Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:17

*\o/* *\o/* *\o/*
We hebben vandaag 'eventjes' Mo beleerd. Eerst heel fijn aan de hand gewerkt, dat gaf zo'n goed gevoel dat ik zoiets had van 'ik wil er wel op'. Dus krukje er bij, wat over zijn rug geleund, beetje kloppen op het zadel en huppa, er op! Echt, wauw! Wat een wereldpaard zeg, alleen z'n oortjes wat naar mij als ik tegen hem sprak en verder geen kik gegeven. Heel braaf stil staan, netjes meelopen ook. Alleen de bochtjes waren wat onwennig, natuurlijk, maar ook dat kon hij heel snel corrigeren en weer goed in balans lopen. We hebben een klein rondje gelopen en toen was hij klaar, voor de eerste keer vond ik dat super :j

Filmpje.
Beetje ver weg weer maar ja, Rianne moest het ongetemde :') paard vasthouden, dus de camera moest op het statief.
Helaas waren de batterijen ook nog leeg bij de eerste bocht, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben trots op ons :D

Freeconnect

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:33

Super gaaf Caeruleues en heel herkenbaar. Mo reageert vol vertrouwen en heel relaxed. Tip (en misschien heb je dat wel gedaan): oefen het op-afstappen vooral een beide zijden.

Verder weer even bijgelezen en ik reageer later op de rest.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:23

Gaaf zeg Caeruleus!
Ik zal het filmpje morgen ook even bekijken, mijn internetverbinding heeft een beetje kuren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:10

Super zeg!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:33

Wat een informatief topic dit! Ik ben met mijn jonge tinker (bijna 4) nu nog vooral bezig met leiden vanuit verschillende posities (vooral op wat meer afstand; hij kruipt graag in mijn broekzak). Dat gaat nu zowel links als rechts steeds beter (stappen, draven, halt en achterwaarts) dus wil nu eens gaan starten met LVO. Gisteravond filmpjes op Youtube zitten kijken van Marijke de Jong (van HorseEvent); die waren heel leerzaam. Ik heb daarbij sinds kort maandelijks les.
Dit is wat we in de bak doen. We gaan ook graag naar buiten en dan deels onder het zadel en deels aan de hand (ik wil er nog niet te lang op zitten, max 1x per week).

Ik kom hier dus nog wel eens vaker kijken! :-)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:15

Welkom Jippie!
En een fijne manier om op deze manier een mooie basis te gaan leggen bij je jonkie. Door het werken aan de hand kun je natuurlijk al vrij veel krachttraining doen(uiteraard in mate, rekening houdend met oa leeftijd). Zonder dat je er al idioot veel op moet gaan rijden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:12

Welkom jippie

Wat gaaf caeruleus!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:31

Hey leuk topic! Eindelijk iets waar ik wel bij mee kan praten :D ik heb een haflinger en heb led bij Jossy Reynvoet in België. Het is de methode die Marijke de jong doet maar Jossy zit dichterbij voor mij. Omdat het toch een eindje rijden is heb ik 1 keer in de maand ongeveer les. We gaan dus iets minder hard vooruit als andere misschien maar zijn goed onderweg! In m'n profiel staat een enkele foto maar zijn nu wat bezig met travers, renvers en schouder binnen.. Ik kom van gewoon Engels rijden af en vind dit zo veel meer uitdaging hebben! En ook nog eens bitloos, nooit gedacht dat ik dat ging doen! Vind het leuk km mee te praten en lezen!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:42

:wave:

Ik zat even je profiel te spieken, wat gaaf hoe je dat omgedraaid hebt met je paard!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:46

Zo even niet in het topic geweest, dus had even wat bij te lezen. Zo leerzaam en leuk om ieders ervaring te lezen! Mijn op maat gemaakte kaptoom heb ik inmiddels en hij is erg mooi. Vandaag mijn 2e lesje gehad en we gaan vooruit. Vandaag ook voor eerst met de teugels aan de zijkanten van de kaptoom gewerkt en dat werkt voor mijn paard beter omdat ik hem dan wat kan begrenzen. Heel langzaam gaan we babystapjes vooruit en paard vind het erg leuk. Over anderhalve week naar de kliniek en als ik wat onder het zadel mag stappen gaan we met de barebackpad aan de slag. Vandaag een start gemaakt met het longeren (alleen in stap ivm de blessure) maar heel leerzaam zo anders dan wat ik normaal deed. Ik vind deze manier van werken ook echt superleuk om te doen. Dus nu sparen voor de barebackpad en daarna de kandare :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:55

Je had een kaptoom bij westeind ruitersport besteld toch?
Top dat het zo goed gaat! Wil je meteen overgaan op de kandare dan?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:05

paperboy, wat fijn dat het zo goed gaat!

