[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 16:34

Missie_Maxie schreef:
*heeft topic niet gelezen*

Sluit me volledig aan bij de eerste reactie. Paard is te veel puber, laat hem lekker genieten. Ik zou nu nog andere dingetjes doen, een half jaartje wachten is toch niet zo lang?

Wat zijn die 'andere dingetjes' dan volgens jou? Op welke manier zie jij dit paard te puber?
Laatst bijgewerkt door Batlow op 10-10-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:34

tjonge wat een reacties zeg, mensen kom op ze rijdt er nog geen wedstrijden mee :').

Hier ook op 2,5 jarige leeftijd begonnen met wennen aan zadel en hoofdstel hoor, paard is nu 4, bijna 5 en het gaat super! Ze hoefde bij het inrijden niet meer te wennen aan het zadel, ik vind dat echt een groot voordeel hoor :).

Reactie hierboven: wie zegt dat hij dat spelen wat ts schriktraining noemt niet leuk vind? Ik denk dat een 2,5 jarige dat echt wel leuk en interessant vind :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 16:36

Femke(ll) schreef:
tjonge wat een reacties zeg, mensen kom op ze rijdt er nog geen wedstrijden mee :').

Hier ook op 2,5 jarige leeftijd begonnen met wennen aan zadel en hoofdstel hoor, paard is nu 4, bijna 5 en het gaat super! Ze hoefde bij het inrijden niet meer te wennen aan het zadel, ik vind dat echt een groot voordeel hoor :).

Reactie hierboven: wie zegt dat hij dat spelen wat ts schriktraining noemt niet leuk vind? Ik denk dat een 2,5 jarige dat echt wel leuk en interessant vind :j

uhm.... ik doe al zz licht dressuur en zit in m springen......

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:38

Batlow schreef:
Missie_Maxie schreef:
*heeft topic niet gelezen*

Sluit me volledig aan bij de eerste reactie. Paard is te veel puber, laat hem lekker genieten. Ik zou nu nog andere dingetjes doen, een half jaartje wachten is toch niet zo lang?

Wat zijn die 'andere dingetjes' dan volgens jou? Op welke manier zie jij dit paard te puber?

IMO is bijvoorbeeld grondwerk,balkjes lopen, kleine kruisjes vrijspringen en los Longeren beter dan een bit indoen.

Batlow

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 16:40

Nee springen is goed voor een jong paard.. Balkjes lopen doen we uiteraard ook al, grondwerkles heb ik 1 x in de 3 weken al wat ik dus ook oefen. :)

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:44

Batlow schreef:
Nee springen is goed voor een jong paard.. Balkjes lopen doen we uiteraard ook al, grondwerkles heb ik 1 x in de 3 weken al wat ik dus ook oefen. :)

Vrij springen. Als je goed leest, kleine kruisjes van 10-30 cm

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 16:46

Missie_Maxie schreef:
Batlow schreef:

Vrij springen. Als je goed leest, kleine kruisjes van 10-30 cm

Ja ik lees vrij springen, maar ik geloof dat dat ook de benen belast terwijl de schijven ook nog niet dicht zijn. Overigens, moet ik dan eerst weer extra paaltjes aanschaffen om langs de hindernis te zetten. Als hij dat nog niet heeft gedaan zal hij er niet zomaar overheen gaan.

overigens blijf ik doen zoals ik het doe, het gaat prima zo :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:49

Met Missie_Maxi ben je er tenminste van verzekerd dat je niet snel te veel met je puppie doet! }:0

Springen, en ook vrij springen is echt heel slecht voor jonge paarden. Het is handiger om met zinvolle opmerkingen te komen als je het ergens niet mee eens bent. Als je ergens geen verstand van hebt, dan kun je sowieso maar beter je mond houden. Vind ik.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:52

[/quote]
uhm.... ik doe al zz licht dressuur en zit in m springen......[/quote]

Goed bezig, die van mij kon dat al met 2 jaar, alleen dan wel zware zz. Ook deden we toen al mee aan TREC wedstrijden van 100 km. Kon hij prima aan :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 16:56

Oooohh lekker bezig mukkietje!! *\o/*

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:59

Lekker bezig, zo spelenderwijs. En ik gok dus dat je zo'n 1 uur per week met hem bezig bent. Dus kan hij nog 167 uur per week paard zijn :+

Alleen het bit zou ik mee wachten, omdat hij gaat wisselen rond 2,5/3 jaar, maar dat is mijn mening.
Van 2-3x in de week kleine wandelingetjes of een schriktraining is geen enkel jong paard slechter geworden .

