Steigeren, hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:14

Cassidy schreef:
Natuurlijk verdient elk paard een kans. Maar waarom toestaan (en al is het maar via een forum als bokt) dat jong volwassenen die weinig ervaring hebben in de VD en zich niet kunnen voorstellen wat er op ze zit te wachten als het echt goed misgaat, probleempaarden creeeren als het met een simpele waarschuwing voorkomen kan worden (de enkeling uitgesloten die wel een hele dikke betonnen plaat voor zijn hoofd heeft en het alsnog mee denkt te moeten nemen?)

Je creert geen probleempaard door hem steigeren aan te leren. Je creert hooguit een ongemanierd paard wat even zijn plaats niet meer weet. Een probleempaard is wel een paar gradaties erger. Die steigeren van nature om je te imponeren, dominantie of erger om aan te vallen. Een paard dat verkeerd een pesade heeft aangeleerd heb je heel snel weer in het gareel. Meestal kun je dat aan huis weer oplossen, door het paard even op zn plaats te zetten, gelijktijdig met de eigenaar ;) :D Vaak zijn dat gewoon verwende ponies met even zo verwende kinderen. Dat vergt een andere aanpak dan een probleempaard.
Informeren werkt dan beter dan: Nee! Mag niet!! Blijven roepen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:15

Je wilt niet weten hoe vaak ik met voorbeelden ben gekomen van steigerende paarden waar het serieus fout gaat. Filmpjes zelfs, van dat racepaard dat achterover klapt bij het opstappen, en ook van Endospink met een probleemsteigeraar.

En dan nog heb je bokkers die meteen beginnen te roepen dat deze filmpjes niets ter zake doen...

En om het verhaal compleet te maken, hier de filmpjes waar ik iedere keer mee kom aanzetten.
Als je op grond van deze filmpjes kunt roepen dat het allemaal wel meevalt en dat je het vooral mee moet nemen, ben ik uitge l u l d

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8H ... 1&index=20

http://www.youtube.com/watch?v=VKkl8jbe ... =1&index=2\

http://www.youtube.com/watch?v=KjDsNnA0 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=zaoqSApsiSs

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:23

Cassidy schreef:
Je wilt niet weten hoe vaak ik met voorbeelden ben gekomen van steigerende paarden waar het serieus fout gaat. Filmpjes zelfs, van dat racepaard dat achterover klapt bij het opstappen, en ook van Endospink met een probleemsteigeraar.

En dan nog heb je bokkers die meteen beginnen te roepen dat deze filmpjes niets ter zake doen...

En om het verhaal compleet te maken, hier de filmpjes waar ik iedere keer mee kom aanzetten.
Als je op grond van deze filmpjes kunt roepen dat het allemaal wel meevalt en dat je het vooral mee moet nemen, ben ik uitge l u l d

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8H ... 1&index=20

Sorry Cassidy maar je bent echt appels met peren aan het vergelijken. Renpaard trainers kun je niet vergelijken met meisjes die hun pony willen laten steigeren. Dat zijn profs en sorry daar heb ik geen medelijden mee. Ze krijgen dik betaald voor de risico's en weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn. En ongelukken gebeuren ook daar! Maar "penymeisjes" zullen dit soort bloedkikkers alleen maar op filmpjes of foto's tegen komen. Bij dit soort dieren zijn ze allang de wei uitgerend terug onder de rokken van moeders! Die durven ze niet aan aan een touwtje mee te nemen, laat staan trainen voor de vrijheid. Een keer snurken van zo'n dier en ze krijgen een hartverzakking.

Bovendien hebben de overigge filmpjes niets te maken met het aanleren van steigeren in de vrijheid. Zijn gewoon paarden die verkeerd gehandeld worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:26

Deze renpaard trainer kreeg dit paard ter correctie.

Maar wil je een filmpje van een kind op een pony? Kun je krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=B7ZCABMeXj0

En nu doe je hetzelfde als de andere bokkers op de momenten dat ik de filmpjes neerzet. Het gaat niet om de opvoeding van de paarden, het gaat om de visuele trigger die dergelijke steigeracties teweeg kunnen brengen. Omdat de mens nu eenmaal zo in elkaar zit dat, als hij dingen leest of verteld krijgt, hij maar een gedeelte onthoudt, als hij dingen ziet, dat gedeelte wat hij onthoudt veel groter is, en de grootste impact krijg je als je hem dingen zelf kunt laten ervaren.
Nu willen we voorkomen dat mensen sommige dingen ervaren, dus blijft over: vertellen en laten zien. En dat is wat ik doe. En ik moet daarbij uitgaan van filmmateriaal dat op het internet aanwezig is, en misschien niet altijd helemaal klopt met de situatie waar ik het over heb. Niet iedereen is intelligent genoeg om de bedoeling die ik met het plaatsen van deze filmpjes heb, naar behoren in te schatten....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-10-10 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:29

Cassidy ik heb het idee dat je jouw persoonlijk gelijk belangrijker vind dan een waarschuwing richting de onervaren VD-ers.
Je hebt je point gemaakt welliswaar niet specifiek gebasserd op het steigeren in de VD maar op het steigeren in zijn algemeen.
Over dat laatste zal iedereen het met je eens zijn.

