Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:22

Ts ik herken het wat je hier beschrijft! En al helemaal dat je vreest voor de benen, in het verleden ook een paard gehad die dat ook aan de longe deed.Iedere dag (in de winter zomer 24 u pd buiten)kwam ze een aantal uren in de buitenlucht met stalgenoten, kreeg niet veel krachtvoer, was 5 jaar maar owee aan de longe dan ging ze als een kanon!
en zelfs soms zo erg dat ze over de kop ging, ik was er toch wel mee aan.
ook 1 x de tip gehad als ze dan zo graag wil gaan dan MOET ze, nou je mag eerlijk weten de 5 keren daarop was ze vanaf stap 1 al niet meer te stuiten en doodsbenauwd en is ze alleen maar aan het bokken en rennen geweest.
Toen een tip gekregen om haar per DIRECT op de HO te zetten, en ik weet hoe vliegensvlug ze kunnen zijn. Maar ik probeerde dan altijd om haar toch wel heel erg duidelijk en niet te zacht op de HO te zetten en dan weer laten stappen. op een gegeven moment kreeg ze het in de gaten en zodra ze dan wilde gaan ( zag het aan haar ogen en oren) dan zou ze gaan en dan ging ze niet verder dan flink draven met de staart omhoog. En daar was ik al heel erg blij mee!

Dubbele longe ben ik zelf geen held in, en met zulke paarden al helemaal niet. Want als ze gaan heb ik al ruzie met dat ene longertouwtje, want ze ging soms rakelings bij me langs ondanks zweep.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:27

anneliesdj schreef:
Een foutje? Je hakt op mij in dat ik beter moet lezen terwijl ik de moeite neem op je vraag te reageren en daarna ga je zielig doen omdat ik lees en jou betrap op een fout?
Het moet ook niet gekker worden, bokt is idd veranderd, de tijd dat iemand blij was om een antwoord of tips te krijgen is schijnbaar voorbij.


Mee eens.
Ik denk dat iedereen hier je probeert te helpen ts, maar je houding werkt niet echt mee.
Zelfreflectie werkt vaak goed. Ook tijdens het trainen van paarden.
Iemand zoals simpelman komt echt van uit bakken ervaring met hele goede tips, weliswaar waar j e vaak even goed over na moet denken. Mee eens zijn of niet, een wat meer open houding zou je niet misstaan.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:28

Hier is longeren ook gewoon werk. Onder het zadel mag hij ook niet eerst flink uit zijn plaat voordat we echt gaan rijden. Dus aan de longe ook niet! Dat doen ze maar lekker in de wei of paddock maar niet dat ene hooguit uurtje dat er gewerkt moet worden.

Je ziet dus aankomen wanneer ze wilt vertrekken. Dat is dus het moment dat je duidelijk moet ingrijpen. Wanneer ze een korte ophouding aan de lijn negeert zou ik haar tot stilstand brengen door middel van jou houding. Dus het direkt afstappen in de richting van het hoofd. Dit is de remmende factor.

Daarna gewoon weer rustig weg laten stappen en rustig aandraven. Wanneer je weer het "teken" ziet vraag je haar door middel van een kleine ophouding aan de lijn terug te komen in tempo. Hoeft niet perse een overgang terug te zijn. Wanneer dit negeert word opnieuw duidelijk in de richting van het hoofd lopen en tot stilstand brengen.

Je moet weer helemaal duidelijk hebben dat jij het tempo bepaald en dat ze niet zomaar mag doen waar zei zin in heeft op dat moment!

Succes :).

Edit: ik ben stemhulp vergeten voor je ophouding.
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 23-12-13 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:33

Als je paard ervandoor gaat is dat omdat hij dat wil, dus moet je zorgen dat jij de regels bepaald, dus wat je dan kunt doen: als ze gaat, zorg dan dat ze doorgaat en niet stopt, dus zij wilt gaan, dan gaan we ook zo moet je denken. Drijf haar door tot je ziet dat ze weer een normaal tempo gallopeerd(moe word) dan nog 1 rondje doorgaan en dan zeg JIJ dat ze mag stoppen..
Dit hoeft vaak maar 1 tot 2 keer.. Geduld loont.
Jong paarden trekje haha komt vast goed

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:39

lissie_zigor schreef:
Als je paard ervandoor gaat is dat omdat hij dat wil, dus moet je zorgen dat jij de regels bepaald, dus wat je dan kunt doen: als ze gaat, zorg dan dat ze doorgaat en niet stopt, dus zij wilt gaan, dan gaan we ook zo moet je denken. Drijf haar door tot je ziet dat ze weer een normaal tempo gallopeerd(moe word) dan nog 1 rondje doorgaan en dan zeg JIJ dat ze mag stoppen..
Dit hoeft vaak maar 1 tot 2 keer.. Geduld loont.
Jong paarden trekje haha komt vast goed


Jonge paarden trekje?Nodig je uit om dat bij mn paard te gaan doen, wedden dat ze er helemaal compleet van over de zeik raakt en het gedrag van exploderen NOG erger word.
Vind dit altijd zo'n gevaarlijke tip wat ik Helaas in het verleden ook toegepast heb......Dit kun je niet zomaar bij ieder willekeurig paard doen.

