negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:07

KLfan schreef:
Er bestaan ook paarden met geestelijke aandoening.

volgens mij hoort deze reactie niet in dit topic :)

criollolover

Re: negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:17

M_D_H lees maar eens haar berichten door, ze reageert wel vaker wat vreemd.........

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:05

Ik kan begrijpen dat er tegenstand voor is. Mijn grootste vraag was ook; hoe zit het met het stoten in de mond??? Ik had om uit te proberen er zelf eventjes een in elkaar geflanst en had ik idd alleen maar van die 'knallen in de mond gezien. Echter had ik hem achteraf mogelijk te strak?

Mijn merrie hebben we er een tijd mee gelongeerd, en zij is best lastig. Een tante die nogal kan uitvliegen aan de longe (bokken, vliegen letterlijk) en onwijs veel moeite om te ontspannen. Met het longeren van deze teugel is daar verandering in gekomen. Ze accepteerde de bijzet, terwijl ze tegen andere enorm vocht (te straks en vastzettend misschien?). Dit gaf haar een duwtje in de rug naar lang en laag, en dat doet ze momenteel ook echt veel beter. Ook zonder teugel zoekt ze deze houding nu grotendeels op, echt een wereld van verschil voor mijn 'ik wil alles zien' tuiger :)

Een voorbeeldje van een tijd terug, toen longeerde we nog niet zo gek lang met haar. Het kan allemaal veel beter uiteraard. Wij hebben hem vrij lang, want ze zet zich snel vast als je haar vast knoopt. Dit geeft een klein duwtje in de rug, maar ze kan er nog alles mee in princiepe. Verder vind ik het wel fijn dat het zo los gaat, omdat ze er naar mijn idee beter op eigen benen van gaat lopen dan vast te zetten met een pessoa of touwjes.

En vliegen kan ze er ook nog prima mee :j
http://www.youtube.com/watch?v=lUXn1RCM-QQ

Het is vooral van belang ze actief te houden/krijgen zodat ze niet te laag gaan. Stofzuigers zou ik ook eng vinden met touwtjes tussen de voorbenen langs.
Zo te horen mot het paard van de TS nog erg wennen. HOe reageerd het paard eigenlijk op andere bijzets? Klinkt iets als met andere bijzetvormen bij het longeren het ook kan voorkomen? En idd goed op je lichaamshouding letten. Mijne slaat gelijk af als ik ook maar iets "voor" de schouder kom te staan met longeren.
Wie weet went ze eraan, en anders past misschien wat anders weer bij jou paard. De ene loopt er zo mee weg, de andere kan er maar niet aan wennen. Ze zijn allemaal anders die paardenbeesten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:21

Ik vind het niet zo spectaculair en ik zie een filmpje met een paard dat op zijn kop loopt en een paard dat steeds uit zijn balans komt en helemaal niet lekker ontspannen over de rug loopt.

ik heb ook zo een ding gekocht en ik heb een paard dat heel ervaren met allerlei manieren van longeren is dus ik dacht, leuk weer eens wat anders....maar hij vond het niets, dik zacht touw en als je er aan trekt werd hij dunner, dus er zat rek in, maar het ging toch achter zijn elleboog en het gaf indd rukjes in zijn mond, dus hij ging heel erg zakken om zijn houding te zoeken en ik was dus bang dat hij er in zou stappen....snel afgedaan, ding ligt in kast, kostte gelukkig maar een tientje op een beurs.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:19

Mijn paard is mogelijk niet het juiste materiaal om het te showen, want die heeft sowieso wat balans problemen helemaal toen we net begonnen. Die is enorm sterker geworden en opgeknapt, maar nog geen maand voro dit filmpje galoppeerde ze met een hertengalop en compleet in onbalans rond, dus ik ben allang blij met de voorderingen :) Het is niet zoals het hoort, ontspannen over de rug had ze tot kort daarvoor nog nooit van gehoord (vast zetten is veel makkelijker), maar om toch een demo te geven van de longeerhulp. Inmiddels zoekt ze het zelf veel fijner op, laag en rond en ontspanning over de rug, overigens longeer ik niet veel meer met dit ding maar veel zonder hulpteugel of dubbele longe.

