Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:30

VogeltjeM schreef:
Oei Cassidy, ik vind Parelli best oké, maar de manier waarop jij het propagandeert hier vind ik wel een beetje extremistisch. Wat jij ongeveer letterlijk zegt: Parelli is het beste, zelf nadenken moet je niet doen want Parelli weet het toch beter, en verder kijken of er nog andere programma's zijn dan Parelli die beter bij je passen is tijdsverspilling, want dat maakt je zoektocht onnodig lang. Ik vind dat soort uitspraken wel erg extreem en zelfs wel een beetje kwalijk, omdat je i.m.o. te allen tijden zelf moet nadenken en nooit iemand blind moet volgen.

Als je denkt dat Parelli roept dat je niet moet nadenken, dan heb je Parelli niet goed begrepen. Wat ik wel roep is dat je Parelli één keer moet hebben gevolgd om te kunnen roepen dat het niets voor je is. Ik komt te vaak mensen tegen die bij voorbaat al anti-Parelli zijn vanwege de commercialiteit, of die een verkeerd beeld van Parelli hebben. En ik kom mensen tegen die idd van alles voor Parelli hebben uitgeprobeerd en waar ineens bij Parelli het kwartje viel. Dan zeg ik op mijn beurt, had met Parelli begonnen, had je veel frustratie bespaard. En daar blijf ik bij. Als je bij Parelli begint en daarna wat anders wilt, helemaal goed. Maar stroming X, Y of Z volgen, tegen muren aanlopen en niet verder weten, kan resulteren in het helemaal stoppen in de paardensport. Zul jij misschien niet doen, maar het zijn er legio die dat wel doen. Omdat ze er geen lol meer in hebben. En heb je ergens geen lol meer in dan ga je stoppen met het uitgeven van geld voor die hobby.

Ik heb de statistieken niet in de buurt maar er word gezegd dat 80% van de paardeneigenaren binnen 5 jaar na de aanschaf van hun paard deze verkopen omdat ze er klaar mee zijn. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn, maar als je iets heel graag wilt, dan ga je er alles aan doen om dat aan te houden.

Iedereen mag verder weten wat hij zelf doet. Ik raad echter nogmaals met klem af om eerst overal te gaan shoppen en dingen uit te gaan proberen want oefeningen in een programma hebben een reden, en zonder goede voorbereiding schiet de oefening zijn doel voorbij en kan zelfs gevaarlijk worden. Voor paard, en voor de mens die ermee omgaat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:18

Ik denk niet dat Parelli zegt dat je niet moet nadenken, ik zei dat jíj zegt dat je niet kritisch na dient te denken en Parelli gewoon dient te volgen :) Verder niks tegen Parelli hoor (of tegen jou :') )

Eileen_

Re: Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:58

Parelli is ook niet heilig, Cassidy. Niet iedereen vindt deze methode fijn, dat moet je respecteren. Ik vind het zelf ook geen fijne methode . Maar er zitten wel fijne elementen in, die ik nog altijd gebruik. Ik ben dus ook iemand die houdt van mixen en er zelf een draai aangeven, zodat jij en je paard het fijn vinden. Niet alleen met grondwerk, ook met rijden (en eigenlijk ook bij niet-paardgeraleerde dingen). Dingen die ik vroeger heb geleerd, gebruik ik nog steeds. Ook al is de rijstijl die ik toen had en die ik nu heb voor 100% veranderd (Toen engels met geruk en gepluk, nu western met veel rijden op zit).

Ik denk eerder dat het ergens aan vast klemmen, en maar gewoon opvolgen wat de methode zegt resulteert tot het stoppem in de paardensport. Wat ik juist leuk vind in de paarden, is dat geen enkel paard hetzelfde is en je dus altijd moet aanpassen in de omgang. Iets vinden wat bij jou en je paard past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:33

VogeltjeM schreef:
Een voorbeeldje: bij Parelli dien je op een gegeven moment je paard het overal ongemakkelijk te maken, behalve bij een pion. Na een hele tijd je paard ongemakkelijk maken, loopt 'ie naar een pion. Voila, hij staat bij de pion!

Spijtig dat door dit soort posten mensen een verkeerd beeld krijgen van Parelli of het Parelli-programma. Hoe kom je bij bovenstaande? Zelf de pakketten aangeschaft, bekeken, lessen gevolgd en geprobeerd?

