Dressuur in vrijheid, nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Dressuur in vrijheid, nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 07:57

@ xyzutu2,

jazeker, ik ga gewoon die hard door hoor :P
Ik denk dat Nike er ook wel geschikt voor is, en Korazon ga ik via freestyle inrijden. én daarnaast ga ik op kamers en zit ik weer heel dicht bij Vienna en Silke :))

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:15

Hier ook iemand die bezig is met 'dressuur in vrijheid' om het een naam te geven ;)

Al tijden van plan om eens op het AND-forum te kijken en me aan te melden, maar nog niks van gekomen :o

Werk aan de hand veel in vrijheid al dan niet aan verzameling, buiging en natuurlijk de vrijheidsdressuur-oefeningen. Ben op dit moment met 1 paard bezig met de beginselen van de piaffe.
Daarnaast veel onder het 'zadel' op neckrope 'dressuurmatig' aan het rijden.

Mijn basis blijft hier de western, maar ik pak ook veel oprichting mee in het rijden :j Ik vind het belangrijk dat mijn paarden in verschillende houdingen kunnen 'schakelen', dat houdt ze soepel :j

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:58

leuk dat er steeds meer mensen komen, ik lees vrolijk mee xD

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:04

Leuk inderdaad, zoveel mensen die dit al doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:23

We zijn al best met veel :j
Nu nog wachten op de reactie van een mod zodat we weten wat we ermee kunnen/mogen :P

Hier even geen actie meer, heb zaterdag nog met hem gesprongen (zie onderschrift ;) ) en we hebben een rondje gewandeld. Zondag wilde ik ook gaan maar van zaterdagavond zit ik met een extreem allergische reactie .. paard gerelateerd (niet zozeer van paard zelf denk ik, maar van iets daar in de omgeving) dus ik heb het even laten rusten. Vandaag naar de HA geweest, er is bloed getrokken en woensdag de uitslag, ben toch benieuwd .. Hoop donderdag toch weer te kunnen gaan, dan wil ik weer wat 'echt gaan werken' :Y)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:11

Ik ben zaterdag ook even geweest weer.besloten om toch door te gaan met de oefeningen die op AND staan. ben dus begonnen met dat ze interesse krijgt in wat ik doe, dat ontbreekt nog wel eens, maar het kwartje begint te vallen en met veel aanmoedigingen loopt ze steeds vaker naar me toe en met me mee.

Heb haar zelfs los uit stal gehaald.(dus zonder touw, alleen kan ze dan niet in een keer recht door. ze moet stukje vooruit, kwartslag draaien en dan achteruit zodat ze netjes in het pad staat zeg maar, deed ze super goed.)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:08

Net terug van Naamloos. ik weet niet, mag ik hier ook verslag doen? Ik ben iig blij.
Die oefening van niks van haar vragen en rondjes lopen ansich is niet een goede oefening voor haar. ze gaat zich dan afvragen wat ik van haar wil met als gevolg dat ze niks meer doet, of op rust gaat staan. Maar het heeft wel geholpen met andere oefeningen.

ze vind VD'en erg leuk, dus als ik iets van haar gevraagt heb, en dan weg loop, is de kans heel groot dat ze volgt. ook deze keer deed ze dat. Het is heel lastig om haar in draf te gaan, maar ik bleef achteruit 'rennen' tot zij ook ging draven, dat deed ze. toen gestopt. even later weer geprobeert, nu begon ze uit zichzelf al te draven :D verder nog wat truucjes als zweep oppakken enzo gedaan maar niets interessants verder.

Ik heb een vraag. wat doen jullie om de 'sessíé' af te sluiten, want halster omdoen en op stal zetten is voor haar niet erg duidelijk. hoe kan ik haar 'haar eigen gang gaan' duidelijk maken? (en welk commando geven jullie daarbij?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:13

Bij die van mij is dat simpel: ik doe z'n deken op :+
Neen, ik zeg altijd "gedaan" (al denk ik niet dat hij dat verstaat :P ), maak een gebaar met mijn handen (waardoor hij meestal gaat schudden ofzo, want ergens lijkt het allemaal toch een beetje op elkaar en je moest maar eens wat krijgen :P ) en geef ik hem de laatste stukjes wortel die ik nog heb, meestal heb ik nog een aantal over. Dus als hij een aantal stukjes krijgt zonder wat te moeten doen en z'n deken gaat op denk ik dat hij wel weet dat het gedaan is :)

