Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:22

Een niet-functionerende shetlander. 8-)

Ik had [***] al twee jaar en deed daad al vrijheidsdressuur mee, maar vond de voedselbeloningen al wel wat onhandig qua timing. Toen kregen we [***] erbij en die had zijn hersens volledig uit staan; kon niets leren, niet met druk, correcties of beloningen; hij snapte er niets van, had geen enkele leercurve (dat wat hij de ene les leerde, was hij de volgende les weer kwijt) en negeerde mij dus maar gewoon of ging als hij het echt niet meer begreep in een soort uit-stand waarbij hij bevroor en minutenlang zo in de verte stond te kijken.

Toen ontdekte ik via de bibliotheek het boek 'Don't shoot the dog' van Karen Pryor en besloot ik dit met [***] te proberen (met [***] had geen zin want die leerde toch niets, dacht ik nog). Met [***] ging die eerste sessie zo goed dat ik besloot het toch ook even met [***] te proberen... Na een half uur kon [***] targetten, achteruit op een stemhulp, voetjes geven en waren we al begonnen met de Spaanse pas via een knie-target. Hij bleek hyper-intelligent te zijn (veel slimmer dan [***]), maar had echt die overduidelijk koppeling nodig tussen zijn gedrag en mijn gedrag/beloning om te begrijpen wat hij moet doen.

Dat was het begin, en toen zijn we nooit meer gestopt. :)

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:25

Leuk verhaal! Las in je andere topic over je nieuwe aanwinst. Ga je met hem ook clickeren? Want las dat hij bijv niet rustig op stal wilde staan. Heb je daar dan ook de clicker bij gebruikt? Leuk om zijn training te volgen als je tijd en zin hebt om dat te beschrijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:45

Dat ging ook met enige hobbels gepaard, maar deze kwamen gelukkig alleen door mij. Je raakt blijkbaar toch een beetje verwend als je vijf jaar lang alleen met Hogeschool dressuur clickergrootmeesters werkt, dus dit zette me wel weer stevig met beide benen op de grond. :D
Maar [***]'s probleemtopic loopt nog een beetje achter, dus ik denk dat ik vandaag of morgen pas de eerste clickertraininglessen/problemen beschrijf. Heb ik weer wat om naar uit te kijken... }:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:51

En wij ook :P

Kan je eigenlijk ook alles weer "resetten"? Ik zou eigenlijk graag compleet opnieuw willen beginnen (met begeleiding als dat lukt, maar momenteel nog moeilijk te vinden, zit altijd in het buitenland op dat gebied :+ ) maar hij kent natuurlijk het clickeren al .. Zijn er nog dingen die ik kan doen? Volgorde van oefeningen ofzo, om alles weer duidelijk(er) te maken?

Reden dat ik dit wil is dus omdat ik heel erg het uitschachten erin heb getraind.. maar ook gaat hij steeds "murmelen" als hij de click hoort .. weet nog niet wat ik daarvan moet vinden eigenlijk. En verder wordt hij heel reactief .. fijn dat hij probeert, maar het gaat te extreem. Zo kan ik bv. mijn hand op zijn achterhand leggen en vragen deze te verplaatsen, dit gaat de eerste keer prima. Maar als ik daarna nog maar met mijn hand in de buurt van zijn achterhand komt gaat hij al enorm draaien, waarop ik dan niet reageer, maar dan wordt hij boos, want hij doet het toch goed ...

Ik weet niet goed of ik gewoon moet blijven proberen, ik heb het idee dat ik hem meer & meer verlies als zo'n dingen beginnen voor te komen. Misschien is dat maar een fase, misschien kan dit opgelost worden met hulp erbij, maar het is wel iets waar ik momenteel heel erg mee vast zit, dus vroeg ik mij af of ik misschien al bepaalde dingen kon doen om "opnieuw" te beginnen..


Edit; wat gebruiken jullie trouwens als target stick? Wat is een fijne lengte en een fijn gewicht? Iemand ervaring met de sticks op I Train My Horses Brain?

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:54

Oh ben benieuwd! Bij het op stal leren staan dus ook al toegepast?

