Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:54

Ik zie al lang door de bomen het bos niet meer :+
Ik lees & kijk ook veel (soms teveel denk ik wel eens :)) ) en ik probeer dan dingen die mij in eerste instantie goed bevallen en dan denk ik "nu heb ik het gevonden" maar na een tijdje blijkt dat dan toch weer niet dat te zijn. Dus ik ben op dit moment nog steeds maar bezig met dingen puur op mijn gevoel te doen, vanalles een beetje zeg maar, mag ik theorie wel niet, maarja :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:58

I've been there, don that, i've got the t-shirt. :+

Maar ik kan oprecht zeggen, nu ik terug kijk, dat ik zeker het laatste jaar/laatste twee jaar enorm veel heb geleerd. (ik ben al een heel leven bezig met paarden, maar kom vanuit een tradi wereld) Ik ben er nog lang niet (gebeurt dat ooit met paarden?), maar ik leer steeds beter uit te filteren, omdat voor mij steeds meer helder wordt wat ik wil en vooral ook wat ik niet wil en waarom.
Er is dus hoop. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:02

Haha, leuk om te weten :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 05:17

Ik heb hetzelfde als liljebo. Zeker met rij technieken/stromingen. Vaak te veel dit en een ander heeft weer teveel dat (bv wel veel verzameling maar geen uitgestrekte gangen en omgekeerd). Maar het clickeren is door de jaren heen gebleven. Gewoon omdat je lekker zelf kan kiezen wat je traint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:23

Ik blijf het toch allemaal (veel) te moeilijk vinden -O-
Vandaag nog eens met [***] bezig geweest, ben nog eens met Parelli bezig geweest, had me voorgenomen het toch eens stap voor stap te gaan volgen en dan konden we "later" nog zien, maar als ik dan die blik in z'n ogen zie, en zie hoe geweldig (not) hij wil meewerken .. Ik doe het misschien ook allemaal verkeerd, maar toch .. Ik vind het zo moeilijk allemaal. Ik ben vorige week nog eens met hem bezig geweest met lange teugelen, gewoon op mijn manier (lange teugelen en dubbele longe & lange lijnen enzo heb ik mezelf aangeleerd :+ ) en dat ging fijn. Vandaag gingen de games van Parelli niet zo fijn, het loswerken (met standaard longeerzweep ~~}> ) ging erg leuk. Parelli ging daarna ook wel weer goed, uiteindelijk heel tevreden afgerond, maar toch .. ergens voelt het steeds als zo'n opgave .. Ze zeggen wel "het is spelen met je paard", maar je moet je wel aan 500 regels houden .. Ik moet daar momenteel veel te hard over nadenken en heb het idee dat dat alles serieus in de weg staat :=

Anyway .. mijn nieuwe projectje .. verslagje van vandaag ..

Vandaag weer 3x bij hem geweest.
Ik ben 2x met hem bezig geweest en de laatste keer heb ik hem gewoon gevoerd, vond ik wel een mooie afsluiter, niks moeten, wel eten krijgen 8-)

Het ging best goed eigenlijk, zeker als je bekijkt hoe kort ik nog maar met hem bezig ben. Ben eerst gewoon de weide in gegaan en ik kon hem weer op z'n (voor)hoofd aaien. Heel fijn. De 2e keer had ik een borstel mee, wilde eens zien wat hij dan deed. Hij is in ieder geval heel geïnteresseerd in nieuwe dingen, dat is wel leuk, kan ik gebruiken. Borstel werd dus uitgebreid besnuffeld en gekeurd en ik kon hem daarna ook aaien met de borstel. Ben niet zo heel ver geraakt, enkel z'n hoofd en een klein stukje van de hals, maar zodra ik meer opzij ging ging hij weer achteruit. Ik heb wel al bereikt me hem dat hij, ook als ik wat onhandigs doe of een verkeerde beweging maar (gebeurd mij nogal eens), toch steeds weer terug komt en weer komt kijken. En als hij echt zich omdraait en wegwandelt dan wandel ik gewoon de andere kant uit en staat hij zo weer bij me :)) Dus dat is toch al iets, dan heb je altijd weer een startpunt :) En verder moet ik nog even uitzoeken wat ik ga doen .. zit te denken om eens te kijken wat hij met de clicker doet, omdat hij toch interesse heeft in nieuwe dingen, en voedselbeloningen is echt wel zijn ding 8-) Misschien mijn targetstick nog eens tevoorschijn halen, en misschien kunnen we op die manier het aaien/borstelen wel op- en uitbouwen ...

