Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:22

liedje89 schreef:
pearlie schreef:
Mijn grote "bezwaar" tegen VD is inderdaad ook het belonen met snoepjes... Dan maak je mij niet wijs dat ze het echt leuk vinden, maar ze doen het gewoon voor het snoepje.
Je kunt toch ook belonen met je stem of met een klopje?

Maar als een paard iets doet omdat hij graag positieve aandacht wil doet hij het toch ook voor de aandacht niet omdat hij de handeling zelf leuk vind. .

Zo had ik het nog niet bekeken, daar heb je inderdaad gelijk in. Maar dan zou ik het nog liever niet met eten doen omdat dat imo niet zo gezond is. En ze ook wel eens rare gewoontes kweken als er een relatie is met voedsel. Dit is een kwestie van opvoeden, dat weet ik, maar toch werkt het soms zo bij deze toch redelijk primair denkende wezens. Voorbeeld: als ik gereden heb krijgt mijn paard na de tijd altijd een wortel of een snoepje. Mijn shetje krijgt dan ook altijd iets. Nou hoef ik het zadel nog maar van mijn paard te trekken, of de shet staat al tegen de boxwand te schoppen van waar blijft mijn snoepje....

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:24

liedje89 schreef:
pearlie schreef:
Mijn grote "bezwaar" tegen VD is inderdaad ook het belonen met snoepjes... Dan maak je mij niet wijs dat ze het echt leuk vinden, maar ze doen het gewoon voor het snoepje.

willen veel mensen liever niet met voedsel beloning werken maar werken ze wel met correcties imo zijn correcties net zo goed omkoping of beter gezegt afpersing :Y) .

Volgens mij is het een combinatie van belonen en corrigeren...
Als mijn paard zou proberen te bijten of gaat dreigen dan krijgt ie echt wel een correctie. Heeft niks met afpersing te maken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:25

liedje89 schreef:
pearlie schreef:

Ik denk trouwens ook dat als je er het paard voor hebt je ook best vd kan doen zonder voedsel beloning. Immers kent ook bijna ieder paard voetje geven en omstappen gewoon op commando zonder dat je daarvoor ooit een voedsel beloning hebt gebruikt. .

Dat denk ik dus ook en daarom snap ik niet zo goed dat in die boeken en op websites (die ik gezien heb) altijd wordt beschreven met snoep als beloning.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:40

pearlie schreef:
[/quote]

willen veel mensen liever niet met voedsel beloning werken maar werken ze wel met correcties imo zijn correcties net zo goed omkoping of beter gezegt afpersing :Y) .

Volgens mij is het een combinatie van belonen en corrigeren...
Als mijn paard zou proberen te bijten of gaat dreigen dan krijgt ie echt wel een correctie. Heeft niks met afpersing te maken.[/quote]

Ik zou zeggen...lees mijn beide posts even op de vorige pagina...heeft alles met psychologische leerprincipes te maken....niks afpersing idd...zo werkt het gewoon... (sorry...beetje verkeerd gequot en nu krijg ik het niet meer goed/beter)

Ies_

Re: Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:47

Dat heb ik ook een beetje. Ik vind de foto's er er altijd onwijs gaaf uit zien en ik vind het ook echt knap als je het met je pony kunt. Ik heb zelf ook boeken er over gelezen en geprobeerd me erin te verdiepen, buiten dat het in de boeken veeeel makkelijker is dan in de realiteit ( :D ) , vind ik ook dat de meeste paarden het puur om hun voerbeloning doen. Ik heb het zelf meerdere malen met mijn shetlander geprobeerd, maar dat is niet zo'n beste combinatie. Ik ben een beetje ongeduldig, en mijn shet is alleen gefocust op de voedselbeloning. Trouwens ook met de clicker methode. VD ziet er mooi uit, maar vraag me af of het zinvol is. Dan vind ik die band die je ziet tijdens natural horsemanship mooier. :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:57

Mij spreekt het ook niet aan hoor. Vind het apart om te zien, maar ik zie mij mijn paard dat nog niet aanleren. Volgens mij is zij daar ook veels te koppig en eigenwijs voor :') Ben ook zoiezo niet zo van de "trucjes" bij dieren. Zie het bijv net zo voor me als een olifant die in een circus trucjes moet doen. Het is vermakelijk voor de mens, maar ook al zullen er vast wel paarden zijn die dit leuk vinden om te doen, de mens geniet er meer van. Mijn hond kan trouwens ook geen trucjes. Ben allang blij dat ze kan zitten (en dat duurt soms al even) :Y) Heb daar verder ook nooit tijd in gestoken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:02

Mijn hond heb ik kunstjes geleerd omdat hij heel slim is, en dan nog iets te doen heeft. Hij is wel gefocust op de voedselbeloning, maar vindt de kunstjes zelf ook leuk. Ik leer hem zoveel mogelijk op basis van natuurlijke bewegingen(Buigen is een houding zoals hij een andere hond uitdaagt om mee te spelen ect.)

