Paard valt niet te longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Paard valt niet te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:05

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om vanaf nu niet meer persoonlijk te reageren op elkaar en zich enkel te richten op het longeerprobleem van de TS.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:20

Moeni11 schreef:
Heel snel zijn.

Mijn paard is sneller, logisch ook, die heeft vier benen en grotere passen. :+
Maar heel eerlijk? 't Maakt niet uit wààr je slaat, het interesseert haar niet, ze wordt alleen bozer.
't Gaat overigens ook niet over bitloos en VD, maar over longeren op een "normale" manier, voor zover bitloos abnormaal is.

Het mom "doen ze onderling ook" ben ik het niet volledig mee eens, ik ben namelijk geen paard en dat weet zij ook wel.

@Lindake, bedankt voor je tussenkomst, ik hoop dat er nu wel specifieke potentiële oplossingen worden gegeven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:24

Ieder paard is te longeren, neem eens goed les zou ik zeggen.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:26

Chaos schreef:
Ieder paard is te longeren, neem eens goed les zou ik zeggen.

Aan zo'n reactie heb ik dus ook helemaal niks? Heb je al mijn posts wel eens doorgelezen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:27

Hoezo heb je daar niks aan? :')

Als iemand anders het wellicht wel lukt, omdat die een groter scala aan truken heeft die al dan niet werken, waarom zou je dat dan niet doen?

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:34

Knap als iemand het wel lukt, heb het namelijk nog niemand zien doen.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:38

linnespin schreef:
Je bent te lang bezig. Geen enkel paard zit er op te wachten om 40 minuten rondjes te lopen... :(:)

Je moet bij het begin beginnen. Leer het paard helemaal opnieuw wat longeren is en hoe die dan moet lopen.
Bouw het allemaal langzaam op. Zorg dat je correct reageert en zodra het paard iets verkeerds doet corrigeer je hem.
Maar als het paard iets ''goeds'' doet, dan moet je belonen. Gebruik verschillende stemhoogtes. Geef duidelijke aanwijzingen. *D

Begin met ong. 8 minuten. Na een paar keer steeds iets langer.

Heb je trouwens weleens het paard losgegooit in de bak?? Jaag hem op. en als hij naar je toe komt beloon hem. Herhaal dit dan ook een paar keer zodat je kunt zien dat jij de baas bent.

Bekijk het zo:

Jij wilt het paard weghebben, dus je jaagt hem op.
Je wilt dat hij terugkomt, dus geef je een rustige open houding aan.
Ga bijv. op je knien zitten met je hoofd gebogen naar de grond. Zodat hij merkt dat hij welkom is en dat je hem geen pijn wilt doen. :o

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes

Ik begin niet met de intentie 40min te gaan longeren, dat is echt te saai voor woorden, maar als ze niet op houdt met te klooien ga ik net zo lang door tot ze het wel doet, en als dat 40min duurt, dan is dat in de hoop dat ze het onthoudt en daarna wél doet. Helaas pindakaas, nog niet gelukt.

Hoe wilde jij dit paard dan laten lopen? Als ze zich 1. niet laat opjagen? 2. Niet één pas wil verzetten zodra je ver genoeg weg staat? 3. Ze geen moer geeft om je houding en het gewoon negeert? Zelfde verhaaltje met stembeloning.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:40

Amy_92 schreef:
Knap als iemand het wel lukt, heb het namelijk nog niemand zien doen.

Met zo'n instelling kom je nooit ergens natuurlijk.
Jij bent een jaar of 17/18?

Dan zijn er ontzettend veel mensen met veeeeel meer ervaring als jij. Pluk daar de appels van! :)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:17

Je hebt in Friesland ook nog Nathalie van de Meide in Noordwolde. Die doet academische rijkunst en zal ook veel ervaring hebben met longeren. Misschien kan zij je helpen. Haar website is fijnerijkunst.nl

linnespin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:34

Amy_92 schreef:
linnespin schreef:
Je bent te lang bezig. Geen enkel paard zit er op te wachten om 40 minuten rondjes te lopen... :(:)

Je moet bij het begin beginnen. Leer het paard helemaal opnieuw wat longeren is en hoe die dan moet lopen.
Bouw het allemaal langzaam op. Zorg dat je correct reageert en zodra het paard iets verkeerds doet corrigeer je hem.
Maar als het paard iets ''goeds'' doet, dan moet je belonen. Gebruik verschillende stemhoogtes. Geef duidelijke aanwijzingen. *D

Begin met ong. 8 minuten. Na een paar keer steeds iets langer.