Nog een leuke iets .. Ik kon hem dus heel fijn op z'n voorhoofd aaien/borstelen, hij heeft best wel een lange voorpluk dus die was heel mooi uitgeborsteld 8-) (de rest van z'n manen hebben we het maar niet over, die steken zo mijn ogen uit, maarja |o ) en daarna kom ik de eigenaresse tegen, dus ik vertel vol trots dat ik heel fijn z'n hoofd heb kunnen borstelen. Haar reactie "oh, heb je hem helemaal kunnen borstelen? In de weide?". Neen, alleen z'n hoofd .. "Hoe, z'n hoofd? Dat is nu de enige plaats waar wij nooit aan konden komen" .. Hmm, en ik kan niet aan de rest 8-) Leuk leuk :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:01

[***] schreef:
Ik blijf het toch allemaal (veel) te moeilijk vinden -O-

Welkom bij de club :D Zodra je afwijkt van alles wat je normaal deed/wat iedereen doet, zet je een stap buiten je eigen comfortzone, en dat betekent gewoon dat je je verloren voelt, fouten maakt, dingen uit moet zoeken. Leren is nooit gemakkelijk, Maar ik weet zeker dat je over een jaar, als je terugkijkt, zult zien dat je enorm bent gegroeid. En daar doe je het voor.

Super dat het goed gaat met je project. Zijn kop kunnen aanraken is al mooi. Je doet rustig aan, stap voor stap en dat is het beste. Te veel te snel willen, werkt nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:12

Hmmja, het is ook wel zo dat als ik kijk hoe het "vroeger" ging, dat het nu al heel anders gaat en aanvoelt, maar toch heb ik nog niet gevonden wat ik zoek .. zal ik waarschijnlijk ook nooit vinden :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:02

Het leerproces in een heel proces. Ik merk zelf dat het stukken gemakkelijker gaat (lees: "gemakkelijker en verwar het niet met "gemakkelijk" ;) ) als ik doelgericht en doelbewust train.

Doelgericht heb ik met het Parelli geleerd. Omdat ik doelbewust bezig ging werd ik me dus ook heel bewust van mijn fouten en dat frustreerde ook. Als ik terugkijk ben ik juist sinds die tijd veel sneller gegroeid, want nu doe ik nooit 'zomaar wat' en raak ik ook niet meer gefrustreerd omdat ik mijn (vage/nooit omschreven en nooit bewust naar getrainde) doel niet heb bereikt.

Ik houd een trainingsdagboek bij, maar ik maak ook meerjaren doelen, maand doelen en die laatste splits ik weer op in kleine doelen. Samen met een vriendin hebben we een 'trainingsduo' waarbij we elkaar helpen onze doelen vast te stellen en elkaar te laten zien. Zo hebik persoonlijke feedback of ik misschien te lage of te hoge eisen stel en samen komen we er wel uit als een van ons een beetje vastloopt in een minidoel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:39

Hippologic, het is idd zoals je zegt... je merkt dat je erin groeit. Maar je blijft ook nieuwe uitdagingen opzoeken en gaat het ongemak wat daarmee gepaard gaat, beter accepteren.

Een van de grootste voordelen van een brede visie en veel experimenteren (ondanks het bijbehorende geklungel, blunders en onzekerheden) is dat je steeds meer gereedschappen krijgt in je gereedschapskist. Dat betekent dat je steeds meer oplossingen weet voor een probleem wat zich voordoet en niet meer afhankelijk bent van 1 manier.

Ik geloof dat het Rashid was, die zei: Je kunt beter 10 stuks gereedschap hebben voor het oplossen van 1 probleem, dan 1 stuk gereedschap voor het oplossen van 10 problemen.
En zo is het maar net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:02

