Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
IndianLady schreef:kan je niet beter longeren met halster dan?
IndianLady schreef:aan een halster heb je toch die ijzeren ringentjes (niet aan de onderkant, aan de zijkant) daar kan je de pessoa aan vastmaken. De longeerlijn aan het ringetje onder de kaak en je longeert bitloos
Nienke1990 schreef:Ik weet niet of jou paard, mirgino gewend is om aan het bit met pessoa te lopen?
De pessoa lijkt mij namelijk een best wel scherpe inwerking hebben, met de bitloze optoming die jij hebt. Maar als hij al ontspannen loopt aan het bit, zou je het wel met bitloze optoming kunnen proberen. Het lijkt mij alleen heel scherp zo op de neus, want er staat wel spanning op tenzij ze dus ontspant.
Je zal de pessoa teugel gewoon moeten vastmaken en niet ook weer kruislinks, denk ik. Ik zou er eerst wel veel informatie over opzoeken voordat je hem eraan gooit. Straks heb je heel je paard omgekruisd als het ware en heeft hij overal blessures en pijn.
Als je een halster uitkiest waarbij je de neusriem en kopstuk kan verstellen, kan je ze zo strak doen als je zelf wilt. Dus ook zo strak als bij een neusriem. Moet ik wel toegeven dat ik het idee niet helemaal ideaal vind.

Ess_Ramona schreef:Tja, maar met een halster is nog gevaarlijker, want dan heb je minder controle over je paard.
Hoofdstel is minder gevaarlijk dan halster

mirgino schreef:IndianLady schreef:aan een halster heb je toch die ijzeren ringentjes (niet aan de onderkant, aan de zijkant) daar kan je de pessoa aan vastmaken. De longeerlijn aan het ringetje onder de kaak en je longeert bitloos
je halster zit wel aardig los om de neus,gaat dat niet erg bewegen dan?
lijkt mij niet prettig voor je paard zo`n heen en weer bewegend halster op je neus
Stef_Winston schreef:Ik heb vandaag met halster geprobeerd en ja, dat beweegd(te veel) Als je paard naar buiten wil lopen trek jy heel het halster scheef.. met hoofdstel is dus wel beter naar mijn idee
mirgino schreef:IndianLady schreef:aan een halster heb je toch die ijzeren ringentjes (niet aan de onderkant, aan de zijkant) daar kan je de pessoa aan vastmaken. De longeerlijn aan het ringetje onder de kaak en je longeert bitloos
je halster zit wel aardig los om de neus,gaat dat niet erg bewegen dan?
lijkt mij niet prettig voor je paard zo`n heen en weer bewegend halster op je neus
ik gebruik namelijk wel een bitverdeler maar ik zie niet in dat ik mijn pony scheef 'trek' daar ik weinig tot niet aan m'n longeerlijn zit.
Nouks schreef:Tsja... Het KAN. Maar je kunt ook van je paard vallen en daarbij kan je paard ook op de teugel gaan staan. Je paard kan ook op de één of andere manier over de kop slaan en daarbij z'n rug breken. Je paard kan ook één keer uit de bocht vliegen in de wei en daarbij een been breken. Ik zou me er niet al te druk over maken als ik jou was. Longeren met hoofdstel moet gewoon kunnen, helemaal als je met bijzet, touwtjes, pessoa of dergelijke aan de slag wil.
[/quote]