Wat is grondwerk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:07

Ik ben het daar in zoverre mee eens dit ik vind dat oa een join up veel te toegankelijk is voor iedereen.
Maar niet alleen een join up richt schade in, iemand die ooit 1x een slofteugel heeft gezien en bedenkt om die ook maar te gaan gebruiken zonder te verdiepen richt minstens zoveel schade aan en misschien nog wel meer.

Maar geld dit niet voor een heleboel dingen? Mensen horen iets(half), gaan er zelf mee aan de gang. Komen tot de conlcusie dat ze toch niet van de hoed en de rand wisten en hebben (on)bedoeld al vreselijk veel schade aangericht.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:24

Damn wat een zeik topic :')
Ik snap sowieso niet waarom mensen het nodig vinden om elke dag weer een join up te doen krijg je alleen maar zenuwachtige onderdanige paarden van.

IK ben een mens mijn paard is een PAARD en vind het veel kunstiger dat mijn paard in zijn hoofd houd dat ik géén paard ben, en daarom dus geen acties als slaan of bijten tegen mij gebruikt. Mensen die dmv grondwerk een paard na proberen te bootsen, ( wat gek genoeg soms nog lukt ook.) En er met zo een gedachten alsof ze een paard zijn ermee aan de gang gaan. Ik zie ik dat die paarden het zelfde op die mensen gaan reageren dan op de paarden in de wei. Dit vind ik een soort van ''gevaarlijk'' mijn paarden zijn keurig ( boers) door een mens opgevoed. En weten heel goed dat er bij mij andere regels gelden dan bij de paarden op het land. Buiten dat ga ik echt niet 3 weken staan toppen met een paard.. Als je dat met een zetje in 5 min voor elkaar kan krijgen.. Dan maar een keertje 5 min wat stress. Grijs worden ze allemaal...

Verder allemaal prima wat mensen met hun paarden doen hoor. Daar kan ik mezelf eigenlijk niet zo druk om maken :')
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 14-08-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:25

Ok, grondwerk vind je gezeik, maar wat is er dan gezeik aan dit topic :?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:36

stef schreef:
Ok, grondwerk vind je gezeik, maar wat is er dan gezeik aan dit topic :?

Dat je van te voren al weet dat absoluut niet iedereen het met elkaar eens gaat worden. Die meningen zijn breed en ruim verdeeld. De een vind dit de ander vind dat.. En uiteindelijk behoud ieder zijn eigen menging. :j Oftewel eindeloze discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:40

WhySoWhite schreef:
Buiten dat ga ik echt niet 3 weken staan toppen met een paard.. Als je dat met een zetje in 5 min voor elkaar kan krijgen.. Dan maar een keertje 5 min wat stress.

Ik ben benieuwd wat je hiermee bedoelt. Wat is 3 weken toppen? :? Nooit van gehoord...

Bedoel je misschien tobben? Zie je grondwerk dan als ´tobben´? Ik niet namelijk. Ik zie het als een verlengstuk van wat je onder het zadel kunt doen, als verlengstuk van de opvoeding (zoals ik op pag. 1 ook al uitlegde). Ik ´tob´ niet met mijn paard, maar ik leer haar iets dat ik niet onder het zadel zou kunnen doen. En leg daarmee de basis voor een gehoorzaam, zelfstandig paard vol zelfvertrouwen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:56

Ffortuna schreef:
WhySoWhite schreef:
Buiten dat ga ik echt niet 3 weken staan toppen met een paard.. Als je dat met een zetje in 5 min voor elkaar kan krijgen.. Dan maar een keertje 5 min wat stress.

Ik ben benieuwd wat je hiermee bedoelt. Wat is 3 weken toppen? :? Nooit van gehoord...

