Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mOniiQue8

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:58

Ik had vrijdag weer les gehad, eindelijk na 4 weken!! Ze vond mn paard Djorno enorm vooruitgegaan met de schouderbinnenwaarts. Eindelijk positiviteit want ik bleef een beetje in het negatieve hangen. Erg handige tips gekregen om het nog meer te verbeteren. Ik probeer binnenkort een filmpje te plaatsen.
Ik had al eerder geplaatst dat mijn paard iedere keer wegschiet onder het trainen. Volgens mijn instructrice is dit echt om onder het werk uit te komen. Al zou hij pijn hebben door de artrose moet je spanning zien en dat zag zij niet.
Ik heb nu een barebackpad gekocht. Dan kan ik eindelijk na bijna 4 maanden weer even erop!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:12

Persoonlijk geloof ik er niet in dat paarden in de eerste instantie wegrennen om onder het werk uit te komen. Dat zal in de beginfase zeker een oorzaak hebben gehad.
Ik ben er het er wel mee eens dat je paard nu aantal keer succes heeft gehad met zijn actie en het daarom zal herhalen.
Wel fijn dat je les zo goed ging en dat het positief was!

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:17

Het onderuit willen komen is omdat hij het moeilijk vindt, dat merk je ook.
De eerste keer wegrennen had hij zeker succes, toen verwachtte ik het niet en glipte uit mijn handen. Daarna nog één keer omdat hij naar mij bokte en over het touw heen kwam. Het lijkt er inderdaad op dat hij daar nu een spelletje van maakt. Mijn instructrice heeft wel aangegeven dat ik sneller moet reageren. Dus gelijk na het wegschieten de training weer oppakken en niet even wachten totdat hij misschien weer rustig is. Als je het negeer en gelijk doorgaat met je training heeft het voor hem geen nut om iedere keer weg te rennen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:25

welke bbp heb je gekocht ?

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:37

libra bbp

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:37

mOniiQue8 schreef:
libra bbp

ooh ik ben benieuwd hoe die gaat bevallen !!!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:52

Mijn paard rende onder mij uit omdat hij pijn had aan zijn lever, het leverligament dit ergens op de plek waar het zadel ligt en had dus gewoon pijn dus ik geloof dat ze dat ook niet zomaar doen..
Ik heb op de grond geleerd hoe ik stelling vraag en dat lukt wel goed met hackamore er op! Vooral goed letten op links en rechts zit, binnenbeen op het juiste moment aanleggen en beetje druk op binnen teugel. Ik heb dan een mooie stelling maar als ik de bovenstaande dingen niet doe lukt me het niet. Maar ben er nog niet zo heel erg lang mee bezig dus ben er nog maar kort maar consequent mee bezig! :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:52

Wat is de libra voor iets? Ik heb die zwarte van Emiel voest, heerlijk!

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:04

Ik heb op een ander paard ook met de emiel voest gereden. Vond deze erg duur dus probeer nu eerst de goedkopere versie van bbp haha. Ik ben ook zeer benieuwd hoe die bevalt, hij ziet er wel heerlijk uit. Kunnen ook stijgbeugels aan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:08

Ja ik had heeeeel veel geluk. Mooie aanbieding op marktplaats.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:16

mOniiQue8 schreef:
Ik heb op een ander paard ook met de emiel voest gereden. Vond deze erg duur dus probeer nu eerst de goedkopere versie van bbp haha. Ik ben ook zeer benieuwd hoe die bevalt, hij ziet er wel heerlijk uit. Kunnen ook stijgbeugels aan.

Die van Emiel zit idd heel lekker. Maar in de winter is tie niet fijn , hij blijft dan veel te lang hard.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:18

Echt? Die ervaring heb ik niet. Hij heeft inderdaad tijd nodig om warm te worden maar niet heel lang, ik ga er gewoon op zitten dan is ie zo warm :p

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:19

Ja dat klopt. Wij konden de pad van emiel voest ook nooit in de stal laten liggen in de winter want dan werd ie te hard. Dat is wel een nadeel eraan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:20

@Monique: is het dan geen optie om de oefeningen in kleinere stukjes te knippen? Zodat je uiteindelijk hetzelfde doet, maar misschien met minder weerstand?
Bij Calypso kwam er KS aan het licht en ook die was erg van het wegrennen :) .

@Marlou: Ik bedoel dan echt stelling vragen met de 2e stellingshulp. Begin altijd bij nr 1, maar soms is het bij mijn merrie nog even nodig om die wat uit te vergroten en door te gaan naar 2. Daarin vind ik de hackamore vervelend werken.
Uiteraard is alleen stelling vragen niet het enige, net als wat jij zegt. Letten op links/rechts zit en op juiste moment binnenachterbeen onder vragen, binnenschouder hol maken.