Ts hierboven zijn alweer een aantal bruikbare tips gegeven vind ik

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:40

Marus schreef:
lissie_zigor schreef:
Als je paard ervandoor gaat is dat omdat hij dat wil, dus moet je zorgen dat jij de regels bepaald, dus wat je dan kunt doen: als ze gaat, zorg dan dat ze doorgaat en niet stopt, dus zij wilt gaan, dan gaan we ook zo moet je denken. Drijf haar door tot je ziet dat ze weer een normaal tempo gallopeerd(moe word) dan nog 1 rondje doorgaan en dan zeg JIJ dat ze mag stoppen..
Dit hoeft vaak maar 1 tot 2 keer.. Geduld loont.
Jong paarden trekje haha komt vast goed


Jonge paarden trekje?Nodig je uit om dat bij mn paard te gaan doen, wedden dat ze er helemaal compleet van over de zeik raakt en het gedrag van exploderen NOG erger word.
Vind dit altijd zo'n gevaarlijke tip wat ik Helaas in het verleden ook toegepast heb......Dit kun je niet zomaar bij ieder willekeurig paard doen.

Rust rust rust en duidelijk en consequent daar kom je het verste mee..

Ts hierboven zijn alweer een aantal bruikbare tips gegeven vind ik

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:53

Citaat:
jonge paarden trekje?Nodig je uit om dat bij mn paard te gaan doen, wedden dat ze er helemaal compleet van over de zeik raakt en het gedrag van exploderen NOG erger word.
Vind dit altijd zo'n gevaarlijke tip wat ik Helaas in het verleden ook toegepast heb......Dit kun je niet zomaar bij ieder willekeurig paard doen.

Ts hierboven zijn alweer een aantal bruikbare tips gegeven vind ik


Klopt, maar bij dit paard werkt het wel. Lees de hele topic maar door dan zie je dat dit paard anders is dan die van jou.

Als ik een gokje mag doen: die van jou was over het algemeen een tikkeltje onzeker en heet van aard.
Als je het eerste bericht van de ts leest, is dit paard over het algemeen cool en de rest kun je zelf lezen.. En precies wat je zelf zegt: elk paard is anders.. als je ook met gedrag paarden werkt, zul je zien dat de kans erg groot is dat dit trukje werkt..

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:07

@Lissie: de mijne was aan de ene kant heel koel, en de andere kant onzeker.
Je kon zo met haar over plastic ed lopen, geen probleem.
Tijdens het rijden enorm lui op de enorme schrik-wegschiet-acties na.
Maar in de bak of buiten bouwde ze spanning op en dan ging het raar aan de longe, en als ik dan juist haar nog meer over de zeik dreef was het uit met de lol! Kon ik er dagen niks meer mee, zodra ze aan de longe ging explodeerde ze al.
Dus bij mijn paard was dit een gevaarlijke tip, het enige wat hielp was de HO er eens flink opzetten en dan weer laten stappen.

Maar goed misschien helpt je tip wel bij die van TS dat weet ik verder niet.

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:29

Wat de dubbele longe betreft, ik doe de lijn zelden tot nooit achterlangs, altijd over de rug achter de longeercirkel langs. Het voordeel is dat je een buitenteugel hebt, daar kan je haar op remmen en rustig op houden. Als ze bijzet gewend is (en dus druk op de mond) dan is dubbele longe, helemaal op deze manier, ook geen enkel probleem. Ik maak de binnenlijn altijd vast door de bitring naar de singel toe zodat zowel je paard als jijzelf hier niet op vast kan houden, daardoor wordt je buitenlijn de belangrijkste lijn.
Ik snap goed dat je geen gekloot aan de lijn wilt, hoewel ik er dan wel voor zou kiezen om, op andere momenten, wel de mogelijkheid te geven om even samen te spelen en lekker te rennen en gek te doen. Maar dan in bijv een paddock of longeercirkel oid. Blijkbaar heeft ze daar wel behoefte aan en op die manier kan je die behoefte in goede banen leiden. Maar ze moet idd niet leren dat ze bij het longeren altijd eerst 10 minuten uit haar panty mag gaan.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:33

Electra63 schreef:
PocoGaucha schreef:
de kern van stoppen op het goede moment is stoppen voor het mis gaat. en niet erna.