Ik volg Parelli, niet blindelings want daarvoor moet je teveel nadenken bij het programma, zou het fijner vinden als het wel blindelings kon, is veel makkelijker :Y) En ik clicker .. en ik gebruik voerbeloningen .. En ik longeer gewoon (iets wat Parelli niet ok vindt, maar ik noem longeren werken aan het lichaam van je paard, en niet eindeloos rondjes draaien voor niks ;) ) en alles gaat prima ..

Maar de grote verandering bij mijn pony's (naja, bij mij :Y) ) is wel gekomen nadat ik echt pakketten heb aangeschaft en echt Parelli ben gaan volgen .. Daarvoor ging het ok, nu gaat het fantastisch .. En nadenken dat ik moet doen, je kan het je niet voorstellen := Heel vermoeiend met momenten, maar o zo leuk, zeker als je de resultaten ziet .. No way dat ik zonder Parelli op mijn blinde pony gekropen was (heb ik in het verleden geprobeerd, zelfs toen die nog niet volledig blind was, en dat liep niet goed af) .. Om maar een groot voorbeeld te geven ;)

Ik ben bij Parelli trouwens heel erg weinig bezig met de oefeningen op zich, of het doorlopen van de levels .. Ik ben wel eens te meer bezig met de horsenalities, de karaktertrekken van je paard in elke situatie en hoe je daarop het beste kan inspelen om bepaalde dingen te bereiken (samen met je paard) .. De oefeningen helpen daarbij, omdat bij bepaalde gedragingen bepaalde oefeningen het meest interessant zijn, maar ze zijn voor mij geen hoofddoel .. En dit werkt als een trein.

Heb het idee dat heel veel mensen "aan Parelli doen" en gewoon alle oefeningen achter elkaar doen en zichzelf dan geweldig vinden .. totdat paardlief zegt 'en nu heb ik er genoeg van, saai mens' en dan is Parelli slecht .. Maarja, daar doe je helaas weinig aan, de mensen moeten het toch zelf beseffen, je kan dit wel aankaarten en aangeven maar dat valt meestal toch niet in goede aarde, met soms heel nare reacties als gevolg (dat je een sekte-aanhanger bent en dat soort toestanden). Kan me dan ook wel voorstellen dat je bij het zoveelste misverstand soms wel even je geduld verliest en wat heviger reageert .. ik reageer doorgaans niet, soms kan ik het toch niet laten en probeer ik het goed te verwoorden, maar dat zal vast ook niet altijd lukken :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:40

@TS: ik train mijn paard met clickertraining :) Dit kan zowel op de grond als onder het zadel.
Het is een duidelijke manier van training waar je oneindig ver mee kan gaan.

Ik kan je het boek Grondwerk en Denkwerk van Inge Teblick aanraden :)
Daar heb ik énorm veel uit geleerd!

Als je interesse zou hebben in clickertraining of meer info zou wensen, je bent meer dan welkom op www.itrainmyhorsesbrain.com :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:42

VogeltjeM schreef:
Oei Cassidy, ik vind Parelli best oké, maar de manier waarop jij het propagandeert hier vind ik wel een beetje extremistisch. Wat jij ongeveer letterlijk zegt: Parelli is het beste, zelf nadenken moet je niet doen want Parelli weet het toch beter, en verder kijken of er nog andere programma's zijn dan Parelli die beter bij je passen is tijdsverspilling, want dat maakt je zoektocht onnodig lang. Ik vind dat soort uitspraken wel erg extreem en zelfs wel een beetje kwalijk, omdat je i.m.o. te allen tijden zelf moet nadenken en nooit iemand blind moet volgen.