Bedoel je misschien tobben? Zie je grondwerk dan als ´tobben´? Ik niet namelijk. Ik zie het als een verlengstuk van wat je onder het zadel kunt doen, als verlengstuk van de opvoeding (zoals ik op pag. 1 ook al uitlegde). Ik ´tob´ niet met mijn paard, maar ik leer haar iets dat ik niet onder het zadel zou kunnen doen. En leg daarmee de basis voor een gehoorzaam, zelfstandig paard vol zelfvertrouwen.

HAHA wat stom ik bedoel inderdaad Tobben :')
Even een voorbeeld... Hier op stal staat een meisje met een ontzachelijk lompe fries die iedereen die die kan bijten ook echt bijt... Nu heeft ze advies gehad van iemand om daar dan grondwerk mee te gaan doen... Nu is ze 5 lessen verder en het ding vreet je nog steeds bijna op..( ook als je gewoon de wei in loopt om een ander paard te pakken ) Maar een keer een goeie lel zou die dan weer niet krijgen want dat is zielig... Dat bedoel ik met tobben.. Aanklooien terwijl de oplossing ( een keer een flinke hijs) in 99% van de gevallen wél direct resultaat leverd. Maar goed dat is zielig natuurlijk..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:05

Ik vind niks zielig aan slaan :=
Iets met oog om oog tand om tand.... Bijt een paard mij of doet hij een poging tot, dan krijgt hij mee een tik, schopt een paard mij of doet hij een poging tot, ik ben hem meestal sneller af.

Dat vind ik zelf op een 'paardenmanier' werken, mens is dominant over het paard en het paard heeft maar niet te trappen of te bijten lijkt me? Niks zieligs aan, wij mensjes wegen 60 kilo, een paard 600, en die krijgen ook klappen zat in de kudde. Een paard heeft zijn plek maar te leren, en dat doe ik JUIST met grondwerk, komt een paard in mijn ruimte, er uit, achteruit, ga maar voor mij opzij.

Dan komt ook de vraag: wat is grondwerk?
weer naar boven denk ik :))

Ik zie grondwerk wel als in 'natuurlijk' omgaan met een paard, maar vanuit het oogpunt: ik ben de dominante leider en het paard heeft maar te luisteren. Samenwerken? Zeker, maar ik beslis, een paard mag van mij best met eigen ideeën komen, maar ik heb altijd het laatste woord.

Het grondwerk als in: samen werken, harmonie, paard in zijn waarde laten, slaan is zielig: samen werken en in harmonie gaat denk ik alleen samen als je paard weet waar hij aan toe is :)

Ik ben eigenlijk anti slaan, maar als een paard mij slaat sla ik wél mooi even terug :))

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:11

stef schreef:
Hoevaak zie je het niet langs komen?
"ik ga grondwerken"
"misschien kan grondwerk je helpen"
Het woord van de eeuw geloof ik, met zeer diverse interpretaties.

Dus de vraag is heel erg simpel (het antwoord waarschijnlijk niet ;) )
Wat is grondwerk?

Simpel antwoord... alles wat je leert vanaf de grond en naast het paard, dus niet op de rug, is grondwerk.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:11

Simpel :+ Ik denk altijd gewoon: Alles wat je met je paard doet vanaf de grond :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:17

VisibreTeam schreef:
Het grondwerk als in: samen werken, harmonie, paard in zijn waarde laten, slaan is zielig: samen werken en in harmonie gaat denk ik alleen samen als je paard weet waar hij aan toe is :)

Ik ben eigenlijk anti slaan, maar als een paard mij slaat sla ik wél mooi even terug :))

Hier ben ik het helemaal mee eens :j ik vind dat je het stuk dat ik dikgedrukt heb hierboven mooi hebt verwoord.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:28

Ffortuna schreef:
VisibreTeam schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens :j ik vind dat je het stuk dat ik dikgedrukt heb hierboven mooi hebt verwoord.

Daar ben ik het ook mee eens.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:34

En als dat vanaf de grond lukt, dan ben je volgens jullie dus goed bezig??
En wat nu, als je er op gaat en paard gaat hele andere dingen doen als je wil ondanks dat hij of zij zo BRAAF was aan de hand???

