Het heeft te maken met 'ND' het bovenste plaatje word door veel mensen bestempeld als ND, paard in de krul en netjes laten lopen, maar zoals idd ZusJacobs al zei, incorrect vanwege amper lengte buiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Eliine schreef:De basis lijkt gewoon overgeslagen te worden bij ND. Paard wordt meteen in een houding gezet en moet wat huppelen, maar het is allemaal o zo geweldig want hij doet het vrijwillig!
crosmuller schreef:@rider even een klein beetje offtopic......... positieve bekrachtiging zonder voedsel? dat klinkt inderdaad erg pittig. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat kan, en vraag me dan inderdaad af of hij zelf achter de schermen niet stiekem anders traint. Of met voedsel of met negatieve bekrachtiging.
rider schreef:crosmuller schreef:@rider even een klein beetje offtopic......... positieve bekrachtiging zonder voedsel? dat klinkt inderdaad erg pittig. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat kan, en vraag me dan inderdaad af of hij zelf achter de schermen niet stiekem anders traint. Of met voedsel of met negatieve bekrachtiging.
Tsja, het is ook de vraag of wat hij positieve bekrachtiging noemt, dat technisch gezien ook is.Feitelijk komt het er op neer dat je een paard blijft confronteren met hulpen tot hij reageert. Het aanbieden van hulpen, zelfs als je het paard niet aanraakt, kun je ook typeren als het geven van druk (je positioneert jezelf immers in zijn ruimte) en druk is per definitie een negatieve bekrachtiging.
VisibreTeam schreef:Ik denk ook niet dat je een paard 'natuurlijk' kunt dresseren zonder enig hulpmiddel. Maar vanaf de grond lijkt het me wel heel goed mogelijk.
Wat vinden jullie van dit plaatje van internet?
[ Afbeelding ]
Of van Nevzorov (al gaan de geruchten dat hij het zijn paarden schijnt te leren met optoming)
[ Afbeelding ]
Lara_Silver schreef:VisibreTeam schreef:Ik denk ook niet dat je een paard 'natuurlijk' kunt dresseren zonder enig hulpmiddel. Maar vanaf de grond lijkt het me wel heel goed mogelijk.
Wat vinden jullie van dit plaatje van internet?
[ Afbeelding ]
Of van Nevzorov (al gaan de geruchten dat hij het zijn paarden schijnt te leren met optoming)
[ Afbeelding ]
Het bovenste plaatje bevestigd imo alleen het beeld dat ik heb over mensen die geen weet hebben van ND. Het paard loopt veel te diep, er is geen sprake van ruggebruik en de achterhand komt maar matig mee. 'Incorrect wegens amper lengtebuiging' is nog zwak uitgedrukt, en maar één van de vele ontbrekende elementen die het tot echte dressuur zouden moeten maken.
crosmuller schreef:@rider even een klein beetje offtopic......... positieve bekrachtiging zonder voedsel? dat klinkt inderdaad erg pittig. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat kan, en vraag me dan inderdaad af of hij zelf achter de schermen niet stiekem anders traint. Of met voedsel of met negatieve bekrachtiging.
rider schreef:druk is per definitie een negatieve bekrachtiging.
DaphneG schreef:Zie toch meer plezier bij een paard die de piaffe ND uitvoert
DaphneG schreef:dan bij een gestresst dressuurpaard dat met stang en trens en sporen op de plaats wordt gehouden....
DaphneG schreef:De ruiters die nog 'ouderwets' denken ('protest is vervelendheid' , 'een paard moét doen wat jij wil') vinden ND over het algemeen dom omdat ze zelf niet toegeven dat ze het zelf niet kunnen geloven dat er een andere kijk op paarden bestaat....
sanne83 schreef:Het is verder natuurlijk altijd goed om aan te geven dat een krulletje erin trainen niets van doen heeft met lichamelijke verbetering van een paard, maar dat is naar mijn idee meer een algemeen probleem. Dit staat mijn inziens volledig los van de manier van trainen. Het heeft dus niets met ND ansich te maken, maar alles met de kennis over biomechanica van het paard. Die ontbreekt in alle takken van sport.
crosmuller schreef:Het is natuurlijk niet moeilijk om een hele serie plaatjes te plaatsen van incorrect ND (of gewoon van "work in progress" want dat kan natuurlijk ook), maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om een paard te trainen zonder hulpmiddelen.