[***] hoop dat anderen goede tips voor je hebben. Ik herinner me uit boekje alleen maar negeer de foute antwoorden. Maar geen idee hoe dat in jouw situatie beste aangepakt zou moeten. Ben wel benieuwd naar de tips van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:04

Resetten? Wel een grappig idee. Maar daarmee bedoel je dus in feite dat je paard alles vergeet wat je hem ooit goed/fout hebt aangeleerd, zodat jij weer met een schone lei kunt beginnen? 8-)

Ik denk dat elke training staat en valt met één enkel principe: own your mistakes. :+
Als ik je post lees, dan staat daar:
1 mijn paard gaat murmelen na de click
2 hij is heel reactief
3 hij wordt snel boos als ik niet click terwijl ik dat daarvoor wel deed

Wat ik lees is:
1 ik heb toegestaan dat hij murmelt na elke click
2 ik heb niet genoeg onderscheid gemaakt tussen hulpen en betekenisloze bewegingen
3 ik ontzeg mijn paard als correctie regelmatig een click zonder hem uit te leggen wat hij dan wél moet doen
4 ik heb het uitschachten erin getraind (die komt wel van jou, heel goed! :) )

Als je trainingsproblemen formuleert vanuit de bron (vrijwel altijd de trainer), dan is het ook veel makkelijker om een alternatief te bedenken. Dat is dan namelijk niet meer 'mijn paard zou iets anders moeten doen,' maar 'ik zou iets anders moeten doen.

Dus bijvoorbeeld:
1: Als je murmelen na de click net zo vervelend vindt als bedelen, bijten na de click, dan beloon je gewoon niet met voer als hij dat doet, maar geef je bv alleen een kriebel, en voor de stille clicks het voer. Zelf vind ik het geweldig als een paard murmelt of hinnikt na een click dus daar zou ik nooit voor corrigeren, maar als je dat nodig vindt, dan kan het...

2: Maak onderscheid tussen je hulpen en betekenisloze bewegingen! 8-) Koppel aan je handhulp bv een stemhulp, en ga de Parelli friendly game oefenen (rustig stilstaan terwijl jij hem overal aait - en dan natuurlijk steeds langer).
Persoonlijk vind ik een hand op de achterhand leggen in dat opzicht ook een nogal 'gevaarlijke' hulp omdat hij zo vreselijk veel op een aai/klopje lijkt. Ik geef al mijn hulpen met 'stekelvingers', en de rest is allemaal neutraal.

3. Jouw reactie op als je paard teveel meedenkt; geen beloning geven. Dat is vrij zuur. 8-) Helemaal omdat elke clickertrainer een moord doet voor een meedenkend paard. Dus in plaats van je paard te straffen door de verwachte click weg te nemen, draai het om: leer je paard wat hij wél moet doen om een click te verdienen. Dus als je paard elke pauze opvult met illegale Spaanse Pas, ga je niet corrigeren/beloningen inhouden (dan gaat hij alleen maar fanatieker SPen omdat hij zo normaalgesproken meer beloningen krijgt; door iets vaker/langer te doen), maar ga je hem leren om met zijn hoofd laag te staan. eerst 1 seconde, dan 1 minuut, dan een kwartier enz. Dan heeft je paard geen reden om boos te zijn en jij kunt je paard regelmatie 'uit' zetten
En als het dingen illegaal aanbieden ook in beweging gebeurt; hoofd laag in stap, eerst click je voor maar 1 pasje waarin het hoofd zakt, dan voor 1 rondje, dan in draf enz.

4. Het lastige van uitschachten is dat het vaak langdurig aanwezig blijft. Mijn tip zou zijn; maak eens een filmpje van je training en kijk bij welke oefening het uitschachten begint. Bij een groot deel van de VD-paarden is dat de buiging/spagaat. Zet je paard in die oefening en beloon heel erg veel (echt click-voer-click-voer) - tot hij begint met uitschachten.
Op dat moment geef je een delta (een woord/signaal waarna nooit voer volgt, dus iets wat je paard zal willen vermijden), bijvoorbeeld 'ah' of 'nee', en zet hem in draf of bv schouder binnenwaarts - hoe dan ook een oefening waarbij paarden vaak vanzelf weer inschachten. Als hij weer ingeschacht is, vraag je weer de buiging/spagaat(of andere oefening) en beloon je heel veel voor het niet-uitgeschacht staat - tot hij weer begint met uitschachten. Dan weer Delta, en wegdraven. Het zal een tijdje duren omdat het uitschachten waarschijnlijk vrij onbewust gaat, maar je paard zal gaan beseffen dat uitschachten steeds gevolgd wordt door wegdraven, en dat alleen de íngeschachte oefening voer oplevert.

