Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:48

Ik ben begonnen door met een snoepje tegen zijn lip aan te tikken en een beetje er voor te houden. Zodra hij iets met zijn lip bewoog dat beloond. En zo steeds iets verder uitgebouwd dat hij meer met zijn lip moest doen voordat hij de beloning kreeg.

karrij
Berichten: 1077
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:14

Ja de filmpjes van Amable zijn erg leuk! Die volg ik wel

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 15:39

Ik kriebel de lip, evt met een snoepje als ze het lastig vinden. Dan breid ik het uit en wordt het steeds een betere lach.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:44

Leuk een topic over vrijheidsdressuur! Ik was er eigenlijk nooit mee in aanraking gekomen tot ik bijna vijf jaar geleden op dezelfde stal kwam als waar Amable toen stond met haar paarden. Sindsdien heb ik les van haar, een keer in de twee weken nu. Met mijn 15-jarige KWPN'er Cas die enorm veel geleerd heeft daarvan en inmiddels alle "kunstjes" wel kan. Maar blijf toch nog de lessen volgen omdat er nog altijd veel te finetunen is en we er gewoon elke keer nog wat van leren.

De favoriete oefeningen van Cas zijn wel op het blok staan, steigeren en Spaanse pas. En liggen vindt hij zelf ook nogal grappig om te doen.

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:37

Wat een leuk topic! :D Ik heb een Fries van 20 waar ik ook grondwerk/vrijheidsdressuur mee doe. We zijn niet super ervaren hoor.

De jambette en wijd staan zijn oefeningen die ze goed kan. Als ik dit topic lees kunnen we nog zoveel meer leren! Morgen gaan we weer aan de slag. Ik ben wel benieuwd hoe een training sessie erbij jullie uit ziet. Ik heb het idee dat je niet lang kunt trainen en je best wat sessies nodig hebt om een oefening goed bevestigd te krijgen. Focussen jullie je op één oefening of heb je meerdere oefeningen die je doet in één sessie? Bijvoorbeeld ik wil uiteindelijk vanuit het wijd staan het compliment aanleren. Maar ga je je dan enkel richten op het compliment of kun je sessies in je training maken waarin je verschillende oefeningen oefent? Of is dat weer te ingewikkeld?

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 18:12

Ik wissel wel af, maar ik doe dan het afwisselen met makkelijke oefeningen die goed zijn bevestigd.
Als ik met inparkeren bezig ben, dus ik af en toe ook eens kusje of een rondje lopen.
En die van mij heeft het concentratievermogen van een eekhoorn dus ik ben ongeveer 10 minuutjes bezig. Maar hij is pas 2,5.

Heb nu ook een beetje een stop met nieuwe trucjes. Doen gewoon wat hij leuk vindt. Is flink aan het wisselen dus zit niet teveel aan zijn hoofd. Alleen wat hij aangeeft.
Ipv nieuwe trucjes gaan we gewoon verder in het algemene grondwerk. En andere dingen zoals benen afspuiten en op de poetsplaats staan.

Als de dagen weer langer zijn en de temperaturen me beter zinnen, wil ik wat enthousiaster aan de slag. :D

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:02

Bloodymary schreef:
Leuk een topic over vrijheidsdressuur! Ik was er eigenlijk nooit mee in aanraking gekomen tot ik bijna vijf jaar geleden op dezelfde stal kwam als waar Amable toen stond met haar paarden. Sindsdien heb ik les van haar, een keer in de twee weken nu. Met mijn 15-jarige KWPN'er Cas die enorm veel geleerd heeft daarvan en inmiddels alle "kunstjes" wel kan. Maar blijf toch nog de lessen volgen omdat er nog altijd veel te finetunen is en we er gewoon elke keer nog wat van leren.

De favoriete oefeningen van Cas zijn wel op het blok staan, steigeren en Spaanse pas. En liggen vindt hij zelf ook nogal grappig om te doen.


Ik heb jou volgens mij wel voorbij zien komen bij de filmpjes toch?
Leuk hoor!