Maar zoals eerder gezegd, ik doe VD voor afwisseling en alleen kleine kunstjes. Ik ga geen onnatuurlijke dingen of dingen die heel belastend zijn aanleren aan mijn verzorgShetlander, wat ze nu kan is achteruit lopen, kusje geven, nee schudden en voetje geven.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:17

Singeldwang vind ik iets anders, dat kan voortkomen uit angst, angst die verschillende oorzaken kan hebben. Door goede ervaringen kan dit verminderen of weg gaan, maar van oorsprong is het geen gedrag uit onwil.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:20

@hyperion:
ik heb je posts wel gelezen, dit is op zich niet nieuw voor mij, ik werk met kinderen en dus ook met positief/negatief straffen en belonen. Ipv 'je mag niet rennen' zeggen: 'we lopen rustig'. Gewenst gedrag benoemen dus;
Alleen werkt het volgens mij bij paarden net iets anders dan bij mensen.
Een tik geven als mijn paard bijt is in jouw verhaal positief straffen. Volgens mij werkt negatief straffen in dit geval niet. Het toetje wegnemen als het kind het bordje niet leeg eet. Dat zou betekenen in dit geval dat mijn paard geen snoepje of wortel krijgt omdat hij bijt... volgens mij leggen ze die link zo niet. Hap is direct tik; oke dat mag dus niet. En andersom; belonen omdat hij niet bijt... hoe zou ik dat dan moeten doen? Paarden verstaan alleen lichaamstaal..

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:20

Ies_ schreef:
Dat heb ik ook een beetje. Ik vind de foto's er er altijd onwijs gaaf uit zien en ik vind het ook echt knap als je het met je pony kunt. Ik heb zelf ook boeken er over gelezen en geprobeerd me erin te verdiepen, buiten dat het in de boeken veeeel makkelijker is dan in de realiteit ( :D ) , vind ik ook dat de meeste paarden het puur om hun voerbeloning doen. Ik heb het zelf meerdere malen met mijn shetlander geprobeerd, maar dat is niet zo'n beste combinatie. Ik ben een beetje ongeduldig, en mijn shet is alleen gefocust op de voedselbeloning. Trouwens ook met de clicker methode. VD ziet er mooi uit, maar vraag me af of het zinvol is. Dan vind ik die band die je ziet tijdens natural horsemanship mooier. :)

mooi verwoord, dit is dus precies zoals ik het zelf ook zie.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:27

H_Nalanta schreef:
Leuk discussiepunt, ik zal even op een aantal dingen ingaan.

haf_sjakie schreef:
1 Het paard doet zijn kunstje niet voor jou maar voor zijn voerbeloning.
2 De mens 'traint' het paard maar doet niet de moeite om het wezen paard echt te leren begrijpen...

vooral dat laatste vind ik zo ontzettend jammer. Natuurlijk zijn er vast ook uitzonderingen hierop die vd misschien met natural horsemanship combineren. Zelf ben ik echt een fan van natural horsemanship. En ik zou graag willen dat meer mensen zich daar eens in gingen verdiepen. Misschien dat er in het begin minder spectaculaire foto's daarvan te maken zijn. Maar je leert wel om echt een band op te bouwen met je paard en je paard te begrijpen als wezen paard...

1. Gaat in veel gevallen zeker op, maar niet in alle gevallen. Mijn paard doet ook alles zonder voedselbeloningen maar dan veel minder gemotiveerd.
Punt 2, is dat niet zo bij alle omgang met je paard behalve NH? ;) Dus dressuurruiters, springruiters etc. Dit kun je niet alleen verhalen op VD. Ik denk dat je, juist als je op de grond bezig bent, je meer bewust bent van de paardentaal dan wanneer je erop zit. ;)

randie schreef:
Een paard is niet gemaakt om te zitten, knielen, en plat te liggen met iemand erop..

Een paard is sowieso niet gemaakt om op te zitten. ;) VD zijn alle natuurlijke bewegingen (afgezien van mensen die hun paard leren opzitten o.i.d. daar ben ik het ook niet mee eens) maar dan op een commando. Of er nou iemand opzit of niet, anders zouden we sowieso kunnen stoppen met rijden.

kohtje schreef:
Wat mij vooral niet aanstaat is dat steigeren. Snap echt niet dat jan en alleman dat hun dier leren. Vooral niet in de begin vase. Er zijn er denk ik maar weinig die er echt serieus mee bezig zijn.