Ik ben dus wel iemand die dingen pakt uit verschillende programma's en dat bevalt me heel goed. Wat ik wel vind is dat de conventionele programma's (en dan heb ik het over Parelli, Voest, en welke andere 'stroming' er nog is) voorbij gaan aan een heel krachtig stukje training, namelijk de positieve bekrachtiging. Clickeren dus. En dat is de reden dat ik oefeningen pak uit de verschillende programma's. Ik combineer het namelijk met het clickeren. Een voorbeeldje: bij Parelli dien je op een gegeven moment je paard het overal ongemakkelijk te maken, behalve bij een pion. Na een hele tijd je paard ongemakkelijk maken, loopt 'ie naar een pion. Voila, hij staat bij de pion! Ik vind dat dus omslachtig. Je kunt ook simpel clicken bij de pion, dan loopt 'ie er meteen naartoe. In dit specifieke voorbeeld vind ik positieve bekrachtiging dus beter en efficiënter, en ook nog eens vriendelijker naar je paard. Net zoals er situaties zijn waarin negatieve bekrachtiging (het wijken voor druk) handiger/beter is (al ken ik er daar weinig van). En er zijn nog meer, goed te onderbouwen, redenen om voor de clicker te kiezen, liefst in combinatie met negatieve bekrachtiging.

En nee, ik zal dus nooit een topster worden in Parelli, omdat ik het programma dus niet volg maar er slechts elementen uit haal, maar dat is voor mij geen graadmeter in hoe 'goed' ik ben. Niet goed in Parelli, inderdaad. Maar niet goed in 'grondwerk'/trainen? Dat is dus een ander verhaal.

Zo komt het op mij ook over en daarom zoek ik ook gewoon verder :o

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:43

Mi_Amore schreef:
@TS: ik train mijn paard met clickertraining :) Dit kan zowel op de grond als onder het zadel.
Het is een duidelijke manier van training waar je oneindig ver mee kan gaan.

Ik kan je het boek Grondwerk en Denkwerk van Inge Teblick aanraden :)
Daar heb ik énorm veel uit geleerd!

Als je interesse zou hebben in clickertraining of meer info zou wensen, je bent meer dan welkom op http://www.itrainmyhorsesbrain.com :)

Kijk daar heb ik ook wat aan! :)
Ik ga eens opzoek, dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:50

Enige wat ik kan zeggen: laat Parelli niet links liggen omdat je de reacties van Cassidy (te) extreem vind .. Ik heb dit ook gedaan, altijd er tegenin, Parelli was niks voor mij of voor de pony's, etc. etc. Nu denk ik alleen maar: was ik er maar eerder mee begonnen ... Het kan gek lopen, zou spijtig zijn als je die kans mist doordat je je op voorhand al afzet ertegen ...

101 horsemanshipoefeningen is trouwens ook een super fijn boek, deze heb ik hier liggen. Zijn basisoefeningen en hier en daar ook een uitbreiding. Is eigenlijk grotendeels Parelli in het Nederlands .. Enige waar je voor moet zorgen is dat je, zoals velen, de oefeningen niet gaat doen om de oefenigen, zonder verder naar je paard te kijken. En dat risico loop je wel met dat boek vind ik, terwijl Parelli zelf veel verder & dieper gaat ... En ik weet het: iedereen kijkt naar zijn/haar paard ... Maar er is een verschil tussen er naar kijken, en echt beseffen wat je ziet .. Dat heb ik nog niet zolang geleden geleerd ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:21

[***]: bij equiday advanced jongstleden heb ik een parelli-clinic van een uur gezien over hoe je je paard bij een pion krijgt. Dus door het hem overal ongemakkelijk te maken behalve bij die pion, waardoor hij uiteindelijk de pion prettig gaat vinden en deze op gaat zoeken na een tijdje. Incl en hele analyse over de verschillende horsenalities in verhouding tot deze pion-oefening. Dus dit is wel degelijk iets van parelli en ik vind het vreemd dat jij deze oefening niet kent als je zo'n aanhanger bent. Zoals ik al zei niks tegen parelli hoor, maar dit is dus een voorbeeld van een oefening die ik liever op mijn eigen manier zou doen, oftewel: als ik wil dat mijn paard de pion opzoekt, zou ik ervoor clicken ipv de parelli-versie toe te passen, want die vind ik dus omslachtig.