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:04

Nature93 schreef:
Wat een leuk topic! :D Ik heb een Fries van 20 waar ik ook grondwerk/vrijheidsdressuur mee doe. We zijn niet super ervaren hoor.

De jambette en wijd staan zijn oefeningen die ze goed kan. Als ik dit topic lees kunnen we nog zoveel meer leren! Morgen gaan we weer aan de slag. Ik ben wel benieuwd hoe een training sessie erbij jullie uit ziet. Ik heb het idee dat je niet lang kunt trainen en je best wat sessies nodig hebt om een oefening goed bevestigd te krijgen. Focussen jullie je op één oefening of heb je meerdere oefeningen die je doet in één sessie? Bijvoorbeeld ik wil uiteindelijk vanuit het wijd staan het compliment aanleren. Maar ga je je dan enkel richten op het compliment of kun je sessies in je training maken waarin je verschillende oefeningen oefent? Of is dat weer te ingewikkeld?


Ik ben een chaoot, dus doe alles door elkaar en verzin vaak terplekke wat we gaan doen. Ook afhankelijk van hoe zijn bui is. Hij is ook pas 2. Ik heb nog altijd bewondering voor het feit dat hij mij kan volgen :')

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:18

Haha, herkenbaar Leedebee! Ik ben ook best chaotisch en kan zo een sessie omgooien naar iets anders. Ik weet nog wel dat ik vroeger filmpjes van Nalanta ging kijken en dat na ging doen. Ik was dan echt een paar dagen gefocust op die oefening.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 19:20

Dat heb ik ook wel, gewoon enthousiasme. Haha.

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:37

Ik wil mijn paard niet of weinig suikers geven in verband met maagzweren. Hebben jullie nog advies voor beloningen? Ik geef nu stukjes wortel.

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:59

Nature93 schreef:
Ik wil mijn paard niet of weinig suikers geven in verband met maagzweren. Hebben jullie nog advies voor beloningen? Ik geef nu stukjes wortel.


Ik gebruik vitalbix tiny snoepjes.
Je zou ook komkommer of bleekselderij kunnen geven als hij dat lust. Wortel zit overigens ook best veel suiker in.
Je kan ook zijn eigen voer gebruiken als dat bruikbaar is. Dan haal je dat van zijn standaard eten af.

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:00

Nature93 schreef:
Haha, herkenbaar Leedebee! Ik ben ook best chaotisch en kan zo een sessie omgooien naar iets anders. Ik weet nog wel dat ik vroeger filmpjes van Nalanta ging kijken en dat na ging doen. Ik was dan echt een paar dagen gefocust op die oefening.


Ech he :')
Ik begin ook altijd vol goede moed en dan na 3 minuten ben ik met totaal iets anders bezig haha

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:02

Leedebee schreef:
Nature93 schreef:
Ik wil mijn paard niet of weinig suikers geven in verband met maagzweren. Hebben jullie nog advies voor beloningen? Ik geef nu stukjes wortel.


Ik gebruik vitalbix tiny snoepjes.
Je zou ook komkommer of bleekselderij kunnen geven als hij dat lust. Wortel zit overigens ook best veel suiker in.
Je kan ook zijn eigen voer gebruiken als dat bruikbaar is. Dan haal je dat van zijn standaard eten af.


In komkommer en bleekselderij zitten minder suiker? Oeps, ik dacht dat ik met wortels best safe zat.

Kan ik ook beloning zonder snoep aan bieden?

mars_mellow
Berichten: 537
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:31

Ik wil ook graag beginnen met vrijheidsdressuur met mijn fjord. Hij kan nu... achteruit. :+
Wel heb ik een vraagje, Wat voor blok gebruiken jullie voor je paard om op te staan? Ik heb namelijk overal gekeken, maar die blokken kosten al snel 100 euro of meer.

Oh, en wat voor beloning gebruiken de mensen die een paard hebben dat gaat happen/bijten wanneer voer word gebruikt?

