Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regina

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:45

Hallo allemaal,

Ook ik ben geinteresseerd om te gaan lange teugelen met mijn shetten.
Maar ja, hoe begin je ooit? Is er misschien een site of boek oid met tips?
Kon het zo snel niet vinden.
Uiteraard kan ik natuurlijk beginnen bij de basis, dus dat was ik ook van plan, maar daarna heb ik geen idee hoe ik verder zou moeten.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:59

Eigenlijk is het het handigste om het eerst eens te oefenen met een paard dat het al kan omdat je zelf ook even moet leren hoe je met die lange teugels moet omgaan en als je paard het ook nog niet snapt, is het best lastig om goed te beginnen.

Als dat niet lukt dan zou ik beginnen met de hulp van iemand anders erbij. Ga zelf dan op heuphoogte van het paard staan en vraag je paard te gaan stappen. De meeste snappen dit niet direct omdat ze normaal nooit voor je uit mogen stappen. Dus dan is iemand ernaast makkelijk om even te helpen je paard in beweging te krijgen, maar dan wel vrij snel wat afstand neemt zodat je paard niet te veel leunt op die persoon.

Als je paard snapt dat hij voor je uit moet lopen, kan je het wat gaan uitbreiden met wat figuren zoals diagonalen of grote voltes (probeer die maar eens echt rond te krijgen). Verder kan je wat tempowisselingen in stap proberen en halthouden en weer weg stappen. En dan zo langzaam steeds een beetje verder gaan.

Verder heeft Piet Bakker een DVD zie: http://www.rijkunstzondergrenzen.nl/dvd-lange-teugel.html

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 13:03

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:25

Berith schreef:
Eigenlijk is het het handigste om het eerst eens te oefenen met een paard dat het al kan omdat je zelf ook even moet leren hoe je met die lange teugels moet omgaan en als je paard het ook nog niet snapt, is het best lastig om goed te beginnen.

Als dat niet lukt dan zou ik beginnen met de hulp van iemand anders erbij. Ga zelf dan op heuphoogte van het paard staan en vraag je paard te gaan stappen. De meeste snappen dit niet direct omdat ze normaal nooit voor je uit mogen stappen. Dus dan is iemand ernaast makkelijk om even te helpen je paard in beweging te krijgen, maar dan wel vrij snel wat afstand neemt zodat je paard niet te veel leunt op die persoon.

Als je paard snapt dat hij voor je uit moet lopen, kan je het wat gaan uitbreiden met wat figuren zoals diagonalen of grote voltes (probeer die maar eens echt rond te krijgen). Verder kan je wat tempowisselingen in stap proberen en halthouden en weer weg stappen. En dan zo langzaam steeds een beetje verder gaan.

Verder heeft Piet Bakker een DVD zie: http://www.rijkunstzondergrenzen.nl/dvd-lange-teugel.html

Mij is juist geleerd om zelf ter hoogte van de schouder te beginnen met lopen. Een paard dat niet bekend is met lange teugelen vindt heel vreemd om ineens voor je uit te lopen als je bij zijn heup/bekken staat. Als dat goed gaat kan je steeds wat verder naar achteren gaan lopen.

Sturen aan de lange teugel is in het begin een hele kunst. Door de afstand is rechtuit en de bocht om in het begin een hele kunst en ze hebben nog meer ruimte om over de schouder weg te vallen. Ik had het gevoel dat paard en ik dronken leken :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:37

Ik heb er (ook met jonge pony's) nooit zo veel moeite mee gehad om ze voor me uit te sturen. En heb toch al de nodige jonkies in handen gehad (stuk of 15 aan de lange teugel en rond de 30 die ik betuigd heb).