Edit: jij zegt 'en nadenken dat ik moet doen bij parelli!' en ik heb de indruk dat je dat tegen mij bedoelt. Lees gewoon ff goed wat ik heb geschreven want zo krijg je dus allerlei aanvallende oliebol om niks. Zeg. En inderdaad ik heb lessen gevolgd en het level 1-pakket in mijn bezit en braaf mijn huiswerk gedaan qua oliebol online informatie op zowel de site als youtube. Alsof ik me moet verdedigen. Je gebruikt nota bene zelf de clicker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:42

ik ben me ook aan het verdiepen de (meest bekende, hier al genoemd las ik) verschillende manieren van grondwerk! ben ook echt een leek erin, maar ik was toch ook echt van plan om van de verschillende manieren eerst zelf wat te proberen (gewoon de beginsels, om te kijken of het wat is), en als ik er dan één gevonden heb die mij aanspreekt en m'n paard goed oppakt, wil ik daar les in nemen! maar dit soort lessen zijn over het algemeen niet goedkoop, dus ik ga geen les nemen tot ik "zeker" weet dat deze methode bij mij/ons past :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:59

Blijven ademen VogeltjeM, je voelt je nogal aangevallen zeg :=
Precies daarom reageer ik normaal niet in dit soort topics, enige wat ik doe is mijn eigen ervaringen delen en mijn eigen ideeën erover, en dan krijg je zo'n reacties .. Hoeft voor mij niet hoor ..

Dat dit van die pion op Equiday Advanced is geweest blijkt maar weer hoe verschillend mensen iets kunnen interpreteren, en hoeveel verschil er zit zelfs binnen 1 methode .. Ik werk totaal niet op die manier, terwijl ik wel een "Parelli-aanhanger" ben .. Kan er zo verder ook niet over oordelen, want ik heb de betreffende demo niet gezien .. Misschien zijn er dingen wel verkeerd overgekomen bij jou, wie weet ... Maar dat mag ik waarschijnlijk ook niet zeggen :=

Ik ga dit topic verder niet verzieken, ik heb mijn mening & ideeën gegeven, het is aan TS of ze daar al dan niet wat mee doet. Indien er nog dingen op je lever liggen staat mijn pb-box altijd open ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:25

@ VogeltjeM. Misschien helpt je het volgende filmpje je mening bij te stellen:

http://www.youtube.com/watch?v=mac95OrDbsA

In essentie is het idd, het ongewenste moeilijk maken, en het gewenste makkelijk. Dat kan op de manier waarop Parelli zelf dat laat zien. Maar ook op het volgende filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=6-0bagw0pj0

Beide paarden leren, of hebben geleerd dat een bepaalde plek rust betekend. Dat gaat uiteindelijk zo ver dat ze vanzelf laden, zoals de schimmel op het tweede filmpje.

Of zelfs zover dat ze zichzelf laden zoals op dit filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=p4X13Fjhp84

En ik daag je uit om dit voor elkaar te krijgen met clickertraining. Maar ik laat me verrassen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:33

Maar is dat echt het ongewenste moeilijk maken? In die zin zoals ik denk dat VogeltjeM het ziet? Dit is in mijn ogen gewoon training, iets in de richting van "als je stil wil staan mag je dat, als je niet stil kan staan dan is dat geen probleem, dan mag je wat lopen" .. Bij het ongewenste moeilijk maken zie ik altijd heel veel stress en gedoe voor mij, zoals ik iemand ken die op die manier ging trailerladen .. Als het paard naar de trailer ging was het ok, stopte die of draaide die weg dan ging de zweep erover en moest die 5 minuten rondcrossen aan de longe, om dan nog eens opnieuw te proberen .... En ik denk dat veel mensen dat beeld hebben bij "het ongewenste moeilijk" maken .. Dus alles hangt maar weer af van hoe je dingen bekijkt en je eigen ervaringen.. zoals bij zoveel dingen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:37

Eileen_ schreef:
Ik denk eerder dat het ergens aan vast klemmen, en maar gewoon opvolgen wat de methode zegt resulteert tot het stoppem in de paardensport. Wat ik juist leuk vind in de paarden, is dat geen enkel paard hetzelfde is en je dus altijd moet aanpassen in de omgang. Iets vinden wat bij jou en je paard past.