Steigeren is niets mis mee mits het in een laat stadia onder volledige controle aangeleerd wordt. En daar zit nou net het punt, mensen vinden het gaaf om te zien en leren het dus gewoon aan zonder wikken of wegen. Dus het is de onwetendheid van de mens, niet het vrijheidsdressuur waar het dan aan ligt.

Ben het helemaal met je eens [***]! :j Ik merk zelf ook dat mijn paard veel losser in zijn lijf is geworden door VD. Dus nut heeft het zeker!

randie schreef:
En zoals baasje van Jauke al zei bij Holland's got talent. Je hoeft niet eens zon goede band te hebben. Het gaat gewoon om belonen op het juiste moment.

Helemaal mee eens, maar door het VD-en an sich bouw je wel een band op. Omdat je op de grond met je paard bezig bent. Net zoals dat je een band opbouwt met poetsen, knuffelen, longeren etc.

brigitte2 schreef:
Vooral steigeren en dat knielen met 1 been naar achter llijkt met ten eerst voor het paardenlichaam niet goed. Daarnaast het gevaar van uitslaan van benen (spaanse pas) terwijl dit niet de bedoeling. En gaat een gespannen paard niet eerder omhoog omdat hij het kunstje toch al kent? Misschien weet ik er te weinig van?
Groet Brigitte

Compliment bedoel je, dat is een natuurlijke beweging die bijvoorbeeld hengsten maken als ze met elkaar spelen en elkaar in de benen bijten.
Nogmaals, VD zijn alle natuurlijke bewegingen op een commando zetten. Ongewenst kunstjes vertonen is inderdaad erg vervelend maar kan op een simpele manier verholpen worden, alleen zijn mensen soms te lui (of te onwetend) om consequent daarin te zijn waardoor het paard gaat bedelen.

haf_sjakie schreef:
ja dat snap ik wel, maar nu wil ik graag horen wat mensen beweegt om voor deze methode te kiezen en bijvoorbeeld niet voor nh...
waarom ze doen wat ze doen en ook vooral wat hun doel of motivatie daarmee is.

Ik combineer zelf Vrijheidsdressuur met Parelli. Met VD ben ik nu zo'n 3 jaar bezig en met parelli een half jaartje. Ik ben begonnen omdat ik eens iets anders wilde en mijn paard niet intensief aan het werk kan. VD was en is voor ons beide ideaal en we hebben er veel plezier aan.

mika11 schreef:
Daarom zou ik niet willen dat ik haar kunstjes zou leren, dat maakt haar zo slaafs en dat wil ik niet.

Dan zie jij VD toch verkeerd. Het gaat namelijk om het samenwerken. Als je paard niet wil hoeft het ook niet, daarom heet het ook vrijheidsdressuur. Ik dwing een paard nooit. Daarom werk je over het algemeen ook vrij, als mijn paard geen zin meer heeft loopt hij weg. En ja, dat doet hij af en toe. En dat is toch prima? :) Ik probeer het altijd voor te zijn, stoppen op het moment dat het geweldig gaat, maar soms ben je net even te laat. Dan dwing ik niks, het moet voor hem ook leuk blijven. Als hij wegloopt geeft hij aan dat hij het niet leuk meer vind, dan doe ik nog een kunstje die hij wel leuk vind en stop ik. :) Maar ik moet zeggen dat het vrijwel niet voorkomt..

Het leuke vind ik dat mensen het heel normaal vinden dat een hond kunstjes kan en als een paard het kan is het ineens sielugh. Die begrijp ik nooit. :D

Chaos schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat er zoveel "vd"paarden ineens geen zin meer in hebben?
Onder het zadel zie ik dit nauwelijks, je zorgt dan voor afwisselende trainingen.

Ik heb ook ooit eens zo'n topic geopend. Dat was inderdaad omdat ik het teveel vroeg, nu kijk ik beter naar mijn paard, bedenk ik me wat ik de vorige keer had gedaan en kijk ik wat mijn paard aanbied en dat pak ik mee. :)

bedankt voor je reactie, ik hoopte eerlijk gezegd al op een reactie van jou. :o

Met heel veel dingen die jij schrijft ben ik het eens en toch heb jij er net weer een andere kijk op dan ik.
Mijn punt 2 geld inderdaad voor meerdere dingen niet zozeer alleen de vd. Het is alleen zo dat de meeste mensen die voor vd kiezen ook voor nh hadden kunnen kiezen. In mijn ogen is voor vd kiezen, de makkelijke weg. Hiermee bedoel ik dat mensen zich niet in het wezen paard gaan verdiepen maar in het trainen van dieren (clickeren methode onder de knie krijgen) en dat is wat ik jammer vind. Ik had liever gezien dat meer mensen eerst nh gaan doen en dat daarna afwisselen of uitbreiden met vd.

