Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:49

@Fransje_70: ik ga er even vanuit dat je nog geen clicker training (CT) hebt en je paard ook niet. Daarom een zo uitgebreid mogelijk antwoord. Excuses als dit al gesneden koek is. :P

CT begint altijd met het "inclickeren" (1), dat is het aanleren van click = voer. Voor je gaat beginnen met clickeren tijdens het rechtrichten, zou ik niet alleen inclickeren, maar ook de oefening "beleefd voer aannemen"(2) goed oefenen. En misschien is targetten ook handig. Je zou als deze eerste twee oefeningen goed bevestigd zijn, de clicker kunnen introduceren tijdens je huidige training.

Het allerhandigste zou zijn om een tweede persoon erbij te hebben met een goede timing die voor jou kan clicken en voeren. (Misschien Utopia? *D ) Want als je nu al je handen vol hebt met teugels en zweep, moet je wel héél handig zijn om ook nog een clicker te hanteren. Een van de moeilijkste dingen is goed timen. Want je traint waarvoor je clickt en als je op een verkeerd moment clickt, train je ongewenst gedrag. :)

Maar wanneer je die mogelijkheid van een ervaren helper niet hebt, is het handig eerst een filmpje van je huidige training te bekijken om te bepalen wanneer jij zelf zou clicken. Denk daarbij aan de kleinst mogelijke vorderingen en zet je trainingsmethode op "voor succes". Oefen met de clicker tijdens het bekijken van je training. Dit om je timing te oefenen.

Mijns inziens zou je niet helemaal opnieuw hoeven beginnen (clicken voor neus laag, want dat kent ze nu al toch?) maar clicken op het punt waarop je nu ook tevreden bent met de vordering en beloont, of in het begin misschien zelf iets eerder: na een paar passen in de juiste buiging. Dit om haar nog meer te motiveren. Zo is het duidelijk dat je daarvoor clickt en dan het aantal passen langzaam opbouwen. Wellicht ten overvloede: hou wel rekening met het feit dat paarden soms overijverig door voer kunnen worden en het rechtrichten ook een pijnlijk en moeilijk proces voor het paard kan zijn. De trainer bewaakt de grens.

Op de laatste vraag: ja, je moet dan inderdaad even stoppen om te voeren. Ze krijgt dan wel een 'dubbele' beloning: niet alleen voer maar ook even ontspannen.

Zo zou ik het aanpakken, als andere mensen andere ideeën hebben of aanvullingen willen geven: voel je vrij! Ook als je het totaal anders zou aanpakken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:51

Je kunt hier heel erg goed met de bridge aan werken, mits je idd op het goede moment bridge.
Je paard moet dan natuurlijk wel het principe van de clicker heel goed kennen. Ik weet niet of je al zover bent?
Het is nl niet aan te raden om meteen problemen met de clicker op te lossen, maar eerst een paar simpele oefeningen te doen totdat je paard het principe van de clicker goed kent.

Daarna is het een kwestie van opbouwen in babystapjes
Schrijf voor jezelf het beginpunt en het doel op en vul daarna alle kleine stapjes richting doel in.
Vraag geen twee dingen tegenlijk. Als je een gecombineerde beweging wilt, is het handig om iedere beweging apart aan te leren en daarna pas te combineren.
Dus schrijf voor jezelf een volledig werkschema, opgedeeld in die ministapjes en werk dan aan ieder stapje apart. Zit dat ene stapje erin, laat dan de clicker vervagen totdat het vanzelfsprekend is en ga door naar de volgende stap.Dit lijkt omslachtig, maar als het systeem er eenmaal in zit, kan het snel gaan. Alleen het begin heeft tijd nodig.
Voedsel kun je in een heuptasje doen. De terminale bridge is in feite je hand naar het snoepzakje. Als je je paard dat aanleert, kun je exact het goede moment clicken (bv een aanzet tot de houding die je wilt) en daarna belonen. Je stopt in het begin dan idd erg vaak, maar dat is alleen maar het begin. Zodra je paard begrijpt wat er wordt verlangd ga je meer vragen, totdat uiteindelijk de beloning nog maar sporadisch komt (op bv de supermomenten)

Ik heb de omschrijving even heel algemeen gehouden omdat je de exacte stappen zelf moet invullen, uitgaande van het niveau waar je nu op zit en alle eigenschappen van je paard.

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:54

we hebben gelijk geantwoord, hippo.
Maar onze ideeen komen behoorlijk overeen, zie ik
Idd is er wel handigheid nodig om teugels, zweep en clicker te hanteren. Zelf heb ik een koordje met een lus aan de clicker, zodat hij om mijn vinger hangt, in dezelfde hand als de zweep. Maar het vergt wat oefening.

Timing is idd het allerbelangrijkste...

