kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:39

mijn verzorgpaard kreeg er in de les een keer een om omdat hij altijd heel hoog met zijn hoofd loopt en tegen de teugel vecht en toen ging hij steigeren en toen liet hij zich achterover vallen

Myca

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:20

Dat is ook niet waarvoor hij bedoelt is. Jammer dat dat zo gegaan is daphiena.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:24

dat is hier ook eens gebeurd daphiena, maar dat paard was nog jong en hij stond gelijk veel te strak paard schrok en viel achterover, met zijn hoofd op de stenen en was op slag dood.

Je moet het ook langzaam opbouwen vooral als het paard/pony het nog niet kent.

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:52

het gaat nu wel goed met hem nu rijden we hem in de les met een thieleman dat gaat wel goed

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:45

Lang topic, dus niet alles gelezen. Maar wat is je winst van op deze manier longeren t.o.v. met een dubbele longeerlijn en ze zo netjes op 2 handen lang en laag te krijgen?
Zie namelijk steeds vaker mensen met zo'n ding longeren.

Benthii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:11

F schreef:
Lang topic, dus niet alles gelezen. Maar wat is je winst van op deze manier longeren t.o.v. met een dubbele longeerlijn en ze zo netjes op 2 handen lang en laag te krijgen?

oh nou ik niet :)
ik zelf longeer ook ni met zo'n ding...
gewoon met MEGA Halstertouw (longe dus) :D
ik vind dat persoonlijk ingewikkeld :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:11

F schreef:

Dat vraag ik me dus ook af.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:48

Ik heb de mijne verkocht. Mijn paard kreeg er wondjes van, en ik longeer liever met de dubbele longe.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:51

F schreef:

De reden dat ik liever met deze longeerhulp longeer, is dat mijn paard heel gevoelig is in de mond en voor wijken voor druk. Ik kan niet goed voelen hoeveel contact ik nou precies heb, omdat het op zo'n afstand is. Hierdoor loopt mijn paard niet goed.

Ook vind ik het niet handig om de zweep te gebruiken als binnenbeen als je in alle twee je handen teugels hebt.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:15

ijssnuiver schreef:
mariskalove schreef:
ik heb het ook wel eens gedaan, longeert heerlijk!
maar..... een stalgenootje deed het ook, ze deed het al heel lang(dus daar ligt het niet aan!), maar het paard schrok, wou zn hoofd omhoog gooien wat dus niet lukte door het touw, en raakt helemaal in paniek. Er zat een snee in zn tong(door het bit) en ze heeft een maand niets kunnen doen met het dier, aangezien de tong helemaal moest genezen, want deze konden ze niet hechten.

Vervelend :(:) , maar dat soort dingen kunnen altijd gebeuren :j . Ik heb er zelf ook nog wel overgedacht om er iets tussen te zetten, dat bij onverwachtse harde druk zal breken. Maar kan niks bedenken, dus als jullie iets weten?

Overigens, kon je stalgenootje niet bitloos rijden?

Ik bevestig hem aan beide zijde van het halster dus de druk ligt op de neus, wellicht nog paardvriendelijker

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:47

Tijdje geleden dat hier gereageerd is.
Ik ben dus van plan om zo'n longeerhulp aan te schaffen.

Wie heeft die van de EJ?
Hoe vallen de maten?
Mijn paard is 165 maar ben dan bang dat die tussenmaat te klein zal zijn. Of is die ruim verstelbaar?
Vriendje zijn paard is dan weer ruim 175, is die grootste maat daar ook ruim genoeg voor?

Iemand die mij een andere site wil aanbevelen, of is EJ aan te raden?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:06

Ik longeer mijn paardje hier ook mee.
Vind het heel fijn werken.
Ze loopt lang en laag, zonder dat er een druk op de rug is.
Door de touwen tussen de voorbenen beweegt ze haar voorbenen verder naar voren.
Dit is belangrijk voor haar omdat ze snel te kort wordt in haar pas.
Voor mij echt een uit komst dus.
Heb het eerst ook met 2 halstertouwen geprobeerd.
Maar dat verschoof heel erg.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:29

Ik ben sinds kort begonnen met longeren, voor beweging, afwisseling en het onstpannen van de rug ( daar heeft mn paardje af en toe moeite mee ) Zo'n longeer hulp / touw lijkt me ideaal, maar ik wil het graag eerst uitproberen voordat ik er een koop. Kan ik eerst bijvoorbeeld twee halstertouwen hiervoor gebruiken, of is dat niet verstandig? Ik hoor het graag!

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:12

Ik heb hem gisteren nog gebruikt en blijf erover twijfelen. Mijn paard is +/- 1.70 en heb hem op zijn grootst staan. Toch staat er vaak veel spanning op het touw in de draf en galop zie ik bij iedere pas dat het bit aan de ene kant getrokken worden en is het andere been voor gaat het bit de andere kant op (soort van zagen bij elke pas die hij zet) vind het er heel vervelend uitzienen echt ontspannen naar beneden lopen doet hij niet. Hebben hier meer mensen last van of doe ik iets fout??
Mijn paard is van zichzelf al heel stug in zijn mond en zakt moeilijker dan bijv het paard van mijn zusje. Maar met rijden rij ik zonder hulp middelen en gaat het na hij 20min los gereden is vrij makkelijk naar beneden in de draf. (Galop blijft een probleem) nu is hij al ouder en heeft vroeger met stang en trens gereden en is daarom denk ik ook zo stug in zijn mond Kan dit het probleem zijn?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:19

Om grote spanning te voorkomen heb ik er nog een stukje rubber tussen:
Afbeelding Afbeelding
Dit geeft toch iets elastisch en functioneert als "breek-stiek" als er echt iets mis gaat.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:27

Myca schreef:
[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]
Dit geeft toch iets elastisch en functioneert als "breek-stiek" als er echt iets mis gaat.