Beau229

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:01

Wat een leuk paard! Vind het mooi dat je het zo doet, kan hij lekker rustig aan alles wennen dan als hij 3, 5 is bam een zadel er op!

Ik wens jullie veel geluk!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:01

rustig zo door blijven gaan ts. 3x een een kwartiertje lekker spelen is helemaal niet verkeerd.
over het zadel en bit, met 2,5 kunnen ze prima een rondje ermee lopen.

ben met mijn pony begonnen met grondwerken toen ze 1,5 was, gewoon 2 x een kwartiertje in de week samen met wandelen. spelenderwijs het stoppen, wegstappen en draaien oefenen terwijl we door hekjes heen gingen en langs slootjes wandelden.
met 2 kreeg ze dr eerste dekje met dekensingel op, als voorloper voor de vliegendeken en later het zadel (wat ze pas voor het eerst op kreeg toen ze 4,5 was. maar daarvoor liep ze dus wel met het dekje af en toe) volgend jaar beginnen we zachtjes met inrijden als ze 6 is.
verder speelden we met pionnetjes, gooiden met ballen en deden gewoon maffe dingen.
als ik met bit zou rijden had ze die ook al eens ingehad maar we gaan bitloos :+ dat heet gewoon laten wennen en dat wennen kan jaren duren ;)

een paard met 2,5 eens een zadeltje opleggen is helemaal niet erg, inrijden met 2,5 vind ik een hele andere zaak maar dat gebeurt hier niet.
paardje doet 3x een kwartier per week iets en staat voor de rest lekker paard te zijn.
prima opvoeding lijkt me.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:03

Ziet er goed uit hoor!

Ach, als jij dat beestje er aan wilt laten wennen, doe je het toch. Ik zag het met mijn ukkie ook zo, die is op 2,5 jaar een zadel op gehad, en is op haar 3,5 jarige leeftijd ingereden door mijn verzorgster.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:03

wauw... niet eens alles gelezen, maar is best voorspelbaar :P

ik doe mee met mijn twenter ontzettend zwaar belasten... 2x per week loopt ze met een hoofdstel in aan de longeerlijn te hobbelen, en daarnaast word ze ontzettend vaak gepoetst :D verschrikkelijk zwaar natuurlijk voor een twenter, en daarom loopt ze voor de rest lekker in het land.

een hoofdstel in kan echt geen kwaad hoor,, als je er maar niet keihard aan gaat lopen trekken,, zo went hij er rustig aan, en schrikken ze ook niet als je met 3,5 in een keer er op gaat zitten en je de teugels vast pakt...

nee sorry ik ben het niet eens met het niets doen met een twenter,, natuurlijk hebben ze de ruimte en rust nodig om te groeien, maar grondwerk, longeren, een zadel opleggen etc kan allemaal best wel voor een keer,, als het maar niet TE vaak en TE lang gebeurt..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:04

@Mariska1408
Longeren zou ik niet doen, is zo ontzettend belastend. Ga dan lekker een kwartier wandelen.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:04

mariska1408 schreef:
wauw... niet eens alles gelezen, maar is best voorspelbaar :P

ik doe mee met mijn twenter ontzettend zwaar belasten... 2x per week loopt ze met een hoofdstel in aan de longeerlijn te hobbelen, en daarnaast word ze ontzettend vaak gepoetst :D verschrikkelijk zwaar natuurlijk voor een twenter, en daarom loopt ze voor de rest lekker in het land.

een hoofdstel in kan echt geen kwaad hoor,, als je er maar niet keihard aan gaat lopen trekken,, zo went hij er rustig aan, en schrikken ze ook niet als je met 3,5 in een keer er op gaat zitten en je de teugels vast pakt...

nee sorry ik ben het niet eens met het niets doen met een twenter,, natuurlijk hebben ze de ruimte en rust nodig om te groeien, maar grondwerk, longeren, een zadel opleggen etc kan allemaal best wel voor een keer,, als het maar niet TE vaak en TE lang gebeurt..