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:13

@ liljebo en hippologic, dank je wel voor de reactie. Ik ben haar aan het inclickeren met 'Ex", dus hoef niet te clicken. Ik zat eigenlijk vooral te denken aan de beloning + handen vol. Omdat als ze lekker loopt, ik dan bridge (moet idd gaan nadenken over welk moment) en haar dan moet stoppen voor de beloning. Ze kan nl al behoorlijk wat rondjes net in stelling lopen, alleen moet ik haar motiveren om telkens weer iets verder te buigen, dat vind ze natuurlijk lastig vanwege de stijfheid in haar lijf. En ze vindt het toch wel saai op den duur merk ik, vandaar het idee om haar via CT meer te motiveren. Maar inderdaad, als ik haar eerst in kleine deelstapjes beloon als ze het netjes doet, dan kan ik waarschijnlijk al na een tijdje gaan belonen als ze 1 rondje goed loopt, dan 2 rondjes etc.

Ik zit ook nog met de beleefdheid: paar stapjes achteruit voor beloning, terwijl ze dan in stelling staat. Ze loopt dan ahw uit de volte weg naar achteren, terwijl ik haar het liefst op de volte hou en dan eventueel even stil zet. Maar ik denk dat ik er wel iets op ga vinden. Ik zag dat op de DVD van Inge af en toe ook wordt gezegd dat bij sommige trainingen je iets losser mag zijn met de beleefdheid mbt beloning.
Ik heb dat stappenplan doc van Ben Hart gedownload, daar staat ook een prachtig plan in voor trailerladen. Dat ga ik zeker volgen over een tijd, want Noa is haast niet laadbaar!

Ik ga haar eerst verder inclickeren, gisteren heb ik na het rechtrichten met haar handtarget verder uitgebreid, daarna beleefdheidstapjes en toen volgen. Nou dat volgen daar hoefde ik echt niets voor te doen (dat doet ze vaak al uit zichzelf) en ze vond het allemaal superleuk! Stapjes naar achteren doet ze mooi en ze is niet te eager op het voer, ze zoekt soms een beetje bij mij, maar probeert dan toch weer de handtarget en ja hoor, je ziet haar verbazing en plezier als er opeens weer een stukje wortel klaar ligt voor haar. Ze leert dit nu wel snel. Volgende is hoofd laag, wat even uitvogelen wordt vanwege t freeshapen wat er aan vast zit.
Een ander vraagje voor de gevorderde CT-ers: ik was met het handtargetten ook laag bezig, dat doet ze braaf, waarom is het zo dat ik niet dmv handtarget kan leren 'Laag' of een handgebaar zodat ze haar hoofd naar beneden doet? Hebben jullie een idee waarom Inge Teblick dat dmv freeshape wil leren en niet dmv handtarget? Of is dat te verwarrend voor paard: twee in één, handtarget en hoofd laag? Moet het daarom losgekoppeld?
Dank jullie wel!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:37

Fransje_70 schreef:
, waarom is het zo dat ik niet dmv handtarget kan leren 'Laag' of een handgebaar zodat ze haar hoofd naar beneden doet? Hebben jullie een idee waarom Inge Teblick dat dmv freeshape wil leren en niet dmv handtarget? Of is dat te verwarrend voor paard: twee in één, handtarget en hoofd laag? Moet het daarom losgekoppeld?
Dank jullie wel!

Dat Inge dat niet doet, wil niet zeggen dat het niet kan.
Er zijn veel trainers die hoofd laag met target oefenen. of met een aanwijzing. Of met imitatie. Of met een klein signaaltje van het halster.

Wat mij betreft gaat het om een persoonlijke voorkeur.
Het nadeel bij hoofd laag dmv handtarget ipv commando is dat het wellicht niet in iedere situatie te gebruiken is. Hoofd laag en dat een poosje aanhouden kan kalmerend werken en wordt door een aantal trainers ook in die hoedanigheid gebruikt. Dan is handtarget wellicht niet zo handig en kun je de voorkeur geven aan een commando.
Maar je kunt van handtarget ook over gaan op commando. Dus aanleren dmv handtarget en het daarna onder commando zetten.
Kijk wat voor jou het makkelijkste is...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:56

Ik gebruik als target een honden speelballetje op een stokkie (kwestie van met een wilgetakje het irritante piepdingetje IN het balletje duwen en stokje laten zitten). Zo kan ik mijn pony zowel laag als hoog targetten. Met je hand het hoofd laag targetten lijkt mij ook niet praktisch...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:59

