kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:47

Ik vind het een onvriendelijke manier van longeren. Paard moet altijd hoofd omhoog kunnen doen om normaal te kunnen kijken als iets hem eventueel van streek maakt om in te schatten dat het gevaar niet zo erg is.... op deze manier kan dat dus niet, is hij heel erg belemmerd.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:51

Op de foto van Biertabje loopt het touw over zijn hoofd heen.
Het touw op blz 1 loopt alleen naar de mond. Dat touw kan ook alleen maar naar de mond toch?
Die andere foto zie ik niet goed hoe ie nou loopt.

Hoe moet het touw nu dan? alleen naar de mond of ook over zijn hoofd?

Biertabje

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:53

officieel gezien hebben ze het touw idd aan het bit zitten!
dit werkte voor mij niet! daarom heb ik het achter de oren zitten :j

russel: in mijn geval vind ik dat niet!! die van mij schrikt regelmatig, en die kan de kop echt wel omhoog doen. ik vind het juist diervriendelijk om je de touwen niet hebt vastzitten aan een singel! in mijn geval ook niet aan het bit

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:55

russel schreef:
Ik vind het een onvriendelijke manier van longeren. Paard moet altijd hoofd omhoog kunnen doen om normaal te kunnen kijken als iets hem eventueel van streek maakt om in te schatten dat het gevaar niet zo erg is.... op deze manier kan dat dus niet, is hij heel erg belemmerd.

En dan vind ik "onvriendelijk" hier nog heel zacht uitgedrukt; het is dwang waar een dier niet onderuit kan, grenzend aan mishandeling. Mijn paard is bij een trainer zou gelongeerd; het dier heeft er nu nog trauma's van!
Maar het is weer een nieuw "mode ding" , die ervoor zorgt dat al die mensen met paarden toch eindelijk "die kop van die knol" omlaag kunnen dwingen en dan met rijden de slof eraan en kijk eens hoe lekker hij loopt ( al kan ik absoluut niet rijden en heb geen idee hoe een paard in elkaar zit!
:( ;(

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:57

Ik heb alle posts nu gelezen in dit topic, maar nog steeds snap ik het voordeel ten opzichte van gewoon longeren (met longeersingel) niet.

Kan iemand mij dit uitleggen?? (of ben ik nu echt zo dom?)

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:00

Ik wil daar wel even op reageren, als ik de foto van biertabje zie, dan zie je enorm veel "druk"/
Ik kan me voorstellen dat het paard dwangmatig in een houding wordt gezet.

Zoals ik hem ken, loopt ie over de rug, tussen de voorbenen door door een bontje naar de bitringen en héél wat losser als die van biertabje.

Mijn zus longeert bijna alleen op deze manier maar nou is haar paard ook blind aan één oog. Als ze zonder longeert, gaat het paard met het hoofd in de lucht, met rijden rijd ze zonder poespas.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:00

mijn ervaring is dat je het paard niet kompleet vast bindt in de touwen/singels

in het systeem waarbij het touw over de rug loopt heeft een bepaalde speling, ik merk gewoon dat als het paard rechts voor neerzet, het touw ook meegeeft aan die kant, omdat het speling heeft met elkaar en dus links rechts... als je het aan een singel bindt heb je geen speling... dan zet je de boel op slot!

maar dat is mijn ervaring... het is wat moeilijk uit te leggen. misschien moet je het eens proberen en zie je zelf het verschil

elcid: overdrijven is ook een vak! :o

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:04

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:07

Taartdoos schreef:
Ik wil daar wel even op reageren, als ik de foto van biertabje zie, dan zie je enorm veel "druk"/
Ik kan me voorstellen dat het paard dwangmatig in een houding wordt gezet.

Zoals ik hem ken, loopt ie over de rug, tussen de voorbenen door door een bontje naar de bitringen en héél wat losser als die van biertabje.

