar weer wat targetten en voetje geven, dan is er niet zoveel afleiding op de grond. Ze houdt dan wel braaf haar hoofd laag, dat dan weer wel _O-

Het was een stuk relaxter dan gisteren, gelukkig. Veel geklikt voor ontspanning (eigenlijk ook voor mezelf, haha), getarget met een enorme vrachtwagen vol Mini's :') Vond ze reuze interessant. Ik kon zelf ook rustiger blijven - als ik boos word komt dat eigenlijk doordat ik gespannen raak en dat niet afgevloeid krijg waardoor zij ook weer onrustiger wordt natuurlijk. Dat cirkeltje bleven we vandaag gelukkig uit :)

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:41

Over de buideltasjes, ik heb een van eastpak al een aantal jaar en die is handig, en toch niet al te lelijk :P

Ik ben nu al 5 maanden intensiever aan het clickeren met mijn mini. Hij is heel speels en vaak overenthousiast. Hij kan het spelen met paarden en mensen nooit goed uiteen halen, en onbewust hing hij veel de etter uit, ook al was het niet slecht bedoeld. Niet dat er niets aan gedaan werd, maar je kon er je energie in blijven steken. Ik zie hem steeds meer veranderen, hij word minder bruut en ondanks dat hij nog steeds enthousiast is me te zien, gaat hij het enthousiasme niet misbruiken. Hij word ook rustiger. Blij dat ik ben gaan clickeren :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:04

Wat grappig justy om dit te lezen.. wij hebben ons er juist over verbaasd dat dees met een bak brokken binnen bereik toch helemaal goed focussed op de click en de (zelfde als in de bak) brokjes..
Op gras hebben we nog niet geprobeerd.
Dat circeltje klinkt heel bekend. Ik had het vroeger zo erg dat ik mijn volledig verkeersmakke paard nog over de zeik kreeg van een fietser, omdat ik zelf vol spanning zat.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:06

Ja, dat dus idd O:)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 18:24

Gras is een enorm High Value reinforcer voor veel paarden. Ik denk ook het grazen op zich ook. Ook dat kun je in je voordeel gebruiken.

Hartstikke goed Justy dat je de omgeving voor succesvol trainen hebt op kunnen zetten. :)

Fijn hoe ze veranderern SammyFloor. En hoe onze kijk op de paarden ook veranderd.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:52

Hoe zou ik dat het beste aanpakken dan? Want als er gras is trekt ze zich niks aan van cues, clicks en beloningen van mij...

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:32

Hallo!
Ik kom me hier ook melden!
Ik zag het topic al enige tijd staan maar ik wil binnenkort toch graag beginnen met een clicker ^^

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:03

Ik clicker ook al een tijdje met mijn paard. Ik heb onlangs een super handig tasje gekocht.Afbeelding Grote opening en makkelijk goed te sluiten.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:21

Waar heb je die vandaan? Die ziet er handig uit!

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:54

Justy schreef:
Waar heb je die vandaan? Die ziet er handig uit!

Bij Van der Kroon in Westwoud. € 9,95.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:08

Dat tasje ziet er inderdaad handig uit zo!
Ik zag hem gisteren voorbij komen op een site, maar wist niet zeker of dat wel praktisch was. Maar het ziet er eigenlijk best handig uit :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 19:11

Justy schreef:
Hoe zou ik dat het beste aanpakken dan? Want als er gras is trekt ze zich niks aan van cues, clicks en beloningen van mij...

Dit is niet zo 1,2,3 uit te leggen in een post natuurlijk. Ik zou er een boek aan kunnen weiden. Het is -zoals je snapt- geen opzichzelfstaande oefening maar een proces waar je naartoe werkt. Net als bv een passage of piaffe geen opzichzelfstaande oefening is maar voortbouwt op een (groot) aantal voorbereidende oefeningen.