Hoi.
Ik ben met mijn Friese ruin van 6,5 ook aan het clickeren. Ik het heb boek Vrijheidsdressuur en dat ben ik rustig aan het doornemen. Ik heb hem voor Kerst al ingeclickerd en ben al begonnen met een zware oefening, namelijk halthouden bij opstappen. Daar is het mee begonnen anders kwam ik er echt niet op. Jippe snapte het concept klik = voer al snel :D en die moelijke oefening gaat dan ook al super. Nu ben ik vanaf inclickeren gaan lezen (heb het boek net) en heb deze gebruikt voor het blijven staan bij omdoen peesjes en strijk. Het stil blijven staan. Omdraaien (wat hij al wist zonder clicker en nu dus verscherpen). Achteruit lopen: Op commando gaat hij nu achetruit terwijl ik alleen naar zijn borst wijs, voorheen moest ik prikken toen ik dit zonder clicker deed. En target. Dat laatste nu 2 sessies zo'n 3 keer gedaan met target in de hand. Gaat goed.

Enig puntje: Hij is bij vorige eigenaar nogal verwend met koekjes etc. En hij heeft dondersgoed door waar dat voer is (in mijn heupgordel die ik om heb). Zodra we bezig gaan is hij dus hebberig, opdringerig, zoekerig naar het voer. Erg gefocussed dus daarop. Hij krijgt ALLEEN uit de hand NA de clicker. Voor de rest altijd alles uit een bak. Ook van de kinderen. Hij pakt het voer na de clicker WEL rustig aan (sabbelt het keurig van mijn stijfbevroren vingers). Ik gebruik biksjes voor werk wat ie al kent en koekjes voor iets nieuws zoals nu target. HOE krijg ik hem zover dat ie rustiger wordt met het clicker-werken en niet zo opdringerig naar voer blijft zoeken? Wanneer gaat ie snappen (of hoe) dat het toch echt pas NA de klik volgt?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:31

Zilfstar schreef:
Hoi.

Enig puntje: Hij is bij vorige eigenaar nogal verwend met koekjes etc. En hij heeft dondersgoed door waar dat voer is (in mijn heupgordel die ik om heb). Zodra we bezig gaan is hij dus hebberig, opdringerig, zoekerig naar het voer. Erg gefocussed dus daarop. Hij krijgt ALLEEN uit de hand NA de clicker. Voor de rest altijd alles uit een bak. Ook van de kinderen. Hij pakt het voer na de clicker WEL rustig aan (sabbelt het keurig van mijn stijfbevroren vingers). Ik gebruik biksjes voor werk wat ie al kent en koekjes voor iets nieuws zoals nu target. HOE krijg ik hem zover dat ie rustiger wordt met het clicker-werken en niet zo opdringerig naar voer blijft zoeken? Wanneer gaat ie snappen (of hoe) dat het toch echt pas NA de klik volgt?

Hee Zilfstar, leuk je hier te lezen!
Ik clicker volgens Inge Teblick, en zij leert bij de basis eerst 'targethand' en daarna meteen 'beleefdheid'. Dwz dat het paard een paar stappen achteruit moet doen als de bridge is geweest, dan mag hij pas zijn beloning aannemen. Bij Noa ging het vanzelf, eerst targethand, bridge, ik doe met beloning in mijn hand een paar stappen vooruit dus om het aan te nemen moet Noa paar stappen achteruit doen. Wat ze al rap deed want mjammie een worteltje.
Wat ik ook doe is stokstijf stil staan als ze gaat graven. Laat maar snuffelen en rotzooien voor een tijdje, hij komt er snel genoeg achter dat er dan niks tevoorschijn komt. Pas als ie braaf opdracht doet, dan naar achteren zetten na de bridge en beloning. Je kan zelfs nog eventjes je hand gesloten houden voor geduld. Ik ben nu ook begonnen om de clickertijd te markeren met 'Heuptasje om': we gaan beginnen. Heuptasje af'': klaar. Einde oefening en einde worteltjes.
Ik doe het heel omslachtig en ze begint het op te merken. En ik las ergens dat het belangrijk is je paard niet zomaar lekkers te geven. Dan raakt ie door de war. Nou ik geef bijv wel eens een appeltje met mesten maar dan ga ik daarna niet clickeren. In ieder geval niet snoepjes in zakken meenemen en zomaar geven. Ik hou me daar nu wel aan.
Ga je voor de kunstjes of heb je nog andere doelen? Ik ga over een tijdje ook beginnen met rare obstakels en vlaggetjes enzo. Mijn doel is trailer gaan laden, want daar is ze panisch voor. Dat is de praktische. Ooit hoop ik ook nog aan het knielen toe te komen dat ik kan opstappen met een barebackpad. Dat is een 'fun'doel. (over 2 jaar of zo...)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:45

Fransje_70 schreef:
Zilfstar schreef:
Hoi.

