voltige?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Re: voltige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:01

Michelle, vergeet beenbescherming niet :)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:56

Owjaa,, maar de voltigevereniging waar is eerst voltigerde is zelf gestopt, dus kunnen we die hoezen en singel enzo vast wel over nemen, trailer is die van de manege eigenaar (is meet een vrachtwagentje), staat ook heel groot z'n logo op :o
dan iemand met een BE rijbewijs, dat is natuurlijk ook nog wat, en gediplomeerde instructie vinden, dat is helamaal moeilijk :')

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:05

Het is niet helemaal waar dat het paard met de cursus een goed dressuurpaard moet zijn. Wij hebben afgelopen jaar een cursus gehad met een aantal paarden die goed zijn in de dressuur, maar die het helemaal niet goed deden in de cursus. Deze mensen werden ook achtergesteld. Ik ga hierbij geen namen noemen etc., maar wat je zegt is dus niet helemaal waar. Het gaat er grotendeels ook om dat dressuurpaarden het vaak niet zo gewend zijn om gelongeerd te worden en voltigepaarden wel, waardoor je bij dressuurpaarden als je het goed doet, waarschijnlijk meer leert. Dat is volgens mij de reden dat ze liever 'sportpaarden' zien als voltigepaarden. Omdat je daar nog veel vooruitgang kunt boeken en je echt vanaf de basis moet beginnen met longeren. Je krijgt niet voor niets les in voltige naast de longeer- en theorielessen...

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:46

@ Cecile, die discussie wil ik niet aangaan.
Ik weet alleen dat ik met een paard daarheen ben geweest die absoluut geen voltige kan doen en ook met het longeren op het examen compleet de 'bongel' erin gooide, maar blijkbaar heb ik dat geweldig opgelost :') , want ik had over dit paard geen opmerkingen op me papier en het was goed... (en ik vond het vreselijk slecht gaan :o )
Degene die lesgaf, wilde eigenlijk geen koudbloeden hebben en er werd me eigenlijk gewoon medegedeeld dat ik niet meer mocht komen met de Tinker, want dat was te moeilijk... Ik vind nog altijd van niet. Als ik verkeerd stond, dan deed ze het gewoon niet ;) en daar heb ik echt heel veel van geleerd hier thuis.
Mijn gevoel bij dat longeren was gewoon alsof ik bezig was voor dressuurinstructie. Natuurlijk moet je leren hoe je een paard dressuurmatig longeert. Ik weet nu perfect hoe ik een paard moet bijzetten (hoog, neus op een bepaald punt). Maar hoe ik mijn Tinker moet bijzetten? Dat moet laag en eigenlijk zit ik daar tot vandaag de dag nog altijd mee te klooien... Nooit geleerd waar precies haar neus moet zitten, want qua bouw is een koudbloed heel anders dan een warmbloed als je kijkt naar de halsaanzet en de halshouding.
Plus dat mijn ervaring is dat 'goede' dressuurpaarden toch wel regelmatig gelongeerd worden om ze bij te scholen, maar daar gaat het hier niet om ;)!
Het gaat er gewoon om: er stond op papier dat je de beschikking moest hebben over een paard of pony. Anders kon je niet deelnemen. Die had ik. Ik ga een [url]voltige[/url]cursus doen, dan ga ik er gewoon van te voren niet vanuit dat ik een ander paard moet opzoeken, omdat de pony die L1 dressuur gelopen heeft, die super geschikt is voor de voltige, super braaf is met het longeren, compleet wordt afgekeurd voor een voltigecursus :o .
Ik vond het nogal oneerlijk O:) .

@SsDesign, stomme vraag hoor :P gebruiken jullie altijd beenbescherming?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:00

Ik vind het ook nogal een krom iets hoor Grainey :) Heb zowel op warm- als koudbloeden gereden, beide jarenlang. En ik heb genoeg koudbloeden meegemaakt die toch wel een stuk beter konden lopen dan warmbloeden. Vooroordelen :P

Ja wij gebruiken bij ons altijd beenbescherming met voltige. Ik snap alleen dat dit totaal niet nodig is met tinkers :P Heb jarenlang op tinkers gereden en heb nog nooit beenbescherming omgedaan bij die tinkers, hebben natuurlijk al genoeg sokken van zichzelf ;) Ik ben trouwens niet van de beenbescherming, vind ik niet nodig. Snap het al helemaal niet dat er zelfs mensen zijn die hun paard met beenbescherming op een wei zetten (gebeurt niet bij ons op de manege hoor). En dekens hoeven ook niet wat mij betreft :P

