Natural Dressage, nieuwe hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 11:25

@xmarliez
Het heeft te maken met 'ND' het bovenste plaatje word door veel mensen bestempeld als ND, paard in de krul en netjes laten lopen, maar zoals idd ZusJacobs al zei, incorrect vanwege amper lengte buiging :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:39

Bovenste plaatje is inderdaad typisch wat men ND noemt en wat ik graag typeer als 'hulpteugel houding zonder hulpteugel'. :Y)

Nevzorov, daarvan weet ik niet wat ik ervan moet denken. Heb ooit nog meegedaan met zijn online lesjes, toen hij nog niet zo bekend was en voordat het allemaal erg controlerend werd (zijn volgelingen zijn nogal fanatiek, op een niet prettige manier). Ik weet daardoor iets over zijn trainingsmethodes en heb daar mijn twijfels bij. Wat je in de eerste instantie leert bij hem, is inderdaad het werken in totale vrijheid. Hij heeft zelfs liever niet dat je halsters o.i.d gebruikt, liever gewoon helemaal iets. In beginsel gaan zijn oefeningen er vanuit dat je de natuurlijk nieuwsgierigheid en speelsheid van een paard gaat shapen d.m.v positieve bekrachtiging (maar zonder snoep!), dus dat is al een pittige opdracht op zich.

Voor mij werkte het nauwelijks, als je het tot op de letter volgt is het een enorm trage en afwachtende methode. Je komt overigens ook nooit op Nevozorov's eigen niveau en de grote kunsten worden niet uitgelegd, onder het mom dat je zelf wel snapt hoe je die kunt aanleren als je de basis van de methode onder de knie hebt. :Y) Nu ja, misschien is dat zo, ik weet dat hij één of twee leerlingen heeft die ook op redelijk niveau actief zijn, maar aan het eind van de dag blijven het kunstjes, zoals ZusJacobs ook al zei over de afbeelding.

Vroeger reed hij zelf trouwens ook gewoon met stang en sporen. Of hij nu zijn paarden nog met hulpmiddelen africht, dat weet ik niet, maar ben sceptisch genoeg om dat wel te verwachten, haha. Nevozorov is een leerling van Luraschi. Luraschi doet ook wel werk in vrijheid/zonder optoming, maar al zijn paarden worden gewoon in het tuig afgericht en daarna worden de hulpmiddelen weer afgebouwd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:40

Ik denk dat heel veel mensen de essentie van de Dressuur missen.
Wat is dressuur? Het paard zodanig gymnastiseren/dresseren dat de achterhand van het paard meer gewicht kan overnemen waardoor de voorhand ontlast wordt. Hierdoor blijft het paardenlichaam langer gezond en blijven paarden langer bruikbaar.

Dit is mogelijk door hand, zit en been hulpen daarom is paardrijden ook zo moeilijk, je moet deze hulpen namelijk op de juiste manier leren 'doseren' maar vooral ook begrijpen wat deze hulpen doen en dat er zonder deze hulpen niet te rijden valt.
De zit voelt de beweging en de handen het hele paard. Als de handhulpen niet goed gegeven worden maar de andere hulpen wel zijn deze voor niets gegeven. Dat is de samenspel tussen de hulpen die juist zo moeilijk te begrijpen is voor ons mensen. Het gaat voor ons tegen de natuur in (wij zijn gewend alles 'bij ons te houden' en dus terug te trekken) maar voor het paard sluit het compleet aan op zijn natuur.

Daarom dat mensen tegenwoordig liever de hulpen weg laten dan ze juist te leren. Tegenwoordig is het een hot item om met zo min mogelijk optoming een paard hoog op te leiden. Dan krijg je dus plaatjes zodat op deze pagina, een paard die voor het plaatje en lekenoog (sorry) 'mooi' loopt maar dat is nou juist het probleem, het paard loopt maar gaat niet. Het paard gaat niet van achter naar voren, de hals wordt bewerkt maar het hele lichaam komt er achter aan zonder dat daar iets mee gedaan wordt.
Tegenwoordig willen mensen dat rijden makkelijk voor hun wordt maar waarom? Je rijdt toch paard 1. omdat je het leuk vindt en 2. omdat je wil dat je paard daardoor beter wordt. Waarom willen we daar dan niets meer voor doen?