Ik heb trouwens vandaag 4 pionnen in een winkel gehaald :):)
Iets meer geld dan ik me had voorgenomen (zeker omdat die van mij nogal eens graag wat afbreekt :Y) ) maar ik was al zo lang op zoek :+ Denk dat ik volgende keer eens met het point to point ga werken, lijkt me wel iets voor die van mij :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:59

Wat ik doe om de training af te sluiten, is eigenlijk altijd hetzelfde: ik vraag een simpele oefening, click (met mijn tong), doe mijn voertasje af, hou dat op z'n kop, schud het helemaal leeg (zo theateraal mogelijk, ook als we eigenlijk te ver doorgetraind hebben en er nog maar twee zonnebloempitjes over zijn :') ) en tegen die tijd staat het beest al helemaal te kwijlen voor deze jackpot en dan mag hij die opeten tijdens veel knuffels kriebels. Tasje leeg, beest heeft echt kunnen zien dat er geen korreltje voer meer over is, dus training is voorbij.

Natuurlijk nemen ze daar niet zomaar genoegen mee - [***] probeert nog al eens te verhinderen dat ik de bak uit ga door gewoon voor de opening te gaan staat :x , [***] gaat nog wat kunstjes doen om me over te halen en [***] gaat op een plateau 'mooi' staan tot mijn hart breekt en ik wat gras onder het hek vandaan trek om toch nog even verder te trainen.

Leuk om te lezen, al die korte trainingsupdates!
[***] en [***] staan deze zomer bij... [***]! :D
Dus za en zo bij het trio geweest. Omdat [***] een complete ramp was de eerste week dat ze bij [***] stonden ([***] is op slag verliefd geworden op Donja, een schimmelmerrie van 1,80 hoog en ging door mensen, stroomdraden en sloten om maar bij haar te kunnen zijn _-:( ) vond ik dat het hoog tijd was om hem te leren om geduld te hebben, wat een hele uitdaging is voor ons ADHDertje. Woensdag was ik al begonnen en zaterdag besloot ik om dat gevecht aan te gaan toen Donja uit wandelen was en [***] half door het lint ging. Dus cordeo om en trainen maar: niet hinniken, niet naar de horizon staren, niet richting de verdwenen Donja lopen/rennen, niet snelwandelen, niet in sloten vallen, niet aan schrikdraad komen en al helemaal niet door mij heen lopen op zoek naar je grote liefde. -O-

Zoals je al kunt lezen was dat dus heel veel positieve correcties (oftewel fysieke correcties door zwiepen met touw tot het hem echt aanraakte (met de buik van het touw, niet het uiteinde) en achteruit zetten tto hij zijn aandacht weer bij mij had). Vind ik niet leuk om te doen, maar als een pony gewoon helemaal niet meer bij je is in gedachten en beloningen nauwelijks nog ziet, dan lukt het mij niet meer met positive beloningen alleen. Die zaten er natuurlijk wel continu tussendoor, maar toch. Niet leuk en omdat [***] zo'n enorm taai en koppig monster kan zijn duurde het ook een half uur, maar toen bleef hij netjes op afstand, liet zich niet meer continu afleiden en kon op vijf meter afstand van Donja stilstaan met een hek ertussen. Dat leek me heel goed voor hem, niet alleen in zijn omgang met mensen, maar vooral ook met paarden: [***] belaagde Donja continu met zijn charmes en weet ook dan niet van ophouden.
Mijn idee: als hij leert dat hij geduldig moet zijn in mijn omgeving en vervolgens beleefd moet zijn in Donja's omgeving als ik in de buurt ben, dan lukt hem misschien ook om dat geduld in te zetten in de gewone omgang met de rest van de kudde als ik er niet ben. En ik weet niet of het aan de training ligt of gewoon aan het feit dat [***] nu eindelijk zijn plekje in de kudde (naast Donja natuurlijk :') ) heeft gevonden, maar de hekken en sloten zijn Sjorsvrij! *\o/*

Zondag besloot ik dus een dagje lekker leuk met de beesten te trainen, en bedacht toen dat ik voor de komende maanden wat traininigsdoelen kon bedenken voor het duo:
- [***]: de piaffe gelijkmatig krijgen (hij tilt zijn achterbenen overdreven op en de voorbenen nauwelijks), onderhals wegtrainen en de courbette en andere schoolhupsjes weer afstoffen (wilde hij een tijdje niet doen)
- [***]: piaffe diagonaal krijgen (hij doet hem lateraal, tilt eerst de linkerbenen op, dan de rechterbenen :Z)
Dus zondag wilde ik daar een beginnetje mee maken: door ineens een nieuw idee voor mijn targetstick konden [***] en [***] twintig minuten later allebei een diagonale, gelijkmatige piaffe en [***] was zo enthousiast dat hij alleen maar in courbette wilde rondhupsen en ik zelfs moeite moest doen om een normale pesade te krijgen.