Precies ! Dat is investeren in de toekomst met zo'n jonge pony.




Dit is toch een prima tip,
En ik snap niet waarom je hier zo heftig op reageert ts?

Je zegt dat je ook aan vrijheidsdressuur etc. doet.
Dan moet je dit toch heel bekend voor komen.

rust pakken ze zo snel op. Mentale training is belangrijker zeker in deze fase van africhting.
enfin eigenlijk is mentale training altijd belangrijk.
Hier zul je zo veel profijt van hebben.

dat je over dat losgooien en uit laten razen etc etc zo reageert dat snap ik.
Want dat wil je niet. dat is een onzinnig bezigheid.( aan de longe dan)
lekker los en gek doen in de paddock prima.
aan de lijn moet de regie bij jou zijn, en idd geen gekloot dan.

Maar als je die energie kan beheersen en controleren.
want die heb je straks wel nodig bij oefeningen die veel kracht vragen nodig.
(wil je dat iets met vrijheidsdressuur of iets dergelijks)

Dus het is alleen maar mooi dat het er in zit. ben je straks bij mee.
Alleen dit moet je met rust op zien te lossen.
Laat het paard ''nadenken'' rust is beloning.

Billy

Berichten: 20725
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:38

Vergeet niet dat een jong paard zich nog niet lang kan concentreren.
Longeren is werk, snap jij, maar die pony niet.
Op een gegeven moment is de concentratie op en dan ontploft ze.
Vandaar dat het advies van Simpelman heel erg juist is. En wat dan het werk is, omdat jij vindt dat ze niet genoeg arbeid doet, dat is dan juist het verlengen van de concentratieboog, niet de lichamelijke inspanning.
Als jij dat niet als werk ziet, komt het nooit goed met dit gedrag, tenzij je het eruit gaat proberen te meppen....

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:29

Happinez schreef:
naomi_g1998 schreef:
Paard is jong en wil ook zijn benen strekken, mag ook wel een keer lijkt me? Het is geen robot die je even aan en uit kunt zetten op de werk modus of een andere stand. Hier staat die ook de hele dag buiten en bij het longeren gaat ze dan eventjes los, kan ik alleen maar om lachen.

Dat jij dat leuk vind wil nog niet zeggen dat anderen daar ook blij mee zijn.
Ik zie het meer als een paard wat geen manieren bij is gebracht als ze dit als ze ouder zijn nog steeds doen.
Ze mogen 23 uur per dag uit hun plaat gaan maar werk is werk.
en ook een jong dier moet dit gaan leren.. eerst kort en steeds langere concentratieboog opbouwen.

Geen manieren? Mijn paard heeft genoeg manieren en moet al vaak zat voor me werken, dan mag ze toch zeker wel een keer uit d'r plaat gaan?

TS, je wilt advies maar elk advies wijs je af en spreek je tegen. Dubbele longe is niks want dat heb je nog nooit gedaan, aan halster longeren is niks want dat is geen werken, minder brokjes is niks want je weet zeker dat het niet daardoor komt, opbouwen is niks want dat is in het begin ook geen werken. Tja, dan zijn de adviezen al gauw op. Volgens mij wil jij het alleen op je eigen manier doen dus ik snap ook niet heel goed waarom je dan dit topic hebt geopend.

MarjanB

Berichten: 16619
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:40

Of je voordat je begint met longeren de ho er ook op hebt zitten? Als ze al heet wordt bij het ingaan van de bak zou ik eerst beginnen met wat grondwerk en dan even longeren en weer wat grondwerk. Aandacht op jou en geen tijd geven om te gaan klooien :)

snottebel
Berichten: 130
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: Ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:43

Ik snap TS heel goed.
Mensen blijven maar hameren op iets wat niet de juiste manier is en er wordt niet gelezen.

TS heeft al aangegeven dat ze aan dubbele longe gedacht heeft, maar vind dit nog erg spannend om toe te passen.