Met de rest wat je zegt ben ik het wel eens, ik denk ook echt wel dat je een band opbouwt met vd, maar wel tot zekere hoogte, net als bij borstelen en je paard uit de wei halen...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:34

haf_sjakie schreef:
"Ik beschouw vd echt als een trucje. Niets meer of minder dan het paard belonen voor het juiste gedrag. En in mijn ogen wordt er ook altijd gewerkt met voerbeloningen."
Hierdoor stoor ik me aan 2 dingen:
1 Het paard doet zijn kunstje niet voor jou maar voor zijn voerbeloning.
2 De mens 'traint' het paard maar doet niet de moeite om het wezen paard echt te leren begrijpen...

Ik ben bewust met clickertraining bezig (en daarmee met 'dresseren' in vrijheid = vrijheidsdressuur, maar dat omvat voor mij álles en niet alleen "kunstjes"), daardoor ben ik bewust met leer- en gedragstheorie bezig en daardoor ben ik zéér zeker bezig met het begrijpen van het 'wezen' paard. Daardoor weet ik ook dat een paard echt niet zomaar iets doet alleen om de blauwe ogen van diens eigenaar.
Voer is een 'eerlijke' motivator, positieve bekrachtiging, R+ (waar veel NH-technieken overigens zijn gebaseerd op R-). Het paard heeft de keuze: maar aan één keuze zit zit iets lekkers vast: je suggereert dat die keuze dus de beste is, maar het paard wordt nergens toe gedwongen.
Even van de oewepsijt van Inge Teblick (http://www.ingeteblick.nl), ik heb er niet veel aan toe te voegen. :)

Citaat:
Ik wil dat mijn paard voor mij werkt

...en niet voor het voedsel.

Ik kan ook de vraag omkeren: als je negatieve bekrachtiging (aka wijken voor druk)gebruikt, waar werkt het paard dan voor: voor jou, of omdat de druk wegvalt bij een juiste reactie?
Ik steek mijn kop niet in het zand: natuurlijk werkt het paard voor het voedsel, net zoals het zal werken voor het wegvallen van druk. In het begin. Het paard werkt omdat het beloond wordt, op wat voor manier dan ook. Ook jij gaat om met je paarden omdat je er iets voor terugkrijgt: een goed gevoel, een grote eigendunk, veel plezier, aanzien, een kick... Je zou minder graag met je paarden omgaan als er, telkens als je dat niet deed, iemand tegen je aan zou zitten zeuren dat je nu toch echt eens iets met die paarden moet doen (het wordt je oncomfortabel gemaakt). Naarmate de oefening beter gekend is en minder moeilijk uitvoerbaar, en naarmate je relatie met je paard groeit, zal het paard minder en minder werken omdat het van buitenaf iets krijgt (voedsel of rust of aandacht) maar zijn motivatie uit zichzelf halen (“Funktionslust”). "Reinforcement is a contingency", om het met Bob Bailey te zeggen: het gaat óók om het goede gevoel dat de héle trainingssessie geeft. [toevoeging: Zie het filmpje onderaan mijn profiel: dat paard springt echt niet als een malle achter een groene borstel aan alléén om dat wortelschijfje. Hij is jong, energiek en vrolijk, en - nadat ik hem met behulp van voedselbeloningen heb uitgelegd hoe het spel werkt - is het spel zelf ook al een beloning voor hem.]

Geknipt uit een oorspronkelijk topic uit Bokt:
"Verder doe ik zo nu en dan wat grondoefeningen met mijn paard, zoals halthouden op afstand, achteruit op afstand, volgen en nog wat dingen, en dit heb ik m allemaal geleerd met (stem)beloningen. Dus het is zeker mogelijk."

