paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:22

MaricoGraphy schreef:
ja die zijn weer goed :)
Weet niet wat er precies mis was, maar door de inenting is alles weer in orde.

En terwijl ik MyLord (de fjord) rijd kan Astra rusten op de andere wei ;)

Astra wil ik morgen vooral oefenen met grondwerk en een beetje wandelen in de wei.

Ik houd mijn hart vast voor dit paardje. Zag in haar profiel dat deze ook al 20 is. Hopelijk hoeft die niet ook 2 uur te lopen.

Mousmous

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:27

Nou, ik kan me vergissen, maar ik dacht gelezen te hebben dat die zelfs 25 is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 22:46

nuja wat schoenen betreft: Een vriendin heeft ook al klem gezeten met rijlaarzen dus zijn die ook niet erg veilig hoor.

sasjaaa schreef:
Wat fijn er dingen zijn die wel steeds beter gaan!

Waarom als astra braaf is en stopt met bokken stop jij ook niet met rijden? Wat ga je daarna nog doen? rondstappen zeg je, om welke reden blijf je rondstappen?

Natuurlijk zijn er veel mensen die rijden met schoenen die niet geschikt zijn, zo zijn er ook een hoop mensen die niet netjes met dieren omgaan, dus daarom is het dan maar goed?

Rondstappen doe ik eigenlijk om hem op beenhulpen te laten reageren wat in mijn ogen beter is dan aan teugels trekken.

De exacte leeftijd van de fjord weten we niet. Maar max 25 jaar dat wel.
En ik zal mij er aan houden, zowel met de haflinger als met de fjord rustig opbouwen.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:50

MaricoGraphy schreef:
nuja wat schoenen betreft: Een vriendin heeft ook al klem gezeten met rijlaarzen dus zijn die ook niet erg veilig hoor.

sasjaaa schreef:
Wat fijn er dingen zijn die wel steeds beter gaan!

Waarom als astra braaf is en stopt met bokken stop jij ook niet met rijden? Wat ga je daarna nog doen? rondstappen zeg je, om welke reden blijf je rondstappen?

Natuurlijk zijn er veel mensen die rijden met schoenen die niet geschikt zijn, zo zijn er ook een hoop mensen die niet netjes met dieren omgaan, dus daarom is het dan maar goed?

Rondstappen doe ik eigenlijk om hem op beenhulpen te laten reageren wat in mijn ogen beter is dan aan teugels trekken.

De exacte leeftijd van de fjord weten we niet. Maar max 25 jaar dat wel.
En ik zal mij er aan houden, zowel met de haflinger als met de fjord rustig opbouwen.

Ik zeg toch ook nergens dat je aa de teugels moet trekken?

ik ben dan wel erg benieuwd hoe je dat dan doet in 2 uur tijd, als je een aantal oefeningen een paar keer doet en je merkt heel iets verbetering is het toch klaar?
ik moet zeggen dat ik zelf niet eens 2 uur in stap oefeningen puur op het been zou kunnen doen, vooral omdat het me zou vervelen, net als het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:50

+:)+

Nog beter is misschien om deze paarden lekker van hun oude dag te laten genieten. Waarom moeten ze nu ineens nog aan het werk?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 22:53

nou dank je kleiduiker, toch iemand die deze zin leest ;)

Omdat ze nog fit zijn en gemakkelijk 35 kunnen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:58

Jawel, als ze beide ook al die tijd gewoon bereden waren zou ik de beweging alleen maar toe juichen maar deze paarden moeten nu nog gaan opbouwen. Als oude mensen ineens weer gaan sporten krijgen ze ook blessures. Waarom zou je ze dit nog aan doen. Als je ze gewoon lekker laat genieten, beetje wandelen, misschien een beetje VD, dan kunnen ze inderdaad 35 worden. Maar als je ze nu ineens weer laat werken geef ik ze echt niet zo lang meer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 23:08

Kijk,
Ik ben tevens ook op zoek naar een jonger paard of pony. Maar de eigenaar wil zeer graag dat de paarden weer aan hun conditie werken (hebben een beetje overgewicht volgens de DA).
En als ik Astra onder controle kan houden kunnen we samen boswandelingen maken.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:19

Wat een grap; na 20 jaar moet ie ineens zijn wei uit omdat ie nu braaf genoeg zal zijn, niet meer bokken, nee dat gaat niet met zijn stramme lijf, dus zadel erop en huppa, trainen..... om straks ook nog het bos in te gaan.

Alvast een tip vóóraf: Doe je dan wel een bodyprotector aan en neem je iemand mee?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:39

MaricoGraphy schreef:
komaan nou ik zie véél meer mensen rijden zonder hoge schoenen of met een hak eronder.
Wat maakt dat nou uit?
.