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:25

SSDesign schreef:
Ik vind het ook nogal een krom iets hoor Grainey :) Heb zowel op warm- als koudbloeden gereden, beide jarenlang. En ik heb genoeg koudbloeden meegemaakt die toch wel een stuk beter konden lopen dan warmbloeden. Vooroordelen :P

Ja wij gebruiken bij ons altijd beenbescherming met voltige. Ik snap alleen dat dit totaal niet nodig is met tinkers :P Heb jarenlang op tinkers gereden en heb nog nooit beenbescherming omgedaan bij die tinkers, hebben natuurlijk al genoeg sokken van zichzelf ;) Ik ben trouwens niet van de beenbescherming, vind ik niet nodig. Snap het al helemaal niet dat er zelfs mensen zijn die hun paard met beenbescherming op een wei zetten (gebeurt niet bij ons op de manege hoor). En dekens hoeven ook niet wat mij betreft :P

bij sommige paarden vind ik beenbescherming tijdens het rijden (paarden die aan tikken, ja, ja mijnee :') ) en voor veel warmbloed paarden is een deken in de winter wel heel fijn :') min paard d'r haren staan anders rechtoverend :j

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:27

beenbescherming, dragen de manege paarden eigenlijk geen van alle, wel nodig bij voltigepaard?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:34

SSDesign schreef:

Haha oké ik was erg benieuwd naar de beenbescherming :)! Zelf doen wij er ook niet aan (en inderdaad, ik geloof dat we XXXXL peesjes moeten hebben voor een Tinker :') ). Wat leuk dat jij ook zoveel ervaring met Tinkers hebt! Ik vind het zelf echt een heel fijn ras en dat komt met name omdat ze tot 10 kunnen tellen (ik ben totaal geen held namelijk :') ).
Haha dekens krijgt de mijne alleen aan als ze warm is geworden na het werken. In de trailer dan even met deken op en daarna op stal. En als ik haar thuis rij en ze is warm, dan komt ze gelijk op stal te staan zonder deken... Ten minste, als het koud is :P.

Pff en over die cursus, dat was echt heel krom (en ik was ook echt heel boos toen... achteraf had ze ook niet mee kunnen doen, want kort na het examen, half juli beviel onze dame van een prachtig bruin merrieveulen <3 ). Wisten trouwens niet zeker of ze drachtig was toen ik begon aan de cursus in januari. Maar ik blijf het vreemd vinden. Zo lastig is zo'n koudbloed toch niet om te longeren? ;)

@ Michelle, wij hebben altijd gevoltigeerd zonder (ook met een paard). Maar ik kan me wel voorstellen dat het is voor de stevigheid. De voltige is soms toch wel heel erg zwaar voor zo'n paard.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:35

Ja, ik twijfelde ook, moet ik ze wel of niet op de "must have lijst" zetten, die ik met de manege eigenaaar ga bespreken..?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:21

Ik vind dekens verschrikkelijk :P Alleen dat op en afdoen al. Ik geef er niks om om wat harder en meer te poetsen nu :P En ik vind het ook helemaal niet erg om wat langer uit te stappen. Maar ik ben dat ook gewoon niet gewend met mijn verzorgpony's.

Ik denk dat ik ongeveer 3 jaar heb gereden bij de tinkerboerderij (www.tinkerboerderij.nl) in Uden. Ligt 200m van mijn huis af en was altijd erg leuk daar. Ik ben echt dol op tinkers :) Zelfs voordat ik daar ging rijden. Ik vind het echt geweldig mooie paarden, heerlijk karakter. Als ik een paardje wil, wordt het zeker een tinker.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:31

Met 'gewone' manegelessen wordt bij lang niet alle lessen en lange na niet alle paarden beenbescherming gebruikt. Wel met springen en bij paarden waarvan bekend is dat ze aantikken of last krijgen zonder ofzo..

