Hoe steigeren onder de man aanleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:34

Tsja, je zult niet iedereen IRL bezig kunnen zien! ;) Als de TS het zegt dan geloof ik dat, als ze liegt is dat haar eigen probleem. (Of misschien die van haar paard)
Ze vraagt alleen maar tips, en niet iedereen die 15 is, en haar paard wil laten steigeren is Penny.

Nogmaals, de TS zegt dat haar paard hier GEEN misbruik van maakt waarom zouden we er dan zo'n probleem van maken? Dat je het niet geloofd omdat ze 15 is en dus nog niet zoveel ervaring heeft (volgens jou) is toch je eigen probleem?

Tips geven mag lijkt me maar spring er niet met z'n allen bovenop. Na 5x weet de TS het wel.

Cassidy

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:45

Lees de reacties van JustLaura even, en vervolgens de problemen die ze met haar pony heeft (links staan ook in dit topic). Op grond van die reactie daar kun je misschien opmaken waarom ik ook een TS niet geloof die beweert dat haar paard er geen misbruik van maakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:47

NHevaVD schreef:
Nou nou, de TS vermeld dat haar paard er geen misbruik van zou maken, enneh, kunnen wij wat anders zeggen? Kennen wij dat paard? :Y)
Cassidy ik snap je ábsoluut, er zijn zoveel gevallen dat het misgaat en het paard bij het minste al de lucht in komt. Maar vergeet niet, er zijn ook
paarden en mensen die het wél goed aanpakken en hier alleen tips vragen.

Citaat:
Alleen is het zo ontzettend jammer dat een dier het leven moet laten

Wat overdreven, sorry.

Nee hoor, niet overdreven. Alleen worst case scenario. En ieder paard dat het leven moet laten omdat er mee is geklooid is er een teveel.
De enkeling die het wel goed aanpakt, geduld heeft en genoeg verstand heeft om te beslissen het steigeren (wat toch het puntje op de i is bij VD) niet mee te nemen, moeten onder de kwaden lijden. Ik draai te lang op bokt mee om bij ieder steigertopic er meteen maar van uit te gaan dat degene weet waar hij of zij mee bezig is. Lees voor de lol maar de links in het topic door naar alle overige steigertopics op bokt...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:53

Ok, de berichten van JustLaura maken het wat duidelijker. (moest stiekem wel lachen :+ )
Ok, dat is dan het érgste wat kan gebeuren, maar wie zegt dat dat ook echt gebeurd bij de TS? :) Onervaren mensen met onervaren paarden
zonder ervaring in de VD moeten hier niet aan beginnen. Ik begrijp dat hier zo doordringend word gereageerd met de ergste gevallen
maar niet ieder meisje van een jonge leeftijd die d'r paard wil laten steigeren is Penny en gaat de fout in.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:57

Nee, maar de meesten wel. En zoals ik al eerder zei, de goeden moeten onder de kwaden lijden. Degene met genoeg verstand van zaken zal in eerste instantie hetzelfde tegengas krijgen als alle andere kinderen met shetjes die met het steigeren beginnen en er verder geen kaas van hebben gegeten. Degenen die weten waar ze mee bezig zijn hoeven namelijk een dergelijke vraag niet op bokt te stellen, maar hebben daar andere adressen voor.

Dus, geen ervaring en je vraag op bokt plaatsen? Mag. Maar ga niet piepen dat je tegengas krijgt.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:59

Aaah zo. Heeft er iemand hier in het topic al gevraagd of de TS verdere ervaring in VD heeft?
Zo niet, dan bij deze :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:04

De ervaring is zodanig dat ze een paard nat moet sproeien en moet laten rollen om hem te leren knielen en liggen...vandaar dat ze dat nu niet aan kan leren, maar van de zomer pas.... |o
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-12-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:04

Hannah_Menno schreef:
Tips geven mag lijkt me maar spring er niet met z'n allen bovenop. Na 5x weet de TS het wel.

