Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:12

Welkom Kimmie. Mijn eerste pony was ook 18 toen ik met hem begon te clickeren. Ik was erg verbaasd hoe snel hij 'ineens' kon leren als hij er ook het nut van inzag. Ze zeggen wel eens 'Een oude hond kun je geen nieuwe trucjes leren' maar dit geldt niet als je positive reinforcement gebruikt. ;)

Kimmie25501

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:58

Oke, mooi zo!
Daar ben ik wel blij mee! Dan kan ik lekker door met de clicker.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:20

Poeh, ik ben eindelijk weer bijgelezen :') heb het heel druk gehad en ben sinds december ongeveer niet meer op bokt geweest.

Ik heb onlangs het boek van Shawna Karrasch gekocht en ik vind haar boek een stuk duidelijker dan die van Inge Teblick. Ik haal er veel inspiratie uit en ik heb het gevoel dat ik veel beter de theorie achter het gebruik van R+ snap. Ben nu niet meer zo aan het zwemmen met alle termen, dat is erg fijn.

Ik ben de laatste tijd dus veel aan het clickeren gegaan met onze twee paardjes. We hebben besloten Alta nog een jaar te laten staan en haar pas in te rijden als ze vijf is. Ze is nog heel duidelijk aan het groeien, zowel fysiek als mentaal, en als we er nu op zouden gaan dan zouden we er denk ik echt brokken en setbacks mee krijgen.
Met Alta ben ik nu vooral bezig met het singelen. Een tijdje geleden ging het fantastisch, toen kon ik haar zonder problemen zadelen. Maar opeens was het toch weer griezelig en verviel ze weer in het rondjes draaien om de 'aansingelaar' -O-

Ik merk dat ik het nu heel erg in kleine stapjes moet opdelen, wat ik moeilijk vind. Alta is heel slim en pikt dingen heel snel op, maar ze is ook heel gevoelig en als ze iets eng vind, dan is de minste druk al snel te veel. In het geval van het singelen is het dus duidelijk teveel en moet ik heel langzaam gaan, wat best frustrerend is af en toe :+ Ik heb gemerkt dat haar threshold bereikt is op het moment dat ik me naar voren buig om de singel te pakken, dus daar ben ik nu veel op aan het oefenen. Ik kan het uitgebreider beschrijven als iemand interesse heeft, anders wordt deze post zo lang :D

Ik las hiervoor een stukje van xyzutu over het gebruik van patronen, en dat lijkt me een hele goeie tip... maar ik moet wel even nadenken hoe ik een goed patroon om deze oefening kan bouwen.

Met Hera, mijn 19-jarige, ben ik ook bezig met emotie. Ik werk voorlopig alleen met haar aan de hand, omdat ze onder het zadel af en toe een onverklaarbare kreupelheid vertoont. We kwamen er onlangs achter dat onze hoefsmid er een potje van heeft gemaakt, dus er komt een ander op de 24e en deze zaterdag komt de osteopaat. Ik hoop dat daarmee de kous af is.
Anyway, met werk aan de hand: alle rechtricht-oefeningen hebben we eigenlijk onder de knie, sowieso in stap. Dus schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyeren, en we zijn bezig met de werkpirouette. In draf gaat het al redelijk, maar moet ik nog wel verbeteren. Als ik met de clicker werk merk ik dat ze meer motivatie heeft en de oefening langer door wil zetten zonder frustratie :)

Maar we gaan nu ook bezig met de meer verzamelde oefeningen. Nu met de galop aan de hand. Wat vet cool is 8-) Probleem is echter: galop is voor Hera ENORM reinforcing. Waar andere mensen problemen hebben met schooien om voer, doet Hera schooien om galop ~~}>

Het is fijn, een paard met veel go (heb ik liever dan een zeer flegmatiek paard). Maar Hera heeft echt teveel go :') Ik beloon haar nu voor het stilstaan, maar ook voor een overgang naar beneden, dus galop -> draf, draf -> stap, stap -> stilstand. Ook oefen ik in stap het heeeeel langzaam, voetje voor voetje lopen. Dit gaat best goed, maar zodra ik dan de oefening moeilijker maak door te gaan draven, kan ik weer opnieuw beginnen, wat best frustrerend is.
Zodra ik haar in draf zet aan de hand gaat ze ook OF veel te hard, OF ze krult zich compleet op, wat goed is, want ze verzameld fantastisch, maar ik wil graag die verzameling zonder het gevoel een stuk dynamiet in m'n handen te hebben. :=

