HELP!!!! steigerende pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leigh

Re: HELP!!!! steigerende pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 00:24

zoals ook al ergens anders staat, een ei tussen zijn oren kapot slaan.
paarden schrikken daar echt van want die denken dat ze gewond zijn.en het doet geen pijn want alles over met de zwep op het hoofd meppen vind ik echt zielig!!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 00:27

Leigh en hoe wil je dat praktisch doen? Zo'n ei is best breekbaar... Hoe wil je dat heel houden tot ie op twee benen staat? (en vooral: waar wil je het houden tot ie op twee benen staat zodat je het nog tussen de oren hebt voor dat ie weer op vier benen staat?)

Met de zweep tussen de oren slaan hoeft van mij ook niet :n Gewoon met de hand :D Sneller en praktischer :j

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:15

Een paard komt altijd eerst terug in zijn gang voor het omhoog gaat dus als TS haar paard/pony voor is kan ze hem stoppen door extra stelling te vragen en veel figuren te rijden veel schakelen in tempo en als haar pony/paard toch omhoog komt dan met de platte hand op het kopstuk van het hoofdstel tussen de oren van het paard/pony een tik te geven dit geluid en de druk die op en onder het kopstuk komt geeft een raar gevoel aan het paard (wat per definitie geen pijn is maar meer een schrikreactie) en als ze dit consequent doet zal ze haar probleem snel opgelost zijn.

Mijn eerste pony (zo'n 20jaar geleden) deed ook stijgeren dit kwam door dat de vorige eigenaar van de pony het haar had geleerd en ik als meisje van 7 die niet kon handelen zoals het moest en dus eigenlijk bang werd van de pony wat natuurlijk op die leeftijd niet raar was heeft een goede instructriese gekregen en die heeft het eruit gereden op de zelfde manier maar dan ook nog in combinatie met een ei dat ze 2x heeft gebruikt daarna was het bij haar over en moest ik het ook proberen en na weken les en oefenen is het gelukt en ben ik met de zelfde pony toen ik 8 jaar was m springen en L2 dressuur geworden. Verder heb ik heel veel paarden en pony's in gereden en heb ik altijd het zelfde gehandeld je hoeft niet hard te slaan dat is niet altijd nodig (heb een hengst gereden die dus wel een wat hardere tik nodig had) en het heeft tijd nodig gehad maar het is gelukt en ze hebben op een eerlijke manier ingezien dat ze fout gedrag vertoonde. Mijn pony was het ook geleerd door de vorige eigenaren en mijn pony heeft het dus bij ons op een zo eerlijk mogelijke manier af geleerd voor ze gevaarlijk werd. Wij hebben ook later pas te horen gekregen dat ze het geleerd had toen de mensen van wie ze was geweest even een keer kwamen kijken hoe het met haar ging.

Denk dus in het vervolg goed na voor je wat leerd het is eerder geleerd als afgeleerd. Succes en er staan genoeg tips in dit topic om te proberen ik hoop dat je de eerlijkste tip bij je probleem zoekt. Het is immers jullie samen als team die het moeten afleren.
Succes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:22

Nee hoor, een paard hoeft lang niet altijd terug te komen in zijn gang. Die van mij steigerde vanuit een heule vlotte draf :j

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:02

Heb alle pagina's doorgelezen en ik vind sommige reacties echt diep diep diep triest! Ts leert haar pony steigeren aan, op de domste manier die je je ook maar kan bedenken! Arme pony! Jij leert die pony steigeren op een onconsequente manier, zodat hij nu dus ook onder het rijden steigert! Lekker je eigen schuld, en tis hard maar ik heb geen medelijden met je als je er een keer hard afsodemietert!! Dus voortaan goed onthouden, (mail dat ook maar even naar de penny, daar deed je het voor toch?) dat je eerst je pony maar is gaat leren liggen, dan kan je eens verder gaan denken! Oplossing is denk ik gewoon wat detour gebruikt, maar ga dat alsjeblieft niet zelf doen!!!! De opmerking van Kiwiko ga ik ook helemaal mee in, een paar pagina's terug!

Ik zit hier echt met een naar gevoel achter de pc, arme pony!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:10

pharagirlke schreef:
Nee hoor, een paard hoeft lang niet altijd terug te komen in zijn gang. Die van mij steigerde vanuit een heule vlotte draf :j

Dan heb jij een van de weinige paarden/pony's die dat wel kunnen knap als ie het doet als jij het wilt natuurlijk.