lees eerst het topic even goed door en dan zul je zien dat niet alle opmerkingen voor TS bedoeld waren ;) maar voor een andere hardleerse kind/puber-dame die er hier tegenin gaat om vervolgens zelf een ander topic te hebben waarin ze het steigeren wel een probleem vindt en tips vraagt. En als deze zelfde dame ook nog om de hoek komt scheuren met een SA om zichzelf te verdedigen (enJOYlaviie )...vraag ik me af hoe verstandig en wijs ze daadwerkelijk is.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:08

Cassidy, daar heb ik overheen gelezen! :oo
Heb het toch vrij grondig doorgespit maar natuurlijk dat weer over het hoofd gezien :\
Ik kam even de andere vermeldde topics door!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:09

Cassidy schreef:
De ervaring is zodanig dat ze een paard nat moet sproeien en moet laten rollen om hem te leren knielen en liggen...vandaar dat ze dat nu niet aan kan leren, maar van de zomer pas.... |o

Wat is daar mis mee? Leer jij je paard liggen door op z'n benen te slaan met een plank? Of 'm om te trekken met een beenlonge?
Laat toch iedereen op zijn eigen manier een paard kunsten leren. Niet iedereen pakt het op dezelfde manier aan en er bestaan geen 'regels zoals je het zou moeten doen'

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:14

Edit; de een leert het aan door z'n paard aan allebei de kanten het compliment te leren en van daaruit het liggen, de ander gebruikt het natuurlijke gedrag (rollen) en bij paarden die nooit gaan rollen is het soms wat makkelijker om je paard op een zomerse (warme) dag even af te spuiten. Wat is daar mis mee? Want dat begrijp ik niet helemaal? Ik ben blij dat ze het op de zgn 'afspuit' manier wil doen dan dat ze een beenlonge om zou binden hoor..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:16

Hey, mij zul je er niet over horen. Al leer je een paard de aanwijzing aan om hem aan te laten galopperen door aan zijn rechteroor te trekken en "pannekoek" te roepen, het is jouw paard. Maar aangezien niemand kan voorspellen hoe lang je het paard in je bezit hebt, doe je er misschien goed aan om een dier een hulp aan te leren die enigszins te reproduceren valt. Vaak gaat bij de verkoop van een dier toch de gebruiksaanwijzing verloren...

Een kennis van mij heeft een keer een jonge hengst het truukje aangeleerd om te gaan liggen als je in zijn schoft kneep. Op het moment dat het dier ingereden moest worden kwam er door het zadel ook druk op die plekken bij de schoft te staan, waardoor het paard - je raad het al - op het moment dat het zadel en een ruiter erop kwamen, erbij ging liggen....was een probleem om dat er weer uit te krijgen. En het paard staat inmiddels bij ons op stal, en weet het nog steeds....

Hoe ik mijn paard het knielen aanleer? Helemaal niet, want ik heb het niet zo op VD.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:19

Haha die eerste! _O-
Maar wat is nu het probleem dat ze de afspuit manier nodig heeft om hem te laten liggen? Want dat begrijp ik nog steeds niet! :')

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:19

Cassidy en de rest die het afraden: ik snap jullie wel. :) Er zijn inderdaad genoeg gevallen waarbij het fout gaat, maar er zijn ook gevallen waarbij het goed gaat. Ik vertrouw mijn paard en mezelf genoeg om het steigeren aan te leren.

Ik vraag me dan eigenlijk wel af hoe JIJ het liggen aan zou leren? Als je natspuit, en laat rollen bind je er een commando aan. Zo leid je een kunsjte af uit een natuurlijk doen van een paard. Net zoals met gapen en flemen. :)

Maar okee, ik geloof best dat er 'penny' meisjes zijn die het erg stoer eruit vinden zien als hun pony steigerd, maar niet iedereen is zo :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:20

Als je er zo over na gaat denken kun je beter helemaal geen truckjes aanleren! :n
Zolang het paard in jou eigen bezit is doe je ermee wat jij wil en ga je geen rekening houden met een potentiele koper.
Dan kun je het zo goed helemaal geen trucks e.d aanleren! Als je het doet, doe het dan correct. Daarom zijn er site's, voorbeelden en mensen
die gewoon graag hulp geven maar uiteraard ook waarschuwen. Wij kunnen vanuit hier de TS niet tegenhouden of stimuleren, hier moet ze toch
zelf voor kiezen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:22