Handig dat stukje rubber! mag ik vragen waar je dat kan halen?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:30

marlonFloris schreef:
Ik heb hem gisteren nog gebruikt en blijf erover twijfelen. Mijn paard is +/- 1.70 en heb hem op zijn grootst staan. Toch staat er vaak veel spanning op het touw in de draf en galop zie ik bij iedere pas dat het bit aan de ene kant getrokken worden en is het andere been voor gaat het bit de andere kant op (soort van zagen bij elke pas die hij zet) vind het er heel vervelend uitzienen echt ontspannen naar beneden lopen doet hij niet. Hebben hier meer mensen last van of doe ik iets fout??
Mijn paard is van zichzelf al heel stug in zijn mond en zakt moeilijker dan bijv het paard van mijn zusje. Maar met rijden rij ik zonder hulp middelen en gaat het na hij 20min los gereden is vrij makkelijk naar beneden in de draf. (Galop blijft een probleem) nu is hij al ouder en heeft vroeger met stang en trens gereden en is daarom denk ik ook zo stug in zijn mond Kan dit het probleem zijn?

Waarom doe je het dan niet met een halster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:33

Ik heb laatst ook met de longeerhulp gelongeerd, ik deed dit normaal altijd met een kunststof slofteugel en ik heb wel gezien dat ik dat veel fijner vind dan de longeerhulp. Hij is veel zwaarder dan de slofteugel waardoor er onnodig veel druk en onrust op het bit komt. Ik zou dus niet zo'n hulp kopen maar gewoon een kunststof slofteugel en die dan met de lussen vast maken aan het bit en dmv een knoop op de rug verstellen. http://www.ej.nl/products/10000018/2260 ... +EPPLEJECK

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:41

Als het zwaarder is wil het niet zeggen dat het daardoor onrustiger in de mond is in tegendeel juist met een wat zwaardere lijn ligt het juist veel sneller stil dat is ook zo met een longeerlijn of met een leadrope.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:42

mnkortleve schreef:
Als het zwaarder is wil het niet zeggen dat het daardoor onrustiger in de mond is in tegendeel juist met een wat zwaardere lijn ligt het juist veel sneller stil dat is ook zo met een longeerlijn of met een leadrope.

Nou ik had dus het idee dat doordat het zwaarder was veel meer zwabberde en op het bit klapperde. Met slof heb ik daar dus helemaal geen last van.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:58

Joolien schreef:
mnkortleve schreef:

Nou ik had dus het idee dat doordat het zwaarder was veel meer zwabberde en op het bit klapperde. Met slof heb ik daar dus helemaal geen last van.

Ik vind dat zo'n longeerhulp vrijwel niets weegt en heb het niet ervaren hoe jij het omschrijf, maar goed ik gebruik het niet op een bit en de mijne heb ik zelf gemaakt.
Dergelijke hulpmiddelen in samenwerking met een bit vind ik niet echt geweldig ze zijn heel goed als je ze gebruik met halster, touwhalster, kaptoom, monty robert halster of weet ik wat maar niet met bit, maar goed dat vind ik met al de longeerdingen.
Een paard wat lekker loopt geeft toe een paard wat niet lekker loopt niet en soms duurt het heel lang eer ze toe geven en eerlijk gezegd vind ik dat niet de manier, maar goed dat is mijn mening ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:22

maximepatser schreef:
Myca schreef:
[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Handig dat stukje rubber! mag ik vragen waar je dat kan halen?

Die rubbers kan je bij een Welkoop, Boerenbond halen. Ze worden ook gebruikt om zeiltjes vast te leggen over een pick-up e.d.
Ze kosten een paar dubbeltjes.

Ik heb geen ervaring met slofjes of halstertouwen, deze longeerhulp weegt heel weinig. Ik heb zelf het idee dat touwen en slofteugels uit balans raken door de knoop, maar dat is alleen theorie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:28

ik longeer mijn shet nooit met hulp teugel
maar nu ik zie dat lang en laag lopen veel ontspanning geeft ga ik dat maar een proberen bij mijn grote pony

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:08

Ik heb op dit moment die van mij te koop staan, voor Dublin en mij werkte het niet. Hij ging er heel erg tegenin en hij snapte het niet, ik ga over op dubbele lijnen. Iemand die er nog een zoekt? Nogmaals, voor Dublin en mij werkte het niet, hij zette zich heel erg vast.
http://www.bokt.nl/markt/ad/236062/long ... gan-bieden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:20

marlonFloris schreef:

Ik heb sinds kort ook zo'n touw voor mijn stugge pony, en ik heb dezelfde twijfels.. het zaag-effect vind ik er niet fijn uitzien.
aan het halster is geen optie, want door het zaageffect ben ik bang dat ze een heel kale neus krijgt, ze heeft nogal een gevoelige huid. Ik merk overigens wel dat ze na een tijdje wel ontspannener gaat lopen.