Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
X_Linz_X schreef:Ik longeer vaak wel met de bijzet.
als ze met het neusje in de lucht willen lopen krijgen ze
druk op de neus ( longeer NOOIT met bit in, maar met halster!)
en wanneer ze wat lager gaan lopen hebben ze geen druk meer op de
neus dus dat stimuleerd weer om ontspannen lang laag te lopen.
wel doe ik altijd eerst een paar rondjes zonder bijzet laten lopen
en na het "werk" ook nog even laten uitlopen zonder de touwtjes.
Ik vind het ideaal, als ik soms geen tijd heb om te rijden, zo worden
ze niet stijf in de hals.
Ook zet ik ze wel eens na het longeren nog een minuut of 15 in de stapmolen
aan de touwtjes.
maar dit alles komt maar 1 keer per maand voor ofzo, ik longeer eigenlijk
nooit maar als ik longeer dan wel vaak zo, dus..
x_Marr schreef:Ben ik het helemaal met je eens(over het rijden), maar dat beantwoord mijn vraag nog niet. EN er zijn ook paarden die op het punt van nageven gaan hangen (of achter de teugel komen) omdat ze het moeilijk vinden(en dat is dus inderdaad geen nageven.)
ANTWOORD: Dan is het paard er vanachter niet goed bij en gaat op de teugels of hand hangen.
Wanneer het paard na gaat geven en gaat 'drukken' tegen de teugels aan(het punt wanneer je dus onder het rijden zelf ook na moet geven) geeft die pessoateugel niet na maar blijft inwerken. En daarover ging mijn 'zagen' vraag.
Even een plaatje gemaakt om duidelijk te maken wat ik bedoel en hoe ik het zie:
http://i48.tinypic.com/10dchv9.jpg
ANTWOORD:Deze constructie gebruik ik nooit maar de constructie die door Marieke op het plaatje aangegeven is hierboven.
De constructie die jij aangeeft heb ik 1 maal geprobeerd maar vindt dat rammelende katrolletje tegen het bit helemaal niks en irriteerde ik me aan dus heb ik die andere geprobeerd en doe dat nu al jaren zo.
Wanneer het touw door het achterbeen wat naar achteren gaat ook mee naar achteren gaat(lichtgroene pijl), wordt het touw bij de donkergroene pijl toch korter? Omdat het meegenomen wordt.
De slingerwerking van het achterbeen wordt misschien wel korter, maar wanneer het paard meer wil zakken wordt hij tegengehouden in de mond.
X_Linz_X schreef:Ik longeer vaak wel met de bijzet.
als ze met het neusje in de lucht willen lopen krijgen ze
druk op de neus ( longeer NOOIT met bit in, maar met halster!)
en wanneer ze wat lager gaan lopen hebben ze geen druk meer op de
neus dus dat stimuleerd weer om ontspannen lang laag te lopen.
wel doe ik altijd eerst een paar rondjes zonder bijzet laten lopen
en na het "werk" ook nog even laten uitlopen zonder de touwtjes.
Ik vind het ideaal, als ik soms geen tijd heb om te rijden, zo worden
ze niet stijf in de hals.
Ook zet ik ze wel eens na het longeren nog een minuut of 15 in de stapmolen
aan de touwtjes.
maar dit alles komt maar 1 keer per maand voor ofzo, ik longeer eigenlijk
nooit maar als ik longeer dan wel vaak zo, dus..
PERENBOOMPIE schreef:x_Marr schreef:Ben ik het helemaal met je eens(over het rijden), maar dat beantwoord mijn vraag nog niet. EN er zijn ook paarden die op het punt van nageven gaan hangen (of achter de teugel komen) omdat ze het moeilijk vinden(en dat is dus inderdaad geen nageven.)
ANTWOORD: Dan is het paard er vanachter niet goed bij en gaat op de teugels of hand hangen.
Wanneer het paard na gaat geven en gaat 'drukken' tegen de teugels aan(het punt wanneer je dus onder het rijden zelf ook na moet geven) geeft die pessoateugel niet na maar blijft inwerken. En daarover ging mijn 'zagen' vraag.
Even een plaatje gemaakt om duidelijk te maken wat ik bedoel en hoe ik het zie:
http://i48.tinypic.com/10dchv9.jpg
ANTWOORD:Deze constructie gebruik ik nooit maar de constructie die door Marieke op het plaatje aangegeven is hierboven.
De constructie die jij aangeeft heb ik 1 maal geprobeerd maar vindt dat rammelende katrolletje tegen het bit helemaal niks en irriteerde ik me aan dus heb ik die andere geprobeerd en doe dat nu al jaren zo.
Wanneer het touw door het achterbeen wat naar achteren gaat ook mee naar achteren gaat(lichtgroene pijl), wordt het touw bij de donkergroene pijl toch korter? Omdat het meegenomen wordt.
De slingerwerking van het achterbeen wordt misschien wel korter, maar wanneer het paard meer wil zakken wordt hij tegengehouden in de mond.
Alves schreef:Jeetje wat een discussies!![]()
Mijn paard heeft alleen een halster om en ik gebruik helemaal geen longeerlijn, heb wel een zweep in mijn hand!
In een grote bak loopt hij rondjes om mij heen en af en toe in de longeercirkel. Ik heb zijn interesse gewekt en hij vindt het geweldig om te laten zien wat hij kan en beloont te worden met een lieve stem.
Ik heb hem spelenderwijs de commando's aangeleerd die hij perfect beheerst en ook hebben we een bepaalde lichaamstaal met elkaar.
Stap, draf (door en rustig), galop, Ho, naar achter, kom, andere kant, als ik spring doet hij schouderbinnenwaarts, voor stelling vraag ik hem naar binnen met aanraken van zweep ook heb ik dit gebruikt bij de acherhand.
De eerste 5 minuten is zijn hoofdje omhoog, daarna gaat hij ontspannen, neus over de grond (voorwaarts-neerwaarts)...
Daarbij vind ik het belangrijk om een goede warming up en cooling down niet te vergeten!
Ja bijzetteugels, pessoa, elastiek, dubbele lijnen?
Bij andere paarden gebruikte ik een pessoa, maar ga je hiermee aan de slag dan vind ik wel dat je precies uit moet zoeken hoe het werkt en hoe je het het beste op kunt bouwen. Eigenlijk heb ik nooit klachten gehad om hiermee te werken het is een makkelijke weg!
Wel denk ik een bijzetteugel of dubbele lijnen te gaan gebruiken wanneer het tijd is voor het bit.
Eerst spelenderwijs het bit introduceren en met de tijd toch aan de druk laten wennen dmv. 1 van deze.
Toch kan ik je van harte aanraden om grondwerk met je paard te gaan doen, je bouwt zo een hechte band met je dier op. Vanuit het grondwerk doorgaan op longeren... Je leert je paard goed kennen, ontwikkeld een duidelijke taal met elkaar en krijgt zoveel voor elkaar zonder enige dwang!
Alves schreef:Hoi Eli,
Weet je welke boeken ook leuk zijn, om een beetje een idee te krijgen?
- Nathalie Penquitt's, paardenschool (een nieuwe en plezierige leermethode voor een betere samenwerking met het paard)
- Paardrijden met Nathalie Penquitt (vooral intressant als je een groen paard hebt)
- http://www.paardenbegrijpen.nl en filmpjes op youtube bv. http://www.youtube.com/watch?v=J75GgmD-1-s (er zijn nog meer delen)
Via bv. paardenbegrijpen leer je ook het waarom van bepaalde oefeningen te kennen.
Succes!