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:39

Dan ga je even terug naar de grond, en lukt het daar nog altijd, dan probeer je langzaam op te bouwen met communicatie vanuit het zadel, want hoe raar het ook klinkt, een paard voelt de communicatie vanuit het zadel soms zo anders aan dat het niet meer weet wat het moet doen.
(ik heb de indruk dat je denkt dat paarden mensen dwars willen zitten. Ik kan je ervan verzekeren dat paarden willen werken voor de mens als die niet bij de minste miscommunicatie een mot krijgt.)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:42

:D
jensvl schreef:
Dan ga je even terug naar de grond, en lukt het daar nog altijd, dan probeer je langzaam op te bouwen met communicatie vanuit het zadel, want hoe raar het ook klinkt, een paard voelt de communicatie vanuit het zadel soms zo anders aan dat het niet meer weet wat het moet doen.
(ik heb de indruk dat je denkt dat paarden mensen dwars willen zitten. Ik kan je ervan verzekeren dat paarden willen werken voor de mens als die niet bij de minste miscommunicatie een mot krijgt.)

Nou nee hoor... een paard kan zo niet denken dat ze een mens dwars willen zitten! Gelukkig niet zeg!! :D
En willen we niet allemaal op het paard uiteindelijk en niet ernaast blijven lopen... kan je beter een hond nemen, stuk goedkoper n.l!
TRouwens, grond werk is toch een voorbereiding voor het rijden?
Dan denk ik ook aan longeren natuurlijk, want ook dat doe vanaf de grond!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:50

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die denkt dat een paard niet dwars wil en kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:51

Aerdenhout1, een paard reageert nu eenmaal anders wanneer deze begeleidt wordt vanaf de grond dan vanuit het zadel. Maar ik denk dat als je het goed doet en je je paard zeker maakt van zichzelf vanaf de grond, dat dit vanuit het zadel geen probleem is. Ik merk dat met mijn tweejarige ook heel sterk, nou doen we nog niks vanuit het zadel maar wel met een zadel (Engels zadeltje, ik wil haar voorbereiden op het westernzadel dat er over een paar maanden op ligt en dat vele malen zwaarder is) en ik merk dat omdat we veel grondwerk doen ze hier heel goed op reageert.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:08

Een paard heeft vanaf de grond ook geen gewicht op zijn rug, daar is hij uiteindelijk ook niet voor gemaakt natuurlijk. Dus als het paard dan ineens die ruiter moet dragen krijg je een heel ander beeld, de balans is vaak compleet weg... denk eens aan een mens die een bewegend... en dat is dus anders dan een dood gewicht ... moet gaan dragen.
En wees eerlijk... tegen woordig willen veel onkundige ruiters een jong paard om zelf af te richten, daar gaat het dan ook zo vaak fout en zie je op bokt zoveel topics met hulp gezocht voor div. problemen!

Mijn grote ergenis is dan dat er zo vaak word gezegd... ga terug naar het grond werk!
dat is heel goed, maar dan wel met iemand die weet waar hij of zij mee bezig is en dat hadden ze dan eerder moeten bedenken vind ik!

Oei... ik ben op dreef... sorrie!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:12

Eens! Dat laatste (edit, je hebt alinea´s toegevoegd maar nu bedoel ik dus het middelste :P ) zeker helemaal. Daarom gaat mijn paard ook naar een trainer zodra ze daar klaar voor is, we gaan absoluut niet zelf opstappen. Juist die eerste keer opstappen moet een goede ervaring zijn, en kun je daarom beter overlaten aan iemand die dat regelmatig doet.