TS, goed verwoord. Jij verteld ons dat jij je paard vertrouwt, wij kunnen dan de waarheid en realiteit niet verdraaien, toch? :)
Daarnaast, toen ik mijn Haf leerde liggen was hij ook nat van het zweet, ook vanuit het rollen aangeleerd... :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:23

Hoe ik het liggen aan zou leren? Via het compliment. Met een wortel tussen zijn voorbenen, van daaruit verder werken. En ik zou eerst het liggen meenemen, en het steigeren compleet overslaan.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:25

Cassidy schreef:
Hoe ik het liggen aan zou leren? Via het compliment. Met een wortel tussen zijn voorbenen, van daaruit verder werken. En ik zou eerst het liggen meenemen, en het steigeren compleet overslaan.

Dat vind ik persoonlijk niets. Wortel tussen de benen en dan liggen. Nee, rollen is praktischer. Maargoed, da's offtopic.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:26

En zo leer jij het liggen aan! ;) En iemand anders leert het weer op een andere manier aan. En de manier van het natspuiten is IMO vriendelijker dan hoe jij het zou doen.
Maar wat is nu het probleem van het liggen? Ieder heeft zijn eigen mening en ieder paard heeft zijn eigen 'aanpak' nodig. Werkt het één niet dan kan je het andere altijd nog proberen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:30

Liggen vind ik het probleem niet hoor. Mits het gedaan wordt op een manier dat het dier niet denkt dat hij moet gaan liggen zo gauw er een zadel of ruiter bij komt kijken...
Maar voordat je aan liggen toebent, is er een hele lange weg te gaan. Zie bijv. filmpje in onderschrift.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:30

NHevaVD schreef:
Tjonge jonge, heeft ook iemand een keer iets mis zien gaan _O-

JA, paard sloeg zichzelf achterover, jongen die er op zat heeft zijn rug gebroken, milt gescheurd en één nier werkt nu niet meer. Hij heeft het er, godzijdank, nog tamelijk goed vanaf gebracht, maar als hij nu één keer verkeerd neerkomt met wat dan ook, dan kan hij het vergeten. Paard heeft ook nog iemands pols gebroken door hetzelfde gedrag, en diegene die er toen opzat reed Internationaal. Paard heeft dan ook enkele rit slacht gekregen... Als je wil dat dit met jouw pony ook gebeurd moet je vooral leren hoe die moet steigeren onder het zadel

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:31

Dás heel spijtig om te horen maar niet iedereen maakt er zo'n paard van. Alsof het bij IEDEREEN fout gaat, komop :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:33

Cassidy schreef:
Liggen vind ik het probleem niet hoor. Mits het gedaan wordt op een manier dat het dier niet denkt dat hij moet gaan liggen zo gauw er een zadel of ruiter bij komt kijken...
Maar voordat je aan liggen toebent, is er een hele lange weg te gaan. Zie bijv. filmpje in onderschrift.

Oje, wat is er nou weer gevaarlijk aan het liggen? :=

@Oakland; Dat dat gebeurd is hoeft nog niet te betekenen dat dat ALTIJD gebeurd. Niet alles over 1 kam scheren! ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:33

Hannah_Menno schreef:
@Oakland; Dat dat gebeurd is hoeft nog niet te betekenen dat dat ALTIJD gebeurd. Niet alles over 1 kam scheren! ;)

Neen, maar het is één keer teveel, die jongen had net zo goed dood kunnen zijn!

En neen, niet ieder paard zal zo drastisch reageren, of het zo willen bedoelen, maar een ongeluk is sneller gebeurd met een paard die het wél kent. Je bent met 600kg levend gewicht bezig, gebruik je verstand!
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 30-12-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:34

Hoeveel doden vallen er niet met 'gewoon' paardrijden? Moeten we dat dan ook maar niet meer gaan doen? Of met auto rijden.. Of fietsen..