Mijn zus longeert bijna alleen op deze manier maar nou is haar paard ook blind aan één oog. Als ze zonder longeert, gaat het paard met het hoofd in de lucht, met rijden rijd ze zonder poespas.

http://www.youtube.com/watch?v=h4TIo4_J6QQ
ik heb aan het begin het touw wel losser, maar dat is meer voor het loswerken. maar dan heeft het geen enkele nut bij dit paard.
als ik haar zo longeren met singel en stootjes, dan pas gaat ze in protest...

ze heeft nu zelf de ontspanning gevonden.
normaal is ze zo :D
http://www.youtube.com/watch?v=ZXLM5m2e ... re=channel

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:08

ElCid schreef:
[
En dan vind ik "onvriendelijk" hier nog heel zacht uitgedrukt; het is dwang waar een dier niet onderuit kan, grenzend aan mishandeling. Mijn paard is bij een trainer zou gelongeerd; het dier heeft er nu nog trauma's van!
Maar het is weer een nieuw "mode ding" , die ervoor zorgt dat al die mensen met paarden toch eindelijk "die kop van die knol" omlaag kunnen dwingen en dan met rijden de slof eraan en kijk eens hoe lekker hij loopt ( al kan ik absoluut niet rijden en heb geen idee hoe een paard in elkaar zit!
:( ;(

Is de pessoa dan ook mishandeling?
Ik longeer met twee lijnen, hij kan dan ook niet onder de lijnen uit want hij moet steeds hetzelfde rondje lopen.
Wie belt de db?

ben van mening dat het touw zeker niet te strak moet zitten om dus niet te dwingen. Anders kweek je ook alleen maar de verkeerde spieren. Maar mishandeling? hihi dat gaat wel erg ver...

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:09

Ik ben het met biertabje eens, ja paard heeft alle kanten vrijheid op, als ie naar links wil kijken op de rechtervolte, geen probleem. :D

@Biertabje, ik kan je link hier niet bekijken, dat ga ik morgen even doen, maar ik snap je wel hoor. ;)
De foto is een momentopname en daar reageerde ik ook op. ;)

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:10

Ik kon hem toch bekijken :?

Maar mijn zus doet hem wel losser, ik denk dat het per paard verschillend is. :))

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:11

ja gelukkig zijn niet alle paarden het zelfde :D

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:13

Ja gelukkig wel. Zou toch saai zijn als elk paard hetzelfde is. :+

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:14

Ik heb mijn hier nu 2 x mee gelongeerd en van vastzetten is totaal geen sprake.
Het touw hangt zo los en minimaal contact, ze moeten het echt zelf doen!
Het touw nodigt iets uit om naar beneden te komen maar het zet niet vast ofzo hoor.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:29

Biertabje schreef:
Victory2000 schreef:
Waar ik bang voor ben is dat ze een keer schrikt,kop in de lucht gooit en daarmee haar rug beschadigt???
Voor de rest spreekt het mij zeer aan.Hoe minder poes pas,hoe beter!

mijn merrie heeft haar schoft kapot gehad. daarom heb ik ook een bontje erop liggen. maar dat valt wel wat mee hoor!
overigens heeft ze niet daardoor haar schoft gebroken hoor
ik vind het een super fijne manier! paard heeft veel meer rust, ontspannen, over de rug

maar vooral tussen de oren is er rust bij haar!

Dank je wel voor de uitleg.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:29

goldy007 schreef:
Ik heb gewoon een oude longeer lijn korter laten maken bij de schoenmaker
extra knip eraan en gaan met die banaan!! Super methode! Mijn paardje mocht
geen zadel of singel op ivm drukplekken. Gewoon de lengte opmeten gelijk afknippen
en naar de schoenmaker. Van t overgebleven stuk lijn kan je weer een halstertouw maken
door er een knip aan te laten stikken.

Goeie tip!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:39

Ik vind de Pessoa inderdaad ook een onding!
Ik ken deze manier van longeren omdat het gedaan werd door een paar western trainers die ik kende; westernteugels zijn lang en zitten niet aan elkaar vast dus die kun je ook op deze manier vastknopen!
Een paard heb ik tot 2 x toe omhoog zien ( steigeren dus) en achterover zien klappen omdat hij zijn evenwicht niet kon houden doordat zijn hoofd vast zat en door pure paniek door het vastbinden.
Een ander paard heb ik zo zijn eigen mondhoeken kapot zien trekken.