TS Lees het bericht van Amable nog eens terug.
Op deze manier longeer ik ook. Ik doe de buitenlijn ook over de rug ipv achter de kont langs.
Heb ook een jong paard wat uit zijn panty kan gaan, maar aan de dubbele longe is hij erg serieus en gaat hij netjes aan het werk, omdat hij weet wat de bedoeling is.
Echt geloof me, dit werkt!

janouk
Blogger

Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:03

Zelf zie ik het anders. Ik maak me er niet zo druk over. Het is nog maar een jong paard. Dat donderjagen hebben ze ook nodig.

http://www.youtube.com/watch?v=QZNWowzuOGY dit soort sprongen zijn bij onze Haf dagelijkse kost; die heeft gewoon altijd lol. Ze lopen de hele dag buiten samen te donderjagen, maar toch heeft ze af en toe zulke ontploffingen.
Die laat ik aan de longe vaak even ontploffen. Daarna roep ik haar tot de orde en dan gaan we aan het werk. Zolang ze het niet doet als ik erop zit of als ze voor de koets staat, vind ik het prima.
Het houdt haar fit in het hoofd en ik denk dat ze daardoor in het werk ook beter kan presteren.

KWPN Image is nu 23 en met semi pensioen, maar die gaat ook altijd aan de longe eerst even voor stoomtrein spelen: staart op de rug en snuiven. Als dat voorbij is, gaat ze aan het werk.

Ik heb er geen last van, ik geniet ervan als ze goed in hun vel zitten. Als ze zich in het werk maar gedragen.

Mijn tip: laat haar eerst even een paar minuten donderjagen en ga dan aan het werk.
Laatst bijgewerkt door janouk op 23-12-13 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:05

LadyMadonna schreef:
Niemand gaat ook in op mijn opmerking dat ik gerust dubbel wíl longeren, omdat ik daar zéker het voordeel van zie, maar met een paard dat dat nog nooit gedaan heeft, ineens een lijn achter de kont langs, terwijl ze toch al heet is... Is dat er niet om vragen dat ze juíst ploft?

Dan bindt je eerst een bandage achter de kont langs aan de longeersingel. Of je laat de buitenste lijn niet achter de kont langs lopen maar over de rug...

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:51

Alvaron schreef:
LadyMadonna schreef:
Niemand gaat ook in op mijn opmerking dat ik gerust dubbel wíl longeren, omdat ik daar zéker het voordeel van zie, maar met een paard dat dat nog nooit gedaan heeft, ineens een lijn achter de kont langs, terwijl ze toch al heet is... Is dat er niet om vragen dat ze juíst ploft?

Dan bindt je eerst een bandage achter de kont langs aan de longeersingel. Of je laat de buitenste lijn niet achter de kont langs lopen maar over de rug...


Precies, of je laat je paard eerst wennen aan een lijntje langs de achterhand terwijl je het gewoon vasthebt bij het hoofd. Leadrope van het hoofd, in een achtje over de rug en langs achterhand(net zoals je vaak ziet bij het leren meelopen van de veulens). Op die manier kun je per direct de lijn weghalen zodra er ontspanning is en kun je ook op een kleine cirkel samen even stappen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:21

Realiseer je wel dat je paard nu nog lol heeft, hoe meer jij de rem erop gooit en dergelijk gedrag afstraft, hoe meer voor haar ook de lol eraf gaat.
Persoonlijk heb ik liever een paar uitspattingen aan de longe of onder het zadel, als de benen beschermt zijn, ik zelf nog invloed heb op waar ze heen gaan en sliding stops en benen in de afrastering kan voorkomen. Beter een paar vreugdebokjes dan een paar wat uit narigheid in verzet gaat.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:55

anneliesdj schreef:
Realiseer je wel dat je paard nu nog lol heeft, hoe meer jij de rem erop gooit en dergelijk gedrag afstraft, hoe meer voor haar ook de lol eraf gaat.
Persoonlijk heb ik liever een paar uitspattingen aan de longe of onder het zadel, als de benen beschermt zijn, ik zelf nog invloed heb op waar ze heen gaan en sliding stops en benen in de afrastering kan voorkomen. Beter een paar vreugdebokjes dan een paar wat uit narigheid in verzet gaat.


Daar ben ik het helemaal mee eens

pauline183
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:51

wat een gedoe hierboven allemaal. Dit probleem had ik ook heeeel lang met mijn pony, hij rende steeds heel hard en ik gooide de rem erop. Toen kwam een vriendin bij me kijken en ik heb bijzet omdat hij manegepony was en hij heeft heel erg last van zijn rug(ben er zelf heelemaal geen voorstander van, maar als het moet, graag). Mijn vriendin zei; haal de bijzet er eens af en ga buiten instappen (wij hebben een paadje wat als instap/uistap paadje wordt gebruikt) zodat hij niet gelijk een blessure oploopt. Dat ging ik doen en toen liet ik hem een paar rondjes rennen zonder longe en toen hij klaar was keerde ik mijn rug naar hem toe en kwam hij naar me toe en deed ik de longe eraan en de bijzet en ging ik longeren ( eigenlijk gewoon een join up). Als hij dan nog een keer ging rennen dan kreeg hij straf. Nu gaat dat heel goed en hij is gewoon weer braaf.