Ik moet het haar nageven: hoe ze zich ook opwind, en ondanks dat ze soms te hard gaat, ze blijft WEL bij me. Nu uitbouwen naar het rustig bij me blijven... en dat wordt een hele klus, om deze levenslange gewoonte eruit te krijgen. Maar we gaan ervoor! Interessante is dat zij zelf een heel duidelijk onderscheid maakt tussen training en niet-training. Ook als ik stop wanneer ze compleet opgefokt is: zodra we de bak uit lopen, is er niets meer aan de hand.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 16:44

Welkom terug Vanspeijk, de eerste vraag die mij te binnenschiet bij het lezen van je verhaal over Hera is: Heeft ze misschien pijn dat ze zo wegrent? Kyra rende aan de hand in draf ook vaak weg. Toen ik de training anders ben gaan indelen en kortere stukjes stelling en buiging ging vragen was het over.

Ik heb toevallig net 3 artikelen geschreven over Setting your horse up for Success:
Splitting behaviour, (zit een video bij)
Short sessions
en
Context shift

Vooral Splitting (doelgedrag opsplitsen in kleine stappen) is moeilijk, met als gevolg dat er Lumping (te grote stappen maken) optreedt is echt lastig. Het is iets dat mij ook nog overkomt. Ik denk dat dit altijd een valkuil is, alleen je gaat het sneller herkennen (meestal is de angst, frustratie of desinteresse een teken aan de wand).

Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd in Shawna's boek. Toch maar snel op mijn lijstje zetten (Ik ben deze maand jarig).

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:05

Ik denk dat het een combi is? Ze houdt erg van galopperen, die specifieke gang vindt ze duidelijk erg leuk.

Maar door incorrect passende zadels en slecht rijdende ruiters heeft zij inderdaad wel vluchtgedrag ontwikkelt. Dit is echter alleen een issue onder het zadel. Als ik aan de hand werk is ze meestal erg rustig. Ze wil gewoon graag galopperen :+ Het gedrag wat ze aan de hand doet is ook anders dan onder het zadel. Imo wordt ze gewoon erg heet, en heeft ze niet echt ergens last van. Ik vind het niet als vluchtgedrag overkomen i.i.g.

Dat gezegd hebbende: deze zaterdag komt sowieso een osteopaat, dus mocht ze ergens vast zitten dan komt dat wel goed. Door een slecht passend zadel zat ze ook in de spieren helemaal vast, maar we hebben er een paar keer een Jack Meagher-massagetherapeut bij gehad, en nu voelt ze zich duidelijk beter - hoewel ik met haar voor en na deze behandeling bij het werk in de hand niet echt een verschil heb opgemerkt, alleen onder het zadel. :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 19:41

Tuurlijk: het kan ook een combi zijn. Of gewoon wat jij zegt: galop is reinforcing. Heerlijk!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:04

(Trouwens: ik vind je blog echt heel fijn! Goed om kennis op te frissen of 'hapklare brokken' inspiratie :) )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 20:15

Oh, dank je. Dat is altijd leuk en motiverend om te horen! *\o/*

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:18

Overigens nog mensen die een idee hebben hoe ik een patroon kan maken van het aansingelen voor Alta? Nu doe ik meestal maar wat om te proberen wat het beste gaat, maar ik denk dat ze aan een eenduidige aanpak veel houvast zal hebben! Maar ik kan zelf niet echt wat verzinnen :')