Mijn bovenste stuk gaat ook niet over het gewicht an sich, maar over de geestelijke gesteldheid van een paard na grondwerk - ik denk zeker dat dat uitmaakt wat betreft het inrijden. Mijn paard was al geen onzeker wicht, maar is nu helemaal zelfverzekerd én fijn in de omgang. Het blijft uiteraard een jong paard :) maar het grondwerk doet haar zéker goed (en dan moet je nagaan dat we vrij weinig doen, omdat ik haar niet te zwaar wil belasten mentaal gezien). Ik ben zó blij dat ze niet in een opfok is gepleurd :) daar is het ook geen paard voor, haar (gemengde) kudde voedt haar ook nog eens op (is ook een soort ´grondwerk´ :+ maar dan met paarden onder elkaar) en ik merk dagelijks wat voor fijn paard dat oplevert.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:38

Nouja, mijn ervaring bij het inrijden van een belgisch trekpaard merrie, was dat bijvoorbeeld roundpen werk een ideale voorbereiding KAN zijn voor het inrijden, stemcommando's leren, leren wennen aan het zadel en hoofdstel zonder gedoe met een longeerlijn, ook daarmee braaf zijn op stem commando's en bij het hangen aan het paard om het opstappen te oefenen kent het paard de begrenzing van de roundpen :)

Ik denk dat een zekere vorm van grondwerk zeker kan bijdragen aan het inrijden, maar ook zonder grondwerk zou het moeten kunnen :)) En het is natuurlijk maar weer net wat je als grondwerk ziet: Freestyle methodes gebruiken of natuurlijk 'gewoon longeren met zadel' :))

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:40

Verklaar je nader. Bedoel je dat je gewoon op een driejarige onbeleerde zou gaan zitten, en het zo proberen te trainen? Want als je zegt dat het zonder grondwerk moet lukken, zou wat ik hier zeg waar moeten zijn. Ik denk daar echter anders over. Het resultaat van dat is een sport in de paarden wat ik paardenmishandeling noem. Namelijk het rodeo-rijden.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:43

jensvl schreef:
Verklaar je nader. Bedoel je dat je gewoon op een driejarige onbeleerde zou gaan zitten, en het zo proberen te trainen? Want als je zegt dat het zonder grondwerk moet lukken, zou wat ik hier zeg waar moeten zijn. Ik denk daar echter anders over. Het resultaat van dat is een sport in de paarden wat ik paardenmishandeling noem. Namelijk het rodeo-rijden.

Nee :) maar rustig aan opbouwen door zadel op en af te doen, er een keer op gaan hangen, rustig opstappen met een begeleider en zo verder, hoeft niet het 'grondwerk' bij te komen kijken :) Ik geef zelf trouwens de voorkeur om 'grondwerk' te doen om stemcommando's te bevestigen en aan het zadel te wennen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:57

ah oke. Ik vind dat ook grondwerk. Maar ja dat is mijn gedachte.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:54

Grondwerk is gewoon een verzamelnaam voor al het werk wat je op de grond doet naast je paard.
Het is in mijn beleving eigenlijk niks anders dan gedragstraining (ook wel opvoeding genoemd) en gymnastiseren.

En daar zijn tal van verschillende (bekende) methodes voor ontwikkeld waar die mensen behoorlijk wat geld mee verdienen, maar de basis is praktisch overal hetzelfde en het enige wat je doet is je verdiepen in het natuurlijke gedrag van het paard en daar maak je gebruik van om te bereiken wat je wilt en dat is voor iedereen verschillend.

Je observeert het paard en je vraagt hem iets te doen in de taal die hij begrijpt.
Dus je leert jezelf als een paard denken en dat lukt alleen goed wanneer je je verdiept in de psychologie van een paard hoe hij denkt en leert.
Sommige mensen hebben van nature die aanleg om een paard te begrijpen en anderen zullen dat talent nooit helemaal ontwikkelen. (wat niet betekent dat je samen geen leuke dingen kunt ondernemen hoor, maar de één heeft er gewoon meer gevoel voor)
Dat komt omdat er in mijn ogen ook een spiritueel aspect bij komt kijken.