Ben je bekend met de getallen van de mensen die een paard aanschaffen en uiteindelijk weer verkopen in de USA? Want daar heeft Parelli het over, cijfers van paardeneigenaren vanuit USA. Waar afstanden naar instructie wat verder zijn dan hier. Waar een basis was van cowboys die hun paard aan het inbreken waren op de ouderwetse manier. Waar je nog steeds een paard kersvers uit het wild kunt krijgen die in zijn leven nog geen goede daad door een mens is tegengekomen en waar je daarmee aan de slag moet. Waar instructie vanaf DVD de makkelijkste en meest betaalbare oplossing is. Dus die enkeling in Nederland, die niet openstaat voor zijn methode "omdat het niet bij de persoon past", daar ligt Parelli echt niet wakker van. Parelli heeft zijn programma niet ontwikkeld voor de Nederlandse beoefenaars, of voor de Europese beoefenaars, als je het plaatje wat groter wilt zien.

De methode op zich past op ieder paard. Je krijgt helaas nog wel te maken met een ego van de persoon die aan dat paard vasthangt. Maar gelukkig zijn er in Nederland binnen schappelijke afstand andere methodes te vinden. Al is het "De Gezond Boerenverstand" methode, oftewel, de "Jan Boeren Fluitjes" methode, tot de ouderwetse aanpak uit de Cavallerie. En alle manieren die daarna kwamen (en er tussenin).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:38

[***] schreef:
Maar is dat echt het ongewenste moeilijk maken? In die zin zoals ik denk dat VogeltjeM het ziet? Dit is in mijn ogen gewoon training, iets in de richting van "als je stil wil staan mag je dat, als je niet stil kan staan dan is dat geen probleem, dan mag je wat lopen" .. Bij het ongewenste moeilijk maken zie ik altijd heel veel stress en gedoe voor mij, zoals ik iemand ken die op die manier ging trailerladen .. Als het paard naar de trailer ging was het ok, stopte die of draaide die weg dan ging de zweep erover en moest die 5 minuten rondcrossen aan de longe, om dan nog eens opnieuw te proberen .... En ik denk dat veel mensen dat beeld hebben bij "het ongewenste moeilijk" maken .. Dus alles hangt maar weer af van hoe je dingen bekijkt en je eigen ervaringen.. zoals bij zoveel dingen..

Het is echt het ongewenste moeilijk maken en het gewenste makkelijk. Het rustmoment bij die poetsplaats, of in die trailer. En dat kan echt zonder stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:42

Denk dat daar de clou zit .. Dat je best het ongewenste moeilijk kan maken zonder dat dit stressvol is voor het paard ... En daar gaat het nogal eens mis natuurlijk ;)

Uiteindelijk maakt iedereen het ongewenste moeilijk .. zelfs met clickertraining .. immers komt er geen beloning als het paard niet datgene doet wat je in gedachte hebt, dus maak je het ongewenste voor het paard ook moeilijk, want er volgt niks, hij krijgt niks ... enkel bij het gewenste krijgt die een beloning ..

Alles komt toch wel op hetzelfde neer :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:45

Ik heb zelf alleen een klein probleem met clickertraining, maar dat zal waarschijnlijk komen om dat ik me er nog niet zo in heb verdiept. Het is aan of uit. Het is ja, of nee. Er is geen manier om een aanwijzing te versterken. Maar ik kan me vergissen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:49

Anoniem schreef:
ik ben me ook aan het verdiepen de (meest bekende, hier al genoemd las ik) verschillende manieren van grondwerk! ben ook echt een leek erin, maar ik was toch ook echt van plan om van de verschillende manieren eerst zelf wat te proberen (gewoon de beginsels, om te kijken of het wat is), en als ik er dan één gevonden heb die mij aanspreekt en m'n paard goed oppakt, wil ik daar les in nemen! maar dit soort lessen zijn over het algemeen niet goedkoop, dus ik ga geen les nemen tot ik "zeker" weet dat deze methode bij mij/ons past :o

Dat is nou het mooie aan Parelli. Er is zoveel gratis materiaal te vinden op Youtube en op het internet, dat het verdiepen in de theorie van de methode je nou echt geen cent hoeft te kosten. :D
En de beginsels van het maakt niet uit welke methode hangen altijd nog af van een stukje kennis van theorie en beheersing van lichaamstaal en positie. Weten waar je moet staan, waarom je er moet staan en hoe je er moet staan, om maar een klein voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:51

@ Cassidy: Klopt, die versterking is er inderdaad niet .. Er komt héél erg veel geduld bij kijken, en het helpt ook wel als je paard meewerkend van geest is, anders blijf je bij grotendeels niets doen .. Je geeft een aanwijzing (en dat kan best een vorm van druk zijn, is ook iets waar een aantal mensen bij steigeren als je druk in combinatie met clickertraining gebruikt, ook discussies genoeg over ;) ) en dan wacht je tot je paard reageert (kleinste poging) en daarop click en beloon je ..