@Grainey: was niet aanvallend bedoeld hoor, maar dit is mijn ervaring vanuit onze cursus. Inmiddels geeft Meta de cursus, dus het probleem van de vorige keer is hier ook niet meer. Maar dat is niet van belang verder. Ik wilde alleen even laten weten dat het niet persoonlijk of anti-koudbloed was bedoeld ;)
Van koudbloeden heb ik echt heulemaaaaaal geen verstand :o

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:19

@ Cecile, haha tja, wij kregen les van een tuigpaardenfan ;)! Ben blij dat ze er wel wat van geleerd hebben toen :)! Van Meta kun je vast en zeker veel leren!

@ SSDesign, Wow! Wel leuk dat je daar een poos hebt gereden!
Kan me echt voorstellen dat je Tinkers geweldig vindt! Ik moest er zelf wel heel erg aan wennen hoor. Ik vind ze best bot :P het 'dochtertje' van Grainey, nu een twenter, die best wel al heel groot is inmiddels, moet komende zomer toch maar eens opgevoed worden. Ze loopt letterlijk over je heen :') en dat is toch wel heel lastig af en toe :o.
http://94.100.122.215/633700001-6337500 ... _DMB_.jpeg Dan zie je wel al dat ze best groot gaat worden, ze was op de foto net 4 dagen oud (heb geen huidige foto van nu, maar ze komt op dit moment al redelijk in de buurt van Grainey en die is 1.48m).
Maar ja. Ik vind het heerlijk ook om met haar les te geven. Ze accepteert super veel, als er een ukkie op zit dan is ze heel voorzichtig (ook in draf, ik leer de kinderen al vrij vroeg staan in draf. Als ze dat eng vinden gaan ze eerst knielen in draf). In de draf zie je dus duidelijk tempoverschillen en of ik nu boos wordt of niet, harder gaat ze niet als er een klein kindje op zit :o . Ze blijft in een constant langzaam draftempo doorlopen tot ik 'goedzo' zeg. Kinderen vliegen letterlijk door de bak heen, maakt haar niets uit (de kinderen zijn echte laagvliegers, echt vreselijk _O- ). En aan het eind van de les vechten ze wie Grai mag uitstappen... Zo cute! Een zesjarig meisje dat helemaal alleen met de Tinker kan rondlopen (zolang er geen gras is natuurlijk ;)! Dus dat kan alleen in de binnenbak :D ).

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:49

Haha ja dat over je heen lopen ken ik :P :) Maar toch vind ik het geweldige dieren. Alleen met fotograferen zijn ze meestal iets te suf haha :P

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:12

Jongens, wat een ontzettende stilte hierzo!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:58

Ja, idd. maar bij mij ligt de voltige ook stil :+
ben bezig met voltige instructie zoeken in de buurt hier :+..

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:46

Tja hier drukker dan ooit bezig met de voltige!

Zijn nogal wat ontwikkelingen (lees trammelant :P) geweest die ik niet openbaar wil zetten (pb mag wel als je geinteresseerd bent :P).
Ik moet eerst maar even rustig alles afwachten.
In ieder geval ben ik in Bronneger en Tolbert van de partij :D!
En ik ga 1 mei naar Ermelo (CVI :D!).

Gaan er nog meer naar Ermelo toe?

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:59

Jaaa!
Ik heb de plek voor mn tentje een aantal weken geleden al gereserveerd :D
Dus ik ben er van vrijdagmiddag tot zondagmiddag/avond :)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:30

Opzich wil ik wel naar ermelo.. (kan zondags met iemand mee rijden :P)
maar goed.. pas denk ik toch maar even :)

we gaan waarschijnlijk in oktober nog naar dronten voor een wedstrijd.. enkel wel nog in e klasse aangezien ons paard het nog niet aan kan :) maar wel leuk om even zo'n wedstrijd te mogen doen

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:10

Wij zijn vorige week ook al een beetje begonnen met onze kür voor Bronneger.
Echt lekker mn eerste wedstrijd sinds 3 jaar weer, hopen dat mn knie ook mee gaat werken :D.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:00

Ik ga waarschijnlijk op 30 april naar Ermelo :D

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:44

ik kom misschien even kijken, maar denk t niet..
ik wil wel een pb'tje hoor ;) .

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:35

Mag ik hier even binnen vallen om te vragen waar ik een voltige dek kan aanschaffen en een singel beschermer?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:57

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:52

bedankt,hier heb ik zeker wat aan ;-)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:16

Mooie sport gister in Ermelo hoor :D