Dat laatste is zeker waar (en handig :Y) ).
Ik weet het op dit moment gewoon niet meer :+ Maar komt wel weer goed ...
Ik heb het idee dat [***] allergisch is aan de stick/string .. Ik snap het werkelijk waar niet .. Ben begonnen met hem (en [***]) met Parelli, om inderdaad een vast stappenplan te hebben en op een bepaald moment hem misschien eindelijk ooit eens zijwaarts te krijgen.. Ik ben hier heel open aan begonnen, wilde er echt voor gaan. Helemaal bij het begin begonnen en niks geforceerd. Maar het probleem begint al bij game 3 .. Bv. het wegdrijven van de achterhand .. Dan doe ik wat Parelli zegt, krijg ik me bijna een hoef rond mijn oren (heb ik hem wel voor afgestraft, hij mag iets niet leuk vinden maar hij moet niet overdrijven in z'n reactie :+ ) terwijl ik als ik die stick niet vast heb 1000 keer de achterhand wegdrijf, bv. al op de poetsplaats .. Dan raak ik hem ook niet aan en moet hij ook z'n kont verplaatsen. En dan is dat allemaal geen probleem. Maar als ik die stick vastheb lijkt alles wel een probleem. Misschien de manier waarop er met die stick omgegaan moet worden .. Ook lijkt hij totaal ongeïnteresseerd in wat ik op die momenten (dus tijdens de games) van hem vraag, ofwel probeert hij er onderuit te komen, bv. met z'n hoofd naar de grond gaan en daar vanalles zoeken terwijl je porcupine op de borst vraag (om achterwaarts te gaan dus), terwijl het achteruitknopje er echt wel goed inzit .. Ik denk dat die druk toch een probleem is .. Een vorm van druk is geen probleem bij hem, je kan bijna niet zonder druk, maar die manier zint hem toch niet zo heb ik het idee .. Toen ik de laatste keer met parelli bezig was (toen ik dus die hoef bijna rond mijn oren kreeg) heb ik na even bezig zijn (om toch een beetje resultaat te krijgen) de stick ingeruild voor de longeerzweep, pony losgemaakt en ik had ineens een heel andere pony .. Heb zo fijn kunnen loswerken. Dus ja, op parelli-gebied weet ik het niet .. er zou iemand mij contacteren voor een les in juni, wilde eens zien hoe zij met (vooral) [***] zou werken, het kan best wel aan mij liggen (alhoewel ik de enige ben die er vrij vlot wat mee gedaan krijg, dus iets zal ik wel goed doen :)) ) maar dan wil ik dat wel eens zien. Maarja, het is al bijna half juni en ik heb nog niks gehoord, en ik heb eigenlijk geen zin om er achteraan te gaan lopen :')

Maarja, dit is het clickertrainingtopic ...
Clickertraining met een angstig paard .. Hoe? :+
Heb eergisteren de clicker uitgehaald en gewoon standaard gaan clickeren (dus click-snoepje etc.), dit ging meteen heel goed (wat mij verbaasde maar dat terzijde) tot ik bij de 4e click ofzo kwam, toen kreeg hij ineens schrik van de clicker :+ Elke keer als ik clickte sprong hij een halve meter achteruit :') Ik wil vandaag eens opnieuw proberen, gewoon 3/4 keer een paar minuutjes clickeren. Geen idee hoe hij gaat reageren, gisteren heb ik hem over de draad tot halverwege z'n hals kunnen aaien en hij bleef gewoon rustig staan :D (was eerder nog niet gelukt, enkel z'n hoofd). Misschien achter de draad beginnen? Hij weet dan dat hij kan weglopen en dat ik toch niet aan hem kan, dat lijkt hem meer rust te geven. Misschien is dat beter om te beginnen? Gewoon de clicker introduceren en zien wat hij doet?

Ik heb erover zitten denken en ik denk dat clickertraining zowat mijn enige optie is om nog wat succesvol te zijn .. Er is met het dier al zoveel geprobeerd ^) Dus ik moet iets hebben wat nog niemand heeft geprobeerd en dat ik van daaruit kan verderbouwen .. De opties zijn beperkt :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:20

MBt parelli... er zijn meer paarden die moordneigingen krijgen bij de games (en de stick) Onze sil is er ook eentje van. Ze wil best bv iets doen, maar dan moet je niet met de stick aankomen (die toch gebruikt wordt om omhoog te gaan met fases) en dan moet je niet 'zomaar' iets doen. Daar heeft ze helemaal een gloeiende hekel aan. Wijken met een doel: prima. Wijken als oefening zonder doel: belachelijk. (tja, het is iemand met een eigen mening)

Ik werk nu met agility (nee, niet het spannende finse springen in noodvaart, maar de rustige agility uit engeland, met haar op starters level). Dan kom je eigenlijk bij alles wel een keer uit, maar doe je de oefeningen met een doel voor ogen. Dat werkt heel anders

Mbt de clicker... je kunt de clicker in het begin in je handpalm houden, zodat hij gedemt klinkt. Vraag eerst niets, maar leg het verband click/lekkers. Meestal wennen ze er dan supersnel aan. Daarna kun je gaan werken. Ik zou eigenlijk beginnen met targetten, zodat hij begrijpt dat hij er iets voor moet doen. Later kun je targetting en aanraken combineren of iets dergelijk.
Het kan wel helpen om in het begin aan de andere kant van de draad te werken. Ik doe het zelf niet, maar ik heb daar ook nog geen aanleiding toe gehad,.