Je maakt als het ware een verbinding met je hart en als je zelf nog onverwerkte emoties hebt spiegelt een paard jouw persoonlijke gedrag waar je ook weer van kan leren om die dingen los te laten.
Daarom hebben paarden ook een genezende werking op de mens spiritueel gezien.
Het is dus een combinatie van meerdere factoren bij elkaar.

Dat klinkt allemaal heel zweverig, maar dat is het totaal niet omdat alles met elkaar in verbinding staat.
Respect, geduld en begrip is een deugd die we allemaal moeten ontwikkelen in alles wat we doen in het leven en het werken met paarden is een unieke kans die we kunnen aangrijpen om ons daarbij te helpen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:35

WhySoWhite schreef:
Damn wat een zeik topic :')
Ik snap sowieso niet waarom mensen het nodig vinden om elke dag weer een join up te doen krijg je alleen maar zenuwachtige onderdanige paarden van.

IK ben een mens mijn paard is een PAARD en vind het veel kunstiger dat mijn paard in zijn hoofd houd dat ik géén paard ben, en daarom dus geen acties als slaan of bijten tegen mij gebruikt. Mensen die dmv grondwerk een paard na proberen te bootsen, ( wat gek genoeg soms nog lukt ook.) En er met zo een gedachten alsof ze een paard zijn ermee aan de gang gaan. Ik zie ik dat die paarden het zelfde op die mensen gaan reageren dan op de paarden in de wei. Dit vind ik een soort van ''gevaarlijk'' mijn paarden zijn keurig ( boers) door een mens opgevoed. En weten heel goed dat er bij mij andere regels gelden dan bij de paarden op het land. Buiten dat ga ik echt niet 3 weken staan toppen met een paard.. Als je dat met een zetje in 5 min voor elkaar kan krijgen.. Dan maar een keertje 5 min wat stress. Grijs worden ze allemaal...

Verder allemaal prima wat mensen met hun paarden doen hoor. Daar kan ik mezelf eigenlijk niet zo druk om maken :')

Ik doe ook aan grondwerk(begonnen met de freestylemethode van Voest en gooi daar nu ook mijn eigen ervaringen doorheen). Werken met het principe 'wijken voor druk'. In het loswerken boots je ook een paard na, je bent namelijk de drijvende hengst en de leidende merrie. Ik probeer mijn hulpen zo te geven dat ze stroken met hoe een paard ook leeft met elkaar. Waarom? Omdat wij ons wel in een vluchtdier kunnen verplaatsen, maar een vluchtdier zich nooit in een roofdier zal gaan verplaatsen.

Maar mijn paarden halen het echt niet in hun hoofd om mij te slaan/bijten/oid. Ik ben van mening dat als je signalen die je paard afgeeft(los van wel of geen grondwerk) je het slaan ed al voor kunt zijn. Of althans bij de paarden die nog niet hebben geleerd dat slaan en bijten ze iets positiefs opleverd. Want dat is wat er gebeurd, ze slaan of bijten de hulpgeving word (on)bedoeld weggehaald om het paard te straffen en zij hebben geleerd; als die hulp gegeven word dan moet ik slaan want dan gaat de druk weg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:16

VisibreTeam schreef:
Nouja, mijn ervaring bij het inrijden van een belgisch trekpaard merrie, was dat bijvoorbeeld roundpen werk een ideale voorbereiding KAN zijn voor het inrijden, stemcommando's leren, leren wennen aan het zadel en hoofdstel zonder gedoe met een longeerlijn, ook daarmee braaf zijn op stem commando's en bij het hangen aan het paard om het opstappen te oefenen kent het paard de begrenzing van de roundpen :)

Ik denk dat een zekere vorm van grondwerk zeker kan bijdragen aan het inrijden, maar ook zonder grondwerk zou het moeten kunnen :)) En het is natuurlijk maar weer net wat je als grondwerk ziet: Freestyle methodes gebruiken of natuurlijk 'gewoon longeren met zadel' :))

Dat is toch ook de enige juiste manier om een paard te beleren? Helemaal goed juist! Ook dat is natuurlijk grond werk.