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:24

Interessante vraag vanspeijk en ik ben benieuwd hoe het in de praktijk zal gaan :)
Misschien even terugdenken aan de trainingen die je tot nu toe hebt gedaan, wat voor handelingen een kalmerend effect op haar hebben binnen het toewerken naar het pakken van de singel. In een boek over konijnentraining las ik over een methode waarbij je steeds benoemt wat je gaat doen. Het lijkt me dat dat in dit geval ook kan helpen, dat je bijvoorbeeld steeds hetzelfde zegt wanneer je de singel gaat vastpakken en naar je toe halen, zodat ze weet wat er komt.
Bij een patroon zit ik te denken aan haar over haar hals aaien (wat xyzutu volgens mij ook gebruikte), misschien heeft ze ook wel een favoriete kriebelplek, en dan langzaam met je hand richting haar buik gaan en je aansingelwoord zeggen. Dan de singel pakken en iets meer tegen haar buik leggen (lijkt me niet erg als je even een paar stapjes terug doet aan het begin van je patroon) en weer loslaten voordat ze spanning op kan bouwen (plus bridge en belonen, als je dat er ook bij wilt). Om de spanning niet te veel te laten stijgen kun je het ook afwisselen met een andere kleine oefening, bij voorkeur eentje die ze heel leuk vind. Bijvoorbeeld handtarget of iets anders waarbij ze gewoon stil kan staan. Als je dan eerst het aansingelen doet en daarna die andere oefening, is de tweede oefening ook een beloning voor het aansingelen en je kunt er eventueel ook een ketting van maken waarbij je pas na het targetten beloont.

Dat waren zo even mijn ideeën, hopelijk kun je er wat mee!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 18:08

Voor je paard die een probleem heeft met het aansingelen zou ik het loskoppelen van het zadel (letterlijk en figuurlijk). *update: ik zie dat je het over een longeersingel hebt*

Word je bewust van welke beweging spanning oproept: het onder de buik reiken of al eerder: naast je paard staan als er een zadel op de rug ligt? Wat is de oorzaak denk je? Dat is het gemakkelijkst: oorzaak wegnemen: is het pijn, stress, herinnering aan pijn, aangeleerd gedrag....

Bouw het vertrouwen van daar weer op. Ik ga er even vanuit dat je paard gezond is een geen beurse/gevoelige/pijnlijke plekken heeft. ;) Sommige paarden hebben een heel gevoelig borstbeen, dat is niet een plek die gemakkelijk te bereiken is waarbij je tegelijkertijd ook de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal van het paard kan beoordelen.

Je kunt het aansingelen ook oefenen met een elastieken dekensingel. Hoe reageert hij daarop? Is dat anders dan met het zadel? Ik kan me ook voorstellen dat het niet het aansingelen is, maar het gevolg van het aansingelen. Door aan te singelen komt het zadel vaster te zitten en misschien anticipeert je paard op de pijn/ongemak van bv een schouderblad dat net op de rand of er net onder zit, het shabrak wat schuurt oid.

Waar zadel je op? Is dat altijd de zelfde plek? Je zou je paard uit de context kunnen halen bij het opnieuw trainen als het gaat om een negatieve associatie (zadel je altijd op stal op, ga dan nu in de buitenbak oefenen).

vanspeijk schreef:
Vandaag weer met Alta geoefend. Mama was nu ook wel geïnteresseerd dus ik heb haar even de basis bijgebracht en dat ging op zich wel netjes.

Nadat we even met de target wat hadden gedaan, ben ik vervolgens verder gegaan met de longeersingel. Die kent ze wel, maar ze is daar destijds een beetje mee overdondert en ze vindt hem een beetje eng. Dus ik heb haar beloond als ze netjes stilstond en rustig was terwijl ik met de singel bezig was. Dit ging best wel goed en aan het eind was ze wel wat relaxter dan eerst. Dus hier gaan we gewoon mee verder tot ze het niet meer erg vindt :)

Waarom leer je je paard niet targeten op de singel? Ik bedoel leer je paard dat ze zelf kan beslissen om aangesingeld te worden. Vaak is je paard de regie geven over hoe lang, hoe veel en hoe een grote stap voorwaarts. Door langzaam te gaan, arriveer je sneller.

Dit is hoe ik het heb aangepakt met Punky die zo bang was om een halster om te krijgen (hij was niet kopschuw en ik kon ook aan de oren zitten). Ik was onbewust aan het 'lumpen' (de stappen te groot maken). Hij kon al targeten op het haltser, maar net dat stukje over de oren heen.... dat was een probleem.

Omdat ik aan het filmen was dacht ik: ff doorzetten en heb ik Punkies mening voor het gemak genegeerd. Hij deed zijn hoofd omhoog en stapte achteruit. Ik werkte wel met een staldeur tussen ons zodat hij wel weg kon als hij wilde, maar eigenlijk was zijn signaal gewoon wel duidelijk: ik ben niet op mijn gemak/vertrouw het niet/wil het niet.