Heb je trouwens weleens het paard losgegooit in de bak?? Jaag hem op. en als hij naar je toe komt beloon hem. Herhaal dit dan ook een paar keer zodat je kunt zien dat jij de baas bent.

Bekijk het zo:

Jij wilt het paard weghebben, dus je jaagt hem op.
Je wilt dat hij terugkomt, dus geef je een rustige open houding aan.
Ga bijv. op je knien zitten met je hoofd gebogen naar de grond. Zodat hij merkt dat hij welkom is en dat je hem geen pijn wilt doen. :o

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes

Ik begin niet met de intentie 40min te gaan longeren, dat is echt te saai voor woorden, maar als ze niet op houdt met te klooien ga ik net zo lang door tot ze het wel doet, en als dat 40min duurt, dan is dat in de hoop dat ze het onthoudt en daarna wél doet. Helaas pindakaas, nog niet gelukt.

Hoe wilde jij dit paard dan laten lopen? Als ze zich 1. niet laat opjagen? 2. Niet één pas wil verzetten zodra je ver genoeg weg staat? 3. Ze geen moer geeft om je houding en het gewoon negeert? Zelfde verhaaltje met stembeloning.

1. Een paard kun je ALTIJD opjagen... Daar zijn anders ook hulpmiddelen voor.

2. Dus het paard staat altijd stil als jij ver weg staat? Snapt ze het hele spelletje wel?
Ik denk dat je serieus opnieuw moet beginnen met haar. En dan stap voor stap. En zoals ik hier al heb gelezen, kan eventuele hulp ook wel helpen.

3. Als ze jou negeert, ben jij niet de baas. Je moet proberen het paard te boeien, het moet nieuwsgierig worden met wat je aan het doen bent. Als je met een appel in de bak loopt, loopt ze dan wel achter je aan of toont ze dan ook geen enkele interesse?
En als je een stembeloning geeft, kun je er ook een keer een snoepje bijgeven. Dat snappen ze dan ook wel.

Suc6

groetjes ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:39

Ik vraag mijzelf af, of de juiste hulpen wel worden gegeven. Veel paarden geven er niet om als de zweep achter ze is, al zou men nog zo hard slaan.
Plaats de zweep eens bij de singel, en kijk wat er dan gebeurt.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:51

bijdehandje1 schreef:
Ik vraag mijzelf af, of de juiste hulpen wel worden gegeven. Veel paarden geven er niet om als de zweep achter ze is, al zou men nog zo hard slaan.
Plaats de zweep eens bij de singel, en kijk wat er dan gebeurt.

Dan krijg je een trap in je richting en keert ze zich naar je toe met de oren plat. Over de hulpen hoef je niet te twijfelen, ik longeer al jaren paarden en heb ook veel jonge paarden leren longeren, en dit is de eerste die een probleem maakt.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:53

linnespin schreef:
1. Een paard kun je ALTIJD opjagen... Daar zijn anders ook hulpmiddelen voor.

2. Dus het paard staat altijd stil als jij ver weg staat? Snapt ze het hele spelletje wel?
Ik denk dat je serieus opnieuw moet beginnen met haar. En dan stap voor stap. En zoals ik hier al heb gelezen, kan eventuele hulp ook wel helpen.

3. Als ze jou negeert, ben jij niet de baas. Je moet proberen het paard te boeien, het moet nieuwsgierig worden met wat je aan het doen bent. Als je met een appel in de bak loopt, loopt ze dan wel achter je aan of toont ze dan ook geen enkele interesse?
En als je een stembeloning geeft, kun je er ook een keer een snoepje bijgeven. Dat snappen ze dan ook wel.