Ja, ik vind het dus mishandeling, net als de Pessoa, omdat bij iedere beweging het paard een rukje in zijn mond krijgt en omdat deze dwangmiddelen vaak aan het bit bevestigd worden wordt er precies op de zeer gevoelige lagen van het paard gewerkt. Veel dieren kiezen dus eieren voor hu geld en doen hun hoofd omlaag om pijn te vermijden, andere gaan er juist tegenin en gaan ertegen vechten! Uiteindelijk zullen die laatsten meestal ook wel opgeven en dan hebben we een paard wat "fijn" (over zijn rug) loopt.

Ik ben absoluut geen voorstander van welke hulpteugel ( = dwangmiddel) dan ook en zie teveel mensen deze fout gebruiken of gebruiken omdat iedereen het doet.
Het enige wat ik soms gebruik bij longeren is een elastiek ( vrij lang) die ik aan de ring van het kaptoom bevestig; geen druk in de mond!

Ieder zijn keus, maar ik zie hier teveel reacties die mij zorgen baren omdat er naapers rondlopen en ik heb te vaak gezien dat deze teugel ( en de Pessoa) heel veel stress, paniek en pijn veroorzaken bij verschillende paarden.
En overdrijven is inderdaad een vak, maar soms de enige manier om een reactie uit te lokken en mensen wakker te schudden. :+ 8-)
Deze en vele andere "hulp" teugels komer er bij mij niet in, ik longeer met een kaptoom ( met heel soms een lang elastiek vaak maar aan 1 kant om wat buiging te vragen) en met rijden komt er al nooit iets extra's aan te pas ; maar ik heb wel flexibele, ontspannen paarden.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:48

ElCid schreef:
Maar het is weer een nieuw "mode ding" , die ervoor zorgt dat al die mensen met paarden toch eindelijk "die kop van die knol" omlaag kunnen dwingen en dan met rijden de slof eraan en kijk eens hoe lekker hij loopt

Ik vind dit eigenlijk wel een gewaagde uitspraak, alsof iedereen die met een longeerhulp longeert het hoofd van zijn paard met rijden naar beneden aan het dwingen is met een slof :n Ik snap dat niet, door twee negatieve beelden is gelijk het hele systeem puur slecht. Erg jammerlijk, aangezien juist gebruik ervan wel degelijk ertoe kan bijdragen aan een nuttige training van je paard.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:55

Myour schreef:
ElCid schreef:
Maar het is weer een nieuw "mode ding" , die ervoor zorgt dat al die mensen met paarden toch eindelijk "die kop van die knol" omlaag kunnen dwingen en dan met rijden de slof eraan en kijk eens hoe lekker hij loopt

Ik vind dit eigenlijk wel een gewaagde uitspraak, alsof iedereen die met een longeerhulp longeert het hoofd van zijn paard met rijden naar beneden aan het dwingen is met een slof :n Ik snap dat niet, door twee negatieve beelden is gelijk het hele systeem puur slecht. Erg jammerlijk, aangezien juist gebruik ervan wel degelijk ertoe kan bijdragen aan een nuttige training van je paard.

Tja en dat vind ik niet, omdat met genoeg tijd ( geduld) en kunde het ook zonder al die poespas kan. Maar zoals ik al zeg, ieder zijn ding. Een slof vind ik zo mogelijk een nog groter onding dan de longeerhulpen omdat ik weet dat het ook zonder kan, uitgaande van een jong, op de juiste wijze ingereden paard.Ook met de slof heb ik paarden over de kop zien gaan of na verloop van tijd met ernstige rug en nekklachten zien staan. Bij verreden paarden kunnen dergelijke hulpmiddelen wel eens uitkomst bieden in handen van iemand die exact weet wat hij/ zij doet maar vaak heeft zo iemand het hulpmiddel juist niet nodig, maar ook daar is vaak geduld de manier om het probleem op te lossen, maar soms ook niet.
Ik zeg ook niet dat iedereen die met een hulpmiddel longeert ook met een slof ( o.i.d.) rijdt, maar het zal vaak genoeg voorkomen.

Ik ben dol op gewaagde uitspraken ;)

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:08

Ach ieder zijn mening toch. Jij denkt er zo over en genoeg andere anders.
Zal altijd zo blijven in de paardenwereld!

Ik longeer gewoon op deze manier en vind het prettig.
Heb ook de touwtjes van Haamstra maar die vind ik minder werken dat dit touw.