Daarna heb ik mijn aanpak veranderd en ben ik meer gaat splitten en ook Punkie meer stem gaan geven. Hij kon een click verdienen door met de oren op het halster te targeten, wilde hij het niet: ook goed. Dat geeft vertrouwen en door op Punkies snelheid te gaan, was het binnen een paar sessies klaar.

Het gaat echt om subtiele dingen. Hier heb ik een video van gemaakt

Ik neem ook gelijk gelegenheid om mijn Engelstalige blog even te spammen :o
Setting yourself up for Success: Tips for Trainers

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:57

Ze begint te lopen zodra ik me vooroverbuig, dus nog voor ik mijn hand onder haar buik reik. Dekensingel reageert ze niet op. Paard is overigens nog niet beleerd, dus zadel zal ze niet met fysiek ongemak associeren.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met targeten op de singel. Ze vind hem als object als zodanig niet eng, ze snuffelt eraan en gaat er ook vrijwillig naartoe. In tegenstelling tot een tijdje geleden vind ze het volgens mij ook niet echt eng als ik hem op haar rug leg. Haar gezicht is ontspannen, en ook als ze gaat lopen is dat eigenlijk op een vrij relaxte manier. Ik denk dat ze het door het belonen voor stilstaan na het lopen nu zelf bedacht heeft dat ze moet lopen voor ze haar beloning krijgt? Superstitious behaviour noemde Karrasch dat. Mijn moeder had het laatst ook geprobeerd toen ik er niet bij was, en zij heeft haar gewoon aangesingeld en het lopen genegeerd, en dat deed ze prima. Ze liep wel, maar ze was niet bang zeg maar. Zit nu een beetje in dubio over wat ik moet doen :?

Mijn oude merrie is gisteren behandelt door de osteopaat. Wat er precies aan de hand is, is nog niet helemaal duidelijk. Mag nu 2 weken niet veel doen, dus ga met haar denk ik ook maar dingetjes oefenen zoals het 'zichzelf halsteren' enz. Maar ben een beetje inspiratieloos :P ik heb voor Alta een hele lijst dingen die ik wil oefenen, maar die kan Hera allemaal al..

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:52

Ik ben nu met twee van mijn Shetlanders bezig met het aanleren van netjes naast mij lopen tijdens het wandelen.
Maar wat een verschil zit er tussen die twee :+

Mijn ene Shet werkt het met de clicker heel goed.
Ik klik als ze op de juiste plaats loopt,en wacht steeds iets langer met klikken (dus eerst 5/10/15 Seconde netjes blijven lopen voordat ik klik).
Het gaat steeds beter, alleen toen ik pas het rondje de andere kant op maakte, snapte ze het opeens niet meer :+

De andere is een echte dominante merrie, en een heel stuk voorwaartser.
Bij haar is meer het probleem dat ze te snel voor me uit loopt, maar als ik haar zoals vandaag stil laat staan een achteruit laat gaan, gaat het daarna perfect. ( ook al moet ik af en toe haar even iets uit mijn zone laten gaan )
Dus dat heb ik eigenlijk al de hele clicker niet meer nodig.
Tenminste, ik vind in dit geval het handiger om het één keer negatief te bekrachtigen (haar achteruit te zetten en uit mijn ruimte laten gaan) dan om de hele weg een pony te hebben die voor me uit draaft, en dan af en toe een keertje het positief te bekrachtigen als ze toevallig wel iets naar achteren gaat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:36

vanspeijk schreef:
Ze begint te lopen zodra ik me vooroverbuig, dus nog voor ik mijn hand onder haar buik reik. Dekensingel reageert ze niet op. Paard is overigens nog niet beleerd, dus zadel zal ze niet met fysiek ongemak associeren.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met targeten op de singel. Ze vind hem als object als zodanig niet eng, ze snuffelt eraan en gaat er ook vrijwillig naartoe.

Als ze er al vrijwillig naar toe beweegt ben je al op de goede weg. :j Ze loopt dus niet weg voor de singel (dat dacht ik) naar voor je hand als jij voorover buigt. En weglopen is ook niet het goede woord, het is aangeleerd denk ik.