Mocht je een keer willen experimenteren, kom je maar hierheen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:31

Even naar Zweden? :+

Hmmja, ik heb dan blijkbaar ook zo'n pony .. Ik kan hem achteruit en weet ik wat vragen, over een balkje, over een hindernis, tussen balken, ... maar gewoon zomaar omdat ik druk en hij moet? Dat is al een heel stuk minder :') Ik wil met hem ook weer meer naar de agility toe gaan werken, hier heb ik een tijd terug (op onze vorige plaats) een begin mee gemaakt, en dat vond hij superleuk. Dus daar ga ik weer mee beginnen :j Het is toch de bedoeling dat ik met de nieuwe ook iets in die aard ga doen (omdat hij echt nooit meer gaat bereden worden en om hem toch (mentaal) bezig te houden) dus dan moet ik maar weer gaan oefenen :)) Ik doe het gewoon weer op mijn eigen manier en ik zie wel waar ik eindig, als ik ergens vast zit dan zal ik wel zoeken tot ik oplossingen vind :Y)

Ik had vorige keer de target ook al bij, was hij op zich wel geïnteresseerd naar maar als hij dan die click hoorde was hij weer weg :') Dus eerst maar even dat clickeren op zich er goed in, en dan kunnen we met de target beginnen :) Ga eens zien met de draad ertussen, moet toch dingen proberen hé, ik merk vanzelf wel of het succesvol is of niet :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:44

Is maar een dik uurtje vliegen- Tss.
Agility is dan wel leuk voor jullie. Dan werk je met een doel.

Ach ja... sil is ook zo'n apart figuur.... zo blijf je wel uitdaging houden he. Haha.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:15

liljebo schreef:
Een van de grootste voordelen van een brede visie en veel experimenteren (ondanks het bijbehorende geklungel, blunders en onzekerheden) is dat je steeds meer gereedschappen krijgt in je gereedschapskist. Dat betekent dat je steeds meer oplossingen weet voor een probleem wat zich voordoet en niet meer afhankelijk bent van 1 manier.

Dat is helemaal waar.

liljebo schreef:
Ik geloof dat het Rashid was, die zei: Je kunt beter 10 stuks gereedschap hebben voor het oplossen van 1 probleem, dan 1 stuk gereedschap voor het oplossen van 10 problemen.
En zo is het maar net.

Dat is zeker zo. Ik wil hieraan toevoegen: dan moet je wel eerst de gereedschappen leren kennen, hun eigenschappen en er in verschillende situaties mee gewerkt hebben. Zodat je hebt geleerd dat je met een schroevendraaier beter geen spijker in kunt slaan. Zelfs niet met de achterkant.

Ik zie toch vaak dat mensen 'aan een methode beginnen' en al helemaal aan het begin zeggen dat 'het niets is'. Ik zie dat bij analfabeten ook: ze willen niet leren lezen want ze redden zich zo ook wel en ze kunnen ze zich niet voorstellen wat een wereld er voor hun open zou gaan als ze wel zouden kunnen lezen. Denk aan boodschappenlijstje maken, een nieuw recept lezen en uitproberen, een keer met de trein gaan en de borden kunnen lezen. Maar ze zeggen- nadat ze met veel pijn en moeite hun naam kunnen lezen- al snel dat het echt niets voor hen is. Jammer. Ik vond Parelli eerst ook niets, maar ik heb toch ontzettend veel geleerd doordat ik verschillende paarden t/m level 2 heb gebracht.

Dit is trouwens een opmerking in het algemeen, hoor. Niet naar iemand specifiek.