Natuurlijk is het een voorwaarde dat je paard het systeem begrijpt voordat je echt dingen gaat aanleren, wat meestal gebeurt met dingen zoals targetten waarbij je veel kans op succes hebt en dus de clicker kan "laden". Daarna kan je dit dan uitbreiden naar andere dingen .. Ze zeggen dan dat je paard, omdat die weet dat er bij het juiste een click & beloning volgt, altijd gaat zoeken naar het juiste antwoord als jij een aanwijzing geeft .. Ze hadden alleen die van mij nog niet ontmoet :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:00

Het probleem met clickertraining is dat je een paard moet treffen die gevoelig is voor voedselbeloning. Zo zitten ze echter niet allemaal in elkaar. Er zijn paard die niets om voer geven. Hoe ga je die dan belonen bij clickertraining?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:01

En wat ik ook veel zie bij clickertraining is dat paarden direct met hun neus in je zak duiken zodra ze de klik gehoord hebben. Dat is ook de reden waarom ik twijfel om met een clicker te beginnen, aangezien mijn verzorgpony al behoorlijk op voer gericht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:02

Cassidy schreef:
Anoniem schreef:

Dat is nou het mooie aan Parelli. Er is zoveel gratis materiaal te vinden op Youtube en op het internet, dat het verdiepen in de theorie van de methode je nou echt geen cent hoeft te kosten. :D
En de beginsels van het maakt niet uit welke methode hangen altijd nog af van een stukje kennis van theorie en beheersing van lichaamstaal en positie. Weten waar je moet staan, waarom je er moet staan en hoe je er moet staan, om maar een klein voorbeeld te noemen.

jaa precies, tot nu toe vind ik het een prima manier, parelli, maar heb me tot nu toe minder in de andere verdiept ;) maar over parelli kan ik wel veel vinden, das wel fijn :)
misschien dat ik wel een basislesje grondwerk neem ofzo, nog niet zo zeer op een manier gericht, maar puur op de basis van oa de dingen die hij hierboven noemt :) (eigen houding, wanneer belonen, wanneer stoppen en wanneer doorgaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:03

@ Cassidy : Met een aai of met rust ... Voedsel moet niet ;) Het gaat niet om het voedsel op zich, maar om het feit dat je paard weet wanneer die beloning er komt (op het moment dat je clickt, wat die toen deed was hetgeen dat je zocht) .. Welke beloning dat is hangt van paard tot paard af :)

@ Smee : klopt :j Maar dat ligt dan aan de trainer ;)
Echter, indien je via Parelli iets mis doet dan ligt dat aan de methode :Y)

(en pas op, dat zakkenduiken ligt echt wel aan de trainer .. maar dat is net hetzelfde met dingen die mis gaan als je de Parelli-methode volgt natuurlijk ;) ).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:05

Over de opmerking "het moet passen bij je paard". Parelli maakt onderscheid tussen verschillende horsenalities. Introvert en extrovert. Een introvert paard dien je te motiveren. Een extrovert paard dient eerst overtollige energie kwijt te raken voordat je hem iets bij kunt brengen. Een introvert paard is gevoelig voor voedselbeloningen, een extrovert paard niet. Zie de verschillen in de manieren om in dat paardenkoppie te komen:

Enjoy!

Linda Parelli en Remmer

http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ0eU

http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7ndI

http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUCyMI

http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxTVGc

http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6r6E

http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1iQ-M

http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx7Sc

Linda Parelli en Allure.

http://www.youtube.com/watch?v=zZceHllDe3c

http://www.youtube.com/watch?v=VXMM8GKJR0I

http://www.youtube.com/watch?v=tSYj2zLKpNU

http://www.youtube.com/watch?v=p6MAAqaFnIo

http://www.youtube.com/watch?v=NXKliGSy8oI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:06

vind de manieren van trainen van parelli wel erg breed zeg, wel fijn, maar weet niet meer waar ik t moet zoeken