Hee Zilfstar, leuk je hier te lezen!
Ik clicker volgens Inge Teblick, en zij leert bij de basis eerst 'targethand' en daarna meteen 'beleefdheid'. Dwz dat het paard een paar stappen achteruit moet doen als de bridge is geweest, dan mag hij pas zijn beloning aannemen. Bij Noa ging het vanzelf, eerst targethand, bridge, ik doe met beloning in mijn hand een paar stappen vooruit dus om het aan te nemen moet Noa paar stappen achteruit doen. Wat ze al rap deed want mjammie een worteltje.
Wat ik ook doe is stokstijf stil staan als ze gaat graven. Laat maar snuffelen en rotzooien voor een tijdje, hij komt er snel genoeg achter dat er dan niks tevoorschijn komt. Pas als ie braaf opdracht doet, dan naar achteren zetten na de bridge en beloning. Je kan zelfs nog eventjes je hand gesloten houden voor geduld. Ik ben nu ook begonnen om de clickertijd te markeren met 'Heuptasje om': we gaan beginnen. Heuptasje af'': klaar. Einde oefening en einde worteltjes.
Ik doe het heel omslachtig en ze begint het op te merken. En ik las ergens dat het belangrijk is je paard niet zomaar lekkers te geven. Dan raakt ie door de war. Nou ik geef bijv wel eens een appeltje met mesten maar dan ga ik daarna niet clickeren. In ieder geval niet snoepjes in zakken meenemen en zomaar geven. Ik hou me daar nu wel aan.
Ga je voor de kunstjes of heb je nog andere doelen? Ik ga over een tijdje ook beginnen met rare obstakels en vlaggetjes enzo. Mijn doel is trailer gaan laden, want daar is ze panisch voor. Dat is de praktische. Ooit hoop ik ook nog aan het knielen toe te komen dat ik kan opstappen met een barebackpad. Dat is een 'fun'doel. (over 2 jaar of zo...)

Even paar vraagjes en antwoorden/uitleg.

A. Wat is Bridge en targethand? Komt in het boek wat ik heb (nog) niet voor.

B. Goed idee om duidelijk in het zicht het tasje om te doen. De sessie af te bakenen als het ware.

C. Ik heb er dus biks in zitten en de wat grotere koekjes in apart vakje. Jippe gaat niet graven of snuffelen of rotzooien. Nee, die duikt gewoon hoppa met die grote neus richting heuptas. Als ik niks zou doen dan steekt ie hem er gewoon in. Wat ik nu doe is zijn neus pakken en duidelijk NEE zeggen. Ik wil dat niet belonen met klik-koekje als hij dan ophoudt want dan denkt hij nog: neus in tas = koekje ben ik bang :D

D. Op zich neemt hij na de klik alle geduld dat ik het kan pakken en aangeven. Hij grist het niet uit mijn handen, maar pakt het voorzihtig met zijn lippen aan. Het is meer een continue met zijn neus aan die heuptas geplakt zitten en zeker in het begin niet opletten op de oefening. Dan denkt ie alleen maar VOER!!!! Naar mate we bezig zijn begint het door te dringen dat ie echt eerst iets moet doen voor klik-koekje. Maar de eerste 5 minuten... :roll: Zit er dus een paard heel opdringerig aan mij geplakt zodat ik bijna geen oefening kan doen. Hij probeert dan ook of de clicker eetbaar is. Verder heeft hij ALTIJD respect voor mijn ruimte, maar met die koekjes erbij is hij zo ontzettend verwend!

E. Ik wil hem niet de beleefdheid leren van achteruit gaan eerlijk gezegd omdat 1 van de belangrijkste doelen het halt houden en stil blijven staan is voor mij ivm opstappen van mijzelf en de kinderen. Dus ik wil na de klik dat ie rustig de beloning opwacht en dan krijgt. En niet in beweging komt. Ik denk dat ik zolang hij aan mij plakt gewoon NIET moet beginnen. Dat hij leert eerst rustig te worden en af te wachten. Dus dat ik bijv ga lopen met hem, stil staan om oefening te gaan doen en zodra hij dan weer onrustig/ opdringerig wordt weer weglopen. Zo wordt er niet gewerkt. Zou dat een idee zijn? Zou dat doordringen?

F. Ik geef Jippe alleen na het werken voer. Dat wil zeggen: Als ik zijn stal uitmest terwijl hij buiten staat en ik ga daarna nog aan het werk met hem, leg ik niks in zijn bak. Dan is het eerst werken, dan de box in, eerst rustig halster/ hoofdstel af en dan pas wat te eten krijgen. Mest ik uit en hij gaat de box in zonder dat ik erbij ben (namelijk als hij paddocktijd heeft) dan leg ik het er wel in. Verder dus alleen uit de hand met clickertraining.

