hoe moet een join up?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:19

goldflower schreef:
even een vraagje. ik longeer mijn paard bijna altijd los, en dat doet ze prima, ze ken de overgangen en die oefenen we dan ook,, en we hebben ook geleert als we klaar zijn loop ik naar de zijkant en dan stopt ze gelijk en komt naar t midden of naar me toe en daar word ze beloont,,,, mag hopen dat dat niet schadelijk is toch ??

nee joh, dat is niet schadelijk ;) Als jij je paard dat zo hebt aangeleerd, is dat juist alleen maar goed. Zolang ie alleen naar je toe komt als jij aangeeft dat jullie stoppen.

Mijn paard komt zowel met als zonder lijn naar me toe als ik aangeef dat we nu stoppen met rondjes lopen :)

Atmayjoti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:27

zo heb ik de join up geleerd:

- je gaat met je paard in een longeerbak staan
- je stuurt hem weg door jezelf breed te maken hem in zijn ogen te kijken en met de longeerlijn naar zijn achterhand te gooien (niet raken echter)
- je blijft dat toen totdat hij braaf in galop/draf zit, dan laat je hem omdraaien.
- omdraaien doe je door hem de pas af te snijden, laat hem daarna ook een paar rondjes die kant op gallopperen/draven.
- draai nog een laatste keer om en laat hem dan gaan stappen.
- kijk hem niet meer in zijn ogen maar kijk naar zijn schouder.
- hij moet gaan likken/kauwen, zijn oor draaien, kleinere rondes gaan lopen en zijn hoofd naar beneden doen.
- als hij dat heeft gedaan draai je je om, kijk niet achter je schouder om of hij komt dan jaag je hem weg.

en verder weet je het zelf denk ik wel

ik hoop dat je er wat aan hebt, bij mij lukt het wel altijd ;-)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:32

En wat doe je als je een paard hebt, dat denk dat hij jou wel eens een join-up kan laten doen? :D
Een joinup is zwaar en daar gaat echt niet elk paard mee akkoord, en dan heb je echt een probleem...
Loop maar eens een dagje mee op een stal met jonge hengsten, dan zul je wel begrijpen hoe gevaarlijk een paard kan zijn.

Romy1710

Re: hoe moet een join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:26

waarom zou je überhaupt een Join-UP willen starten. Je stuurt een paard uit de kudde, in het wild zouden ze aan hun lot over gelaten worden. ze zeggen dat je het niet vaker dan 2X in een paardenleven mogen doen omdat het een hele erge straf is.
bijv: je wordt nederland uit gezet en mag allleen nog in irak wonen ofzoo :(

didike12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:37

ze vraagt hoe een join-up werkt, niet óf ze het moet doen
natuurlijk kan je jezelf het beste erg goed in verdiepen en filmpjes kijken enzo. maar als het niet werkt kun je het beter een jaar later nog is proberen.
in boeken over join-up staat niks dat het psyschische problemen kan veroorzaken of dat je het niet mag doen. dusjaaa.. kweeet niet meer wie ik moet geloven xd
Laatst bijgewerkt door didike12 op 28-02-11 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

didike12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:38

en @ romy.
de join-up is dat je ze wegjaagt en dat je de baas over ze bent zodat je jou als leider willen, zodat ze naar je terugkomen. niet om ze voorgoed weg te jagen!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:45

didike12 schreef:
en @ romy.
de join-up is dat je ze wegjaagt en dat je de baas over ze bent zodat je jou als leider willen, zodat ze naar je terugkomen. niet om ze voorgoed weg te jagen!

_O-
oh alsjeblieft zeg. een join up is niet ''wegjagen''
de uitleg hier is ook totaal iets anders, bij een join up komt wel meer kijken dan het ''weg jagen'' daar zit nog 'n hele theorie achter, wil je een join up goed uitvoeren moet je daar 'n opleiding voor volgen of een proffesional inschakelen.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 28-02-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

didike12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:47

samen gevat is dit toch wel waar hoor.
tenminste als je tegen monty roberts zelf ingaat?xd
de uitleg zelf is heel lang, maar dat stond er al dus heeft geen zin meer om nog un x te zeggen..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:48

onzin, er komt veel meer bij kijken.

didike12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:49

dat zeg ik toch?;$

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:49

Als je het graag wilt leren, zou ik vragen aan iemand die het vaker doet of diegene je het een keer (of vaker) wilt laten zien, daar leer je echt het meest van!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:52

Als iemand het AL vaker of het vaker wil laten zien bij een en hetzelfde paard, dan zou ik toch mijn bedenkingen hebben bij die persoon!
Een JU doe je niet vaak en zeker niet bij hetzelfde paard!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:54

idd, een join up is namelijk helemaal niet bedoeld om het ''vaker'' te doen, imo een soort redmiddel voor paarden met gedragsproblemen en zeker niet nodig bij alle paarden. wanneer dit wel zo is, door iemand die het kan(bijv. monty roberts en zijn leerlingen) die weten waar ze mee bezig zijn want de fantasieverhaaltjes uit de penny zijn daar totaal niet mee te vergelijken..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:08

YelaBrenda11 schreef:
hoi,

deze vraag heb ik al heel vaak gehoord . Op een of andere mnaier zit het vaak tussen de oren dat je het vertrouwen van een paard kunt winnen door een join-up . Dit vind ik erg jammer , want dit is niet het principe achter de join up. Daarom heb ik op een gegeven moment maar een stukje geschreven op mijn site over de join up en wanneer je hem het beste wél maar ook wanneer je hem níét moet toepassen.

misschien dat jij (ts) en anderen hier iets aan hebben ;

http://www.webklik.nl/yefebra

(heel stiekem denk ik dat het wel eens kon komen door de heartland boeken , waarin wordt gezegt dat join-up goed is voor gertraumatiseerde paarden etc)

succes ! ik snap dat je het goed bedoeld voor je pony hoor :)

Die opmerking zocht ik , wou hem ook plaatsen.

Verder ga ik mee met deze dame en H_Nalanta