Ik ben ook van mening dat als TS het comando van het stijgeren een andere betekenis gaat geven aan haar pony dat ze dan met rijden ook niet zoveel problemen heeft en dat hij dan niet meer het comando als stijgeren ziet. Je moet als je het niet wilt oplossen zoals in het topic staat beschreven door meerdere mensen, het dan op een andere manier oplossen.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je pony alleen maar omhoog gaat omdat je je hulpen niet goed geeft, heeft de pony een hoger nivo als jij zelf?
Mijn zus heeft een Z pony gehad en mensen zeggen altijd maar dan heb je een voorgekauwde pony maar dat is vaak niet waar. Als ze iets verkeerd deed strafte de pony haar af door omhoog te gaan of door te bokken naar haar been te slaan of wat dan ook. Pony had het goed geleerd en zij moest het allemaal nog leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:25

Helaas deed ze dat niet wanneer ik het wilde maar ik had het haar ook snel afgeleerd dus :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:21

Veel paarden kunnen prima zelfs vanuit een vlotte galop omhoog komen. Niets bijzonders aan, kijk maar eens in de wei als je ze net hebt buitengezet. Dan is het ook rennen, springen, bokken, steigeren en voornamelijk vanuit een flinke beweging.

Gelukkig halen de meeste paarden het alleen niet in hun kop om vanuit een snelle draf of galop te gaan steigeren, en al helemaal niet onder de man. Maar dat zegt niets over of ze het wel of niet kunnen, want de meesten kunnen het prima.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:33

Het is op comando, dan heb je het haar dus verkeerd aangeleerd. Het leren is ook makkelijker dan afleren.
Tja, logisch eigenlijk XD
Maarja, wat doe je eraan....uuhm....ik weet ff nix :D

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:58

Steigeren ook wel stijgeren genoemd is door de TS aangeleerd door het voorbeen op te tillen. Hoe doe je dat dan als je erop zit? Wat is dan het commando om te steigeren? Ik probeer me dit even voor te stellen hoe het in zijn werk is gegaan. Gelukkig weet ik niet hoe ik dat mijn paard moet aanleren. Maar als je erop zit is het toch een heel ander commando wat je moet geven dan dat je ernaast staat. Dan kan het toch zo zijn dat de pony het steigeren zelf leuk vindt en het vanuit zichzelf gaat doen onder het zadel. Dan zou het hetzelfde zijn als dat je pony plotseling gaat aandraven of van de hoefslag afgaat als jij dat niet wil. En dan mag je hem best corrigeren alleen weet ik niet wat daar de beste manier voor is. Ik zou hem denk ik maar even helemaal in het begin weer op gaan pakken. Dus aan de hand laten werken, longeren etc. en dan onder begeleiding er weer op.

KwanyinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:05

Ik denk dat het weinig nut heeft om verder tips en adviezen te geven zolang de TS zelf niet wilt reageren (fatsoenlijk reageren dan wel te verstaan). Want ik denk dat er weinig echt gericht gezegd kan worden als je niet zeker weet hoe het is misgegaan. Steigert de pony om de haverklap om niets? Heeft de TS het aangeleerd door bv aan de teugels te trekken en 'hoog' te zeggen en steigert hij nu ieders keer als er te hard aan de teugels getrokken wordt? Heeft ze geprobeerd de ongevraagde pogingen af te straffen of heeft ze die in het begin aangemoedigd?

Mijn gevoel zegt-net als waarschijnlijk vele anderen- geen consequente hand in het aanleren, pony weet niet waar de grens van 'not done' precies ligt. Hij heeft ergens begrepen dat hij beloont wordt voor het gedrag steigeren en geen link gelegd dat er eerst een commando moet komen, dus hij komt telkens omhoog omdat hij weet dat daar een positieve beloning aan vast hangt. Maar misschien heb ik het toch helemaal mis, en kan de TS even toelichting komen geven over wat de pony nu écht heeft geleerd en wanneer ze het gedrag precies vertoont? Anders liggen alle goed bedoelde adviesgevers ook maar een beetje tegen elkaar op te praten...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:17

Eigenlijk vind ik dit geen eigen schuld. Als jij iets leert, moet dan enkel op commando, als het dus gedaan word zonder dat jij daarom vroeg, is dat dus een fout van het paard.