G. Doelen... ja leuk. Ten eerste zie ik het als een vorm van werken zonder te rijden/ longeren. Braintraining voor het paard. En natuurlijk voor je band met het paard. Maar ik heb wel doelen hoor. Het is tweeledig/ Praktische zaken en Leuke dingen. Praktisch: Het stil blijven staan bij opstijgen dus. Het stil blijven staan bij omdoen strijk en pees. Het omlaag doen van het hoofd. Volgen, respect voor mijn ruimte, etc. En schriktraining wil ik er ook bij meenemen.
Qua LEUK: Ik wil kijken hoe ver ik kom met targetten en apporteren. Verder wat speciale truuks zoals knielen, compliment, spaanse pas, liggen op commando miss zelfs wel. Maar dat ga ik rustig bekijken met het boek. GEEN steigeren of andere "gevaarlijke" Hoge Rijschool dingetjes zoals dat gespring in de lucht in elk geval. Is ontzettend mooi natuurlijk zo'n zwart beest de lucht in. Maar hij is nog jong en hij moet OOK met mijn kinderen kunnen blijven werken.
En verder het volgen waar dan ook langs, op, over. Dat laatste is ook een voorbereiding voor Stefan mijn zoon van 8. Die wil graag ook vanaf de grond met hem werken (naast erop stappen) en een soort agility met hem gaan doen voor de staldag. Waarbij Jippe hem dus volgt over/ door obstakels heen: poortje van 2 stoelen, pionen, slalom, stuk zeil, klein sprongetje. Dit laatste is dus 1 van de eerste doelen. Voor mijn eigen doelen heb ik meer geduld haha.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:02

A Een bridge (bridge = brug) is het overbruggingssignaal dat betekent "goed-gedaan-wacht-op-mij-ik-pak-je-beloning".
Met de bridge markeer je het gewenste gedrag. De bridge kan een click van een clicker zijn of een speciaal kort woord zoals "iks" of "eks" wat Inge gebruikt (de Ex van Excellent).

Targethand betekent dat je hand de target (= doel) is. Je paard moet met zijn neus de target aanraken voor een beloning. Telkens als hij je opgestoken hand aanraakt, krijgt hij wat. Zelf werk ik liever met een target op een stokkie, voor de duidelijkheid.

C een time-out werkt bij mijn paard goed: omdraaien en een aantal tellen niet reageren op wat mijn paard doet. Soms helpt het om je armen recht te maken en naar beneden te houden, en dan een klein beetje met je schouders te draaien zodat je armen als een zweefmolen een klein beetje zwiepen. Zo kun je vrij snel op een niet-agressieve manier je ruimte zeer duidelijk afbakenen: paard leert snel dat hij niet zijn neus in de 'helikopter' moet steken.

E je kunt in plaats van achterwaars te gaan (wat alleen in het beginstadium hoeft) ook de beloning erg laag bij de grond voeren. Het zijn twee oefeningen: beleefd voer aannemen en leren stilstaan. Je kan pas het tweede leren als hij het eerste kan. Ik kan uit je tekst niet opmaken of je dat ook zo ziet... Daarom (misschien ten overvloede). :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:19

HippoLogic schreef:
A Een bridge (bridge = brug) is het overbruggingssignaal dat betekent "goed-gedaan-wacht-op-mij-ik-pak-je-beloning".
Met de bridge markeer je het gewenste gedrag. De bridge kan een click van een clicker zijn of een speciaal kort woord zoals "iks" of "eks" wat Inge gebruikt (de Ex van Excellent).

Targethand betekent dat je hand de target (= doel) is. Je paard moet met zijn neus de target aanraken voor een beloning. Telkens als hij je opgestoken hand aanraakt, krijgt hij wat. Zelf werk ik liever met een target op een stokkie, voor de duidelijkheid.

C een time-out werkt bij mijn paard goed: omdraaien en een aantal tellen niet reageren op wat mijn paard doet. Soms helpt het om je armen recht te maken en naar beneden te houden, en dan een klein beetje met je schouders te draaien zodat je armen als een zweefmolen een klein beetje zwiepen. Zo kun je vrij snel op een niet-agressieve manier je ruimte zeer duidelijk afbakenen: paard leert snel dat hij niet zijn neus in de 'helikopter' moet steken.

E je kunt in plaats van achterwaars te gaan (wat alleen in het beginstadium hoeft) ook de beloning erg laag bij de grond voeren. Het zijn twee oefeningen: beleefd voer aannemen en leren stilstaan. Je kan pas het tweede leren als hij het eerste kan. Ik kan uit je tekst niet opmaken of je dat ook zo ziet... Daarom (misschien ten overvloede). :)

OK. Dankjewel!