Over Parelli en paarden die hier slecht tegen kunnen. Ik denk dat er 2 dingen meespelen bij zoiets (merk ik zelf telkens weer). Ten eerste de 'games' zijn wel spelletjes, maar in het spel worden de verhoudingen bepaald. Dat is bij alle groepsdieren zo. Als het spel goed gespeeld wordt, verliest het paard ineens zijn plek (niet zozeer in termen als 'rangorde' maar in ieder geval zijn zekerheden die die tot dan toe had met zijn eigenaar.). Niet alle paarden vinden veranderingen fijn.

Het tweede kan ik eigenlijk alleen uitleggen door even antropomorfistisch te doen: je probeert als onervaren trainer het paardengedrag te imiteren. In elk geval te communiceren op begrijpelijke wijze. In het begin stuntel je en het kan paarden 'irriteren' als ze commando's moeten opvolgen van een "leider" (lees stuntel) die het zelf nog niet onder de knie heeft. Ik zou me ook vreselijk opwinden als ik moest leren autorijden van een instructeur die eerst gaat zitten uitzoeken waar het stuur zit, hoe je de gordel ook al weer moet vastmaken en alle knopjes gaat uitproberen (onbewust) en daarna me probeert uit te leggen waar de richtingaanwijzer zit.

En daarbij zijn wij dan fysiek zo ontzettend traag dat een vluchtdier als een paard dit al snel verveelt/vervelend vindt. En om het beter onder de knie te krijgen oefenen we de basisdingen (zoals met die *(&*(&-stick omgaan) ook nog eens 100.000 x. Een paard ziet ons al aankomen:"Nee niet weer dat gestuntel met die stick en dat gehengst aan mijn hoofd"

Dus er wordt nogal wat onbegrijpelijke communicatie geuit en het paard moet maar uitvogelen wat er bedoeld wordt. Ik kan me de eerste keren nog wel herinneren (hoewel ik ze liever vergeet). Ik stond met die stick te zwaaien, van subtiliteit was natuurlijk geen sprake, ook al dacht ik zelf van wel. :D En intussen heb ik ik-weet-niet-hoe-vaak die string tegen mijn hoofd of zelfs in mijn oog gehad. En ik maar denken dat ik telkens bij fase 1 begon. Ik durf die filmpjes ook niet meer terug te zien.

En ik denk echt dat het voor het paard geen verschil maakt dat hij moet wijken omdat jij het wil of omdat het een doel heeft (om de pion of zo) omdat dit echt iets is (in elk geval bij mij) wat tussen mijn eigen oren zit en in mijn eigen uitstraling geuit wordt. Ik kan me ook niet voorstellen dat een paard 'het nuttig' vindt om om een pion heen te wijken of er tussen door. Maar omdat het ONS (lees: "mij" ;) )focus geeft, werkt het beter. Sinds ik dat ontdekte, gebruik ik de pionnen voor mijn eigen focus en niet meer voor die van het paard en kan ik ook focussen op een kuiltje in het zand of een afgevallen blaadje op de grond.
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 08-06-12 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:18

Waar ik heel benieuwd naar ben, wat gebruiken jullie als beloning? Mijn paardje wil niet echt werken voor paardensnoepjes of wat brokjes.. Hij is een tikkeltje kieskeurig :')
Appel, worteld ed. lijken me niet echt goed voor het gewicht of wel?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:22

De ontvanger bepaalt de beloning. Dus als de ontvanger wel voor appel wil werken maar niet voor een plukje gras of een aai dan pak je dus die appel.

Daarnaast werkt voedsel als beloning beter op een lege maag dan op een volle. Niet dat je je paard moet uithongeren voor de training, maar je kunt hier wel rekening mee houden. Tijdens de siesta heeft Kyra minder interesse dan om een uur of 3 's middags, wanneer ze klaar is met haar middagpauze.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:23

Hallo mag ik me ook melden, ik en mn paardje doen ok aan clickertraining. Ze is nu 1 jaar oud, ik vraag niet teveel van haar, maar ze vind het bijzonder leuk om te doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:24

En als je paard op gewicht moet blijven dan train je bv met 1 appel die je in 10 stukjes snijdt. En niet met 10 appels die je door de helft snijdt. Als de 'maximale hoeveelheid voedsel/snoep/appels' bereikt is wat op een dag toelaatbaar is, is je training simpelweg over.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:03

H.L. ik heb ook parelli level 1 en 2 gedaan. Inderdaad leerzaam. Toch pak ik niet alles aan zoals het door hem wordt gepredikt. Ik heb het wel gedaan hoor en ook paarden op die wijze getraind, maar bij sommige dingen vind ik, na uitproberen en experimenteren, niet de beste weg.
Ik heb overigens ook Voest lange tijd gevolgd en, veel geleerd van oa Resnick en volg ook meerdere clickertrainers. Je bent nooit uitgeleerd.
Maar dat betekent wel dat je ook kritischer wordt.

