Nouja gaat even om de hoofdhouding, hals licht gebogen, 'laag' ingesteld, puntje van de oren op schofthoogte en neusje er nét iets uit. Dit is de correcte hoofdhouding in de 'langzamere' onderdelen in de western (wij rijden voornamelijk pleasure, horsemanship & trail gericht).

Hier dus bezig met hoger instellen en wat terugrijden op zit, maar wel de achterhand erbij houden

Hóóóó dit is dan dus haar reactie, ze gaat dan swingen met die beentjes (soort van Spaanse draf), achterhand eronder, op zich goed maar ik wil dus meer naar die passage. Maar goed dan is het dus gewoon doorrijden op gevoel en op houding en zit proberen het weer bijeen te rijden zodat het front omhoog komt.
Hier loopt ze iets tegen mijn hand aan, maar ik krijg wel die knieactie en ze begint dan te vertragen zonder achter minder actief te worden.

En hier is dus waar ik heen wil, bekken mogen nog iets meer gekanteld worden, hoofdhouding vind ik hier al er heel fijn uit zien en mijn graadmeter onder het zadel is dus ook het 'gevoel', je voelt eigenlijk direct of ze correct in de passage komen of niet.

Hier vind ik haar hoofdhouding weer fijn, misschien iets achter de teugel maar ze draagt hem wel zelf. Bekken mag meer kantelen hier en de achterhand er ook meer onder.

En soms raak ik haar dan weer iets kwijt en gaan we weer swingen met de beentjes

Nouja vond het even leuk deze serie foto's met jullie te delen, zodat jullie kunnen zien waar wij mee bezig zijn. Kan wel alleen de perfecte foto's plaatsen, maar juist dit geeft denk ik een goed beeld hoe het nu gaat. Helaas zie je de beweging en de slowmotion niet op foto's, dus ik zal gauw eens een stukje filmen tijdens deze training. Ben iig erg trots op mijn paard dat ze dit zo goed oppakt. Ik heb geen les in klassieke dressuur ohz (wel op de grond van Piet Bakker), maar staat wel in de planning om dit eens een paar keer te doen, vind het leuk om mijn kennis en ervaring te verbreden

Omdat dit meer een 'op de grond' topic is, zal ik ook nog even wat op de grond foto's plaatsen

Klassieke buiging

Knielen

Compliment links

Steigeren

Koothappen links (rechts is nog in de maak

Klassieke buiging

Inzet 'capriole'

Zweefmoment voor het uitslaan

En nog een zweefmomentje omdat hij gewoon supergrappig is

En nog even een foto van ons samen

Mijn stoere pennypaard!
Hó een hele post, maar goed dan hebben jullie weer wat te lezen en kijken!