Het is een groot project, maar het kan wel. Zelf heb ik hier nog niets aan het uitschachten gedaan, maar ik had iets soortgelijks; een levade waarbij [***] zijn hals hol trok, ipv aan de teugel te staan. Enorm lastig om te trainen omdat ik precies moet gaan uitvogelen wat ik wanneer en hoe moest vragen en belonen, en voor [***] lastig omdat hij die holle hals echt gebruikte om zichzelf omhoog te 'gooien'. Het heeft uiteindelijk een jaar geduurd, maar nu is de hertenhals-levade veranderd in een aan de teugel-pesade. We zijn er dus nog steeds niet, want een pesade is in feite een levade die nog te hoog is, maar ook deze enorm lastig te corrigeren trainersfout liet zich dus uiteindelijk om te vormen. :)

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:11

Ik vind punt 2 wel interessant. Begin je iets nieuws aanleren meteen met stekelvinger en stemhulp. Of koppel je 1 van de 2 er later aan? Zijn er nog nadelen aan het meteen beginnen met stemhulp erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:16

Raamzicht schreef:
Oh ben benieuwd! Bij het op stal leren staan dus ook al toegepast?


Nee, helaas niet, en dat vond ik ook best wel lastig, omdat ik het natuurlijk wel direct als clickmogelijkheid zag.
Maar [***] kende de click nog niet voldoende (maar 3x eerder geprobeerd en vrij chaotisch ook :o ) en hij was bovendien inmiddels zo gestresst dat hij ook in de neutrale bak clickeren nauwelijks zijn aandacht vasthield, hij nog heel voerzoekerig was en vrij agressief hapte bij het voer opeten.
Dus het in de enge stal stal staan met een clicker & target oefenen had naar mijn inschatting vooral extra stress opgeleverd. Want clickeren is geen wondermiddelen; je paard moet zich wel kunnen concentreren en een paard dat erg hyper, afgeleid is en bang is, de click nog niet helemaal snapt en nog niet alle beleefdheidsskills heeft aangeleerd, zal er in een enge situatie volgens mij niet heel veel steun aan hebben.
Ook persoonlijk vond ik dat te lastig, omdat je dan als trainer in zo'n extreme situatie moet kiezen om helemaal te focussen op bv de target om zo het stilstaan te bevorderen, en in ruil daarvoor alle onbeleefdheid/voeragresse maar even voor lief nemen omdat het wegtrainen daarvan op zo'n moment waarschijnlijk teveel stress toevoegt. Terwijl ik die altijd eerst 100% goed wil hebben voor we andere dingen haan trainen, want ik word echt helemaal 8)7 van een bijterig, bedelend of onbeleefd paard. :o

Dus de stal hebben we maar zo getackeld zoals ik in het topic beschreven heb, maar met het clickeren zijn we daarna natuurlijk gewoon verder gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:21

Raamzicht schreef:
Ik vind punt 2 wel interessant. Begin je iets nieuws aanleren meteen met stekelvinger en stemhulp. Of koppel je 1 van de 2 er later aan? Zijn er nog nadelen aan het meteen beginnen met stemhulp erbij?


Dat is puur persoonlijk natuurlijk, maar ik begin altijd met en stemhulp en visuele/tactiele hulp. Ik denk dat dat vanuit mijn achtergrond als vrijheidsdressuurtrainer komt; er zijn gewoon teveel kunstjes die te gevaarlijk zijn als ze per ongeluk opgeroepen kunnen worden doordat iemand per ongeluk de hulp geeft. Denk bijvoorbeeld aan het steigeren en de Spaanse Pas, maar bijvoorbeeld ook het liggen of het compliment.
Het steigeren leer ik ook echt op stem+houding aan en daar train ik ook op: als ik alleen de stemhulp geeft en het beest blijft staan, dan krijgt hij een grote beloning, als hij op mijn houdingscue voor het steigeren blijft staan dan krijgt hij een beloning, en als hij op stem+houding gaat steigeren, dan krijgt hij ook een beloning. Maar ik leer ze dus echt dat alledrie de oefeningen (stilstaan op een onvulledige hulp, en de oefening doen op de volledige hulp) evenveel waard zijn, stomweg omdat ik niet wil dat als de buurman even zwaait of als iemand een borstel van de grond pakt de pony gaat steigeren of een jambette eruit gooit.

