Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stef schreef:Ok, grondwerk vind je gezeik, maar wat is er dan gezeik aan dit topic
WhySoWhite schreef:Buiten dat ga ik echt niet 3 weken staan toppen met een paard.. Als je dat met een zetje in 5 min voor elkaar kan krijgen.. Dan maar een keertje 5 min wat stress.
Ffortuna schreef:WhySoWhite schreef:Buiten dat ga ik echt niet 3 weken staan toppen met een paard.. Als je dat met een zetje in 5 min voor elkaar kan krijgen.. Dan maar een keertje 5 min wat stress.
Ik ben benieuwd wat je hiermee bedoelt. Wat is 3 weken toppen?Nooit van gehoord...
Bedoel je misschien tobben? Zie je grondwerk dan als ´tobben´? Ik niet namelijk. Ik zie het als een verlengstuk van wat je onder het zadel kunt doen, als verlengstuk van de opvoeding (zoals ik op pag. 1 ook al uitlegde). Ik ´tob´ niet met mijn paard, maar ik leer haar iets dat ik niet onder het zadel zou kunnen doen. En leg daarmee de basis voor een gehoorzaam, zelfstandig paard vol zelfvertrouwen.
stef schreef:Hoevaak zie je het niet langs komen?
"ik ga grondwerken"
"misschien kan grondwerk je helpen"
Het woord van de eeuw geloof ik, met zeer diverse interpretaties.
Dus de vraag is heel erg simpel (het antwoord waarschijnlijk niet)
Wat is grondwerk?
VisibreTeam schreef:Het grondwerk als in: samen werken, harmonie, paard in zijn waarde laten, slaan is zielig: samen werken en in harmonie gaat denk ik alleen samen als je paard weet waar hij aan toe is
Ik ben eigenlijk anti slaan, maar als een paard mij slaat sla ik wél mooi even terug
Ffortuna schreef:VisibreTeam schreef:Het grondwerk als in: samen werken, harmonie, paard in zijn waarde laten, slaan is zielig: samen werken en in harmonie gaat denk ik alleen samen als je paard weet waar hij aan toe is
Ik ben eigenlijk anti slaan, maar als een paard mij slaat sla ik wél mooi even terug
Hier ben ik het helemaal mee eensik vind dat je het stuk dat ik dikgedrukt heb hierboven mooi hebt verwoord.
jensvl schreef:Dan ga je even terug naar de grond, en lukt het daar nog altijd, dan probeer je langzaam op te bouwen met communicatie vanuit het zadel, want hoe raar het ook klinkt, een paard voelt de communicatie vanuit het zadel soms zo anders aan dat het niet meer weet wat het moet doen.
(ik heb de indruk dat je denkt dat paarden mensen dwars willen zitten. Ik kan je ervan verzekeren dat paarden willen werken voor de mens als die niet bij de minste miscommunicatie een mot krijgt.)
jensvl schreef:Verklaar je nader. Bedoel je dat je gewoon op een driejarige onbeleerde zou gaan zitten, en het zo proberen te trainen? Want als je zegt dat het zonder grondwerk moet lukken, zou wat ik hier zeg waar moeten zijn. Ik denk daar echter anders over. Het resultaat van dat is een sport in de paarden wat ik paardenmishandeling noem. Namelijk het rodeo-rijden.
WhySoWhite schreef:Damn wat een zeik topic![]()
Ik snap sowieso niet waarom mensen het nodig vinden om elke dag weer een join up te doen krijg je alleen maar zenuwachtige onderdanige paarden van.
IK ben een mens mijn paard is een PAARD en vind het veel kunstiger dat mijn paard in zijn hoofd houd dat ik géén paard ben, en daarom dus geen acties als slaan of bijten tegen mij gebruikt. Mensen die dmv grondwerk een paard na proberen te bootsen, ( wat gek genoeg soms nog lukt ook.) En er met zo een gedachten alsof ze een paard zijn ermee aan de gang gaan. Ik zie ik dat die paarden het zelfde op die mensen gaan reageren dan op de paarden in de wei. Dit vind ik een soort van ''gevaarlijk'' mijn paarden zijn keurig ( boers) door een mens opgevoed. En weten heel goed dat er bij mij andere regels gelden dan bij de paarden op het land. Buiten dat ga ik echt niet 3 weken staan toppen met een paard.. Als je dat met een zetje in 5 min voor elkaar kan krijgen.. Dan maar een keertje 5 min wat stress. Grijs worden ze allemaal...
Verder allemaal prima wat mensen met hun paarden doen hoor. Daar kan ik mezelf eigenlijk niet zo druk om maken
VisibreTeam schreef:Nouja, mijn ervaring bij het inrijden van een belgisch trekpaard merrie, was dat bijvoorbeeld roundpen werk een ideale voorbereiding KAN zijn voor het inrijden, stemcommando's leren, leren wennen aan het zadel en hoofdstel zonder gedoe met een longeerlijn, ook daarmee braaf zijn op stem commando's en bij het hangen aan het paard om het opstappen te oefenen kent het paard de begrenzing van de roundpen
Ik denk dat een zekere vorm van grondwerk zeker kan bijdragen aan het inrijden, maar ook zonder grondwerk zou het moeten kunnenEn het is natuurlijk maar weer net wat je als grondwerk ziet: Freestyle methodes gebruiken of natuurlijk 'gewoon longeren met zadel'