Natural Dressage is weer een vriendelijke naam voor LDR, net zoals Academische Rijkunst. In feite rijden al die mensen LDR, afgeleid van de Baucher methode alleen de een met een trens, de ander met stang en trens, de ander met alleen een stang en de ander weer met een kaptoom of touwhalster of met helemaal niets.. Het eerst de nek en de hals flexibel maken en daarna pas de achterhand, daardoor rijd je een paard van voor naar achter. De focus ligt op de voorkant en dat is een tekort aan inzicht van de ruiter.
Door op deze manier te rijden voelt een paard losser aan de voorkant, maar er gebeurd verder in het lichaam niets. Spieren en gewrichten in de achterhand worden niet getraind, het paard gaat niet vanuit achter. Dat is goed te zien op de foto van Nevzorov. Die gewichten in de achterhand buigen niet, al heeft het paard waarschijnlijk welke een goede piaffe geleerd met optoming of is het gewoon een goed gebouwd paard. Hij 'kent' de oefening maar door het tekort aan hulpen kan het paard de oefening niet uitvoeren als waar hij voor bedoeld is. Het gewicht naar achter verplaatsen waardoor de voorhand ontlast wordt. De gewrichten in de achterhand buigen niet, hierdoor kun je zien dat het gewicht wat het paard daar op neemt niet voldoende is. Dit zie je dan ook weer terug in de voorbenen en eigenlijk in de totale houding van het paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:44

Eliine schreef:
De basis lijkt gewoon overgeslagen te worden bij ND. Paard wordt meteen in een houding gezet en moet wat huppelen, maar het is allemaal o zo geweldig want hij doet het vrijwillig!

Ik volg deze discussie al een tijdje, maar hier wil ik toch wel even op reageren. Ook dit is namelijk niet iets wat uniek is bij ND, ook bij de 'academische rijkunst' zie je dit verschijnsel.
Maar sowieso bij vele takken van paardrijden wordt de basis overgeslagen. Alles moet mooier, sneller en vooral: spectaculairder.
Dat is volgens mij echt iets van het paardrijden van deze tijd: spectakel wordt beloond, dus zoeken mensen hiernaar.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:58

@rider even een klein beetje offtopic......... positieve bekrachtiging zonder voedsel? dat klinkt inderdaad erg pittig. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat kan, en vraag me dan inderdaad af of hij zelf achter de schermen niet stiekem anders traint. Of met voedsel of met negatieve bekrachtiging.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:06

crosmuller schreef:
@rider even een klein beetje offtopic......... positieve bekrachtiging zonder voedsel? dat klinkt inderdaad erg pittig. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat kan, en vraag me dan inderdaad af of hij zelf achter de schermen niet stiekem anders traint. Of met voedsel of met negatieve bekrachtiging.

Tsja, het is ook de vraag of wat hij positieve bekrachtiging noemt, dat technisch gezien ook is. ;) Feitelijk komt het er op neer dat je een paard blijft confronteren met hulpen tot hij reageert. Het aanbieden van hulpen, zelfs als je het paard niet aanraakt, kun je ook typeren als het geven van druk (je positioneert jezelf immers in zijn ruimte) en druk is per definitie een negatieve bekrachtiging.

Of hij zelf achter de schermen werkt, daarover kun je alleen maar speculeren. Zoals gezegd, hij heeft geleerd wat hij weet bij Luraschi en die traint vrij klassiek. Wel héél vriendelijk, zeker voor een tricktrainer, met een groot deel positieve bekrachtigen, maar toch ook met de klassieke tricktrainingsprincipes van het wijken voor druk. Logisch, want Luraschi is commercieler ingesteld en heeft dus 'snelle' resultaten nodig, die ook nog eens goed zijn.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:14

rider schreef:
crosmuller schreef:

Tsja, het is ook de vraag of wat hij positieve bekrachtiging noemt, dat technisch gezien ook is. ;) Feitelijk komt het er op neer dat je een paard blijft confronteren met hulpen tot hij reageert. Het aanbieden van hulpen, zelfs als je het paard niet aanraakt, kun je ook typeren als het geven van druk (je positioneert jezelf immers in zijn ruimte) en druk is per definitie een negatieve bekrachtiging.