Leuk, langetermijndoelen... 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:06

Hahaha geweldig!

Niet echt dressuur, maar het maakt wél los voor de dressuur :x :o .......
Heb Indy geleerd aan haar linkerzijde waar ik maar wijs, om haar daar te laten krabben met haar tandjes _O-

Het begon met het leren aanraken van haar linkerachterhoef met haar neusje, werd dus al gauw koothappen :)) En nu krabt ze overal maar waar ik wijs en zeg 'Jeuk!?' _O- (aan de linkerzijde dan, rechts nog niet geprobeerd :)) )

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:08

Ik heb het een en ander met een shetlander gedaan los. Voor ons als afwisseling met VD. wat wijken, stukje SB stukje travers en verzameling, maar echt heel serieus heb ik nooit met hem kunnen werken. Wel een leuk topic, dus ik lees vanaf nu lekker mee O:)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:12

ik heb al een poosje niet getraind weer :+
ben wat ziek :) Dus gooi ze gewoon ff los enzo :')

Eergister wel met Vienna op de circel wat geoefend aan tempowisselingen en omdraaien etc, maar verder niet veel de laatste tijd :))

Vanavond wel VD lesje geven... Miss morgen weer trainen :j

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:34

heb hier nog niet van gehoord dat dit bestond. echt gaaf zeg.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:38

Nou ik heb mijn pony nog nooit zo enthousiast gezien :+ hij is niet meer bij me weg te slaan! En dat geld ook voor mn shet. Zodra ik nu de wei in kom, komen ze met z'n tweeën op me afgestormd en staan ze te wachten op wat ze nu weer mogen doen :D

Ik heb er bij mn pony zelfs al bijna de travers erin zitten :Y) zo super enthousiast is hij gewoon. ben er nog steeds best wel verbaasd over eigenlijk :') ben benieuwd hoever we gaan komen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:05

Spammetje van mijn kant :))
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:08

xyzutu2 schreef:
Dus cordeo om en trainen maar: niet hinniken, niet naar de horizon staren, niet richting de verdwenen Donja lopen/rennen, niet snelwandelen, niet in sloten vallen, niet aan schrikdraad komen en al helemaal niet door Miriam heen lopen op zoek naar je grote liefde. -O-

Oh, zo'n momenten heb ik zaterdag ook express opgezocht!
Hij staat momenteel alleen (sielugh :P ), de rest van de kudde staat een paar weiden verder (hij kan ze wel zien, vanop een afstandje) en we waren met 1 van de merries (1 van zijn merries dus :Y) ) bezig geweest, en met hem, en daarna nog even samen gaan wandelen. Toen we terug kwamen gingen ze de merrie weer naar haar eigen stuk brengen. Toen heb ik ervoor gekozen om die van mij aan het halster te houden. Had 'm ook gewoon los kunnen laten en dan had ie het zelf wel uitgezocht, maar ik heb besloten om het op te zoeken .. Door dit soort dingen ben ik namelijk in het verleden in de problemen gekomen, hij blind (en doof) doordat hij 'in paniek' was (want z'n merrie had 'm nodig :+ ) en dan ziet hij je dus niet staan .. Leuk om hersenschuddingen op te lopen enzo :Y) Dus daar hebben we aan gewerkt, en eigenlijk ging het vrij snel goed moet ik zeggen! Eerst was het allemaal wel heftig en had hij weinig oog & oor voor mij, maar als hij dan even z'n aandacht bij mij had kreeg hij een beloning .. Zelfs daaraan merkte je dat hij niet op z'n gemak was, normaal eet hij dat rustig & ontspannen op, nu was z'n mond en alles gewoon gespannen en het kon niet snel genoeg weg zijn .. Naarmate de tijd (minuten gelukkig, geen uren :P ) vorderde zag & voelde je hem meer & meer ontspannen en zich meer & meer op mij richten ... tot hij weer gewoon zijn rustige zelf was ... Prachtig vond ik het :D

Is ook allemaal onderdeel ervan hé, je paard 'lezen' en aanvoelen wat je wel/niet kan vragen op bepaalde momenten. Heerlijk :j

Mooi spammetje VT! Moet toch nog eens een mod contacteren denk ik :Y) :))

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:00

Sabine heeft mij aangeraden hier ook mee te komen praten :D Hier ben ik dan haha..