Als je druk gebruikt om je paard iets te laten doen, en hij doet het, waarom heeft hij het dan gedaan? Omdat je druk hebt uitgeoefend? Omdat je met je stem hebt gezegd hoe goed hij wel was? Welnee - omdat je de druk hebt laten wegvallen als hij het goed deed. Hij weet immers (hij heeft dat ondervonden door het te proberen) dat als hij NIET reageert op jouw druk, er nog méér druk komt - en dat wil hij vermijden, want dat vindt hij niet prettig. Je maakt het je paard dus onprettig in de hoop iets van hem gedaan te krijgen. Je neemt z'n veiligheid af, om het alleen terug te geven als hij doet wat jij wil. Druk verhogen als je paard niet op jouw lagere druk reageert (fases gebruiken) is per definitie (lees er de leertheorie maar eens op na) straffend trainen.
Na een tijdje ziet het er uit alsof je paard werkt voor jouw stembeloning, en op een hele lichte cue, maar dat is niet wat er echt gebeurt. Hij werkt om te vermijden dat hij gestraft wordt als hij niet zou reageren.
Hiermee heb ik niet gezegd dat ik zelf geen druk gebruik. Natuurlijk wel. En ja, ook ik straf, als het nodig is (en dat is, denk ik, twee keer per jaar). Alleen noem ik het tenminste zoals het is.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 15-08-11 12:59, in het totaal 7 keer bewerkt

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:45

Heel interessant allemaal :)
Ik ga er wat over nadenken en proberen vanavond nog iets te laten horen over mijn hersenspinsels :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:00

haf_sjakie schreef:
Heino schreef:
Vrijheidsdressuur is niets meer of minder dan operante conditionering (dier vertoont gedrag, jij beloont/negeert het, waardoor paard het wel/niet nog een keer zal doen)
Voorwaarde is wel dat iemand duidelijke beloningen op (idd) het juiste moment kan geven :)

ja dat snap ik wel, maar nu wil ik graag horen wat mensen beweegt om voor deze methode te kiezen en bijvoorbeeld niet voor nh...
waarom ze doen wat ze doen en ook vooral wat hun doel of motivatie daarmee is.

Om even op je vraag hier in te gaan: ik kies voor clieckeren (operante conditionering dmv R+) omdat: R+ ethisch verantwoord is, R+ een efficiënte manier om gedrag aan te leren is , en... R+ vooral de meest léúke manier van leren is. :D Het is opvallend hoe weinig gebruik daarvan wordt gemaakt in 'NH-technieken', om maar te zwijgen over het feit dat veel NH'ers zich niet bewust lijken te zijn dat ook zij vaak bezig zijn met operant conditioneren, laat staan zich afvragen door middel van welke motivator, laat staan wat de voor- en nadelen van die motivator zijn.... Niet dat mensen die bezig zijn met VD dat allemaal wel weten, maar het is wel zo dat zij over het algemeen met P+ werken.

Het 'probleem' wat ik veel meer zie met vrijheidsdressuur, is dat de trainers niet goed inschatten of ze hun paard oefeningen vragen die fysiek (te) zwaar belastend zijn. Ook al biedt het paard het (vanuit zijn 'will to please') aan, het is de taak van de trainer om de fysieke grens in het oog te houden. Voorbeelden zijn paarden die kunnen opzitten maar scheefzitten of paarden die een soortement passage kunnen maar met volledig weggedrukte rug lopen. Dan worden stappen in de training die zo'n oefening vergt overgeslagen om zo snel mogelijk tot het plaatje te komen, zonder dat het paard daar daadwerkelijk aan toe is.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 15-08-11 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:11

Ik heb mijn paard geleerd dat ze los stilstaat als ik haar poets en haar verzorg en opzadel.
Dit gaat zo goed, dat ik dit midden op het erf kan doen.
Ook als ik wegloop om wat te pakken blijft ze nu gewoon staan.
En dat is heel handig, want bij mij op stal is alles buiten.
Maar is het aanleren hiervan gewoon grondwerken of een vorm van vrijheidsdressuur?
Of geen van beide?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:14

ik vind het ook niet prettig om naar te kijken.. maar dat heb ik ook met de hogere dressuur.. Niet dat ik perse heel zielig vind, ik vind het gewoon naar om te zien, vind bijv western veel leuker om te zien, of een crosswedstrijd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:15

mika11 schreef:
Ik heb mijn paard geleerd dat ze los stilstaat als ik haar poets en haar verzorg en opzadel.
Maar is het aanleren hiervan gewoon grondwerken of een vorm van vrijheidsdressuur?
Of geen van beide?

Die van mij kan dit ook en volgens mij is het gewoon meer een kwestie van duidelijkheid en een goede opvoeding. Dat heeft toch verder geen naam nodig?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:18

mika11 schreef:
Of geen van beide?