Klopt, het paard reageert omdat het van de druk af wil komen. Wil niet zeggen dat het onvriendelijk is maar dat is wel de definitie van negatieve bekrachtiging.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:19

VisibreTeam schreef:
Ik denk ook niet dat je een paard 'natuurlijk' kunt dresseren zonder enig hulpmiddel. Maar vanaf de grond lijkt het me wel heel goed mogelijk.

Wat vinden jullie van dit plaatje van internet?
[ Afbeelding ]

Of van Nevzorov (al gaan de geruchten dat hij het zijn paarden schijnt te leren met optoming)
[ Afbeelding ]

Het bovenste plaatje bevestigd imo alleen het beeld dat ik heb over mensen die geen weet hebben van ND. Het paard loopt veel te diep, er is geen sprake van ruggebruik en de achterhand komt maar matig mee. 'Incorrect wegens amper lengtebuiging' is nog zwak uitgedrukt, en maar één van de vele ontbrekende elementen die het tot echte dressuur zouden moeten maken.

Nevzorov laat heel erg mooi beeld zien! Het paard loopt verzameld, achterhand treedt onder, het paard knikt het hoofd in op juiste plek en het gewicht is meer dan duidelijk op de achterhand. Maar ik kan helaas geen bewondering meer voor hem opbrengen aangezien de volgende plaatjes zijn (erg) duistere kant laten zien, wat ik erg jammer vindt. Weer kunstjes namelijk. Dus weer mijn kritische kant die zich gaat afvragen of hij alle paarden op een dergelijke manier 'traint/ breekt' voordat het uiteindelijke resultaat behaald wordt.

Afbeelding

en

http://www.ljplus.ru/img3/s/h/sheva_solafide/nev2.jpg

en

http://img0.liveinternet.ru/images/atta ... orov41.jpg

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:25

Lara_Silver schreef:
VisibreTeam schreef:
Ik denk ook niet dat je een paard 'natuurlijk' kunt dresseren zonder enig hulpmiddel. Maar vanaf de grond lijkt het me wel heel goed mogelijk.

Wat vinden jullie van dit plaatje van internet?
[ Afbeelding ]

Of van Nevzorov (al gaan de geruchten dat hij het zijn paarden schijnt te leren met optoming)
[ Afbeelding ]

Het bovenste plaatje bevestigd imo alleen het beeld dat ik heb over mensen die geen weet hebben van ND. Het paard loopt veel te diep, er is geen sprake van ruggebruik en de achterhand komt maar matig mee. 'Incorrect wegens amper lengtebuiging' is nog zwak uitgedrukt, en maar één van de vele ontbrekende elementen die het tot echte dressuur zouden moeten maken.

Het is natuurlijk niet moeilijk om een hele serie plaatjes te plaatsen van incorrect ND (of gewoon van "work in progress" want dat kan natuurlijk ook), maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om een paard te trainen zonder hulpmiddelen.

De plaatjes van Nevzorov zien er niet prettig uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:33

crosmuller schreef:

Oh, dat kan best.
Zoals ik al eerder zei: de ontvanger bepaalt, en als de ontvanger dat doet voor lovende woorden en een knuf, is het ook prima.
Creatief zijn met je beloningen, kijken wat het paard graag heeft. Anders word je een van de mensen die hulpeloos staat te kijken met een snoepje in de hand: hij wil geen snoep....... dat is altijd erg zielig, maar ook erg grappig, want het toont aan dat iemand zich totaal niet heeft verdiept in wat zijn/haar paard als een prettige beloning ontvangt, maar gewoon maar iets doet wat voor 90% van de dieren werkt :')
Het is niet zo zwart-wit als óf voedsel óf negatieve bekrachtiging (overigens bedoel jij positieve straf, dus het toevoegen van iets negatiefs, vermoed ik). Negatieve bekrachtiging is het weghalen van iets, met als doel het paard te belonen (dus de druk van de lijn van het halster afhalen als paard besluit door te lopen, of onder het zadel je handen naar voren te doen, en je been eraf te halen, als paard idd je voorwaartse hulp gehoorzaamt). Belangrijk om het goed uit elkaar te houden, positief en negatief hebben in dit verband geen emotionele lading.
Het is zoiets als een test op kanker die positief is: dat betekent dat je kanker hebt. In dit geval betekent positief: iets toevoegen, en negatief: iets weghalen. Negatieve bekrachtiging zal door het paard positief worden ervaren, positieve straf kan ie wss niet waarderen.

rider schreef:
druk is per definitie een negatieve bekrachtiging.

Nee, het weghalen van druk is de negatieve bekrachtiging. Zie mijn reactie op crossmuller.
Leer je definities, mensen!

DaphneG schreef:
Zie toch meer plezier bij een paard die de piaffe ND uitvoert

Áls dat paard idd een piaffe uitvoert, wat maar zeer de vraag is.

DaphneG schreef:
dan bij een gestresst dressuurpaard dat met stang en trens en sporen op de plaats wordt gehouden....

Zit er ook nog iets tussen?
Je vergelijkt 2 dingen, die beide níet goed zijn voor een paard, iets wat een beetje niet goed is, met iets wat extreem slecht is.
Dat is zoiets als : ik zie liever een paard dat de trailer ingeslagen wordt, dan een paard dat uitgehongerd wordt en verwaarloosd. Ik vind het een oneerlijke vergelijking, want op die manier dwing je de lezer iets te accepteren, door het te vergelijken met iets waarvan je weet dat iedereen het echt heel erg vindt.

DaphneG schreef:
De ruiters die nog 'ouderwets' denken ('protest is vervelendheid' , 'een paard moét doen wat jij wil') vinden ND over het algemeen dom omdat ze zelf niet toegeven dat ze het zelf niet kunnen geloven dat er een andere kijk op paarden bestaat....

Zou je niet van alles voor me willen invullen? Ik denk niet dat als een paard protesteert, dat het alleen vervelendheid is. Ik denk dat er dan iets is, dat niet fijn is. Wat dat is, is dan even een zoekplaatje.
Ik vind ND over het algemeen dom, ja. Omdat het voor mij aantoont dat er een enorm gebrek aan kennis is bij de gemiddelde ruiter. Iets wat in de verste verte niet op verzameling lijkt wordt wel zo genoemd, iets wat niet eens lijkt op een piaffe, wordt wel een piaffe genoemd 8)7
En dan is mijn advies om goede, gedegen dressuurles te nemen, je grondig te verdiepen in de theorie, leren voelen, leren kijken, leren beoordelen, en dan heb je een beetje een basis. En ja, dat kost een hoop geld, maar dan heb je ook iets.

sanne83 schreef:
Het is verder natuurlijk altijd goed om aan te geven dat een krulletje erin trainen niets van doen heeft met lichamelijke verbetering van een paard, maar dat is naar mijn idee meer een algemeen probleem. Dit staat mijn inziens volledig los van de manier van trainen. Het heeft dus niets met ND ansich te maken, maar alles met de kennis over biomechanica van het paard. Die ontbreekt in alle takken van sport.

En dát is het grote probleem met ND.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:34

crosmuller schreef:
Het is natuurlijk niet moeilijk om een hele serie plaatjes te plaatsen van incorrect ND (of gewoon van "work in progress" want dat kan natuurlijk ook), maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om een paard te trainen zonder hulpmiddelen.