Als je weet waar je mee bezig bent en weet wat de risico's zijn kun je dat geheel voor jezelf beslissen. Het feit dat je als argument gebruikt 'er zijn meer mensen die' vind ik kwalijker dan het feit dat je met deze schoenen rijd. Er zijn ook genoeg mensen die zonder cap rijden, met hun telefoon bezig zijn tijdens het autorijden of met een korte broek en shirtje op de motor stappen, moet jij dit dan ook doen?
Reden dat je schoenen met hak dient te dragen is overigens zodat je minder kans hebt dat je voet door de beugel schiet en je blijft hangen als paardlief aan de kletter gaat. Je zult niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die op deze manier ernstig letsel oploopt. Maargoed, het is je eigen keuze.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:02

Wow heb dit topic echt met open mond zitten lezen..
Wat verschrikkelijk zielig voor die paarden, heel lang niks gedaan en dan op je oude dag nog 2 uur lang worden gereden!!

Ik ga helemaal mee met bovenstaande reacties, doe rustig aan met ze..
Het liefste gewoon aan de hand stappen of wat longeren en voor de rest lekker in de wei laten!

Nog even iets over de foto's;
Het zadel past echt voor geen meter, sorry als het raar klinkt maar jou kont drukt heel erg op het achterste gedeelte van het zadel en dat is echt niet fijn voor de rug..
Lees alsjeblieft alle reacties goed door en zoek een leuk jonger paardje waar jij wat van kan leren :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 00:06

Ik ben tevens ook op zoek naar een jonger paard of pony. Tenmisnte als mijn vriend toestemt, en eindleijk inziet dat da echt is wat ik wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:16

maar macoGraphy: rijd je de 2 oudere pony's nu omdat je niets te rijden hebt anders?

kimberley15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:42

ik ben het eens met alle voor gaande reacties laat die 2 lekker van hun oude dagje genieten en zoals ik in je profiel lees ken je die mensen heel goed aangezien het oude buren van je zijn ;)

ik was er persoonlijk niet meer opgestapt arme diertjes mn ouder verzorg paard van 23 is zelfs al met pensioen

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:08

Ik hoop dat je zelf ook inziet dat zo lang rijden niet goed is en niet het maar niet doen, omdat het hier gezegt wordt!
Buiten dat, mijn haflinger (een stuk jonger) blijft ook doorlopen als ik haar niet stop hoor, maar ik ken haar heel goed en merk wanneer het genoeg is, maar als het moed, loopt ook zij gewoon een paar uur door, dat komt door haar wil, maar dat zegt niet dat het goed is!

Het is echt niet erg om met een oude pony een beetje te stappen onder het zadel, maar houd het op een half uurtje, met stappen worden ze ook al wat soepeler, en ga niet een paardje op leeftijd nog trainen, dat is helemaal niet nodig.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:48

wat goed dat het al beter gaat, en fijn dat je toch onze adviezen op gaat volgens en minder (90min minder) lang gaat rijden. Das al een verbetering
Ik denk dat het een goed idee van je is om een jonger paard (of 1 die wel altijd bereden is) te zoeken. Maar neem daar alsjeblieft lessen mee. Ik wil je zeker niet beledigen maar je komt niet over als iemand met heel veel ervaring, en dat geeft ook helemaal niet, maar het is zoveel leuker om te leren samen met en over een paard!!

ik snap niet zo goed waarom de eigenaaresse nu zo graag wil dat er weer op de paardjes gereden wordt. Puur en alleen omdat de DA heeft gezegd dat ze te dik zijn? Dat kan ook met een aangepast dieet (bv. minder brok) en gewoon lekker wandelen elke dag. Waren ze altijd al bereden geweest, ben ik het eens met wat al eerder gezegd is, dan kan prima en is eigenlijk alleen maar goed.

ik zou gewoon aan de eigenaar doorgeven dat een ander dieet en wandelen genoeg is voor deze beestjes, en dat anders de kans op blessures (en hoge DA rekeningen) alleen maar groter wordt.

ik wens je veel succes met het zoeken van een leuk (jonger/ betere conditie) paardje waar je mee kan lessen, leren, tutten, en knuffelen.

Oh en probeer een beetje door het "gemene" heen te kijken hier, en lees de goed bedoelde tips die mensen geven.(we zijn alleen maar bezorgd voor de paardjes)
Schrijf eens wat je hebt geprobeert van die tips en hoe het ging.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:59

Ik vind dit echt een no-go.. Sorry.. Je zou je moeten schamen en ook die eigenaar!
om nu nog die paarden aan het werk te zetten terwijl ze dat nooit hebben gedaan..
Wat mankeert jullie!