Vaak wordt eerst met een 'uitlokkende hulp' gewerkt en pas als het paard de oefening volledig kent de uiteindelijke hulp erbij geleerd, maar ik heb de stemhulp er dus altijd meteen vanaf het begin bij, de uitlokkende hulp kan later dan nog veranderen in bv een puur visuele hulp (bijvoorbeeld wijzen ipv aanraken).

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:22

Ik snap het! Heel interessant. Bedankt voor de uitleg. Ik ga je andere topic volgen. Ben benieuwd!

Edit. Ah lees nu je uitleg over koppeling stemhulp. Het kruiste mijn post.
Lijkt mij voor mezelf vooral ook erg fijn om ook stem eraan te koppelen. Lijkt me ook soort van extra duidelijk dat je iets vraagt. (zoals bijv dat met hand naar achterhand alleen onduidelijk kan overkomen). Bovendien luistert ze er goed naar. Ga eens uitproberen. Dank!
Laatst bijgewerkt door Raamzicht op 05-09-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:24

Bedankt voor je uitgebreide reactie :) En natuurlijk is het zo dat alles mijn eigen schuld en eigen probleem is :j Wat ik wel frappant vind is dat het alléén bij clickertrainng voorkomt. Werk ik via andere manieren of doe ik andere dingen dan zijn al die dingen er totaal niet. Maar zodra er clickjes komen is al het gedrag ook meteen daar. Zo kan ik 'in het gewone leven' hem prima overal aanraken en achterhand omzetten ed maar doe ik dit tijdens een clickersessie ter afwisseling wordt hij dus zo reactief, terwijl hij dat dus anders totaal niet heeft.

Zo werk ik ook via Parelli en werk aan de lange teugel en dan doet hij zo'n dingen totaal niet. Hij verandert gewoon helemaal zodra er clickjes komen en dat is deels positief maar heeft zeker ook zijn mindere kanten en ik probeer uit te vinden waar het vandaan komt... Meest waarschijnlijke is uit mezelf, maar ik kan er geen vinger op leggen... Al een tijd niet trouwens, vandaar ook de andere manieren/methodes ;)

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:28

Misschorn dan inderdaad handig om stemhulp te koppelen. Als je dan niks zegt dat hij misschien minder snel dingen gaat uitproberen? Of is dat een beetje negeren van het probleem?
Wat doe je als hij boos wordt nadat hij dingen uitprobeert en hè niet clickt (want ongevraagd)

VogeltjeM

Berichten: 3766
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:28

Heel fijne posts Xyzutu2!! :) Bedankt!

Angelique_94
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:30

Ik vind het altijd zo grappig, ik ben bezig met leren buigen met een clicker. Zodra hij door heeft wat de bedoeling is gaat hij steeds proberen om het alvast zelf te doen, en dan meteen staan kijken zo van "doe ik het zo goed baasje?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:40

Raamzicht schreef:
Misschorn dan inderdaad handig om stemhulp te koppelen. Als je dan niks zegt dat hij misschien minder snel dingen gaat uitproberen? Of is dat een beetje negeren van het probleem?
Wat doe je als hij boos wordt nadat hij dingen uitprobeert en hè niet clickt (want ongevraagd)


Ik probeer ook alles op minstens stemcommando te doen :j En dubbele hulpen indien mogelijk voor meer duidelijkheid. Hij reageert ook heel fijn op stem dus zou stom zijn dat niet te doen ;)

Wat ik doe is in eerste instantie negeren, gewoon neutraal blijven staan en het even aankijken (is vaak maar seconden uiteraard). Soms stopt hij gewoon vanzelf en dan kunnen we opnieuw proberen, maar vaak wordt hij dus boos omdat hij niks krijgt. Dan probeer ik dat gedrag te doorbreken door een makkelijke, gekende oefening te vragen en als hij dat dan uitvoert daarvoor belonen. Dan doe ik wat andere dingen en ga dan al dan niet nog eens terug naar de oefening die niet ging, ligt een beetje aan de omstandigheden op dat moment.

