Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Heb overigens vanaf het begin gewoon zonder singel gewerkt.
Helaas heb ik het nu al een tijdje niet meer gedaan, de laatste keer was hij ontzettend vervelend en lette niet op dus toen heb ik na veel geklooi, irritatie en kwaad worden van mij maar besloten ermee te kappen voordat ik hem in een gehakt molen zou stoppen
Daarna werd het zulk slecht weer dat ik het niet zag zitten. Onder het zadel heb ik hem nog wel verder laten trainen (geef les).
maar mischien dat ik hem nog wel ga kopen. 
Slimke schreef:Hehe, dacht ff dat het aan het uitsterven was hier xD Zag alleen maar nieuwe mensen erbij komen
@loveidefix, kun jij misschien een tip geven over het oppakken wat ik in de vorige post geschreven heb?
Denk dat ik de DVD voor kerst vraag ofzo.
Het omdraaien doen alle paarden is het begin haha, das gewoon onwennigheid. Gewoon terug zetten en verder gaan en probeer wel zo goed op te letten dat je het kan proberen te voorkomen
Gaat vanzelf weg als ze doorhebben wat je bedoelt. Het duiken naar de grond is ook een bekent probleem. Spoor wat aan als hij dat doet, desnoods gewoon ff een tikje op de hals, snappen ze in iedergeval wat je bedoelt
Voorwaards rijden en bezig houden werkt goed. Veel figuren rijden en overgangen maken. Idefix heeft dit ook allemaal gedaan in het begin. Hij is helaas nog steeds niet stabiel met zijn hoofd, ik denk dat ik binnen kort toch maar even de tantarts erbij haal. Als je nog vragen heb...
) Ik denk dat het goed was dat ik even een paar weekjes niets had gedaan, want hij was nu veel minder ''hipserig'' dan eerder. Stelling en nagefelijkheid komt nu de goede kant op, alleen word hij nu soms zo fanatiek dat hij voor mijn gevoel bijna in de krul gaat lopen, maar ik weet niet of dat mogelijk is aangezien ik niets doe met mijn handen en geen hulpteugels gebruik...
De schouder buiten was niet erg mooi vandaar, hij liep over zijn voorhand weg en bleef niet op de hoefslag, schouder buiten ging daarin tegen wel netjes
Ik pak hem in de kerst vakantie nog wat meer door, beetje extra trainen en dan zal ik ook eens een filmpje maken van hoever we nu zijn

Lisanne_ schreef:@ loveidefix: ben benieuwd naar het filmpje!
hoe vinden jullie mijn filmpje hoe die loopt?
ben voornamelijk bezig om de rust in te krijgen omdat zodra je in draf wilt hij gauw heel ze lichaam aanspannen.
Jotoma schreef:Ik meld me ook! Sinds een jaar bezig met freestyle, grondwerk en dubbele lijnen, sinds een paar weken nu aan het lange teugelen. Mn paard en ik vinden het leuk, maar ook erg moeilijk!
Vorige week sb voor het eerst gedaan en dat pakte hij erg goed op! Vandaag met goede moed begonnen, maar ik loop tegen wat problemen aan zoals achter de teugel kruipen en over de schouder weglopen (hoe corigeer ik dat? Ik krijg alleen overdreven stelling). Vandaag vooral geoefend op binnenhoefslag lopen en veel van hand veranderen en volte verkleinen (waarbij hij soms over de schouder wegliep, kan ook komen omdat hij anders door plassen moest lopen, was alleen op 1 plek).
Achter de teugel kruipen doet idefix ook, gewoon naar voren rijden, maar net als onder het zadel kost dit gewoon ff wat tijd om netjes voor elkaar te krijgen
Voltes verkleinen heb ik nog nooit geprobeert, nooit aangedacht haha. Bij idefix helpt het om dan even een ophouding op bijde teugels te geven daarna vlink voorwaards. Buiten teugel helpt bij mij momenteel niet als begrenzing omdat ik net begonnen met met schouder-buiten en schouder-binnen waarop hij nu dus overdreven reacties geeft.