Ik zie geen duidelijke scheiding in grondwerken en vrijheidsdressuur. Allemaal dresseren vanaf de grond. :) Ik heb mijn pony dit ook geleerd, vanuit R+ (steeds wat langer), en inmiddels gewoon via habituatie (gewenning / gewoontevorming).
Laatst bijgewerkt door Elanor op 15-08-11 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:20

Interessante discussie. Ik heb niet alles helemaal gelezen, het gaat een beetje hard. Ik wil graag twee dingen kwijt:

pearlie schreef:
Een tik geven als mijn paard bijt is in jouw verhaal positief straffen. Volgens mij werkt negatief straffen in dit geval niet. Het toetje wegnemen als het kind het bordje niet leeg eet. Dat zou betekenen in dit geval dat mijn paard geen snoepje of wortel krijgt omdat hij bijt... volgens mij leggen ze die link zo niet. Hap is direct tik; oke dat mag dus niet. En andersom; belonen omdat hij niet bijt... hoe zou ik dat dan moeten doen? Paarden verstaan alleen lichaamstaal..
Paarden verstaan inderdaad alleen lichaamstaal. Stel nu dat het bijten juist wordt veroorzaakt door lichaamstaal? Dat jij onbewust iets doet dat voor paarden 'not done' is? Jij beledigt je paard per ongeluk, je paard laat weten dat niet te waarderen en krijgt vervolgens direct een tik. Dat lijkt me nogal verwarrend voor het paard. Moet het nu wel of niet reageren op jouw lichaamstaal?

Verder denk ik te lezen dat voor TS 'iets doen in de hoop voer te krijgen' iets anders is dan 'het wezen paard'. Maar zijn dat echt twee verschillende dingen? Ik denk dat paarden voortdurend bezig zijn zich zo prettig mogelijk te voelen. Hebben ze zin in eten, dan gaan ze eten. Hebben ze pijn, dan gaan ze de pijnlijke plek ontlasten. Vervelen ze zich, dan gaan ze op onderzoek uit. Hebben ze jeuk, dan zoeken ze een paal, muur, gebit van een soortgenoot of een stel handen. Spelen de hormonen op, dan zoeken ze een geschikte partner. Ik denk dat paarden geen 'kunstjes' kennen. Hoe kan een paard onderscheid maken tussen een voetje aangeven bij de smid of de start van de Spaanse pas? Ik denk dat paarden wel 'ik voel me goed' kennen. Als het je vaak genoeg lukt om je paard een goed gevoel te geven in het werk, of dat werk nu onder het zadel of vanaf de grond gebeurt, dan leert een paard naar mijn idee anticiperen op dat goede gevoel door jouw aanwijzingen op te volgen en krijg je een paard dat alert is tijdens het werk en 'z'n best doet'. Nog steeds niet voor z'n eigenaar/baas/ruiter/personeel, wel voor zichzelf. Om zich lekker te voelen. Een 'band met je paard' is volgens mij dan ook een meer of minder krachtig positieve associatie die je paard met jou heeft. Voor een stalpaard voorziet de ruiter/verzorger al snel in een aantal prettige associaties: beweging, jeukbestrijding, voedsel, afleiding, aandacht. Geen wonder dat driekwart enthousiast begint te hinniken bij het geluid van de juiste auto. Een weidepaard hoeft z'n hoofd maar te laten zakken voor iets lekkers, is omringd door soortgenoten en kan zich naar believen uitleven. Die geef je niet zo gemakkelijk een positieve associatie. Hebben die hinnikende stalpaarden dan een betere band met hun eigenaar dan de weidepaarden die niet naar hun mens hinniken?

Volgens mij doe je je paard het grootste plezier door uit te vinden wat er bij 'm past. Ik kan me voorstellen dat je een bijdehandte Shet die zich elke woensdagmiddag moet gedragen als de kids komen troetelen een groot plezier doet met wat ingewikkelde kunstjes die applaus en appeltjes opleveren. Ik kan me ook voorstellen dat je een zenuwpees kunt kalmeren door 'm gecontroleerd in beweging te zetten waarbij hij ook nog een beetje moet nadenken. Ik vraag me sterk af of je een alfa-merrie zo gek krijgt om op commando en zonder hulpmiddelen te gaan liggen, maar mocht ze dat doen, dan vindt ze 't kennelijk leuk genoeg dus waarom niet? Heb je een paard dat echt bereid is alles, tot en met opzitten en pootjes geven, te doen voor enkel een stukje appel, dan is dat er misschien eentje die van nature niet zo'n filosoof is. Zolang je het houdt bij 'in vrijheid' dus bij voorkeur gewoon midden in de wei tussen de rest van de kudde en zonder halster de VD-oefeningen aanleren dan zou ik echt niet weten hoe je een paard iets kunt laten doen dat tegen z'n wezen ingaat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:21