Ik heb mijn kaptoom ook eindelijk binnen! het heeft super lang geduurd, maar hij is wel heel mooi en pas goed!

Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:15

Ziet er goed uit!
Welke kaptoom is het uiteindelijk geworden?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:17

de acadmische... hij is echt goed zacht onderlegd...echt fijn

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:20

Oke!
Ik heb zelf ook de academische, maar ik dacht je in de eerste instantie nog heel erg twijfelde!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:34

Nou ik ga met rijden straks echt helemaal opnieuw beginnen en helemaal op de manier van de academische rijkunst. Dus alleen wat aan de hand in stap goed gaat ga ik ook in stap onder zadel doen. Ik ga de kandare bij het rijden dan gelijk gebruiken uiteraard onder begeleiding en in combinatie met de kaptoom, ik denk dat de kandare een toegevoegde waarde heeft. Maar het eerste wat we gaan doen als ik erop mag is aan de longe op een barebackpad mijn zit goed voorelkaar krijgen, voelen wat er onder mij gebeurd etc. alles uiteraard in stap.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:36

Je kaptoom ziet er mooi uit dekoezegtboe!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:40

Oeps vergat nog wat. Ja IJssnuiver ik heb de kaptoom bij Westeind besteld. Ik vond alleen dat dunne riempje onder de kin door niet prettig dus heb van een oud hoofdstel het kinstuk gehaald en door het riempje van de kaptoom gedaan dat zit een stuk prettiger..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:53

@Marlou: Wat mooi dat je dat hebt kunnen omdraaien. Ik zag in je profiel dat je met de kaptoom/hackamore rijd, hoe bevalt deze? Ik ben die al eens eerder tegengekomen, maar nooit echt ervaringen kunnen horen. Maar ben wel nieuwsgierig nog steeds.

@paperboy: Ja precies! Ik denk inderdaad wel dat een kandare een mooie toevoeging kan geven. Wel afhankelijk uiteraard van paard en ruiter.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:21

Ja IJssnuiver inderdaad afhankelijk van paard en ruiter, ik heb een zachte hand en de teugelvoering is met de academisch rijkunst al heel losjes. Bovendien doen we babystapjes. Op dit moment ben ik druk aan het oefenen met balanceren. Mijn Noordzweed is een zwaar paard die enorm op de voorhand hangt, het is een hele kunst om hem voor ik start met wegstappen zijn gewicht naar achter te brengen en vanuit het achterbeen weg te stappen. Dus voorlopig nog meer dan genoeg werk aan de hand :D .

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:15

Ik vind m'n hackamore nog steeds wennen want weet soms nog niet zo goed hoe er m'n 2 teugels vast moet houden ;) ik ben begonnen met grondwerk met het touwkaptoom zonder de hackamore. Nu ik wat meer rijd vind ik de hackamore wel fijner. Ik gebruik de hackamore niet, dan bedoel ik m'n teugels hangen in een klein boogje, net wat contact maar het maakt het LVO net n tikkeltje makkelijker. Ik heb de eerste paar keren wel alleen tijdens de les gebruik gemaakt van m'n hackamore want dat ding kan ook al gauw streng zijn en dat wil ik voorkomen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:16

Ja precies.
Ik rij mijn merrie al jaren buiten op een hackamore en eigenlijk net zoals jij zegt, de teugels hangen in een boogje maar wel met contact. Het dressuurwerk wissel ik af met bit en bitloos en rij vaak met een combinatie bit, kaptoom. Een enkele keer ook wel eens met de hackamore, maar dan mis ik gewoon echt iets om stelling mee te vragen, dat gaat gewoon niet met die hackamore. Vandaar dat mijn interesse wel een beetje gewekt was hierin.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:24

Wat leuk om al deze info te lezen over grondwerk. Ik rijd al heel wat jaren paard, maar had nog nooit van grondwerk gehoord. Nu wil ik hier heel graag mee beginnen en heb net als een paar van jullie al op youtube gekeken naar filmpjes van Marijke de Jong.
Ik ben een klein beetje begonnen met mijn paard Felix (een heel klein beetje), gewoon aan het halster met halstertouw en dan moet hij mij volgen waar ik loop, want hier heeft hij soms al moeite mee. Als ik hem wil uitstappen na het rijden, kan ik dat beter doen door erop te blijven zitten anders gaat hij heel vaak stilstaan als ik er naast loop. Het aan de hand achterwaarts is al veel beter geworden, hij doet het nu haast alleen op stem en door een heel klein beetje druk.
Hoe zijn jullie begonnen en welke instructeur hierin wonen bijvoorbeeld in Drenthe? Wie kan mij helpen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:26

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:45

Dank je, zal even kijken.