2 weken terug heb ik een van de verzorgmeiden zonder LT ervaring met m'n jonge merrie laten sturen. Na afloop bedacht ik me dat mijn jonge merrie het nog nooit gedaan had :') . Maar ze stapte keurig braaf in het rond, en draafde ook keurig langzaam aan.
Pony loopt wel regelmatig aan de dubbele longe en loopt al voor de kar, dat zal wel wat schelen. Maar ook met het betuigen liep ze zo voor mij uit.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:01

Bedankt allemaal!
Ik wil in eerste instantie beginnen met mijn 2 pony's die voor de kar staan. Dit zal het hopelijk iets makkelijker maken.
Ik weet hier in de buurt niemand die het doet, dus met een ervaren paard lopen wordt wat moeilijk.
Ik ga me iniedergeval erin verdiepen en dan zien we weer verder :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:09

Ik ben ook altijd begonnen met het aanleren door bij de schouder te lopen. Uiteindelijk steeds verder afzakken tot ik op heuphoogte ben.
Als ik direct achter ging staan zag ik een onzekere pony. Maar die waren ook nog niet ingereden, etc.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:31

Ik ben met mijn merrie ook begonnen toen die al voor de wagen liep, dat ging best snel, omdat ze het voor de wagen lopen en dubbele longe al kende.
Ik ben toen begonnen met een clinic van Piet Bakker, van daaruit ben ik zelf verder gaan 'rommelen'.

Met mijn jonge paard ben ik begonnen voordat ik hem zadelmak ging maken.
Eerst begreep hij er niks van, maar toen ik er vanuit het longeren aan de dubbele longe steeds meer achter ging lopen begreep hij het ineens heel snel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:37

Ik ben er gewoon gelijk achter gaan lopen. Zolang je voorwaarts blijft drijven snappen ze het op den duur echt wel :)

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:02

Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:49

Inderdaad en niet iedere pony reageert hetzelfde. :)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:23

Leuk dat dit topic weer actief is !
Er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden. Belangrijk lijkt mij dat het veilig gaat. Ik begin met een jong/nieuw paard ook altijd naast de schouder van het paard. En als ik voel dat het paard er goed op reageert ga ik steeds een stukje naar achteren. Totdat ik naast het achterbeen sta verder ga ik niet met een jong paard.

Leuk Regine weer lange teugeldag organiseren ....lijkt mij een goed idee !

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:31

Ik heb een kaptoom besteld! Ik doe het nu nog met een gewoon rijhoofdstelletje maar ze reageert de laatste tijd een beetje vreemd op het bit als ik het net in heb gedaan. Geen heftige reactie maar subtiel zie ik iets (dus tijd voor de tandarts).

Sowieso wil ik graag overstappen op kaptoom, dus nu maar gewoon besteld. Kan niet wachten tot ie er is! :) Ik denk namelijk dat het haar ook zou helpen om iets meer te ontspannen. Ze wil namelijk nog niet echt zakken met het hoofd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:21

Maar bij een kaptoom zitten die ringetjes toch zo ver naar voren?

Is een bitloos hoofdstel niet fijner misschien?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:27

je kunt je teugels ook aan de ringen aan de zijkant van de kaptoom doen, net wat je zelf en je paard prettiger vinden...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:34

Ellis die bedoel ik ook maar die zitten dan toch nog altijd wel vrij ver naar voren, zeg maar in vergelijk waar normaal het bit zou zitten?
Is dat niet vervelend?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:38

Ik kan even geen foto vinden maar je hebt die ringen bovenop de neus aan de zijkant, maar ook ringen helemaal aan de zijkant, waar de verschillende riempjes bij elkaar komen.
Die kun je evt ook gebruiken om je teugels aan te doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:42

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:06

Ja super Ellis thanks!

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:24

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:08

Ik heb deze kaptoom besteld:
http://www.agradi.nl/horka-kaptoom-zwar ... r-pony.htm

Waar moet ik de teugels aan vast maken als ik wil lange lijnen of lange teugelen? Ook gewoon aan die ringetjes op de neus? Want het lijkt alsof je bij deze niet aan de zijkant kunt bevestigen omdat daar leer achter zit (maar weet ik niet zeker, heb hem nog niet binnen).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:11

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:14

Ik ben blij; mijn eerste lange teugel les is afgesproken voor volgende week! Van Atjan Hop :-)

Ben heel benieuwd!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:54

Leuk, veel plezier!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:10

Wat leuk ingrid!