Ik zou alleen zelf nooit wat knutselen. Het touw van masterhorse is zacht, een ander touw
gaat toch al snel schuren lijkt mij...

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:02

dat is dan jouw ervaring Elcid :D

je ziet namelijk ook paarden aan slofjes lopen en op deze manier gelongeerd worden die 1.60m springen ;)
dusja wat moet je er van zeggen... het zegt niet dat het dan DE oplossing is, maar voor die mensen werkt het blijkbaar ook niet schadelijk! anders zullen die paarden die hoogte wel niet springen :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:46

Wat volgens mij het verschil is met 'normaal' longeren is dat dit touw je paard wat sterker naar beneden 'trekt'.
Met een longeersingel heb je de hulpteugels vaak (deels) aan de zijkant vast, hier echt puur alleen tussen de benen.

Ik heb hem van de week nagemaakt en geprobeerd, en ik vind hem erg fijn.
Bij 'normaal' longeren komt mijn Fries (was een tuigmerrie) er snel 'tegen in'.
Dit was bij dit touw echt veel minder! En volgens mij komt dit dus doordat je hier echt neerwaartse druk krijgt.

Ik vind de reactie van ElCid nogal overdreven en ook bevooroordeeld.
Ik weet niet hoe strak die personen dit touw hadden zitten maar bij mij kan ze gerust haar hoofd nog omhoogbrengen.
Zodra ze zakt staat er ook geen druk meer op het bit en er worden dus geen rukjes gegeven.
Wat je ziet is het touw wat beweegt omdat deze los hangt ;)

Maar ik ben benieuwd wat de 'echte' gaat doen, ik heb hem iig besteld :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:19

Ik longeer momenteel ook met de Lammert-touwtjes, ik vind het prima werken. Paard komt ook heus gewoon met het hoofd naar boven als ie iets wil zien. Ik wil alleen af en toe eens zonder singel, en zadel aan het werk en dit systeem lijkt mij daar ideaal voor :) heb geen paniekhaas dus dat moet helemaal goedkomen.

En met gewaagd bedoelde ik meer zoals QueenE zegt tegen het bevooroordeelde aan, dus maar net waar je van houdt... =\

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:08

Ik longeer regelmatig met de pessoa-teugel..opvallend hoe hier over deze teugel wordt gesproken. Je zou voor de lol eens moeten komen kijken. Mijn merrie loopt hier namelijk heerlijk op, touwtjes (zitten zoiezo niet strak) hangen los en de achterhand komt er heerlijk onder. Als ik haar op een of andere manier toch wat heb vastgereden en haar een dag erna met de pessoa longeer komt ze heerlijk los. Stress is absoluut niet, verre van onrust of mishandeling. Het is juist een lust voor het oog. Paard briest constant, loopt heerlijk over de rug, ontspannen houding, achterhand eronder, zweeft als op wolken, gebruikt heerlijk zijn juiste bovenste halsspier en er staat NERGENS druk op. Niet op het bit, niet op de touwtjes..nergens op. In het begin is ze net als bij het rijden wat stijf en wil ze haar kaken vastzetten, zoals bij het rijden wordt dan haar achterhand er licht ondergedrukt. Meteen komt ze los en ontspant. Touwtjes hangen in bogen. Gevaarlijk? Nee, gewoon goed opletten en paard goed voorwaarts houden. Mijn merrie is nooit bang en heb er van andere gebruikers ook nooit klachten over gehoord. Totaal nieuw deze 'klachten' over de pessoa. Helaas wordt de teugels wel eens verkeerd ingezet, te strak of gewoon verkeerd ingespannen. Voor mij is het de juiste vorm van loswerken, een nabootsing zoals het onder het zadel zou moeten. Achterhand eronder, teveel van voren vasthouden? Dan meer voorwaarts en achterhand eronder, ze zakt en zoekt ontspanning. Rukjes in haar mond, nee hoor is een kwestie van de hulpteugel juist gebruiken. Paard wordt in haar beweging of in wat dan ook absoluut niet gestoord. Ze krijgt op de juiste plaatsen heerlijke spieren en zit soepel en gezond in haar vel. Ze heeft er lol in. Slof en andere hulpteugels ben ik niet van. Verder niks alleen pessoa.