Nee, ik geef er ook geen naam aan.
Maar wat is dan het verschil tussen grondwerken en vd? :o
Bij beide leer je toch iets aan (op de grond)

Maura: heel duidelijk verhaal trouwens, zoals je dat beschrijft kan ik me goed in vinden.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:27

pearlie schreef:
@hyperion:
ik heb je posts wel gelezen, dit is op zich niet nieuw voor mij, ik werk met kinderen en dus ook met positief/negatief straffen en belonen. Ipv 'je mag niet rennen' zeggen: 'we lopen rustig'. Gewenst gedrag benoemen dus;

Daarom zei ik ook dat die vorm bij het trainen van dieren niet of nauwelijks toepasbaar is. Daarom daar ook een voorbeeld met een kind, want ik kan niet eens een voorbeeld met een paard bedenken....
Al heeft Skinner met ratten in proefsituaties wel aangetoond dat ook dieren de link kunnen leggen: als ik dat doe, gaat de beloning weg. Maar in het trainen wordt het dus niet gebruikt, logischerwijs om de reden die jij noemt. Maar om de leerprincipes volledig weer te geven heb ik het er wel bij gezet. Vandaar.... Ik heb alleen uitgelegd wat de vormen van bekrachtigen en straffen inhouden.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:36

pearlie schreef:
@hyperion:

Belonen omdat hij niet bijt?
Ik begrijp je punt niet helemaal, denk ik....
Als een paard niet bijt, bijt hij niet...dus hoef je niks te doen? Bedoel je het zo?
Of bedoel je een paard dat van bijten een gewoonte heeft gemaakt en nu niet bijt...hoe je dat beloont? Sorry...ik snap echt niet wat je hiermee bedoelt.
Belonen en straffen werkt bij dieren idd net iets anders dan bij mensen, omdat het meer primair is. Wat ik in een vorige post zei over mensen die zich aan de snelheid houden op de snelweg, omdat ze anders een bekeuring vrezen...zo werkt het bij een dier natuurlijk niet...want een dier is in het hier en nu. Het is actie reactie. Daarom kan ik ook geen voorbeeld van negatief straffen (iets fijns weghalen bij vervelend gedrag) verzinnen ten aanzien van het paard. Maar de principes waarom we een paard iets kunnen leren zijn wel in de basis absoluut hetzelfde als bij mensen (tenslotte zijn wij ook een diersoort, maar zijn wij in staat tot door redeneren en kunnen we op langere termijn oorzaak-gevolg bedenken...en daarin zijn wij dus doorontwikkeld ten aanzien van andere diersoorten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:12

Ik vind dat je zoveel mogelijk een paard moet behandelen zoals paarden elkaar behandelen. wat hierbij het jammere is, is dat wij andere dingen vragen dan wat paarden van elkaar vragen. Dus dan wordt het ander gedrag als wat paarden kennen en moet je dus op een andere manier met een paard omgaan.

Hierbij wordt geduld vaak vergeten en een verkeerde aanpak gebruikt, dan heb ik het nog niet eens over vd of nh. Vaak snappen paarden dan niet wat er bedoeld wordt, wordt de mens boos en wordt er gestraft, wat het paard niet snapt. Een paard gaat dan ander gedrag vertonen omdat hij bang is voor straf.
Andersom gebeurd hetzelfde. Je leert een paard iets doormiddel van hem te belonen, hij wilt graag beloont worden dus toont dat goede gedrag, maar beloon je te vaak of op het verkeerde moment dan krijg je een vervelend paard wat doet wat je niet wilt op verkeerde momenten.

De spanningsboog tussen goed en fout aanleren is dus heel nauw en imo gaat het daar snel fout. Maar vooral het feit dat alles snel moet en als het niet zo gaat dan maar de snelle en wellicht ruwerende niet paardvriendelijke manier. Maar ook dat zie ik in alle facetten van paardensport voorbij komen. Het is eigenlijk geheel normaal geworden, maar dat is een andere discussie :P

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:15

Ik doe zelf ook heel soms eens wat vrijheidsdressuur maar niet fanatiek. Het is gewoon een leuke afwisseling.
Iedereen kiest waarom hij het niet of wel doet maar ik doe het binnen de mogelijkheden van mijn paard. Ik heb niet het doel het spectaculair te maken fzo. Ik vind het ook niet verkeerd dat andere mensen hun paard wel spectaculaire dingen leren zolang ze maar rekening houden met wat hun paard kan en wil en niet hun eigen verlangen.
En dat is denk ik bij veel mensen het probleem..
De oefeningen die mijn paard kan zijn niet zwaar kwa belasting en hij heeft ze geleerd om zen spieren eens op een andere manier te gebruiken

