longeren paard 19 maanden jong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:24

Heel bokt? Sorry maar achter deze usernamen zitten gewoon personen, en die zijn inderdaad allemaal van mening dat 19 maanden te jong is ivm het FEIT dat hij nog niet uitgegroeid is en zijn aandacht er nog niet bij kan houden.

Als je dingen wil leren leer dan het veulen abc... vaststaan, voetje geven,halster om en evt leren meelopen, keer borsteltje erover, leer hem dat je hem overal aan kan raken en dit vooral spelenderwijs en ongedwongen.
beetje wandelen om verkeersmak te worden kan prima en is ook leuk om elkaar te leren kennen. Tenzij hij te sterk is dan levert het alleen maar gevaar op voor jullie beiden. Waarom is hij nog hengst als hij zo macho is?

Qua waarom geen ouder dier gok ik dan kosten? Papierloos hengstveulen kost geen drol en iets verder opgefokt of licht beleerd dier zonder papier zit je toch gauw rond de 800 a 1000 euro minimaal.
Qua opfokkosten ed zit hii straks ook boven die prijs maar is ts het niet in 1 keer kwijt.. misschien daarom anders kan ik geen reden verzinnen

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:27

Hoi TS,

Ik heb deze link even voor je:
http://www.paardenbegrijpen.nl/paarden- ... e-paarden/

Dit is de academische rijkunst. Wat mij betreft veel te veel op rechtrichten gefocust, maar als je daar omheen leest wel heel veel goede en nuttige stof. Hier wordt goed beschreven waarom ze hier liever wachten met jonge paarden en worden er diverse duidelijke redenen gegeven.

Ik hoop dat je ermee geholpen bent!

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:38

miezelke schreef:
Hoeft dat nou? Dat is TS alleen maar afbreken i.p.v. haar te helpen. Wie geeft nu graag toe dat hij/zij heel weinig kent van paardrijden? Zijn er weinig, toch? Het is eigen aan mensen om snel te roepen dat hij/zij al veel ervaring heeft met paarden, er alles van kent. En het 'grappige' is dat we dat vooral riepen als we tieners/twintigers waren, maar pas veel later beseffen dat hetgeen we toen kenden of aan ervaring hadden, echt niet veel voorstelde :-).

Enfin, misschien is het nuttiger als we haar wat interessante boeken of andere leerstof kunnen aanreiken? Zodat ze haar kennis nog kan vergroten en die kan funderen op wetenschappelijk bewezen zaken en onderzoeken, en niet moet voortgaan op het advies van één of enkele personen uit haar omgeving?

Ja dat hoeft!!!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:42

EarthFocus schreef:
Cinderella schreef:
Zou je een kind van acht ook aan het werk zetten? In de zin van een baan? Ohnee wacht, dat is wel strafbaar..

Dan wordt er gesproken van kinderarbeid.. Jammer genoeg bestaat er in de dierenwereld geen punt als dierenarbeid.
Een dier is bereid voor je Door het vuur te gaan, mits je elkaar respecteert.

Heel jammer inderdaad dat er voor jonge dieren niet zo'n regeling is :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:44

MaricoGraphy schreef:
Vastzetten doe ik niet hoor alleen bij het poetsen maar met het weidehalster. Al helemaal niet bij het wandelen.
Na het wandelen gaat de weidehalster gewoon terug aan.

Daarnaast mag wandelen volgens sommige reacties eigenlijk ook niet. Of althans dat is wat ik eruit opmaak.

Dier van die leeftijd heeft het concentratievermogen van een stuiterbal. Na 10-15 min. wandelen buiten met alle nieuwe dingen die er langs komen (ook al is de route bekend) zit zo'n hoofdje vol en krijg je verzet door het overprikkeld zijn. Met vriendje is dat een stuk minder, maar met 25-30 min. heb je het dan ook wel gehad. Verzet is een gewoonte die je niet wil, wees het dus voor en zorg dat je goed afsluit. Dat kan heel goed betekenen dat je na 2-3 minuten klaar bent, want juist als het goed gaat stop je. En 2-3x per week is ook zat. Elke dag even in handen voor controle op wondjes en eventueel iets als een vitamine korrel is geen probleem. Dat is wel iets wat je als hij 3+ is uit kan gaan bouwen naar de dagelijkse verzorging voor trainingen. Het is dan de gewoonte en basis voor mens is leuk.

Ik zou ook zsm! afspraak maken met de DA en castreren, zodra het nl voorjaar wordt en de hormonen wakker worden is je hengst niet zo leuk/makkelijk/schattig meer en gaan vechten met je pony is ook absoluut geen goede basis voor beide.