Cassidy

Re: Steigeren, hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:30

Het zal mij aan mijn bips oxideren of ik mijn persoonlijk gelijk haal of niet.
Het gaat mij om de paarden.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:31

Cassidy schreef:
Het zal mij aan mijn bips oxideren of ik mijn persoonlijk gelijk haal of niet.
.

:D Die kende ik nog niet!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:56

@NouJaDan: gelukkig doet mijn paardje het meestal niet meer als ik het genegeerd heb, en verder zullen we zien hoe het verder gaat, mocht hij het nou blijven doen met moeilijkere oefeningen/ ego-verlagende dingen als achteruit lopen voor mij, dan toch over 2 weken Hannah maar lief aankijken met de vraag wat ik nou met dat eigenwijze beestje moet doen :')

dan is het trouwens ook wel zo dat hij ook naar andere paarden steigert, en ik vaak het idee heb dat hij het doet om zich groot te maken of speels bedoelt. Blij dat hij niet zo eng doet als bijvoorbeeld dat renpaard of dat paard van het hybrid horsemanship filmpje. Man, wat ziet dat er naar uit! als hij onder het zadel steigert omdat hij iets eng vindt, komt hij gelukkig meestal niet heel erg hoog. Dan nog, krijgt hij een goeie tik met de zweep, want steigeren mag hij gewoon niet, zeker niet als er iemand op zit. Als hij vervolgens rustig aan het 'enge ding' snuffelt krijgt hij een aai.
Ik denk dat ik het op deze manier goed doe, en dat steigeren op commando zou een idee zijn als we zoals eerder al gezegd is een stuk verder zijn met VD :j

Cassidy: wat een geniale manier van ergens schijt aan hebben te zeggen :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:46

Tammy_ schreef:
Cassidy: wat een geniale manier van ergens schijt aan hebben te zeggen :')

Correct vertaald staat er: het zal me aan mijn reet roesten...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:48

Tammy_ schreef:
dan toch over 2 weken Hannah maar lief aankijken met de vraag wat ik nou met dat eigenwijze beestje moet doen :')

Oje.. :')

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:11

de uitspraak aan mijn reet roesten kende ik niet, maar had al begrepen dat zoiets er stond :D

Hannah, als ik een braaf paard zou hebben zou ik het je veel te makkelijk maken :))

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:12

Als je een braaf paard zou hebben zou je Hannah niet nodig hebben...:D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:24

ik ben blij met mijn stuk ondeugd :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:29

En ik ben blij met mijn drie zoeterds (al heeft de jongste merrie van nu 1,5 op de paddock wel laten zien dat ze steigeren kan...:D)

Iig denk ik dat het binnenkort weer tijd is voor een maandje bootcamp. Meteen de kop indrukken, als dat mogelijk is.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:36

af en toe denk ik dat hij gewoon niet onder de indruk is van mij, omdat hij weet hoe en wie ik ben. Vandaag ook, staat hij met 4 anderen in de paddock, leeftijden 4, 12, 20 en 30. jut ik ze een beetje op met een halstertouw, ze rennen allemaal even hard, behalve Noah, die stapt als een hond achter me aan. Dat is heel lief en fijn, maar hij geeft me dan vaak een kopstoot. Als ik hem dan probeer weg te jagen, schudt hij een beetje met z'n hoofd op en neer, en als ik dan op hem af stap en het touw naar hem toe zwaai komt hij omhoog. Als ik hem dan een klap met het touw geef, dan hobbelt hij langzaam weg. dan toch maar een zweep erbij pakken, om hem duidelijker weg te jagen?
Het is natuurlijk heel lief dat hij in de buurt wilt blijven, maar als ik wil dat hij aan de kant gaat, moet hij toch gewoon aan de kant gaan?
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 26-10-10 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:39

Waarom zou je willen dat hij gaat lopen?
Kun je niet respecteren dat hij bij je wil zijn?
Op het moment dat hij zich veilig voelt bij jou, maar niet je personal space binnenkomt, waarom zou hij met de anderen mee moeten rennen?
Maar op het moment dat je hem wegstuurt moet hij idd benen maken. En dan moet je ervoor zorgen dat hij benen maakt. Idd met die zweep erbij.
Iedere aanwijzing die je geeft die je paard niet hoeft op te volgen is een aanwijzing die je niet had mogen geven.
Eis ten allen tijde een reactie op je aanwijzing.
Anders creeer je ruis en leer je je paard dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Niet in grijstinten denken, denk zwart/wit.
Doen paarden ook....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-10-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:41

Cassidy schreef:

Serieus misselijkmakend.
Nou ben ik niet van de VD en vind ik dat steigeren altijd not done is..
Dus ja, ben niet de meest geschikte om in dit topic mee te praten.
(de hoeveelheid topics met hoe leer ik mijn paard steigeren -of 9 van de 10x stijgeren- is me wel opgevallen, dus ja het zal wel een hype zijn)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:42

Waarom heb je niks met VD als ik vragen mag? :)
Vind ik altijd wel apart ofzo, niet als aanval hoor, ik kan alleen niet begrijpen dat mensen dat niks vinden. :D

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:42

Heb er 2 die het kunnen.

