Paard los in het bos, nieuwe rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:17

Ach het is weer een mode verschijnsel.
Het waait wel weer over als er ongelukken gebeuren.
Gaan met dat paard lekker de natuur in.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:18

vencedor schreef:
bovenstaande dan geen honden of brommers, maar als hij los zou zijn dus wel een probleem met eenden ;). Ieder paard zijn eigen issues. Punt is meer dat wanneer een paard NERGENS op reageert. dat klopt niet, want het is en blijft een vluchtdier. Dan is er iets mis :)

Oooh zo, ik snap em :)

Tenzij een paard echt compleet op jou gericht is, maar dan nog vind ik het een beetje link

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:20

99 van de 100 keer vind ik het onverantwoord en heel erg dom. Maar er zitten mensen tussen die hun paard los in het bos laten en toch veel minder gevaarlijk zijn dan heel veel paarden die worden gereden met bit, slof, weet ik veel wat allemaal en niet verkeersmak zijn. Ik ken een vrouw die gaat op haar paard naar het bos met één paard er naast, los. De paarden hebben wel beide een hoofdstel om, en het is een heel groot rustig gebied. En nee, dat vind ik niet gevaarlijk. Zei en haar paarden zijn een stuk minder gevaarlijk dan heel veel andere paarden die de weg op gaan. Maar dat is wel echt een uitzondering..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:21

Ja maar als er dan een eend over zn kop zou scheren dan is hij niet meer op jou gericht :D? Je kunt met een los paard nooit 100% procent veiligheid garanderen. Voor de ruiter die dit zelf doet zal me dat een zorg zijn, maar de veiligheid van anderen kun je ook niet garanderen. en DAT vind ik een probleem.

en ik denk ALS er wat gebeurt dat het verzekeringstechnisch ook nog wel een staartje krijgt. Kan me niet voorstellen dat een verzekeraar dan zonder problemen uitbetaald.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:23

Iemand kan wel in het bos rond rijden met een loslopend paard, maar vergeet niet dat een bos ook een grondeigenaar heeft. Indien dat een natuurorganisatie is, hebben zij ook BOA's in dienst. Die op hun beurt weer proces-verbaal op kunnen maken. Daar is wetgeving voor. Men hoort mij niet koeren wat ik er van vind of wat wel of niet mag, ik wijs slechts op de wetgeving waar eea onder kan vallen.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 13-11-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:23

Ik denk eigenlijk dat het niet eens zo bijster veel uitmaakt of je je paard wel of niet vast hebt. Mijn oude verzorgpaard kon prima meelopen aan een touwtje (en ook zonder) maar als die iets bedacht dan kon ik kiezen tussen loslaten en er als een vlaggetje achteraan wapperen #) (laat het duidelijk zijn dat ik daarmee dus ook niet aan de hand van het erf ging). Echt voldoende controle hebben is niet perce afhankelijk van het wel of niet vasthebben van je paard, omdat je paard fysiek toch wel sterker is. Als een paard zo danig is afgericht dat hij los mee kan lopen heb ik daar opzich geen problemen mee, er zijn voldoende mensen die wel tuigage gebruiken en toch ook niet voldoende controle hebben, imo is controle meer iets wat je per combinatie bekijkt dan per optoming.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:25

vencedor schreef:
Ja maar als er dan een eend over zn kop zou scheren dan is hij niet meer op jou gericht :D? Je kunt met een los paard nooit 100% procent veiligheid garanderen. Voor de ruiter die dit zelf doet zal me dat een zorg zijn, maar de veiligheid van anderen kun je ook niet garanderen. en DAT vind ik een probleem.

Met geen enkel paard kun je 100% veiligheid garanderen. Als je met een paard naar buiten gaat neem je altijd een risico. En heel soms bij sommige combinaties is het risico dat er wat gebeurd ookal ia het paard los, niet groter dan een paard dat gewoon met hoofdstel etc. de weg op gaat. Er zijn ook genoeg paarden die 'normaal' buiten bereden worden en die ook een gevaar op de weg zijn :')

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:27

Zolang mensen een mentale connectie niet dusdanig goed kunnen aanvullen en afhankelijk zijn van een fysieke connectie, snap ik heel goed dat zij het onverantwoord of zelfs onmogelijk vinden om een paard helemaal los mee te laten lopen.

Net zo goed vind ik het onverantwoord dat mensen (uh, jonge meiden vooral ;) ) dit 'gewoon proberen' omdat ze denken dat het misschien wel kan.

Je paard los meenemen kan naar mijn mening zeker wél veilig/verantwoord/risico-arm gebeuren, maar met een heleboel randvoorwaarden.

Wat Finnens al zegt: ik zie ook vaker ONverantwoorde combinaties op buitenrit (met allerhande hulpteugels) die levensgevaarlijk over de weg stuiteren, dan dat ik mensen ONverantwoord los met hun paard zie lopen.