Suc6

groetjes ;)

1. Welke hulpmiddelen doel jij dan op?
2. "Ver" valt al onder verder dan een meter of twee. Das nog kort genoeg bij om haar met een zweep aan te kunnen raken.
3. Los in de bak is ze gewoon sociaal, zolang je haar niet probeert te laten lopen. Komt ook terug als je haar roept.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:56

OK. Dan heb je geen overwicht, wanneer het paard dan naar je trapt. Ik zou dan eerst maar eens even duidelijk maken hoe de rolverdeling in elkaar zit.
Ik begrijp verder niet hoe iemand van jouw leeftijd al jarenlange ervaring kan hebben.
Ik bedoel dit niet aanvallend, hoor, toen ik zelf jouw leeftijd had, meende ik ook al dat ik alles wist.
Maar ik heb daarna nog heel vaak moeten slikken, accepteren en leren.
Dat je al jaren longeert, zegt ook nog niet, dat je het al jaren goed hebt gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:39

_Tara_ schreef:
Ik denk dat ze 't soort wiegen bedoelt wat in de filmpjes die Cassidy kopieerde gebruikt worden voor het achteruitgaan. Lijkt mij dus niet helemaal de manier en vrij verwarrend voor je paard als je 'm later achter uit wilt leren.

Dat wiegen heeft een reden, dat slingeren aan de leadrope heeft een reden. Als je met touwhalster werkt, en je de juiste spullen gebruikt, kun je via de leadrope met de kleinste beweging signalen geven naar het paard toe. En een paard is slim genoeg om het achterwaarts vanaf de grond en de aanwijzingen daarvoor los te zien van wat er later in het zadel gebeurt.

voorbeeld film met helaas Duitse Voiceover

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

en vanaf deel 1

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV3 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffHIhE

http://www.youtube.com/watch?v=5DqjyHBL ... re=related

En als je heel goed kijkt, zie je ook Pat Parelli met energie kijken....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:25

Dat begrijp ik. Maar als TS nu aan dat touw gaat wiegen/slingeren om haar paard vooruit te krijgen, gaat dat toch problemen geven als je later weer wilt leren dat je paard voor hetzelfde signaal achteruit moet gaan? Sowieso snap ik niet goed waarom je paard vooruit zou gaan als je met 't touw slingert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:27

Met het touw slingeren is geen teken om voorwaarts te gaan. Heb je de filmpjes goed bekeken?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:33

Ja zeker, ik weet ook dat dat een teken is om achterwaarts te gaan, maar iemand hier in 't topic zei dat zij dat zo deed bij haar paard. Zij gaf dat ook als tip voor de TS. Daar haakte ik dus op in, dat ik dat zelf niet zou doen als tip omdat dat eerder een teken is om achterwaarts te gaan.
Filmpjes ga ik nu even bekijken. Vind de filmpjes die jij altijd post altijd erg duidelijk trouwens :j

Edit: Dit is de quote waar ik 't over had:
Shanelle schreef:
Mijn knollebol deed net hetzelfde :j
Wat bij ons heeft geholpen (en waarvoor ik half Bokt misschien wel op m'n dak ga krijgen) was om hem met hoofdstel en longeerbitstukje te longeren; vertrok hij niet, dan gingen we eerst zachtjes wiegen met de longe totdat hij vertrok - zo zacht als kan maar zo hard als nodig! Hij heeft toen heel snel door gekregen dat vertrekken wanneer gevraagd echt de beste oplossing is :+ Intussen longeer ik hem terug gewoon met kaptoom en is er niets meer aan de hand (met het wiegen ben ik 3 maanden geleden begonnen en heeft in totaal 2 sessies geduurd vooraleer hij het volledig zonder mopperen deed).

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:30

Nee dat wiegen doe je met druk op de teugel, zodra ie voorwaarts gaat, gaat de druk eraf en ervaart ie dat als prettig.

Moet je wel handig voor zijn, want bij een lastige wil dit weleens heel misgaan.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 23:01

bijdehandje1 schreef:
OK. Dan heb je geen overwicht, wanneer het paard dan naar je trapt. Ik zou dan eerst maar eens even duidelijk maken hoe de rolverdeling in elkaar zit.
Ik begrijp verder niet hoe iemand van jouw leeftijd al jarenlange ervaring kan hebben.
Ik bedoel dit niet aanvallend, hoor, toen ik zelf jouw leeftijd had, meende ik ook al dat ik alles wist.
Maar ik heb daarna nog heel vaak moeten slikken, accepteren en leren.
Dat je al jaren longeert, zegt ook nog niet, dat je het al jaren goed hebt gedaan.