Het comando is je arm opsteken , en de bedoeling is dat hij naar benden gaat als je je arm naar benden doet.

Ging altijd goed.
Tot dat de instructeur een keer de arm in de les opstak ,
Meneer stopte meteen om vervolgends recht overeind te kommen.
Ik ben me dood geschroken.

En heb het afgeleerd het aan paarden te leren.

Zoals TS. al noemde , achter over klappen wil je echt niet.
En op dat moment had ik aardig het gevoel dat ik uit het zadel gleed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:44

kamsel schreef:
Cassidy schreef:

Serieus misselijkmakend.

Ja vind ik ook. En weet je wat ik nog het meest erge vindt? Je ziet het niet aankomen. Er is geen dreigement van het paard, het is in een keer...KNAL en achterover.
De jockey mag nog van geluk spreken dat hij het er levend af heeft gebracht en hij er niet onder is gekomen.
Zeshonderd kilo paard en dan die vaart...dat heeft serieuze gevolgen....blijvende invaliditeit....of de dood.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:48

vorige post heb ik iets aangepast, denk nadat je je berichtje gepost had*

ik ben dus ook blij dat hij bij mij wilt zijn, maar als ik stil blijf staan, duwt hij me dus af en toe bijna omver, en dan wil ik dat hij aan de kant gaat- laten zien dat ik dat geduw/kopstoot niet wil hebben, dan komt hij omhoog...
ook als ik hem gewoon zonder anderen in de bak heb, en bijvoorbeeld wil dat hij met me mee draaft, lijkt hij daar ook geen zin in te hebben, en om hem nou mee te slepen aan een touw zie ik ook niet echt zitten.
doe ik dan iets verkeerd(most likely), vraag ik iets vreemds of heb ik gewoon een beetje apart paardje? :+
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 26-10-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:49

H_Nalanta schreef:
Waarom heb je niks met VD als ik vragen mag? :)
Vind ik altijd wel apart ofzo, niet als aanval hoor, ik kan alleen niet begrijpen dat mensen dat niks vinden. :D

Definieer VD.
Als VD is om je paard te laten flemen, dingen te laten apporteren, spaanse pas, jambette of er desnoods bij te gaan liggen, heb ik er geen moeite mee.
Als VD betekend dat je je paard laat steigeren zonder de basis mee te nemen, zonder te kijken of het paard dat je in handen hebt wel geschikt is voor het steigerwerk, dan heb ik er idd ook niets mee.

Ik rij western, en heb helaas met dezelfde vooroordelen te maken.
Western rijden is meteen rodeo, met grote scharenbitten en pizzasnijders je paard rond een paar tonnen heen raggen.
Ik probeer nieteens meer om daar verandering in te brengen, want mensen die niet over hun bord heen kunnen of durven te kijken, daar ga ik doorgaans geen moeite voor doen om ze op andere gedachten te brengen.
Er is maar een uitzondering, en dat is

STEIGEREN.

En dan moeten de goede onder de kwade lijden. Standaard komt bij mij bij een steigertopic het advies om het toch vooral niet mee te nemen.
En de reden waarom staat in de eerder in dit topic gequote link./

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:51

Tammy_ schreef:
vorige post heb ik iets aangepast, denk nadat je je berichtje gepost had*

ik ben dus ook blij dat hij bij mij wilt zijn, maar als ik stil blijf staan, duwt hij me dus steeds bijna omver, en dan wil ik dat hij aan de kant gaat- laten zien dat ik dat geduw/kopstoot niet wil hebben, dan komt hij omhoog...
ook als ik hem gewoon zonder anderen in de bak heb, en bijvoorbeeld wil dat hij met me mee draaft, lijkt hij daar ook geen zin in te hebben, en om hem nou mee te slepen aan een touw zie ik ook niet echt zitten.
doe ik dan iets verkeerd(most likely), vraag ik iets vreemds of heb ik gewoon een beetje apart paardje? :+

Ik denk dat je met grondwerk al een heel ander paard gaat krijgen. Ongevraagd je personal space inlopen, je omver walsen, behoort onmiddelijk aangepakt en gecorrigeerd (ik zeg met opzet niet "gestraft")
Mijn jaarling deed het ook, een maandje bootcamp was voldoende.
Je hebt geen apart paard, maar jij doet iets verkeerd.

Kijk even naar dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_Nb ... =1&index=6
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-10-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:52

VD is dingen leren, dus flemen én steigeren. Liggen én Jambette. :) Steigeren is nou eenmaal een onderdeel van VD.

En of je nou steigerd zonder de basis of Jambette zonder de basis, het is allebei fout en kan grote en vervelende gevolgen hebben, heeft dus niks met steigeren an sich te maken. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:52

Steigeren is opzich best veilig, mits het goed word aangeleerd :Y)
en als het zodanig is aangeleerd dat een paard het NOOIT doet zonder commando. EN je commando zo is dat niet iedereen vrolijk het commando kán geven :)