En ohja, ik ben zo iemand die heel soms wel met een los paard door het bos gaat. Of over straat (oehhhhh :P )

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:28

ik bedenk me net dat ik ook schuldig ben hieraan :O haha. Ik neem wel eens mijn mini shetlander mee het bos in, die laat ik dan op rustige stukken los, hij loopt altijd netjes achter mijn paard aan. Als er andere paarden of honden komen pak ik hem vast. :)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:29

callippo schreef:
Zolang mensen een mentale connectie niet dusdanig goed kunnen aanvullen en afhankelijk zijn van een fysieke connectie, snap ik heel goed dat zij het onverantwoord of zelfs onmogelijk vinden om een paard helemaal los mee te laten lopen.

Net zo goed vind ik het onverantwoord dat mensen (uh, jonge meiden vooral ;) ) dit 'gewoon proberen' omdat ze denken dat het misschien wel kan.

Je paard los meenemen kan naar mijn mening zeker wél veilig/verantwoord/risico-arm gebeuren, maar met een heleboel randvoorwaarden.

Wat Finnens al zegt: ik zie ook vaker ONverantwoorde combinaties op buitenrit (met allerhande hulpteugels) die levensgevaarlijk over de weg stuiteren, dan dat ik mensen ONverantwoord los met hun paard zie lopen.

En ohja, ik ben zo iemand die heel soms wel met een los paard door het bos gaat. Of over straat (oehhhhh :P )

Eens:)!

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:29

mijn vriendin had een paard met veulen en geen goeie stal om het veulen vast te zetten.
veulen moest dus elke keer mee. ze wou hem niet vast maken dus hij liep los mee
maar hij liep dus ook gewoon los. de meeste mensen die wij tegenkwamen vonden het er erg leuk uitzien! :D maar het veulen is nu weg dus we rijden weer gewoon met z'n 2en
we reden overigens alleen in het aangrenzende bos zodat we geen wegen over hoefden te steken

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:35

Ik laat de mijne los lopen in het bos, en dan maar een klein stukje. Heb standaard een halster om met touw eraan. Touw hangt dan om zijn nek en hij volgt mij altijd, ik loop dan naast hem want mocht er iets gebeuren dan kan ik hem zo pakken. Ik heb het ook op het strand gedaan, voor shoots. Ik merk meestal aan hem wanneer ik hem los kan laten lopen.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:36

Amandavd schreef:
Olivia, lees bovenstaande post eens en dan zie je dat wat je zegt kant noch wal raakt. Een hond met een paard vergelijken? Serieus?

En het is altijd gevaarlijk, ook met kennis en kunde.

En bovenstaande post moet ik gewoon aannemen en er van uit nemen dat dit de echte waarheid is? :+

Fijn dat je zo aanvallend reageert, ik zeg helemaal niet dat honden en paarden hetzelfde zijn.
Ik probeer eerder de risico's te vergelijken. Ik vind een hond gevaarlijker als een paard (niet als het op ongelukken in het verkeer aankomt), zeker als ruiter. Maar daar praat ik zeker niet de loslopende paarden mee goed, ik wil gewoon zeggen dat honden van mij ook aan de leiband mogen (maar zoals ik al zei, dat is een andere discussie)

Paardrijden blijft altijd gevaarlijk; als je daar bang voor bent, stop je maar beter :)
Je mag de grootste hefboom in de mond van jouw paard hangen, als hij echt in paniek is, hou je hem echt niet. En ik denk inderdaad dat mensen die veel grondwerk met hun paard doen en veel werken aan hun 'band' toch iets sneller hun paard weer kunnen 'terughalen'.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:37

vencedor schreef:

en ik denk ALS er wat gebeurt dat het verzekeringstechnisch ook nog wel een staartje krijgt. Kan me niet voorstellen dat een verzekeraar dan zonder problemen uitbetaald.

Nee oké, maar ik en paard zijn ook niet getraind, als een paard echt op jou gericht zou zijn dan blijft ie dat ook, maar nogmaals het blijven dieren :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:39

diedepol14 schreef:
mijn vriendin had een paard met veulen en geen goeie stal om het veulen vast te zetten.
veulen moest dus elke keer mee. ze wou hem niet vast maken dus hij liep los mee
maar hij liep dus ook gewoon los. de meeste mensen die wij tegenkwamen vonden het er erg leuk uitzien! :D maar het veulen is nu weg dus we rijden weer gewoon met z'n 2en
we reden overigens alleen in het aangrenzende bos zodat we geen wegen over hoefden te steken

Met een veulen die een merrie volgt is het wat mij betreft een ander verhaal, zeker ook omdat je gevaarlijke kruisingen vermijdt.
Normaal gesproken volgt het veulen de merrie nagenoeg op de voet en is dat bijna hetzelfde als een paard aan een touw. :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:40