Sorry dat ik zo reageer maar doe wat met de tips;)
En maak de eigenaar wijs tot het ook anders kan!

succes

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:21

nou de paarden krijgen maar 1x per dag brok, voor de rest staan ze in een groot weiland met volop gras.
Alleen heb ik gelezen dat gras ook suikers bevat, en heb dus voorgesteld om graasstroken te creëren.

Wat rijlessen volgen betreft. Ik werk 38 uur per week, ben om 6 uur/half 7 pas thuis moet dan eten maken voor mijn vriend die om half 8 thuiskomt.
Ben 1x in de week vrij en ik vind persoonlijk 1x per week les nemen iets te weinig.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:29

Maar zelf 1x per week zonder les 2u rijden is beter dan? Sorry, maar ik vind dat je dan beter 1x per week les neemt, dan dat je 1x per week zelf wat probeert. (Ik weet wel niet hoeveel ervaring jij zelf hebt, want op die vraag heb je nog steeds niet gereageerd)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:32

Ik heb gewoon nooit door dat het al 2 uur verder is. Heb ook geen horloge of gsm bij me als ik rijd.

Ik heb nooit op een manege gereden, maar wel een jaar lang les gekregen bij mensen thuis.
Heb daar ook leren springen op een nogal vurige merrie.
Heb zelfs ervaring met Tölt door 3 jaar een Ijslander bereden te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:32

Goh, en dan te bedenken dat er mensen zijn die 40 uur werken, een gezin hebben en ook nog een eigen paard in pension waar ze bijna alle dagen op rijden. Zijn dat supermensen of ben jij dan een watje. Volgens mij is het meer het gemak van lekker gratis kunnen rijden en er geen geld aan uit willen geven. Dan maar liever twee oude pony's mishandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:36

Overgewicht tegen gaan kan je ook aan de longe doen. 2 uur vind ik veel te veel, qua niveau is hij net zo ver als een net mak gemaakt paard (en wie weet hoe dat is gebeurd.... met 2 uur per sessie, bizar, ik zou het niet in m'n hoofd halen, en de '5 uur wandeling' voorbeelden zijn kul want dat zijn over het algemeen doorgereden, goed bereden paarden).

Een jong paard kan ik je nu ook niet aanraden, ga je eerst eens goed verdiepen in jonge paarden (en dan heb ik het niet over leuke films kijken) en het beleren, en onderhouden ervan qua conditie en rijden.

Ja, ze is fit, ja, ze kunnen 35 worden. maar door jouw rijkunsten van 2 uur per sessie kan ze ook net zo goed volgende week dood omvallen of zichzelf kapot lopen.

Mijn tip? Toch die ene keer per week les gaan nemen, of laat je vriend z'n eigen eten maken, hij is volwassen, hij kan heus wel zelf een prakkie maken of een opwarmmaaltijd eten.

En over het jonge paard, dat je vriend er niet mee instemt kan ik best begrijpen, ook met een jong paard moet je les nemen, en als je het nu al de moeite niet vind, vind je het dan wel ineens de moeite?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:38

Ja gras bevat idd suikers. en is in de lente ook nog eens rijker dan in de rest van het jaar.
En wat voor brok krijgen ze en hoeveel? Fjorden en haflingers zijn sterke paarden die weinig extras nodig hebben en al helemaal als ze bijna nooit wat doen en gedaan hebben. Dan hebben ze genoeg aan alleen ruw (gras en hooi) voer en misschien een handje brok om eventueel vitamine, mocht dat al nodig zijn, binnen te krijgen.

Ik denk dat de meeste van ons met 1 keer in de week lessen zijn begonnen! met hier en daar een uitzondering natuurlijk. En ik denk ook zeker dat er hier meer mensen zijn die fulltime werken en een thuis leven hebben en ook paardrijden of paarden hebben. dat is een kwestie van keuzes maken.
En 1 keer in de week lessen is ten alle tijden beter dat geen lessen en doen wat jij (algemeen genomen dus niet jij persoonlijk) denkt dat goed is!

paarden zijn een livestyle. dus daar kies je voor of niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 11:02

nuja ik heb al gezegd dat ik met die "oudjes" kalmer aan ga doen.
Ik ben aan het rondkijken naar beleerde paarden van min 5 jaar en max 10 jaar.
Ik weet dat ik ze bij de fjord en haflinger mag stallen maar dan kan ik geen lessen nemen op dat paard want ik woon in een ander dorp (30 min rijden van de fjord en haflinger).

Maar hoe weet ik dat een manege echt goed is en niet gewoon rondjes laat "sjokken" achter elkaar?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:06

Wil je een eigen paard aanschaffen of een jong paard verzorgen?