waarom toch al dat steigeren????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:01

Stijgeren is een natuurlijk iets van een paard net zoals bokken.
Een paard kan zowiso altijd steigeren.
Ik zou het trouwens ook niet snel aanleren hoor. Snap het nut er niet van in. Ja of je moet shows rijden.. /3

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:38

Hier ben ik het wel mee eens. Sowieso moet het bij de verkoop gemeld worden, tenminste dat zou wel zo net zijn.
Zelf heb ik dat probleem ook bij 1 van mijn verzorgshetlanders, deze verzorg ik voor een oud iemand, die weet dat ik er voor zorg en doet er zelf niks mee. Er zijn denk ik vroeger verzorgers geweest die hem hebben leren steigeren. Dit wist ik niet, dus toen ging ik zijn hoeven krabben, en toen ging hij steigeren, hiervoor heb ik hem gestraft maar ben er later achtergekomen dat dit op commando was!
Verder heb ik er een paar x een (ervaren) kindje op laten rijden, en ook toen maakte hij misbruik van het steigeren, dit moet hij ook zo hebben geleerd, namelijk: been aanleggen en druk bij de teugel houden, en dan gaat hij de lucht al in. Maar het is zo dat hij dit nu ook heel vaak doet als het niet gevraagt wordt. Erg vervelend, maar aan de andere kant het heeft wel iets leuks.

Ra_chel

Re: waarom toch al dat steigeren????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 08:36

@elinexx ; jij zegt nu , erg vervelend maar aan de andere kant het heeft wel iets leuks....
maar wanneer het om een paard zou gaan in plaats van een shetlander is het ineens al een stuk minder leuk .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:09

Vroegere verzorgsters mochten best een VD-kunstje aanleren, maar absoluut geen steigeren. Dat was het eerste wat ik ze letterlijk verbood. Ik vind het gewoon levensgevaarlijk (met name omdat er voornamelijk jonge kinderen rondhingen) en totaal nutteloos. Moet zeggen dat ze ook meteen geen andere kunstjes meer wilden aanleren, want de "lol" was er eigenlijk al af. :D Oftewel, het ging ze alleen maar om het steigeren. Andere kunstjes vind ik prima. ;)

Como_Bono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:12

Zelf her en der even de berichten door gelezen.

Sluit me aan bij het idee dat het gevaarlijk is als je niet weet wat je doet of geen begeleiding zoekt als je het niet weet.

Bij ons op stal zijn er 2 die hun paard het steigeren hebben geleerd. 1 daarvan kan niet meer op buitenrit met haar paard aangezien deze bij het minste geringst wat eng is meteen op de achterbenen gaat. Dit deed zich nooit voor voordat ze het steigeren had aangeleerd!

De ander heeft het met de harde hand aangeleerd met veel druk en stress. Met als gevolg een paard dat bij teveel druk op de teugels of angst buiten ook direct op de achterbenen gaat. Ook wil ze dat paard nu verkopen aangezien "het niet deugt".

Dit had allen verkomen kunnen worden door goede begeleiding.

Conclusie: Weet wat je doet of zoek goede begeleiding. Bij twijfel niet doen!

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:44

mwaaa, ik weet het niet presies!
het is gevaarlijk ja maar leer het echt GOED aan! :)

een goed commando en wees duidelijk!
en ook verzameld jaa! anders is het indd gewoon slecht!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:50

Ik ben nu bezig met VD met mijn verzorgpony maar steigeren ga ik haar ook echt niet aanleren. Ten eerste denk ik dat het een eeuwigheid zou duren, want erg snel zijn we niet :+ En ten tweede, lekker als ik haar straks niet meer verzorg, zit de eigenares met een steigerend paard.. Dus nee, dan vind ik het niet verantwoordelijk :n

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:53

Ik heb ook een pony overgenomen die het comando kent ,maar gewoon verkeerd is aangeleerd ,waardoor t een levensgevaarlijke manege pony door is geworden, pas toen ik hem kreeg , kreeg ik het door! En heb ik het niet meer gedaan ,maar er uit is het nooit gegaan!