VogeltjeM

Berichten: 3766
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:08

Ik zou dan denk ik meer aandacht besteden aan een basishouding, bijv. 'standing face forward' of inderdaad hoofd laag. Die het meest van alle oefeningen vragen, zodat dat de oefening is waar je paard op terugvalt als hij het even niet meer weet of zelf dingen aanbiedt (mijn paard 'schooit' bijna niet meer door random oefeningen aan te bieden, maar áls hij het nog eens doet is het altijd hoofd laag :') ). Op het moment dat jij dan alleen nog maar met de hand beweegt en hij probeert al met zijn kont te zwaaien, was dat dus niet het goede antwoord, want het goede antwoord was: 'standing face forward' of hoofd laag. Click op zo'n moment dus ook voor de kleinste seconde aan SFF/hoofd laag. Het gedrag negeren leidt tot frustratie, je moet m laten zien wat je wél wil want hij probeert het zo hard (in zijn ogen he). Zo gaat hij vanzelf ook meer discrimineren tussen wat een hulp is en wat een 'gewone beweging van jou'. Bij alle neutrale bewegingen van jou is 'standing face forward' of hoofd laag het antwoord (waarvoor je in het begin dus ook veelvuldig clickt, begint echt met secondewerk en dit bouw je dan langzaam op in duur), alleen bij DIE ENE specifieke cue is kont zwiepen het antwoord. Ik heb er ook zo één namelijk en voor mij was dit een heel goede tip. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:14

Dank je. Ik heb inderdaad ook zitten denken om compleet "opnieuw" te beginnen. Wil eigenlijk gewoon even een sessie/tijdje (afhankelijk hoe het gaat) enkel clicken voor het gewoon stilstaan. Dus niks anders van hem vragen dan gewoon stilstaan. En dan zo hopelijk de boel wat "resetten" in de zin dat ik van dat gedrag uit weer kan starten met andere dingen. Zou zoiets kunnen werken denk je?

Dan kan ik op die manier ook het uitschachten ed 'aanpakken' en alsnog op een bepaald moment met een zekere schone lei beginnen. Zo zat het in mijn hoofd, maar weet niet of het zo kan, vandaar de vraag over het resetten :)

VogeltjeM

Berichten: 3766
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:28

Mogelijk wel, als je maar heel duidelijk bent in wat je wél van hem wil. Dus het standing face forward echt zien als een gedrag dat je hem aanleert en moet uitbouwen per seconde. Verhoog dan in het begin de 'reinforcement rate' (dus vaker bekrachtigen) en tussen alle oefeningen blijven terugkeren naar je basishouding (bijv. SFF) en daar dus ook voor clicken. Na een tijdje wordt het een automatisme voor je paard om dat aan te bieden in momenten dat er 'even niks' is. Mijn vriendin is ook 'opnieuw begonnen' (tussen aanhalingstekens, want je paard herinnert zich natuurlijk alles), en zij heeft ook een ander bridgesignaal nu. Voor haar werkt het heel goed. :)

Ik heb ook nog een 'nee'-signaal trouwens, daarbij weet mijn paard dat dat niet het goede antwoord is. Hij wordt dan niet gestraft, maar weet dat hij door moet zoeken. Dit komt heel precies, stel dat hij zijn hoef een centimeter optilt en ik zeg 'nee' dan zet hij hem meteen weer neer en biedt iets heel anders aan, om maar zo snel mogelijk het goede antwoord te vinden (soms voelt het net een beetje of je met een kind bezig bent :o ze zijn zó intelligent!) Ook heb ik een signaal waarmee ik aangeef dat ik de training beëindig, dat biedt ook duidelijkheid voor hem.

Bij het trainen met negatieve bekrachtiging werkt negeren vaak goed, bij clickeren wordt dit door het paard vaak gevoeld als een negatieve straf (even middels het leerkwadrant bekeken), dus werkt dat minder goed als je een temperamentvolle/snel gestreste hebt.

Reeltje_5

Berichten: 2654
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:53

Dat training beëindigings signaal vind ik een hele goede btw. Wat voor signaal gebruik je daarvoor?

