[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:58

Wat rijfoto's, even voor het verschil even een foto van haar normale hoofdhouding, hier in de 'jog' helaas geen mooie foto (verkeerd moment, waardoor ze op de voorhand lijkt te lopen, maar dit is de enige rijfoto van vorige week en kan zo geen andere vinden voor het idee)

Nouja gaat even om de hoofdhouding, hals licht gebogen, 'laag' ingesteld, puntje van de oren op schofthoogte en neusje er nét iets uit. Dit is de correcte hoofdhouding in de 'langzamere' onderdelen in de western (wij rijden voornamelijk pleasure, horsemanship & trail gericht).
Afbeelding

Hier dus bezig met hoger instellen en wat terugrijden op zit, maar wel de achterhand erbij houden
Afbeelding

Hóóóó dit is dan dus haar reactie, ze gaat dan swingen met die beentjes (soort van Spaanse draf), achterhand eronder, op zich goed maar ik wil dus meer naar die passage. Maar goed dan is het dus gewoon doorrijden op gevoel en op houding en zit proberen het weer bijeen te rijden zodat het front omhoog komt.

Hier loopt ze iets tegen mijn hand aan, maar ik krijg wel die knieactie en ze begint dan te vertragen zonder achter minder actief te worden.
Afbeelding

En hier is dus waar ik heen wil, bekken mogen nog iets meer gekanteld worden, hoofdhouding vind ik hier al er heel fijn uit zien en mijn graadmeter onder het zadel is dus ook het 'gevoel', je voelt eigenlijk direct of ze correct in de passage komen of niet.
Afbeelding

Hier vind ik haar hoofdhouding weer fijn, misschien iets achter de teugel maar ze draagt hem wel zelf. Bekken mag meer kantelen hier en de achterhand er ook meer onder.
Afbeelding

En soms raak ik haar dan weer iets kwijt en gaan we weer swingen met de beentjes _O-
Afbeelding

Nouja vond het even leuk deze serie foto's met jullie te delen, zodat jullie kunnen zien waar wij mee bezig zijn. Kan wel alleen de perfecte foto's plaatsen, maar juist dit geeft denk ik een goed beeld hoe het nu gaat. Helaas zie je de beweging en de slowmotion niet op foto's, dus ik zal gauw eens een stukje filmen tijdens deze training. Ben iig erg trots op mijn paard dat ze dit zo goed oppakt. Ik heb geen les in klassieke dressuur ohz (wel op de grond van Piet Bakker), maar staat wel in de planning om dit eens een paar keer te doen, vind het leuk om mijn kennis en ervaring te verbreden :)

Omdat dit meer een 'op de grond' topic is, zal ik ook nog even wat op de grond foto's plaatsen :D

Klassieke buiging
Afbeelding

Knielen
Afbeelding

Compliment links
Afbeelding

Steigeren
Afbeelding

Koothappen links (rechts is nog in de maak :)) )
Afbeelding

Klassieke buiging
Afbeelding

Inzet 'capriole'
Afbeelding

Zweefmoment voor het uitslaan
Afbeelding

En nog een zweefmomentje omdat hij gewoon supergrappig is :D
Afbeelding

En nog even een foto van ons samen <3
Afbeelding

Mijn stoere pennypaard!

Hó een hele post, maar goed dan hebben jullie weer wat te lezen en kijken! :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:17

'Moeilijke dressuuroefeningen kan je alleen met bit doen.'

Tuurlijk >;)

Ziet er goed uit, Joyce +:)+

ZusJacobs

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:24

Wat ziet het er goed uit :oo Echt knap! lijkt me best even lastig omschakelen van western naar de meer dressuur kant, maaaaaaaar echt ik doe het je niet na! Wel een puntje, probeer ontspannen aangespannen te blijven, je ziet je tenen helemaal omkrullen om maar te blijven zitten, maar hiermee maak je het jezelf en ponypaard alleen maar moeilijker! Gaaf hoor, echt een prachtig dier!