A. Dus de bridge heb ik al: klik van de clicker!
B. Ik gebruik idd een target, een rood dekseltje momenteel van een bakkie cowlsla haha. Maar zit idd te denken aan wat ik hier ook las een balletje (tennisbal denk ik?) op een stok. Juist ook voor de afstand enzo. Maakt de kleur nog uit?
C. Time-out lijkt mij een goede, alleen ben ik bang als ik em omdraai dat ie gewoon het lekkers om mijn heup volgt haha. Maar ik zal daar eens mee kijken wat ik kan doen als time-out. Armen zwaaien lijkt me ook een goede.

E. Ik voer hem nu eigenlijk gewoon op snuithoogte. Dus dan zou het worden: klik (dat is dus de bridge) het voer pakken en laag bij de grond houden zodat hij het daar kan aanpakken. Dan zit er natuurlijk ook meer ruimte tussen tasje en plek waar het gevoerd wordt en zal hij minder het idee hebben direct uit dat tasje gevoerd te worden. Hij is slim zat dus dat moet gaan lukken.

Beleefd voer aannemen... het is maar hoe het het ziet. Ik vind dat hij het beleefd doet qua: niet uit mijn handen grissen, rustig met lippen opsabbelen. Ik vind het opdringerige WEL onbeleefd. Ga ik met de stilstand aan de slag in de eerste 5 minuten dan kan ik het vergeten. Zodra ik naast hem wil gaan staan draait hij mee, gericht op het voer. Nu begin ik dus de sessie vaak met volgen en stil staan als ik stil sta. Dan een aantal keer achteruit op commando (dat doet ie prima) en dan is er wat meer rust en lukt het stil blijven staan wel. Zelfs zo dat ik helemaal OM hem heen kan lopen. Ik begin dan links en hij kijkt al rechts om omdat hij mij daar verwacht :D Maar zoals gezegd: dan moet ik eerst een begin hebben gemaakt met volgen en achteruit lopen. Hij KAN het dus wel, maar is in het begin onzettend gericht op voer-voer-voer... Zou ik eerst (ook omdat we het pas sinds kort doen) als oefening een korte inclicker herhaling kunnen doen?
Dus oefening 1: klik = lekkers herhalen juist bijv niks doen, wachten tot ie een andere kant op kijkt en dan dus klik = koekje (laag dus!)
Dan oefening 2: volgen en halt houden of achteruit lopen
Dan pas verder met oef 3: stil blijven staan
En dan dus targetten (want dan heeft hij weet ik uit ervaring genoeg focus op het goed uitvoeren ipv op het voer.)

Bedenk me nu dat ik bij volgen en halt houden als ik stil sta het commando HALT gebruik en bij stil staan voor opstijgen OOK. Terwijl hij na het HALT weer verder mee mag lopen tot de volgende HALT (ook omdat ik hem aan de longe wil leren halt te houden op commando). Zal dus voor stil staan een ander woord moeten gebruiken. Dit kan nu verwarrend zijn! Dus denk dat ik daar STIL van ga maken.

Nog een ander vraagje.... ben dus pas bezig en ben bij hoofdstuk 1 van het boek... gebruiken jullie voor alle oefeningen stemcommando's? Dus Halt, Turn (hij kan om mij heen omdraaien, erg handig bij openen en sluiten van hekken etc.), Achteruit, Stil, Volg, Target en dus ook Lig, Compliment etc??? Of ben ik nu te "honds" aan het denken???

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:16

Inclickeren hoef je, naar mijn mening, alleen bij het aanleren van clicker te doen. Daarna zou ik het persoonlijk niet meer doen.
Wegkijken en dan clickeren wordt wel vaker gedaan. Dat is een persoonlijke keuze. Ik doe het niet. Ik zet graag alles onder commando, omdat ik dat het duidelijkste vindt voor het paard.
Maar zoals gezegd... dat is zeer persoonlijk.

Wat de commando's betreft.... Zelf werk ik vooral met lichaamstaal. Omdat paarden veel meer dan honden ingesteld zijn op lichaamstaal, vind ik dat prettiger werken
(met de hond gebruik ik dan weer wel commando's, vaak in combi met lichaamstaal)
VD doe ik overigens zelf niet.

Wat halt betreft... ik neem aan dat hij ook na dat commando pas mag lopen als je daartoe een teken geeft? In dat geval kun je gewoon hetzelfde commando blijven gebruiken.
Ik zou dat toch al aanhouden. Want Halt en op eigen initiatief weer vertrekken kan ook voor problemen zorgen.