Over het maar op 01-01 is hij 2 :
[VN] Jonge paarden voeren aan de hand van geboortedatum
Die 3-6/7 maanden maken dus behoorlijk verschil en dat geldt net zo goed voor de mentale ontwikkeling.

Qua longeren : Ik ben er eigenlijk helemaal niet zo'n fan van. Paard is er niet op ontworpen om rondjes te lopen, alles is gericht op rechtuit. Je stemt training af op wat je met je paard wil, aangezien je ook wil dat ze bijbehorende spieren opbouwen en leren gebruiken zoals die nodig zijn voor dat gebruik. Ik ben eigenlijk nog geen ruiter tegengekomen die als enige/hoogste doel het rijden van voltes heeft.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:53

Mijn vraag is vooral: Waarom wil je er perse al mee beginnen? Wat zijn volgens jou de voordelen hier van? Wegen die eventuele voordelen op tegen de nadelen?

Vergelijk het met een puppy van een zwaar en groot ras. Je gaat niet met een puppy een eind joggen of fietsen, omdat dit super slecht voor zijn gewrichten is. Veroorzaakt HD etc. Volgens mij werkt dit met een jong paard net zo. Zowel geestelijk als lichamelijk lijkt het me geen goed idee.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:54

MaricoGraphy schreef:
Mijn vriendin die me dit heeft gezegd heeft al 15 jaar ervaring met paarden. En al 3 à 4 jaar haar eigen paard. Die ze ook zelf ingereden heeft toen die 3 was.
Maar ik lees ook de CAP en daarin stond een artikel ’’Vrijspringen zo doe je dat’’ die fokker Vromboutshoeve laat jaarlingen ook vrijspringen en longeren omdat de paarden meedoen aan wedstrijden vrijspringen. Fokkers weten toch ook wat kan en niet kan?? Of althans daar ging ik van uit.

OK ik begrijp jullie wel. En wat hengst zijn betreft... ik denk dat het kwam omdat hij nog alleen stond in de wei. Want nu is hij echt kalmer bij het wandelen.
Ik wandel daarnaast ook echt alleen met halster, ik heb nu een touwhalster kan dit ook voor gewoon te gaan wandelen? Of vinden jullie dat weer te hard inwerken op de neus?

Met hem gaan fietsen doe ik liever niet. Is hetzelfde als met je hond gaan fietsen. Hij moest maar eens voor het wiel komen of echt schrikken van een plotse knal ofzo.

Wat beteft die 2 oudjes, die rijd ik niet meer. De haf zijn gebit is ontzettend scheef waarvoor ik gevraagd heb of hun da er eigenlijk wel eens naar kijkt. Heb dan maar voorgesteld de da er eens naar te laten kijken aangezien deze dat nog nooit gedaan had.
Ik weet over paarden echt zeer veel, maar soms kan ik dat in een geschreven tekst gewoon niet aantonen.

Al mag je vriendin eeeuwen ervaring hebben, het aantal jaar ervaring heeft niets te maken of ze een snars van paarden kent. Want zelf ken ik mensen die al jaren in de paarden zitten en het al jaren niet goed doen. Dit ter zijde.

Maar al er verschillende mensen, bokkers je unaniem hetzelfde zeggen vind ik dat toch wel meer waard. Er zitten in dit topic bokkers uit alle types van de sport, western, NH, Dressuur, Springen, Mennen , enz. En als iedereen hetzelfde zegt met oog op de achtergrond waarvan ze komen. Dan is het toch wel zo klaar en duidelijk als pomp water.

Wist je dat er in de krant ook dingen gezegd worden die niet waar zijn? Dan ben ik zeker dat er in de CAP ook wel eens fouten staan. En het artikel die jij aankaart is een interview met 1 persoon. Vind het echt onvolwassen van je om daar blindelings dan achter te gaan staan. Ken je de fokker? Weet je wat hij/zij doet? Hoe hij/zij te werk gaat? Gaat het over de training van een sportpaard? Of fokt hij/zij enkel recreatie paarden?

Ik vind je reacties in dit topic (en op vorige topics) erg onvolwassen, ik schatte je rond de 14 jaar. Ik moest toch even slikken toen ik je werkelijke leeftijd op je profiel zag staan....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:12

MaricoGraphy schreef:
Fokkers weten toch ook wat kan en niet kan?? Of althans daar ging ik van uit.

De fokkers van mijn paarden hadden ze zonder pardon teruggehaald en mij mijn geld teruggegeven als ik ze liet vrijspringen of ging longeren als jaarling.

