Hoelang longeer jij altijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melho

Re: Hoelang longeer jij altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:35

ik longeer elke dag ongeveer 20 min dat is omdat ik weinig tijd heb om te rijde en zij het gewoon heerlijk vindt klinkt raar haha

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:48

longeren doe ik alleen met touw. Ik longeer tussen de rest van het grondwerk door. Ik ga door tot ik een positieve verandering zie (binnenachterbeen meer ondertreden, actiever, meer buiging, betere reactie.. ligt aan het moment) dat kan na drie rondjes zijn of na 5 minuten. Langer dan dat doe ik het eigenlijk niet. Lijkt me een beetje saai voor het paard Bloos Dan ga ik weer wat anders doen en dan later nog eens op de andere hand. Ik doe wel elke dag grondwerk

mupke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:05

Als wij gaan voltigeren lopen onze paardjes ook een uur soms langer 2x in de week aan de longe en als we wedstrijden of clinics hebben lopen ze nog vaker.. zij vinden dit prima ik krijg niet de indruk dat zij niet graag aan de longeer lijn lopen.. we verwisselen wel regelmatig van kant. als ik mijn haflinger echt ga trainen aan de longe longeer ik ook wel een uur.. eerst goed instappen an draven, de andere kant op enz..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:00

pearlie schreef:
Ik vind 20-30 minuten toch echt best lang! Niet eens zo zeer voor het paard, die van mij heeft dan nog geen druppeltje zweet hoor. Maar ik krijg zo'n superlamme arm van die longeerzweep! Vooral als het geregend heeft, dan blijft dat pluimpje aan het zand vastgezogen en moet je hem iedere keer weer lostrekken...

Trucje : Hou het handvat van je longeerzweep ten hoogte van je elleboog als je 'm ff niet nodig hebt, dan is ie een stuk minder zwaar. Knipoog

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:01

Ik longeer meestal rond de 20 minuten, waaronder veel stap.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:09

pearlie schreef:
Ik vind 20-30 minuten toch echt best lang! Niet eens zo zeer voor het paard, die van mij heeft dan nog geen druppeltje zweet hoor. Maar ik krijg zo'n superlamme arm van die longeerzweep! Vooral als het geregend heeft, dan blijft dat pluimpje aan het zand vastgezogen en moet je hem iedere keer weer lostrekken...

Leg als het ware de zweep op je schouder. hang hem daar tegen aan, dat scheelt een hoop!

Ik longeer verschillend, als het is omdat ik geen tijd heb om te rijden longeer ik meestal 20-30 minuten. en dan niet eens intensief meer omdat ze er dan uit komt en haar benen kan strekken.
Als ik longeer voor de afwisseling longeer ik ook echt 60-70 minuten, maar dan ook verschillende dingen en dan ook aan de dubbele longe.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:11

Nienkee schreef:
Als ik longeer voor de afwisseling longeer ik ook echt 60-70 minuten, maar dan ook verschillende dingen en dan ook aan de dubbele longe.

Dat vind ik wel heel erg lang eerlijk gezegd. Ik longeer meestal zo'n 20 minuten met veel overgangen.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:12

ongeveer. half uurtje

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:13

Ik longeer 1 a 2x per week Lachen tussen 10 en 20 min. ligt er aan wat ik de dag er voor en er na heb gedaan, of ga doen Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:25

Maxielover schreef:
pearlie schreef:

Trucje : Hou het handvat van je longeerzweep ten hoogte van je elleboog als je 'm ff niet nodig hebt, dan is ie een stuk minder zwaar. Knipoog

Nienkee schreef:
pearlie schreef:

Leg als het ware de zweep op je schouder. hang hem daar tegen aan, dat scheelt een hoop!

Ik longeer verschillend, als het is omdat ik geen tijd heb om te rijden longeer ik meestal 20-30 minuten. en dan niet eens intensief meer omdat ze er dan uit komt en haar benen kan strekken.

Bedankt voor de tips! Ik zal het eens uitproberen!