Lisa_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:49

ik heb vroeger ook zo'n longeerhulptouw gebruikt, was er in het algemeen tevreden over. alleen longeer nu veel liever met de pessoa.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:21

Een paardje waar ik mee werk is en was als de dood voor heel veel hulpteugels nadat ze flink wat te verduren heeft gehad. Dit touw is echt een uitkomst! Ze is er heel relaxed mee en ontspant haar rug. De achterhand moet je zelf laten werken door de zweep er goed bij te houden. Ik vind het voor haar een uitkomst.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:27

Als ik Silke bijzet is het meestal zoiets:
Afbeelding

Dit omdat ze dan nog wel gewoon goed word ondersteund bij VD oefeningen zoals het steigeren en de spaanse pas. Daar zou ik een longeerhulp ZEKER niet voor wilen gebruiken :j Al dat gevlieg van de benen... ben veel te bang dat ze vast komt te zitten ;)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:40

Ik heb de longeerhulp nog niet, maar ik ben wel van plan om er een te bestellen. Mijn paard loopt van zichzelf wel redelijk ontspannen met longeren, maar ze komt niet lekker los in haar rug. We hebben het een tijdje geprobeerd met bijzetteugels via het zadel, maar dit zag er erg gedwongen uit. Vandaar dat we het een keer op dezelfde manier als de longeerhulp, met halstertouwen geprobeerd hebben. Hierbij ging ze lekker ontspannen en mooi over haar rug lopen. Dus ik heb er wel positieve ervaringen mee, of in ieder geval met de methode ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:49

Mijn instructrice heeft deze hulpteugel bij mijn oude merrie gebruikt en hoewel het wel het gewenste resultaat had vwb nageven had mijn merrie dikke rauwe brandwonden in haar "oksels". Geen van de paarden van mijn instructrice had daar ooit last van gehad. Wel degelijk iets om rekening mee te houden dus ;-) .

Dit is overigens lang geleden en ik gebruik helemaal geen bijzetteugels meer dus zou ook niet weten hoe het bij mijn huidige paarden werkt.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:40

criollolover schreef:
M_D_H lees maar eens haar berichten door, ze reageert wel vaker wat vreemd.........

Ze hadden het over domme paarden. En dan kan het ook wezen dat een paard zonder dat je het door hebt een lichte geestelijke aandoening heeft. Waar Jou bericht op slaat snap ik helemaal niet en hoezo reageer ik vaker raar?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:47

KLfan schreef:
criollolover schreef:

Ze hadden het over domme paarden. En dan kan het ook wezen dat een paard zonder dat je het door hebt een lichte geestelijke aandoening heeft. Waar Jou bericht op slaat snap ik helemaal niet en hoezo reageer ik vaker raar?

Als je nou met zo een uitleg komt lijkt het niet een loze opmerking. Want ook bij mij kwam jou opmerking over als misplaatst.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:53

:P
ponyparadijs schreef:
KLfan schreef:

Als je nou met zo een uitleg komt lijkt het niet een loze opmerking. Want ook bij mij kwam jou opmerking over als misplaatst.

oké dan is het bij mij ook weer duidelijk maar dan alsnog snap ik niet dat criollolover zegt dat ik vaker zinloze reacties plaats.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:59

mijn paard reageert er heel slecht op.
Hij doet zijn hooft niet telaag maar zo ver mogelijl naar boven neemt het bit vast en gaat heel hard draven zodat ik hem niet hou
op de meeste hulpen reageert hij wel goed maar deze sloeg alles bij hem mischien dat hij niet tegen de schokjes kan dat zou goed kunnen

liever met de passoa

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:24

Heb het gister voor het eerst geprobeerd. Eerst mijn paard op laten warmen (beide kanten totaal kleine 20 minuten) en daarna de hulp eraan gedaan. Hij reageerde er niet anders dan anders op, naarmate ik hem lekker actief probeerde te houden begon hij wel erg te zoeken en af en toe ook te lopen zoals ik wilde. Maar wat me dus opviel.. wat trekt dat in de mond zeg. Wat een gezaag. Ik wilde het wel een kans geven. Maar heb het nog nooit zo erg gezien. Vandaag wil ik het nog eens proberen, maar dan met halster. Weet nog niet waar ik het kan bevestigen, aan de zijkanten of aande ring voor het halstertouw. Ben benieuwd. Heb trouwens geen schuurplekken gezien!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:02