Dat focus belangrijk is voor jezelf, ben ik met je eens. Ook omdat je zelf dan doelgericht werk. Maar ik moet bij bv sil ook echt niet aankomen met tig keer porcupine en driving game etc alleen om dat te doen. Het werkt ook voor haar beter als je her inbouwd bv van hand veranderen door wijken voorhand of achterhand. Ik noem maar iets. Dan doe je het ook niet tig keer achter elkaar, zoals dat met de games wel vaak gebeurd.
Vandaar dat ik bv agility ook een goede manier vindt op al die dingen in de praktijk te toetsen. Je verwerkt het dan in een geheel, dan wanneer je PP, DG, YY of whatever doet alleen om dat te doen. Ik vind dat ook zinvoller.

Nog een bedenking als je parelli en clickertraining combineert... als je omhoog gaat in fases bij parelli, is het niet erg zinvol om dan bij een goed antwoord te clickeren. Het risico is groot dat je dan een zg poisoned cue krijgt.
Soms kom je er niet omheen om druk/negatief reinforcement te gebruiken. Maar het is dan wel zo verstandig om dat strikt gescheiden te houden.

Volgens de heren gedragsbiologen (ja, ook die volg ik... ) leert een paard het meeste als je tussen 3 - max 5 herhalingen doet binnen een korter tijdsbestek, dat er tussen die keren minstens 20 sec moeten zitten etc. Ook dat merk je duidelijk als je te zeer gaat focussen op de games 'op zich' in plaats van de toepassing in context.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:14

Ik lees ook dat je zegt: "na uitproberen en experimenten". :)

En ik vond het ook wel goed dat ze dat eindeloos/hersendoodmakende herhaling ook bij de volgers hebben opgemerkt en nu benadrukken: Don't turn the seven games into seven tortures!

Clickeren en Parelli combineren in een oefening heb ik ook geprobeerd. Ben ik snel vanaf gestapt. Niet alleen vanwege de onduidelijkheid naar het paard maar ook uit praktische overwegingen. Leadrope, stick en clicker (en voer) was voor een 2armig mens behoorlijk lastig. :Y) PLUS dat allemaal goed timen: fases op, click, druk eraf EN snel voer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:06

Ja, maar dat is dus wat ik bedoel. Fases opvoeren en dan clickeren moet je juist vermijden. Het een of het ander. gebruik je beiden, dan gaat dat ten koste van de cue omdat de aversi voor het opvoeren van druk groter is dan het effect van de beloning en dat kan dus tot een zg 'poisoned cue' leiden.

En ja... idd ... mbt parelli en anderen... na uitproberen en experimenteren. Ik denk dat je dingen wel moet ondervinden, wil je er een mening over vormen (tenzij het mijlenver van je af ligt qua manier van doen/ethiek etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:10

Haha liljebo, maar een uurtje vliegen .. Zullen we dat morgen even doen dan? :+ :))

Heb hier heel interessante dingen gelezen (veel ook :') ) leuk :)
Ik heb vandaag nog eens lekker ouderwets gespeeld met mijn pony's, beide in de piste en de longeerzweep erbij, sprongetje opgezet, erg leuk :D [***] heeft zich weer helemaal gegeven, en ook [***] speelde fijn mee, is geen moment bang geweest en ik vroeg toch echt wel moeilijke dingen van hem. Heerlijk :D Daarna ben ik nog met beide pony's (samen dus) een rondje bos gaan doen. Zo wil ik meer spelen :D