De plaatjes van Nevzorov zien er niet prettig uit.
ZusJacobs schreef:LS, alleen al het feit dat je spreekt over afknikken op de juiste plek klinkt mij héél fout in de oren.
Wendy, ik snap niet waarom je academische rijkunst bij de naam noemt, en dus daarbij iedereen over een kam scheert. Juist Academische rijkunst (je hebt altijd na apartjes die maar wat doen) begint bij de basis en blijft heel lang bij de basis, neem alleen al het aan de hand werken. Er zijn maar héél weinig training methodes waarbij aan de hand gewerkt wordt. Maar goed, ook de academische rijkunst heeft zo zijn minpunten, of leerpunten. Hoe je het ook wilt noemen.
ZusJacobs schreef:Paintlinger schreef:Ach.....Je kan alles op een goede en op een slechte manier doen.
Dus ik denk dat deze discussie niet anders is dan de meeste anderen over rijstijlen en disciplines.
Dan kan het nog wel leerzaam zijn
Yamcha schreef:Ja, maar ook juist de AC kan ik over het algemeen niet serieus nemen.
Ik heb een aantal clinics bezocht, en het beeld wat ik kreeg was over het algemeen: geen lengtebuiging, geen nageeflijkheid, geen ruggebruik, kortom: kunstjes.
Het woord 'afknikken' klinkt ook fout, maar ik ken Lara_Silver langer dan vandaag, en ik weet precies hoe zij het bedoelt. Overigens ben ik het volledig met haar eens.
ZusJacobs schreef:LS, alleen al het feit dat je spreekt over afknikken op de juiste plek klinkt mij héél fout in de oren.
Wendy, ik snap niet waarom je academische rijkunst bij de naam noemt, en dus daarbij iedereen over een kam scheert. Juist Academische rijkunst (je hebt altijd na apartjes die maar wat doen) begint bij de basis en blijft heel lang bij de basis, neem alleen al het aan de hand werken. Er zijn maar héél weinig training methodes waarbij aan de hand gewerkt wordt. Maar goed, ook de academische rijkunst heeft zo zijn minpunten, of leerpunten. Hoe je het ook wilt noemen.
ZusJacobs schreef:Paintlinger schreef:Ach.....Je kan alles op een goede en op een slechte manier doen.
Dus ik denk dat deze discussie niet anders is dan de meeste anderen over rijstijlen en disciplines.
Dan kan het nog wel leerzaam zijn
ZusJacobs schreef:Nou nou Paintlinger, het was geen aanval hè..![]()
LS, ja oké die vat ik beter. Meer dat er veel mensen het er over hebben dat een paard moet afknikken, en je dan dus letterlijk de knik ziet zitten. Knik valt bij mij dus in het verkeerde keelgat omdat het zovaak fout wordt gebruikt.
Lara_Silver schreef:crosmuller schreef:Het is natuurlijk niet moeilijk om een hele serie plaatjes te plaatsen van incorrect ND (of gewoon van "work in progress" want dat kan natuurlijk ook), maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om een paard te trainen zonder hulpmiddelen.
De plaatjes van Nevzorov zien er niet prettig uit.
Ik zeg nergens dat het niet mogelijk is. Ik zeg dat het niet mijn manier zou zijn. Ik vind dat je je paard eerst onder het zadel voor elkaar moet hebben, om aan iets als ND te beginnen. Dan heb ik het niet over trainingen aan de hand dmv een kaptoom. Maar over dressuur met een neckrope etc. Daarbij lukt het, het overgrote deel van de mensen niet (ook niet tijdens het WIP) om goed lichaamsgebruik te vragen. Gewoonweg omdat de kunde er niet is. Er zijn zeker mensen die dit wel lukt!