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:16

maura schreef:
Interessante discussie. Ik heb niet alles helemaal gelezen, het gaat een beetje hard. Ik wil graag twee dingen kwijt:

pearlie schreef:
Paarden verstaan inderdaad alleen lichaamstaal. Stel nu dat het bijten juist wordt veroorzaakt door lichaamstaal? Dat jij onbewust iets doet dat voor paarden 'not done' is? Jij beledigt je paard per ongeluk, je paard laat weten dat niet te waarderen en krijgt vervolgens direct een tik. Dat lijkt me nogal verwarrend voor het paard. Moet het nu wel of niet reageren op jouw lichaamstaal?

Verder denk ik te lezen dat voor TS 'iets doen in de hoop voer te krijgen' iets anders is dan 'het wezen paard'. Maar zijn dat echt twee verschillende dingen? Ik denk dat paarden voortdurend bezig zijn zich zo prettig mogelijk te voelen. Hebben ze zin in eten, dan gaan ze eten. Hebben ze pijn, dan gaan ze de pijnlijke plek ontlasten. Vervelen ze zich, dan gaan ze op onderzoek uit. Hebben ze jeuk, dan zoeken ze een paal, muur, gebit van een soortgenoot of een stel handen. Spelen de hormonen op, dan zoeken ze een geschikte partner. Ik denk dat paarden geen 'kunstjes' kennen. Hoe kan een paard onderscheid maken tussen een voetje aangeven bij de smid of de start van de Spaanse pas? Ik denk dat paarden wel 'ik voel me goed' kennen. Als het je vaak genoeg lukt om je paard een goed gevoel te geven in het werk, of dat werk nu onder het zadel of vanaf de grond gebeurt, dan leert een paard naar mijn idee anticiperen op dat goede gevoel door jouw aanwijzingen op te volgen en krijg je een paard dat alert is tijdens het werk en 'z'n best doet'. Nog steeds niet voor z'n eigenaar/baas/ruiter/personeel, wel voor zichzelf. Om zich lekker te voelen. Een 'band met je paard' is volgens mij dan ook een meer of minder krachtig positieve associatie die je paard met jou heeft. Voor een stalpaard voorziet de ruiter/verzorger al snel in een aantal prettige associaties: beweging, jeukbestrijding, voedsel, afleiding, aandacht. Geen wonder dat driekwart enthousiast begint te hinniken bij het geluid van de juiste auto. Een weidepaard hoeft z'n hoofd maar te laten zakken voor iets lekkers, is omringd door soortgenoten en kan zich naar believen uitleven. Die geef je niet zo gemakkelijk een positieve associatie. Hebben die hinnikende stalpaarden dan een betere band met hun eigenaar dan de weidepaarden die niet naar hun mens hinniken?

Volgens mij doe je je paard het grootste plezier door uit te vinden wat er bij 'm past. Ik kan me voorstellen dat je een bijdehandte Shet die zich elke woensdagmiddag moet gedragen als de kids komen troetelen een groot plezier doet met wat ingewikkelde kunstjes die applaus en appeltjes opleveren. Ik kan me ook voorstellen dat je een zenuwpees kunt kalmeren door 'm gecontroleerd in beweging te zetten waarbij hij ook nog een beetje moet nadenken. Ik vraag me sterk af of je een alfa-merrie zo gek krijgt om op commando en zonder hulpmiddelen te gaan liggen, maar mocht ze dat doen, dan vindt ze 't kennelijk leuk genoeg dus waarom niet? Heb je een paard dat echt bereid is alles, tot en met opzitten en pootjes geven, te doen voor enkel een stukje appel, dan is dat er misschien eentje die van nature niet zo'n filosoof is. Zolang je het houdt bij 'in vrijheid' dus bij voorkeur gewoon midden in de wei tussen de rest van de kudde en zonder halster de VD-oefeningen aanleren dan zou ik echt niet weten hoe je een paard iets kunt laten doen dat tegen z'n wezen ingaat.

Heel helder verhaal! Hier kan ik me helemaal in vinden :)

Ik merk aan mijn paard dat hij een beetje nadenken gewoon leuk vindt. Iedereen vindt zijn eigen paard speciaal natuurlijk, maar mijn jongste paard is gewoon echt een beetje ADHD en zo graag met dingetjes bezig, is ook heel nieuwsgierig en onderzoekend aangelegd. Die komt gewoon graag die kunstjes meedoen en staat ook zo op het blok zonder snoepje, hij vindt het gewoon fijn om bezig te zijn :)