Ik heb overigens de goedkopere bbp van Emiel Voest, erg fijn! Hierbij ook een opzetstukje voor de dubbele lange lijnen. Dus als ik wil rijden gaan die eraf en als ik wil werken aan de dubbele lange lijnen, doe ik ze er weer aan. Ideaal!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:47

De barebackpad van Emiel Voest is dezelfde als op de site van Marijke de Jong toch?
Ik ben ook aan het rondkijken......
Iemand nog een andere pad die goed bevalt?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:48

Volgens mij is dat dezelfde inderdaad!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:57

Hoe zat dat ook alweer precies met al die stellinghulpen ijssnuiver? Echt heel stom maar ik ben me niet altijd bewust van die stappen..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:01

Ik wil er ook graag een maar weet niet of het wel zo geschikt is voor Blade.
Die pijnlijke spier en dat ingezonken zijn we natuurlijk aan het oplossen, maar het blijft een uitdaging, hij krijgt niet opeens een top rug..

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:02

Dit ga ik eens even helemaal doorlezen. Ik ben deze week begonnen met werken aan de dubbele longe met mijn paard en dat ging best goed - om maar niet te zeggen heel goed-. Natuurlijk is er nog werk aan, zo durf ik hem nog niet te laten galopperen, en ik vind het heel moeilijk om niet te gaan meestappen! Verder heb ik hem wel al veel aan de pessoateugel gehangen ^^

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:04

Marlou_ schreef:
Hoe zat dat ook alweer precies met al die stellinghulpen ijssnuiver? Echt heel stom maar ik ben me niet altijd bewust van die stappen..

1 is de hulp die je gewoon bij de schoft geeft
2 is van de hals af
3 is schuin omhoog(dus richting je buitenschouder, maar dan uiteraard niet zover!)

Noek_Bronco:
Ik denk dat dit topic totaal anders is dan waar je nu mee bezig bent. Maar je zult er een hoop leerzame dingen in tegenkomen denk ik!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:29

Hoe houden jullie de paarden goed voorwaarts? Nu is die van mij sowieso van mening dat het in de bak veel fijner is om achter me te lopen; als ik ernaast sta, verzet hij geen stap (beetje overdreven, maar op het erf of met buitenrit: geen probleem). Dus daar is nog werk aan de winkel. Maar wel erg lastig op te lossen, vind ik.

Vraag me af of ik hem dan ooit zo ver krijg dat ik dan ook nog lengtebuiging kan gaan vragen... Staat'ie weer meteen stil :roll: Longeren in de bak is trouwens geen probleem. Maar dan kun je natuurlijk veel meer drijven met positie en zweep. Wil hem alleen niet zo veel op de circel laten lopen. Maar misschien zit hier wel de oplossing? Aan de longe beginnen en dan steeds meer richting schouder gaan staan en rechte lijnen gaan lopen?

Nou ja, over 2 weken weer les :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:21

Zorg ervoor dat je in je lichaamshouding ook goed voorwaarts bent! Misschien blokkeer je onbewust wel met je leidende schouder en blokkeert je paard daarom.
Mijn ervaring is wel dat de meeste paarden even moeten wennen, maar als je zelf consequent voorwaarts bent, richting aangeeft en indien nodig je drijvende hulpen uitbouwt dat ze snel snappen wat de bedoeling is.

Ik zou niet aan de lvo gaan werken zolang je paard niet onvoorwaardelijk voorwaarts is, dan loop je ook het risico dat ze met de handrem erop gaan lopen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:43

Doordat mijn paard bij de vorige eigenaar niet goed zadelmak is gemaakt, liep ik in de africhting vast. Ik heb hulp ingeroepen en ben met de lange lijnen aan het werk gegaan om hem beter onder controle te krijgen en hem verder op te leiden. Ik heb elke twee weken les van John Erb en het is ongelooflijk hoe mijn paard en ik vorderen. Ik ben er helemaal verslaafd aan geraakt! Mijn paard kan zich nu ook beter concentreren en we zijn echt opgeschoten. Rem zit erop, voorwaarts, axhterwaarts, buiging, stelling(vind ie rechtsom heel moeilijk)wijken, zijgangen in stap en draf, netjes verzameld in galop. We zinn bezig met de eenvoudige galopwissel. Hij pakt het super op. Straks kan ik een paard bestijgen, dat vanaf de grond alles netjes kan uitvoern.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:23

Jippie_G, ik ben pas 3 en halve week bezig met werken ad hand en mijn paard snapte er niets van. Hij had altijd geleerd dat hij achter mij moest blijven met lopen. Ook elke keer stoppen, uiteindelijk na anderhalve week viel het kwartje. Ik heb een iets langere dressuurzweep waarmee ik hem lichtjes aantik achter, direct daarbij zeg ik "stap door" en als hij vooruitging direct belonen. Ik zorg dat ik zelf ook vooruit kijk en loop. Nu is hij zelfs af en toe te voorwaarts waardoor ik hem wat moet afremmen. Bij mijn paard viel dus ineens het kwartje dat hij naast me mocht lopen en net als onder het zadel nu dus ook aan het werk is :D .

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:26

Super Jetta, dat is waar ik uiteindelijk ook naar toe wil.......zal nog wel een hele poos duren ;) maar elk stapje vooruit is één denk ik maar! Leuk om te lezen zeg!