Weet je wat het volgens mij ook is mbt Parelli? Dat is leuk als je wil leren en je kent nog niks van grondwerk op die manier. Ik heb met [***] al een basis, hij kan dingen gewoon op lichaamstaal en commando, en om de 1 of andere reden wordt alles heel verwarrend als ik met Parelli bezig ben. Ik moet veel te veel nadenken (want ik moet dit wel en ik mag dat niet) en dat werkt ook niet goed bij [***], daar moet je gewoon bij doen, niet teveel denken :+ En dan sta ik daar bv. met die stick voor hem te zwaaien (driving game achteruit), staat hij daar leuk de jambette uit te voeren, en dan moet ik doordoen totdat hij achteruit gaat en dan zie je z'n enthousiasme zo veranderen... (niet dat ik hem geleerd heb om een jambette te doen als ik voor hem sta met een zweep te zwaaien, maar ik moet wel toegeven dat dit niet onze meest goed aangeleerde oefening is := ).
Bij [***] daarentegen ben ik van 0 begonnen, hij heeft natuurlijk wel een heel leven al achter zich, maar dat was gewoon stal uit, rondjes in de piste of mee het bos in achter andere paarden, terug stal in. Niks grondwerk of dat soort dingen. En bij hem gaat dit allemaal EEN STUK makkelijker, hij reageert wel fijn en doet goed mee, maar hij kent ook niks anders. Dus volgens mij zit daar ook een probleem, en of ik nu zin heb om problemen te gaan creëren en/of opzoeken waar er geen hoeven te zijn ... :+

Mijn nieuwe projectje doet het trouwens ook goed .. Vandaag is het clickeren bevestigd *\o/* Geen schrik meer van de clicker en hij kan zelfs al voedsel weigeren :D (moest wel, hij werd beetje erg enthousiast op de snoepjes :') ). Heb dan de targetstick erbij gehaald maar dat is een probleem .. dat is namelijk een stok .. en alles wat lijkt op stokken, zwepen, touwen ... Niet zo'n goed idee :+ Hij heeft wel geprobeerd hoor, daar niet van, hij vond die bal die erop hing toch wel wat. Maar wat je dan krijgt is dat hij zo geconcentreerd is op die bal/stok, hij gaat er dan wel met z'n neus naartoe maar houdt dat ding zo in de gaten zodat hij, als het ook maar iets beweegt, meteen kan vluchten. En als je op het moment dat hij het ding aanraakt clickt, dan verschrikt hij zich een ongeluk :') Arm dier :(:)

Dus ik ga nu het clickeren nog meer bevestigen op andere manieren, zonder attributen, en dan kan ik rustig aan verder opbouwen naar de moeilijke dingen. Weet alleen niet goed wat ik kan doen .. Ik heb al een begin gemaakt met "kom", dit gaat al best goed (was ik eigenlijk ook al mee begonnen zonder de clicker, dus dat ging wel goed). Maar ik moet wat nieuwe dingen/afwisseling hebben ... Ik dacht misschien het achteruit op commando te zetten? Omdat hij dat gebruikt als hij weg wil .. Ik dacht misschien dat dit wel kon werken om hem minder zomaar te laten achteruit gaan, beetje hetzelfde als dat mensen die paarden hebben die steigeren het steigeren op commando zetten. Dat lijkt ook te werken? Misschien kan ik dat als volgende stap doen en als "kom" en "terug" goed gaat dan misschien meestappen of misschien eerst "blijf" of iets dergelijk? Weet niet goed :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 04:30

In plaats van een targetstick kun je een klein pionnetje gebruiken, een bal (of ander hondenspeeltje) of pingpong batje of je hand. Het gaat eerst om het targetten.

@Liljebo: het is lang geleden dat ik dat combineerde. Het is wel leuk dat ik er nu een term op kan plakken (poisoned cue) op iets wat ik door schade en schande heb geleerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 06:22

Sabine, toen ik je post las, dacht ik hetzelfde als hl. Maakt niet uit wat je gebruikt. Kan zelfs je hand zijn (zolang je niet een paard hebt wat met de tanden target) Het kan ook met een lap stof of zo, maar als je dan een billy hebt, kun je op den duur geen muts meer dragen in de winter, omdat die niet alleen wordt getarget, maar ook afgepakt en mee weggerend.
Maar leuk dat het spelen zo leuk was. Het blijft gewoon aftasten en het is per paard verschillend. Ik geloof best dat er mensen zijn voor wie parelli altijd werkt maar het moet werken voor de combi van jou en je paard en dat is soms een ander geval Ik kom met sil dan in de problemen.

Wanneer komt je? Vandaag :))

HL we leren allemaal door veel schande en schade volgens mij. Ik ga vooruit, maar bij iedere stap die ik vooruit ga, heb ik er weer honderd nieuwe voor mij liggen. Never ending story. haha.

Ik hou mij maar aan het volgende vast:
I've learned a lot from my mistakes so i'm planning to make some more

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 06:52

Ik focus gewoon op behaalde doelen. :D Werkt voor mij goed.