__Astrid

Re: longeren paard 19 maanden jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:59

Als je per se wat met hem wil doen, kan je ook wat grondwerklessen pakken.
Lijkt mij zeer nuttig, zeker bij een hengst.
Dan ken je hem straks helemaal vanbinnen en vanbuiten als je er daadwerkelijk opstapt.
Laat je hier wel in begeleiden, je denkt vaak dat je goed bezig bent, terwijl dat helemaal niet zo is.
't Zit in kleine details.
PS: in mijn ogen is een touwhalster ook helemaal niet geschikt om lange lijnen mee te doen. Dat doe je met een kaptoom of een hoofdstel.
Maar dan nog, gewoon niet doen. Dit heeft geen meerwaarde voor je paard zijn opleiding/opgroeien.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:36

Sorry TS, ik wil niet onaardig overkomen maar ik word een beetje moe van al die topics die je opent.
Wat wil je er mee bereiken? Je luistert toch nergens na, en doe precies waar je zelf zin in hebt.

Ik denk dat (bijna) iedereen het er mee eens is dat jou paard gewoon nog paard moet zijn en lekker in een kudde moet lopen. En nu ik toch aan het 'zeuren' ben vind ik 2 hoogbejaarden paarden niet echt een leuke kudde voor een jonge hengst. Die is beter af in een gemengde kudde met wat oude paarden voor het opvoeden en zeker wat jong spul om lekker mee te spelen, te dollen en hun energie kwijt te kunnen. Daarnaast hoop ik echt dat deze 2 bejaarden paardjes geen merries zijn.

Waarom heb je in godsnaam een veulen gekocht als je geen geduld hebt om te wachten met dingen ondernemen. Je hebt hem nu 1,5 maand, en hebt hem nu al onwijs veel geleerd en gedaan. Mentaal moet hij ook de kans krijgen om alles te verwerken en een plekje te kunnen geven.
Laat dat beest AUB paard zijn!

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:43

Mijn vader en ik hebben allebei een jonge pony..die van mij is bijna 3 en die van mijn vader is in oktober 2 geworden(erg laat veulen dus)Mijn pony ben ik met goed 2,5 jaar gaan longeren..soms 1x in de week 10 minuutjes maar er konden ook zo 3 weken tussen zitten voordat ik hem weer aan de longeerlijn deed.Nu zijn we sinds 2 weken met een ervaren instructeur begonnen om hem tuigmak te maken en dat doe ik ook maar 1x in de week(hij pakt het heel snel op en met de 2de les waren we al los door de bak aan het lange lijnen dus als ik hem vaker in de week pak dan gaat het veelste snel...we hebben tijd zat..)en de rest van de week mag hij spelen met de pony van mijn vader en een veulen van de stal eigenaar..

De pony van mijn vader gaat het voorjaar de wei weer in met 2 veulens en als hij terugkomt is hij bijna 3 en gaan we met hem beginnen om te longeren..

Wij hadden de pony's eerder ergens anders in de wei lopen en allebei hebben we ze nu vanaf dat ze veulentjes waren.In de afgelopen 1,5-2 jaar dat ze in de wei liepen haalden we ze af en toe uit de wei om te borstelen of om een klein stukje te wandelen over het erf.(puur voor de opvoeding)

Ik zou zeggen laat je jaarling lekker jaarling zijn en wacht nog even met longeren en lange lijnen enz..Ga gewoon lekker borstelen en eventueel een klein stukje wandelen.Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:53

het is niet Bokt die verzonnen heeft dat een veulen van 1.5 te jong is om te longeren....Bokkers die dat roepen hebben zich namelijk verdiept in het wezen paard,met groeischijven e.d.
Zou jij ook eens moeten doen TS.
En als je erg ongeduldig bent had dan gewoon een vijfjarige gekocht.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:57

Oh, is het weer vakantie? Ik dacht dat dat pas eind februari weer was.

Ts, doe het dier een plezier en verkoop hem. Koop een leuke pony van een jaar of 8 en ga daar de dingen mee doen die je wilt. Dit dier is duidelijk mentaal en fysiek niet geschikt voor jouw gebruiksdoelen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:03

Ik dacht je al te herkennen toen ik ging kijken naar de foto's die je laatst poste met de haf en frord bij je jonkie.

Jij had ook al zoon aparte gedachte over Astra, zoon oud paard dat je uit het niets fanatiek ging berijden met een slecht zadel. Als ik het fout heb moet je het zeggen want weet het niet precies meer!!

