Bijzet met longeren wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:35

Ik longeer vaak wel met de bijzet.
als ze met het neusje in de lucht willen lopen krijgen ze
druk op de neus ( longeer NOOIT met bit in, maar met halster!)
en wanneer ze wat lager gaan lopen hebben ze geen druk meer op de
neus dus dat stimuleerd weer om ontspannen lang laag te lopen.
wel doe ik altijd eerst een paar rondjes zonder bijzet laten lopen
en na het "werk" ook nog even laten uitlopen zonder de touwtjes.
Ik vind het ideaal, als ik soms geen tijd heb om te rijden, zo worden
ze niet stijf in de hals.
Ook zet ik ze wel eens na het longeren nog een minuut of 15 in de stapmolen
aan de touwtjes.
maar dit alles komt maar 1 keer per maand voor ofzo, ik longeer eigenlijk
nooit maar als ik longeer dan wel vaak zo, dus..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:38

X_Linz_X schreef:
aan de touwtjes.

Dat een paard gedwongen laag gaat lopen heeft niks te maken met ontspanning. Het paard kan zich dan nog verkeerd aanspannen ;)
Eerst de oorzaak vinden waarom ze hoog in de lucht lopen met de neus, en dan dat proberen op te lossen, maar dat doe je niet met een paard naar beneden dwingen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:49

x_Marr schreef:
Ben ik het helemaal met je eens(over het rijden), maar dat beantwoord mijn vraag nog niet. EN er zijn ook paarden die op het punt van nageven gaan hangen (of achter de teugel komen) omdat ze het moeilijk vinden(en dat is dus inderdaad geen nageven.)

ANTWOORD: Dan is het paard er vanachter niet goed bij en gaat op de teugels of hand hangen.

Wanneer het paard na gaat geven en gaat 'drukken' tegen de teugels aan(het punt wanneer je dus onder het rijden zelf ook na moet geven) geeft die pessoateugel niet na maar blijft inwerken. En daarover ging mijn 'zagen' vraag.

Even een plaatje gemaakt om duidelijk te maken wat ik bedoel en hoe ik het zie:
http://i48.tinypic.com/10dchv9.jpg
ANTWOORD:Deze constructie gebruik ik nooit maar de constructie die door Marieke op het plaatje aangegeven is hierboven.
De constructie die jij aangeeft heb ik 1 maal geprobeerd maar vindt dat rammelende katrolletje tegen het bit helemaal niks en irriteerde ik me aan dus heb ik die andere geprobeerd en doe dat nu al jaren zo.

Wanneer het touw door het achterbeen wat naar achteren gaat ook mee naar achteren gaat(lichtgroene pijl), wordt het touw bij de donkergroene pijl toch korter? Omdat het meegenomen wordt.
De slingerwerking van het achterbeen wordt misschien wel korter, maar wanneer het paard meer wil zakken wordt hij tegengehouden in de mond.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:52

X_Linz_X schreef:
aan de touwtjes.

Nou sorry maar dikgedrukte vind ik dus helemaal NIET KUNNEN!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:35

PERENBOOMPIE schreef:
x_Marr schreef:
Ben ik het helemaal met je eens(over het rijden), maar dat beantwoord mijn vraag nog niet. EN er zijn ook paarden die op het punt van nageven gaan hangen (of achter de teugel komen) omdat ze het moeilijk vinden(en dat is dus inderdaad geen nageven.)

ANTWOORD: Dan is het paard er vanachter niet goed bij en gaat op de teugels of hand hangen.

Wanneer het paard na gaat geven en gaat 'drukken' tegen de teugels aan(het punt wanneer je dus onder het rijden zelf ook na moet geven) geeft die pessoateugel niet na maar blijft inwerken. En daarover ging mijn 'zagen' vraag.

Even een plaatje gemaakt om duidelijk te maken wat ik bedoel en hoe ik het zie:
http://i48.tinypic.com/10dchv9.jpg
ANTWOORD:Deze constructie gebruik ik nooit maar de constructie die door Marieke op het plaatje aangegeven is hierboven.
De constructie die jij aangeeft heb ik 1 maal geprobeerd maar vindt dat rammelende katrolletje tegen het bit helemaal niks en irriteerde ik me aan dus heb ik die andere geprobeerd en doe dat nu al jaren zo.

Wanneer het touw door het achterbeen wat naar achteren gaat ook mee naar achteren gaat(lichtgroene pijl), wordt het touw bij de donkergroene pijl toch korter? Omdat het meegenomen wordt.
De slingerwerking van het achterbeen wordt misschien wel korter, maar wanneer het paard meer wil zakken wordt hij tegengehouden in de mond.

Het paard kan er dan WEL goed bij zijn vanachter, maar vind het moeilijk om zijn rug los te laten en kruipt dan achter de teugel of zoekt steun aan jou handen, waarna hij weer op de voorhand valt. Dit kan dan voorwaarts opgelost worden. Maar onder het zadel kan je het voelen, aan de longe kan je het alleen zien maar daar moet je wel een goed oog voor hebben.

