Citaat:Het werk aan de hand op een uitertst kleine volte is voor jonge paarden nog altijd slecht te noemen. Eerst stabiel rechtuit zien te krijgen....
In de laatste clinic van Bent wees hij er juist op dat een volte natuurlijk helemaal niet natuurlijk is. En dat een paard pas op de volte kan lopen als je hem daarop hebt voorbereid met andere oefeningen.
Ik hoor hier mensen praten 'over de 'echte klassieken' en 'het is te commercieel'. Maar de reclames en nieuwsbrieven zijn natuurlijk niet zonder reden. Op die manier bereik je namelijk mensen! Je kunt wel in je eigen bak thuis een beperkt groepje mensen opleiden, maar het is natuurlijk veel zinvoller om mensen op te leiden, die weer mensen gaan opleiden, die weer mensen gaan opleiden.
Mensen hoeven niet massaal 1 methode gaan volgen. Als ze al bewuster gaan nadenken over hun eigen handelen, dan heb je al iets bereikt denk ik.
Verder moet je denk ik gewoon een open houding hebben tegenover de diverse methodes. Kijk met een open blik en behoud het goede. Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor ons paard.