Maar tijdens het zoeken kom ik dit antwoord van jou tegen in het topic: Te zware oefeningen op jonge leeftijden
Jou antwoord daar:

Ik heb altijd al gedacht dat topsport paarden gewoon overvraagd worden. Hoe kun je anders op 1 jaar tijd naar de z geraken? Dit kan alleen als je elke dag traint, bijna iedere wedstrijd meerijdt en in mijn ogen heeft het paard te weinig recuperatietijd.
Het verbaasd me daarnaast wel dat sommige sportpaarden toch 20 worden. Maar zover ik weet nog niet ouder dan 25.

Overvragen doe jij nu ook bij je jonkie als jij op 1.5 jarige leeftijd wilt gaan longeren, laat staan werken (want ook aan de lange lijnen is werken).

Het viel mij alleen op, wou het even zeggen TS :)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:06

tja echt veel verstand heb je niet van paarden
maar als jij je paard nu al wil gaan overbelasten kom dan later ook niet aan janken dat je paard lichamelijk/geestelijke problemen heeft!

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:07

Je brengt een baby toch ook niet elke dag naar zwemles, de ene dag moet die wattertrappelen... de andere dag moet die 5 minuten onder water zwemmen en de andere dag moet die 50 baantjes zwemmen...

Arm paard... Denk na voor je hiermee begint voor dat je het verziekt..

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:08

geerke schreef:
het is niet Bokt die verzonnen heeft dat een veulen van 1.5 te jong is om te longeren....Bokkers die dat roepen hebben zich namelijk verdiept in het wezen paard,met groeischijven e.d.
Zou jij ook eens moeten doen TS.
En als je erg ongeduldig bent had dan gewoon een vijfjarige gekocht.

In haar andere topic staat:
Citaat:
Ik wou eigg pas tegen de lente of zomer een paard maar kon deze echt niet laten schieten voor de mooie prijs van 400 euro.

En ik ga er van uit dat het meer een impuls aankoop was aangezien TS de 4de januari een topic opende om te denken over een eigen paard of pony. Blijkbaar was ze er toen nog niet helemaal uit. En op de 11de was haar veulen al bij haar.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:16

Hoi MaricoGraphy zie dat je nu toch een eigen paardje hebt....
waarom heb je nu voor een jong paardje gekozen het is je nog zo afgeraden in een ander topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1769421&hilit=maricography
net als in dat topic geeft iedereen hier je enigzins hetzelfde advies waarom wil je dat nou nog steeds niet aannemen, ik ben al 28 jaar (de laatste dan wel niet zelf actief) in aanraking met paarden, dat zegt niks over de kennis die je wel of niet hebt. Er zijn nog heel veel dingen waar ik weinig of geen verstand van heb, of die ik niet snap!
Toen ook al tegen je gezegd dat, omdat je vriendin een paard heeft en dat zelf heeft beleerd, niet alles wat zij gedaan en/of gezegd ook goed is (let op ik zeg ook niet dat ze iets niet goed heeft gedaan)

vergis je niet, er zeker ook fokkers zijn die meer bezig zijn met een eventuele winstmarge dan met het paard, en daarom te vroeg de peuters "aan het werk" zetten.

Je paard heeft gewoon echt nog tijd nodig om te spelen (vergeet niet dat hij hiervan ook heel veel leert!!) zet hem met vriendjes (liefst een gemixte leefttijd groep) en oefen max 1 keer(als je het echt niet kan laten) in de week, wat dingen met hem zoals: voetje geven, halster om/af doen, netjes mee lopen enz.

en alsjeblieft laat het beestje castreren!! op basis van je vorige topics durf ik echt wel te concluderen dat fokken voor jou geen goede keus zou zijn. Ik weet niet of het beestje uberhaupt een interessante bloedlijn heeft? maar zelfs dan zou je niet met het dier moeten gaan dekken!

nogmaals wij (als ik voor iedereen mag spreken?) zeggen deze dingen niet omdat we stiekem met z'n allen hebben afgesproken om gemeen te doen en dat te zeggen, maar omdat wij hebben geleerd en ervaren dat dat zo is! Als zoveel mensen dat zeggen, zou dat in mijn ogen, toch meer waarde hebben dan 1 vriendin die zegt dat dat kan. Niet om je vriendin zwart te maken hoor!!!

EDIT: overgins net even in je profiel gekeken (had je nieuwe aanwinst nog niet gezien) en Harly is ECHT nog puppy hoor!!
Laatst bijgewerkt door doebidon op 04-02-15 17:31, in het totaal 3 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:22

Wat vraag je eigenlijk ts dat is me niet duidelijk want je wil toch niks aannemen of leren

En van je vriendin en ervaring, tja ik heb ruim 18 jaar ervaring en al ruim 12 jaar eigen paarden en ben het niet eens met je vriendin. Dus zegt dat iets over ervaring?