:j alleen longeren doe ik nooit

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:07

Leuk paard Batlow! En ik vind ook dat je er prima mee bezig bent. Wij gaan net zo om met jonge paarden, prima dat ze kennismaken met van alles en nog wat, lijkt me ook niks met "zwaar werken" te maken hebben en alleen maar voordeel voor later.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:08

Longeren is inderdaad heel erg slecht, kan je beter niet doen. Wat betreft de rest: dat lijkt mij prima. Ik ga ook wel eens wandelen met het jonkie. Laatst dekentje gepast, daar is allemaal niets mis mee.

Het wordt een heel ander verhaal als iemand elke dag intensief met zo'n jonkie aan het werk is maar dit kan echt geen kwaad. Alle paarden/pony's die ik had/heb zijn evenwichtige dieren geworden.

Leuk dier. Ben jij het baasje van pony Bartje? Zo ja, dan ken ik je van vroeger op stal Beekdal.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:14

Tjonge wat een gezeur weer hier op dit topic. :r
Er is helemaal NIETS mis mee om een jaarling of twee-jarige af en toe ONBELAST wat te laten doen.
Dat is juist goed!
Wij hebben dat altijd gedaan en hebben zelfs vanaf veulen de jonge paarden af en toe meegenomen in het verkeer, bos, ritje op de trailer e.d.
Ze leren daar heel veel van, vinden het erg leuk, en groeien uit tot stabiele en betrouwbare paarden.
Bewijs dat het niet slecht is leveren onze paarden zelf want inmiddels zijn er al meerdere zeer oud (30+) en nog steeds gezond en fit.
Dus het is onzin dat ze daarvan te lijden zouden hebben. Ik heb zelfs de indruk dat ze juist sterker worden door ze af en toe eens op de harde weg te laten lopen. Als je ze maar niet belast (trekken/dragen/longeren).

Ik wens de TS heel veel plezier met haar leuke paard. En ik ben er van overtuigd dat dit paard mentaal prima in orde is en straks een fijn paard is om mee te werken. :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:20

Ach TS leuk met je paardje bezig!!
Bokt staat altijd op de achterbenen bij dit soort topics.
Ik ga af en toe wandelen of een blokje om joggen met mijn jaarling.
Gewoon simpelweg aan verkeer wennen en een uitje maken.
De rest van de tijd staat ze samen met papa en mama in de wei.
Ik ben juist blij dat je iemand bent die WEL wat aandacht geeft aan een 2,5 jarige.
Dat scheelt zo gigantisch veel.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:24

Vind ook niet dat je een paard tot zijn 3 op de wei moet laten en er dan binnen de maand op moet zitten. Vind zo spelenderwijs een betere aanpak, beestje kan maar goed wennen aan alles.
Wandelen is super voor ze verkeersmak te maken! En er zit nog helemaal niemand op zijn rug.
Misschien had ik het zadel zelf wat rustiger aangepakt maar hij gaat er niet dood van he :P
Denk dat 1 van mijn paarden altijd op de wei staan zelfs gewoon saai vind :P Die staat te wachten om iets te doen. Puppies enzo beginnen toch ook jong met hun training en gaan naar de puppytraining. Gewoon rustig opbouwen en er vooral nog niet op gaan zitten :) Wordt een cool paardje later !

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:25

Mensen mensen mensen, het heeft geen ENKEL zin deze reacties. De TS heeft allang besloten wat ze goed vind voor het paardje, en de "ik weet het beter" reacties slaan echt werkelijk nergens op.

Bovendien, beter het beleren over lange tijd verspreiden dan het in 1 maandje proppen. En waarschijnlijk rijd ze er nog niet op.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:45

Percy schreef:
Longeren is inderdaad heel erg slecht, kan je beter niet doen. Wat betreft de rest: dat lijkt mij prima. Ik ga ook wel eens wandelen met het jonkie. Laatst dekentje gepast, daar is allemaal niets mis mee.

Het wordt een heel ander verhaal als iemand elke dag intensief met zo'n jonkie aan het werk is maar dit kan echt geen kwaad. Alle paarden/pony's die ik had/heb zijn evenwichtige dieren geworden.

Leuk dier. Ben jij het baasje van pony Bartje? Zo ja, dan ken ik je van vroeger op stal Beekdal.

Ja klopt heb bartje nog! Ga nu toevallig rijden :D jij bent van die grote tinker geloof ik? Die mooie bonte!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:49

Zie hier een foto van 5 min geleden. Je ziet dat hij mentaal gebroken is en een compleet scheve bouw van al dat werken :D
Afbeelding