Citaat:

Je moet dus nu clicken voor 'stilblijven staan-ongeacht-wat-ik-doe'. Dan click je voor er naast staan, en vlak voor je voorover buigt, daarna als je een beetje voorover buigt enz. Dan doe je dus nog niets met de singel, maar leert haar stil te staan terwijl jij beweegt.

Je paard heeft het vooroverbuigen en naar de singel reiken waarschijnlijk opgevat als cue voor lopen. Geeft niet want het is gemakkelijk te veranderen.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:05

Ja precies, wat je omschrijft is hetgene ik nu doe! Echter, de vooruitgang lijkt er niet meer te zijn, dus ik doe vast iets fout maar ik weet niet wat. Heb besloten om het even te laten rusten want ik merk dat ik er gefrustreerd van raak, wat natuurlijk weinig zinvol is... Maar bedankt voor de tips! Zal iedereen op de hoogte houden als ik weer verder ga :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 16:50

Op zo'n moment is het goed als iemand meekijkt, op een video of in het echt. Als je er een video van maakt kan ik je helpen en ook een plan van aanpak (voor nu) en een trainingsplan (voor de rest van je training) voor je schrijven. Stuur maar een pb als je interesse hebt in zoiets.

Spoiler:

http://clickertraining.ca
PS De CAD$ staat erg gunstig tov de :$ euro.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:04

Helaas, heb daar nu even geen geld voor ;) we vermoeden dat onze oude merrie mogelijkerwijs beginnende PPID heeft, dus morgen bellen we de dierenarts voor een bloedondrzoek. Pfff, het is altijd wel wat met die paarden... Ik doe het met liefde, maar af en toe wordt je een beetje moedeloos!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:35

Leuk, dit topic! Ik ben alles aan het doorlezen. Ik ben een beetje aan het beginnen met clickeren met mijn QH merrie van 15. Ze is een LBI dus ik was een beetje aan het zoeken naar iets dat haar motiveert, en wortels blijken de truc wel te doen :+ Het voedsel weigeren heeft ze enigszins door, in die zin dat ze haar hoofd wegdraait als ik haar het stukje wortel aanbied. Alleen als het dan op is begint ze wel direct in mijn zakken te snuffelen >;) Ik probeer dat op te lossen door te negeren en gewoon een nieuw stukje te pakken en iets anders te doen (ik probeer nu ook te targetten op mijn -andere- hand). Is dat een goed idee, of moet ik het actiever ontmoedigen (en hoe dan)?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:53

Welkom Justy!

Dus je gebruikt wel een click (of ander brugsignaal) om je paard te laten weten: wegkijken = goed = click...en-dan-komt-nu-de-beloning?

Misschien lees ik je tekst verkeerd maar ik lees dit (ik doe alsof ik je paard ben)

Justy schreef:
Het voedsel weigeren heeft ze enigszins door, in die zin dat ze haar hoofd wegdraait als ik haar het stukje wortel aanbied. Alleen als het dan op is begint ze wel direct in mijn zakken te snuffelen >;) Ik probeer dat op te lossen door te negeren en gewoon een nieuw stukje te pakken en iets anders te doen

Hoe lang negeer je dat gedrag? Wat doe jij als je dat snuffelen negeert? Loop je weg? Werk je met een hek/barrière tussen jou en je paard of niet?

Wat ik lees is: zodra je paard in je zak snuffelt pak jij een stuk wortel... Met andere woorden: je paard denkt dat hij je kan beïnvloeden door aan je zak te snuffelen (want dan reageer jij door wortel te pakken). Dit kan ook ontstaan zijn doordat dit gedrag in het verleden beloond is: in 15 jaar zullen er heel wat mensen geweest zijn die hun hand in hun zak steken en er iets lekkers voor hem uithalen. :+

Het negeren van het gedrag (=positive punishment: je loopt weg, dus neemt iets leuks-de kans op een click en voer- weg ) heeft nog niet het gewenste opgelevert, dus misschien 'negeer' je je paard niet in zijn ogen, maar ben je heel erg traag met reageren (opnieuw wortel pakken) :D Kijk altijd vanuit de motivatie van je paard.

Je schrijft niet of en wanneer je clickt, maar als je niet clickt zoekt het paard zijn eigen 'voorteken' wat een beloning voorspelt (je hand in je zak).