Als je paard in het begin erg ongeduldig is, kun je evt beginnen met een eenvoudige oefening. Er is geen reden (mijn inziens na) om met halthouden te beginnen. Zelf ben ik voorstander van beginnen en afsluiten met eenvoudige oefeningen die het paard goed kent.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:19

Hoi Zilfstar, je kan voor een kleine inleiding wat Inge doet kijken op haar site http://www.ingeteblick.be/ daar staat een filmpje op van de demodag en dan zie je ook meteen de basics zoals zij die leert. (de Fries in het filmpje is superleuk!) Ik probeer eerst met lichaamstaal de oefening te leren en dan als die goed zit er een stemcommando aan vast te plakken, zodat je ook over grotere afstand een oefening kan doen.
Misschien moet je wel even langere tijd aan de beleefdheid besteden en dan pas weer verder met je andere oefeningen?
Heb jij trouwens het boek van Miriam Nieuwe Weme?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:33

Even wat heel anders: Iemand vertelde mij een keer dat hij dacht dat schapen geen of weinig intelligentie hebben en vooral op instinct dingen doen, er dus niet echt bij nadenken. Ik vroeg me af of dit zo was en of je schapen dingen kunt leren. Ik besloot een test te doen bij 1 van onze schapen met gebruik van een voedselbeloning. Ik had bedacht om een makkelijke en 1 van de eerste oefeningen van clickertraining hiervoor te nemen, namelijk met de neus een target aanraken. Eerst mijn hand uitsteken en als het schaap daar uit nieuwsgierigheid aan snuffelde wat lekkers geven. Vv mijn hand wat verder van mij afhouden en vv met een lange zweep die ik van mij afhield, zodat ze echt naar de punt vd zweep toe moest lopen om het lekkers te verkrijgen. Met 2/3 dagen had ze het door en ging ze zelfs de target volgen en ik kon haar ook over bijv. een tak hiermee laten lopen. Heel slim dus van dit schaap! :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:03

Als je op de site van Piet Loof kijkt zie je dat ze op een cursus in Zweden (:dacht ik) een kip moeten clickeren. Alle dieren kun je op deze manier iets aanleren. Zelfs goudvissen (zoek maar eens op youtube). Het is wetenschappelijk bewezen dat het werkt. Dus waarom niet een schaap :-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:24

e_horse schreef:
Als je op de site van Piet Loof kijkt zie je dat ze op een cursus in Zweden (:dacht ik) een kip moeten clickeren. Alle dieren kun je op deze manier iets aanleren. Zelfs goudvissen (zoek maar eens op youtube). Het is wetenschappelijk bewezen dat het werkt. Dus waarom niet een schaap :-)

Klopt. Ik heb zelfs de proef op de som genomen met mijn kip :+
Overigens ben ik wel van mening dat elk dier een eigen aanpak kan gebruiken omdat je toch veel gebruik maakt van natuurlijk gedrag en dat is voor ieder dier anders.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:45

Oh, wat grappig om te lezen dat het ook met een kip of zelfs een goudvis kan. Nou, we hebben ook kippen en een konijn, dus ik kan naar hartelust uittesten! Maar het zal idd per diersoort wel verschillen hoe je ze het beste kunt trainen. Ik heb ook eens een filmpje gezien dat ze konijnen lieten springen, een soort van behendigheid voor konijnen dus, deze konijnen hadden ook een tuigje en riem om. Ik dacht eerst dat het niet echt was ofzo, want ik had zoiets nog nooit eerder gezien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:47

[quote="Fransje_70"]Hoi Zilfstar, je kan voor een kleine inleiding wat Inge doet kijken op haar site http://www.ingeteblick.be/ daar staat een filmpje op van de demodag en dan zie je ook meteen de basics zoals zij die leert. (de Fries in het filmpje is superleuk!) Ik probeer eerst met lichaamstaal de oefening te leren en dan als die goed zit er een stemcommando aan vast te plakken, zodat je ook over grotere afstand een oefening kan doen.
Misschien moet je wel even langere tijd aan de beleefdheid besteden en dan pas weer verder met je andere oefeningen?
Heb jij trouwens het boek van Miriam Nieuwe Weme?[/quote]

Yep! Heb net gekeken, hoor want ik vergeetd e naam telkens weer. Boek ligt beneden en PC boven dus elke keer als ik je wilde PB-en dacht ik... oja HOE heette dat mens ook alweer :D :+

Ga idd vanaf nu beginnen met een makkelijke oefening in het begin en eerst dus meer rust en focus voor we verder gaan met moeilijkere dingen. Dus ook die beleefdheid erin in de vorm van beloning laag aanbieden. Ben benieuwd!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:48

liljebo schreef:
Overigens ben ik wel van mening dat elk dier een eigen aanpak kan gebruiken omdat je toch veel gebruik maakt van natuurlijk gedrag en dat is voor ieder dier anders.