Vandaag even gereden, ging wel lekker, heb wel even 10 minuten zweep therapie moeten doen _O- (Lees: Hij is bang voor de zweep als je hem overpakt, dus heb echt 10 minuten in alle drie de basisgangen die zweep over staan pakken :') ), daarna nog eventjes lekker gemend met de shetlander en net even met mijn pony wat academische rijkunst aan de hand gedaan en wat DIV, nieuwe manier van longeren ontwikkelt :D Het compliment zit er nu officieel in!!!!!!! Ik hoef alleen haar beentje nog een mini beetje te begeleiden, hou een snoepje voor haar borst en ze zakt zo, eet het snoepje en blijft zo eventjes staan :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:25

EskeGirl schreef:
'Moeilijke dressuuroefeningen kan je alleen met bit doen.'

Tuurlijk >;)

Ziet er goed uit, Joyce +:)+

Idd. en liefst zelfs met een trens en stangbit!!!!! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:28

Zozo, wat zijn jullie allemaal lekker bezig! :D
Ziet er goed uit Joyce! Ook ik doe het niet na (maar ik doe veel niet na :)) ).
Die VD-foto's zijn ook erg leuk! Vraag me eigenlijk af wat voor hulpen je hebt voor de capriole? Is dit eerst steigeren en dan een extra hulp? (omdat je zo raar lijkt te staan op de fotos, zal vast het moment zijn, maar vraag me af wat voor hulp/commando daarachter zit :P ).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:39

Thanx voor de tips!
Ik denk dat ik af en toe mijn voeten zo naar voren steek, omdat je in de western ook zo remt en stopt :)) En op deze manier zoek ik naar die vertraging en verzameling denk ik :P Ik probeer me een beetje in te beelden hoe een klassieke ruiter samen met zijn paard rijdt, maar het is nog knap lastig om om te schakelen! Ontspanning is idd heeeeel belangrijk dat is tevens ook weer de beloning voor het paard! :) Maar oefening gaat kunst baren hoop ik, ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Wie weet kan ik eens een klassiek of academisch geschoolde ruiter strikken die mijn paard eens gaat voelen en proberen :)

Hulpen voor capriole zijn lichte aanneming van de teugels (of anders neckrope (hiermee zet ik haar verzameld op de achterhand + tevens hierdoor krijg ik meteen de benodigde power voor de afzet omhoog), commando voor omhoog en dan wijs ik direct iets naar achter. Ik raak haar verder niet aan met de zweep :) Daarom zie je mij wat raar staan, maar ik kan zowiezo raar staan en kijken hoor af en toe!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:46

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:53

Bedankt! Ik zal er eens op kijken :D

Haha ik wil ook nog zoveel kunnen als ik later groot ben _O- :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:33

ziet er super uit Joyce :D Passage is idd echt een uitdaging ivm met western :j
klassieke buiging ziet er ook super uit :D

@Sabine,
Ik heb zelf de capriole aangeleerd vanuit het steigeren en bokken, dus eerst het steigeren vragen en wanneer ze omhoog aan het komen is gelijk het bokken :))

Training ging onwijs! Eerst wat opgewarmt, mn moeder stond te kijken en die snapte niet dat Vienna dichter naar mij toe kwam en weer verder weg ging puur op lichaamshouding. Dus even uitgelegd dmv tegenover haar staan en precies dezelfde lichaamtaal laten zien, toen snapte ze het meteen :)) Daarna de serie knielen-liggen-plat geoefend, gaat nu in 1 soepele beweging, ik ga door mn hurken voor Vienna en dan knielt ze gelijk, ik draai iets weg en ze gaat liggen en vandaaruit hoef ik haar enkel 'ruimte' te geven en ze gaat mooi plat :):)

Daarna nog piaffe geoefend, ging eerst niet zo soepel, heb het een poosje niet geoefend omdat ze vanuit de piaffe een levade aanbood, maar hij moet er toch langzaam terug in. Na 10 minuutjes aanrommellen gaf ze 1 keer een perfect stukje, met links voor en rechts achter gelijk van de grond en bekken super gekanteld. na nog een paar keer proberen gaf ze echt een paar superpassen, met impuls, goed gekantelde bekken en een zweefmomentje tussen de passen :D Vienna heeft een hele mooie eigen houding als ik de piaffe vraag, ze zet de hals erop, kanteld als vanzelf nu haar bekken en komt voor echt omhoog :j

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:37

Super! :)
Het was vandaag ook mooi weer (iig hier wel) dus ik heb daar ook dankbaar gebruik van gemaakt! :)