Vandaag voor de ''eerste keer'' dressuur in vrijheid toegepast, heb wel eerder gewerkt met grondwerken etc. maar is toch anders. Verder werk ik normaal met de kaptoom, via de academische rijkunst. Met mijn moeder haar paard en mijn pony waar ik niet meer op rijd werk ik daarmee aan de hand, en met mijn shetlander aan de lange lijnen (ook wel dressuur aan de lange teugel). Met mijn shetlander nu zo'n 4 jaar aan het aanklooien geweest, waarvan we het afgelopen jaar zo'n huge sprong vooruit hebben gemaakt. Hij kent nu oefeningen zoals schouderbinnen, travers, renvers, wendingen om de achterhand/pirouette, appuyementen en wijken in stap en draf (Ben ik wat vergeten? :') ) verder kent hij de levade (Nog lang geen officiële, maar hij toont zekeeeeeeer aanleg).

Dit alles doen we gewoonlijk wel met bit, wel zo dat ik normaliteit geen gewicht in de teugels heb. Hij loopt de oefeningen op de bewegingen en het gewicht van de teugels, het enige wat ik doe is de teugels zo vasthouden/bewegen en hij voelt dat en volgt de aanwijzing op. Hierbij gebruik ik veeeel lichaamstaal. Hij kan alles ook met een lage neusriem, maar hier komen de hulpen onduidelijker over en bereik ik veel minder met veel meer.

Nu zag in een aantal weken geleden dit topic voorbij komen, behalve wat gekwijl (zo van, dit wil ik ook..) van mijn kant is er niks van gekomen. Na een berichtje van Sabine vandaag voor het eerst geprobeerd, en wat ging het goeeeeeeeed :oo
Cordeo om gedaan (iets verder naar boven dan normaal, dit omdat we ook mennen en hij het anders gaat verwarren ben ik bang), teugels eraan en gaan lopen. Normale riedeltje, volte werk (inbuigen, binnenachterbeen er onder, schouderbinnen etc.), links om duidelijk makkelijker dan rechtsom (Linkerbuiging is makkelijk, linkerachterbeen moeilijk). Toen wat werk op de hoefslag, zelfs een beetje travers gedaan, ga ik niet meer doen want was iets teveel van het goede :D Ondanks dat hij het wel begreep was het voor mij te frustrerend, werd er hard van en bouwde teveel spanning op. Verder nog gedraafd op de volte, halt >draf>halt>stap>draf etc. en dat snel, super blij dat hij zo goed is gaan reageren op mijn lichaamshulpen, had geen teugels nodig :D . Toen nog even gelongeerd, zelfde effect, hij boog lekker in etc. HEEEEERLIJK <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:05

Kijk eens aan :D Klinkt goed!
Ik ben trouwens jaloers op jou, jij kan al zoveel! :oo Kan ik alleen maar van dromen op dit moment :+ :))

Volgende keer inderdaad stoppen voor het 'te moeilijk' wordt :j
Maar ik heb daar ook moeite mee hoor, dan gaat het zo goed en wil ik dit nog even proberen, of dit nog even, en dat gaat dan totaal niet natuurlijk en dan denk ik: volgende keer moet ik eerder stoppen ... En de keer erna doe ik weer net hetzelfde 8)7 We zullen het wel leren zeker? :+

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:06

Zo kijkt madam mij altijd aan als ze wat wilt doen xD
Afbeelding

Wat goed trouwens, wat zijn jullie al ver!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:11

Ben uiteindelijk wel heel ontspannen geeindigt, maar wilde die travers gewoon eventjes proberen, en ondanks mijn spanningen zag ik duidelijk de goede buiging in zijn lichaam. Maar dat ben ik haha _O- Toch gewoon eventjes proberen hihi, ben gestopt op de volte in draf, liep heerlijk met een dik halsje erop haha. Daarna nog naar de balkjes (staat een hindernisje van 40 cm ofzo) gerent en hij sprong er zo overheen, zo trots op zich zelf :') Heerlijk beest!