Nee hoor, alle dieren kun je trainen met dezelfde operante conditionering (Skinner, 1974). Het juiste gedrag = click = beloning :D Door dit steeds te herhalen wordt het gedrag geconditioneerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:03

e_horse schreef:
liljebo schreef:

Nee hoor, alle dieren kun je trainen met dezelfde operante conditionering (Skinner, 1974). Het juiste gedrag = click = beloning :D Door dit steeds te herhalen wordt het gedrag geconditioneerd.

Klopt dat je ieder dier met OC kunt trainen. Dat ontken ik zeker niet en dat is ook niet wat ik bedoel....OC werkt zelfs bij mensen. :D Maar ik bedoel dat je binnen de training van OC gebruik moet maken van het natuurlijke gedrag van een diersoort om een optimaal resultaat te bereiken.
Dat vergemakkelijkt namelijk het aanleerproces aanzienlijk

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:04

Ran schreef:
Oh, wat grappig om te lezen dat het ook met een kip of zelfs een goudvis kan. Nou, we hebben ook kippen en een konijn, dus ik kan naar hartelust uittesten! Maar het zal idd per diersoort wel verschillen hoe je ze het beste kunt trainen. Ik heb ook eens een filmpje gezien dat ze konijnen lieten springen, een soort van behendigheid voor konijnen dus, deze konijnen hadden ook een tuigje en riem om. Ik dacht eerst dat het niet echt was ofzo, want ik had zoiets nog nooit eerder gezien.

Klopt. Hier in zweden is dat een zeer populaire sport en het wordt aangeleerd met de clicker.
Springen is nl een natuurlijk gedrag van een konijn en dus makkelijk te conditioneren.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:26

Schapen leren heel snel voor voer. Vroeger leerde ik mijn pony targetten op een grote roze skippybal. Ik werkte ook wel een in het land aan het targetten. Hij stond bij een kudde schapen in, maar ik dacht: "Ach, als de schapen hun neusje er tegen doen krijgen ze ook wat." Nou, binnen no time had ik 20 schapen leren targetten die ook allemaal naar mij toekwamen rennen als ik met mijn skippy het land ik kwam.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:14

Zilfstar schreef:
Fransje_70 schreef:
Hoi Zilfstar, je kan voor een kleine inleiding wat Inge doet kijken op haar site http://www.ingeteblick.be/ daar staat een filmpje op van de demodag en dan zie je ook meteen de basics zoals zij die leert. (de Fries in het filmpje is superleuk!) Ik probeer eerst met lichaamstaal de oefening te leren en dan als die goed zit er een stemcommando aan vast te plakken, zodat je ook over grotere afstand een oefening kan doen.
Heb jij trouwens het boek van Miriam Nieuwe Weme?[/quote]

Yep! Heb net gekeken, hoor want ik vergeetd e naam telkens weer. Boek ligt beneden en PC boven dus elke keer als ik je wilde PB-en dacht ik... oja HOE heette dat mens ook alweer :D :+

Ga idd vanaf nu beginnen met een makkelijke oefening in het begin en eerst dus meer rust en focus voor we verder gaan met moeilijkere dingen. Dus ook die beleefdheid erin in de vorm van beloning laag aanbieden. Ben benieuwd!

En een soort van voedselweigeren, kan hij dat al? Als mijn paard een beetje overenthousiast is, werkt het wel om even te voedselweigeren, dan kalmeert hij terug (moet namelijk van het voer vlak voor zijn neus afblijven en dat vergt véél concentratie :D ) Hier een kort filmpje erover ter illustratie: http://www.youtube.com/watch?v=tgbaxcZqWac (zoals je ziet wordt hij van "nee schudden" een beetje, euhm, hevig ^^)

Me omdraaien en gewoon even wegwandelen werkt ook goed als hij al te enthousiast wordt, dan krijgt hij geen aandacht meer en daar is het hem natuurlijk om te doen... werkt meestal beter om hem te kalmeren dan echt gericht "straffen".

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:26

Voedsel WEIGEREN komt in zijn woordenboek (nog?) niet voor :D :D :D
Het is de Labrador onder de paarden zeg maar. Maar ik zal er eens mee aan de slag gaan. Weglopen/ omdraaien lijkt mij ook een goede idd. Dat je als leider zegt: zo werk ik niet met jou.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:46

liljebo schreef:
Inclickeren hoef je, naar mijn mening, alleen bij het aanleren van clicker te doen. Daarna zou ik het persoonlijk niet meer doen.
Wegkijken en dan clickeren wordt wel vaker gedaan. Dat is een persoonlijke keuze. Ik doe het niet. Ik zet graag alles onder commando, omdat ik dat het duidelijkste vindt voor het paard.
Maar zoals gezegd... dat is zeer persoonlijk.

o ja dat wilde ik nog vragen, ik snap dat wegkijken niet, waartoe dient dat? Ik zie dat ook bij Inge op de Dvd voorbij komen, hoewel het niet in de basistrainingen voorkomt.