Volgende week verwachten ze weer mooi weer, heb daar ook echt zin in!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:51

Hier ook lekker weer! Morgen zou het weer wat regen worden, maar daarna weer een paar dagen droog :D

Wat goed dat Vienna de piaffe nu zo lekker deed! Hoe ga je dat trouwens doen met die GP ruiter? Die zal wel weer een bit gaan gebruiken etc? Hoe kijk jij daar tegen aan?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:54

Ik heb zeker niks tegen een bit :) mits het correct gebruikt word, en de ruiter rijd academisch, dus dat is al een rijstijl waar ik meer voorstander van ben :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:23

Super, ben benieuwd!

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:40

ik meld me ook ik stel morgen wel even voor want nu ga ik slapen :')
ik weet alleen niet of ik het allemaal bij kan houden maar ik denk het wel haha

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:57

Alvast welkom :D.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:15

Idd welkom! :)

Ga zo weer even trainen met de paarden, mijn oudste merrie even onder het zadel rijden en de jongste gaat ook weer even ohz :)
Indy heeft dagje vrij-af!

Moet vanmiddag nog weer aan het werk namelijk en ik moet op tijd naar het postkantoor. Nu is het nog mooi weer, dus dan eerst maar lekker met de paarden bezig!

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:00

ik ben margje, en ik ben 14 jaar:)
ik heb 4 pony's bij mijn huis staan en ik doe er alles mee;p
2 shetlanders 1 welsh en 1 nrps

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:07

Welkom margje :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:32

Welkom!

Net heerlijk gewerkt met mijn pony, eventjes haar nieuwe verzorgster laten weten wat ze mag doen met haar in de periode dat ik intern op stage zit (ga 9/10 weken op stage intern, kon maar 1 pony mee nemen en met de shetlander ben ik nu het verste dus die wil ik niet stilzetten). Nu ging ik even wat voordoen kwa dressuur in vrijheid, en leuk dat ze liep :D :D :D :D :D *trots*

Echt heerlijk in buiging beide kanten in stap en draf, toen cavalettie gepakt en wat gesprongen naast mij. Nu had ik het wisselen van hand (ik achteruit, zij de ruimte om om te draaien in draf) nog niet geoefend zonder lijn (dus naar mij toe halen etc.) en dat deed ze nu echt SUPER netjes!! Heerlijk zo'n pony!!!

Edit] Ze deed het nu dus zonder lijn :D Oja en verder was ze heel makkelijk naar binnen en naar buiten te sturen, wat normaal ook wat stroef gaat. Kwijl pony _/-\o_ Ga haar nog missen in de 9/10 weken..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:34

Prachtige foto's Joyce, Indy doet het écht heel goed :j
Wat fijn dat het zo goed ging Sabine! :D
Welkom nieuwelingen! :)

Móet gewoon even deze video meeposten hoor, de tekst is zo mooi en het maakt je gewoon helemaal trots om met een paard
te mogen werken, al zeg ik het zelf.... :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:22

Dat is echt een mooi filmpje :D

Filmpje van mij en Zorro, er zit ook wat grondwerk tussen:

ondertussen werk ik nauwelijks meer op tegels!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:47

Ik meld me ook :j
Ik longeer en ben bezig met het begin van dressuur in vrijheid en vrijheidsdressuur.
Ik heb een 6 jarig bommetje, waar soms niets mee aan te vangen is en die heel moeilijk te motiveren is, en daar zit ons (eigenlijk mijn) probleem.
Wat kan ze, stoppen als ik stop, parkeren (niet altijd, valt te zien hoe haar muts staat, maar ze weet in elk geval wat ze zou moeten doen), achterwaarts, en het begin van targetten.
Achteruit en ja knikken kende ze al, maar dat zijn nu net de moeilijkste oefeningen geworden, soms wilt ze ze gewoon niet meer doen, terwijl ze dat echt al jaren kent! _-:(

Naja we prutsen gewoon verder, ondertussen doet ze eens wat anders dan steeds het rijden :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:53

Welkom Renate(?)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:07

Welkom!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:08

Welkom nieuwen :)
heb vandaag gefilmd van een training, maar Vie schud veel met hoofd en staart, rothorzels -O-