Billy

Berichten: 20725
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:56

pauline183 schreef:
wat een gedoe hierboven allemaal. Dit probleem had ik ook heeeel lang met mijn pony, hij rende steeds heel hard en ik gooide de rem erop. Toen kwam een vriendin bij me kijken en ik heb bijzet omdat hij manegepony was en hij heeft heel erg last van zijn rug(ben er zelf heelemaal geen voorstander van, maar als het moet, graag). Mijn vriendin zei; haal de bijzet er eens af en ga buiten instappen (wij hebben een paadje wat als instap/uistap paadje wordt gebruikt) zodat hij niet gelijk een blessure oploopt. Dat ging ik doen en toen liet ik hem een paar rondjes rennen zonder longe en toen hij klaar was keerde ik mijn rug naar hem toe en kwam hij naar me toe en deed ik de longe eraan en de bijzet en ging ik longeren ( eigenlijk gewoon een join up). Als hij dan nog een keer ging rennen dan kreeg hij straf. Nu gaat dat heel goed en hij is gewoon weer braaf.

Nou, dat is echt de manier, te pas en te onpas een join up zonder te weten wat je daarmee aanricht....

pauline183
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:00

Billy schreef:
pauline183 schreef:
wat een gedoe hierboven allemaal. Dit probleem had ik ook heeeel lang met mijn pony, hij rende steeds heel hard en ik gooide de rem erop. Toen kwam een vriendin bij me kijken en ik heb bijzet omdat hij manegepony was en hij heeft heel erg last van zijn rug(ben er zelf heelemaal geen voorstander van, maar als het moet, graag). Mijn vriendin zei; haal de bijzet er eens af en ga buiten instappen (wij hebben een paadje wat als instap/uistap paadje wordt gebruikt) zodat hij niet gelijk een blessure oploopt. Dat ging ik doen en toen liet ik hem een paar rondjes rennen zonder longe en toen hij klaar was keerde ik mijn rug naar hem toe en kwam hij naar me toe en deed ik de longe eraan en de bijzet en ging ik longeren ( eigenlijk gewoon een join up). Als hij dan nog een keer ging rennen dan kreeg hij straf. Nu gaat dat heel goed en hij is gewoon weer braaf.

Nou, dat is echt de manier, te pas en te onpas een join up zonder te weten wat je daarmee aanricht....

het is niet een join up op de verkeerde manier, dat zou ik mijn pony nooooit aandoen, gewoon speels stampen op de grond en ernaast meerennen, een soort van join up. Eerst dacht ik ook van: ik ga egt geen join up doen, dat is harstikke zielig, en toen legde mijn vriendin uitleggen dat er ook een goede manier is, als je begrijpt wat ik bedoel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 22:39

OK.... Ik ga me nu dus definitief tot huiskamer topics beperken.... Jammer dat er op bokt zoveel echte kennis weg is gevlucht in de loop der jaren...

Goldie

Berichten: 10451
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:50

Ik longeer mijn paard altijd met halster over het hoofdstel. Maak ik de lijn aan het hoofdstel vast is er paniek en geren. Op deze manier kan ik toch bijzetten met het een of ander.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:08

Ik heb even alleen de reacties van de ts gelezen.

Je vindt dat longeren aan een halster alleen rondslingeren is, mijn paard werkt denk ik het meeste als ik haar op halster longeer. Dan moet ze namelijk enkel op mijn lichaamshouding reageren, netjes van achter komen en zonder hulpmiddelen van voren uitzakken of oprichten. Lastig maar haalbaar.

Ik heb mijn merrie als 3 jarige gekocht, korte spanningsboog dus na een paar rondjes kon er best een flink rondje uit komen ineens. Dat wil ik net als jou niet.
Laat ik het dan niet opzoeken :)! Als ik weet dat ze druk gaat zijn of daar maar enige aanleiding toe geeft zet ik haar in galop (instappen aan de hand) en mag ze eerst even rennen maar wel omdat ik dat nou eenmaal zeg. Ik laat haar net zo lang gaan tot ze terug komt en zet haar dan nog 1 rondje door. Daarna gaan we schakelen tussen draf en galop, rondje stap rondje draf rondje galop.
Beide kanten voldoende afwisselen en we eindigen altijd met de neus richting de grond.

Winnen ga je het niet, grotere spanningsboog ga je nog niet snel krijgen dus moet je slimmer zijn.