Mukkietje schreef:
ik bedenk me net dat ik ook schuldig ben hieraan :O haha. Ik neem wel eens mijn mini shetlander mee het bos in, die laat ik dan op rustige stukken los, hij loopt altijd netjes achter mijn paard aan. Als er andere paarden of honden komen pak ik hem vast. :)

Pony opgevoed als hondje :D

diedepol14

Re: Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:42

ja het veulen liep niet altijd even goed mee.. maar dan croste die tussen de bomen door maar dan begon mama te roepen en dan kwam hij gauw weer terug gecrost

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:45

denisesilver schreef:
Mukkietje schreef:

Pony opgevoed als hondje :D

ahahaa inderdaad, en ik denk dat een minishetlander wel wat minder gevaarlijk is dan een groter paard ;)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:47

Niet persé, maar je kan ze imo iets makkelijker handelen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:50

Mukkietje schreef:
Eens met Ikke, maar Ikke, gewoon een vraag aan jou, denk je dat als je een paard aan een touwhalster met touw hebt, en je paard is in blinde paniek je niet net iets meer te zeggen hebt dan zonder ook maar iets om te hebben? En dan bedoel ik niet qua kracht, maar meer qua aandacht van je paard weer terugkrijgen. Gewoon een vraag, geen aanval :)!

Dat is betrekkelijk. Als een paard echt de kuierlatten neemt (doelbewust of vanwege schrik/paniek) dan is ie weg en maakt het maar heel beperkt uit wat erom hangt.
In minder kritische gevallen maakt het wel iets uit, maar ook niet echt. Het zit echt voor het grootste gedeelte tussen je oren.

Ik gebruik spullen op buitenritten, simpelweg omdat ik niet zit te wachten op gezeik en moraalridders, niet omdat ik de illusie heb dat het veel doet. Ik doe mijn best om een goed opgevoed paard te hebben.

Caatje87 schreef:
Ik snap ook niet waarom je perse dat risico wil gaan lopen.
Natuurlijk is er altijd risico, maar ik ben het met denise silver eens. Je hebt nu eenmaal meer te zeggen over het hoofd.

Ikke, waarom word jij hier zo over opgefokt?

Oh? Goh, dank voor de tip...... *wrijft over de bult omdat ie z'n kop stootte aan het bureau nadat ie er van het lachen onder viel*

Ik stel gewoon de vervelende vragen die anderen niet durven stellen }:) en plaats graag dingen in het juiste perspectief.
Alleen dan besef je hoe weinig je feitelijk te melden hebt. Van daaruit kun je werken naar veiligere situaties. Veiligheid zit echt tussen je oren, niet aan je touwtje.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:52

Hoezo heb je meer te zeggen over het hoofd?
Die snap ik niet. Precies hetzelfde als de discussie bitloos of met bit.
Mijn paard loopt zo af en toe wel eens los in het bos of op het strand.
Op het erf laat ik hem altijd los lopen, maar dan kan hij nergens naartoe.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:54

Fjorj schreef:
Ik denk niet dat die boswachters dat ook zo over denken. En je paard zal maar fietspad/mountainbike/voetpad oversteken zonder dat die bij stil staat dat mogelijk ander voor moet laten gaan. En wat als iemand met zijn hengst buiten rijd en jou merrie hem vervolgens erg leuk vind en totaal geen aandacht meer bij jou heeft.

En je hebt ook mensen die paarden eng vinden die ook graag gebruik maken van het bos.

Precies dat en ook als men buiten aan het rijden is en er komt zo'n los paard/ pony ff naar je toe en snuffelen aan jouw paard die er mogelijk niet van gediend is...........

Het is in ieder geval niet normaal om ze bewust los te laten en los mee te laten lopen, dat doe je maar op je eigen erf en of in een weiland en daar blijf ik bij, zeker in NL.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:02

Odatje schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Wannabe Pignons of Lorenzo`s? :+
https://www.youtube.com/watch?v=ig9sYDJ3w28

Weet niet of die reactie op mijn bedoeld is?
Alleen mijn pony luister idd als ik zeg dat ze langs moet komen of als ze halt moet houden. ;)
Kwestie van training.

Nee, op de beginpost, de vraag waarom het een soort modeverschijnsel is ;)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:02

Ikke kan je een voorbeeld noemen waarbij je niets meer aaneen hoofdstel (bit of bitloos maakt me geen bal uit) hebt als ze in paniek gaan, want ik heb het met paniek nog niet meegemaakt dat ik er niets aan had. Gewoon uit nieuwsgierigheid :D

En wat voor jou het juiste perspectief is, is dus wel subjectief ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:07

Zelf heb ik weleens een paard in paniek meegemaakt en dan had ik heel veel aan dat ie een hoofdstel en of een halster om had, kon ik hem tegenhouden en snel kalmeren.

Dat men hier roept dat je er dan ook niets aan hebt als er een paard in paniek is, klopt niet.
Die wil gewoon goedpraten dat het "verantwoord" is om je paard dan maar los te laten lopen.