VogeltjeM schreef:Oei Cassidy, ik vind Parelli best oké, maar de manier waarop jij het propagandeert hier vind ik wel een beetje extremistisch. Wat jij ongeveer letterlijk zegt: Parelli is het beste, zelf nadenken moet je niet doen want Parelli weet het toch beter, en verder kijken of er nog andere programma's zijn dan Parelli die beter bij je passen is tijdsverspilling, want dat maakt je zoektocht onnodig lang. Ik vind dat soort uitspraken wel erg extreem en zelfs wel een beetje kwalijk, omdat je i.m.o. te allen tijden zelf moet nadenken en nooit iemand blind moet volgen.
Als je denkt dat Parelli roept dat je niet moet nadenken, dan heb je Parelli niet goed begrepen. Wat ik wel roep is dat je Parelli één keer moet hebben gevolgd om te kunnen roepen dat het niets voor je is. Ik komt te vaak mensen tegen die bij voorbaat al anti-Parelli zijn vanwege de commercialiteit, of die een verkeerd beeld van Parelli hebben. En ik kom mensen tegen die idd van alles voor Parelli hebben uitgeprobeerd en waar ineens bij Parelli het kwartje viel. Dan zeg ik op mijn beurt, had met Parelli begonnen, had je veel frustratie bespaard. En daar blijf ik bij. Als je bij Parelli begint en daarna wat anders wilt, helemaal goed. Maar stroming X, Y of Z volgen, tegen muren aanlopen en niet verder weten, kan resulteren in het helemaal stoppen in de paardensport. Zul jij misschien niet doen, maar het zijn er legio die dat wel doen. Omdat ze er geen lol meer in hebben. En heb je ergens geen lol meer in dan ga je stoppen met het uitgeven van geld voor die hobby.
Ik heb de statistieken niet in de buurt maar er word gezegd dat 80% van de paardeneigenaren binnen 5 jaar na de aanschaf van hun paard deze verkopen omdat ze er klaar mee zijn. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn, maar als je iets heel graag wilt, dan ga je er alles aan doen om dat aan te houden.
Iedereen mag verder weten wat hij zelf doet. Ik raad echter nogmaals met klem af om eerst overal te gaan shoppen en dingen uit te gaan proberen want oefeningen in een programma hebben een reden, en zonder goede voorbereiding schiet de oefening zijn doel voorbij en kan zelfs gevaarlijk worden. Voor paard, en voor de mens die ermee omgaat.