Justy schreef:Hoe zou ik dat het beste aanpakken dan? Want als er gras is trekt ze zich niks aan van cues, clicks en beloningen van mij...
Dit is niet zo 1,2,3 uit te leggen in een post natuurlijk. Ik zou er een boek aan kunnen weiden. Het is -zoals je snapt- geen opzichzelfstaande oefening maar een proces waar je naartoe werkt. Net als bv een passage of piaffe geen opzichzelfstaande oefening is maar voortbouwt op een (groot) aantal voorbereidende oefeningen.
Dit is mijn korte antwoord als je meer persoonlijke begeleiding nodig hebt in dit proces stuur me een e-mail: 
Allereerst moet je paard goed ingeclickerd zijn. Hij moet snappen wat de click betekent, kunnen uitvogelen aan welk gedrag de click gekoppeld is (anders kan hij het gewenste gedrag niet herhalen) en snappen dat hij daarvoor beloond wordt, met een beloning die gedragsversterkend werkt, met andere woorden één die het paard de moeite waard vind. 
De basis voor het negeren van gras, het trainen op gras, het gebruiken als gras/grazen als reinforcer zijn mijns inziens de key lessons:
- 'beleefd' gedrag rondom voer en snoepjes
- je paard in de leer modus kunnen houden (een bang paard of een die in vluchtmodus is, is niet aan het leren)
- targeten
- hoofd laag & achterwaarts
- 'geduld' (een beetje wegkijken of het hoofd recht vooruit kunnen houden met de nek horizontaal of op comfortable hoogte voor het paard)
- mat training (op een mat of ander voorwerp blijven staan)
+ de basis voor de trainer zoals het maken van een training plan, shaping plan, beloningsschema 
Ik vond de moeilijkheid om hierbij geen -R te gebruiken. Ik heb dat wel gedaan maar het gaf geen blijvend resultaat. Ik liep bv naar het gras en hield het touw strak, net zolang tot Kyra niet trok. Dan pas mocht ze grazen. Ik gebruikte dus -P (negatief punishment, iets leuks weghalen) om te leren dat ze alleen op commando mocht grazen. Dit gaf helemaal geen blijvend resultaat. Ik schoot niet op en bleef telkens hetzelfde herhalen, touw kort houden, Kyra die in het touw/halter dook en ertegen aan 'liep'. Heel frustrerend voor mij en haar.
Met punishment (straf) leer je niets aan, je geeft alleen aan wat ongewenst is. Je geeft geen alternatief gedrag en geeft niet aan wat je wél wilt zien.
Om een lang verhaal kort te maken, heb ik gezocht naar een oplossing waar ik me kon focussen op het gewenste gedrag belonen.
Wat is het gewenste gedrag in dit geval?
Spoiler:
Dat kunnen jullie vast zelf raden, dus brand los!