Heb er ook 4 jaar over gedaan voordat ik dit gevoel heb kunnen ontwikkelen. Heb een bepaalde lichtheid maar toch consequentie in mijn handen ,het is gewoon een bepaald gevoel gevoel, en ik ken weinig mensen die dat net zo hebben.. En een heeeleeee werkwillige pony werkt ook mee hoor, hij denkt zo extreem mee, soms een beetje eng! :')

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:17

Ik vindt het heel erg leuk, lijkt mij wel heel erg moeilijk.

Mijn pony heeft momenteel een blessure van onbekende aard en moet dus onderzocht worden, mocht hij niet meer bereden kunnen worden lijkt me dit een geweldig alternatief.

Ik ben alleen niet verder als dat hij in vrijheid wel naar me luistert, tenminste zolang het hem boeit, heeft hij er genoeg van dan ben je hem gewoon kwijt. Op een afgezet stuk lukt het wel denk ik , maar dat is niet meer dan veel overgangen en dan op zijn manier... ben wel heel benieuwd hoe dit eruit krijgt los... onder het zadel krijg ik alles voor elkaar maar ernaast is andere koek ...

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:22

even meelezen

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:24

Raimondlover schreef:
Ik vindt het heel erg leuk, lijkt mij wel heel erg moeilijk.

Mijn pony heeft momenteel een blessure van onbekende aard en moet dus onderzocht worden, mocht hij niet meer bereden kunnen worden lijkt me dit een geweldig alternatief.

Ik ben alleen niet verder als dat hij in vrijheid wel naar me luistert, tenminste zolang het hem boeit, heeft hij er genoeg van dan ben je hem gewoon kwijt. Op een afgezet stuk lukt het wel denk ik , maar dat is niet meer dan veel overgangen en dan op zijn manier... ben wel heel benieuwd hoe dit eruit krijgt los... onder het zadel krijg ik alles voor elkaar maar ernaast is andere koek ...

dat is bij mij ook een grote uitdaging, maar zogauw je je pony beter gaat begrijpen, zal dat steeds een beetje beter gaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:32

Whaha Leonie, sinds die van mij het flemen heeft ontdekt (naja, dat dat wel eens wat oplevert :Y) ) vliegt mij dat ook om de oren :') Op alle mogelijke momenten kan je hem zien flemen, hij gebruikt het zelfs als vervanging .. als hij iets niet begrijpt of iets moeilijk vindt of gewoon iets niet wil doen gaat hij flemen ... denkt dan dat ie daarvoor wel wat krijgt en de rest niet meer moet :+ :))

@ ZJ : ik wil dat ook :Y) Zowel die handen als die werkwillige pony :P :))

@ Raimondlover : ik denk dat we hier allemaal met hetzelfde probleem zitten hoor ;) Maar dat is net de uitdaging vind ik, en als je dan iets hebt waarbij je pony wil meewerken dan voelt dat zo super goed :D Komt allemaal vanzelf .. so what als het in het begin alleen overgangen op zijn manier zijn? Hij doet tenminste iets wat hij wil doen :Y) En wie weet komt er toevallig wel eens iets anders bij en kan je daar uitgebreid voor belonen en kan je weer met wat nieuws verder :) Je moet de linkjes (vooral het forum) in de beginpost maar eens doornemen, ik ben zeker dat je ideeën tegenkomt waarvan je denkt 'hey, dit kan ik ook wel eens proberen' .. :)

@ LISA_L : meeposten mag ook hoor :Y)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:41

Idd. en wat denk ik ook goed is om als er iets goed gaat (Ook al is het maar 0.1 seconden) te stoppen. Als je daarna het nog een keer wilt proberen heb je een bepaalde verwachting, en 99% van de keren gaat het dan juist mis. Iig. bij mij :D

Ja die handen zijn wel fijn, mijn geduld daarbij niet (kort lontje). Verder heb ik camera angst (echt angst, kan helemaal niks meer dan..) en voel ik me niet lekker als mensen naar mij kijken. Bij het lessen gaat het altijd waardelozer, terwijl dat juist lekkerder zou moeten gaan. En ik ben niet te filmen, gaat er een camera aan (op een statief of iemand die het vasthoud) ben ik een en al stress..

Edit] iedereen die mij kent, en mij ziet met Billy zegt dat we echt shows moeten gaan doen, alleen ik kan dat niet. Hoe graag ik het ook zou willen.. :j Het lukt mij gewoon niet..