Ik denk dan weer aan een hond, 1 keer pootje geleerd en dan gaan sommigen het doen als ze schooien, om aandacht, om weet ik veel wat dan ook. Dan zou ik het negeren, maar nu is steigeren niet echt iets wat makkelijk te negeren is.

Ligt er natuurlijk wel aan hoe je het hebt aangeleerd, en of je het onder het zadel ook deed. Als je het bijvoorbeeld hebt geleerd door aan de teugels te trekken of wat dan ook (Wat ik dus sowieso niet goed vind) dan raakt je pony in de war dus dan is het zeker je eigen schuld als hij steigerd.

Als dan allemaal niet het geval is, zou ik als je voelt dat hij gaat steigeren een schop geven. Werkt dat niet dan zou ik de tip van het ei proberen, doet het paard geen pijn maar schrikt ie wel van en misschien dat hij het dan niet meer doet. Hopelijk begrijp je wel dat je dit paard nooit meer op commando moet laten steigeren, ook niet vanaf de grond. Dit paard kan er duidelijk niet mee omgaan, of jij niet, dus zo verpest je een paard echt!

KwanyinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:31

Een paard denkt niet: "oh maar nu kan ik steigeren, nu ga ik dat tegen je gebruiken". Een paard kan van nature al steigeren, dus als hij dat uit pure agressie tegen je wil gebruiken dan had hij dat al gedaan.

Maar als je paard steigert ondanks jij het niet gevraagd hebt, is het omdat jij het fout heb aangeleerd en ben jij altijd in de fout. Dan ben jij niet consequent genoeg geweest, dan ben jij niet dominant genoeg geweest, dan heb jij te weinig controle gehad over het paard. En hoeveel controle je nodig hebt, dat hangt ook van paard tot paard af. Het ene paard gaat veel sneller denken 'als ik steiger dan krijg ik een beloning', zonder de link met het commando te leggen. Maar als hij dat dan doet, is het omdat jij hem de link niet hebt leren leggen tussen eerst commando, en dan pas steigeren. Fout van het paard, sorry dat bestaat voor mij niet bij steigeren op commando.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:36

Het kan best zijn dat ie van nature wel wat agressiever is, maar dan is het des te dommer om hem nog een extra trukje te leren. Veel paarden bokken wel gemeen maar steigeren niet zo. Als je ze dan zo iets leert en je hebt idd zo'n dominant ding (dat jou duidelijk niet als leider ziet) is het slechts een kwestie van tijd voor ie de link legt van "wat ik zonder baasje op de rug kan, kan ik ook met" en dat kan best beginnen met eens aan de hand te steigeren als het niet gevraagd word en merken dat baasje dan even controle kwijt is ;)

Paarden kunnen meer linken leggen dan mensen denken.... Iig slimme én dominante dieren. Als ik Phara zo iets leer kom ik geheid in problemen... (om over Pretty nog maar te zwijgen)

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:43

Paarden leggen geen verbanden of links, hoe je het noemen wilt. Paarden zijn dieren die in groepsverband leven met een hiërarchie. Er zijn paarden van nature wat dominanter, die hoger in 'rang' meer op hun plaats zijn en er zijn paarden die wat lager op de sociale lader beter op hun gemak zijn. De leiders en de volgers zo je wilt. Ze reageren instinctief op leiderschap en zeker ook op het gebrek aan leiderschap. De leider heeft het lot van de kudde in zijn handen (of hoeven :) ) en daarom testen paarden de leider continu. Ook onbewust signaleren zij gebrek aan leiderschap. Als de leider niet adequaat reageert verliest hij op den duur vanzelf zijn leidersrol en zal deze ingenomen worden door een geschikter paard.
Een mens dat zich niet als geschikte leider gedraagt zal bij een paard 'door de mand vallen'. Uit lijfsbehoud zal hij dan zelf de leiderschapspositie innemen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:59

Mijn dominante merrie heeft het maar een keer getest?
Ik denk dat een paard enkel test als je jezelf zwak op stelt... Als je steeds de dominante (de leider dus) blijft, denk ik niet dat een paard het nut in ziet van testen..

Ik zou soms toch zweren dat mijn merrie verbanden legt := (en ja, ik weet van het wetenschappelijk onderzoek er naar. Maar toch, als je die thuis soms ziet :=)

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:08

Echt testen is het op zich niet, paarden registeren gewoon onophoudelijk hoe kuddegenoten reageren op bepaalde situaties en of dat overeenkomt met de rol die ze in de groep hebben. Zo wisselen de rangen wel eens als dat nodig is.