HOE moet ik dat dan duidelijk maken volgens iedereen hier? Ik kan ook wel roepen dat iemand iets anders moet doen, maar als ik dat niet onderbouw kan ik net zo goed zwijgen. Verklaar je uitgebreid!

En ik longeerde mijn vorige paard vaker dan dat ik er op zat, ik vind grondwerk leuk, aan lange lijnen, gewoon longeren, ... Ik heb voldoende paarden in handen gehad om te weten dat dit probleem echt wel een heel groot deel bij 't paard zit. Ik geloof dat jullie het allemaal een beetje onderschatten hoe ze doet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:10

Ik kan ook heel goed longeren. Heb div. cursussen gevolgd, en heel, heel veel gelongeerd. Periodes gehad dat ik alleen maar longeerde, 8 per dag. Ik geef zelfs lessen.

Maar dat neemt niet weg, dat ook ík -of jij- wel eens paarden treffen waar we niet goed genoeg voor zijn...

Overweeg het eens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:50

Amy_92 schreef:
[
Ik heb voldoende paarden in handen gehad om te weten dat dit probleem echt wel een heel groot deel bij 't paard zit. Ik geloof dat jullie het allemaal een beetje onderschatten hoe ze doet.

Dat is juist het punt waar mensen hier op ingaan...

Het ligt nooit bij het paard.
Het paard doet gewoon dat wat het ingegeven krijgt/heeft geleerd omdat het simpelweg denkt vanuit paardzijn. Het kent geen goed of verkeerd.
Alleen (aangeleerd) gedrag.

Dat (aangeleerd) gedrag kan een reden zijn dat jij er niet in slaagt om het te longeren.
Dat ligt niet aan het paard, maar aan het feit dat jij de middelen mist om voor dit paard een leider te zijn die ze wil accepteren, de kennis om uit te leggen wat je precies van ditpaard verlangt en het creativiteit om ditpaard te motiveren

Daar is niets genants aan. Ik denk dat vrijwel ieder mens die met paarden werk zo nu en dan hiermee wordt geconfronteerd. De ene regelmatig, de ander misschien zeer sporadisch.
Heel normaal en heel erg menselijk.
Ongeacht hoeveel ervaring je hebt.

Het is dan de kunst om je ego aan de kant te zetten en op zoek te gaan naar meer pijlen op je boog om deze situatie op te lossen. Tips kun je via internet/bokt krijgen, maar het is dan aan jou om je in de betreffende tips te verdiepen en te kijken wie je mogelijkerwijs daarbij kan helpen.

Dat is niets om je voor te schamen. Dat is gewoon wijsheid en de mogelijkheid om bij te leren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:14

Ts mischien:

Hulp zoeken van een echte prof.
zoals idd Nathalie van de Meide.
Je komt er zelf namelijk toch niet echt uit.
Klinkt flauw maar het zal beter voor het paard zijn;)

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 20:38

Kleine update:

Ik ben vandaag wezen grondwerken. Kaptoom omgedaan zodat ik nog iets over dr hoofd te zeggen heb, en om er zodoende dus zelf niet onder te belanden.
Ze was erg meewerkend, ze heeft een halve week rust gehad, en was heel attent.

Achterwaarts ging heel erg vlot, op het einde enkel nog een stemhulp nodig. Zijwaarts wijken voor een aanraking ging in het begin stroef, ze ging daarbij ook achteruit zonder bang te zijn. Daarna kon ze mooi van die kwartjes maken met enkel een aanwijzing. Meedraven aan de hand ging goed, van daaruit naar een heel klein cirkeltje toegewerkt, opnieuw bleef ze netjes lopen.

Ik hoop dat ze deze trend zo doorzet en binnenkort weer met een longe rondjes kan lopen, nu had ik een extralang touw.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:38

Opvallend, iedereen roept 2 dagen dat ik 't niet alleen kan, hulp moet zoeken. Ik ga een uurtje aan de gang met jullie tips en ze doet het gewoon? En nu is het plots doodstil? :+