Ik zeg nergens dat het niet mogelijk is. Ik zeg dat het niet mijn manier zou zijn. Ik vind dat je je paard eerst onder het zadel voor elkaar moet hebben, om aan iets als ND te beginnen. Dan heb ik het niet over trainingen aan de hand dmv een kaptoom. Maar over dressuur met een neckrope etc. Daarbij lukt het, het overgrote deel van de mensen niet (ook niet tijdens het WIP) om goed lichaamsgebruik te vragen. Gewoonweg omdat de kunde er niet is. Er zijn zeker mensen die dit wel lukt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:34

LS, alleen al het feit dat je spreekt over afknikken op de juiste plek klinkt mij héél fout in de oren.

Wendy, ik snap niet waarom je academische rijkunst bij de naam noemt, en dus daarbij iedereen over een kam scheert. Juist Academische rijkunst (je hebt altijd na apartjes die maar wat doen) begint bij de basis en blijft heel lang bij de basis, neem alleen al het aan de hand werken. Er zijn maar héél weinig training methodes waarbij aan de hand gewerkt wordt. Maar goed, ook de academische rijkunst heeft zo zijn minpunten, of leerpunten. Hoe je het ook wilt noemen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:36

Ach.....Je kan alles op een goede en op een slechte manier doen.

Dus ik denk dat deze discussie niet anders is dan de meeste anderen over rijstijlen en disciplines.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:36

ZusJacobs schreef:
LS, alleen al het feit dat je spreekt over afknikken op de juiste plek klinkt mij héél fout in de oren.

Wendy, ik snap niet waarom je academische rijkunst bij de naam noemt, en dus daarbij iedereen over een kam scheert. Juist Academische rijkunst (je hebt altijd na apartjes die maar wat doen) begint bij de basis en blijft heel lang bij de basis, neem alleen al het aan de hand werken. Er zijn maar héél weinig training methodes waarbij aan de hand gewerkt wordt. Maar goed, ook de academische rijkunst heeft zo zijn minpunten, of leerpunten. Hoe je het ook wilt noemen.

Leg eens uit waarvoor het werken aan de hand goed is? En wat is basis volgens jou?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:37

Paintlinger schreef:

Dus ik denk dat deze discussie niet anders is dan de meeste anderen over rijstijlen en disciplines.

Dan kan het nog wel leerzaam zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:38

Ja, maar ook juist de AC kan ik over het algemeen niet serieus nemen.

Ik heb een aantal clinics bezocht, en het beeld wat ik kreeg was over het algemeen: geen lengtebuiging, geen nageeflijkheid, geen ruggebruik, kortom: kunstjes.

Het woord 'afknikken' klinkt ook fout, maar ik ken Lara_Silver langer dan vandaag, en ik weet precies hoe zij het bedoelt. Overigens ben ik het volledig met haar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:39

ZusJacobs schreef:
Paintlinger schreef:

Absoluut..... je kunt ook leren hoe je iets níet moet doen :D je hoeft niet alle fouten zelf te maken om ervan te leren tenslotte :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:39

Yamcha schreef:
Ja, maar ook juist de AC kan ik over het algemeen niet serieus nemen.

Ik heb een aantal clinics bezocht, en het beeld wat ik kreeg was over het algemeen: geen lengtebuiging, geen nageeflijkheid, geen ruggebruik, kortom: kunstjes.

Het woord 'afknikken' klinkt ook fout, maar ik ken Lara_Silver langer dan vandaag, en ik weet precies hoe zij het bedoelt. Overigens ben ik het volledig met haar eens.

Durf je namen te noemen? *nieuwsgierig*

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:40

ZusJacobs schreef:

Ik spreek van een knik, en die knik wil ik hebben net achter de oren. Maak er buiging van of wat dan ook, maar het is daar waar het paard inknikt om zijn neus op de loodlijn te brengen in de aanleuning. Hoe zou het goed in jou oren klinken dan, termen verschillen immers. (en mijn Nederlandse termen roesten langzamerhand)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:41

ZusJacobs schreef:
Paintlinger schreef:

Zei ik van niet dan?