Dat 2e is geen antwoord op mijn vraag, het zit misschien anders inelkaar maar het principe is hetzelfde.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:57

je hebt helemaal gelijk hoor x_marr.

Juist als je de achterhand meer laat bewegen, krijg je een grotere pas, waarbij niet alleen de paslengte naar voren groter wordt, maar ook die naar achter. Je paard voelt dus alleen maar meer in z'n mond, wat hij met z'n achterbenen doet.
Wie echt serieus denkt dat een paard eerder meegeeft aan een breed bontje op z'n kont, dan aan een bit 8)7

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 01:45

Jeetje wat een discussies! :D

Mijn paard heeft alleen een halster om en ik gebruik helemaal geen longeerlijn, heb wel een zweep in mijn hand!
In een grote bak loopt hij rondjes om mij heen en af en toe in de longeercirkel. Ik heb zijn interesse gewekt en hij vindt het geweldig om te laten zien wat hij kan en beloont te worden met een lieve stem.

Ik heb hem spelenderwijs de commando's aangeleerd die hij perfect beheerst en ook hebben we een bepaalde lichaamstaal met elkaar.
Stap, draf (door en rustig), galop, Ho, naar achter, kom, andere kant, als ik spring doet hij schouderbinnenwaarts, voor stelling vraag ik hem naar binnen met aanraken van zweep ook heb ik dit gebruikt bij de acherhand.
De eerste 5 minuten is zijn hoofdje omhoog, daarna gaat hij ontspannen, neus over de grond (voorwaarts-neerwaarts)...

Daarbij vind ik het belangrijk om een goede warming up en cooling down niet te vergeten!

Ja bijzetteugels, pessoa, elastiek, dubbele lijnen?
Bij andere paarden gebruikte ik een pessoa, maar ga je hiermee aan de slag dan vind ik wel dat je precies uit moet zoeken hoe het werkt en hoe je het het beste op kunt bouwen. Eigenlijk heb ik nooit klachten gehad om hiermee te werken het is een makkelijke weg!

Wel denk ik een bijzetteugel of dubbele lijnen te gaan gebruiken wanneer het tijd is voor het bit.
Eerst spelenderwijs het bit introduceren en met de tijd toch aan de druk laten wennen dmv. 1 van deze.

Toch kan ik je van harte aanraden om grondwerk met je paard te gaan doen, je bouwt zo een hechte band met je dier op. Vanuit het grondwerk doorgaan op longeren... Je leert je paard goed kennen, ontwikkeld een duidelijke taal met elkaar en krijgt zoveel voor elkaar zonder enige dwang!

RoodZonnetje

Re: Bijzet met longeren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:56

Ik longeer het liefst met dubbele longe omdat ik zo zelf de precieze controle heb over de inwerking en gemakkelijker kan doseren.

karijn

Re: Bijzet met longeren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:48

x_Marr: Ik werk regelmatig (1x in de 2 weken) met een pessoa tuig en heb nog nooit gemerkt dat er zaagbewegingen zijn doordat het achterbeen dat het verst naar achteren wijst van voren een zaagbeweging maakt. Ik vind je illustratie je stelling niet correct ondersteunen.
Waarom?
Ik zie op de foto een paard dat een veel te groot bit in heeft, ik zie heel veel bit aan één kant. De bitring staat helemaal haaks op het hoofd. Dat getuigt alleen maar van een foutieve optoming, het paard staat aan één kant strakker dan aan de andere kant. Die longeerlijn, eigenlijk alleen maar een hengstenketting, hangt er ook niet goed aan. De bitringen moet je gefixeerd hebben zodat de ringen plat liggen. Dan kan je het bit ook niet door de paardenmond heen trekken. Waarom wordt dit paard gelongeerd met een hengstenketting? Hoe lang is zo'n ketting over het algemeen? Veel te kort om mee te longeren. Dus ook dit feit getuigt van een slecht voorbeeld van je stelling.
Het pessoa tuig vind ik prettiger dan bijzetteugels of touwtjes omdat: als het paard in een pessoatuig het hoofd omhoog brengt om zich er even uit te drukken, dan wordt er tegelijk druk vanuit het achterbeen gevraagd, waardoor de achterbenen meer onder de massa gezet gaan/moeten worden waardoor er van voren weer ruimte komt om te zakken. Precies zoals Perenboompie heeft beschreven. Als het paard dan weer gezakt is, horen de lijnen niet strak te hangen en kunnen de lijnen nooit een zagende beweging maken op het moment dat de benen bewegen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:59

Als je even heel logisch nadenkt, zie je dat een passoa-teugel achter de achterbenen zit, deze heen en weer bewegen en er dus wel een heen en weer beweging is. Als je het ding extreem los zet, heeft het dier er misschien niet al te veel last van, behalve als hij z'n hoofd omhoog doet dan wordt hij door z'n eigen achterbenen naar beneden gezaagd :\

Misschien dat die teugel daarom zo enorm populair is, dan hoef je zelf niet zoveel meer te zagen...