Ik bevestig de haken aan de zijkanten van het halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:34

Zijkanten is beter maar dan wel een beetje stevig vastzetten, anders lijkt het me niet prettig voor het paard.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:46

Heb vandaag met halster gelongeerd, wat flink heen en weer ging over de neus, kun je nagaan hoe het zaagde eigenlijk.... Hij liep er wel goed op! Inderdaad aan de zijkant bevestigt. Maar na het longeren weer even oksels gecheckt en jawelll... schuurplekken. Dus helaas, misschien dat ik het nog een keer probeer door er een flinke laag vaseline ofzo op te doen, maar iets zegt me dat dit de laatste keer was met deze hulpteugel. Jammer van die 33 euro!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 19:02

gr_roos schreef:
Ik bevestig de haken aan de zijkanten van het halster.

ik heb vandaag voor de 3de x gelongeerd met de longeerhulp en ik heb ook de haken aan de zijkanten van het halster vastgemaakt. ze vond het eerst wat vreemd, maar uiteindelijk ging het nu stukken beter! ik weet niet of dit nu komt dat ik niet met het hoofdstel heb gelongeerd.
ze was nu meer voorwaarts en er zat een klein galopje bij, maar ik hou mijn hart vast hoor, als ze zo laag gaat met haar hoofd ben ik echt heel erg bang dat ze met haar benen een x in de touwen zit, hebben jullie dat niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:03

Zolang je haar maar goed voorwaarts houdt moet het geen probleem zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:05

Ze moeten niet gaan stofzuigen, dan zijn ze vaak ook niet actief genoeg van achteren of voorwaarts genoeg.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 19:06

Joolien, dat kun je wel zo zeggen, maar ze kan soms in 1x stoppen en haar omdraaien, dan hupt ze even en ik begin weer overnieuw. hoe ik ook oplet, hoe snel ik ook probeer te reageren, ik kan haar niet voor zijn....

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:09

randalinpony schreef:
Als mensen geen reacties op elkaars posts en filmpjes/fotos gaven zou bokt snel ophouden te bestaan. :)

Er is verschil tussen kritische reacties en afzeiken. Hoe oud ben je Driesprongg? :)

@renatevb: maar dan loopt je paard toch volledig zonder aanleuning als ik het goed begrijp?

Valt te zien hoe je het bekijkt. Ze hangt er inderdaad niet op, hij hangt bij haar bijna altijd door, ik gebruik hem dan ook om haar vw-nw te werken. Op het moment dat ze met der neus over de grond gaat, zit er geen spanning op. Eigenlijk alleen als ze de bovenlijn opspant en een showtje weggeeft. Voor haar is dit echt perfect :j

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:11

ik gebruik hem ook voor Dexter en heb er niks over te klagen. Dex komt er goed van over de rug en het stoort hem echt niet in zijn mond omdat het stoterig ofzo???
Nee, hier ook een positieve ervaring. Misschien is het niet de bedoeling dat je paard er met zijn neus over de grond mee loopt, want dat vraagt met deze als met meer hulpmiddelen om problemen..
En Jolien, ik kan je filmpje niet zien |(

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:26

Maiska schreef:
Heb vandaag met halster gelongeerd, wat flink heen en weer ging over de neus, kun je nagaan hoe het zaagde eigenlijk.... Hij liep er wel goed op! Inderdaad aan de zijkant bevestigt. Maar na het longeren weer even oksels gecheckt en jawelll... schuurplekken. Dus helaas, misschien dat ik het nog een keer probeer door er een flinke laag vaseline ofzo op te doen, maar iets zegt me dat dit de laatste keer was met deze hulpteugel. Jammer van die 33 euro!

Ik snap dat echt niet! trek je dan het dikke gedeelte van het touw wel over het dunne touw? Mijn paardje heeft een heel gevoelig huidje en echt nergens last van. Alleen 1 x toen ik het dikke stuk er niet goed overheen had zitten had ze kleine plekjes.