En weet je zeker dat je geen verkeerde keus hebt gemaakt qua aanschaf van paard in deze leeftijd en dan nog eens hengst?. Blijft hij hengst en waarom?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 17:30

Wou een antwoord typen werkt je GSM niet mee. Compleet antwoord met uitleg. Volgt als ik thuis ben
Citaat:

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:17

Vraag en antwoord:

Waarom dit topic?
Omdat ik zelf al twijfelde of longeren op een volte wel goed was vanaf die leeftijd.
Maar wou weten of "longeren" aan lange lijn op rechte stukken wel kan.

Waarom heb ik een jong paard gekocht?
Hij stond al langer op internet en ik kon hem niet uit mijn hoofd zetten.
Ik had daarnaast nog een 3-jarige op het oog en een 5-jarige maar beiden waren al verkocht.
En Harley heb ik zelf gekocht omdat ik enkele weken weg gegaan ben bij mijn vriend en even terug als noodoplossing bij mijn ouders ben gegaan ivm financieel niet genoeg te hebben voor een appartement te kunnen huren.
Maar mijn ouders was een noodoplossing, was niet graag bij hen en wou ook afleiding hebben. Een paard was het meest geschikt, ik moest dan niet constant thuis zitten en mij doodvervelen. Harley vult mij perfect aan. Ik kan ook uren gewoon naar hem kijken hoe hij in de wei graast. Gewoon de aanwezigheid van een paard brengt mij tot rust.
Intussen ben ik weer bij mijn vriend en is alles weer opgelost. Financieel duidelijke afspraken en Harley mag ik gewoon houden.

Blijft Harley hengst?
Voorlopig nog wel. Het gaat nu goed, ook bij wandelingen.
Maar misschien dat ik in de zomer toch verandering zie en de DA laat komen. Ik wacht nog even af want deze beslissing is nog niet helemaal duidelijk.
Harley zijn moeder ken ik en heeft een volle stamboom. De vader heb ik enkel vermoedens van.
Maar een stamboom aanvragen gaat niet meer, de moeder is ingeslapen door een gebroken been dus kan van haar geen DNA meer vragen.

Overvraag ik mijn paard?
NEE, ik kijk en luister naar Harley. En ik ben max 15-20 min echt met hem bezig.
De wandelingen zijn ook maar wandelingen van +- 500 meter (tot de baan en terug)
Ben 1x het blokje om geweest zodat Harley ook eens auto's zag voorbijkomen (+- 1km). De spoorweg ligt achter de weides dus treinen hoort en ziet hij elk half uur ongeveer. Wandelaars met honden komen dagelijks voorbij de weide gewandeld en fietsers komen ook voldoende voorbij vlak naast de weide alsook het hoger liggende fietsroute die zich naast de weide bevindt.
Daarnaast als ik een dekje op zijn rug leg kijk ik naar hoe hij reageert en hoe zijn uitdrukking is. (stand van de oren en ogen) Het dekje laat ik ook maar enkele seconden op liggen. Hij mag ook met het dekje spelen zodat hij het kan betasten.

Meer vragen of ben ik iets vergeten?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:20

Maar waarom wil je aan anderhalf jarig al een dekje op doen? Wandelen oke, maar dekje is nog zeker 1,5 jaar niet nodig. Misschien als hij bijna 3 is. Zeker een hengst zou ik goed en rustig laten uitgroeien.

Dus, WAAROM wil je hem nu al zo veel vragen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:24

Ik snap je wel, ik doe ook graag dingetjes met mijn 19 maanden oude diertje. Ook een dekje op, wat balkjes stappen en wat wandelen. Maar dat doe ik 1x in de week en vaak nog minder vaak. Ik heb haar nu ook al een half jaar en ken haar wel een beetje. Laat hem lekker jong zijn, elke dag bezig zijn is echt nergens goed voor..

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:25

MaricoGraphy schreef:
Een paard was het meest geschikt, ik moest dan niet constant thuis zitten en mij doodvervelen.

Maar waarom koop je dan een paard waar je nog minstens anderhalf jaar niks mee kan?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:26

als jij naar je paard zou kijken dan zou je niet gaan longeren dekje op doen enz
je kijkt naar wat JIJ wilt
als je meteen aan het werk wilt met paard dan koop je geen 1.5 jarige.
heb nu al medelijden me het paard