Als het paard z'n hoofd omhoog brengt, zal dit niet op de achterhand inwerken, een paard geeft toch echt eerder mee aan een bit in z'n mond dan aan een breed bontje rond z'n kont. Behalve misschien als je paard extreem hard in de mond is en het bontje achter zich erg spannend vind.

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:54

ik gebruik ook de bijzet die jij bedoelde bij mijn paardje 8 jaar. Hij reageert er goed op, en omdat de teugels niet straks staan dwing ik hem nergens toe. Ik ben ook bezig met een paardje van 2.5 jaar, daar gebruik ik ze nog niet omdat ik vind dat die eerst recht moet leren lopen en op zijn eigen benen moet leren staan voordat ik het ga gebruiken. Bijzetteugels met longeren kan ik dus wel aanraden, niet met rijden! succes

Kauwgom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:16

Ik gebruik niks aan bijzet teugels. ;)
Vind het alleen maar onhandig al die touwtjes eraan :)

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:39

Alves schreef:
Jeetje wat een discussies! :D

Mijn paard heeft alleen een halster om en ik gebruik helemaal geen longeerlijn, heb wel een zweep in mijn hand!
In een grote bak loopt hij rondjes om mij heen en af en toe in de longeercirkel. Ik heb zijn interesse gewekt en hij vindt het geweldig om te laten zien wat hij kan en beloont te worden met een lieve stem.

Ik heb hem spelenderwijs de commando's aangeleerd die hij perfect beheerst en ook hebben we een bepaalde lichaamstaal met elkaar.
Stap, draf (door en rustig), galop, Ho, naar achter, kom, andere kant, als ik spring doet hij schouderbinnenwaarts, voor stelling vraag ik hem naar binnen met aanraken van zweep ook heb ik dit gebruikt bij de acherhand.
De eerste 5 minuten is zijn hoofdje omhoog, daarna gaat hij ontspannen, neus over de grond (voorwaarts-neerwaarts)...

Daarbij vind ik het belangrijk om een goede warming up en cooling down niet te vergeten!

Ja bijzetteugels, pessoa, elastiek, dubbele lijnen?
Bij andere paarden gebruikte ik een pessoa, maar ga je hiermee aan de slag dan vind ik wel dat je precies uit moet zoeken hoe het werkt en hoe je het het beste op kunt bouwen. Eigenlijk heb ik nooit klachten gehad om hiermee te werken het is een makkelijke weg!

Wel denk ik een bijzetteugel of dubbele lijnen te gaan gebruiken wanneer het tijd is voor het bit.
Eerst spelenderwijs het bit introduceren en met de tijd toch aan de druk laten wennen dmv. 1 van deze.

Toch kan ik je van harte aanraden om grondwerk met je paard te gaan doen, je bouwt zo een hechte band met je dier op. Vanuit het grondwerk doorgaan op longeren... Je leert je paard goed kennen, ontwikkeld een duidelijke taal met elkaar en krijgt zoveel voor elkaar zonder enige dwang!

Ik ben nu aan het sparen voor een cursus grondwerk. Heb er inmiddels ook een boek over besteld en raak steeds meer en meer geïnteresseerd in Natural Horsemanship

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:21

Zou best kunnen hoor!
Maar longeren kost zoiezo al heel veel energie.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:53

Hoi Eli,
Weet je welke boeken ook leuk zijn, om een beetje een idee te krijgen?
- Nathalie Penquitt's, paardenschool (een nieuwe en plezierige leermethode voor een betere samenwerking met het paard)
- Paardrijden met Nathalie Penquitt (vooral intressant als je een groen paard hebt)
- www.paardenbegrijpen.nl en filmpjes op youtube bv. http://www.youtube.com/watch?v=J75GgmD-1-s (er zijn nog meer delen)
Via bv. paardenbegrijpen leer je ook het waarom van bepaalde oefeningen te kennen.

Succes!

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:07

Alves schreef:
Hoi Eli,
Weet je welke boeken ook leuk zijn, om een beetje een idee te krijgen?
- Nathalie Penquitt's, paardenschool (een nieuwe en plezierige leermethode voor een betere samenwerking met het paard)
- Paardrijden met Nathalie Penquitt (vooral intressant als je een groen paard hebt)
- http://www.paardenbegrijpen.nl en filmpjes op youtube bv. http://www.youtube.com/watch?v=J75GgmD-1-s (er zijn nog meer delen)
Via bv. paardenbegrijpen leer je ook het waarom van bepaalde oefeningen te kennen.

Succes!

Dankje!
Heb het filmpje bekeken :)
Is inderdaad goede uitleg enz!
dankje :D