In wat voor situatie denk je dat te zien bij je merrie dan? (verbanden leggen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:16

de allom bekende: als de merrie haar bak ziet, weet ze heel goed dat ze voer gaat krijgen! Dat is volgens mij toch echt linken leggen :j Want het is niet dat ze elke dag stipt om vijf uur oid eten krijgen. :)

En het mooiste vind ik: Pret is altijd een druktemaker in haar stal... Van het moment dat ik het zadel uit haal, gaat ze heel netjes stilstaan en in het midden van de stal zodat ik er aan twee kanten goed aan kan... En dat heb ik haar echt nóóit geleerd en ik ben er zeker van dat haar vorige eigenaar haar dat ook niet geleerd heeft... En dat doet ze echt enkel als ze het zadel ziet. Als ik gewoon een dekje op leg oid dan niet..

En vandaag ook. Ik ben naar de les geweest op verplaatsing en had helaas geen snoepjes bij. Normaal krijgt ze na het rijden áltijd een snoepje. Op de manege vroeg ze er niet achter maar toen ze thuis even op weide moest (en het snoepje geven al lang uit mijn hoofd was gegaan omdat ik bezig was) liep mijn dame ineens de stal binnen en ging ze heel duidelijk aan de deur van de kast staan (we hebben twee kasten staan) waar de snoepjes in staan. Toen ik die open deed, had ze heel snel "haar doos" gevonden terwijl de twee pony's andere snoepjes hebben die een verdiep lager staan. Maar daar rook ze zelfs niet aan, ze ging echt rechtstreeks naar haar doos.
Dus dat wil toch zeggen dat ze heel goed weet waar ik die dingen houd en wat daar de bedoeling van is?
Of het echt gewoonte is weet ik niet, heb pas sinds twee dagen nieuwe snoepjes en daarvoor weken zonder gezeten omdat ik nooit de tijd had om richting paardenshop te gaan. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-04-09 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:21

idd je paard veel voorwaarts rijden en bezig houden! Veel stelling geven en veel wendingen maken. Mocht je paard weer omhoog gaan: probeer een keer een tikkie op zijn hoofd tussen zijn oren. Met een ei of iets dergelijks. Denkt je paard nml dat hij zijn hoofd stoot. Uiteindelijk zal hij zich wel 2x bedenken om het nog een keer te doen.
Succes ermee

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:24

ik weet dat het goed kan helpen om een rauw ei kapot te slaan op zn hoofd als hij steigert als er niet om gevraagd word (ja weet t, is raar en moeilijk rijden met een rauw ei in je hand maar ken wel paarden waar het bij geholpen heeft) ze denken dan nl dat hun hoofd bloed...en echt te slaan hoef je natuurlijk niet om zo'n ei kapot te krijgen. het geeft wel een bende :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:25

daar moet je wel heel stevig voor in je zadel zitten hoor omdat op het juiste moment te kunnen. ;) (tenzij je met een hand wil rijden en het dier dus eerst gaat uitdagen om te steigeren en dan dat ei er op ramt, maar IMO is dat ook not done en werkt dat enkel bij sufferds...)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:11

Het is het paard aangeleerd door het aan het been omhoog te trekken/duwen.
Zowiezo al niet mijn manier, maar vooruit

Marlin: Waarom zou je een paard straffen voor iets wat ie verkeerd geleerd heeft?
Anyway, de discussie lijkt me idd vrij zinloos, TS is te beroerd om te reageren

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:34

ja wel een beetje laf van TS ja.. eerst een topic starten. staan ook redelijk nuttige tips in en het verdere commentaar moet ze dan maar voor lief nemen ( en er hopelijk wat van leren)

maar om dan vervolgens niet eens meer te reageren..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:46

tuffi schreef:
Paarden leggen geen verbanden of links, hoe je het noemen wilt.

Als dat waar was zou je ze niets kunnen leren.... :Y)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:40

Paarden leggen zeer zeker wel verbanden en links, aan de lopende band zelfs! Als het niet zo zou zijn zouden ze niets kunnen leren, en ook negatieve, traumatische ervaringen niet onthouden.

Als een dier geen verbanden of zo kan leggen heeft het geen lang leven, het moet immers leren van ervaringen om te overleven. Dat geldt voor vrijwel elk levend wezen.