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:16

Seraphim schreef:
Nienkee schreef:

Dat vind ik wel heel erg lang eerlijk gezegd. Ik longeer meestal zo'n 20 minuten met veel overgangen.

als je alles afwisseld niet hoor, ik longeer haar dan in 20 minuten los, dan leg ik balkjes neer en ga ik balkjes draven, daar doe je ook wel 20 minuten over, en dan nog 10-15 min. dubbele longe.. al met al ben je 60 min. in de bak hoor;)

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:20

ik denk niet dat het erg slecht is als je een paard langer dan 20 min . longeert maar ik vind dat het voor het paard niet nodig is . als je hem longeert omdat die te hevig is dan zal dat binnen de 20min. wel over zijn en als je hem longeert om beweging te geven kun je verschillende dingen doen zoals Nienkee zegt .

orion92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:22

Mijn paard longeer ik meestal wel langer dan 20 min. het hangt er vanaf wat ik doe etc. ik denk niet dat het slecht is. bij jonge paarden zou ik het in ieder geval niet doen. maar rustig opbouwen

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:58

Ik longeer voor het rijden mijn jonge paard omdat ze af en toe wat heftig en te fel kan zijn. Dit is dan 10 minuutjes maximaal.

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:02

Ik longeer nog niet zo heel erg lang. Ik begon met longeren met mijn verzorgshet Jolly. En nu doe ik het ook regelmatig bij grote paarden enzo. Die shetjes waren alleen nog helemaal niet afgericht dus dat was wel heel moeilijk. Maar ik had eerst een boekje bij de bibliotheek geleend waar heel veel in stond over lichaamstaal enzo en toen heeft dat behoorlijk geholpen. Ik vind dat je het niet te vaak moet doen omdat het wel belastend voor de spieren is en het ook niet zo afwisselend is voor het paard. Echt 1x per week is wel genoeg vind ik

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:37

Ik longeer king 2 a 3 keer per week drie kwartier, met touwtjes aan de longeer singel. En ik laat hem drie balkjes lopen aan het einde van een half uur om zijn achterhand sterk te maken het is erg goed voor zijn spieren. Ze worden dan leniger en ik wissel vaak van hand dan is het minder slecht voor de benen. Knipoog

Zeker voor jonge paarden is het goed om voor het rijden 10 min even de ergst enerie eruit te gooien ze zijn dan vaak daarna rustiger en ontspanneder. Maar dat ligt ook per paard er aan. En bij jonge paarden rijd je toch vaak maar drie keer per week dus dan is het zeker niet erg om voor het rijden 10 tot 15 min te longeren. En ja s'ommige jonge paarden zijn super braaf dan hoeft het niet. Haha!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:40

Ik longeer 1x per week 30 minuten met een slofje of passoatuig. Soms als ik krap in tijd zit longeer ik gewoon aan een halster. Bij ons op stal hebben we een omheinde paddock achtig iets dus mijn paard kan nergens heen mocht hij een keer ontsnappen.

Snelleedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:17

Half uur tot ongeveer een uur.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:49

Ik longeer nooit zo lang. Als ik een half uur longeer, is dat nog een aardig tijdje voor mijn doen Tong uitsteken Ik doe het toch alleen maar als ik er zin in heb, of wat te weinig tijd heb ofzo om te rijden, maar 't peerd wel even moet bewegen Lachen

roxanne_jip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:07

ik heb een jong paard van 2 en en half jaar,
ik longeer hem zo´n 3 keer en soms 4 keer in de week, ligt aan z´n gedrag Bloos
maar wel gwn aan een halstertje en 1 keer in de maand met een bitje om hem een btj te laten wennen,
en binnen kort wil ik 2 keer per maand met een bitje.. en dan zo opbouwen:)
ik had alleen snel een vraagje tussendoor hoe lang longeren jullie een jong paard?
ik ongeveer 15 minuutjes tot 20 minuutjes per keer..
groetjes!!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:42

15 tot 20 minuutjes is lang zat hoor Lachen Je kan wel al wat vaker een bitje in doen en er eventueel al een zadel opleggen. Dan heb je het alweer makkelijker als je er daadwerkelijk op gaat zitten. Van een zadel krijgen ze niks maar ze wennen wel alvast aan een beetje gewicht op hun rug en aan de singel. Zo krijgt een paard niet alles in 1 keer te verduren als ze ingereden worden en wordt het inrijden weer iets makkelijker. (mijn paard was al ingereden met 2,5 en werdt zelfs verhuurd voor buitenritten Verdrietig. Gelukkig is alles goedgekomen Haha! )

tapdance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:20

Hallo! Pling

IK longeer haar meestal 2x in de week!
Maar niet al te lang, soms 30min!

Weet iemand hoe je met dubble long, moet longeren=

R.jolien Haha!