VogeltjeM

Berichten: 3766
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:41

Ik maak een bepaald handgebaar, zeg: 'Klaaar :D !!' en daarna krijgt hij een full body massage :') maar sommigen zweren bij een cue en daarna het geven van een jackpot (bijv. een voederbak met allemaal stukjes wortel erin).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:00

VogeltjeM schreef:
Ik heb ook nog een 'nee'-signaal trouwens, daarbij weet mijn paard dat dat niet het goede antwoord is. Hij wordt dan niet gestraft, maar weet dat hij door moet zoeken. Dit komt heel precies, stel dat hij zijn hoef een centimeter optilt en ik zeg 'nee' dan zet hij hem meteen weer neer en biedt iets heel anders aan, om maar zo snel mogelijk het goede antwoord te vinden (soms voelt het net een beetje of je met een kind bezig bent :o ze zijn zó intelligent!) Ook heb ik een signaal waarmee ik aangeef dat ik de training beëindig, dat biedt ook duidelijkheid voor hem.


Daar heb ik ook aan zitten denken en hij kent dat op zich wel, maar ik gebruik het enkel voor dingen die ik als gevaarlijk beschouw. Als je dat voor verkeerde antwoorden zou gebruiken, verval je dan niet snel in een neen-neen-neen-verhaal? Misschien dat het bij sommige paarden wel werkt en dat die blijven zoeken tot je "ja" zegt, maar die van mij zou na een paar pogingen gewoon zeggen "bekijk het maar" en dan compleet uitchecken. En dat willen we ook niet natuurlijk ;)

VogeltjeM

Berichten: 3766
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:43

Goede.. Mijnes zoekt naar het goede antwoord sowieso, ik gebruik de 'nee' ook niet zo vaak. Enkel als hij écht niet in de goede richting komt. Bijv. ik ben een tijdje geleden voor het eerst begonnen met de jambette. Hij dacht dat hij moest schrapen. Toen heb ik dat 'nee' heel effectief kunnen gebruiken :) en zo ook bij andere dingen die hij echt niet weet. Sowieso zet je hem ook op voor succes, dus maak je de kans dat hij het echt niet raadt ook zo klein mogelijk.. Ik had er nog helemaal niet op die manier over nagedacht, dat je dan zou vervallen in 'nee, nee, nee'.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 00:22

Welkom xyzutu2. Ik ga zo je andere topic even lezen. Ik heb ook een cruzado (Exmoor moeder X Andalusier vader) paard. Zo leuk!

Over het eind-training signaal: ik hou mijn uiteraard (lege) omhoog en zeg "Opperdepop", als Kyra blijft staan krijgt ze soms nog een kriebel. Ik gebruikte het eind signaal in het begin vaker dan nu moet ik zeggen.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 19:42

Een voorbeeld hoe de clicker je met rijden kan dienen:

Ik heb gisteren een heerlijke buitenrit gemaakt. Dit was de tweede keer dat ik met Kyra in dit Nationale Park reed. Er zijn allemaal ruiterpaden en je komt ook heel wat paarden tegen, maar ook enge dingen zoals een veld met cross country hindernissen.
Nu heb ik altijd geclickt voor het targetten van enge dingen op het erf en ook de eerste paar keer op buitenrit. Naar aanleiding van een vraag en antwoord video van Shawna Karrasch ben ik gaan clicken voor het doorlopen en negeren van 'enge' obstakels of dingen die Kyra zou willen onderzoeken, zoals alle paarden en wandelaars die je onderweg tegenkomt. Het werkt echt goed! Ik kan duidelijk merken dat je minder geinteresseerd lijkt om te stoppen. Ipv stoppen, stapt ze door en kijkt ze nog, maar ze blijft bewegen. Echt heel fijn.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:23

Ik ben heel benieuwd hoe jullie met de clicker werken met meerdere dieren?

Ik werk meestal maar met één paard maar nu ben ik m'n katten allerlei dingen aan het leren, maar die zijn met z'n tweeën. Als ik de één opsluit, dan gaat ie miauwen en dan is de ander vooral geïnteresseerd in waar het gemiauw vandaan komt :D Ze kennen allebei dezelfde clicker nu, maar zit te denken om een andere te regelen met een ander geluid, zodat ze allebei hun eigen hebben.
Iemand ervaring mee of dat werkt?