Pak alleen voer in je hand na een click en voer nooit uit je hand zonder click. Je paard moet op de click gaan letten, niet waar je hand heen gaat.

Snuffelt je paard ook aan je zakken als je niet aan het trainen bent en tijdens andere oefeningen?
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 22-05-16 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:00

Ik klik op het moment dat ze wegkijkt en dan krijg ze haar stukje wortel. Maar ik pak dus eerst dat stukje wortel uit mijn buideltasje. Maar dat komt misschien doordat ik het voedselweigeren nu als oefening op zich doe, dus een stukje op mijn hand leggen en als ze dan wegkijkt klikken en geven. Zou het beter zijn als ik gewoon verder ga met targetten en dat ze het dan gaandeweg wel doorkrijgt? En als ik eerst klik en dan nog een stukje wortel uit mijn zak moet vissen, zit er dan niet te lang tussen de klik en het eten?

Ze is verder normaal niet opdringerig/snuffelig eigenlijk. Ik heb haar voorheen ook maar zelden uit de hand gevoerd. Maar als ze weet dat ik wortels bij me heb wordt ze wel erg blij :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 21:05

Ja ik zou het voer weigeren gewoon laten zitten. :o

Ik zie er het nut niet van in. Als clicker trainer pak je namelijk alleen voer na een click en niet ervoor. Dat gaan ze als teken opvatten dat ze iets goeds doen en je wilt dat ze op de click letten. Anders kijken ze nooit van je weg, want wat als ze je brugsignaal (hand-in-zak) missen? Een click horen ze altijd, zelfs als ze je niet zien en bv een trailer in lopen.

Ik leer ze trouwens wel de regels over voer aannemen (heb ikeen heel artikel over), maar niet ik-pak-voer-en-jij-kijkt-weg.

Zorg dat je je voer vooral (in het begin) snel uit je zak of tasje kan pakken. En als je paard clicker savvy is dan maakt de tijd tussen click en voeren minder uit: de click is nl altijd de aankondiging van voer. Zolang het niet minutenlang duurt...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 21:09

PS ik leer ze dus wel: wegkijken als ik mijn hand in mijn zak steek. ;) Of achteruit lopen of alles wat maar van mijn zakken vol voer weg bewegen is.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:14

Duidelijk! Ik ga ermee aan de gang :j

Nog iets algemeens hè... Hoeveel treats hebben jullie bij je? Ik was vrij snel door zo'n 20 stukjes wortel heen en mijn zakken zaten met die 20 stukjes best wel vol :=

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 00:07

Justy schreef:
Duidelijk! Ik ga ermee aan de gang :j

Nog iets algemeens hè... Hoeveel treats hebben jullie bij je? Ik was vrij snel door zo'n 20 stukjes wortel heen en mijn zakken zaten met die 20 stukjes best wel vol :=

Ligt eraan... Als ik aan de hand werk douw ik zo een halve schep muesli in mijn buideltje, omdat ik gewoon mijn oefeningen 'moet' doorlopen, en dan zit ik liever niet zonder beloning. Mijn paard kent de oefeningen dan ook alen we zijn dan puur aan het verfijnen en verbeteren.

Als je echt puur met de clicker een nieuw gedrag aan het aanleren bent kan het handig zijn om de hoeveelheid beloningen die je meeneemt te beperken, zodat je bijv. maar 10 minuten kunt oefenen. Zeker als je iets nieuws aan het trainen bent is het beter om het korter en vaker te doen, dan langer en minder vaak :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 00:23

Ik heb haverschilpellets, 20 kg voor 12 euro ofzo.
Daar zit zeer weinig suiker/zetmeel in, iets van 8% en er zit minder energie in als in een hap hooi is mij verteld.
Verder weinig ingredienten, haverschillen, lijnzaad en iets melasse geloof ik uit mijn hoofd, echt weinig.
Dat geef ik puur met clickeren omdat hij metazoa krijgt en dat is te weinig en niet handig om mee te clickeren.
Ik gooi zo'n beloningszakje voor aan je broek voor hondentraining vol en neem een kwart schep extra mee.
Gewoon omdat er toch niks in zit, mijn pony kan je weinig voeren zonder dat hij ontploft en dit bevalt super.
Hij krijgt het ook enkel met clickeren.
Sommige paarden lusten het alleen niet omdat er geen suiker in zit. :P