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 20:49

Gewoon normaal. Kan je fjord al voedsel weigeren? Zou daar mee beginnen!
Ik heb vaak in mijn zak meerdere dingen zitten.. bikkels, grasbrok, de meest ongezonde snoep van HorseEvent en ook eens wortel. Doe ik ook expres.

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:03

Nature93 schreef:
In komkommer en bleekselderij zitten minder suiker? Oeps, ik dacht dat ik met wortels best safe zat.

Kan ik ook beloning zonder snoep aan bieden?


Per 100 gram ongeveer 1 gram koolhydraten (soort suikers) in komkommer, 2 gram in bleekselderij en bijna 10 gram in wortel. Dus dat scheelt best, zeker als een paard er gevoelig voor is. :)

Beloning in de vorm van een kriebel of praten kan werken, maar de ervaring leert dat ze voor iets te eten toch net ff wat meer gemotiveerd zijn :j

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:07

Wij hebben niet echt een blok.

Voor het happerige zou het voer niet uit hoeven maken. Je zou iets minder lekker voer kunnen gebruiken of na het eten wat gaan doen zodat hij niet mega honger heeft.

Maar wat Alwaysh zegt is denk ik het handigst, voer leren weigeren voorkomt al 99% van het happerige. Hij leert daarmee ook dat hij zijn beloning heus wel krijgt.

mars_mellow
Berichten: 537
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:48

Oke top, dan zal ik gaan kijken naar de juiste manier om voedsel weigeren aan te leren, dat klinkt inderdaad erg handig. bedankt!

karrij
Berichten: 1077
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 05:55

Ik geef de mijne gedroogde rozenbottels als traktatie, niet al tw veel natuurlijk

TinkerTreas

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 07:05

karrij schreef:
Ik geef de mijne gedroogde rozenbottels als traktatie, niet al tw veel natuurlijk


Dat had ik ook bedacht, maar die van mij eet dat niet :')
Ik geef die snoepjes van vitalbix, of een klein handje fibermix. Dan staat ze even te kauwen en kan ze alles goed verwerken.

Oskarrino
Berichten: 843
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:29

Dit topic heeft mij gemotiveerd en gisteren begonnen met 'voer weigeren'. Eerst filmpjes bekeken op YouTube en toen begonnen. Snelle leerling, hij had het al snel door! Ik dacht, beginnen met een goede basis!

Hij kan nu lachen, voer weigeren en een half een kusje. Hij vind het prachtig om te doen! Hij gaat zelf nu ook uit zichzelf 'lachen' om te kijken of het werkt voor een worteltje :)

Vanmiddag weer even herhalen van gisteren! Volgende trucje wat mij leuk lijkt is nee schudden. Ik dacht als hij die kleine dingen goed onder de knie hebt iets groters te gaan doen als Jambette oid :') Eerst dit nog maar goed oefenen

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 14:49

Ja, zo doe ik dat ook. Voelt toch ‘veilig’ ofzo, die kleine kunstjes. De grote kunstjes zijn natuurlijk wel uiteindelijk het leukste om te kunnen uitoefenen maar je paard moet ook leren leren!

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:38

Idd, je paard moet ook eerst het hele idee van het type training onder de knie krijgen. Dat is dan weer handig als je moeilijkere dingen gaat vragen. Als je Spaans gaat leren begin je ook eerst met woordjes ipv hele zinnen ;)

Met Stip doe ik nu nog niet veel met knie actie. Zijn voorbenen vliegen nog met mach3 door de lucht, dus eerst maar wat meer controle over zijn lijf leren krijgen, anders ben ik straks mijn knieschijven kwijt :')

Oskarrino
Berichten: 843
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:20

Filmpje van gisteren, kostte maar 5 minuten en hij had het door!!!

Tips zijn zeker welkom! Ik ben ook redelijk nieuw met klikkeren en Oskar ook :) Super trots baasje en paard is ook trots op zichzelf!

Let niet op de film kunsten.... De stoel moest filmen van mij :+

https://youtu.be/lKD2SgVe8hg