Tuurlijk wel, maar we hebben het hier vooral over 'Foute ND'.
In mijn ogen kan je het ook goed doen..............en goed, tja, das goed.
Maar dat is een stukje zeldzamer dan 'Foute ND'.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:44

Nou nou Paintlinger, het was geen aanval hè.. ;)

LS, ja oké die vat ik beter. Meer dat er veel mensen het er over hebben dat een paard moet afknikken, en je dan dus letterlijk de knik ziet zitten. Knik valt bij mij dus in het verkeerde keelgat omdat het zovaak fout wordt gebruikt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:46

ZusJacobs schreef:
Nou nou Paintlinger, het was geen aanval hè.. ;)

LS, ja oké die vat ik beter. Meer dat er veel mensen het er over hebben dat een paard moet afknikken, en je dan dus letterlijk de knik ziet zitten. Knik valt bij mij dus in het verkeerde keelgat omdat het zovaak fout wordt gebruikt.

Dacht ik al, geen probleem. Zoals ik al zei, mijn Nederlands roest omdat ik tegenwoordig in mijn theorie en praktijk enkel in het Frans krijg. Nu je het zegt klinkt het nogal raar in betrekking tot de positie van het hoofd, 'inknikken'...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:54

Lara_Silver schreef:
crosmuller schreef:

Ik zeg nergens dat het niet mogelijk is. Ik zeg dat het niet mijn manier zou zijn. Ik vind dat je je paard eerst onder het zadel voor elkaar moet hebben, om aan iets als ND te beginnen. Dan heb ik het niet over trainingen aan de hand dmv een kaptoom. Maar over dressuur met een neckrope etc. Daarbij lukt het, het overgrote deel van de mensen niet (ook niet tijdens het WIP) om goed lichaamsgebruik te vragen. Gewoonweg omdat de kunde er niet is. Er zijn zeker mensen die dit wel lukt!

Ach ok dan zijn we het voor een groot deel eens.

Edit behalve dan dat je eerst zou moeten rijden

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden waarbij het wel lukt. Ken jij ze?

Pff de discussie gaat met hier even wat snel.

@yamcha ik weet wat r+, r- p+ en p- is. Het ging over het weghalen van druk als het paard de oefening goet doet dus lijkt mij r-. Je hebt gelijk dat voedsel niet de enige bekrachtiger is, dat heb ik niet gezegd. Maar als het er niet is lijkt me enorm moeilijk.
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 03-10-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:56

Yamcha ik kan inderdaad geloven dat je zo'n mensen niet serieus neemt, dat zou ik ook niet doen.
Maar wilt dat dan direct zeggen dat niemand het goed kan doen?
Ik denk dat we ook een belangrijk ding vergeten in deze discussie, nl. dat niet elk paard geschikt is voor de hogere verzameling en oefeningen zoals piaffe/passage. Niet onder het zadel en niet aan de hand.
Waarom deze mensen dan toch een piaffe of passage willen vragen van hun paard is mij dan ook een compleet raadsel. Ik geloof dat een echt goed paard ( wat succesvol GP kan lopen) misschien wel aan de hand een goed piaffe/passage en verzameling kan tonen. Al denk ik dat het aantal mensen die dat van een paard gedaan kunnen krijgen op een correcte manier, op 1 hand te tellen zijn.
Voor mij is VD/ND gewoon een manier om eens iets anders te doen met je paard. Ja mijn paard kon ja en nee schudden op commando, ging achteruit en dergelijke. Maar het gymnastiseren en (proberen) te verbeteren van mijn paard was toch echt onder de man of onder het zadel. Echter zal ik ook nooit een piaffe/passage van haar gevraagd hebben :n

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:58

Elk paard zou tot de verzameling moeten komen, het ligt aan de kunde van de ruiter/trainer dat er uit te krijgen, of het eruit te willen halen. Bij de een zal het 3-4 jaar duren, bij de ander zul je met 10 jaar op een paar pasjes komen. Maar elk paard (gezond dan) is in staat zijn bekken te kantelen etc etc.

GP stelt tegenwoordig niks meer voor, maar dat is een andere discussie..