Dit is mijn korte antwoord als je meer persoonlijke begeleiding nodig hebt in dit proces stuur me een e-mail: ;)

Allereerst moet je paard goed ingeclickerd zijn. Hij moet snappen wat de click betekent, kunnen uitvogelen aan welk gedrag de click gekoppeld is (anders kan hij het gewenste gedrag niet herhalen) en snappen dat hij daarvoor beloond wordt, met een beloning die gedragsversterkend werkt, met andere woorden één die het paard de moeite waard vind. ;)

De basis voor het negeren van gras, het trainen op gras, het gebruiken als gras/grazen als reinforcer zijn mijns inziens de key lessons:

- 'beleefd' gedrag rondom voer en snoepjes
- je paard in de leer modus kunnen houden (een bang paard of een die in vluchtmodus is, is niet aan het leren)
- targeten
- hoofd laag & achterwaarts
- 'geduld' (een beetje wegkijken of het hoofd recht vooruit kunnen houden met de nek horizontaal of op comfortable hoogte voor het paard)
- mat training (op een mat of ander voorwerp blijven staan)

+ de basis voor de trainer zoals het maken van een training plan, shaping plan, beloningsschema ;)

Ik vond de moeilijkheid om hierbij geen -R te gebruiken. Ik heb dat wel gedaan maar het gaf geen blijvend resultaat. Ik liep bv naar het gras en hield het touw strak, net zolang tot Kyra niet trok. Dan pas mocht ze grazen. Ik gebruikte dus -P (negatief punishment, iets leuks weghalen) om te leren dat ze alleen op commando mocht grazen. Dit gaf helemaal geen blijvend resultaat. Ik schoot niet op en bleef telkens hetzelfde herhalen, touw kort houden, Kyra die in het touw/halter dook en ertegen aan 'liep'. Heel frustrerend voor mij en haar.

Met punishment (straf) leer je niets aan, je geeft alleen aan wat ongewenst is. Je geeft geen alternatief gedrag en geeft niet aan wat je wél wilt zien.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik gezocht naar een oplossing waar ik me kon focussen op het gewenste gedrag belonen.

Wat is het gewenste gedrag in dit geval?
Spoiler:
Dat kunnen jullie vast zelf raden, dus brand los!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 23:14

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:04

Vandaag had ik echt een leuk project, en zeer geslaagd!
Het trekpaard van 2,5 jaar van een stalgenoot heeft een hoefzweer en de hoefsmid zei dat hij maar een hoefzak om moest met soda. :=
Het beest is nu al 1000 kilo, en vind voetjes geven ook nog lastig.
Een gevalletje succes ermee, want 1000 kilo in je nek is het net niet. :Y)

Ik heb een clicker en een schep voer gepakt, hoefzak en het sodawater.
De eigenaresse had hem vast en gaf de voertjes, en ik de clicker en hoefzak.
Eerst begonnen met voetjes geven, en stil houden, wat al lastig was voor hem dus kleine stapjes, hij is te groot om mee te knokken en een baby.
Daarna begonnen met tikken op zijn voet en water spetteren op zijn voeten, toen dat goed ging met de hoefzak begonnen.
Dus met hoefzak zijn been aangeraakt, en toen hij de hoefzak met zijn neus uit zichzelf aanraakte gelijk beloond.
Daarna een puntje om zijn hoef.. Steeds een stukje verder..
En ineens zat de hoefzak op zijn plek! *\o/*
Gelijk suf beloond, en hij vond gelukkig voer belangrijker als bang zijn.
Toen voorzichtig wat sodawater erin gegoten en beloond toen hij rustig bleef de zak verder gevuld en vastgezet.
Lopen ermee vond hij erg gek, het klotste natuurlijk dus ook de eerste stapjes hebben we met clicker gedaan.
Uiteindelijk zat de hoefzak erom, zonder hernia voor ons en zonder angst bij hem. :)

Hij was echt dapper, hij vond het spannend maardoor de kleine stapjes heeft het geen enkel probleem opgeleverd en was er geen gevaar voor ons.
We hebben gelijk voor de clicker gekozen, hij snapte uiteraard geen barst van de hoefzak en we wilden deze eerste ervaring met een hoefzak goed laten gaan.
Je kunt het gewoon vergeten als zoveel kilo paard niet meer mee wil werken of in je nek springt, het blijft een jong paard.
Hij kende de clicker trouwens nog helemaal niet, maar de hoefzak zat echt binnen 10 a 15 minuten. +:)+
Het resultaat was een opgeluchte eigenaar en een blij puppypaard.